Butterfly Rozena

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
van_doorn
Moderator
Moderator

Butterfly Rozena

Berichtdoor van_doorn » 01 Mar 2017, 15:16

Op 21 april introduceert een nieuwe rubber. Iets goedkoper dan Tenergy (naar verwachting rond de 40 euro), maar met de spring sponge technologie zoals Tenergy en Spin Art. Ben erg benieuwd naar de ervaringen zometeen en of die Tenergy serie kan evenaren.
Rozena.jpg
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Re: Butterfly Rozena

Berichtdoor CSBV » 01 Mar 2017, 20:24

Kan me niet voorstellen dat dit rubber de Tenergy serie kan evenaren. Dat zou het hele verdienmodel van de serie om zeep helpen. En je kunt veel over Butterfly zeggen, maar slimme marketing hebben ze wel.
Verwacht eerder dat het een soort Tenergy light is die de klonen moet gaan afvangen.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating oktober : 1370

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 03 Mar 2017, 23:11

Ze zien dat veel mensen afknappen op de hoge prijzen en overstappen naar bvb de tibhar evolution reeks. Zo spelen ze dus in op een heel marktsegment waar ze nog iets aan kunnen verdienen. Zo lijkt het me toch, maar ik heb een negatief vooroordeel als het om butterfly gaat...
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 13 Mar 2017, 11:22

Ik blijf toch echt wel fan moet ik zeggen. Wil hem ook zeker proberen op m'n backhand, maar het gaat afhangen van het gewicht. Die tenergy's zijn net bakstenen...
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Timo B.
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Timo B. » 23 Apr 2017, 08:29

Ben erg benieuwd naar dit rubber! Na 3 seizoenen trouwe dienst gaat de Tenergy 80 op mijn backhand er binnenkort vanaf en ben nog op zoek naar een goede vervanger. Dit rubber zou wel eens een prima vervanger kunnen zijn... *-)
Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Docos Leiden | 4e klasse West

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 24 Apr 2017, 10:33

De eerste afbeeldingen zijn binnen. De Butterfly Rozena heeft een roze spons. Het ziet er super tof uit!
Hier een artikel van Butterfly over de Rozena: http://en.butterflymag.com/2017/04/roze ... o-improve/

Waar ik me zorgen over maak is dit:
Butterfly positions TENERGY series in the highest rank, as rubbers “to win”, ROZENA is a “rubber to be stronger”, to help players raise their levels to play TENERGY rubbers in the future.

Heb nu geen moeite met Tenergy, dus de Rozena voelt als een stap minder. Wil hem graag proberen, maar wacht de eerste reviews wel even af...
butterfly_rozena.png
butterfly_rozena(1).jpg
butterfly_rozena(2).png
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2017, 11:45

Je slaat net als iedereen toch wel eens een bal in het net of niet op tafel ? Dan had je dus moeite de bal op tafel en over het net te slaan of je deed je best er niet voor. Zo simpel moet je die marketingtekst denk ik opvatten :) , "Met Rozena ga je meer ballen goed op tafel brengen. Je vastheid zal verbeteren. " Ongeacht bijna welk niveau maar met stijgend niveau tot aan het echte topniveau steeds minder. Ergens wordt dan de overstap naar Tenergy voldoende lonend.
De spin kwaliteit neemt bij de op maximale spin gespeelde slagen waarschijnlijk wat af en het speelt daardoor waarschijnlijk beter op off - tot off frames. Niet los zien van de framkeus dus. Butterfly heeft dit rubber niet of minder afgestemd op off + frames.
Anders wordt de - potentiele - controle winst door een te offensief frame in verhouding tot de spinmogelijkheden van het rubber teniet gedaan door de dan hoge snelheids -spin(gevoeligheids) verhouding.
Dus (meer)controle winst voor wie met off - frames en minder offensieve frames dan dat speelt
Extra controle winst voor spelers die vanwege de sterke spingevoeligheid van de tenergies een off + frame spelen om dit te compenseren en dan overstappen naar Rozena en bijvoorbeeld een accoustic of W5.
Dan blijft de spin(gevoeligheid) snelheidsverhouding gelijk
als bij het off + batje voor duidelijk meer vastheid en kan er op wat lager niveau meer net zo gespeeld worden als de toppers dat doen met die off + frames en tenergies. Met een off + frame of een Tenergie is het minder goed mogelijk een kombinatie te maken waarmee dat bij benadering kan en dan ontstaat een veel rommeliger spel..

