Overschakelen van normaal rubber naar korte noppen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
kuifje
Beginner
Beginner

Overschakelen van normaal rubber naar korte noppen

Berichtdoor kuifje » 14 Mar 2011, 15:40

Ben benieuwd hoe snel dit forum zich zal ontwikkelen. Om te beginnen - heeft iemand ervaring met de omschakeling van normaal rubber naar korte noppen op de BH? Uit nieuwsgierigheid heb ik 802-40 besteld (goedkoop!) en zal, in de zomer buiten het seizoen om, dit eens testen. Nog nooit eerder met noppen gespeeld, maar 802-40 is (wat ik op andere fora lees) een korte nop die toch nog redelijk veel spin kan leveren (en dus een niet al te grote overgang zou moeten zijn). In hoeverre moet ik mijn techniek veranderen om er effectief gebruik van te maken? Alle suggesties welkom! Ik speel normaal aanvallend, met nadruk op de FH loop (en dat zal zo blijven). Met de BH loop ik ook af en toe, maar daar vertrouw ik toch veel meer op blokken, contra en schuiven (vandaar dat ik aan korte noppen zit te denken).

van_doorn
Moderator
Moderator

Re: Overschakelen van normaal rubber naar korte noppen

Berichtdoor van_doorn » 14 Mar 2011, 16:14

Hoi kuifje,

Ten eerste, van harte welkom op het forum. Zelf heb ik ook even met korte noppen gespeeld, waaronder de 802-40. Ik speel zowel met me forehand en backhand aanvallend met zo veel mogelijk topspin. Ik vond de 802-40 voor mij niet geschikt. Het was voor mij backhand geen spin rubber, maar meer een contra/tik rubber. Dit is ook de reden waarom ik gestopt ben met korte noppen. Andere korte noppen die mij wel enigszins bevielen waren tibhar speedy soft. Dit gaf meer spin dan de 802-40. Maar voor die paar euro voor die 802-40 kan je er heel wat plezier aan beleven :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

kuifje
Beginner
Beginner

Berichtdoor kuifje » 15 Mar 2011, 09:58

De versie van 802-40 die ik heb besteld heeft een zachte spons (special soft pro version)- er zijn ook versies met een hardere onderlaag. Het kostte maar 11 euro. Korte noppen van Thibar, Butterfly etc zijn 2-3 keer zo duur..... Als het me bevalt zal ik ook de speedy soft in gedachten houden.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 15 Mar 2011, 14:31

Die 802-40 super soft pro version had ik zelf ook. Ik had hem in 1.8 mm dikte, dus misschien geeft een dikkere variant meer spin. Ik ben benieuwd naar je ervaring, wanneer denk je hem binnen te krijgen en te proberen?
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

kuifje
Beginner
Beginner

Berichtdoor kuifje » 15 Mar 2011, 16:59

Ik zal het deze week krijgen denk ik. Ik heb de 2 mm versie besteld. Ik ga er overigens nog niet direct mee spelen - het seizoen is nog niet helemaal afgelopen. Over een paar weken zal ik het eens proberen en zal dan hier laten weten hoe het gaat.

kuifje
Beginner
Beginner

Berichtdoor kuifje » 26 Mar 2011, 12:50

Gisteravond voor het eerst met de korte noppen gespeeld. Redelijk tevreden, maar het zal meer tijd kosten om aan te passen. Niet op mijn normale frame gespeeld, dus wellicht heeft dat het ook niet makkelijker gemaakt. Schuiven en blokken geen grote omschakeling - blokken ging makkelijk, ook om ze te plaatsen ging goed, alhoewel de ballen nog wat aan de hoge kant waren. Bloks waren wel langzamer dan waar ik aan gewend was (normaal heb ik Donic Coppa op de BH). Lastiger is om door onderspin heen te slaan bij bijvoorbeeld ontvangst van service. Halflange ballen lukte wel af en toe, maar hele korte ging wat lastiger - teveel ging in het net.

Serveren met 802-40 ging beter dan verwacht - er zit nog genoeg spin in om tegenstanders te verassen. Over de zomer zal ik meer met korte noppen training en dan besluiten of ik wel of niet de overschakeling maak.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 27 Mar 2011, 11:43

Ik heb van de week ook maar weer een batje in elkaar gezet. Ik heb dit keer een stiga allround frame genomen en aan 1 kant tackiness-D 1.5mm en 729 dr. evil OX korte noppen op de andere kant. Dit speelt echt heel goed! Het kappen met de korte noppen gaat perfect! Het tikken ook, maar spinnen kost enige moeite. Voor een verdedigend spel is dit een hele goede en leuke set-up!
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Timo B.
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Timo B. » 30 Mar 2011, 18:57

Zelf ben ik ook iemand die aanvallend speelt en voornamelijk met zoveel mogelijk topspin op FH. Om eens te proberen heb ik even geleden een Butterfly Raystorm 2.1 besteld. Aantal avonden mee gespeeld, maar mij beviel het totaal niet. Tegenstanders hadden weinig last van mijn noppen. De enige die er eigenlijk last van had was ik zelf! Daarom er toch maar voor gekozen om de noppen er weer af te halen en weer met 'normaal' rubber te gaan spelen. En ik heb er tot nu toe geen spijt van...
Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Docos Leiden | 3e klasse West

kuifje
Beginner
Beginner

Berichtdoor kuifje » 10 Mei 2011, 09:38

Mijn sterkste wapen met mijn BH, met normale rubbers, is blokken. Met 802-40 ging dit op zich goed en gecontroleerd, maar de bloks waren een stuk langzamer dan wat ik normaal gewend ben. Daarom ben ik nu een andere korte nop aan het testen: Stiga Royal. Gisteren voor het eerst geprobeerd (en meteen in een competitie wedstrijd). Alle 3 gewonnen. Blokken kon ik niet echt testen (alle 3 tegenstanders waren verdedigers) maar toch redelijk tevreden. Royal is in ieder geval een stuk sneller dan 802-40. De noppen op Royal zijn veel kleiner en wat harder, en ik krijg er minder spin mee dan met 802-40. Aangezien ik normaal meestal met mijn BH serveer moet ik daarom meer met mijn FH serveren, of mijn bat omdraaien voor het serveren (en af en toe de noppen gebruiken voor het serveren voor de variatie). Dat laatste heb ik gisteren niet geprobeerd, maar dat zal met wat oefenen vast wel gaan.

Ik kon een aantal keren goed door onderspin heen slaan, maar het ging ook soms mis als ik teveel mijn oude techniek gebruikte; dan vallen de ballen gewoon in het net. Het is een kwestie van het "ontleren" van mijn oude techniek.

kuifje
Beginner
Beginner

Berichtdoor kuifje » 14 Mei 2011, 14:20

Stiga Royal is een stuk lastiger voor de tegenstander, maar ook een stuk lastiger voor mezelf. Eerst maar eens terug naar 802-40.