Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor TwoFace » 20 Dec 2018, 09:44

Hoi Red,

Kantenband zit er op, zelfs 2 lagen omdat ik alleen 7 mm band had en het batje veel dikker is.
Rotator cuff zegt mij niet veel, maar ik heb peesontsteking en ook een slijmbeursontsteking in mijn schouder gehad en ondanks het feit dat dit alweer bijna een jaar geleden is, begint het regelmatig weer de kop op te steken. Het kan ook weken goed gaan, maar er zijn ook weken dat het weer pijn doet na 1 smash.

Ik ben gisteren tijdens training zelfs weer terug geswtiched naar mijn oude combi... ik maakte zoveel domme fouten met de TwoFace... ik mistte gewoon echt het gevoel en verloor partijen tegen mensen waar ik normaliter nooit van verlies... na switchen naar mijn oude combi ging het niet direct, maar steeds beter en einde van de avond won ik de partijen weer gewoon.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 21 Dec 2018, 03:07

https://www.nrc.nl/nieuws/2008/08/15/ni ... 7-a1054199

Betere uitleg van wat snellijm is in tafeltennis kan ik niet geven,

Eerder werden met dit soort dingen wegingen uitgevoerd Batje op één schaal metalen blokjes met de gewichten erop op andere, Massa per gewicht na het wegen aflezen en optellen is de massa (het totaal) nadat de balans in evenwicht gebracht is.
https://www.google.com/search?q=balans& ... 4Jl5Hami-M
Huishoudweegschalen zijn rare dingen doordat je kg afleest alsof je iets ijkt of wil ijken om iets anders mee te wegen.. Newton ipv gr of kg lees je gewoon de - extra -belasting van de veer door de last op de schaal die er op zou moeten staan om er een natuurkunde instrument van te maken.
Die dingen geven alleen maar verwarring omdat de begrippen niet kloppen met het instrument Begrippen Kg gr massa en gewicht zijn afgeleidt van weegbalansen en het ermee wegen zoals voorheen veel meer gedaan werd. Veel oude steden als Franeker hebben nog wel een waag bijvoorbeeld.

Een off frame is gemaakt voor het offensief spelen, Off is al een speltype mee bedoeld waar off frames voor zijn gemaakt,
offensiever is dus wat rare uitdrukking.
Initiatief nemen vanuit schuifrallyes waar vooral vroeger veel rallyes mee begonnen, Stiga off, het voorloper model van de off classic. stiga allround en stiga def . Daar komt die frame rating vermoedt ik vandaan. Classic kwam er later pas bij met ook allround classic als huidig stiga model,
Dat was ook gewoon allround en dan gripmodellen als bengtsson, alser etc overeenkomstig een zweedse speler.
Heel simpel eigenlijk
Je kon de grip kiezen Alser bijv, en dan nog kiezen tussen allround of offensiv,

