Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 18 Mei 2018, 23:01

https://www.ttsport.nl/webshop/rubbers/ ... xx-eft-45/
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=297460&page=2

Is dit niks ? Is er ook in een 48 versie.
Of een dhs rubber een keer proberen ?
https://revspin.net/rubber/dhs-neo-skyline-3-tg3.html
Die zit op 35, 90

Dan kun je met fh in ieder geval goed dicht bij tafel spelen. Een stapje terug gaat met jou frame alleen ook nog prima en kun je de bal laten druipen van spin.
Deze variant is met rallyen wat beter dan de hurricane III en met het frame wat je hebt vrij goed zelfs denk ik. Dat komt door het blad maar ook de stevige griphelften om de bal wat vlakker en harder te kunnen slaan zonder dat het frame dan al te flexibel gaat spelen.
Bij chinese rubbers zijn de griphelften hiervoor van belang. Die bepalen mee de doorslagkracht van het frame zodat het niet te gauw teveel uittopt maar je je energie efficient kunt blijven benutten. Anders wordt het namelijk wel echt te traag met zo,n blad. Dan nemen spelers vaak off + frames maar speelt het weer heel ondynamisch weinig variatie mogelijkheid met topspin dan en geen "gears" om nog wat te kunnen rallyen.

Het mepper frame is door de ayouskern denk ik zelfs dynamischer dan de apollonia, Meer gears, Met dynamische rubbers als die rasanters en ook nog snel (sneller dan t64 denk ik) met dunne toplaag weet ik niet of dat een goed idee is op fh.
Lijkt mij teveel.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 19 Mei 2018, 08:47

Die DHS NEO Skyline 3 TG3 is ook best wel interessant.
Zag alleen wel dat die er alleen is in dikte 2.1 8-)
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Mei 2018, 10:58

Je kunt een lichte laten uitzoeken. Aurus soft 1,9 is ook niet al te zwaar denk ik. Of ze hebben al de zachtste versie die ook lichter is.
Gewichtsmatig zal het tov van wat je gewend bent van max dikte tenergies dus weinig verschillen denk ik.
Bij ttdd bijvoorbeeld of galaxysport in duitsland is er wel keus uit diverse chinese rubbers die ook dunner te koop zijn of sterker lijmeffect hebben en meer japans spelen. Een scherpe grens is er in feite niet meer, Bijna alle rubbers zijn zo,n beetje hybride tegenwoordig.
De throwlengte kort genoeg kunnen houden is met de dikste chinese rubbers ook nooit zo het probleem. Dat is het sterke punt in feite. Daardoor kun je relatief dicht bij tafel spelen. Zelfs als de throw vrij hoog is en je de bal wat meer aan de bovenkant moet raken kun je vaak voluit gaan zonder een te lange bal . Het hoogste punt in het trajekt blijft dan ter hoogte van het net liggen ipv meer richting eindlijn en dan over en voorbij de tafeleindlijn .
Probleem is meer dat met veel energie in je slagen vrij kort bij tafel spelen met een relatief zwaar batje harder werken betekent, Je moet immers ook snel genoeg blijven met de uitvoeringals de slagen sneller achter mekaar moeten, Hoe dichter je dan bij tafel blijft deste meer tijdsdruk leg je jezelf ook op.. Daarom had ik toen ik met chinees rubber speelde vrij lichte rubbers op bh.
Power is leuk maar als je niet zo powerfull bent zoals ik dan is dat een manier om ook nog snel genoeg te blijven qua handelen, Je daarmee vertillen verg je teveel van jezelf en kost het je wedstrijden die je in de laatste game verliest door energie gebrek na vaak een veel beter begin,
Dit heb ik lang onderschat bij mezelf. Dacht ik dat het mentaal was omdat anderen dat dachten en zeiden. Met de t64 en aurus later had ik hier geen of minder last meer van omdat ik mijn energie beter kon verdelen.
Chinees rubber moet je van begin tot eind voldoende energie (kunnen) investeren in je slagen anders is het prutswerk en wordt je weggetikt .
Heb je die energie (nog) dan is het een voordeel en anders een nadeel.
Meer energie in je slagen kunnen leggen is voor de tegenstander gevaarlijker ..een voordeel dus..Meer moeten dan je kan keert dat om,
De hybride rubbers waar skyline III ook onder valt zijn wel makkelijker in dit opzicht en er zijn zeker hybride rubbers die meer als een typisch japans rubber spelen. Misschien heeft Benn ook nog een globe 999 T liggen om een keer mee te testen ?
Het energie moeten investeren heeft volgens mij ook vaak een goeie uitwerking op de techniek. Je gaat manieren zoeken om die energie op te brengen zonder je schouder te veel te belasten bijvoorbeeld. Dus meer it de heupen bijvorbeeld, goed voetenwerk om slagen te ondersteunen enzovoort.
Dan ontlast een betere techniek spieren en gewrichten die je anders meer zou belasten en ontstaat ook meer energie door betere techniek zonder dat het direkt te zwaar wordt. Zelfde energie in een slag met goeie techniek kost minder energie dan met mindere tehniek, Dat is het wezen van wat goeie techniek genoemd wordt.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 19 Mei 2018, 13:03

