Nieuwe rubbers

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
viscaria
Silver Member
Silver Member

Nieuwe rubbers

Berichtdoor viscaria » 17 Dec 2016, 17:25

Hi,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer je nieuwe rubbers wisseld.

Is dat per jaar per seizoen of eerder.

Ik zelf doe dat meestal per jaar, maar dit keer vindt ik de rubbers wel heelsnel slijten naar een seizoen ermee gespeeld. Een keer trainen en een keer competitie in de week gemiddeld 4 uur in de week. Of is dat normaal?

Gr.viscaria

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Nieuwe rubbers

Berichtdoor Danny1973 » 20 Dec 2016, 17:39

Voorheen dat ik met Yasaka Mark V speel gingen mijn rubbers lang mee. Ik liet ze er soms wel een paar jaar op zitten. Ik was toen ook minder fanatiek met materiaal en ook minder bewust ermee bezig. Sinds ik met de nieuwere generatie rubbers ben gaan spelen heb ik mijn rubbers ieder seizoen vervangen. Zeker de Xiom rubbers gaan er qua oppervlakte snel op achteruit. Dit is niet altijd een probleem, maar ze zien er wat matter uit. Langzaam zijn er toch wel weer betere en duurzamere rubbers te koop. Ik was heel tevreden over de levensduur van de joola rhyzm-p en ook mijn huidge acuda blue rubbers ga ik nu ook voor een tweede seizoen gebruiken. Boosten van de spons doe ik niet, maar goed onderhoud van het rubber is mijn inziens ook belangrijk voor een langere levensduur.
Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

Noprarath
Beginner
Beginner

Berichtdoor Noprarath » 13 Dec 2018, 08:50

It's the information I'm looking for as well.

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 16 Dec 2018, 18:10

Na 1 seizoen doe ik normaal een nieuwe rubber voor bij de voorhand, dat is na 6 maanden bij 6+ uren per week ook niet erg - en al zeker niet bij een rubber voor minder dan €10... Soms is die nog goed genoeg voor het trainingsbatje of voor een van de jeugdspelers, soms niet. Zo nu en af een beetje opvrissen zit er wel in.
De backhand is een ander verhaal, soms moet die wat vaker verwisselt omdat nopjes afbreken maar normaal blijft die gewoon op het frame.
Fl ügelstutzer
Seizoen 1/2019 2de klasse nttb-west
Wedstrijd Palio WAY-003 Yinhe Mars II Yinhe /Milky Way 955
Training 1 Palio T3 Palio CJ8000 Friendship 755 Mystery III
Training 2 Palio TCT Palio CJ8000 Yinhe/Milky Way 955

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Dec 2018, 17:17

Ik ben na het snellijmverbod gaan tunen toen dat eerst nog toegestaan was binnen de Nttb en bleef rubbers zo ook opknappen om zelf gemaakte frames te testen, Ik zie het als tunen met een booster, Bedrijfsbond speelt iedereen met moderne rubbers maar is tunen ook geen enkel probleem. Nooit een reden gehad dus om er weer mee te stoppen,
Boosten is voor mij een nieuwe tenergy kopen bijv en dan nog eens gaan "tunen",
Dat heb ik nooit gedaan,
Goedkope rubbers of tweede hands of wat oudere weer wat bijtunen wel.
Zuinigheid als motief vooral. Een twee keer spelen per week wat kost dan een tenergy per sessie wel niet ? Ook zonder spelen loopt de speelkwaliteit terug door drogen dus wordt dat duurder, Het snellijmeffect is dan een stuk verminderd en rubber verder nog goed, Weggooien vindt ik dan ook verspilling van latex energie etcetera.

