Vinden jullie Tenergy ook zo goed?

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Vinden jullie Tenergy ook zo goed?

Berichtdoor Danny1973 » 28 Jan 2017, 15:12

Zijn jullie Tenenergy ook zo geweldig? Volgens mij spelen nog steeds heel veel toppers met deze rubbers, en hebben zij veel medestanders gevonden. Ik heb zelf wel eens getest met de T05, de T05 fx en de T80. De fx vond ik wat te soft, en de gewone 05 een prima spinrubber, maar niet veel beter dat wat ik met andere merken kan. Bij passief spel zijn er voor mee betere alternatieven, dus als compleet rubber is het zeker niet mijn favoriete rubber. Zijn er hier op het forum nog steeds veel Ternergy spelers.
Na jaren Xiom ben ikzelf nu over op Donic Bluefire, maar ook mijn vorige Joola Rhyzm-p rubbers vind ik over het geheel prettigere rubbers.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Vinden jullie Tenergy ook zo goed?

Berichtdoor mank » 28 Jan 2017, 16:18

Waarom ga je ook niet af op wat Butterfly adviseert voor jou soort frames ? Tenergy 64 toplaag voor meer controle. Vega pro wordt met tenergy 05 vergeleken maar qua spin heeft T 64 al mijn voorkeur boven vega pro.
Ook vondt ik het niet echt sneller dan de esn rubbers die ik e speelt. Alleen bij echt aktieve slagen wanneer goed geraakt kwam er een extra dosis snelheid (veel) maar verder vond ik het in 1,9 rood op een ayous limba frame enorm gecontroleert in de openingsfase of als ik me wat liet terugzakken, bijna gemoedelijk maar zon frame peelt dan ook gemoedelijk en T64 maakt door de lichtere toplaag frameverschillen meer merkbaar. Dit is dus ook alleen bedoeld uitgaand van mijn ervaring met dat frame. Niet als rubber eigenschap".
Het hele spectrum van Tenergy kun je ergens richting chinese rubbers of spinart en esn rubbers plaatsen.
T 64 het dichtst bij Esn en klassieke rubbers ook en To5 en T25 dichtste bij chinese rubbers.
Die passen beter op frames met een scherpe wat harde aanslag. Koto, komposiet hardhout enzovoort.
T05 had ik op een zelfde frame geen gevoel mee maar later op een harder frame kon ik het in ieder geval begrijpen. Ik kan er zelf alleen niks mee omdat ik zoveel power te weriig kan benutten.
Iets wat ik niet of te weinig vaak kan benutten ga ik het gevoel en de controle van zo,n kombinatie met T64 niet voor inleveren. De fx spons heb ik geen ervaring mee en t80 zou ik nog wel op mijn fh willen.
Laatst gewijzigd door mank op 30 Jan 2017, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 30 Jan 2017, 11:47

Ik blijf vast zitten op de Tenergy 05. Hetzelfde gevoel krijg ik in geen enkel rubber. Het gevoel van grip, snelheid en controle blijft wat mij betreft gewoon ongeëvenaard. Het rubber is veel geld, maar veel rubbers zijn een stuk duurder geworden. Een tenergy gaat bij mij dik een jaar mee, wat voor mij meer dan prima is. Het grootste nadeel blijft dat er maar 1 reseller is waar je het rubber vandaan kunt halen en dat het niet meer overal beschikbaar is. Verder zal ik het voorlopig niet veranderen.
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 30 Jan 2017, 16:28

Vind jij de 05 ook lekkerder spelen dan de Japan. Dat vond ik zelf een prettiger rubber qua controle. Puur om te spinnen is de 05 voor mij wel de betere van de 2.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 31 Jan 2017, 00:24

http://www.tabletennisdb.com/rubber/but ... gy-64.html

De eerste review hier zegt precies hoe ik het ook ervaren heb.
De soepeler toplaag van t64 geeft meer gevoel, en meer dwell bij lagere impact en daardoor meer controle in de openingsfase.
Tegelijk wreekt zich dit als iemand er voor zijn kunnen een te snel en hard frame onder heeft zitten.

