Milky Way Venus

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Floris
Super Member
Super Member

Milky Way Venus

Berichtdoor Floris » 31 Mar 2016, 20:50

Omdat ik op mijn forehand graag een chinees rubbertje speel had ik er Milky Way (Yinhe) Venus 1.9 op geplakt. Na drie trainingen liet de toplaag los! Nu maar weer de vertrouwde Friendship Higher erop gedaan.
Kennen jullie dat probleem? Hij ging vanuit het midden helemaal opbollen.
Alser Allround 5
F.H. Friendship Faster 1.8
B.H. Xiom Vega Japan 1.8

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Milky Way Venus

Berichtdoor Danny1973 » 31 Mar 2016, 21:15

Nooit gehad. Zou het iets met de lijm te maken hebben die jij gebruikt hebt? Misschien dat Mank hier wat over kan bedenken en vertellen.
Het zal toch niet zo zijn dat jij teveel effect geeft voor dit rubber?

Ik heb zelf net twee reactor corbor rubbers binnen, en op een dhs pg7 geplakt. Slechts €5,65 voor 2 rubbers incl verz. Gewoon nieuwsgierig. De rubbers zijn heel stroef, licht kleverig en iets trager dan mark v. Ik denk dat het voor een beginner best prima zou zijn, en ern passieve speler zou er gecontolleerd mee kunnen spelen. Na redelijk wat jaren tensorachtige rubber voor mij echt te traag. Gaan binnenkort naar mijn zoon of een ander jeugdlid.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Apr 2016, 12:04

Met snellijmen haalden de meeste spelers na het spelen meteen de rubbers eraf waardoor er weinig sponskrimp is door drogen tijdens het spelen en de spons kon uitdampen en drogen voor volgende keer lijmen.

Het frame tegen de spons aan vertraagd dan eerst de verdamping van voc,s naar de buitenlucht tijdens het spelen en dus is het krimpen van de spons tov frame verwaarloosbaar tijdens het spelen. Dan speel je zonder spanning tussen frame en rubber en dat is minstens zo belangrijk als het snellijmeffetct zelf..

Bij vast lijmen en voc,s die zijn ingesloten met een uitgezette spons vertraagd de verdamping ook maar het drogen stopt niet.
Frame en rubber hebben tijdens het drogen van het batje niet dezelfde krimpcoeeficienten dus dat gaat werken tov elkaar.
Een dag later heb je spanning tussen frame en spons, lijmkruip, lijmverbinding tussen toplaag en spons verzwakt door de werking van oplosmiddel dampen etc.... Daarom was het bij snellijmen oa gebruik rubbers meteen na het spelen van het batje te halen ,
Nu raden de rubbermerken aan om geen voc lijm te gebruiken om die reden ivm houdbaarheid rubbers en speelplezier en ander profijt wat je er meer van kunt hebben als bij insluiten van voc,s en langer dan een dag op het batje houden.
Daarbij ook om meer waterlijm te verkopen want het insluiten van oplosmiddelen is goed te minimlaiseren met voordrogen van voorstrijklagen lijm op rubber en of frame. Een dun laatste laagje lijm op een of beide kanten verfrist dan de lijmtack genoeg voor de montage een of meer uren of dagen later.
Dan komt zo,n tolaag denk ik niet los.
Mij is het in ieder geval nog nooit gebeurt bij minstens tweehonderd rubbers die ik voor mezelf en anderen geplakt heb van alle mogelijke merken. Wel heb ik een keer een rubber gehad met al een blaasje maar toen kon ik het onverknipt gewoon ruilen.

Net als bij hout waarbij hardere houtsoorten meer problemen geven bij lijmen die met het werken van het hout te maken hebben, is dat bij zwaardere sponzen met minder licht ook zo. Harde spons tov zachte is dan als eiken of beuken tov vuren of populier wat lijmen betreft. Meer kans op scheuren van het hout, lijmverbindingen die loskomen, kromtrekken etc.
Dus extra belangrijk om goed te werk te gaan dan als je een batje maakt ...ook voor het speelplezeir en - resultaten.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Apr 2016, 11:30

Twee nieuwe rubbers (rasant powergrip en musa) die ik onlangs voor een clubgenoot kocht bij Swordtsports heb ik gisteren voc lijm op aangebracht als voor snellijmen en vanavond gaan ze op zijn clipper.
Niet te zuinig met de lijm want anders droogt het te snel in voor een goeie binding tussen lijm en spons,. beter wat meer en wat overtollig is weghalen.

Tot vanavond hebben ze dus vierentwintig uur de tijd gehad om oplosmiddelen kwijt te raken en weer te krimpen naar originele formaat. Vanavond gaat er een laagje lijm op het frame en na tien minuten is het batje speelklaar. Hooguit strijk ik heel licht de lijm op het rubber nog even wat aan met de lijmkwast na opbrengen van lijm op het frame om de tack even te reactiveren.

Met de palm van mijn hand en een paar drup water op het rubber (om wrijving wat tegen te gaan) masseer ik het daarna goed vast en knip om het frame het rubber weg wat overstaat. De binding met het frame is al meteen zo sterk dat dit probleemloos gaat.

Voor het lijmen met voc lijm is het risico op blaasjes doordat nopjes loslaten van de spons bij chinese rubbers (of framebeschadiging als niet is geseald) een stuk kleiner en bovendien speelt het bij alle rubbers gewoon constanter en beter als pseudo snellijmen wanneer steeds weer afhalen na het spelen niet de bedoeling is.,

Alleen minder lijm maar kort wachten bouwt even een - extra - snellijmeffect in met misschien een positieve werking (hoewel dat bij nieuwe rubbers eerst ook al meer ten koste van controle gaat) maar vervolgens ontstaat al bij volgende speelsessie een terugslag op de speelkwaliteit van het batje en dat neemt daarna nog toe (alleen per keer een minder opvallend verschil met vorige keer). Ver voor de rubbers echt op zijn speelt het dan al een stuk minder als mogelijk is.

De "binding" met het frame wordt door de sponskrimp tov het frame vermindert omdat de spons gaat "kruipen" over het frame door de spanning die ontstaat en wat dan lijmkruip heet (een technische term).
De blaasjes ontstaan naar mijn idee dus ook eerder bij pseudo snellijmen.

