Nieuw badje beginner/gevorderde. (geholpen)

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

Nieuw badje beginner/gevorderde. (geholpen)

Berichtdoor MindFlayer » 09 Apr 2014, 09:19

Na het tweede seizoen met het badje wat mij op dit forum was aangeraden wil ik eens een nieuw rubber proberen. Heb zelf geen enkele ervaring met rubbers of het plakken van rubbers.

- Speelstijl Aanvallend

- Speelsterkte. 5e klasse

- Voorkeuren rubbers/frame:

Geen idee, heb mijn eerste badje op aanraden van dit forum en op advies bij menereis gekocht Menereis Menereis frame + gewo FX rubbers. Frame wil ik graag houden om de kosten te drukken. Heb nu 1.5 dikte en kan misschien wat dikker proberen.

- Je budget. nvt

- Wat je zoekt in een rubber/frame

Mijn aanvallen komen voornamelijk van forehand topspin maar met back hand spin ik ook wel eens. ik heb nog wel eens moeite met spelers die er veel effect gebruiken.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door MindFlayer op 12 Apr 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Re: Nieuw badje beginner/gevorderde.

Berichtdoor MvanL » 11 Apr 2014, 08:20

Tja er is zoveel keus :D Voor je forehand zou ik zowieso naar dikte 1,8/1,9 gaan. Een andro impuls powersponge op je forehand zal je al meer spin geven dan de Gewo. Wil je ook meer snelheid dan kan je voor de Tibhar 5Q sound gaan, maar dat is denk ik wel een grote stap.

Op je backhand kan die impuls powersponge ook, maar je kan ook je huidige rubber houden in eventueel een dikkere uitvoering. Ik heb echt heel veel plezier van mijn Victas VS>401, dat zou ook een goede optie zijn. Echt heel veel controle, goede spin en redelijk tempo.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

Re: Nieuw badje beginner/gevorderde. (geholpen)

Berichtdoor MindFlayer » 12 Apr 2014, 19:41

Ik heb je aanbevolen rubbers gegoogled en en heb het volgende besteld.

de q5 sound forehand (1.7)en impuls powersponge backhand (1.8). Had ook nieuwe schoenen (DONIC shoes Speedflex II) en lijm nodig.
Bij tabletennis11.com kon ik met hun actie van 10,- korting voor per bestelling boven de 50 euro, twee bestellingen doen en ben ik voor rond de 90 euro klaar vor de volgende seizoenen (hoop ik)

Bedankt!

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MvanL » 13 Apr 2014, 09:23

Je had wel heel vertrouwen in mijn advies :D Ik hoor graag of het bevalt.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Apr 2014, 09:39

Hier op het forum misschien nog even rondkijken voor ander frame voor die twintig euro korting ?

Zo,n menereis frame is echt gedacht voor beginners als instapframe. Aangezien die vaak binnen eerste jaar ook al weer ophouden met tafeltennis is de duurzaamheid dan van minder belang. Ze worden goedkoop gemaakt in oosteurope meestal en spelen ook best goed in eerste instantie maar na een tijdje wordt het slomer en daardoor ook effectgevoeliger.
Risico als je er meerdere keren nieuwe rubbers opzet is dat je het geleidelijk slomer en effectgevoeliger worden van het frame gaat compenseren met de rubbers die dan steeds sneller worden.
De kwaliteit van het batje als geheel blijft dan voor de prijs (door de dure rubbers) minder door het frame dat ook beinvloedt hoe de rubbers spelen oa wbt spingevoeligheid.

Is aan jou om te bepalen (ik heb alleen wat ervaring met andere eigenmerk frames dan deze) maar - zonder veel ervaring - merk je dit proces niet omdat het daarvoor te geleidelijk gaat en de rubbers in zelfde periode ook slomer zijn geworden.
(Je merkt het wel maar het laat zich bijna niet onderscheidden is beter uitgedrukt,)

MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MindFlayer » 16 Apr 2014, 08:52

Bedankt voor je advies mank. Ik heb mij nooit zo bezig gehouden met mijn materiaal en heb er nooit bij stil gestaan dat het frame veel invloed zou hebben of zou verouderen.

Ik ga kijken hoe de nieuwe rubbers spelen en in de toekomst eens gaan verdiepen in een nieuw/tweede hands frame. Misschien heb jij zelfs al tips voor een frame?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Apr 2014, 12:25

Gewichtsverschillen tussen exemplaren van één frame zijn vaak groot en maken vaak meer verschil dan de verschillen tussen verschillende frames in zelfde segment.
Een stiga allround van tachtig gram heeft dan bijv meer overeenkomst met een yasaka sweden van ook tachtig gr als met een stiga allround van vijfenzeventig gram. Dat maakt het lastig om zinvol iets concreet te adviseren.

MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MindFlayer » 16 Apr 2014, 19:10

ok het komt dus puur op eigen voorkeur uit?

