Rozena of Tenergy

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Rozena of Tenergy

Berichtdoor Timo B. » 09 Dec 2017, 00:02

Na jarenlang met Tenergy 05 gespeeld te hebben afgelopen seizoen de overstap gemaakt naar de op dat moment nieuwe Rozena. Een prima seizoen mee gespeeld (87% in de 4e klasse). Rubber is nu aan vervanging toe en ik twijfel nu toch of ik met de Rozena door zal gaan of toch terug ga naar de vertrouwde Tenergy 05 voor mijn forehand. De Rozena spint makkelijk en kan er lekker hard en vlak mee spinnen, maar ik merk dat ik met de T05 ‘makkelijker’ spin. Twijfel, twijfel, twijfel....

Iemand advies?
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Rozena of Tenergy

Berichtdoor Danny1973 » 09 Dec 2017, 08:55

Heb je met de T05 al eerder op je huidige frame gespeeld?
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

carlo
Beginner
Beginner

Berichtdoor carlo » 09 Dec 2017, 10:38

denk je dat je met de tenergy meer dan 87% haalt? als je met de rozena meer gevoel en controle hebt maak je er door de plaatsing van de topspin wss meer punten mee, harde topspin is niet alles denk ik dan. en de 05 gemakelijker topspin zou wss kunnen maar zou je dan 94% winnen. rubber en houtjes he

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 09 Dec 2017, 14:02

Heb je met de T05 al eerder op je huidige frame gespeeld?
Nee nog niet Danny. Heb wel nog een gebruikte T05 2.1 liggen die ik er eens op zou kunnen proberen. Moet dan alleen wel e.e.a. gaan overplakken, aangezien ik nu met een rode Rozena op de FH en een zwarte Rozena op de BH speel en een zwarte T05 heb liggen die dan op de FH moet komen...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 09 Dec 2017, 14:04

denk je dat je met de tenergy meer dan 87% haalt? als je met de rozena meer gevoel en controle hebt maak je er door de plaatsing van de topspin wss meer punten mee, harde topspin is niet alles denk ik dan. en de 05 gemakelijker topspin zou wss kunnen maar zou je dan 94% winnen. rubber en houtjes he
Durf ik geen uitspraak over te doen Carlo. Heb mijn beste seizoen sinds tijden gespeeld afgelopen seizoen in de 4e klasse en aangezien we kampioen geworden zijn gaan we komend seizoen 3e klasse spelen. Merk wel dat ik, omdat ik een vrij lange slag heb, wat moeite heb soms om er goed veel spin in te krijgen. Iets wat naar mijn idee wellicht makkelijker zou moeten gaan met de T05...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 10 Dec 2017, 12:06

Nou ken ik jou materiaal onvoldoende om aan te geven wat goed is. Maar ik verwacht na wat ik ken van de T05 en gelezen heb over de Rozena dat je qua controle met Rozena een veilger rubber hebt. Bij het spelen in een hogere klasse komt je vaak tegen spelers die beter serveren en met meer effect en power spelen. Dan kan dat beetje extra controle juist een voordeel zijn. Als je van jezelf weet dat jij degene bent die het grootste deel van de partij de bepalende speler is, zou wellicht die extra spinmogelijkheden een betere keuze zijn. Persoonlijk zou ik de T05 op fh kiezen voor aanvalsmogelijkheden, en de Rozena op bh voor de controle. Wellicht toch even omplakken en een paar keer testen voor je nieuwe gaat bestellen. En bij voorkeur tegen sterkere spelers proberen om ook te kunnen beoordelen hoe het speelt als jij onder druk wordt gezet.
Zijn de Rozena rubbers nu al op? Deze heb je toch alleen dit seizoen gebruikt.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 10 Dec 2017, 12:45

Ga ze dan ergens van de week toch overplakken om eens de T05 op de FH en Rozena op de BH, om eens het verschil te 'voelen'.

