Wijzigingen tijdens competitie

Hier vind je informatie over de competitie
allrounder
Super Member
Super Member

Wijzigingen tijdens competitie

Berichtdoor allrounder » 21 Mar 2013, 21:03

Hallo allemaal,

Graag wil ik het volgende even melden en ik ben daarbij zeer benieuwd naar jullie mening hierin.

Er zijn mensen die bij meer dan een vereniging lid zijn en indien de verenigingen zich in verschillende afdelingen bevinden zelfs bij meerdere verenigingen competitie spelen.
Ze betalen dan niet alleen het lidmaatschap van die verenigingen maar ook bondscontributie in beide afdelingen.
Dit geldt ook voor mij.
Nu schijnt er een regel te zijn bij de NTTB dat dit allemaal is toegestaan, mits de speler niet in de landelijke competitie speelt OF in de hoogste 2 klassen van de afdeling.

Nu speel ik bv. al meer dan 5 jaar in een afdeling mee (als 2e competitie) en het merendeel in de 1e klas. Meestal doe ik maar een paar wedstrijden mee, laten we zeggen ongeveer de helft.
Ik ken nog een paar mensen, niet alleen bij de vereniging waar ik speel maar ook bij andere verenigingen, die hetzelfde doen. Dit is al die jaren 'gedoogd' en geen probleem geweest.

Deze week gebeurt het volgende:
Blijkbaar is er een klacht ingediend bij de competitieleider van de afdeling.
Deze gaat vervolgens de regels strikt naleven en meldt alle wedstrijdsecretarissen dat alle spelers die hierbij betrokken zijn per direct moeten besluiten bij welke vereniging ze willen spelen. De vereniging waarvoor ze NIET kiezen krijgt dan de volgende gevolgen voor zijn kiezen:
De speler mag daar per direct (dus halverwege het seizoen, er zijn inmiddels 6 of 7 wedstrijden gespeeld) niet meer in meedoen, alle eerder gespeelde wedstrijden dit seizoen door die speler vervallen en de punten gaan naar de tegenpartij.
Gevolgen:
Een aantal teams wordt halverwege een normale speelweek ineens geconfronteerd met het gegeven dat een teamgenoot niet meer mee mag doen, behaalde punten spontaan aan de tegenpartij vervallen en de gemaakte planning voor de resterende wedstrijden op de schop moet. Dit kan ook betekenen dat het kampioenschap ineens aan je neus voorbij gaat of dat je spontaan in degradatiegevaar bent beland. Verder kan het betekenen dat je nog maar moet zien of je nog invallers kunt regelen voor de nog te spelen wedstrijden etc.

Persoonlijk vind ik dit onaanvaardbaar.
Zijn de regels zodanig dat het niet is toegestaan, dan is dat prima maar dan moet direct aan het begin van het seizoen worden aangegeven dat de teamopgave niet is geaccepteerd en dat een bepaalde speler niet gerechtigd is.
Om dit halverwege een seizoen te doen vind ik echt niet kunnen en hiermee worden onevenredig veel spelers benadeeld en het plezier in het spelletje ontnomen.

Zeker gezien het feit dat pingpong al jaren te kampen heeft met een teruglopend ledenaantal vind ik het onbegrijpelijk dat mensen die 'zo fanatiek' zijn dat ze zelfs in 2 competities spelen zo worden beteugeld.
Bovendien is het een vorm van discriminatie:
Speel ik 2e klas of lager dan vinden ze het allemaal prima, maar in de 1e klas of hoofdklasse dan kan het niet.
Ik kan me er nog wel in vinden dat het in de landelijke klassen niet kan, je kunt daar dan in theorie tegen 'jezelf' komen te spelen waardoor je de boel kunt beinvloeden. Bovendien speel je altijd op zaterdag daar dus dan is het onmogelijk om regelmatig in meerdere teams mee te doen; dat is nou juist het voordeel van spelen in de afdeling.

Ik denk er in ieder geval hard over na om definitief mijn lidmaatschap bij de bond op te zeggen na dit debacle.
En dat terwijl ik al meer dan 30 jaar onafgebroken lid ben....

Maar misschien is het mijn eigen sentiment dat ik er zo over denk omdat ik een van de benadeelden ben en denken jullie er wel heel anders over.
Ik lees graag jullie reacties!

