Rasant Grip alternatief

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
jerrot
Silver Member
Silver Member

Rasant Grip alternatief

Berichtdoor jerrot » 11 Apr 2017, 15:35

Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een alternatief voor een Andro Rasant Grip rubber. Hier mee speel ik nu op een Andro Temper Tech ALL+.

Wat ik beter wil met het nieuwe rubber is tov de Rasant Grip is, minder inkomende spingevoeligheid, goed kunnen blokken en wat makkelijker met een kortere slag backhand contra kunnen spelen zonder dat het een springplank is/onvoorspelbaar rubber. Wel belangrijk dat ik er ook nog fatsoenlijk mee passief kan spelen. Op mijn forehand heb ik de tibhar FX-p en die lijkt toch iets meer tempo te hebben dan de rasant.

Mijn speelstijl is met name verdedigend opvangen en snellere ballen terug blokken/plaatsen en af en toe een contra slag.

Ik hoor graag suggesties.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Rasant Grip alternatief

Berichtdoor Danny1973 » 11 Apr 2017, 19:04

Ik ben zelf enorm te spreken over de Donic Acuda Blue P2. Mijn serviceontvangst en blokken zijn hiermee vooruit gegaan. Openen gaat nu ook beter dan al mijn Xiom rubbers waar ik mee gespeeld heb. Inmiddels heb ik het rubber ook op mijn forehand in max dikte. Op backhand 1.8. Het rubber is na een paar weken iets rustiger, maar dan vind ik het juist beter worden. Rubbers zijn vrij licht qua gewicht. Je ziet wel redelijk snel gebruikssporen, maar de levensduur is goed.
Ik ben trouwens van wat snellere frames helemaal over op de Waldner Dicon. Een prima frame voor niet al teveel geld. Ik speel met meer controle als de Virtuoso off-, en spinnen gaat iets eenvoudiger. Het heeft net iets minder power.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 11 Apr 2017, 20:55

butterfly 25
OSP Expert
FH tenergy 25 1.9
BH tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Apr 2017, 22:04

Ik zou wat gaan lezen over de rasanter serie en vergelijkbare nieuwe rubbers als vega intro, Nexy Karis etcetera. Die zijn gemaakt voor wat je vraagt, Lichtere toplaag waardoor je makkelijk kunt versnellen en minder last hebt van spingevoeligheid. De maximale spin bij het overspinnen zal voor topspelers wat minder zijn maar daar merken spelers als wij weinig van.
Reviewers van rasanter rubbers bij tt-news.de, ook meest geen topspelers als het op topspin counteren aankomt geven dan ook niet minder spin aan maar vaak meer zelfs omdat een dunnere toplaag het topspinspelen op wat lager powerniveau wat gevoeliger en makkelijker maakt.
Net als een zachtere spons ook doet maar dan minder spingevoelig en wat sneller bij zelfde spons .
Omdat spingevoeligheid bij de meeste spelers meer de controle problemen geeft met de moderne rubbers dan snelheid en makkelijker spinnen ook controle toevoegt krijg je dan denk ik wat je zoekt.
Dit geldt voor de hele rasanter serie als tendens.
Binnen die serie heb je dan nog De R versies met een toplaag die meer voor rotatie is afgestemd qua noppenstruktuur en de V versie nog wat meer voor velocity, snelheid en nog iets minder spingevoelig en iets minder spin. Het cijfer erbij is voor de sponhardheid, Toplagen zijn qua rubber net zo grippig als de rasant grip. Ik neem aan dat een van de Rasant R rubbers dus wat voor jou zou kunnen zijn en dan bijvoorbeeld de sponsdikte die het dichtst bij rasant grip in de buurt komt 42 of 37 neem ik aan.
Donic blue storm. Butterfly rozena en Stiga Mantra zijn allemaal naar dit koncept gemaakt .
Vroeger voor het snellijmverbod waren er ook rubbers naar dit koncept van stiga en Esn met maximale spondikte tot 2,6 mm. Toplaag is dan bij alle sponsdiktes dus 1,3 mm dikte inclusief de noppen. De bal slaat bij dezelfde spondikte dus wel eerder , sterker door op het houtje.
Dat verbeterd alleen het gevoel en de controle en het makkelijker versnellen ook en zolang het doorslaan niet te sterk wordt is het eerder een voordeel.