Helemaal op zijn ze nog niet Danny, maar merk met serveren dat er weinig effect meer in te krijgen is en je ziet toch ook al een aantal hele vale plekken op het rubber zitten. De rubbers van tegenwoordig hé....
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 10 Dec 2017, 12:58

Ja, helaas is het gevoel van verse rubbers uit de verpakking snel weg. Mijn huidige rubbers blijven zeker een seizoen goed, en worden dan ook wel wat matter. Toch zijn ze na een half jaar qua stroefheid beter dan ik met mijn meeste Xiom rubbers was gewend. Misschien dat ik ze er nog een seizoen op hou. Door schouderklachten ook wel behoorlijk minder trainingsuurtjes gemaakt dit seizoen, dus ook niet helemaal een eerlijk vergelijk.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 16 Dec 2017, 13:00

Heb vorige week meegedaan met de clubkampioenschappen enkel (teleurstellend resultaat) en gisteravond met de clubkampioenschappen dubbel (1e plaats!) en weer ouderwets lekker gespeeld. Na deze avond ook besloten dat er gewoon een nieuwe Rozena gaat komen voor op de forehand en dan daarmee lekker de 3e klasse in. Kan wel wéér gaan switchen qua materiaal, maar dit bevalt goed en mijn percentage is in jaren niet zo hoog geweest als afgelopen seizoen (87%). Dus ik heb mijn keuze gemaakt, ik blijf bij de Rozena!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

carlo
Beginner
Beginner

Berichtdoor carlo » 10 Jan 2018, 23:01

laat zeker eens weten hoe je seizoenstart verloopt tegen de hoger geklaseerde spelers, ben benieuwd. rozena op zlc houtje, acht je dit nodig op naar je eigen menig goed gevoel uit rubber te halen al moet je wat werken voor u spin. wou eens rozena testen op bv iets met meer gevoel, een ouderwetse Andro Temper Tech Off-. minder snel maar mss minder hard werken voor het toppen. verwacht bladzijde van mank over zijn verwachte gevolgen ivm deze combi iets met je moet je voorstellen blad papier en een arc met boog, en toen was ik de weg kwijt lol.

nooit met zlc gespeelt, of geeft deze houtjes je net je gevoel, zijn duur en snel maar,populair bij betere spelers, echter goede techniek vereist, verder geen idee

alvast succes

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Jan 2018, 15:42

Hey Carlo

Heb wat nieuwe woorden erbij om een keer beter op deze vraag in te kunnen gaan dan tot nu toe

Het Apolllonia frame is niet een extreem frame maar voor meeste niveaus toch wel off+ denk ik.
Het temper tech frame is natuurlijk veel gemoedelijker en met twee zware rubbers van 50 gr zou ik er niet mee willen spelen..
Zo,n combinatie ervaar ik als sloom en te spingevoelig tegen spelers met een goeie topspin waardoor ik te snel gedwongen naar achteren zou moeten op topspins die ik anders kan blokken of harder over kan nemen. De traagheidsmassa oo het blad aangebracht versterkt onder druk de traagheid van het frame en de spingevoeligheid neemt toe. Dus moet ik dan bij minder druk al terug.
Framesnelheid ligt niet vast als een constante net als de spingevoeligheid niet of de balafsprong of de sweetspot, Niks ligt wat dat betreft echt vast kun je het best van uitgaan denk ik. Je maakt uiteindelijk een batje wat je nog niet kent voor je eraan begint.
Wat je zelf op het batje plakt beinvloedt - uiteraard - het batje en frame en rubbers kun je daarna niet meer los van elkaar ervaren met spelen. De veranderingen ervaar je wel ook maar de verschillen konkludeer je daaruit en dan gaat het om verschillende batjes vergelijken en interpeteren wat de verandering veroorzaakte, Bij een rubberwissel verandert alleen ook je ervaring van het frame omdat je de rubbers niet los van een frame test.