Groet,

Allrounder
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Re: Wijzigingen tijdens competitie

Berichtdoor Whazzup » 21 Mar 2013, 23:46

Ik schrik hier wel van man... Wat een enorme BULL!@#$. Als ze het gedogen al die tijd en er komen klachten, dan opeens wel strikt de regeltjes volgen? Dat kunnen ze niet maken opeens! Wat mij betreft is het prima om de regels strikt toe te passen, maar dan eerst duidelijk in heel tafeltennisland communiceren (bijvoorbeeld richting alle wedstrijdsecretarissen van alle verenigingen) dat het per HET VOLGENDE SEIZOEN, niet meer is toegestaan om te doen wat een aantal mensen zoals jij nu doen. Hoe kansloos is dit wat er nu gebeurd vanuit de bond?! Weet je hoe ze dat noemen met een mooi woord? Mismanagement... Sterkte kerel...

Groetjes,

Wouter
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 22 Mar 2013, 09:05

Het verhaal heeft meerdere kanten in mijn ogen.

De regels waren er al duidelijk, die had je zelf ook moeten weten toen je besloot bij 2 verenigingen lid te worden, dus je wist dat je afgewezen kon worden voor competitie als je in de bovenste 2 klasse van de afdeling mee speelt.

Aangezien de afdeling hier nooit echt heeft op gelet en dit na klachten per direct wel doen is zoals Wouter zegt duidelijk mismanagement, mocht dit echt doorgevoerd worden, neem ik aan dat het ook duidelijk in de regels stond dat mocht je toch meespelen in de hoogste 2 klasse bij 2 verenigingen, je punten komen te vervallen en naar tegenstander gaan.

Dus beide zitten fout, jij voor het meespelen ondanks de regels en de afdeling voor het slechte controleren en toepassen van hun eigen regels aan begin van de competitie. Lijkt mij voor de bond een kleine moeite om je bondsnummer in te voeren en te controleren waar je voor ingeschreven staat.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 22 Mar 2013, 10:18

Van mij mag je bij 10 verenigingen lid zijn en voor alle 10 competitie spelen, zolang je maar contributie en de bondsbijdrage betaald en zolang je niet twee keer in dezelfde poule bent ingedeeld :)

Dat ze je midden in het seizoen eruit zitten vind ik erg overdreven :(
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

bob1
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor bob1 » 22 Mar 2013, 11:55

Beste Allrounder,

als je de regels goed volgt dan is het nog wel een beet extremer :P. Je mag officieel niet twee keer in dezelfde competitie spelen waarin jou team door promotie zou kunnen komen spelen. Dit betekent dit je eigenlijk helemaal niet bij 2 verschillende herenteams mag spelen, omdat als je maar vaak genoeg promoveert je landelijk kunt spelen tegen elkaar. Een dame mag daarentegen wel met de damescompetitie meedoen en met de herencompetitie, omdat een damesteam nooit bij de heren kan spelen, of een jeugspeler bij een jeugdteam en een seniorenteam. Dat het wordt gedoogd voor de lagere teams daar ben ik het ook mee eens.

Dat ze de restrictie strict hanteren in de twee hoogste klasses van de afdeling kan ik ook wel inkomen omdat de kans dat beiden teams goed genoeg zijn om te promoveren naar de landelijke competitie reeël(er) is als je in de toplaag van de afdelingscompetities. Dan is het mijn inziens competitievervalsing, omdat je daarna bij een team moet stoppen waardoor dat ene team eigenlijk een stuk zwakker wordt dan het van tevoren was met jou. Dit is dan niet eerlijk is ten opzichte van de nr 2 in die poule, omdat die als jij niet had meegedaan dan misschien kampioen waren geworden. Deze regel is al heel oud en het is deels de schuld van de competitieleiders, omdat zij dit niet controleren en ook deels van de wedstrijdsecretarissen aangezien zij dit moeten weten.

Ben het dus eens met de bond dat ze je niet toestaan om te spelen voor 2 teams, maar niet op de manier hoe het nu allemaal aangepakt wordt.

Groetjes,

Bob
Setup:
Frame: stiga offensive classic
FH: Tibhar aurus
BH: Grass D-Tecs ox

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 23 Mar 2013, 11:29

Bedankt voor jullie reactie.

Bob, ik begrijp jouw statement wel.
Ik heb destijds heel bewust eerst bij de wedstrijdsecretaris van de 2e vereniging gevraagd of het überhaupt wel was toegestaan dat ik in 2 competities meespeelde, juist om dergelijke problemen te voorkomen.
Die heeft het toen geverifieerd bij de competitieleider en die heeft toen gegeven dat het geen probleem was.

Ik ben het wel met je eens dat je als lid van de bond alle regels hoort te kennen, maar dat is net als met het wetboek; iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar zelfs juristen moeten soms uren in de boeken zoeken naar wat in een bepaalde situatie nu wel of niet is toegestaan.
Zo is het denk ik ook met de regels van de NTTB; de 'standaard'regels kennen we allemaal wel, maar wat er verder nog meer wel of niet mag is bij de meesten niet bekend (überhaupt de spelregels zijn niet altijd helder bij iedereen).