De stugheid en het gewicht van de T05 vertraagd op dat soort frames de bal wat meer en dat helpt om zo,n frame beter te kunnen controleren.
De tweede review op die pagina is -voor mij - waarschiinlijk dan ook van iemand die voor zijn kunnen al een te overmoedig frame gebruikte.
Die kon dat frame met t05 misschien wat temmen (als hij daarmee gespeeld heeft of zou hebben)
en met t64 voelde hij pas wat voor frame hij mee speelde.
De bal voelt dat dan ook en is rap weer vertrokken voor er wat spin in komt.
Niks voor beginners zo,n frame,..
Dat denk ik dan en zo lees ik bij dit soort reviews heel iets anders dan wat er staat :) .
Al ik weer eens geld ervoor zou uittrekken zou ik alleen t 80 op fh en 64 op bh nemen. Beide 1,9 mm.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 31 Jan 2017, 16:38

Vind jij de 05 ook lekkerder spelen dan de Japan. Dat vond ik zelf een prettiger rubber qua controle. Puur om te spinnen is de 05 voor mij wel de betere van de 2.
Voor mij hebben de rubbers hele verschillende doeleinden voor mijn spel. Tenergy 05 komt het meest tot zijn recht op mijn forehand. Is meer spin georiënteerd en voornamelijk op basis van volledige slagen. De Japan is op mijn backhand er sterk om te tikken, smashen en geeft me meer controle met service ontvangst en zorgt ervoor dat ik gemakkelijk kan openen.
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 02 Feb 2017, 21:33

Ik speel sinds een paar maanden met de tenergy 25 1.9 op een OSP Expert en die past mij goed. Ik heb ook een 05 gespeeld maar die combi vond ik te gevoelig bij kort spel en ontvangst.teveel katapult/flex. Met de 25 kan ik ook veel spin geven en de baan is ,op de Expert wel vlakker dan de 05 maar zeker geen wereld van verschil voor mij. De grote winst zit voor mij in de relatieve spinongevoeligheid en het direkte/harde gevoel en het gemak om backspin ballen vol/bol te openen. Smashen is een makkie en vlak afslaan vanaf de stuit op een spinbal ook.En dat vind ik heel leuk om te doen.... ;)
Ik heb jaren tegen de prijs aan zitten hikken ,ook het feit dat Butterfly gewoon met alles te duur is, maar intussen doen de andere merken al aardig mee. Ik onderhou mijn rubbers goed, dus een jaar gaan ze zeker mee .
Heb een tijdje terug een V+ gespeeld met 80 2.1, die was te snel voor me in die combi met 05. Binnenkort ga ik de 80 1.9 spelen op de BH ipv de Rhyzm-P, op een Virtuoso-S (157x150) en de 25 op FH,ook 1.9.
vanuit mijn huidige ervaring vind ik tenergy nog steeds veel geld kosten,naar ik moet eerlijk toegeven, het speelt lekker voor mijn spel en dan is ongeveer 40 euro per jaar meer ook niet zo,n grote uitgave.
mep ze! :)
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1
ELO rating 1349 :) High score... ;)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Feb 2017, 23:53

Hey Mepper,

Bevalt die custom grip bij de expert en kan het zijn dat je daardoor nu ook beter met hardere spons en algemeen met de spin gevoeligheid van de moderne rubbers overweg kan.? Ben wel benieuwd hoe jij het verschil in dit opzicht nu ervaart al geef je dit ook al wat aan.
Ik vindt tenergies namelijk ook net wat beter (en met betere houdbaarheid van de toplaag voor spin valt het prijsverschil ook wel mee) maar je moet er wel het soort frame voor hebben anders is het erg spingevoelig en moeilijk. Vaak leidt dat tot veel snellere frames waardoor het nog moeilijk kontroleerbaar blijft. Daar wat op in gaan past dus wel bij dit onderwerp.