Objektief heb je bij een appolonia, een temper tech, Rpzena en T05 al te maken met vier combinaties die je zou moeten vergelijken, Verschil tussen de rubbers is dan in verhouding tot frame verschil vrij klein denk ik.
Voor het temper tech frame verwacht ik alleen dat Rozena echt beter is voor iedere speler wat het anticperend ageren betreft.
Op de apollonia voor sommige spelers ook maar of die spelers met zo,n combinatie
op langere termijn goed af zijn als het om spelontwikkeling gaat betwijfel ik. (die twijfel moet Timo me maar toestaan :) )
Niet alleen om het anticiperen met defensievere slagen wat met rozena op de temper tech beter is dan met t05 of t80 en t64 maar vooral ook om het variabeler anticiperend kunnen ageren.
De tijdruimte voor je handelen wordt groter en daarmee neemt je handelingsnelheid relatief toe.
Dat komt omdat het qua timing van het raakmoment allemaal wat ruimer wordt. Een bal iets later nemen of iets eerder kan allemaal. en dan komen ook meer slagenvariaties in beeld ook als je niet de handelingssnelheid van eredivisiespelers hebt.
Als je gevarieerd wilt kunnen (leren) spelen als een topspeler zonder dat te zijn heb je die extra ruimte in tijd nodig.
Het gaat er niet alleen om snel te zijn met bewegen achter tafel maar ook adeqauat met voetenwerk om je slagen te ondersteunen en kwaliteit mee te geven. Komt je handelen onder tijsddruk tegen een betere speler dan kan het lijken of je niks kan ipv alleen niet zo snel te zijn als die andere speler die misschien veel meer traint en zonder perse echt beter te zijn dan een handelelingssnelheid heeft die hoger ligt. Zo'n speler heeft dan gewoon meer tijd als jij .
Om dat verschil te ervaren als je drie uur per week traint zou je een of twee jaar tien uur in de week moeten gaan trainen.
Fysiek gaat een jonge speler qua handelingssnelheid dan de grens verleggen en mentaal ook. Dat gaat gelijk op en vooral als je tegen goeie spelers speelt die je vaak onder tijdsdruk zetten.
Meer handelingssnelheid is meer tijd en meer tijd kun je ook je fantasie meer benutten bij het ageren en je spelintuitie ontwikkelen. "Slimme:" leren spelen, Ipv tien uur te gaan trainen kun je met een houten frame als de temper tech alleen ook je zelf qua handelingssnelheid een wat ruimer jasje aantrekken waarbij de timing iets minder kritisch wordt en je toch alle slagen kunt spelen en meer op intuitie kunt spelen.
Minder in een korset met een eenzijdig speltype wat makkelijk ontregeld wordt zodra je tegen een betere speler komt.
Dan ga je van die partijen tegen betere spelers ook vanzelf sterker worden terwijl dat niet gebeurt als je dan ontregeld wordt door relatief) gebrek aan handelingsnelheid.
Wat ook een voordeel is van zo,n temper tech (buiten ook nadelen dat geef ik direkt toe maar elke rallye begint met serveren dan return en daar wordt het spel al vaak bepaald waarbij het spelen van één speler ontregeld kan worden en de ander dan bepaald) en wat hiermee samenhangt is dat de baalfsprong aktief met spin geven meer gestuurd kan worden als de impact op het rubber nog niet te hoog is. Dit is een soort positieve spingevoeligheid omdat je de richting meer kunt sturen met het meer of minder brushen en dan de energie in je slag wat aan kunt passen, je slag iets varieren en qua timing (die komt minder nauw) ontstaat dan het ruimere jasje en kom je meer aan spelen toe of na een promotie nog evenveel.
Ruimer jasje is natuurlijk onzin maar extra tijd laat meer toe en qua ageren ruimere timing geeft aan het antciperen en anticiperend ageren extra tijd. Dan komen de slagen (het ageren) vanzelf.
Ik weet niet hoe dit bij anderen is maar bij mij zit het idee voor een slag al in hoe ik anticipeer. Het ligt alleen nog niet helemaal vast, Ik kan een keer iets later bj een bal zijn en mijn slag dan nog wat aanpassen. Die technische flexiliteit moet het batje me dan wel geven, Een andere keer maak ik gebruik van het meer kunnen sturen van de balfsprong met een houten frame door de bal wat meer te laten vallen. Ik werk dan niet minder voor mijn bh topspin bijvoorbeeld. Ik werk zo hard ik kan maar kan niet zo hard werken als Ma Long. Dan maakt de extra dwell dankzij een houten frame dat mijn bh topspin meer lijkt op die van Ma Long dan met een veel sneller frame, Ik kan dan ook de balafsrong hoog genoeg krijgen ondanks dat ik niet die snelkracht heb en een goed spinnige bh topspin op backspin spelen ipv alleen boven tafel aanflippen. Het frame beinvloedt het rubber hierbij in hoe het reageert op mijn slag en op de bal en hoe dan de bal reageert met een hogere balafsprong zodat ik de sturing heb die nodig is voor zo,n slag (in de hoogte richting) en bij die wat latere timing. Dankzij die latere timing komt ook extra spin in de bal maar k moet wel de energie leveren die ik kan leveren en de slag gewoon goed uitvoeren.