Met name spinballen die wat fijner aangesneden worden (trage topspin, backspin return op serve, schuifballen) zijn na een a twee week dan minder makkelijk en/of met minder spin als anders mogelijk is.
Bij ons op de club doe ik dit voor iedereen zo bij alle nieuw aangeschafte rubbers en er is vrijwel nooit iemand die problemen heeft met de moderne snellijmrubbers wbt controle, gebrek aan spin of te snel. Uiteraard is een batje te snel in verhouding tot spin als de spin minder is en dan is de controle ook meteen minder maar het ligt naar mijn inschatting dus meestal aan degene die het batje maakt uit losse onderdelen ipv aan -één van- de onderdelen.

Het is bij waterlijm natuurlijk ook mogelijk dat er blaasjes ontstaan maar vooral omdat bij de chinese rubbers de importeurs, handelaars tussen fabriek en gebruiker geacht worden mee de kwaliteit te controleren en dat vaak nalaten,
Goeie importeurs/winkels in dit segment, (zeg maar de speciaalzaken wbt chinese rubbers) doen dat wel en nemen terug wat niet goed is.. Hoort er gewoon bij als "chinese stijl kwaliteitscontrole". Iedereen die iets koopt wat niet goed is kan dan terecht bij degene waar gekocht is als eerst aansprakelijk en die geeft het weer terug door naar de volgende verkoper tot uiteindelijk de fabrikant. Als de tussenhandel zich ergens niet aansprakelijk opstelt voor wat verkocht wordt valt de kwaliteitscontrole daar ook weg.. Inmiddels is de kwaliteitscontrole door en bij de chinese fabrikanten voor de wat duurdere rubbers wel veel beter als tien twintig jaar geleden maar dit soort goedkopere rubbers dus veel minder,.
Chinese spelers kochten ook altijd zelf losse sponzen en toplagen en lijmden dan spons en toplaag samen tot een tt-rubber.
Daar komt dit wat vandaan.

De toplaag van zo,n venus rubber is waarschijnlijk ook wel los te halen van de spons door het rubber eerst in een bak warm water te verwarmen.
Laten drogen en eerst alleen de spons op het frame plakken (als boven of met waterlijm) . Dan wat waterlijm (of bison textiellijm) op de buitenkant spons doen en terwijl de lijm nog nat is de toplaag erop leggen en batje op zijn kop wegleggen met een paar boeken erop.
Het water kan via de ruimte tussen toplaag en spons goed wegkomen. Volgende dag is het batje weer speelbaar.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 07 Apr 2016, 05:33

Toevallig zelf een lastig rubbertje gehad gisteravond. Ik zou voor een clubgenoot een xiom vega japan gaan plakken. Nou heb ik deze zelf ook een aantal malen gekocht, en weet dat er spanning inzit. Normaal smeer ik het rubber in en na een paar uur het frame. De spanning in het rubber was echter zo sterk dat het rubber er niet op te krijgen was. Continue trekt het zich los op de zijkanten. Ik heb het eraf gehaald en wacht nu tot het weer wat vlakker is. Nu na een nachtje slapen zie je al dat het weer vlak op tafel licht en niet bol staat.
Ik heb met andere rubbers, zelfs van Xiom niet zoveel moeite gehad als met deze, waarbij dit velletje wel een sterkere spanning leek te hebben als eerder aangeschafte. 24 uur wachten is niet altijd wat ik wil, maar Mank heeft toch wel een puntje.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Apr 2016, 22:05

Buigspanning of rekspanning door een rubber handmatig te vervormen en dat vast te houden door het vastplakken heeft trouwens niets met tensor spanning te maken. Het ene is door belasting van buitenaf en tensor of lijmeffect zit echt in het materiaal zelf. Of het vervormd wordt of niet interfereert daarmee tijdens het spelen maar doet er verder niets aan toe of af. .

Het bol staan van het rubber duidt alleen op een nog niet evenredig verdeelde "spanning" . De lijmkant heeft de spons eerst heel veel oplosmiddel opgenomen in het vloeibare deel van het rubber (wat als materiaal sowieso half vloeibaar half vast is ) en aan die kant is de spons dus meer uitgezet met groter sponsoppervlak dan aan de nopjes kant. Dat betekent ook lage tensorspanning aan de kant waar de toplaag zit en hoger aan de framekant. Als het rubber vlak ligt heeft zich dat gemiddeld maar zitten de meeste oplosmiddelen echt nog wel in de spons en ook het lijmeffect is dan nog merkbaar.

Plak je nadat het vlak ligt dan heb je van dat laatste lijmeffect nog wel voordeel maar de speelkwaliteit loopt ook sneller terug. Met snellijmen deed ik later met hardere xhinese rubbers ook nooit anders dan wachten tot de bolling meest weg was en kreeg ik en meer apin en meer controle en meer snelheid en meer gevoel uit/met die rubbers en langer aanhoudend ook. In de loop van twee a drie weken vermindert het dan naar nul en eerst alles sneller afnemend maaar geleidelijker en dus constanter spelend als monteren met sterke bolling nog voor de oplosmiddelen zich evenredig verdeelt hebben. Anders valt met hardere sponzen als higher trancend nauwelijks te spelen. Het gevoel van de bal doorkomend op het frame schiet dan te kort.

Het monteren voor verdeling maakt ook dat het oplosmiddel lang tegen het frame aan blijft hangen/plakken en het verder verdelen vertraagd wordt..

Bij droog lijmen zoals ik uitlegde is het voc tensor effect wel duurzamer te maken door de ingedroogde lijm met wat tuner weer wat taxky te maken en vloeibaarder. Kan ook met de lijmlaag op het frame, beide tegelijk of één kant.
Niet te veel maar genoeg om de voc oplosmiddelen die eerst in de lijm zaten te vervangen.
De tuner is in feite ook een oplosmiddel alleen niet geschikt als oplosmiddel voor bijvoorbeeld verf omdat het te langzaam droogt. Het werken van spons tov rubber is daardoor ook minder en de speeleigenschappen dus constanter gedurende eerste weken maanden.
Als beide lijmlagen en spons en frame eerst goed konden drogen van de eerdere sneldrogende oplosmiddelen krijg je hetzelfde verse wat smeuiger speelgevoel maar dan langer aanhoudend. Zonder die droging eerst neemt de lijm minder van de tuner op en/of blijft vloeibaarder en droogt weer sneller.
Echt sealen met een sealer doe ik trouwens nooit en dat kan nog verschil maken bij dit soort dingen.
Frame sealen met wat voc lijm, dan goed laten drogen en dan wat tuner erop werkt ook prima.