Dan is de setup voor volgend seizoen bekend:
FH: DHS NEO Skyline 3 TG3 Rood 2.1
BH: Tibhar Aurus Soft Zwart 1.9

Ben erg benieuwd naar hoe dit gaat spelen!

Even geduld hebben tot de Aurus Soft van Ben binnen is en dan ga ik de Skyline halen bij TTsport en gelijk alles laten plakken.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 19 Mei 2018, 15:27

Ik heb hier nog een Aurus Soft 1,9mm Zwart liggen. Nieuw in de verpakking. Voor 25 Euro inclusief verzenden is ie van jou. Ooit gekocht voor dochterlief, maar die speelt liever met een Spinlord Tiger.
Ik heb je een PM gestuurd Ben ;)
Ik heb er geen ontvangen helaas.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 01-12 1469

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 19 Mei 2018, 15:59

Verzonden items stond op 50/50 dus maximum bereikt.
Nieuwe poging gedaan!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 19 Mei 2018, 20:32

Dan is de setup voor volgend seizoen bekend:
FH: DHS NEO Skyline 3 TG3 Rood 2.1
BH: Tibhar Aurus Soft Zwart 1.9

Ben erg benieuwd naar hoe dit gaat spelen!

Even geduld hebben tot de Aurus Soft van Ben binnen is en dan ga ik de Skyline halen bij TTsport en gelijk alles laten plakken.
Wordt voor het eerst sinds ik ben gaan tafeltennissen (zo’n 20 jaar geleden) dat ik met een rubber van Double Happiness (DHS) ga spelen. En Tibhar heb ik jaren geleden wel eens geprobeerd (Nimbus VIP en Nimbus Soft). Maar dat is erg lang geleden. Sindsdien allerlei merken, maar deze niet. Ben daarom extra benieuwd naar hoe deze nieuwe setup gaat spelen! Had hier zelf nooit op uitgekomen.

Bedankt voor het advies Michel en mank.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Mei 2018, 09:31

Bijkomstig voordeel : "Als je met dit rubber een half jaar gespeeld hebt vindt je heel veel rubbers die je nu traag zou vinden snel.