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 16 Apr 2014, 19:46

Voorkeur of ervaring. Heb afgelopen jaar met veel verschillende frames en rubbers gespeeld (geruild, tweedehands) en ben er achter dat ik graag een licht combi frame gebruik. Heb nu een Re-Impact Smart van 66 g waar ik uiterst tevreden mee ben. Ik zie mezelf zo gauw geen ander frame meer kopen. Het heeft een normale FH kant voor mensen met een lange slagbeweging. De BH is katapult arm (traag) met wel een actieve manier van spelen, dus voor korte hak en blokbeweging, wat prima bij mijn LN spel past.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 16 Apr 2014, 20:08

Die Menereis frames die ze nu hebben vind ik prima frames hoor. :) Daar kan je nog wel even mee door.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2014, 12:01

@Cstt,

Heb je zo,n frame getest nadat er meer dan een jaar wat intensief mee gespeeld was ?
Ik ga uit van mijn eigen ervaring en gaf al aan dat ik de menereis frames niet ken. Duidelijk genoeg aangegeven dus dat ik er ook helemaal naast kan zitten wat dit frame betreft.

Dat neemt niet weg dat ik sowieso aanraadt altijd op te letten en er rekening mee te houden dat kwaliteitsverschillen ook in duurzaamheid kunnen zitten. Wisselen van rubbers is daarvoor een goeie gelegenheid en ik controleer ook standaard elk frame van clubgenoten als ze toe zijn aan nieuwe rubbers.
Speel er even mee, bug het tussen twee handen om de veerkracht en flex te voelen (twee verschillende dingen) en controleer dan ook of er bij buiging geen naadjes zichtbaar zijn worden tussen blad en griphelften of haarscheurtjes in het blad.

Dat doe ik al jaren en In zelfde prijssector heb ik dan meer negatieve ervaringen dan bij iets duurdere frames van stiga of donic.
Met gecontroleerde rubbers blijft zo,n frame dan te traag en sloom en met snelle rubbers die meestal ook spingevoeliger zijn wordt die spingevoeligheid het probleem. Dus behoud van ellende ongeacht de rubbers en frame vervangen kan dan geld besparen op rubbers.
Veroudering van het rubber in zelfde periode versterkt de afname van snelheid nog maar compenseerd de spingevoeligheid.
Precies omgekeerd dus.
Nieuwe rubbers wordt dan lastig zoeken omdat de meeste rubbers die sneller zijn ook spingevoeliger zullen maken en ze zijn duurder.

@ Benxx,

Als je over één of twee jaar nog met dit frame (zelfde exemplaar) speelt help me dan even herinneren dat ik ernaast zit/zat met voorspelling dat dit niet zo zal zijn, :) .

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 17 Apr 2014, 14:16

@ Benxx,

Als je over één of twee jaar nog met dit frame (zelfde exemplaar) speelt help me dan even herinneren dat ik ernaast zit/zat met voorspelling dat dit niet zo zal zijn, :) .
Ik hoop het, zou zo gauw niet weten waarom niet.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2014, 14:57

De mindere duurzaamheid zit vaak in zogenaamde materiaalvermoeidheid van ofwel een houtlaag of ook verlijming.
Plastic roerstokjes bij koffie in kantines zijn een mooi voorbeeld.
Die kun je lichtjes wat heen en weer buigen en voelen dan best veerkrachtig en stijf. Vaker herhaald en/of meer kracht gaat het steeds makkelijker omdat thermoplastisch materiaal ook koud onder belasting wat vloeit. De belasting en vervorming geeft lokaal wat warmteontwikkeling.

Het meest belaste deel verliest dan zijn veerkracht en sterkte, Ook een kleine herhaalde belasting kan zo op den duur overbelasting geven bij koffielepeltjes, tt rubbers maar ook tt frames die verlijmd zijn met lijmsoorten die thermoplastisch zijn of ook het hout zelf en balsa vervormt natuurlijk meer dan abachi of limba als onderlaag voor een toplaag.

Wat elasticiteit en veerkracht betreft is ook bij balsa de duurzaamheid minder dan duurzaamheid wat betreft zichtbare beschadigingen als breuk. Rendler maakt heel sterk gebruik van die veerkracht van balsa en de belasting op het balsa is daardoor ook groter. Het grootst als het als laag direkt onder de buitenlaag gebruikt is ivm met twee hardere laagjes.
Bij minder ondersteuning uit de tweede laag vervormt ook de toplaag meer bij elke slag (wat dan voelbaar is als zachter frame) en een limba toplaag wordt dus ook zwaarder belast bij een allround frame met abachi onder de toplaag en nog meer als dat balsa is als bij sommige frame van Re - impact (of tt-piet).
Per frame zal bij rendler de duurzaamheid dus ook verschillend zijn en soms kun je het met een sneller rubber ook wel oplossen maar bij een smash merk je dan vaak toch meer spingevoeligheid en dat gaat dan minder gecontroleerd als in begin.
Neem je dan minder effectgevoelig rubber wat toch sneller is of even snel dan is topspin spelen vaak weer minder.
De wet van Murphy treedt ahw op.
Met zekerheid voorspel ik het alleen ook niet. Vandaar dat je me er nog een keer aan zou mogen herinneren :) .

