Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor benxx » 10 Jun 2018, 21:04

Oei, succes en beterschap.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 01-12 1469

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 10 Jun 2018, 22:09

Lekker Timo, dat de rubbers / combinatie langzaam aan beter gaan bevallen. Ik vond het vaak lastig om een nieuwe setup wat langer de kans te geven, maar meestal heeft het even nodig. Gaat dus wel goed komen.
Vervelend dat je er binnenkort even tussenuit moet. Uiteraard gaat je lichaam en gezondheid boven alles, maar het is natuurlijk wel even balen. Bij deze alvast veel succes met de operatie en een spoedig herstel.
Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Nov 2018, 22:53

Inmiddels is de operatie achter de rug, gaat het herstel redelijk en heb ik zelfs afgelopen maandag voor het eerst weer een balletje geslagen. Eerste indruk was 'kolere wat is mijn rubber dood' vooral de forehand maakt echt een compleet dode indruk. Kan natuurlijk ook te maken hebben met lang niet hebben gespeeld, houding etc. Lijkt me toch sterk dat een rubber zó erg veranderd is qua speleigenschappen nadat je het een paar maanden niet gebruikt hebt. Service zit niets in, geen backspin, geen zijspin, niets. Echt heel apart! *-)
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 30 Nov 2018, 07:52

Goede kans dat het factory-tuning eraf is, naast dat je timing nu misschien wat verstoord is geraakt. Maar grip hebben beide rubbers nog wel, toch? Of had je die in de zon laten liggen?
Fl ügelstutzer
Seizoen 1/2019 2de klasse nttb-west
Wedstrijd LKT 368 Yinhe Mars II Dawei 388D-1
Training 1 Palio T3 Palio CJ8000 Friendship 755 Mystery III
Training 2 Palio TCT Palio CJ8000 Yinhe/Milky Way 955

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 30 Nov 2018, 08:05

Goede kans dat het factory-tuning eraf is, naast dat je timing nu misschien wat verstoord is geraakt. Maar grip hebben beide rubbers nog wel, toch? Of had je die in de zon laten liggen?
Meegenomen onder de zonnebank :)
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 01-12 1469

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Nov 2018, 14:01

@ Timo,
Goed dat jjj de operatie iig wel overleefd hebt.
Dan is een wat dood rubber maar een kleinigheid :) .

De buitenkant van de toplaag zal ook wel wat droog zijn,
De echte tack is dan weg en dan is elke dynamiek weg omdat de frictie die daarvoor nodig is ook weg is.
Een potje vullen met wat spul uit een wd40 spuitbus en daar wat van op de toplaag krijg je een goeie grip wel mee terug bijv, Met een kwastje kun je het dan opstrijken nadat het drijfmiddel is ontsnapt,
Plantaardige vloeibare olie ben ik niet meer zo enthousiast over,
De bal wordt er niet vettig van omdat het rubber dit spul beter vast houdt of zo, Bevalt me in elk beter.

Long tempo booster van Falco werkt goed voor de spons maar niet te veel en als booster minder dan om het bestaande levendige gevoel van een tensor of factory tuned rubber terug te krijgen. De houdbaarheid is dan ook goed maar verschilt van persoon tot persoon, Wd 40 voor op de spons heb ik nog niet geprobeerd zal ik nog een keer doen,

Als bij alle rubbers met lijmeffect ingebouwd is het zaak verdamping van de werkzame stof te voorkomen, Tensor of tenergy of factory tuned of zelf bijgetuned maakt niet uit, Dat is altijd een issue en het klimaat in huis speelt een rol. Ik bewaar de rubbers die ik overnam van Ben en Mepper (na ze wat bijgetuned te hebben en voor zover ik ze nog heb, deels zijn ze al weg) op moment zelfs in een plastic zak in een groentela van de koelkast,
kachel is nu veel aan in huis dus weet ik dat ze anders sneller achteruit gaan.
Alleen bewaren in een afgesloten plastic tas bijv helpt ook al.
Voor mij is het alleen ook geen probleem om ze in de koelkast te bewaren.
Ethisch zie ik wat dit boosten betreft geen bezwaar omdat ik niet een nieuw rubber nog bij tune of een extra snellijmeffect nastreef,tov van wat te koop is,
Het is puur zuinigheid en goed voor het milieu ook nog. Nieuwe rubbers kopen zou me eerder en meer bezwaren wetend hoe makkelijk het is rubbers langer goed te houden,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 30 Nov 2018, 19:59