Belangrijkste verschil met die griphelften ontstaat volgens mij doordat de extra hardere houtlaag van de alser griphelften die het dichtst op het blad zit, verder doorloopt richting het blad.
Het richting blad schuin aflopende deel van de griphelften wat bij de standaard griphelften puur abachi is wordt daardoor versterkt waardoor het hele frame als het goed is wat meer solide en krachtiger voelt.
Daardoor houdt je volgens mij nu, met zo,n soort rubber, meer kontrole met en via het frame over wat tussen bal en rubber gebeurt met spin. Hoe de bal wegspringt , hogere hoek of lager en hoe je daar dan mee om kunt gaan.
Al dat niet goed zit lijkt mij tenergie ook niet een goed rubber voor welk niveau ook.
Vaak is - zo beleef ik het tenminste - wat harder blokken of wat voller raken voor een countertopspin of loopdrive namelijk de manier om met een spinbal gecontroleerder om te kunnen gaan en natuurlijk gelijk ook druk te zetten.

Het is voor mij opvallend dat alle palatinus cutomframes die ik op internet gezien heb in dit opzicht er voor mij krachtiger uitzien.
Voor Danny kan het volgens mij dus ook een beter alternatief zijn dan een Viscaria omdat voor hem de controle tijdens dan beter blijft. Elke rallye begint nu eenmaal met serveren, dan een bal terug en dan verder. Daar is de controle belangrijk om genoeg te durven en te kunnen doen. Als iemand daar al meer kan doen, geraffineerder kan spelen, stijgt het niveau meestal ook omdat dan alles - tendentieel - wat makkelijker wordt. Tafeltennis wordt er wat mij betreft ook alleen maar leuker door om naar te kijken en zelf te spelen als dat deel van het spel wat verzorgd en goed gespeeld wordt.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 08 Feb 2017, 18:34

Hoi Mank,
de eerste grip op de Expert was wel de maat maar niet de klassieke Alser opbouw. De tenergy 25 bevalt mij goed door het harde /direkte gevoel en past goed bij mijn (lange) slag.
ook in het passieve ,sturende spel is de 25 op de Expert prima te doen,relatief ongevoelig voor inkomende spin en met een polsbeweging makkelijk te versnellen of meer spin te geven.
Nu ben ik heel benieuwd hoe de Virtuoso zich gaat gedragen,ik verwacht geen hele grote verschillen tov de Expert, wel wat meer power,maar dat is ook de bedoeling.. ;)
Eventueel kan ik de FH/BH nog omdraaien,maar eerst gewoon.Heb wel paar keer de 25 op de BH gedraaid(training) en dat ging ook best goed,maar niet in de wedstrijd.
Mep ze! :)
P.S Ik hou toch de Rhyzm-p op de BH, de tenergy 80 komt volgend seizoen wel.
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Feb 2017, 18:26

Een Expert heb je ook nooit mee gepeeld ? In dat geval kun je moeilijk vergelijken voor het verschil in speelkarakteristiek door de andere grip kontruktie.
Met dit andere alser frame met virtuoso blad kun je dat misshien beter.
Als het goed i s speelt het wat "droger" meer solide gevoel. Je eerdere tov de expert ook en dat past ook goed bij tenergies. Osp kwam ook met die standaard op moment dat gebrek aan spin nog meer het probleem was voor spelers die eerder snellijm gebruikten. De tensors waren toen vrij snel maar weinig spinnig.
Jou custom uitvoering past denk ik dus beter bij alle tenergies.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 09 Feb 2017, 18:43