Dit zijn grotendeels trouwens gewone technische principes waar ik als student werktuigbouw ooit mee leerde rekenen bij vooral staal en aluminium voor dynamisch belaste construkties. Dan moet je altijd een veiligheidsmarge inbouwen bij het ontwerp. Daardoor zit het wat meer in mijn manier van denken misschien.
Elke fiets, auto, flatgebouw of viaduvt,is dit altijd onderdeel van het technisch ontwerp, ook nu nog en zelfs meer. Vroeger was het meer natte vinger werk tegenwoordig meer berekent op precieze levensduur. Moderne motoren zijn daardoor lichter
dan vroegere bmw,s en harley davidsons maar gaan ook minder lang mee.
Plastic en hout hebben hier nog meer last van maar framebouwers lijken er vaak geen rekening mee te houden en echt gevaarlijk, zoals wel bij genoemde voorbeelden, is dat ook niet.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 17 Apr 2014, 15:24

Interessante info. Ik zal eens proberen er aan te denken over een tijdje. Frame is trouwens wel redelijk dik (12mm), ik zie zo te zien al 7 laagjes hout. De balsa kern is niet enorm dik.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 17 Apr 2014, 21:39

@Cstt,

Heb je zo,n frame getest nadat er meer dan een jaar wat intensief mee gespeeld was ?
Ik ga uit van mijn eigen ervaring en gaf al aan dat ik de menereis frames niet ken. Duidelijk genoeg aangegeven dus dat ik er ook helemaal naast kan zitten wat dit frame betreft.
Jep, het is een TSP frame, kwalitatief in orde. Bij onze beginnersbats voelt het na 2 jaar nogsteeds prima.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2014, 08:34

Je zou je eigen rubbers er voor de aardigheid een keer op moeten testen.
Dan pas test je ook op controle. Nu zitten er waarschijnlijk rubbers op waarbij dat nauwelijks een issue is en voor jou al helemaal niet.

terzijde :

Ik vermoedt eerder dat het van de tsp importeur in Duitsland komt en dat die er gewoon meer bij doet dan alleen importeur zijn van Tsp.
Gezien de prijs zal het iig niet in Japan gemaakt zijn ivm daar hoge produktiekosten en via tsp die het ergens anders laat maken en dan weer via tsp importeur naar menereis is veel te veel stappen lijkt me.

http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=9316&page=3

In deze thread staat wat informatie verzameld over merken, fabrieken, importeurs, huismerken etc.
Veel bedrijven in Duitsland hebben zowel een detailhandel afdeling als een eigen merk en zijn ook nog importeur voor andere merken.
Tt is echt een rommelhandel omdat het zo,n kleine markt is. Bedrijven combineren dan veel aktiviteiten om het hoofd boven water te houden.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2014, 09:40

Interessante info. Ik zal eens proberen er aan te denken over een tijdje. Frame is trouwens wel redelijk dik (12mm), ik zie zo te zien al 7 laagjes hout. De balsa kern is niet enorm dik.
Heb het frame even bekeken bij Ooak.
Kern is balsa (1) met daarop twee hardere lagen (2). Daarop weer balsa (3) en dan één toplaag (4).

De kern laag heeft dus niet zovel te verduren omdat die dikkere hardere lagen eromheen zitten. De belasting wordt daardoor beter verdeeld over het materiaal van die kern (balsa) en bereikt dan nergens echt hoge pieken.
Anders is dat bij de laagjes balsa direkt onder de toplaag.
Vooral met dunnere rubbers geeft elke harde smash (zeg de tien hardste slagen tijdens een sessie die er echt inhakken) een vrij hoge piek qua drukbelasting direkt onder de bal.
Zo,n dun buitenlaagje kan best hard zijn maar blijft toch vrij soepel (net als aluminiumfolie hard is en soepel) en geeft dus weinig drukverdeling richting die dunne balsa onderlaag. Hoe meer de spons uitbottomed des te minder ook de drukverdeling.

Waar die laagjes nu nog veerkrachtig de buitenlagen ondersteunen (bijna zoals een spons bij de toplaag van een rubber doet) zal dat op den duur denk ik verminderen en werken ze meer dempend.
Voor hoe jij speelt hoeft dat misschien niet direkt een nadeel te zijn en voor de bh mogelijk zelfs een voordeel. Op fh geeft het dikkere rubber ook wel wat drukverdeling.
Zou er gewoon wat attent op blijven.

MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MindFlayer » 22 Apr 2014, 18:53

Op zijn nederlands druk bezig geweest 2 tientjes korting te krijgen :) heb ik 2x rood besteld...

Nu wil ik deze hier op het forum gaan ruilen (de andro impuls powersponge 1,8) maar ik vroeg mij af of iemand de afmetingen weet van de frames van menereis?

Kan menereis ook een mail sturen maar dit forum is vaak sneller :)

alvast bedankt.