Op een sportschool staan voor tienduizenden euros apparaten, die telkens gerepareerd moeten worden. En er lopen betaalde krachten rond als instructeur. Voetbalvelden zijn arbeidsintensief qua onderhoud. Als je wilt vergelijken, dan is het wellicht beter dat te doen met sporten die eveneens nauwelijks materiaal vergen. Of vergelijk dezelfde sport met buurlanden.Ardane, ik vind dit eerlijk gezegd absoluut geen hoog bedrag... ik betaal ook zoiets (200 euro per jaar)... ga je naar een sportschool of iets dergelijks betaal je vaak rond het dubbele per jaar. Voetbal is volgens mij ook duurder?
Ik noemde Hoogstede, Nordhorn en Wietmarschen.
In Hoogstede betaalt een gezin (2 ouders, onbeperkt kinderen) 16,50 per maand, één volwassene 7,50 per maand en een 65-plusser 5,00 euro per maand.
In Nordhorn zijn die bedragen vergelijkbaar.
Maar let op: dit zijn multi-verenigingen die tot wel 12 sporten aanbieden, inclusief gymnastiek, fietsen, volleyball, badminton en noemmaarop. En voor dat lidmaatschapsgeld mag je aan alle sporten deelnemen, zodat je bijvoorbeeld drie dagen in de week kunt pingpongen, een avond kunt badmintonnen, of bijvoorbeeld jeudeboulen, handballen of volleyballen, danwel met een yogagroep kunt meedoen. Allemaal voor dat ene tarief.
In Wietmarschen-Lohne betaal je per kwartaal: 12 euro voor volwassenen, 8 euro voor 65-plussers. Bij die multivereniging betaal je per kwartaal bovendien _per sportsoort_ een extra bedrag van vijf tot tien euro. Per kwartaal, wel te verstaan.
Zo betaal ik 64 euro per jaar voor het tafeltennissen en kan voor dat geld op vijf dagen per week trainen, en eventueel aan wedstrijden deelnemen (bondsafdracht zit er in). Ga je aan sport bij meerdere sportafdelingen van die vereniging meedoen, dan betaal je daarvoor dus telkens een klein bedrag per kwartaal extra. Maar hoe dan ook, aan 200 euro per jaar kom je lang niet. Eerder hooguit de helft, als je het al bont maakt.
Kijk, op die manier komen zulke dorpen aan sportverenigingen met elk een paar duizend (!) leden, verdeeld over de verschillende sportafdelingen.
Heeft iemand van jullie inzicht in de boekhouding van jullie tafeltennisclub? Welke kosten heeft jullie club en wat komt er behalve contributies binnen?