De rubbers zijn na de laatste training schoongemaakt met water en met aan beide kanten een plastic velletje erop opgeborgen in mijn tas die in de slaapkamer staan. Verwarming staat daar niet aan, dus erg warm kunnen de rubbers niet geworden zijn. Wel vreemd dat een rubber al zo snel zijn speleigenschappen verliest, voorheen met Tenergy's nooit last van gehad...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Dec 2018, 02:06

Je bedoeld de radiator ?
Het temperatuurverschil tov de buitentemperatuur is een indicatie
voor wel of geen verwarming, Als het warmer is dan buiten dan is er verwarming.
Koudere lucht bevat in absolute zin weinig waterstof en zuurstof zodat de was bij verwarming bijv sneller droogt door de relatieve droogte van de lucht bij hogere temperatuur, Rubbers bevatten geen water maar wel vloeibare bestandelen en die verdampen continue,
Hoe dan ook zou ik het rubber zo weer goed speelbaar krijgen,

Goed als mogelijk herstellen van de oorspronkelijke spelkarakteristiek staat ook niks over in het reglement,
Een rubber weer fris maken zie ik als onderhouden van de spelkarakteristiek maar die afweging kan ik niet voor anderen maken. Wat er precies aan de hand is bij jou weet ik ook niet.
Stond het rubber hol of bol voor je het opplakte ?
Ik zorg er met tunen sowieso voor dat een rubber wat mooi plat ligt met plakken,
Niet hol of bol. Is dat wel het geval dan verander ik dat eerst
met wat olie op de spons of een tuner als falco tempo long of wat op de toplaag. Intrekken vergt minimaal een etmaal vooral olie beter langer.
Zonder klemmen en zonder spanning in te bouwen kan ik dan het rubber op het frame plakken. Vooral met hardere rubbers wil ik juist geen spanning inbouwen tussen toplaag en frame.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 02 Dec 2018, 17:05

Ga het morgen nog wel een avondje proberen, kijken hoe het dan gaat! Mocht het niet lukken dan kan ik ‘m wellicht naar je opsturen mank? Kan je ‘m plakken zoals het volgens jou hoort en wellicht kijken of je weer wat meer leven in de brouwerij kan krijgen...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Dec 2018, 13:28

Wat ook nog een rol speelt is dat de Dhs spons zonder snellijm altijd al behoorlijk dood was, Bedoeld om met veel oplosmiddelen uit de snellijm tot leven te komen, sneller te worden, Friendship rubbers of big dipper van Dhs hadden destijds al sponzen die meer richting een japanse spons gingen.
Het verval als de werkzame vloeistoffen weg zijn is bij een dhs spons dus mogelijk groter alleen al om die reden, Die vloeistoffen hebben gemeen dat ze het vloeibare deel van rubber verdunnen.
Rubber kun je niet als puur vast materiaal zien want is deels vloeibaar deels vast deels gas (en mogelijk zelfs nog een vierde en vijfde fase zelfs https://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_(a ... etoestand)..).
Sommige natuurkundigen gaan er zelfs van uit dat geheel (100%) vast vloeibaar of gas alleen theoretisch bestaat en dat alle elasticiteit visco elastisch is,
Ook een tt bal die op een tafel stuitert is dan een visco elastisch verschijnsel.
Of er bewijs is weet ik niet maar is er bewijs dat celluloid bijv honderd procent vast is ? Bij hout weet ik zeker dat het niet honderd procent vast is en bij een door mij zelf getuned rubber ook.
Bij alle rubber kun je er sowieso wel van uitgaan dat het niet honderd procent vast is. De vulcanisatie is niet volledig in de zin dat niet alle vloeistof die in een mal gegoten wordt daar bij betrokken is, Er ontstaat een moleculair net in de vloeistof wat de vastheid geeft aan het geheel en waarbij een vloeibaar deel in het netwerk gevangen zit. Bepaalde moleculaire krachten (Vd Waals krachten ?) houden die vloeistof vast zelfs als je op het rubber drukt en geven ook mee de weerstand dan.