Zo werkt het bij mij tenminste.
Genesis M zou je nu waarschijnlijk al traag vinden en niet dynamisch maar als je skyline III uiteindelijk te ondynamisch vindt en dat rubber neemt als de skyline op is niet meer,
Wat dat betreft kan dit rubber ook een uitdagende en leerzame antithese zijn en dan iets als genesis M later een synthese,
Meeste partijen gaan verloren (door gebrek aan controle) in de beginfase van rallies of in de eindfase van partijen door energietekort om technisch constant te kunnen blijven op voldoende niveau, Als een batje een hoger energieniveau vergt om goed mee te spelen, mogelijk beter zelfs maar je kunt dit hogere niveau niet volhouden dan verandert de techniek mee omdat die ook afhangt van de intensiteit waarmee je speelt.
Met chinees rubber moet je wat intenser spelen en als je dat niet vol weet te houden kan dat dus een probleem opleveren. De controle is namelijk ook zoek als je eenmaal energie tekort komt en de intensiteit niet vol weet te houden.
Dan kan genesis M ook meer controle bieden, In de openingsfase van de rallyes is dat alleen veel minder qua controle en vierde klas is in de openingsfase gewoon veel te halen,
Beter serveren en retourneren,met veel spin kunnen openen, wat safe kunnen blokken en schuiven speel je al gauw een klasse hoger,
Allemaal facetten waar chinese rubbers uitgesproken goed voor zijn,
Dat chinese spelers lange rallies vermijden is oa omdat het energieniveau wat het materiaal vergt (en mogelijk maakt) gewoon hoog ligt,
Gelijk erin knallen en het punt proberen te maken zodra dat kan werkt dan energiesparend en is dan taktisch vaak ook gewoon beter.
Nog energiesparender is een goeie serve of return en dan al de bal op kunnen rapen, Ook een heel goeie taktiek. Op hoger niveau werkt die tatiek niet meer maar in een vierde en derde klas is daar ook veel te halen.
Of het spelen hier leuker van wordt ? Nee maar als je tweedeklas speelt na verloop van tijd wordt het vanzelf weer leuker maar wel anders..
Het moet je dus wel liggen want de beleving is ook belangrijk.
Er komt meer accent op het serve en returnspel te liggen en de opening en daarmee de taktiek ook. Wat minder op het open spel wat je bijna gedachteloos kunt spelen,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Mei 2018, 10:27

Met een zwaarder batje moet het bh rubber wel voldoende snel zijn om een goeie bh te kunnen ontwikkelen. Een zwaar fh rubber als je eerdere dhs rubber tenergy max en skyline II wat je in staat stelt veel energie in je slagen te leggen maakt het batje topzwaarder.
Dat werkt bij iedereen door op de bh techniek bij vooral de aanvallende slagen
en gaat ook ten koste van de consistentie als je met bh aktiever wilt spelen of dat probeert.
Met deze combinatie kun je dus ook goed aan je bh gaan werken.
Aurus soft is hiervoor prima. en batje nog niet al te zwaar.
Je fh kun je je energie met skyline nog even goed aanwenden en in je slagen leggen als met tenergy 05 maar de balimpuls meer varieren tussen spin en snelheid, Met tenergy 05 kun je (net als met je eerdere dhs rubbers) ook veel energie in je fh slagen leggen maar weinig snelheid veel spin is dan moeilijker en zo speelde je in praktijk waarschijnlijk meer slagen met minder energie dan mogelijk is met skyline III. Alleen wat meer spingeorienteerd spel maar hierin zit toch een overeenkomst.
China leren jongeren van begin af aan topspindrives met zoveel mogelijk energie te slaan,
Zo hard mogelijk met voldoende spin.
Daar begint tafeltennis toch mee ; energie (kunnen) aanwenden en benutten.
Dan is het uitkijken niet om te vallen terwijl je zo hard mogelijk moet slaan. . Dat is dan al op hoog niveau met techniek bezig zijn :) . Met je eerdere dhs rubber heb je zo al min of meer getraind omdat die rubbers het mogelijk maken meer energie aan te wenden.
Dan is het ook niet zo raar als je later bij tenergy 05 uitkomt omdat dit de overeenkomst is,
het voelt dan raar om met een snel soft 1,9 mm rubber op fh te spelen bijvoorbeeld.
Heb je net geleerd met veel energie topspins te slaan en dan kan dat opeens veel minder vaak omdat je anders te vaak spin(impuls) tekort komt voor een trajekt waarbij je de bal nog op tafel houdt.

.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 26 Mei 2018, 21:56

Rubbers zijn binnen en vanmorgen geplakt. Maandag voor het eerst proberen en ondanks het warme weer kijk ik er naar uit! Begreep wel van Jan de Boer dat het DHS rubber ‘ingespeeld’ moet worden en na 2 weken ongeveer ‘anders’ zal spelen dan in het begin. Dat de Chinese rubbers in het begin héél erg tacky zijn en dat dit na een paar avonden spelen stukken minder wordt. Ben héél erg benieuwd!!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 26 Mei 2018, 23:08