De T 25 die Mepper aanraad is meer een powerrubber voor spelers die op de counter spelen met (harde) contra en topspin dichtbij tafel. Dan moet een rubber vooral op hoog niveau ook niet te spingevoelig zijn (zoals t05 spingevoelig is) maar juist niet te snel doorslaan (net als t05) en daarvoor worden de noppen breed gemaakt, wat korter maar zware toplaag als t05 of nog wat zwaarder.
Dat past volgens mij dus niet echt hoewel het met aangepaste spons dikte voor meer doorslaan en dus meer gevoel ook best zou kunnen. Je moet dan alleen wel al meer doorslaan voor het gevoel komt en de katapult.
Deze nieuwe rubbers is dit wat harmonischer, De vering vanaf het frame (de katapult) komt makkelijk en het tempo ,balafprong hoogte en spin is meteen goed te doseren en te varieren. Het type rallyen waarbij je tot een paar meter van tafel alles probeert terug te brengen is dan ook makkelijker harmonischer,
T05 remt de toplaag dan teveel af en moet je harder gaan slaan of dichter bij tafel blijven.
Door de kortere noppen en lichte toplaag gaat bij deze rubbers de " katapult" gepaard met minder sterke spingevoeligheid ; De balafspronghoogte reageert minder op de spinverandering van de bal tijdens de slag zodat de kontrole relatief goed blijft.
Vooral voor bh denk ik dat veel speler wel wat met dit konzept kunnen.
Dat was tenminste mijn indruk bij die voorlopers die ik kort getest heb (met batjes van anderen).
Voor het traag openen met fh op dode ballen waarbij ik de toplaag op spin ook vrij zwaar belasten kan, vond ik de spin wel wat minder want minder vaak direkte punten daarmee maar het traag openen was wel heel makkelijk en de spin zal nu ongetwijfeld ook beter zijn.

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 15 Apr 2017, 12:09

Mank,

Bedankt weer voor de informatie. Ik ga me zeker eens inlezen op de rasanter R42, denk dat die t beste matcht. Alleen wel spijtig dat ze 50 euro kosten.

Ik lees wel dat de rasant en rasanters beter zijn op forehand, ik speel zelf met de rasant grip op mijn backhand.

Misschien dat ik mijn FX-P rubber eens ga gebruiken op mijn backhand, alleen is die wel het meeste versleten.

Als iemand nog.een mooie aanbieding voor de fx-p tegenkomt hoor ik het graag, die bevalt me goed.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2017, 16:00

Dat ze beter zouden zijn op fh haal ik bij tt-news niet uit de reviews. Ik denk dat dit eerder komt omdat veel spelers met onnodig offensieve frames spelen om de scorende potentie van de fh uit te buiten.
Vaak komt die behoefte weer voort uit een mindere backhand en voetenwerk, Na het om de bh lopen moet het punt liefst direkt gescoord zijn en bh wordt dan voor een controlerend rubber gekozen om fouten zoveel mogelijk te vermijden. Met een (te) offensief frame kunnen op bh ook problemen ontstaan door een te vlakke balafprong voor het openen met topspin, Hangt sterk dus van het frame af. , Controle issues zijn bij allround tot off - houten frames meer een kwetie van pingevoeligheid en wat dat betreft zijn deze rubber du alleen maar beter maar toch met een grippige toplaag, Dat kan allemaal door de andere noppengeometrie.

Op hoger niveau is dit precies andersom. .Dan wordt met bh veel meer met topspingespeeld ook en.
dat moet met voldoende snelheid ondersteunt worden,

De zelfde grippige rubbercompound en kortere nopjes voorkomt dat het batje teveel een springplank wordt bij deze rubbers, De extra snelheid komt meer door dat het frame wat meer doorkomt als de rubber toplaag soepeler is. Dat geeft eerder controle winst op bh dan verlies en vooral op een volhouten all+ frame.

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 17 Apr 2017, 20:42

Bedankt weer voor de reactie.

Andere rubbers die ook interessant klinken zijn de Tibhar Aurus of Genius serie, afgaande op de reviews op internet. Heeft iemand hier ook ervaring mee hoe die spelen? Volgens de reviews is alleen de balafsprong vrij hoog dus dat is misschien lastiger bij het schuiven.

PS ik denk dat de Aurus soft versie dan het beste zou passen bij mij.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2017, 00:03

Aurus soft heb ik een keer een tweedehands exemplaar van gekregen.
Rood 1,8 mm.
Ook een prima rubbertje op een houten framepje wat dan niet te spingevoelig maakt maar toch prima spin mogelijk maakt .
Waarom iedereen denkt dat een hogere balafsprong altijd meer spin mogelijk maakt is mij een raadsel.
Misschien wordt het topspin openen makkelijker door hogere boog maar daarmee krijg je niet meer spin in een bal. hooguit kunnen veel spelers daardoor wat vaker openen ook als ze er wat minder goed voor staan.