Dit was bedoeld als een keus voor speelwijze niet tussen snel en langzaam,
Dat is een andere rating die later kwam en meer vanuit de groothandel denk ik om tussen modellen van verschillende merken te vergelijken.
Framebouw kun je met allround en offensiv wel wat mee maar snel en langzaam
is met rubbers ook goed te varieren.
Alleen als ik vooraf zou weten dat een frame met een G888 bekleed gaat worden dan wordt het al een ander off frame dan wanneer ik zou weten dat er
een lichtere t05 op moet. Dat laatste liever want ik vindt het wat zonde van een frame om dat rubber erop te zetten zonder tuning of snellijm.
Met neemt ook het gevoel toe en tafeltennissen is deels gevoel zonder dat je er verder gevoelens bij hoeft te hebben. Het is ook bepaald geen rubber wat ik aan zou raden bij een schouderblessure,. Integendeel..de combinatie traag hard zwaar stugge toplaag lijkt me dan vragen om meer problemen...
Lichter rubber en sneller rubber gaat bij zelfde merk bijna altijd samen wat rubber betreft. Off en lichter niet.
Spin rating hoog is meestal wat zwaarder (bij zelfde spons).
Turbo rubbers hebben beide, zware toplaag en zware harde spons,
Dat vergt een off frame ivm de snelheid waar het anders aan te kort schiet,
Ballen die anders over tafel gaan heeft meer met de balafsprong en spingevoeligheid te maken. Snelheid ook denk ik die voortkomt uit spin van de ander. Een trager en of lichter frame geeft daar meer problemen mee,
Dat soort snelheid is anders dan wat je krijgt met een offensiever frame,
Een zwaarder def frame (Joo se hyuk of friendship w1 90+ gr )
is die spingevoeligheid passief spelend ook wat sterker (met elk rubber ln en lichtere rubbers algemeen- veel- minder natuurlijk)
maar kan met een aktieve slag doordat het framezwaartepunt hoger zit lager uitvallen dan een licht aanvallend frame en bij harde topspinballen ook,
De traagheid dwingt tot een aktieve slag en het frame helpt de bal te controleren,
Ook ln is de spingevoeligheid nog altijd hoger dan met kaal frame spelen. Zwaarder frame zelfde rubber is alsof je met een kaler batje speelt waar minder rubber op zit wat in verhouding ook zo is, Het gaat vooral ook om de verhoudingen. Licht frame zwaar rubber is om schouderproblemen vragen (alleen veel minder met een kant heel licht rubber) als je daar gevoelig voor bent,.
Voldoende zwaar frame juist niet, Meer dan voldoende weer wel,
Het heeft alleen veel meer zin een lichter rubber te zoeken dan een zwaarder frame of frame verzwaren. Dat laatste zou ik sowieso niemand aanraden.

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 21 Dec 2018, 10:42

Ik weet nu niet of de G888 in 2.2mm op het frame zit, maar ik denk dat het gewicht van het batje mede dankzij de Qing niet zo hoog is. Ik denk wel dat het kantelpunt meer richting handvat is vergeleken met het Y-13 en dat kan de houding bij het aanvallen best goed verstoren als je daar niet aan gewendt bent. Hier kan schaduw-training waarbij je geconcentreerd en herhaaldelijk de beweging(en) oefent gepast zijn.
Fl ügelstutzer
Seizoen 1/2019 2de klasse nttb-west
Wedstrijd Palio WAY-003 Yinhe Mars II Yinhe /Milky Way 955
Training 1 Palio T3 Palio CJ8000 Friendship 755 Mystery III
Training 2 Palio TCT Palio CJ8000 Yinhe/Milky Way 955

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 22 Dec 2018, 16:13

Ik gebruikte deze database wel
https://tabletennis-reviews.com/referen ... -database/

Ik lees cm^2 dimensioneel voor het scheidsvlak tussen spons en frame en
of de lijm die tussen spons en frame moet (of er al zit in gemonteerde toestand),
Ik realiseerde me laatst dat dan ook vooral mijn stelling opgaat dat zwaarder rubber tendentieel een trager aanvoelend batje geeft en dat ik die factor gr/cm^2
als soort kaliber wat in verhouding zie met bladkaliber ...Gram en cm geloof ik wel het gaat meer om de dimensies. Dit wijkt zowel af van soortelijk gewicht als van gewicht,,soortelijk gewicht is /cm^3

Lichter .cm^2 slaat dan twee vliegen in een klap of drie zelfs.
Het past beter bij lichter kaliber frame voor allround spel met vlakke slagen en spin of elk ander spel als je eenmaal een uitgangspunt hebt en een frame al speelde met bepaald rubber of het type frame.
Dit is kwestie van trial en error en afstemmen, ervaring maar hele batje wordt lichter als ook frame wordt aangepast dus dat gaat snel
Het batje zal sneller aanvoelen op vooral die kant en dat alleen al door lichter rubber hoe licht het andere rubber ook is, Lichter in de tabel met die dimensies dus dit kaliber.
Dus frame kan wat lichter dan ook eventueel
rubber wat lichter en nog even snel wel iets minder power,
Power heb je alleen niet meer van nodig dan nodig, Overdaad of teveel (je unt wel willen werken aan meer power dan is wat meer juist goed) schaadt
Lichter kaliber 0,180 ipv 0.200 bijv past tendentieel vaak ook beter bij frames met grotere bladmaat. Dan maakt het veel uit ook want ook grote lappen rubber
Het frame hoeft dan ook niet al te licht te zijn zodat dit soort frames meer hanteerbaar blijven, Batje te zwaar is dan toch eerder het probleem.