Een reden dat ik geen waterlijm gebruik is voornamelijk de ridicule prijs die ervoor gevraagd wordt. Verder probeer ik gewoon het speelgevoel van een fijn spelend batje te realiseren zonder voc oplosmiddelen. Dat is ook niet anders wanneer ik voor mezelf rubbers op een frame zet of voor anderen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Apr 2016, 13:14

De verschillen tussen deze frames zijn trouwens niet wezenlijker dan tussen een virtuoso nieuw en zelfde frame een paar jaar later als je er continue mee gespeeld hebt. Nu vergelijk je twee frames alleen naast elkaar en bij een frame waar je steeds mee speelt en wat daardoor verandert zou je de veranderingen per uur spelen steeds moeten merken en dan de gemiddelde verandering per uur weer vermenigvuldigen met het aantal speeluren.
In praktijk met een paar keer andere rubbers -die ook nooit constant spelen gedurende de tijd dat je ermee speelt - merk je die veranderingen dus. niet of je moet weer een keer dezelfde rubbers erop zetten als toen zo,n frame nieuw was..

Meestal passen spelers de tweede set rubbers ook onbewust aan om de frameveranderingen (die ze niet gemerkt hebben omdat tegelijk de rubbers werden afgespeeld en dus ook veranderden) te compenseren.

De vorige rubbers zijn dan opeens te spingevoelig, te dik of te zacht en met gevoeld teveel dwell terwijl het frame gewoon zachter en flexibeler gespeeld is. Het rubber moet dan harder en/of sneller en/of dunner voor minder dwell om de frameverandering (meer dwell) te compenseren. Daar is ook niks mis mee natuurlijk maar als de rubberkeus dan steeds bepertkter wordt om nog te kunnen compenseren wordt het lastig..

in jou geval met de virtuosos zouden dit de vragen dan zijn :

Nog dunner dan 1,8 mm ?
Nog sneller dan vega japan ?
Nog harder ?

Dunner dan 1,8 is er niet, Het is al behoorlijk snel en het is niet heel zacht, Dus wat moet je dan ? :-).

Door de Osp griphelften is de verandering ook vrij sterk waarbij ik ook nog mijn twijfels heb bij de uitwerking ervan op de objektieve speelkwaliteit maar of dit significant is en hoeveel kan ik moeilijk inschatten.

Wat ik wel weet is dat de osp frames door die griphelften in verhouding wat meer spingeorienteerd zijn dan andere frames met zelfde laminaat zouden zijn. Die extra bladflex (tov de harde noten buitenschalen) ontstaat door de zachte vrij dikke abachi lagen per kant verwerkt in de griphelften tussen het blad en de dekschalen.

Dus als die abachi lagen nog zachter gespeeld worden dan krijgt het frameblad vanzelf meer amplitude tov de denkschalen en dus tov je hand gevoeld ook. Dat telt dan op bij de normale extra flexibilliteit van het blad op zich door ook het langer spelen.

Ik vraag me dan af of het logisch is om met een stijver blad dit te willen compenseren. Dat brengt volgens mij veel meer nadelen met zich mee dan rubbers toch nog aan passen of griphelften laten ombouwen door mij of een osp Virtuoso met custom griphelften kopen die wat degelijker zijn.. Het framegewicht neemt dan ook wat toe maar je kunt dan goed met 1,8 mm spelen zonder aan spin in te boeten of zelfs wat dikker met zelfde balans zonder teveel spingevoeligheid.
De direktheid van spelen verandert dan terug meer richting deze frames en het is eerst ook wat direkter dan een gewone virtuoso.
Met een Virtuoso plus of V'king bereik je dat niet op dezelfde manier. omdat die "gripflex" bij alle Osp frames in standaard uitvoering hetzelfde blijft en - schat ik in - meer verlies aan direktheid geeft voor het speelgevoel dan de bladflex zelf. Bij de stijvere laminaten valt het dan zelfs meer op waardoor de reviews dan meestal ook wat minder zijn (door het verwachtingspatroon van degenen die zo,n frame kopen omdat ze een stijver direkter frame willen). Dat is volgens mij de verklaring. voor het verschil in waardering .
De laminaten zelf vallen door de natuurlijm trouwens wel weer stijver, harder en sneller uit dan bij standaard fabrieksframes. Net als mijn eigenbouw frames ook. Dat is gewoon eigen aan de verlijming. Nieuw compenseren die abachi lagen in de griphelften dat bij osp frames wat en krijg je een heel speciaal speelgevoel maar de "degelijkheid" is daardoor volgens mij wat minder.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: OSP verandering.