Overigens het statement dat je eerder door kunt promoveren naar het landelijk vanuit de hogere klassen dan vanuit de lagere klassen is een beetje een dogma...logisch dat je vanuit de hoofdklasse kunt promoveren naar het landelijk, maar vanuit de eerste klasse kan dat niet direct. Bovendien is dat statement ook weer een theoretische; ik heb geen enkele behoefte of ambitie om weer landelijk te gaan spelen.
Nu wordt mij dus de mogelijkheid ontnomen om bv. 1e klas te (blijven) spelen.

Dat evt. een nr.2 dan de kans wordt ontnomen...dat heb je ook als je een 4e man hebt die af en toe meedoet en dan net tegen de verkeerde teams meedoet of uitvalt. Dat vind ik dan meer een vorm van competitievervalsing dan wat ik doe; maar dat is volledig legaal.

Als ik kijk naar de indeling van een van de teams van een vereniging waar ik bij speel heb ik een goed voorbeeld:
Die spelen tegen 2 teams die met 8! man staan opgesteld en 2 teams met 5 man.
Het is dan volledig afhankelijk van de stand met welke opstelling ze spelen....dat zou in mijn ogen echt verboden moeten worden maar dat is blijkbaar geen enkel probleem volgens de reglementen.

Maar goed, ik voel mijn frustraties al weer boven komen :$ sorry daarvoor.
Nogmaals dan voor jullie inzichten!

Groet,

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 23 Mar 2013, 12:15

Hey Gideon,

Het heeft ons nu dus getroffen dat het team van de gebroeders Broers zich hebben terug getrokken. Oftewel, dag 19 punten voor ons... Die had ik onze concurrent nog wel willen zien halen die tweede wedstrijd 10-0 winnen... Maar ja, het is niet anders en ik begrijp het ook vanuit UTTC. Gewoon een gare manier van regels toepassen door een ACL uit Noord-Holland waardoor onze ACL ook de regels hier moest toepassen. :(

Groetjes,

W
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 23 Mar 2013, 12:33

IT SUCKS
typisch geval van hapsnap beleid en inconsequentheid, a la NTTB-land, zo gaat het al sinds jaar en dag, vreemd dat er geen animo groeit voor deze sport.... :P teveel amateurs die de regels bepalen en daar krampachtig mee om gaaan.
Ben het eens met het argument dat het niet mag volgens de reglementen maaar dat midden in een competitie?
SMURF, zelfs de politiek is nog milder...met regelwijzigingen
Welke angst zit hier onder?
:)
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 23 Mar 2013, 22:07

Hey Gideon,

Het heeft ons nu dus getroffen dat het team van de gebroeders Broers zich hebben terug getrokken. Oftewel, dag 19 punten voor ons... Die had ik onze concurrent nog wel willen zien halen die tweede wedstrijd 10-0 winnen... Maar ja, het is niet anders en ik begrijp het ook vanuit UTTC. Gewoon een gare manier van regels toepassen door een ACL uit Noord-Holland waardoor onze ACL ook de regels hier moest toepassen. :(

Groetjes,

W
Hoi Wouter,
Ik weet het, hun derde man speelt ook in Brabant en heeft dus ook af moeten haken in Utrecht.
Overigens zijn het geen broers maar neven van elkaar...uit solidariteit hebben ze besloten niet meer verder te spelen. Dit is bij ons team ook ter sprake gekomen maar als wij ook zouden terugtrekken dan zijn we volgend seizoen 2 plaatsen kwijt en dat zou wel een heel groot offer zijn voor zo'n belachelijke beslissing.

Groet,

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 30 Apr 2013, 12:29

Update:
Inmiddels is er gemeld dat de regel van het niet spelen in 2 competities definitief zal worden afgeschaft m.i.v. het volgende competitieseizoen.

Uiteraard nog even afwachten of dat ook tijdig officieel wordt bekrachtigd, maar het biedt in ieder geval perspectieven.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 30 Apr 2013, 22:39

Heel goed. Maar hij blijft wel van kracht denk ik voor mensen die 2x hoofdklasse spelen??? ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 30 Apr 2013, 23:22

Als het goed is niet Wouter.
Voor zover ik begrepen heb wordt de afdeling niet als probleem gezien.
Pas vanaf landelijke competitie gaat dit gelden.
2x hoofdklasse zou dan geen probleem zijn.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Whazzup » 01 Mei 2013, 00:08

Maar de regel was er juist om te voorkomen dat indien je 2x kampioen wordt in de hoofdklasse, je niet tegen je eigen team komt te spelen??? ;)
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Back to the beginning!

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 01 Mei 2013, 09:30

Hou ons op de hoogte, als dit waar is ga ik denk ik ook nog voor een andere club spelen in competitieverband.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.