Dan heb ik ook best een redelijke backhand met variatie in mijn opening.
Dan lukt bijvoorbeeld een parallel gespeelde spinnige bananen opening die naar binnen draait door wat kurketrekkerspin ook nog wel eens en lijkt het net alsof ik goed kan tafeltennissen.
Met composiet frames kan ik dat wel vergeten en dan zou ik toch gek zijn als ik daarvoor kies.
Dat soort slagen leren kan ook met zon apollonia frame zeker wel maar dan zou ik dus wel een tenergy nemen en er van verzekerd zijn dat je boldoende versnelling in je slag hebt want daar komt het op aan (en niet op de batsnelheid) om voldoende spin en daarmee ook de sturing te krijgen. De spin en de sturing (de balfsprong) korresponderen. Rubbers met hogere balafsprong maken de balafsprong voor elke topspin hoger wat aan de sturing dus niks toevoegt (het rubber stuurt) en aan de spin dan ook niet. Het temper tech frame helpt de speler het rubber tussen frame en bal te beinvloedden en daarmee wel de sturing aktief te beinvloeedden en dan korrespondeert dat ook met de spin die hoger wordt als de balafsprong hoger wordt, scherper van het batje af omhoog (de aktieve spingevoeligheid dus). Het lijkt dan meer brushend maar is het niet. De extra dwell gegeven aan rubber bal frameblad en speler etc doet de truc. De impuls die samenhangt met de spintoename neemt toe dankzij die extra dwell en zorgt voor meer spin en hogere balafsprong. Topspelers hebben zoveel power in hun bh dat ze ook voldoende impuls genereren met minder dwellige frames en dan speelt het rubber net zo.
Ze kunnen zich zulke frames dan veroorloven voor dit soort slagen maar het voordeel van een Zlc frame komt meer naar voren in het hardere fh countertopspinspel. Dat ervaar ik minder (minder harde rallyes qua energieniveau) en ik speel dat minder omdat een goeie backhand opening vaak al het punt geeft of een volgende bal en andersom als een ander een goeie topspin speelt ben ik ook eerder weg of blok de bal.
Daarmee valt de zin van dit soort fremes voor mij weg tegen de voordelen van een frame.
De zin is er ook voor mij wel maar weegt voor mij gewoon te weinig zwaar.
Niet alleen qua spelniveau (vooral bh) maarook omdat het relatieve voordeel van een houten frame direkt met mijn spelplezier samenhangt.
Ik denk dat veel spelers zich hier wel in kunnen herkennen en dan vaak ook al met een houten frame spelen.
Spelers met een flexibele techniek die daarvoor een passend frame nodig hebben en die dankzij die flexibele techniek en zo,n frame vaak ook op wat hoger niveau akteren. Wie denkt zonder die flexibilliteit ook op dat niveau te kunnen komen die wens ik veel succes. Toon het maar aan zou k zeggen.
Timo ging al "een stapje terug" met het minder opportunisitsche Apollonia frame en speelde een goed seizoen.
Dat tkan dus al aantonen dat dat een goeie stap geweest is.
Het toont niet aan dat nog een keer een stapje terug niet nog een keer een goeie zet zou kunnen zijn.
Dat dit zo zou zijn kan ik ook niet weten en laat ik me dus ook niet over uit.
Waar iemand zijn spelplezier meer uit haalt verschilt bovendien ook nog.
Niet iedereen speelt bh topspin of wil dat (al) gaan leren bijvoorbeeld.
Dan is zo,n slag voldoende goed kunnen spelen pok geen criterium.
Niet acuut tenminste. As je het later (mogelijk) nog wel wilt leren dan kan het dat wel worden.
Het energie niveau in de versnelling die de spin toename geeft en de bal voldoende hoog stuurt is namelijk minstens zo veel afhankelijk van techniek en timing als van snelkracht . Adequaat anticiperen al op de aangespeelde bal en de relatieve handelingssnelheid is daarvoor ook al een belangrijke faktor die vooraf gaat en mee bepalend is om goed uit te komen.