Zo heeft Butterfly dit denk ik bedoeld en zo zijn ook de rasanter rubbers bedoeld en Xiom vega intro, Nexy karis M etc.
De rubbers zijn sneller ook omdat ze minder spingevoelig zijn. Dat hangt samen en beide hangt samen met de toplaag "zwaarte".
Een off- frame met tenergy 05 ipv off + verlies je zeg maar net zo veel vastheid door de hogere spingevoeligheid als dat je wint door zo,n frame tov een off + frame. De verhouding spingevoeligheid snelheid komt te veel scheef te liggen. Dat schiet niet op en daarom spelen veel spelers ook met off + frames als ze met tenergy spelen. Controle verlies valt ze niet alleen niet op maar treedt ook nauwelijks op. Ipv met een off + frame de verhouding recht te trekken kan het met Rozena ook en dan is de winst wel aanzienlijk doordat het hele batje meer op het spelniveau is afgestemd.
Welk niveau welke speler dan baat heeft bij zo,n rubber is vraag twee.
Het is niet bedoeld als beginners rubber maar voor gevorderden die nog geen "topspelers" zijn mar wel meer als topspelers willen kunnen spelen. Met vergelijkbare vastheid.
Xiom vega intro ook. Dat rubber heeft ook meer de sponshardheid van xiom vega.
Een anders soort intro rubber binnen de Xiom tensors dan vega elite en europe. Lichtere toplaag die daardoor soepeler is en het rubber ook zachter maakt,
Ik koop zulke dure rubbers niet meer omdat ik geen kompetitie speel maar ik denk dat ik anders zoiets (eerst) als bh rubber zeker zou testen. Voor fh zou ik dan uiteraard ook meteen even testen.
Zou het me niet bevallen door spingebrek dan zou ik nog op een minder offensief frame testen.
Op zich was ik met T64 en aurus ook best vast maar meer is nooit weg toch ?
Vooral tegen sterkere spelers komt dat goed van pas en spelers die hogerop willen door te promoveren moeten als ze promoveren tegen sterkere spelers aantreden.
Dan kan het zin hebben om ipv met een van de tenergies met zo,n rubber te spelen en eventueel een minder off frame en ook kan het dan zin hebben om daarmee al te beginnen voor de promotie een feit is.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2017, 15:05

Om mijn uitleg goed te kunnen lezen moet je wel differentieren tussen snelheid uit technisch effectief vermogen en batsnelheid in relatie met de dwell ; zeg maar de katapultsnelheid. .

Roger Federer kan bijvoorbeeld niet een even harde en spinnige topspin spelen als Timo Boll met het batje van Tino Boll ondanks dat hij fysiek niet onder doet qua vermogen. Het rubber en de bal merken er minder van bij hem omdat zijn tt techniek en timing lang niet zo effectief is om zijn vermogen over te kunnen brengen.
Hij heeft effectief dus minder vermogen maar wel te dealen met de basis snelheid van het batje. die voor beide gelijk is. Zijn kontrole zal dus ook veel minder zijn door mindere techniek en vooral met Boll zijn batje. .
Een gewoon houten framepje kan hij dan ook lang niet zo zwaar belasten want dan zouden zijn slagen even hard aankomen. Dat topt hij dan minder gauw uit en het verschil in balsnelheid uit zijn effectief vermogen is in verhouding dan ook gering en waarschijnlijk zelfs niet aanwezig.
De t05 toplaag kan hij ook lang niet zo zwaar belasten voor spin.
Allemaal door techniek tekort in vergelijking met Boll. Hij kan dan beter Rozena nemen met een primorac frame en dan eerst een jaartje trainen. Op alle spelfacetten. Zo is dat rubber ongeveer bedoeld.