Plak je een rubber op een frame waarvan het hout droog is als gewoonlijk dan is dat ook nog als wanneer je een natte handdoek op een bank zou leggen,
Bank wordt natter handdoek droger.
Het drogen van een rubber via het hout wat vloeistoffen makkelijk opneemt en waar via ze dan ook weer uit kunnen dampen naar de omgeving moet je dus niet onderschatten,
Ik weet via een forum dat in china frames om deze reden ipv - extra - geseald ook wel ingesmeerd worden met tuner,
Een of twee lagen tuner zijn op een niet te sterk geseald frame zo weg,
De tuner trekt in het frame, Op een vochtiger frame hecht de lijm dan nog voldoende maar niet te sterk meer en het frame zal minder snel tuner die van fabriek af in de spons zit of door zelf tunen opnemen,
Het snellijmeffect blijft dus langer behouden en sterker.Eenmaal wat vochtig met tuner houdt het frame de tuner ook vrij goed vast.

Dit droogeffect door het opplakken gaat in begin waarschijnlijk vrij snel als een frame goed droog is vertraagt dan waarna het drogen verder gestadig gaat richting omgeving,, Dat vermoed ik tenminste,
In ieder geval kent iedereen het verschijnsel dat tensors als je ze van een frame haalt vaak lang niet meer vlak zijn maar er uitzien als een kom.
De spons is kennelijk vooral gekrompen. Het kan dus heel goed dat het op een frame plakken en erop houden de droging sowieso versnelt en dat het drogen meest via het frame gaat. Bij een puur houten frame mogelijk zelfs ook sneller.
Als je dan een paar maand niet speelt kan het opeens een groot verschil zijn tov wat je in herinnering hebt. Het voordeel is dat het goed te herstellen is met bijv falco tempo long.
Ik haal in zo,n geval het rubber er af en werk het bij tot ik weer een plat liggend rubber heb. Laagje tuner op het frame (licht geseald maar nog wat poreus) en dan rubber terug op het frame.
Dit "tunen" van het frame voorkomt ook dat spons en hout gaan werken op de lijm-binding, Als spons droogt en hout uitzet geeft dat materiaal-spanning tussen de lagen aan weerskanten die ook op de lijm en de binding inwerkt. (wat als het werken van hout bij lijmverbindingen ook altijd een issue is )
Anders dan vaak gedacht komt zo,n mechanische spanning de spelkakteristiek van een batje zeker niet ten goede in tegendeel zelfs.
Heel ander soort spanning dan de zo aangeduide tensor spanning die eigen is aan de spons en toplaag en dus echt ingebouwd zit. Die ontstaat als na polymerisatie rubber een vloeistof opneemt. Het vloeibare deel vermeerdert dan tov het polymeerdeel, Ik ben er dan ook van overtuigd dat ook tensor en tenergy spons factory getuned is maar dan voor er een compleet tt rubber ontstaat door spons en toplaag te verbinden, Het tt rubber is dan niet factory getuned maar de spons wel en eventueel ook de toplaag, Met de moderne chemische verlijming (een soort lassen van spons en toplaag maar dan chemisch dus zonder nog lijm te gebruiken ) is dat goed mogelijk zonder te veel risico op blazen.
Kwestie van de spons eerst een bad geven in een tuner en dan heb je een factory getunede spons ipv factory getuned tt rubber en dat heet dan een tensor rubber,
Beetje oplichting dus want het tt rubber is dan uiteraard ook factory getuned omdat de spons ook een onderdeel van het rubber is,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Dec 2018, 13:33

Enkel het afhalen van het rubber en weer plakken wil ook al wel eens helpen. Eventueel het rubber even een dagje de tijd geven,
De mechanische spanning tussen frame en spons is dan uiteraard weg en als je weer lijmt (goed laten drogen als je rubbercement gebruikt) blijft die beperkt of je krijgt zelfs een lichte andersom spanning, Vooral bij harde spons rubbers kan dat gunstig uitpakken
Je moet de spons en het rubber als geheel dan meestal wat buigen om die vlak tegen het frame te zetten,en dan speelt het vaak al weer beter,

Het voortunen van een frame zou vooral een goed idee kunnen zijn als je een frame wilt gebruiken waar lang geen rubber op zat of een nieuw frame,
Bij wisselen van rubbers zit er ook al het nodige aan tuner in het hout,
Net als wanneer het met meubelolie behandelt zou zijn. Een beetje vloeibare meubel olie zou zelfs hetzelfde kunnen doen ; Voorkomen dat tuner in het rubber zich al te snel verdeeld door het batje en het rubber dus snel droogt,
De vluchtiger bestanddelen van het vloeibare deel zijn hiermee sneller.
Het filtert dus ahw uit. Het rubber wordt droger maar het vloeibare deel dikt ook in, Wordt stroperiger waardoor het al met al ook trager wordt, doder doordat dit bij snelle vervorming meer interne weerstand geeft. Meer energieverlies dus voor het doel een snelle bal willen spelen zodat de visco elasticiteit trager uitpakt

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 06 Dec 2018, 20:14

Ik ga het eerst nog wel even zo proberen als het nu is. Heb zelf ook geen lijm dus eraf halen en opnieuw plakken is even geen optie.