Grip goed houden heb ik sowieso nooit een probleem mee. Als dat het enige zou zijn dan zou ik jaren met zelfde rubber kunnen spelen.
Ondanks dat ik veel topspin speel kan ik hierdoor zeker een jaar met zelfde rubbers toe zonder veel te verliezen,
Omdat ik veel topspin speel vermindert het dan wel,
Te veel tuner te vaak of te snel mee beginnen met nieuwe snellijmrubbers versneld dit ook.
Oudere rubbers dan een of twee jaar waar veel mee gespeeld is maar weinig topspin en countertopspin
kunnen glad zijn maar zijn dan vaak toch nog redelijk op te knappen.
Als je de tijd er voor neemt. Meest gemaakte fout is niet voldoende lang
wachten tot het op het frame terug zetten.
Slaolie op een spons en wat op de toplaag kan bijv al wonderen doen als je het een maandje de tijd geeft. Spin vooral bij bijv klassieke rubbers. Wd 40 op een toplaag bevalt me ook goed, Volgens mij werkt een beetje van dit soort spel ook wat beschermend nog tegen uitdroging. Net als een plakfolie zoals voorheen werd bijgeleverd, Het blijft eerst denk ik wat meer dicht onder het oppervlak en verspreid zich geleidelijk aan meer door het rubber ook door het spelen. De reuring die dit geeft versnelt denk ik het mengen van de vloeibare ingredienten waar wd 40 of de olie dan een van is, Ik behandelde ook liever niet mijn bat vlak voor wedstrijden en tijdens een competitie nog hooguit een paar druppen af en toe.

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 19 Dec 2018, 13:27

die olie toevoeging begrijp ik tot nu toe wel tegen het uitdrogen, maar olie is toch glad? Verdwijnt dan de frictie/wrijving van je rubber niet? Ik kan me zo voorstellen dat daardoor je spin/controle wat moeilijker kan worden?

Iemand overigens nog een tip om een ECHT plakkerig rubber schoon te maken. Ik heb ooit een verkeerde bestelling thuis gekregen, een frame met aan 2 zijdes YASAKA NEW ERA, die plakken zo extreem dat ze erg snel vies worden, maar nagenoeg niet schoon te krijgen zijn... bovendien plakken de beschermingsfolies er altijd extreem aan vast.

De rubbers plakken zo ernstig dat ik op een balletje kan drukken als die op tafel ligt en het balletje dan blijft plakken aan het rubber.... is dat wel legaal? Het is een ITTF goedgekeurd rubber... (althans dat staat erop).

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 19 Dec 2018, 13:43

Plakrubbers kun je reinigen met een paar druppels water en zachtjes afnemen met een zeemspons. Geen oplosmiddelen gebruiken.

Dat plakken is ok. Legaal, tsja… niet meer, denk ik, althans, niet als je daaronder verstaat: op dit moment goedgekeurd door de ITTF.

Ma Lin schijnt er een blauwe maandag mee gespeeld te hebben, maar inmiddels staat het niet (meer) op LARC, de "list of authorized racket coverings" (https://www.ittf.com/equipment/).
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 19 Dec 2018, 13:45

He Yoass,

Thx, ik zal het eens proberen, eerst maar een zeemspons regelen dan.
Maar eigenlijk mag je er dus niet mee spelen... :S

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 19 Dec 2018, 14:01

Ach, registratie op de LARC is ook iets waarvoor fabrikanten moeten betalen. Als je toevallig nu nog een Adidas rubber hebt, zou je het er af moeten rukken want Adidas heeft de registraties niet vernieuwd. Ik zou er niet aan tillen. En tacky is helemaal geen probleem, op zich; dat mag gewoon. Er bestaan erg plakkerige rubbers (Hurricane 3, om maar eens wat te noemen) die veelgebruikt worden. Met name in Azië.

Ik heb een oud plankje liggen met de originele Friendship 729 erop. Heerlijk spul. Enorm plakkerig (bal blijft meerdere seconden hangen). En auberginekleurig. Ik speel er geen competitie of toernooien mee, maar het zou me verbazen iemand te treffen die erover zeuren zou.

Al een tijd lang overweeg ik wel een toernooi te organiseren waar alleen oud materiaal gebruikt mag worden; pre-1980 frames en rubbers. Met 38mm celluloid te spelen en snellijmen toegestaan. Weer eens wat anders dan hardbat.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 19 Dec 2018, 21:34

En dan ook geen 2-kleuren bat nodig, verborgen service weer toegestaan, games tot 21?
Klinkt goed.
Ik moet maar eens gaan kijken of ik de rubbers op mijn Cor du Buy Rosmarin weer wat tot leven kan krijgen.
Setup 2e helft 2018 : Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Yinhe Big Dipper 38° max Reactor Ckylin max
Reserve : MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1352

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 31 Dec 2018, 15:44

Hihi, je wakkert wat aan yoass ;-)

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 31 Dec 2018, 15:45

bedacht me nog toen ik dit geschreven had... mijn donic 'pre-fab' batje waar ik mee begon heeft volgens mij rubbers erop zitten waar niet eens een naam vh rubber staat LOL