@ Carlo. Zo zou je wat in moeten kunnen schatten of zo,n stap voor jou zin heeft.

Ik heb alleen een voorkeur voor houten frames die gemaakt zijn met natuurlijm omdat ze bij het hardere spel wat stabieler blijven zonder dat ik iets verlies in het subtielere spel.
Integendeel kan ik dan zelfs met een iets offensiever frame spelen zonder daar iets mee te verliezen en dan nog wat meer winnen bij het hardere spel. Dat is dan win win en dus een echt kwaliteitsverschil tussen verder vergelijkbare frames,.
Het temper tech frame zou net zo goed zijn of bijna maar dat is voor mij eerst ervaren dan weten.
Ik geloof dat eigenlijk niet omdat het dan een ongelooflijke bestseller zou moeten zijn bij zo,n prijs kwaliteitsverhouding.
Hoe de kwaliteit van ZLC frames zich dan weer verhoudt tot deze frames vindt ik wat onzinnig om op in te gaan door het verschil in frametype.
Het is meer dat een echt goed houten frame (Zeg maar de topframes waar ook een prijskaartje aan hangt)
voor mij de voordelen van beide types wat kombineert en tegelijk tov de mindere houten frames in alle facetten wat beter zijn.
Of iemand dat de extra uitgave waard is blijft natuurlijk persoonlijk.
Niet iedereen zal dat kwaliteitsverschil ook even sterk ervaren maar dat kan toenemen naarmate iemad leert dit wat meer te vinden met gevarieerder spel. Dan ontstaat een relatie tussen de spelvariatie en die kwaliteit en dat is in mijn geval de reden dat ik niet gauw met zo,n temper tech tevreden zou zijn.
Het raakt dan direkt ook aan wat deel uitmaakt van mijn spelplezier ; Gevarieerd allround en dan intuitief kunnen spelen omdat mijn spel inuitie zich zo ontwikkelde en misschien al in mijn jeugd toen ik met oude Stiga frames speelde.
Toen ik weer begon met spelen na twaalf jaar niet spelen ging ik heen en weer tussen composiet en houten frames tot ik dus weer terecht kwam bij frames met natuurlijm gemaakt, Dat gaf een soort deja vu ervaring en daarmee een ervaring van
"he ik kan het nog". Daarmee had ik mijn spel weer meer gevonden en daarmee was er wat frames betreft geen weg terug meer of er moet iets nieuws en heel bijzonders op de markt komen maar daar zal dan ook wel een prijskaartje aan hangen.
Het risico dat je het heen en weer krijgt tussen dit soort frames kun je dus met houten frames die ook in het hogere prijssegment zitten wat verminderen nog.
Een Osp frame of een Zlc frame is alleen nog steeds een flink prijsverschil.
Bij zelfbouwers in Duitsland kun je nog wat goedkoper uit zijn maar ik ga niet in op de kwaiteitsverschillen die er dan zijn met de Osp frames. Ik ga er vanuit dat alle framebouwers in dit segment hun best doen en maakte zelf ook het nodige aantal frames met dit type lijm dus daar begin ik niet aan. Ze voelen ook als een soort collegas (ergens in verweggistan) net als spelers onder elkaar dat ook hebben op clubs of op forums omdat je iets gemeenschappelijk deelt en met tegelijk ook een competitieelement wat er bij hoort..
Daarom zal ik Osp frames ,oude stiga frames of welk frame ook nooit als de norm voor topkwaliteit zien want zulke normen zijn er gewoon niet. Er moet ook ruimte blijven voor wat nog niet bestaat en als ik zulke normen zou aanhouden kan ik geen frames meer maken. Palatinus heeft dat ongetwijfeld net zo. Als die zijn frames als "het hoogt haalbare" zou zien is hij de uitdaging kwijt en draait het alleen nog om geld verdienen. Dan zou er meteen ook geen lol meer aan zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Jan 2018, 13:56

Sturen en spin komen uit dezelfde energie. Datmaakt het voor mij moeilijk uit te leggen,
Door de sturing te verbeteren verlies je in principe wat aan spin omdat dezelfde energie meer uitwerkt in de richting van de bal die sterker verandert,, Frame dwell en rubber spelen daarbij een rol.
Je kunt het voorstellen als energie benutten om te koken met een oven en ondertussen je huis ook nog opwarmen.
Dat gebeurt natuurlijk sowieso.
Doe je dan de deur van de oven dan wat op een kier dan verlies je energie voor het garen van voedsel
maar wordt het wel lekker warm in huis. De energie is dus niet verloren omdat die wel benut blijft zo,
Met de verwarming in huis is dit anders. Dan geeft minder isolatie opwarming van de omgeving buitenshuis,
Niet bepaald nuttig dus. en de energie voor de verwarming in huis laat zich niet richting oven sturen
zodat het eten wat eerder gaar is, Zou dat wel kunnen (technisch) dan vermindert het energieverlies naar de omgeving
maar dit is ondenkbaar door het entropisch principe.
Wat wel kan is een ei bakken op de CV kachel . Dan vermindert het entropisch verlies van de huisverwarming omdat het bakken en afkoelen van het warme eten ook nog de huistemperatuur omhoog brengt