Berichtdoor Danny1973 » 12 Apr 2016, 18:31

Zo, dat is een heel verhaal. Ik begrijp jouw verhaal, mede doordat je me daar terrecht al eens eerder ook op hebt gewezen. Nou ben ik wel eens wat impulsief en ongeduldig, of wat nieuwsgierig bij mijn materiaalkeuze.
Nu heb ik sinds de zomer gezocht naar een wat lichtere combinatie. Doordat de virtuoso wat minder strak speelt heb ik het gevoel dat ik meer moet werken met dit frame. Zeker sinds we met de polyball spelen. Met mijn keuze de vega japan kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik de bal niet voldoende meeneem bij mijn hewone slag. Ik moet de bal wat voller raken en meer omhoog trekken om deze over het net te krijgen bij een backspinbal.
Zoals eerder aangegeven heb ik redelijk vaak last van mijn schouder gehad. Door de overstap naar de "polyball ready" joola rhyzm p ging het al wat beter. Iets meer naar voorspelen, en goed indraaien qua bovenlichaam zou wellicht ook iets kunnen helpen.
De keuze voor zlf frames was meer toeval dan een bewuste keuze. De ai Fukuhara pro lijkt mij goed te bevallen, maar volgens een voorspelling die jij vaker hebt gedaan zullen spelers na een periode van lekker spelen toch weer terugkeren naar het complete gevoel van volhout. Ondanks dat ik redelijk vaak geswitched ben qua frame, gaat de osp de deur niet uit zodat ik daar altijd op terug kan vallen.
Het voordeel van de zlf met de wat lichtere rhyzm-p en de prima balans is dat spinnen, mijn favoriete slag, een mindere belasting voor mijn schouderpijntjes geeft.
De OSP laat ik voorlopig trouwens ook gewoon even zoals deze is, want ik ben er geen moment echt ontevreden over geweest. Het is alleen iets aan de zware kant en headheavy met de relatief zware vega japan rubbers. Ik heb nu overigens een nieuw setje omega v asia rubbers in 2.0 en 1.8 liggen. Qua gewicht niet heel anders dan de japan, maar zou ook beter moeten werken met de nieuwe ballen. Ook de toplaag zou vrij zacht moeten zijn op een wat hardere spons. Bij elkaar een medium gevoel voor zover ik gelezen heb. Ik wacht echter de komende twee competitiewedstrijden af.
Wel leuk om te lezen wat je beschrijft. Zet me weer aan het denken, en wellicht binnenkort toch gewoon weer de Virtuoso.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Apr 2016, 03:43

Wii spelen nog lekker met celluloid :-).

Mijn voorkeur gaat uit naar behoorlijk zware batjes mits niet te topzwaar voor mijn handspieren. Het gewicht ondersteunt voor mij een completere techniek en op techniek spelen is volgens mij de beste remedie tegen blessures omdat het ermee korrespondeert dat dan "alle" spieren compacter en efficienter kunnen bijdragen aan slagen die meer energie vragen (in korte tijd). Dat vermogen moet dan geleverd kunnen worden zonder dat bepaalde spieren, spiergroepen het onder belasten van andere zones moeten compenseren. 185 gram bij 154 mm bladlengte en 152 mm breedte bevalt mij heel goed. Frame plm negentig gram met limba en ayous.

Het nadeel van een licht batje is ook dat mijn bovenarm en onderarm dan in verhouding alleen maar zwaarder zijn tov het lichtere batje en het batje vraagt juist meer snelheid voor dezelfde impuls. Dan moet ikzelf dus ook mijn arm sneller bewegen en uit mijn schouders ook meer mijn bovenarm versnellen. De techniek waarvoor ik vroeger veel getraind heb en waardoor ik leerde om energie uit mijn voetenwerk en heupen dynamisch te benutten (om geen lamme arm te krijgen bij trainingen ) kan ik met een zwaarder batje dus technisch nog steeds beter benutten als het maar niet meer topzwaar is dan het gemiddelde batje wat tien gram lichter is. Vroeger kon dat ook wel wat meer maar nu minder.

Een te licht frame/batje is voor mij wat vergelijkbaar met lekker fietsen in een lichte versnelling beetje toulerend versnellen zo nu en dan maar te licht om dan nog even goed door te kunnen versnellen als voor een sprint,. De sterkste been spieren bij de heupen en bovenbenen krijgen dan te weinig direkte weerstand terug omdat het versnellen naar een hogere frequentie te makkelijk gaat en kunnen de nog hoger wordende frequentie steeds minder volgen.
Schakelen is dan een oplossing om weer weerstand te hebben die nodig is om weer meer energie te kunnen bijdragen uit de grotere spieren. Die weerstand geeft bij frames/batjes de massa.
De verdeling van de massa (balans/topzwaarte) maakt hiervoor minder uit.
Dat heeft meer invloed op de handspieren en rond de pols en topzwaar belast dus juist die kleinere spieren meer maakt de slagen in tijd langer en de techniek minder compact als die spieren dat minder aan kunnen .
In principe kun je zo techniek dus ook bijsturen maar het is per persoon natuurlijk verschillend.

http://ezbuytabletennis.com/wp-content/ ... torua2.jpg

http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1nLGPIpXX ... E-6780.jpg

Nittaku frames als deze vindt ik qua griphelften top. Veel echt hout en kwartiers vaak op staande jaarringen tov het blad..
Laagjes die als bij het rutis frame parallel aan het blad lopen vind ik voor topspin dichter bij tafel wat minder direkt met hogere balafsprong. Voor trage topspin bij een later raakmoment met veel spin is dit type griphelften misschien wat minder. Met mijn lengte speel ik de bal alleen liever wat eerder zonder de bal teveel te laten vallen en dit soort griphelften ondersteunt dat voor mijn gevoel beter met ook meer variatie mogelijkheden. Met osp frames trek ik de bal te veel omhoog als mijn schouder te hoog zit en het raakpunt te hoog is. Alternatief is dan de bal meer aan de bovenkant raken en slag naar voren maar dan worden alle spinballen meer hetzelfde en ballen komen gauw te lang of ik moet ook mijn schouder weer meer naar beneden brengen om de slag genoeg naar voren te houden.
Ik ben dus misschien wel wat bevooroordeelt hierdoor. Ik vind ze een paar meter vanaf de tafel namelijk wel geweldig goed spelen maar dan stoort mij die hoge/verre balafsprong ook niet meer en dicht bij tafel wat minder is dus misschien meer persoonlijk. Het kan alleen zijn dat jij er eerst nog minder moeite mee had maar nu vergelijkbaar omdat de balfsprong nog wat hoger is geworden met het langer spelen. Dat zou ook het sjorren omhoog voor topspins verklaren namelijk. Je moet de bal dan meer laten zakken ivm de hoger geworden balafsprong om nog een goeie trage topspin opening op tafel te brengen met dezelfde spin als voorheen.,