Wordt vervolgd!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Dec 2018, 12:55

Woensdag was ik bij iemand die een oud rubber weg wou gooien,
Een bluefire JP
Helemaal stug en glad oftewel uitgedroogd en gekrompen,
Veel mee gespeeld ook.
Vanwege dat laatste gooi ik een rubber dan ook weg maar in dit geval ben ik de uitdaging aangegaan. Paar lagen falco tempo long en toplaag in de olie gezet.
Het ligt nu drie dagen maar heeft zeker een week nodig voor alles zich verdeeld heeft, Zou ik het nu opplakken dan trekt het frame aan de falco tempo long en dat stopt of remt in elk geval de verdere diffusie, Ook heeft de olie dan nog niet de hele toplaag inclusief noppen weer wat soepeler gemaakt hoewel dat door het spelen denk ik juist gestimuleerd wordt, Noppen hebben ook een groot contaktvlak met de lucht en drogen tendentieel sneller uit, Spelen brengt het vloeibare deel van rubber wat in beweging tov het polymeer-web (wat bij hoogwaardige nieuwe rubbers met alle dwarsverbindingen nog in takt een soort gigantische molecuul is) waardoor ook de noppen weer soepeler worden,
Dat gebeurt - vermoed ik tenminste - als je een nieuw rubber inspeelt.
De noppen zit veel beweging in en de vloeistof trekt er vanzelf weer naartoe.
Beweging bevordert de diffusie, de noppen zijn droger eerst en stugger en dan later soepeler. Uiteraard een hypothese op basis van ervaring en wat bestaande theorie wat zo -logisch - te combineren is zonder echt bewjjs maar als de hypothese werkt kan ik op basis hiervan zo,n rubber als ik geduld heb weer beter speelbaar maken, Dat is uiteindelijk de lol. Ik ben beneuwd in hoeverre dat lukt.
Als de dwarsverbindingen bijv meest geruineerd zijn dan zal dit te merken zijn,
Dan speelt het als een minder hoogwaardig rubber . De stugheid doet alleen anders vermoeden, Grip is geen probleem die krijg ik wel terug, Goed boenen met een schuursponsje wil daarvoor ook nog wel eens helpen, :)
Met anti wil dat niet wat er op duidt dat daar nog iets anders bij speelt.
Het zou kunnen dat er dan minder dwarsverbindingen zijn (het ontstaan van die verbindingen noem je vulcanisatie) en het hele rubber tegelijk ook droger is, Meer plastic, minder visco elastisch en gladder, De grip is al weer goed en dan zou de rubberkwaliteit ook weer te verbeteren moeten zijn qua elasticiteit,
Olie lijkt me laag visceuzer dan bijv ongevulcaniseerde latex en dan wordt de snelheid ook beter want minder visceus energieverlies. Interne beweging van vloeistof bij vervorming van materiaal is interne wrijving is intern energie verlies is minder snel en lagere viscositeit vloeistof is minder wrijving. Koolwaterstoffen in snellijm was wat dit verminderen van de viscositeit betreft veel effectiever en ook de diffusie gaat dan sneller. Voor spin is een wat hogere viscositeit juist beter.
Bij chinese rubbers is dat volgens mij het geval en die zijn ook altijd wat trager qua toplaag. Dat neemt niet weg dat met wat geduld ook met olie "spectaculaire" resultaten mogelijk zijn. Hoe slechter de toestand vooraf des te spectaculairder de verbetering over het algemeen is. Dat zegt lang niet alles nog in vergelijking met een nieuw bluefire rubber maar ik had die tuner nu over en dichter in de buurt gaat sowieso wel lukken.
Het is niet alleen mijn eigen zuinigheid. In de bedrijfsbond waar ik laatste jaren speelde is het heel gewoon om vier vijf jaar met zelfde rubbers te spelen,
Dan loont dit soort behandeling na een jaar al en na twee jaar nog meer,
Zo kreeg ik regelmatig iemands batje mee met de vraag het even na te kijken.