Bij het spelen is dit niet precies zo maar wel dus meer effect op de bal uit een enkele oorzaak.
Als de totale energie gegeven is zal het ene effect altijd afnemen als het andere toeneemt,
Met de rubberkeus of framekeus kun je beinvloeedden hoe makkelijk je meer energie kunt benutten voor de sturing,
Resultaat is dan makkelijker een bolle topspin kunnen spelen bijvoorbeeld maar de sterkere impuls in die richting vermindert de spin ook al lijkt de topspin dan vaak boller.
Hoe het dan werkt als je dit met het frame beinvloedt of met de toplaag of de spons is nog weer ander verhaal en veel ingewikkelder. Dit is meer het algemene verhaal als basisprincipe.
De sturing wat balafsprong betreft is bij tafeltennis natuurlijk eerste voorwaarde terwijl dit soort sturing met de balafsprong bij de slag gelijktijdig is of zelfs iets later in phase.
War het op neerkomt is dat een speler die meer de spin weet te veranderen en dus meer topspin weet te geven ook minder moeite heeft met een vlakkere balafsprong,
De thermostaat is dan omhoog gezet de kamer wordt sneller warm en het energieverlies ook maar dat zorgt bij deze vergelijking voor de hogere balafsprong. Dat maakt ook een latere timing mogelijk
Is die niet gewenst of een vlakkere topspin dan kan met een eerdere timing ook nog een vlakkere bal gespeeld. Je wilt dus niet te hoog en niet te laag zitten als het aankomt op batkeus, Voor spelers die graag variabel spelen is een abachi kern beter dan kiri,
Die keus is voor mij dus vast en dat zit composiet als optie dan ook al wat in de weg.
Heel dunne composiet frames met abachi kern zijn hard en spelen nerveus. Dikkere kern is te zwaar en te offensief. De basis voor de meeste composiet frames is daarom kiri of balsa zelfs.
Ook op topniveau krijg je dan wat eenzijdiger spel te zien maar als ik tegen zo,n speler speel is ht geen topniveau meer en kunnen ze varieren wat ze willen. Dan pingelt een eredivisie speler mij al helemaal weg. Die lijkt dan nog beter te zijn en ik nog minder door het meer vooruit al kunnen bepalen van het verdere verloop van de rallye.
De ander controleert mij meer door meer kunde en ik ben de controle kwijt,
Kiezen voor een batje wat mij meer kontrole geeft is dan belangrijk maar (alleen) meer consistentie lacht zo,n speler natuurlijk om. Dat schiet niet op. De kwaliteit van de serve, de return en de derde bal verbeteren wel en consistentie is alleen voorwaarde dan (de bal moet over het net op tafel) terwijl plaatsing en slaglengte al kwaliteiten van de slaguitvoering zijn maar variatie en spin of snelheid en traagheid ook. Bij snelheid als kwaliteit denk ik alleen niet aan balsnelheid maar aan anticipatietijd . Als de ander sneller moet handelen is dat voor mij sneller.
Dat is ook te bereiken met een eerdere balaanname bij het retourneren of aan tafel blijven om te blokken ipv weg te stappen of relatief dichtbij overnemen etc. Traagheid kan een wapen zijn door dat de ander laat bij de bal is als die gedwongen al meer onder nethoogte of onder tafelhoogte de toegespeelde bal moet aannemen door relatief minder tijd van handelen
Kwaliteit kan alleen ook zijn wel wat naar achteren gaan en dan een meer spinnige overname.
De overname is dan vaak ook taktisch nog onderdeel van de beginfase als ik zoiets voor heb,
Andere rallys is mijn eigen opening de laatste slag van de beginfase. Dan serveer ik bijvoorbeeld zelf met de bedoeling de return te openen en vooraf denk ik dan vaak ook niet verder. Dat zit als taktiek dan in de serve natuurlijk.