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 13 Apr 2016, 19:03

Het is en blijft complex waarom iets bevalt en later wat minder. Ik heb zelf het gevoel dat buiten de bal, ouderdom van het frame of slijtgae van de rubbers er nog meer factoren meespelen. Niet onbelangrijk is dat wij dit seizoen zonder trainer spelen, waardoor er niet of nauwelijks aanwijzingen zijn tijdens het spelen. Gelukkig train ik veel tegen een oud trainer van onze groep die soms wat bruikbare kleine aanwijzingen geeft.
Een voordeel is dat ik op dit moment voor train tegen iemand met een normaal rubber en een kant met lange noppen, en een andere speler met een kant korte en een kant lange noppen. Qua inzicht hoe je moet spelen gaat het echt goed vooruit, maar qua snelheid niet echt. Ik zoek de laatste weken ook bewust weer wat snellere tegenstanders uit op trainingen omdat ik tijdens de competitie wat snelheid mis.
Grootste nadeel op dit moment is echter dat ik door het spelen tegen noppen ook wat meer omhoog spin, en de volgende bal terug leg. Deze slagbeweging is wat anders als in een aanvallende partij. Ik heb echter het gevoel dat ik door het vooral trainen tegen noppen de slag omhoog iets meet eigen heb gemaakt in plaats van een wat hardere opening naar voor. Mede hierdoor zal de OSP als langzamer aanvoelen, en wellicht dat een wat harder en sneller frame als de AI Fukuhara pro op dit moment als een oplossing aanvoelt.
Buiten deze gedachten moet ik wel zeggen dat de AFP met haar 86 gram een betere neutrale balans heeft, en de OSP met 89 gram en dezelfde rubbers meer head heavy is. Dit gevoel met de OSP lijkt mijn schouder zwaarder te belasten.
Nog twee wedstrijden en dan kan ik van de zomer een paar setups testen.
Ik heb i.v.m. Het gewicht een nittaku balasatec outdoor besteld van 80 gram, en vanwege mijn voorkeur voor Xiom, de Omega V Asia. Ben benieuwd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Apr 2016, 15:14

Ik heb in de tachtiger jaren vrij veel training gegeven maar gelukkig nooit een trainerscursus gevolgd.
Trainers leerden toen en misschien nog wel -mi - teveel aan om naar spelers en hun techniek te kijken als hoe bij jury sporten als gymnastiek of bij dansen op uitvoering gelet wordt.
De techniek van topspelers wordt nog steeds vaak ontleedt voor dit doel en die spelers fungeren dan later als een soort rolmodellen/filmhelden waarnaar jongere spelers dan "gemodelleerd" moeten worden en zichzelf ook vaak aan gaan afmeten.

Als een Nederlandse top speler of speelster dan goeie resultaten haalde (fungerend als model voor de redenatie) nadat zo,n programma gevolgd was bevestigde dit zogenaamd dat het trainingsidee dus kennelijk goed gewerkt had en spelers die minder goed spelen alleen minder talent hebben, .

Dit argument deugt alleen niet omdat, het spelen van de topspelers dan ook -alleen -aan hun talent toegeschreven kan worden en de mindere resultaten van andere spelers aan de trainingsleer.

Resultaat en spelen (hoe spelers spelen) even omwisselen en het argument keert zich tegen zichzelf.
De topslers spelen dan zo goed als ze spelen ondanks hoe ze getraind werden.
Dat techniek aanwijzingen echt kunnen helpen is dus maar de vraag.

Los van het model, materiaal, talent of welke andere faktor ook worden trainingsresultaten inclusief "techniekontwikkeling" vooral gehaald door intensief te trainen ,veel te zweten en dus regelmatig met een half lamme arm - die steeds lammer gaat aanvoelen - nog even door te moeten spelen..
Wie daarvoor te snel wegloopt door een sneller batje te nemen moet niet verwachten technisch beter te worden.

Voortdurend onder tijdsdruk weer een bal terug krijgen (vroeger was daarvoor, door het veel tragere materiaal, iemand die goed kon blokken voor ipv balemmertraining) en weer een topspin moeten spelen tot - wist je al van te voren - een steeds lammere arm zou ontstaan , maakt dat je technisch steeds zoekt naar betere techniek om toch -binnen de gegeven tijd - de bal goed te blijven slaan zonder in wedstrijden nog een lamme arm te krijgen.

Een lamme arm tijdens de training is dus gewoon onmisbaar om wat die arm betreft een betere techniek te krijgen én tegelijk in wedstrijden geen lamme arm (of schouder) te krijgen. Dat maakt dat spelers vloeiender gaan spelen met completere techniek en het spel sneller kan worden terwijl de beschikbare tijd ook tijdens trainingen steeds meer afneemt door het snellere spel. Spin moet dan steeds ook mee opgevoerd om de bal op tafel te houden. Ik verbaasde me er eerst ook over als ik bij mytt.net las hoe lang achter elkaar spelers soms trainen. Alsof ze trainen voor een marathon ipv voor een typische interval sport.
En dan continue maar bezig zijn met de topspelers als rolmodellen voor techniek.
Zo trainend blijven dat zeker onbereikbare filmsterren alleen zo laag intensief trainen ze kwa slagen niet dank zij de balemmer training die van jongs af aan al een veel grotere rol speelt. .

Techniek is dus geen losstaande faktor maar wordt geintegreerd getraind zonder dat er aanwijzingen voor nodig zijn als er goed getraind wordt. Wordt er niet goed getraind dan hebben aanwijzingen in mijn optiek dus geen zin en als er wel goed getraind wordt ook niet.

Anders wordt het als in relatie met het spel ;goeie observaties gedaan worden en ahw vragen worden gesteld;; Waarom ging die bal te lang ? Techniek, timing etc blijven dan in relatie omdat het een tt-vraag is en geen techniekvraag of materiaal vraag.
Het gaat dan altijd ook om timing tov de bal.
Iemand kan te snel instappen of te traag zijn met instappen voor een servereturn bijvoorbeeld. Dat is dan goed trainbaar en dan komt de slag ook meestal vanzelf. Soms niet en dan kan de frame rubber combinatie de slag technisch minder goed uitvoerbaar maken. Met een mindere slaguitvoering wil het dan wel maar niet met een betere... Dan is de trainbaarheid dus ook weg.

Je Osp frame is niet te traag voor een topspin waarbij je met het batje meer omhoog slaat maar je tilt de bal er teveel mee omhoog . Dat is ook niet door de hoge balafsprong maar dat noem ik een hoge balafsprong..