Mijn ervaring is dat het wat ligt aan hoe je plakt. Met waterlijm heb je dat probleem niet zo bijvoorbeeld.
Als je rubbercement gebruikt en opbrengt of snellijm en het rubber dan meteen monteert op het frame speelt het eerst een stuk minder dynamisch (behalve eerste dag misschien even beter (maar minder dan na meerdere keren snellijmen en zonder herhaald snellijmen nadat de snellijm is uitgewerkt is ook minder dan goed plakken).
Eerst het rubber echt goed laten luchten (niet monteren maar dag en nacht rustig laten liggen) met al voldoende lijm en dan later alleen lijm op het frame of heel klein beetje nog op het rubber (meer om de lijm op het rubber weer iets te activeren met het oplosmiddel uit wat verse lijm). Dan heb je geen voc insluiting maar speelt het uiteindelijk (aangenomen dat je niet blijft afhalen en plakken of tunen) op zijn best.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 26 Mei 2018, 23:51

Beide rubbers zijn geplakt door Jan de Boer, vader van Michel de Boer van TTsport. Jan heeft al jarenlang ervaring en zal dus echt wel weten hoe hij een rubbertje moet plakken. Is gewoon eenmalig geplakt met VOC vrije lijm, niet getuned of wat dan ook. Ben ook niet van plan om dit te gaan doen en ook niet om steeds opnieuw te gaan plakken. Ze blijven er gewoon op zitten zoals ze nu geplakt zijn tot het eind van het komende seizoen.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Mei 2018, 11:49

Misschien heb ik wat meer ervaring met het zowel plakken als spelen met chinese rubbers ?. :) .Weet ik niet maar zou kunnen toch ?
Ik heb jaren met alle mogelijke chinese rubbers gespeeld ook noordelijke divisie NTTB aantal jaren. Zonder tunen of snellijm, met snellijm en met tunen en ken ook de Dhs Neo rubbers,
Zonder te spelen met het batje wat je bij mekaar plakte krijg je geen reele feedback op wat je deed als de klanten die ook niet geven, Ik weet niet of Jan de Boer zelf speelervaring met chinese rubbers heeft en welke. Spelers die hun batjes laten plakken zitten zelf ook meestal niet zo in deze materie en woordelijke feedback van klanten blijft dan ook vaak uit.
Of ze komen gewoon terug met de vraag om een ander zachter en meer dynamisch rubber. :)

Ik verzin dit allemaal ook niet zelf (al zit ik prima in de materie qua ervaring). het is algemeen bekend van chinese rubbers,
Als Jan de Boer met rubbercement batjes in mekaar zet dan neemt hij daar ook niet zo de tijd voor als ik deed voor mezelf en clubgenoten omdat dit gewoon niet kan. Dan had je het batje de volgende dag pas op kunnen halen en moet het een stuk duurder als service,
Ik nam batjes van clubgenoten - vaak met chinese rubbers spelend - altijd mee naar huis als ze nieuwe rubbers nodig hadden. Kreeg ze mee met de vraag hun batje weer tiptop in orde te maken en die waren dan direkt goed speelbaar en dat bleef ook goed.
De toplagen zijn voor de nodige elastische sterkte gewoon wat zwaarder en stugger uitgevoerd en spons ook wat harder en stugger. (skyline III valt dit trouwens wel mee denk ik ligt aan de sponsversie, hartheidsgraad). Als er spanning op komt wat gebeurt als het lijmeffect wegzakt dan speelt het een stuk minder dynamisch want het hele rubber speelt dan stijf en stug, zonder gevoel. (skyline is vrij soepel van zichzelf dus zal allemaal wel wat meevallen nog)