Een klein off frame kan heel goed zijn als uitgangspunt voor zwaar rubbber,
Het blad hoeft dan niet een te zwaar blad te zijn en hele batje blijft hanteerbaar met twee zware rubbers en snel want kklein blad wordt het niet te tyraag door de zware rubbers,,,,
Ik kan er alle kanten mee op dus..bijna te makkelijk.

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 31 Dec 2018, 15:42

niet te volgen voor mij... de g888 is een relatief snel rubber (althans volgens revspin.net) ... en nu zeg jij weer traag rubber...
als ik de g888 naast de reactor corbor leg, zou de g888 een sneller rubber moeten zijn... dat is ook de reden waarom ik de g888 wilde gebruiken ipv weer een reactor corbor.. ik wilde namelijk de fh iets sneller maken qua setup (alleen is dat natuurlijk lastig omdat ik van frame switchte ook)...

Nieuwe seizoen ga ik denk ik maar alleen een sneller fh rubber doen op mijn y13 en dan kijken of dat beter werkt voor me.

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 03 Jan 2019, 01:38

Snel of traag - de vraag is wat is daarmee bedoelt? Mank bedoelt meer de catapult die zo'n rubber heeft en daar is de harde G888 minder dan de Corbor, en van die is het catapult al minder dan klassieke rubbers zo als de Sriver.
Maar, een goede, harde slag mét spin kan de G888 beter dan de Corbor, want die Corbor zal vanaf een bepaald moment niet meer spin kunnen geven doordat de bal gewoon doorslaat op het frame.
Fl ügelstutzer
Seizoen 1/2019 2de klasse nttb-west
Wedstrijd Palio WAY-003 Yinhe Mars II Yinhe /Milky Way 955
Training 1 Palio T3 Palio CJ8000 Friendship 755 Mystery III
Training 2 Palio TCT Palio CJ8000 Yinhe/Milky Way 955

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jan 2019, 03:06

Katapult van de G888 is als je het zo wilt noemen is dan eigenlijk sterker. Anders zouden die harde topspins niet mogelijk zijn,

Ik zal het woord katapult even aanhouden om uit te leggen wat ik met sterkere katapult bedoel (ipv minder)maar het is eigenlijk meer een gevoel met een batje waarbij ook de framekeus invloed heeft en hoe vlak of dun je op welk moment het beste kunt raken voor een goeie topspin waarbij je dat gevoel ahw op kunt zoeken,
Zelf kunnen varieren met je slag als anticipatie op de aankomende bal helpt dus ook dat gevoel te vinden omdat je dan ook varieert hoe zwaar je de toplaag belast de spons en of het frame. Je eigen slagkracht speelt een rol en techniek speelt daarvoor ook weer een rol.
Het frame en rubbertoplaag ahw samen laten komen dat is wanneer dat gevoel ontstaat en met een zwaardere spons vergt dat wat meer. Daarom blijft die katapult dat gevoel, eerst achterwege als op reserve tot je voor een winner gaat of in een countertopspin duell terecht komt, Dan komt dat gevoel en zijn de topspins ook meteen goed..Paar laagjes snellijm of tuner wil alleen wel eens helpen dat gevoel te vinden zonder je arm uit de kom te hoeven slaan.