Ik kon op een spinloze kortere serve bijvoorbeeld ook goed wat hakken voor backspin zonder dat ik de bal dan gelijk het net in hakte en meer onder de bal moest zijn. Vooral de gewone aurus was ook goed voor het kort leggen. Aurus soft is het frame daar eerder wat te snel voor schat ik in..Dasr heb ik veel minder mee gespeeld omdat die me beter ligt. Mijn frame was in die tijd ook 95 gram met abachi en limba. Geen off - maar gewoon offensief en wat stijver dan de meeste frames met die opbouw, Dan past bij het hogere gewicht de sponshardheid van aurus iig voor mij beter ivm het topspin spelen wat ik meer doe dan contra en blokken.
Op dat moment (met of op backspin retourneren) is de balafsprong niet lager maar blijft juist hoger dan met bijv genius of barracuda. Hooguit is het even opletten met timen en goed instappen om de bal op het hoogste punt te spelen zodat er ruimte is om spin te zetten zonder een gat in de tafel te tikken.
Dat spin zetten stuurt de bal dan laag genoeg en voorkomt eventuele pop ups en komt in combinatie met het instapppen de kwaliteit van een return ten goede. Vertrouw ik mezelf hiermee niet dan flip ik of duw de bal meer en ook dat ging allemaal prima.

Toplaag zit qua grip ,hardheid en souplesse wat tussen klassieke rubbers en rubbers als rakza en tenergy dus prima grip nog en zeker niet hard aanvoelend want daar te soepel voor.. Alleen de ssmensteling van het rubber is iets harder. Zwart vond ik de grip iets beter.
Gewoon terug schuiven op langere ballen is mij niks negatiefs opgevallen maar dat doe ik ook niet zo veel als backhand openen goed gaat en daarvoor vond ik beide versies erg goed. .
Dankzij de iets hardere toplaag samenstelling (vergeleken met rakza bijvoorbeeld) had ik nooit het gevoel dat de bal ahw wil blijven kleven bij wat (te) dun raken. Bij tensors met zachtere rubbersamenstelling valt de snelheid eerder teveel weg ( op een "gewoon houten frame".) en dan wordt het dun en scherp op topspin spelen met een gewoon houten framepje alleen maar lastiger.
Ik zet dat er weer bij (houten framepje) anders denken sommigen dat zoiets een rubbereigenschap is die op zichzelf staat en dat het een soort wonder rubber is wat natuurlijk onzin is.. ,
Beide rubbers combineren gewoon goed met zulke frames in alle opzichten die ik kan bedenken door vooral de toplaag samenstelling denk ik. .

Daarom zijn de commentaren misschien ook nog wat positiever bij tt-news.de dan bij tt database of my tt net
In Duitsland wordt net als hier iets minder met off en off plus frames gespeeld en meer met gewone houten frames.
Dat komt de kommentaren dan gemiddeld ten goede als een rubber daar beter me combineert.
Daar is het al bijna een klassieker met een draadje van meer dan 160 pagina's. De redelijk gunstige prijs speelt daarbij natuurlijk ook een rol.
.
Ik weet alleen niet hoe de grip met de plastic bal uitpakt en hoe dat dan uitwerkt op de controle per slag., (Beetje olie en als het is ingetrokken met spiritus weer schoonmaken is hoe ik dat zou oplossen dus ik denk daar ook nooit zo bij na :-) )
Daarom is bij die rasanter serie de toplaag denk ik weer iets zachter en grippiger als bij rasant grip en co en het blijven plakken van de bal wordt dan opgelost door de toplaag wat dunner en soepeler te maken . Ook goed met houten framepjes waarschijnlijk. Aurus schat ik daardoor qua houdbaarheid van de elasticiteit van de toplaag wel wat beter in ( grip houdbaarheid denk ik dus ook nooit zo bij na maar schat ik zonder maatregelen ook wat beter in als de toplaag wat zwaarder is dan bij die ultra dunne toplagen :-).)

timdm
Beginner
Beginner

Berichtdoor timdm » 18 Apr 2017, 08:52

Hey,

ikzelf speel al jaren met rasant grip en ben net overgeschakeld naar een rasanter R42.
Ik kan niet zeggen dat die rubber nu zoveel meer controle of voorspelbaarheid geeft dan de oude rasant grip.
Ik vind dat die zeer gelijkaardig speelt, dus ik weet niet of dat je oplossing gaat zijn.

Ik heb ook wel eens een tenergy 80 geprobeerd in het verleden.
Ik kon hier een stuk beter mee blokken, contra tikken, service aannemen, shortplay, dan met de rasant.
Maar dat was een 1,8 op een gewoon/niet-carbon hout, zonder te boosten, dus ik miste wat punch en ben toch weer naar de rasant gegaan.
Als ik je spelstijl goed afleid, zou ik eerder in die richting gaan zoeken...

gr.