Mogelijk had de skyline ook al een lijmlaagje van de fabriek meegekregen en dan is dat primen dus ook al klaar,
Ik leerde dit primen destijds trouwens van Anne Vlieg, Die gaf het als tip mee bij de eerste tensor rubbers. Meerdere dunne laagjes opbrengen met gewone droogpauze.
(Dan neemt de spons al minder voc,s op dan dikke laag opklodderen als met snellijmen gedaan werd). Vervolgens meerdere uren laten rusten dan met lijm alleen op frame en gewoon drogen monteren.
Zelfs dan zijn alle ultra vluchtige (voc) oplosmiddelen nog niet weg (dat is de bedoeling hiervan) maar meeste wel.
Daarmee is het rubber tot rust gekomen en krijg je geen werking tussen rubber en frame als bij het werken van hout. Het tensor effect komt dan beter uit en het speelt gewoon beter, en blijft zo,
Meer gevoel en meer blijvende dynamiek.
Twee uur een extra sterk lijmeffect met een tensor rubber heb je niks aan,
Met snellijmen van gewone rubbers speelde het na een paar uur ook al belabberd omdat dan ook de spanning tussen rubber en frame is opgelopen door het krimpen van de spons.
Het uitrekken van rubbers wat ook wel gedaan werd is ander soort spanning en werkte ook niet goed met de hardere rubbers maar was meer met rubbers als samba en sriver fx om de toplaag wat op spanning te zetten.
Anne plakte rubbers vaak ook niet goed trouwens, Dat zou ook een dure boel worden door de tijd die het vergt.
Dat ging dan alsof het om snellijmen ging voor spelers die dat niet gingen doen en volhouden,
Snellijmers lieten hun rubbers ook niet door de verkoper opplakken natuurlijk.
Niet snellijmende spelers waren dan wat de dupe van de snellijm met extra voc,s doe voor het gewone plakken ook gebruikt werd. Ik heb later vaak batjes die Anne had geplakt weer opgepimpt door enkel en alleen even goed plakken als met die tensor rubbers.
Volgens zijn advies dus :) . Het werkt namelijk bij alle rubbers zo alleen ene - soort rubber is er wat gevoeliger voor dan de andere soort.

Je merkt het vanzelf wel, niet van wakker liggen :) .
Een keer opnieuw plakken als het niet bevalt loont zich alleen altijd als poging.
Probleem wat je met deze rubbers kunt hebben is ook dat de fabriekstuning al wat teveel weg is, (als je de neo versie hebt tenminste die factory tuned is).
Factory tuned betekent niks anders dan dat het rubber pas is getuned nadat spons en toplaag al verbonden zijn. Bij de esn rubbers met ingebouwd lijmeffect is de spons al vooraf getuned voor de toplaag gemonteerd is en mogelijk de toplaag ook getuned zelfs. Hoe ze het doen weet ik niet precies maar in wezen is er geen verschil qua resultaat,
Ik neem aan door onderdompeling in een of ander bad met vloeistoffen.
Vloeistoffen die veel minder vluchtig zijn dan VoC,s maar wel vluchtig.
Zelf kun je zo,n skyline ook prima bijtunen als je een flesje tuner koopt.
Dit kan de levensduur verlengen van het lijmeffect (op peil houden) en of je kan het lijmeffect echt nog een stuk versterken, Mag allemaal niet maar de levenduur verlengen of het extra bijjtunen maakt dan -vindt ik - nog wel wat verschil. Daarbij vindt ik het idioot dat spelers niet zelf mogen tunen maar de bedrijven wel.
Dat doet mij (hier ben ik ook niet bepaald de enige in) denken aan een commercieel verbond tussen ITTF en de rubber producenten. Als nog uitstekende rubbers de prullenbak in moeten omdat die vloeiistoffen verdampt zijn dan lijkt mij dat verspilling van rubbers en grondstoffen. Moet ik er dan een probleem van maken dat het niet sportief zou zijn om zelf bij te tunen zodat het rubber wat langer meegaat en daarom direkt weer een nieuwe kopen ? Is dat dan sportiever omdat het duurder is ?

Ik tunede al zelf voor het tunen werd verboden en speelde toen al geen nttb meer,
Ik heb dus wat makkelijk praat maar breek me de bek niet open, :) . Ik heb hier mijn eigen idee en gevoel bij voor wat sportief is of niet. Met de moderne rubbers was ik alleen van dit gedoe af. In een bedrijfsbond maalt verder niemand naar zoiets. De een kocht tensor rubbers en ik tunede een Higher transcend van een tientje zelf. wat bij met paraffine.
Ik was niet de enige toen die dit verbod opeens (achter het snellijmverbod vanwege de VoC,s aan) een verdachte Ittf move vond, Verdacht in de zin van dat het leek afgedwongen door de sponsors van de Ittf en landelijke bonden met een lobby voor de tensor rubbers en of tenergy . Zelf tunen concurreeert dan natuurlijk,
Voor de gezondheid (als het de ittf daarom gaat) zouden ze veel beter alle rubbers en tuners kunnen testen op schadelijke stoffen en dan bepaalde tuners ook vrijgeven en andere mogelijk verbieden,
Rubbers net zo want nu weet ook niemand wat er in bijvoorbeeld een tenergy zit aan vluchtige stoffen of in die tuners.. Speelgoed wordt wel op dit soort zaken streng gecontroleerd maar sportartikelen volgens mij niet terwijl het in wezen toch ook om speelgoed gaat, Het risico zit meer in - frequent - huidcontakt dan inademen..