Precies het verschil wat ik verwacht /hoop. Goed verwoord.
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 11 Feb 2017, 21:33

en dat is nou jammer, de tenergy 25 past minder goed op de "drogere"Virtuoso dan ik hoopte.De combi Alser grip en V-S(ipv L of M )haalt er net teveel flex uit. Maar geen ramp, dan ga ik over op plan B,of de tenergy 80 of de rasant grip.
Ik heb vandaag met de gedachte gespeeld om een heel custom frame te laten maken. Kern en laag 2 van de Virtuoso ,
toplaag Expert(black Limba)maat 159 x151 en Alser grip. maar daaar wacht ik nog even mee.... ;) ;)
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Feb 2017, 01:31

Meer flex waaruit ? rubber of frame ? Ik denk eerder dat de zachtheid van het Virtuoso laminaat door de gewone limba tov black limba bij het expert laminaat, mogelijk minder goed combineert. T80 of T 25 1,9 mm of t 80 1,9 kan dan bijvoorbeeld perfect zijn. Wat meer allround kombi dan.
Laminaathardheid anders maakt vooral dat je de rubbers anders ervaart en dan daarop ook goed kunt aanpassen. De nekzone is meer het custom gedeelte voor framebouw. Alleen als iemand perse met dunne rubbers of max dikte wil spelen of chinese rubbers dan vermindert dat als aanpasingamogelijkheid. Bij topspelers wordt dat met name relevanter. Die kunnen zich geen 1,9 mm permitteren ivm kountertopspin duells. Zelfs verdedigers als Joo se Hyuk en Matsushita niet. De aanvallende spelers kiezen daarom voor komposiet om ondanks de dikke en zware sponzen voldoende hardheid erachter te houden. Dat is ook een gevoelskwestie.
Een licht balsa frame zonder carbon met Hurricane III max voelt bijv niet goed. 1,8 mm kan prima zijn voor als iemand dat ligt.
T 25 kan best wat frameflex hebben als die elastisch maar sterk en snel genoeg blijft bij de hardere slagen. Door de dikkere kern is dat denk ik te weinig verandert. Met twee handen wat buigen kun je dat zelf ook vergelijken.
De Johansson griphelften waren, en zijn, gelaagd in de breedte met strips van verrchillende houtsoorten speelden voor aanvallend spel (met destijds meer kontra en smash en topspin vaak ook defensief, denk aan Secretin) nog wat offensiever en stijver en direkter. Laagopbouw in de hoogte met afwisselend zachte en harde lagen geeft wat meer vering en demping. Met name goed voor passiever blokken, schuiven, topspin uit derde lijn etcetera. Langere balvoering.
In de breedte gelaagd of eendelig hangt het sterk van de houtsoorten af en altijd, maar vooral bij zwaardere hardhout soorten als wenge griphelften- ook de griphoogteplaatsing tov het blad, de vleugel breedte en lengte enzovoort.
Breedte gelaagd kan de middenstrip zachter of juist harder zijn dan aan de randen. Of bijv wat zachter cederhout of linde aan de uiterste randen dan twee smallere hardhouten strips als Wenge met daartussen bijv een strip abachi. Voor spelers die graag met korte direktere slagen aanvallend en dichter aan tafel spelen, kan dat voor een custom frame (of gewoon een goed passend fabrieksframe ) dus ook een optie zijn. Hoe meer hard hout des te zwaarder, solider, stijver, offensiever en direkter wordt het. De rubbers moeten voor nog voldoende spingevoel en kontrole met spinspel dan alleen ook zwaarder zijn en het hele batje wordt dan echt merkbaar zwaarder.
Ook kombineren bjjv wenge griphelften niet met een blad wat te licht of te flexibel is . Lichte bladen hebben ook minder demping bij harde klappen. Dat gaat dan te hard trillen allemaal en dat voelt dan ook niet meer solide aan.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Feb 2017, 18:16

Hoe hardheid-zachtheid en flexibiliteit-stijfheid in de nekzone zich tot elkaar verhouden heeft ook invloed op de speelkarateritiek en hoe het kombineert met rubbers. Een hard flexibel frame of een zacht stijf frame maakt dus verschil al kan het even hard aanvoelen bij zelfde dwell.
De sponshardheid is hierbij niet eens zo belangrijk,
Meer de algehele flexibiliteit van het rubber zoals je die al kunt voelen uit de verpakking,
Die neemt af bij hardere spons maar meer faktoren hebben er invloed op.. Vooral chinese rubbers kunnen stugge lappen zijn.