Tim
Tim De Meyer
Smash Dolfijn Aarschot
C0 - 1e prov. Vlaams-Brabant
Butterfly Innerforce ZLC | Andro Rasanter R42 | Dr Neubauer Killer pro
Andro Kinetic Record Off | Andro Rasant grip | Friendship 563-1

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 18 Apr 2017, 12:38

Mank,

Wat ik bedoel met hoge balafsprong is dat als.je een verdedigende schuifrally hebt dat dan de bal niet te hoog over t net komt maar ook niet te lang. Vanwege een voetblessure ben ik wat minder snel dan n gemiddelde speler. Ik ben zelf niet heel goed in spin geven helaas dus vandaar dat ik vaak snelle ballen blok en veel schuivend ontregel.

En wat ik me dan afvraag wat is beter daar voor, een harder of softer rubber? En zou dan rasanter of aurus soft beter er bij passen.

K speel zelf trouwens 5e klasse senioren.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2017, 21:11

Aurus lijkt me dan net als rasant Grip en andere tensors gewoon een te offensief spinrubber voor hoe je speelt. Als je weinig of geen topspin speelt eigenlijk ook onnodig duur dan.
Het zijn aanvallende topspin rubbers door de combinatie van spin en snelheid.
Bij topspin kun je snelheid en spin prima combineren maar bij backspin niet omdat de tafel dan ahw te kort wordt en of het net te hoog.
Bij ttdd,de hebben ze moderne chinese rubbertjes in 1,8 mm als palio cj 8000 spin premium bijvoorbeeld. Veel goedkoper, meer controle met schuiven en blokken en er is met schuiven veel meer spin mogelijk doordat ze wat trager zijn. Is het te traag dan is het frame eventueel te traag maar ander frame loont dan qua investering al gauw voor hoeveel goedkoper de rubbers zijn.
De tensor rubbers zijn geschikter voor aanvallender schuiven dicht bij het hoogste punt en dat vraagt goed anticiperen, Als je niet op tijd bij de bal bent door een voetblessure die dat niet toelaat krijg je gauw een te lange bal of te hoge door de spingevoeligheid gecombineerd met snelheid. Spinbevoeligheid van de balafsprong reagert niet alleen op de batstand ook op de batsnelheid omdat de spin tov een bewegend batje relatief uitwerkt. Zo kun een backspin bal aanflippen met een stroef f rubber zonder dat de spin echt verandert. Doe je dat met een te snelle batbeweging dan schiet de bal omhoog en te langzaam duikt die het net in. In beide gevallen, te hoge of te lage balafsprong, ontstaat een minder goed balcontakt om ook nog extra spin bij te kunnen zetten en valt de spin dus lager uit
Met schuiven krijg je met tensors dus gauw een te lange of te hoge bal als je teveel onder de bal komt of met te hoge batsnelheid. De rotatieverandering is dan vrij sterk als de ander ook backsoiin gaf. Net als bij topspin op topspin "counterspin. Dan helpt aurus of rasanter denk ik ook niet echt om dat te corrigeren.

.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2017, 21:21

@ Timdm,

Welke dikte had je die rasanter dan ? De rubberdikte is bij zelfde spons dunner en als de toplaag soepeler is krijgt dat minder kans omdat het frame er dichter onder zit. Dat vermindert veel verschillen tussen toplagen al aanzienlijk. Ik heb zelf een keer een inova premium voor iemand gekocht in 1,8 en dat was geen succes. En geen spons en korte nopjes maakte dat het wat dood aanvoelde en de bal sloeg ook teveel door om goed topspin te kunnen spelen. Een andere speler had zo,n soort rubber in de een na dikste versie en die had meer leven maar goed te controleren dankzij die dunne toplaag.
Ze zijn ook niet gemaakt om meer controle te hebben maar meer snelheid vanuit het frame te houden met minder vertraging door de (soepeler) toplaag als je gewoon blokt of ralleyt speelt het wat snelheid betreft dus makkelijker met versnellen of vertragen van de bal. . Daardoor vermindert de balkontacttijd en balvoering als je niet de spons wat dikker neemt dan normaal . De controle kan daar onder leiden of niet verbeteren zoals je zou verwachten van dunnere spons,

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 29 Apr 2017, 23:54

Hallo,

In de tussentijd ben ik wat aan het zoeken geweest op internet en heb wat reviews opgezocht van diverse rubbers en ben benieuwd naar jullie meningen over deze rubbers. Gaat mij om de eigenschappen zoals aan het begin van de post beschreven, dus niet te onrustig in het schuifspel, niet te extreem gevoelig op inkomende spin, wat makkelijker over te nemen met contra spel. Tevens geen mega hoog katapult effect/balafsprong, denk dat medium afsprong goed genoeg is voor mij.

Mijn contra slagen zijn vaak nog iets te kort dus daarom wil ik een rubber wat wat makkelijker gaat.
De rubbers waar ik aan denk zijn:

Tibhar Aurus Soft
Tibher 5Q Sound
DHS Hurricane 3 serie, denk national of provincial

Andere suggesties ook uiteraard welkom.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mepper59
Silver Member
Silver Member