Daardoor moet je als compensatie bij zo,n slag uitvoering later timen als er minder backspin of meer topspin in de bal zit om de bal eerst meer te laten vallen en dat maakt dat een tragere bal ontstaat omdat de invalshoek van de bal dan al meer naar beneden gericht is.
De inkomende balsnelheid kun je dan niet meer gebruiken voor je eigen balsnelheid terug en je staat door het lagere raakpunt ook meer tegen de zwaartekracht te spelen.
Dus minder snelheid naar voren en/of - als je het net anders niet meer haalt - minder spin wanneer je minder scherp/dun de bal kunt aansnijden om tenminste het net nog te halen,
Daar past dus een scherper spelend rubber bij zoals calibra of Aurus of tenergy 64 of eventueel een dunnere spons.
De dan vlakkere balafsprong maakt weer een eerdere timing mogelijk met dun aansnijden en meer snelheid en/of spin.
Met tenergy 64 kun je dan in praktijk gevraieerder spelen en topspins ook scherper "gevaarlijker" naar de hoeken spelen doordat je meer spin met dezelfde lagere balvertrek snelheid kunt kombineren. De bal kun je eerder en dus hoger raken en verliest dan niet zoveel snelheid dat het net niet gehaald wordt door de zwaartekracht... en zonder dat je je schouder uit de kom trekt met kans op blessures .

Snelheid en spin van frames en rubbers apart zijn hiervoor niet relevant en de qua blad snellere frames zullen tijdens wedstrijden je techniek en spel al snel minder maken als je er wat langer mee speelt zonder anders te gaan trainen (om dezelfde trainings intensiteit te houden qua slagen als met trager materiaal.) . Doe je dat wel dan is het risico op blessures weer net zo hoog. Het een of het ander dus terwijl het ook en en kan ; niveau houden met minder risico op blessures of niveau beter krijgen zonder meer blessure risico.

In praktijk liep de slagintensiteit bij mij bij carbon frames (en heel lichte dikke balsa frames) terug en waar het dan eerst even een boost gaf aan mijn spel volgde later vanzelf de terugslag door het negatieve effect op de trainingsintensiteit voor wbt de slaguitvoering. De boost was dus alleen dankzij het daarvoor al langere tijd spelen en trainen met een zwaarder spelend batje.
Balemmer training (of betere trainingspartners die de bal nog even vaak terug brengen) is onmisbaar om dit te kunnen opvangen. De aangever kan dan de ballen sneller achter elkaar gaan aangeven om zo de intensiteit op peil te houden tijdens bijvoorbeeld een kwartier topspin trainen. Langer trainen qua uren of een oefening langer laten duren kan dit niet compenseren .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2016, 13:12

Als je moeite hebt me te volgen komt dat misschien omdat je er van uitgaat dat flexibilliteits verschillen pas invloed hebben op wat de bal gaat doen vanaf dat de bal ook contact maakt met het rubber,.
Die aanname komt er technisch gezien op neer dat je de verschillen in elastische vervorming tussen frames door je eigen slagen en al voorafgaand aan het raken van de bal eerst theoretisch verwaarloosd en dan mij bijv vraagt welke invloed de flex heeft. Dat als verwaarloosbaar beschouwen kan er alleen niks uitgelegd of begrepen worden want daar ontstaan de verschillen juist die je later wel terugziet aan de bal die het haarfijn registreert. ,
Het frame heeft daarmee geen quasi mysterieuze invloed op de bal voor de bal geraakt wordt maar de verschillen tussen frames -waar je om en om mee speelt -wel.

Als je een schijnslag maakt zonder bal in de buurt maar met de massa van de rubbers al op het frame reageert het frameblad wat vertraagd tov je hand en op alles wat je doet tijdens een slag (qua techniek ook). door de flexibelere vervorming. Voor wat je snel uit de pols doet is die vertraging veel significanter als voor wat uit je schouders komt.
Op het laatste moment komt de elstische energie uit het frame ook weer vertraagd vrij.
Daarom moet je met de virtuoso's je slagen iets eerder inzetten om niet te laat te zijn met die extra vertraging en worden ze automatisch ook wat langer,.
Dit is nu toegenomen met hoe de frames nieuw speelden en was al wat meer door die griphelften (en weer wat minder door hoe de bladen zijn verlijmd)

Het frame werkt niet zelf als energiebron in de biomechanische zin maar als een soort elastische batterij die als elke batterij eerst opgeladen moet worden maar dan elastisch op -meest - de rubber en blad massa als weerstand.
Hoe dit moet hoef je verder niet bij na te denken tijdens het spelen want tafeltennissen doe je al wat langer toch ?
.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2016, 16:50

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 22 Apr 2016, 08:20

Een heel verhaal, wat ik even rustig moest teruglezen. Het gedeelte waarin je aangeeft dat je best door mag trainen tot je arm moe wordt ben ik het helemaal mee eens. Helaas zijn de pijntjes die ik in mijn schouder ervaar meer als een vermoeidheid. Ik herken wel wat je ermee bedoeld.
De OSP is in passief spel niet eens zoveel trager als de Ai Fukuhara, maar inderdaad bij aanvallend spel merk je wel de versnelling. Ook hier ben ik het met je eens dat een sneller frame niet de juiste compensatie is om problemen op te lossen. Buiten dat ik ervaar ik er wat meer omhoog mee moet spinnen om door het effect van een backspinbal heen te kunnen openen is ook het headheavy gevoel een nadeel tov van de AFP. Die is met vergelijkbare rubbers meer in balans. Qua schuiven speelt deze voor mijn gevoel ook wat strakker doordat het minder flex heeft. Je kunt de bal mijn inziens wat beter kort en met wat meer rotatie spelen. Op dit moment bevalt het strakkere spel mij goed. Maar zoals gezegd blijft de OSP gewoon in mijn bezit, en mocht ik toch gaan twijfelen kan ik er uiteraard altijd weer op terugvallen.
Op dit moment zit de competitie er voor mij op, en zal ik de komende tijd gaan testen met de ai fukuhara pro en de nittaku meister balsatec outer. Deze heb ik maandag voor het eerst met de omega v asia gespeeld. De combinatie is prima qua controle, redelijk qua spin. Ik ga echter nu eerst de rhyzmp rubbers erop plakken zodat ik een beter vergelijk heb met de osp en de afp waarmee ik de rhyzmp ook heb gespeeld.
De Nittaku is trouwens een plaatje om te zien. Heel fraai afgewerkt, mooi handvat en zeer luxe verpakt. Ik heb deze geruild, maar de nieuwprijs is wel stevig.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2016, 11:18