Qua materiaal is een G888 een combinatie van stevig sponsrubber met robuuste tacky toplaag.
Hierdoor komt het katapult gevoel minder uit bij minder belasting dan bij lichtere rubbers met hierdoor voor spin een zwakkere katapult. Met bijv vishengels heb je hetzelfde, Een zeehengel is met een te licht werpgewichtje net een bezemsteel. Je verliest dan veel energie aan onnodige zwaarte en sterkte van de hengel tov een werphengel met zelfde werpgewicht alles op mekaar afgestemd,
Bij tafeltennis piekt de totale belasting voor wat het rubber betreft vooral bij countertopspin spelen en hoe hoger het niveau deste meer uiteraard.
Rubbers gemaakt om dan katapultig (?) te kunnen spelen hebben die katapult bij lagere belasting automatisch minder. Bh zijn de meeste spelers minder in staat een rubber te belasten. Slagpower is minder maar bh is wel een snelle slag. Het verschilk zit hem in het verschil in afstand tussen waar de bal geraakt wordt en de romprotatie heupen etc. Bh is daardoor van nature een veel kortere slagm ,ider slagpower maar hierdoor sneller. Daarom speelden de chinezen op bh een snel japans rubber met lichtere katapult wat met bh goed te benutten is, Het rubber ondersteunt de lichtere slag dan beter omdat de katapult ook lichter is en al inzet bij lichtere slagen oftwel alle bh slagen inclusief de voor bh krachtige slagen maar minder dan hun krachtigste fh slagen . Dat is kwestie van afstemmen. Dames spelen ook vaak eenb wat zachtere spons op fh bijv en bh wordt dan ook vaker met bijv t05 fx gespeeld.
Tenergy 05 is bij de top mannen meer een bh rubber voor zowel chinese als europese spelers
terwijl dat voor mij en de meesten hier denk ik meer een typisch fh rubber is,
Omdat overdaad schaadt prefereerde ik dus altijd wat lichtere chinese rubbers maar nog wel stevig en dan een niet te stijf frame.
Dat laatste helpt om een sterkere katapult wat rubber betreft beter te benutten Meer te belasten voor spin.
Wat ik met trager bedoel is eigenlijk meer een langer balcontakt waardoor de bal vertraagd van het batje af komt. Dat werkt voor wat snelheid betreft dempend traag maar bij volle harde slagen blijft dit minder relevant voor de snelheid omdat je doorversnelt tijdens het raken van de bal als je goed slaat.
Het is dan niet een gewone botsing van bal en batje meer.
Dan speelt de frame zwaarte ook een positieve rol bij het maken van snelheid.
Met de zware rubbers is dat meer nodig omdat katapult gevoel te krijgen maar dan zijn de topspins ook goed,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jan 2019, 13:45

Ipv snelheid bedoel ik fysisch gesproken (maar tt-taal sprekend) vaak al lineaire impuls.
Tafeltennis is dit denk ik gangbaar omdat een bal en daarmee de balmassa een constante is. ,
Balsnelheid of snelheid (ipv bal-snelheid V of Vbal)
kun je al opvatten als BV. met impuls = 3,7 x V..(Als tafeltennissers onder mekaar praten). Ik heb ook Hts gedaan en dan wordt er anders gepraat maar niet perse iets anders bedoeld. Impuls gezegd en vertaald naar tt taal balsnelheid of snelheid. Balsnelheid kun je lezen als produkt van bal en snelheid = balsnelheid=P. P is de letter voor lineaire impuls ( beweging).

Bal (3,7 gr) x bal-snelheid (Vb) = balsnelheid. Snelheid is een woorddeel in dit woord (balsnelheid) en een woord is dan vaak een ander begrip dan het lijkt als je afgaat op het laatste woorddeel. (anders plaats ik vaak een koppelstreepje "bal-snelheid" is dan wel een zekere snelheid mee bedoeld afgemeten aan de bal wat niemand ooit doet eigenlijk maar wat met een flitspaal zou kunnen) De (lineaire) impuls is bij tafeltennis een onderdeel van elke slag met name een smash. Het is alleen maar een deel van de totale
bal -impuls, Daarbij komt nog de spin de rotatie-impuls,
Er is alleen ook voor tt niet nuttige impuls als het na trillen van bal en batje. Voor batjes is dit wel relevant. Die komt niet uit het niets dus daar zit energieverlies in, Geen impuls verlies want het blijft deel van de totale impuls maar wel energieverlies als het gaat om balsnelheid en spin.
Zelfs als je smashed op een topspinbal is de verandering van spin waarmee dit gepaard gaat energie verlies. Je bedoeld niet de spin te veranderen maar het gebeurt wel. de energie gaat dan ergens anders naar toe wat je niet bedoeld maar als je een snel batje wilt kun je beter een glad rubber nemen wat de spin niet verandert. Dan voorkom je zo,n verlies voor wat je bedoeld ; zo hard mogelijk slaan is immers niet de bedoeling, zo veel mogelijk balsnelheid is de bedoeling die je hebt met het zo hard mogelijk slaan.
Anders zou een smash in een bedoeling blijven steken
en dan wordt het nooit wat :P