Harde, flexibele (dunne) of ook stijvere (dikkere) harde frames spelen met soepele rubbertjes (van zichzelf of door dunnere spons) tendentieel minder gecontroleerd (behalve dat de spingevoeligheid afneemt) omdat de frame hardheid opeens sterker en eerder gaat doorkomen waardoor het rubber eerder en progressiever uittopt naarmate de impact toeneemt. Snelheid is dan bij het rallyen moeilijker te doseren en de combinatie is dan meer oorzaak van geringe controle dan rubber of frame, Heel soepele rubbertjes op een heel zacht frame met balsa onder de toplaag is ook niet je dat.
Toplaag en rubber samen zijn dan zo soepel dat de balsa eronder zo sterk doorkomt en belast wordt bij offensieve slagen dat het frame (de balsa onderlaag) te snel elastisch kan uittoppen. Zo,n laag gaat dan meer dempen en minder veren omdat de vering gewoon niet sterk genoeg meer is.
Harde toppins met ox ln passief blokken kan een balsa sperlaag dan ook al veel snelheid uit de bal helpen halen. Dankzij de soepelheid en dunne basis van de noppen ook.

Stugger rubber op een zacht frame kan alleen ook minder zijn. Dan mis je bij lage impact wat het gevoel van scherpte en het wordt spingevoeliger. Met elke tenergie kan dat tot controle problemen leidden. Met 1,9 mm wordt het zelfde rubber al soepeler ( voor het is vast geplakt al) en dat zou dus al beter kunnen passen.
Bij aktieve slagen (incl terughaal) heeft een frame ipv flex meer een aktie als bij vishengels tijdens het werpen. Flexen is als begrip meer statisch als wanneer je een frame tussen twee handen buigt of het handvat inklemd en op het blad drukt.
Ik kan me niet voorstellen dat met Virtuoso laminaat je frame nu opeens meer flex heeft dan die met het expert blad. Of heeft die Alser-expert eerst een dikkere harde laag op het blad ?
Dan krijg je een direktere versterking van het blad en het speelgevoel is dan -ook bij zelfde laminaat - ook harder.
Hard en zacht zijn meer subjektieve waarnemingen zelfs met instrumenten die een meting doen ( dat moet onder standaard condities) waaraan dan hardheidsgraden verbonden worden. Bij batjes ontbreekt zo,n standaard. en hard of zacht gooit dan allemaal verschillende dingen als flex, laminaathardheid en invloed van griphelften en invloed van het rubber al gauw op één hoop.
Ik probeer daar begripsmatig wat meer verscheidenheid in aan te brengen zodat het kombineren van frame en rubbers, het kiezen van een frame of laten maken van een customframe of sponshardheid en dikte custom en op het frame afstemmen allemaal wat minder als het trekken van een lot uit een loterij wordt.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 14 Feb 2017, 15:31

hoi,
de Expert is flexibeler, de V in combi met de Alser grip is een stuk "stugger"dan ik had verwacht,had waarschijnlijk een ander maat moeten nemen,de M of zelfs de L. vandaar de mindere geschiktheid voor Tenergy 25. Maar ik plak er 80 en 05 op om te kijken of ik dan wel op mijn ideale gevoel uitkom.
Maar dat doe ik na de competitie, ik blijf nu met de Expert spelen met de 25 en rhyzm-p.
Het aloude gezegde...Gij zult niet wisselen van frame tijdens een wedstrijdseizoen... ;) klopt!Ook al ken ik het frame op zich goed, de grip maakt meer verschil dan verwacht. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald :P
Mep ZE :D
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Feb 2017, 16:55