De belasting van de toplaag op spin neemt alleen ook toe als iemand op maximale spin een topspin speelt ook als die traag is en juist door het traag zijn. De dwell neemt dan toe en daardoor is er meer uit een toplaag te halen met sterkere belasting per slag (slagpower) en korresponderend ook meer spin.
Een dunnere spons op een wat trager frame kan de belasting nog wat hoger maken.
Zo,n Rozena zou ik daarom niet voor mijn fh kopen. Dit omdat ik met een op spin gespeelde topspin opening ook de gemiddelde derde divisie speler nog wel problemen kan bezorgen. Meer dan het op snelheid aan te laten komen.
Zulke slagen belasten de spons niet heel sterk maar bij een harder eventueel wat dunnere spons en/of wat trager frame wel de toplaag,
Daarom houdt ik het bij een off - of hooguit off houten frame en liever 1,9 spons om voor spin bij die slagen het maximale uit een gewone tenergie toplaag te kunnen halen en dus meer spin.
Met zo,n Rozena rubber zou ik door de mindere belastbaarheid van de toplaag en de kortere dwell waarschijnlijk dus minder spin halen. De toplaag topt eerder uit of ik moet die gaan ontzien met dikkere spons, zachtere spons en óf een sneller frame. Diezelfde derde divisiespeler lacht dan om mijn trage topspins en tikt ze binnen of neemt mijn opening over en drukt me naar achteren.
Dan komt eenmaximale sponsdikte van pas en een offensiv + frame maar ik laat het liever niet zo ver komen en als ik na de opening dichter bij tafel kan blijven dankzij een minder offensief wat zachter frame en dunnere spons houdt ik ook in het vervolg meer druk.
Alleen op bh zou ik zo,n Rozena wel kunnen gebruiken voor een kortere slag en het lagere gewicht omdat ik in mijn bh opening toch nooit zoveel spin krijg. Het zelfde effectief vermogen haal ik dan niet. Dan heb ik dat vermogen ook niet nodig van de toplaag, wel voor de spons omdat die zwaarder belast wordt bij kontra en tikken als de toplaag minder spinvermogen heeft en daardoor ook soepeler is.
Ook met wat hardere spons is het rubber dan eerder al zacht genoeg en lekker snel en niet te spingevoelig. Het batje is vor bh niet te snel omdat ik geen off + frame gebruik.
Overbodig vermogen van frame of toplaag of spons geeft alleen maar verlies aan gevoel en kontrole zonder er wat mee te kunnen winnen als het effectief vermogen tekort schiet dus waarom zou ik mezelf dat aan moeten doen ? Hooguit heeft het voor jongere spelers zin de lat iets hoger te leggen maar bij hoogsprigen legt iedere atleet de lat ook niet gelijk op een hoogte gelijk aan het olympisch rekord hoogspringen. Daar gaat niemand hoger van springen.
Tien centimeter hoger dan het persoonlijk record kan alleen wel motiverend zijn.
Bij mij alleen niet sinds ik de veertig passeerde :) . Ik doe dan ook niet meer aan hoogspringen.
Bij tafeltennis is het effectief vermogen nog meer een techniek en timings kwestie dan bij hoogspringen en meeste sporten dus dat is beter vol te houden.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Apr 2017, 01:41

Eerste testberichten bij tt-news.de zijn in ieder geval positiv : http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=248879&page=7.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Apr 2017, 21:09

http://www.tt-spin.de/butterfly-rozena/
Hier nog een uitgebreide review.
Zeker geen beginnersrubber .of voor gevorderden een typisch controle rubber voor bh.
Spons is een graadje zachter dan de standaard Tenergy spons bij normale Butterfly diktes,
Geen dunnere toplaag dus wel een behoorlijk dunnere prijs met uvp "maar" E- 44,90,

carlos
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor carlos » 19 Mei 2017, 18:17

Kort gespeeld, normaal 05fx
Dit rubber ligt dichter bij 05 dan de fx variant
Eigenlijk weinig verschil met de 05
Iets minder spin en topsnelheid maar ook iets makkelijker te spelen, voornamelijk boven tafel..en eerste opening
Ook iets meer katapult maar zeker niet zoals de 05fx