Het moment supreme van elke slag is natuurlijk het raken van de bal.
Dat is niet een gewone "natuurkundige botsing" als je doorslaat, Doorslaan is het batje door laten versnellen en liefst de versnelling nog toenemend. Het is dan ook een soort stoot uit delen.
"Versnellend versnellen"(met toenemende versnelling slaan) is heel goed mogelijk. Optrekken met een auto ook.
Gewoon wegrijden met een auto en het gas steeds meer open draaien kan de versnelling traag beginnen en dan toenemen. Van sec 0 naar sec 1 van 0 naar 1 m/sec bijvoorbeeld.
Van sec 1 naar 2 van 1 m/sec naar 10 m/sec.
De eerste periode van sec 0 naar sec 1 was de versnelling 1 m/sec per seconde
(m/sec^2) de tweede periode 9 m/sec en achteraf dus weer per seconde 9 [m/sec^2]. sec is tijdscoordinaat in de natuurkunde niet de tijd T tussen de seconden waarin het in dit geval allemaal gebeurt met eerst T1 en dan T2.
Dit soort door versnellen doe je bij het topspin spelen ook en wie het goed doet sterker. Dan komt ook dat katapult gevoel en rustig beginnen kun je makkelijker door versnellen dan wanneer je als een wilde naar de bal slaat. Een wat meer vertragende spons verlengt het balcontakt (de bal wordt ahw even opgevangen en vast gehouden en dan gaat dat doorversnellen beter wat het balcontakt ook nog verlengd, De bal krijgt ahw eerst geen kans los te komen versnelt mee maar het batje blijft doorversnellen en het contakt wordt zo verlengd om de stoot sterkte te doen toenemen.
.
Stoot heeft als eenheden in de natuurkunde Newton (kracht) en sec (periode of dwell).
Een zachter speelgevoel betekent dus niet minder sterke stoot als de dwell goed verlengd kan worden met door versnellen maar wel minder kracht in de stoot dus zachtere stoot.
Bij lichte rubbers en of dunne spons (wat ook lichter maakt) loopt de kracht in de stoot vaak juist sterker op en speelt het dan ook harder. Zelfs kans dat de bal eerder kapot is door de hardere klappen.
De hardheid van het batje kan bij sterke slagen (sterke stoot) dus hoger oplopen ondanks dat je denkt een zachter batje te hebben door een zachter gerate rubber. Dat kan even verwarrend zijn vooral voor beginnende spelers.
Met zachtere bespannning van een tennisracket is dit bijvoorbeeld niet zo. Dan zit er geen hout achter de snaren.. :) . Zachtere bespanning betekent bij alle slagen zachter gevoel.
Het geluid hoor je het ook wel aan, Smashen met vega elite en dan met G888 wat geeft het meest harde geluid ? Welk bat moet je dan zachter raten als het frame twee keer hetzelfde is ? Bij zo,n slag het batje met Hurricane III toch ?

Rubber-snelheid is ook altijd maar een rating. Dat kan gekwantificeerd zijn met een schaal of uit de losse pols op basis van speelervaringen eerder met a en later met b die worden vergeleken "rubber a is sneller dan rubber b" ..zonder er cijfers aan te verbinden blijft het een rating want je creert ahw je eigen schaal.
Welk frame je gebruikt zal dan ook invloed hebben. De rating die de ander geeft van b tov a is dan niet meer perse betrouwbaar hoe goed bedoeld ook. Daarom begin ik het abc liever met frame als a en dan fh en bh bekijken (b en c) om een combinatie samen te stellen voor uiteindelijk een batje (d). Geen abc'tje dus maar een abcd'tje. :)
, .

TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor TwoFace » 03 Jan 2019, 15:14

Gisteravond mogen meetrainen met een andere club (via een collega van me) en daar de hele avond met mijn oude combi gespeeld... mij is het duidelijk, ik blijf bij mijn oude frame voorlopig en ga hooguit met de rubbers experimenteren.