Hoi,

Daar had ik Danny een tijd geleden toen ik een custom frame aanraadde voor gewaarschuwd.
De eerte stijfheid ligt duidelijk hoger bij zulke griphelften. Je expert heb je denk ik ook niet meteen al hardere rubbers op gezet. Dat kan je in druk vertekenen.
Bij de standaard grip ziijn de griphelften zachter waarbij de dikte van die abachilaag hier nog aan bijdraagt en gebeurt er met het laminaat minder tijdens de eerste maanden, eerste jaar,.
De Belasting op het laminaat (bij je krachtigste slagen piekt dat en op specifieke punten nog extra ) is daardoor gewoon ook zachter en dus minder qua krachten, De belasting verspreidt zich over een langere periode tijd bij meer flex van het blad tov de notenschalen (korte felle tikslagen werken dan vaak ook wat minder, de respons van het blad komt iets meer vertraagd tov je fysiek eigen slagbewegingen ).
Met name de abachistrip wordt dan zachter en het laminaat blijft stijver.
Met de alser grip neemt de belasting op het frameblad meteen toe. De grip gebeurt dus wat inspelen betreft wat minder mee maar het blad juist wat meer.
Uiteindelijk wordt dus ook met een alser grip het frame gewoon flexibeler en zachter. De harde en zachte lagen gaan zich ahw wat tov elkaar zetten in zowel het bladbereik als gripbereik. De balafsprong wordt wat hoger en de dwell neemt wat toe.
Eventueel kun je dit wat helpen ook door het frame een paar dagen op een koele plek te bewaren.
Gewoon in een garage of schuurtje waar je ook gewoon timmerhout goed zou kunnen bewaren.
Dat kan wel plm twee gram vochtgehalte verschil maken als je het frame met de kou nu bij kamertemperatuur bewaarde. De lijm en het hout zijn hygroscopisch en hele frame wordt wat minder drgog en star. Dit is bovendien ook beter voor de frames en de lijmverbinding is dan ook alleen maar sterker.
Dan nog is de afstand tussen de griphelften en dus ook tussen die extra laagjes bij de Virtuoso groter dan bij de expert.
Daardoor maken die extra laagjes wat meer verschil voor de stijfheid,
Je wil alleen over en half jaar toch ook niet weer een stijver frame ?
Gewoon mee spelen zou ik dan denken en eerst eventueel wat zachtere rubbers erop.
Vijf zes keer trainen met de huidige kan alleen al enorm verschil maken.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 15 Feb 2017, 12:33

Snap het. Voel het ook in het spel. Maar het verschil is me nu te groot,dus na de competitie ga ik er mee spelen. De periode is dan lang genoeg om er aan te wennen, nu te weinig tijd/mogelijkheid om te spelen /trainen.Waarschijnlijk word het dan toch de tenergy 05op FH en 80 op BH
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Feb 2017, 11:53