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Mei 2018, 12:54

Ik heb wat slechte ervaringen op dit gebied doordat er na het lijmverbod vaak restanten snellijm gebruikt werden om bijv tensors te plakken of gewone rubbers.
Zonder dat bedoeld was het rubber er nog weer af te halen later om weer snellijm te gebruiken.
Een gewone sriver waarmee klassiek gespeeld wordt (zonder snellijm)
speelt dan na een week ook minder dan wanneer minder oplosmiddel in de lijm zit. Zelfs met die lijm probeer ik de insluiting van oplosmiddel alleen nog te minimaliseren. Waterlijm gaat dit niet voor op natuurlijk en bij de Boer sport kan die ook best gebruikt worden voor dit soort klusjes.

Er bestond en bestaat alleen ook speciale montage lijm voor het klassiek plakken met minder oplosmiddel. maar wel snel verdampend. Aceton als oplosmiddel ook wel geloof ik. Vergelijkbaar dus met snellijm en rubbercement maar meer als rubbercement (collall bijvoorbeeld) dan snellijm met extra oplosmiddel.

Inmiddels zijn die snellijm bestanden ook wel op denk ik. Er bleef dan ook te weinig vaste stof over van de vloeibare lijm wat ik kon bepalen na een rubbertje los te halen, De lijm is dan te dun en moet alleen al om die reden in meerdere laagjes opgebracht worden.
Het eerste laagje is dan snel droog en dan het volgende tot drie a vier laagjes,
Met collal hoeft dit niet, Die is dikker door minder oplosmiddel.
Het ene rubber moet ook wat meer hebben dan het andere.
.
Probleem bij onbekende rubbers of zelfs onbekende frame rubber combinatie is dat je geen vergelijking hebt tussen lijmprocedures, Als het niet goed speelt (of wel) weet je dus (nog) niet of het niet een stuk beter kan. :) .
Ik doe het daarom gewoon liever zelf altijd .
Dan ken ik de procedure en de lijm die ik gebruik van eerdere ervaringen.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 02 Jun 2018, 07:34

Gisteren voor de tweede avond met de DHS/Aurus combi gespeeld. Vorige week maandag een uurtje, maar daarna kon ik er nog weinig over zeggen. Was toen erg moe na een lange werkdag en het was ruim 35 graden in de zaal. Gisteren wedstrijd gespeeld op het Groot Rijnlands Regiotoernooi. Merk dat de FH erg snel en direct is, vlakke spinballen gaan goed maar de bolle spinballen wilden nog niet echt lukken. BH liep ook vor geen meter, bijna elke bal die ik in wilde tikken ging ruim over de tafel heen. FH bal spinnen en vervolgens de tweede bal met de BH plaatsen ging ook niet, gingen bijna allemaal het net in. Ik weet dat het wennen is met andere rubbers, maar vooralsnog heb ik het gevoel dat ik nog een hoop moet trainen voordat ik er een beetje 'feeling' mee ga krijgen. Maandagavond een nieuwe poging, kijken of het dan wat beter lukt...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jun 2018, 09:36

Ik zou nu naast al je bedenkingen ook meteen deze gedachtte krijgen
"zijn de rubbers niet met teveel haast geplakt en dan te weinig lijm ?"

Hoe weinig vaste lijm er uiteindelijk overblijft van de vloeibare en hoeveel oplosmiddel dus verdampt uit de lijmvoeg wordt vaak onderschat,
(Niet door jan de Boer misschien maar die neemt denk ik niet een uur de tijd om rubbers te plakken en dan hangt het af van de lijm die wordt gebruikt). Snel en goed zijn ook de duurdere waterlijmen meestal.