Als je mij vraagt wat het verschil is tussen een zwaarder frame en een lichter kan ik die vraag niet los van framebouw beantwoorden en voor framebouw en frames staat die vraag volledig los van balans.
Zwaar of licht voor een laminaat is voor mij bij het maken van een frame meer "gram per vierkante cm" ipv per kubieke cm. Gram per cm^2 geeft een soort kaliber idee voor het uiteindelijke frame van defensiev tot off. Def blijft de bladmaat meestal groter en zelfde kaliber blad wordt dan zwaarder terwijl het frame een langere balvoering geeft (meer dwell) en extra rubbergewicht doet daar nog een - groter - schepje bij.
Dit is onafhankelijk van de bladmaat en gram per frameblad hangt verder alleen af van het oppervlak, De balans hangt sterk af van de bladlengte en vorm maar veel minder van de breedte, Het griphelftgewicht als tegengewicht tov het blad beinvloedt de balans ook sterk en het gewicht minder.
Dus stel jk ga uit van een bepaalde framebladdikte bij het maken van een ayous limba frame dan speelt het soortelijk gewicht van houtsoorten voor mij geen rol maar het gewicht per vierkante cm per laag en per laminaat wel. Hoger soortelijk gewicht maakt alleen dunnere lagen mogelijk. Bijv 0,5 mm koto ipv 0,6 mm Limba, 0,5 mm koto speelt dan wat scherper maar is bijna even soepel dus qua spelen nauwelijks harder, .
Meestal schuur ik per laag nog wat bij maar ik kan dat ook niet doen en het frameblad wat dikker houden. Vooral als ik de buitenlagen wat dikker houdt wordt een frame meteen ook een stuk strakker. O,7 m limba bijvoorbeeld ipv 0,5 mm. Het gevoel is dan eerst wat minder maar dit trekt met wat langer spelen vanzelf bij en is iig beter dan met composiet eronder.

Ik kan dan een kleiner ayous limba frameblad maken wat in laminaat gewicht zwaarder is per vierkante cm en dikker maar even zwaar als een groter frameblad. Het kleiner maken van een blad bij zelfde laminaat laat kortere slagen toe en bij zwaarder frameblad nog steeds omdat het ook rubbergewicht bespaart bij het topje van het batje. De balans is daardoor lichter ondanks het zwaardere frameblad en dat maakt kortere slagen mogelijk die toch vol zijn.

Het korter kunnen maken ontstaat doordat ik mijn arm minder hoef te strekken voor een volle slag zonder dat de rotatietraagheid tov mijn heupen te weinig weerstand geeft, Met een korte heupbeweging krijg ik dan spanning op mijn voorste borstspier (als bij een rekoefening voor die spier) en komt de slag bijna vanzelf erachteraan uit die spanning,.

Dat betekent dat ik minder afhankelijk ben van het actief gebruiken van de schouderspier met minder kans op schouderblessures. Schouderblesures komen daar meestal vandaan ; niet goed op techniek kunnen spelen door een te licht batje wat een te zware balans heeft of gebrek aan techniek omdat die bijvoorbeeld door te lichte batjes nooit goed is aangeleerd. Er wordt dan te weinig energie geleverd uit het snel opendraaien en spanning opbouwen omdat er te weinig spanning wordt opgebouwd. Doe maar een keer rekoefeningen voor je voorste borstspoier met een halter en voel wat de massa traaghjeid dan doet met de spierspanning als je de spier ontspant.
Er bouwt zich voorspanning op in de spier en de spier verlengt zich, Die spanning is elastische energie en een voorgesrekte spier kan meer arbeid leveren zonder te gaan verkorten met blessures als gevolg.

Het gewicht van een batje en de balans speelt dus een grote rol bij techniekontwikkeling maar goed afstemmen kan ook helpen blessures te voorkomen..

Je kunt mogelijk dus best intensief trainen op techniek voor een vollere slag met minder werk uit je schouder juist door je schouder meer te benutten om energie uit het opendraaien via de rekspanning op schouderspieren naar je arm over te brengen,
Dat is energie van grote spieren die in verhouding veel energie kunnen leveren om het risico op blessures in de schouder te verminderen,
Ik kan dat niet meer met gestrekte arm en een batje met langer blad en dus zware balans maar wel met een ingekorte arm door mijn arm in de elleboog wat te buigen. Mijn arm is dan verkort tussen schouder en batje, Dan ben ik nog snel genoeg.
Met een lichter batje heb ik het nooit gekund en kan ik het nog steeds niet omdat het verkorten van de arm ook al de spanning op mijn schouderspieren vermindert en ik minder hoef te werken uit de heup.
Een batje wat bij lichtere balans ook nog lichter zou worden maakt dat ik minder op techniek kan spelen en/of mijn arm meer moet verlengen en wat me te traag maakt. Door die paradox zou ik ook meer met mijn schouder gaan werken en dat komt mijn spel niet ten goede bij meer blessure risico.

Extra massa geef ik aan zelfbouwframes door ze wat breder te maken en de bladlengte wat korter. 153 x 151 bijvoorbeeld.
Bij negentig a vijfenneegentig gram gewicht (ook door vrij zware stevige griphelften, plm vijf gram meer als bij osp) en twee rubbers van samen negentig gram voelt dat nng licht genoeg voor bijv flipballen of een snelle bh topspin waarbij de balans het meest invloed heeft terwijl ik toch de massa heb voor een goeie fh techniek en met wat inkorten van mijn arm ben ik ook met fh snel genoeg ermee als dat nodig is. Heb ik meer tijd dan kan ik mijn arm altijd nog wat langer houden voor hardere topspins.