Ik speel nu geen kompetitie meer maar daarvoor zaten er tussen kompetitie seizoenen bij ons vrij weinig trainingsavonden waarbij de speelduur en intensiteit ook niet bepaald hoog lagen.
Tot en met einde van een kompetitie doorspelen met een frame en dan pas beginnen met een nieuw frame in te spelen is dan vragen om moeilijkheden bij de start van de volgende kompetitie.
In begin heeft me dat een aantal zeer matige seizoenstarts opgeleverd met te nieuwe frames waarmee ik onvoldoende gevoel en ervaring had opgebouwd,
Later speelde ik gewoon met meerdere batjes op trainingen (al naar waar ik zin in had) maar wel altijd met één batje wat ik als kompetitiebatje gebruikte.
Tijdens een trainingsavond voorafgaand aan een kompetitieavond besloot ik dan de training met wat oefenpartijtjes met dat batje weer. Zelfde war ik vorige wedstrijdavond mee spelde en waar ik de volgende dus weer mee ging spelen. Zolang ik die trainingsbatjes en testbatjes maar thuis liet op de wedstrijdavonden heb ik van dat spelen ermee tijdens de trainingen (bij ons vrijspeelavonden) volgen mij geen of amper negatieve gevolgen ondervonden,
Het gaat om het kennen van het materiaal en om speelervaring die in relatie staat met wedstrijdpel of beter echte wedstrijdervaring en trainen of vrijspelen deed ik sowieso geen wedstrijdervaring mee op.
Ook training die aansluit op wedstrijdspel is nog geen wedstrijdspel.
Later ging ik er nog makkelijke mee om en gebruikte ik op verchillende avonden per seizoen ook wel meerdere batjes. Beetje afhankelijk van de tegenstanders en waar ik zin in had of wat ik wilde testen. De paar keer dat ik dit - te overmoedig - met een te nieuw frame probeerde ging het mis maar verder geen probleem. Zo snel speel ik meerdere batjes ook niet in omdat we tussen speelavonden gewoon weinig speeluren hebben. Wel trainde ik dan minstens een avond of groot deel ervan wat intensiever en met trainingspartijen met het batje wat ik voor de eerstvolgende wedstrijden wilde gebruiken.
Dat werkt dan als een soort mentale voorbereiding voor de komende wedstrijden en ik deed dit ook zorgvuldiger als ik wat meer spannende kompetitiewedstrijden verwachtte.
Omdat ik dus nooit een reservebatje meenam bij wedstrijden (iig niet naar de wat spannender kompetiewedstrijden) moest ik ook een keer met het batje van een teamgenoot spelen. Mijn eigen had een defect. Heel ander batje maar goed ingespeeld en ik kende het redelijk goed ook.
Dan is het een kwestie van omschakelen, mentaal proberen voor te bereiden op het spelen met dat batje en er het bete van zien te maken, Beseffen dat het even wennen zal zijn in begin, eerste game minder spel gewoon accepteren en zien meer in de wedstrijd te komen.
Een partij minder of meer heb ik er sowieso niet door gewonnen of verloren want met een ander batje dan dat batje heb ik die zelfde partijen niet gespeeld. Ik herinner me dan ook niet meer hoeveel partijen ik toen won en verloor. Ik speelde iig lang niet zo dramatisch slecht als eerder wel met te nieuwe frames en mijn plezier tijdens die avond was ook niet bedorven hierdoor.