De idee dat je aan een spons de porien kunt zien is natuurlijk onzin. Het rubber is niet doorzichtig genoeg hiervoor, Je hebt met een onegaal lijmoppervlak te maken en elke bouwvakker die met construktielijm werkt weet dan dat extra lijm nodig is.
Nittaku finezip is bijv een soort tandpasta achtige lijm als de konstruktielijm die in de bouw gebruikt wordt, Laag op het frame uitsmeren en dan gelijk rubber erop en goed aanwrijven met je handpalm. Beetje wrikkend de stroefheid van het rubber benuttend zodat de lijm vullend gaat werken ipv tussen frame en spons te blijven zitten als extra laag,
Dat laatste is dus ook nooit goed en wat beweging helot dit dan te voorkomen. Ook een manier die alleen niet goed werkt bij zware sealing denk ik. Dan kan het water in de lijm niet weg komen. via het frame.
De idee dat frames niet tegen water kunnen is natuurlijk onzin als het maar weer de tijd krijgt te drogen en niet gaat stapelen.

Breng je een paar dunne laagjes rubbercement op het frame aan dan kun je ook een pasteuzere lijmlaag opbouwen maar krijg je gauw dat je de lijm niet meer weg krijgt en voeg je dus (meer) een extra laag toe met nog steeds porien in het batje tussen spons en die lijmlaag.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jun 2018, 11:48

Als je denkbeeldig een rubber eerst zonder lijm op een frame legt kun je het raakvlak tussen spons en frame dus vaak nog een stuk vergroten met een of meer laagjes lijm,
Bij het openen doet dit net zoiets als de grip van je rubber met de bal.
De sterkte van de verbinding neemt toe zodat die beter momenten kan overbrengen die bij spin spel ontstaan. Het werkt twee kanten op zelfs.
De balafsprong wordt vlakker op inkomende topspin maar reageert ook sterker op zelf extra spin geven. De balafsprong komt dan mee omhoog met de spintoename in omgekeerde richting omdat je het rubber beter kunt benutten en meer stuur hebt.
Wat ik lees ontbreekt dit nu niet maar schiet te kort.
Zelfde als iets vastplakken en dan even wrikken, schuivend en trekkend belast is de lijmverbinding hartstikke prima maar wrikkend belast is anders,
Alle slagen waarbij de spin verandert gaan min of meer samen met wrikkende belasting. als je de krachtwerkingen (aktie en reaktiekracht) op de verbinding frame spons betrekt.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Jun 2018, 14:58

Ik realiseer me opeens dat ik het hierboven niet goed uitlegde. .
De verbinding op zich is wel sterk genoeg (anders zou het rubber loskomen).

Door met lijm de porien wat (meer ) te vullen maak je ahw zelf een laagje massiever rubber.
Dat laagje werkt dan als elastisch sterkere overgangszone van hout naar het zachtere deel van de spons. Anders vind die sprong al over een heel dun laagje lijm plaats
(bij zijaanzicht of doorsnede). Ook dit kun je een versterking van de verbinding noemen natuurlijk maar zo is het voor tafeltennissers beter voor te stellen denk ik.
Het zou ook best wat ten koste van de snelheid kunnen gaan in de zin van trager lossen maar langere balvoering, rustiger met spinnen meer controle en spin, minder nerveus etc,
Het trager zijn is ook altijd wel op te vangen met ander rubber of offensever frame.
Ik denk ook dat je door dit te verbeteren (als het minder is na net nieuw plakken)
de hout elasticiteit beter voor de spin kunt benutten dankzij die overangszone.
Vergelijk het met een vishengel waarbij je op een bezemsteel een heel dun hengeltopje
monteert.
Als je niet uitkijkt breekt het topje af door de te hoge belasting en zou je een sterker topje moeten nemen. Neem je een lichter gebouwde vervanging voor de bezemsteel dan verliest de hengel aan vermogen energie op te nemen.
Zwaarder topje verlies je gevoel met vissen en werpvermogen ook . Met een overgangsdeel ertussen (bij zelfde lengte) wordt de overgang versterkt en de hele hengel vist smoother door een vloeiender verloop
Bij tafeltennis zit de bal tussen de opvang en reboundfase heel kort op het frame, (zeg maar het achterdeel van de hengel) en speelt het met zo,n dunne maar versterkte overgangszone ook smoother. Die ontstaat in dit geval door de spons iets te versterken waar die tegen het frame zit met wat extra rubber. Als iemand mij een betere uitleg weet te geven dan graag.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Jun 2018, 11:48