Door het per cm^2 extra zware laminaat voor een ayous limba frame is zo,n frame al strakker en offensiever en de stevige griphelften maken het nog wat meer snel solide en strak zodat hert goed meekan voor offensief spel,
Wat gevoel betreft speelt het beter dan welk composiet frame ook dus waarom zou ik dan met composiet gaan spelen ?

Kortom onderschat de mogelijkheden die er zijn met custom framebouw voor oudere spelers of algemeen voor recreanten niet te snel. Alleen met de houtsoorten ayous en limba voor het blad is al heel veel mogelijk.
Wat de markt te bieden heeft in het topsegment aan frames is voor de meeste volwassen recreanten mi te veel afgestemd op spelers die veel meer trainen en daardoor meer topzware batjes makkelijker hanteren om nog technisch goed te kunnen spelen / of op jeugdspelers met korte armpjes en/of met lichtere zachtere rubbers zodat de balans lichter blijft.
problemen die spelers met hardere en of dikkere spons ondervinden zijn volgens mij ook meer technisch te verklaren uit de extra topzwaarte en het dan in verhouding lichter kaliber frame als het bladkaliber (gram per cm^2 ) hetzelfde blijft,. Die verandering van verhouding maakt de spingevoeloigheid hoger en dan ontstaan controleproblemen,
Met een kleiner blad en zelfde gewicht en dus een hoger gewicht per cm^2 heb ik met een limba ayous frame net zo weinig last van spin als met een zachter rubber en houdt meer controle als met een composiet frame en wat voor rubber ook.
De natuurlijm verlijming zorgt al voor wat extra "scherpte" zodat ik zelfs geen koto of notenhout nodig heb voor mezelf. Daar zou ik nog eerder voor kiezen als voor composiet.
Dus wat mis ik dan nog als ik niet met een composiet frame speel ?
Een keer in een wedstrijd met een topspinbal van vijf meter van tafel een direkt punt maken dank zij de snelheid misschien . Ik maak daarvoor liever twee punten van die afstand met extra spin en nog vier extra van kortere afstand omdat ik niet eerst naar achteren hoef door gebrek aan controle en/of en te topzwaar batje en/of te zachte spons. .

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 25 Apr 2016, 13:18

Ik begrijp jouw verhaal. Het is echter wel lastig om slagtechniek zelf aan te passen is mijn ervaring. Wij trainen / spelen sinds een jaar zonder trainer en worden dus niet voldoende op fouten gewezen. Ik vind het zelf lastig om mijn eigen bewegingen aan te passen. Daar waar een trainer soms aangeeft dat je bijvoorbeeld je arm wat langer moet houden, je lichaam wat meer voorover zou moeten houden etc, is nu alles op eigen gevoel. Vaak denk ik dat ik dingen best redelijk uitvoer, maar een trainer zal er altijd verbeterpunten uit halen. Zo kan ik mij de punten die jij aangeeft over schouderbelasting prima voorstellen, en zal ik op proberen te letten. Wellicht dat het mij toch wat helpt.
Qua balans vind ik vooral een combinatie van frame en rubbers die in ieder geval neutraal aanvoelt prettig. Een te zwaar gevoel / topzwaar vind ik niet prettig, terwijl er voldoende spelers zijn die daar bewust voor kiezen. Dat is ook mijn grootste bezwaar met de Virtuoso geweest i.c.m. xiom rubbers. De combinatie met 2.0 en 1.8 is al snel behoorlijk headheavy, met een vega europe of elite had dat nog gekund, maar zou mij te zacht en flex worden. Het frame speelt voor mij pas prettig vanaf medium rubbers.
Wat dat betreft is de AFP een goed gebalanseerd frame, die niet te hard is. De ZLF laag is wat mij betreft een stuk minder hard en stijf als de tbs, zhang jike alc, super zlc die ik eerder wel eens gespeeld heb. Ik vind het zelfs redelijk richting een houtgevoel gaan. Alleen bij hard doorspinnen en smashen merk ik echt een stukje versnelling.
Buiten het houtgevoel is de balans prima met zowel lichtere rubbers als de rhyzmp als met de omega v asia, wat toch medium zware rubbers zijn. Het gevoel is neutraal en voelt lichter aan dan op de osp, ondanks dat ze maar 2 gram schelen en een gelijke bladmaat hebben.
Wat verwacht jij trouwens van de carbon uitvoeringen van OSP. Ik heb e nog niet veel echt enthousiaste berichten over gevonden. Zouden zij het gewoon lekker bij hout moeten houden, daar waar ze echt goed in zijn?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Apr 2016, 21:08

Hoe kom je erbij dat dat lastig is ? Het is lastig met eén bepaald batje spelend en trainend maar als je een ander batje pakt pas je je techniek toch vanzelf aan ? Of speel je ook net zo met lange noppen of hardbat als met backside rubber bijvoorbeeld ?
Net zo pas je je slagen en dus je techniek ook aan als de frame factoren zoals ik aangaf daar om vragen.

Dus is met die factoren spelend de techniek ook bij te sturen en het technischer spelen is ermee te stimuleren. Ik geef aan hoe dat kan maar je moet het zelf willen en doen, Anders stel je je voor hoe je dan je techniek aan moet passen al voor je ermee speelt en dat is natuurlijk een moeilijke voorstelling.

http://i68.tinypic.com/2rh92jd.png

Dit zijn de zwaartelijnen in een batje voor frame, rubbers en batje compleet. De ideale trefzone ligt vaak nog wat verder dan de zwaartelijn voor waar de rubbers zitten.
Lichtere of zwaardere rubbers verplaatst alleen de batbalans verder van de griphelften en de framezwaartelijn.. Objektief en subjektief dus meer topzwaar,
Zwaarder frame maakt een batje qua objektieve balans andersom minder topzwaar (onderste streepje verplaatst zich niet naar beneden maar middelste wel als het frame zwaarder wordt tov de rubbers) . maar subjektief gevoeld tov de griphelften waar het batje wordt vastgehouden natuurlijk ook wat meer topzwaar.
Bladmaten anders veranderen alle drie lijntjes van positie tov de griphelft aanzet..