Kortom als je beseft dat nieuwigheid van frames misschien wel meest het probleem is dan iets anders en dat wedstrijdervaring opdoen met een batje ook meetelt dan is het meer een kwestie van mentaal even instellen. De vraag om nu met je nieuwe frame kompetitie te gaan spelen kun je dan geheel bannen en tegelijk kun je er eventueel zo nu en dan al mee spelen. Beste dan aan het begin van de trainingsavond. Die besluit je dan gedurende een half uur met het batje waar je vorige kompetie mee speelde en dat spel heb je dan zo terug. Dat komt naar je toe als deja vu en dan ben je mentaal voor die avond klaar voor de eerstvolgende wedstrijden en kun je gewoon rustig slapen :). Zo,n deja vu heeft wat tijd nodig en voor een competitie avond ga je geen trainingswedstrijden spelen.
Beeindig je de training in zo,n geval dus niet met een paar oefenpartijen dan loop je het risico op een onwennige slechte start en een eerste partij met te rommelig spel omdat je nog niet in het spel en dus niet in de rallyes komt. Je mentale voorbereiding was dan onvoldoende en mentaal achtervolgd je dat waarschijnlijk de rest van de avond,
Als jij wel voldoende speelgelegenheid hebt tussen kompetitie wedstrijden is dit natuurlijk niet relevant, Dan heb je tijd genoeg zo,n batje in te spelen voor eerstvolgende seizoen.
Bij dit frame is het alleen eerder te kort dan bij andere denk ik. Vooral als de stijfheid ervan voor jou hoger uitvalt dan wat je gewend bent. Jemoet dan del nog leren de voordelen ervan meer te benutten en nadelen op te vangen en je manier van spelen mentaal en tactich erop leren aanpassen.
Dat kun je dan (eventueel) ook meteen al trainend gaan ontdekken en leren. Zolang je maar zorgt je nog mentaal voor te bereiden op eerstvolgende wedstrijden door af te sluiten met weer wat trainingspartijtjes. Trainingswedstrijden met het nieuwe frame zouden ook wat verstorend kunnen werken maar trainend leren hoe je met zo,n frame om moet gaan heeft een andere, eigen intentie terwijl je fysiek toch gewoon je trainingstijd benut.
Volgen mij is het dus vooral een kwestie van mentaal erme omgaan en beseffen welke materiaal technische faktoren verstorend kunnen werken ( en hoe je dat op kunt vangen voor steeds een goeie mentale voorbereiding. Uiteindelijk heb je dan ook een soort algemene tafeltenniservaring en kun je met elk soort batje op den duur wel redelijk naar vermogen spelen. Zelfs diverse speltypes varierend,
Dit is tenminste mijn idee hierover voor wat het waard is. Ik kan namelijk ook niet vergelijken met hoe ik afgelopen jaren gespeeld zou hebben als ik er anders mee omgegaan was maar ging er in de loop der tijd wel anders mee om, bewuster en heb daar dus wat meer ervaring mee opgedaan dan de gemiddelde tafeltennisser. Frames maken speelde daar natuurlijk ook een rol bij.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 16 Feb 2017, 13:04

Heb ik ook wel gedaan, per tegenstander een aangepast batje , tussen snel en traag in, ging op zich prima. Waren batjes waar ik veel mee wisselde, zoals je hier ook aangeeft kan dat wel als je ze kent. Ook wel eens teveel gedaan, een nieuw rubber tussendoor geplakt, dat was teveel.waardoor ik ineens uit mijn spel raakte door de te grote verandering. maar uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, ik wen overal aan.
Kan nu bvb de tenergy 25 en 80 op de Expert zetten en daar ook mee draaien,dan hoef ik alleen aan de 80 te wennen. En de Expert is echt een stuk rustiger dan mijn nieuwe V
heb nu wel de rhyzm-p en de maxxx-p op de V gezet ,iets zachter en daardoor kwa lengte slag iets veiliger.
We gaan het zien volgende week.
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Feb 2017, 20:16

Ik bedoelde meer wedstrijden waarbij er niks op het spel stond. Niet voor mij en of voor het team.

Dat soort wedstrijden gebruikte ik dan ook wel om een frame te testen wat ik net gemaakt had met rubbers erop die ik er nooit op gespeeld had behalve een enkele training of zelfs dat niet.
Mijn beste rubbers (ik heb nooit meer dan twee echt goeie rubbers) blijven dan meestal op het vaste frame als er daarna nog wel wedstrijden zijn waarbij ik uit eerdere wedtrijd ervaring met een batje moet kunnen putten. Die ervaring raak ik niet kwijt waar ik ook mee speel op vrijspeelavonden.
Alleen het instant eruit kunnen putten vergt wat voorbereiding en een trainingswedstrijd drie dagen van te voren als afsluiting van een training is daarvoor beter dan het inspelen tijdens de kompetitieavond voorafgaand aan de eerste wedstrijd. Dan en eventueel de dag ervoor ben ik meer met de tegenstander bezig. Hoe speelt die ook alweer , wat kan ik wel doen en wat beter niet. Wat zijn zijn sterskte punten en minder sterk. De meeste spelers ken ik al van eerdere ervaringen en die ervaringen wil ik dan kunnen oproepen zonder met mijn batje bezig te hoeven zijn.