Porien in het batje bedoel ik dus mee dat de gaatjes of kuiltjes in de spons
(door het snijden in de fabriek onrstaan) afgedicht worden met het frame zodat er weer - half zo grote - porien ontstaan.
Een kant afgedicht door het frame andere kant de spons
Ik speel zelf nooit met een gladde echt dichte sealing dus dicht zijn die porien dan toch niet,
Dat zou best invloed op mijn voorkeur voor rubbers en frames kunnen hebben.
Hoe meer lek porien zijn deste minder hoog loopt de druk op onder de bal omdat de lucht of ander gas in de porien zijwaarts makkelijker weg kan.

Dat werkt meer dempend omdat het pompen van een gas tegen een weerstand in energie vergt.
Bij een porie die dicht zit gedraagt het rubber er omheen met die porie zich als stuiterbal.
Alle porien bij elkaar doen hetzelfde maar dan groter.
Hout is vrij poreus met een open struktuur zonder sealing of met lichte sealing.

Met te weinig droge lijm (rubber dan) ontstaat er - los van de relevantie - dus een dun vertragend laagje foam ipv spons.
Foam heeft sowieso lekke porien en wordt oa gebruikt onder ln als vertragende spons (of foam dus, het onderscheidt is in praktijk ook niet scherp).
Een spiegel-glad oppervlak helpt daar dan tegen maar voldoende droge lijm ook.
De lijm dicht dan tegelijk het frame en de spons af.
Met dat intuitieve idee heb ik altijd mijn batjes gemaakt. De spons ligt dan een klein beetje ingebed in de lijm zodat het frame de spons goed pakt. Sterk genoeg om een wat hardere spons en daarmee het hele rubber effectief te kunnen benutten. Speelden batjes van anderen niet goed dan was dit vaak het eerste wat ik controleerde door even opnieuw te plakken.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 10 Jun 2018, 10:43

Inmiddels een aantal wedstrijden gespeeld met de 'nieuwe setup' en ik begin er langzamerhand een beetje aan te wennen. Forehand goed doorhalen betekend een hoop snelheid en spin en ook bol spinnen gaat steeds beter en zit ook best veel spin in (wat ik van tegenstanders hoor). Backhand blokken is wennen, maar gaat wel aardig, weet dat dit nog beter kan/moet. Wat ik wel opvallend vind is dat de Aurus Soft niet aanvoelt als een soft rubber. Komt zelfs best hard over eigenlijk, geen idee hoe dat kan/komt.

Afgelopen vrijdag tijdens het Groot Rijnlands Regiotoernooi (waarin we als vierde en laatste in de poule waren geëindigd) tijdens de kruisfinale tegen de nummer één van de andere C poule (3e klasse) gespeeld. Een zware wedstrijd tegen DHC uit Delft waar we van te voren al van wisten dat het moeilijk zou gaan worden. Een speler met lange noppen daarbij en die partij verliep eigenlijk voor mij het beste aangezien ik op praktisch elke bal kon openen. Einduitslag werd (best wel verrassend) 5-0 in ons voordeel!

Volgende week dus wederom een zware partij in de halve finale, waarschijnlijk tegen een ander team van DHC waar we eerder in de poule met 3-2 van hebben verloren. Was de allereerste poule-wedstrijd. Dus als dat inderdaad zo is dan hebben we nog wat recht te zetten!

Wat wel jammer is, nu ik ingespeeld begin te raken met deze rubbers, is dat ik dit najaar geopereerd ga worden aan mijn rechter voet en dus waarschijnlijk de gehele najaarscompetitie niet zal kunnen spelen. Er worden 3 pezen doorgesneden en de kapsels van de gewrichten van 3 tenen worden gebroken, dan komen er pinnen in en zal ik het gips in gaan. Herstelperiode die op wordt gegevens zo'n 3 maanden! Daarna gaan we bekijken of het beter gaat en mocht dat niet het geval zijn dan volgt een zelfde ingreep maar dan aan mijn andere voet.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9