Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor Timo B. » 19 Mar 2018, 20:13

Dus als volgende setup dan maar T05 en Rozena proberen? Ook al wordt het dan wel een 2.1 op de BH? Is gelukkig wel al een seizoen gebruikte Rozena, die is wellicht iets beter te hanteren dan een splinternieuwe. Op de FH blijft dan gewoon de vertrouwde T05.
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Mar 2018, 22:07

Mepper, heeft de sponsdikte bij de zwaardere t05 toplaag al wat aangepast tov de andere rubbers. Gewicht is dus plm hetzelfde. T64 max zou je eigenlijk ook niet bang voor hoeven te zijn, Zoals je zelf met t05 1,9 merkte geeft max dikte ook een soort vergevingsgezindheid,
Druk je duim maar op het rubber en beweeg die wat heen en weer, De toplaag is wat beweeglijker bij de de t80 dan bij de t05 in zelfde dikte door andere noppen, Met dunnere spons onder de t05 versterkt dat verschil nog wat De t05 kan dan in bepaalde situaties alleen maar moeilijker worden denk ik.
Backspin onderschatten duikt de bal het net in en overschatten ontstaat een aangevertje. Je overschat of onderschat de spin altijd wel wat een of het ander dus ga maar na.

Ze;fs twee keer t64 max zou ik als ik jou was niet uitsluiten als prima combi. Eventueel wat lochter laten selecteren of soft versie.
Heb je twee max versies t80 en of rozena al geprobeerd ? Zo niet zou ik dat ook zeker een keer doen.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 19 Mar 2018, 22:25

Dan worden het binnenkort, als ik tijd heb om te plakken, twee Rozena’s in 2.1 (is max bij meeste Butterfly rubbers). T80 heb ik er maar een van, dus dat wordt lastig! Ben benieuwd...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Mar 2018, 10:46

Ik kan het ook anders uitleggen.
Het gaat vaak om balafsprong en dan hoek en of hoogte.
Je kunt het ook zien als vervorming als je eerst een uitgangspunt neemt.
Je batje voor je iets gaat veranderen bijvoorbeeld en dan daarna dat zelfde batje in je herinnering, Dat kan ook een kaal frame zijn. Elke vorm van bekleding vervormt dan de balafsprong tov het kale frame waarbij je tijdens het spelen amper grip ervaart.
De bal grijpt het frame dan niet en andersom het frame de bal niet,
Ook een ander frame tussen twee rubbers monteren vervormt de balafsprong tov die bij het batje met vorige frame bij zelfde soort slag en slagbeweging.
Daar zul je de slag op aan moeten passen waarbij ook aanpassen van timing een verandering van de slag is. Met zo,n virtuoso en of een max dikte rubber of t05 moet dat later als er veel topspin in een aankomende slag zit, T05 is dan nog wel ok zolang de ander blokt maar als die met veel spin speelt zul je passiever moeten spelen en zelf blokken of later de bal moeten overnemen en dus meer laten dalen. Met het apollonia frame was dat minder,
Dat is met t80 minder nodig en rozena ook. T64 minder nog dan t80 denk ik.
Dunnere spons ook wat minder. Voor kompetitieklasses en waar na elke topspin meestal een blok volgt is zo,n combinatie met T05 dus ook makkelijker en spelers die gaan blokken op topspin ook tot iemand te goed topspin speelt met teveel rotatie. Dan moet de blokkende speler naar achteren en later timen en is het geen blokken meer maar topspin of lepelen. Om te blokken ben je dan met een star frame beter af maar ik zou dan ook geen t05 adviseren omdat de kracht van dat rubber toch meer in de countertopspin zit maar dan wel op passende frames, Dat zijn de offensievere frames met composiet volgens mij.
De andere tenergies passen alleen ook prima voor dit zelfde soort spel met ook countertopspin in de lagere klasses met andere frames, waarbij de spelers als het hard om hard gaat dichter bij tafel blijven, Voor countertpspin wil je dan een wat vlakke balfsprong houden wat ook kan met zachte spons maar in feite blok je de bal dan meer alsof je met dunne spons speelt en de dikte de bal meer controleert.elke topspin is immers ook wat een blok dan.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Mar 2018, 16:06

Je kunt je ook proberen voor te stellen dat je vorige frame een stiga allround was.
Dan is je batje en ben jij nu minder gevoelig voor rotatie en komen deze rubbers ahw binnen bereik. De snelheid is bij al deze rubbers veel minder het probleem en zelfs bij t64 valt dat wel mee, Daar kan dit frame alleen net wat teveel voor (je) zijn tov een stiga allround, :) .
Een stiga allround of ander allround frame zou met t64 dan makkelijker en beter kunnen zijn alleen je hebt ook nog de framekwaliteit als meerwaarde voor conssitentie en controle.
Ik zal dat dus niet aanraden n jou geval, Dan eerder andere rubbers dan tenergy als rozena of nog andere, Dan zou je later alsnog rozena;s of tenergies kunnen nemen maar waarom zou je daar mee beginnen als je nu deze hebt ? Dat zou onzin zijn toch ?
Ik denk alleen dat de rotatie veranderingen eerder relevant zijn als moeilijkheidsfaktor dan snelheid ongeacht welke combinatie je maakt. Dit ook door je manier van spelen vrij dicht bij
of bij voorkeur. Dat houdt ook in controle en consistentie verlies als je veel terug moet anders zou je dat wel meer doen. Een batje snel makend rubber hoeft dan geen probleem te zijn zolang het frame het batje niet te snel maakt,
De balasprong moet goed vlak te houden zijn en batje niet te zwaar. Dan kun je aktief blijven ageren en reageren ipv passiever blokken waar tenergies en rozena minder voor bedoeld zijn (bijna zonde dan van de rubbers). Rozena en t64 zijn er wel beter voor en precies om zelfde reden namelijk goed vlak kunnen houden
van de bal bij topspin counteren of blokken. Laat die bal dan maar snel zijn, Geen probleem toch als die op tafel komt dankzij het niet teveel omhoog willen gaan ?
Ook als je zelf spin wat meer countert reageert de balrichting minder. Die blijft vlakker waarmee je meer kunt doen met spincounteren. Dat kan ook met spinbloks of blokken met meer topspin wat de consistentie ten goed kan komen,
Je kunt dan gevarieerder blokken en blokken en countertopspin lopen ahw meer in mekaar over. Blokken kan aktiever maar moet ook passief dankzij het frame nog behoorlijk kunnen .
Ik had tenmisnte geen problemen daarmee met t64 en dat ayous limba frame was offensiever.
,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 21 Mar 2018, 21:00

Net even beide Rozena’s erop geplakt. Ga het maandag eens proberen op de training. Ben benieuwd!!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 26 Mar 2018, 22:45

Wat een aparte gewaarwording vanavond! Ik had op de Apolonia het idee dat de Rozena’s vrij ‘dood’ geworden waren maar dit ervaarde ik op de ‘Mepper’ totaal niet. Als ik mijn slag goed doorhaalde zat er ruim voldoende snelheid in én spin! Dit verbaasde me echt enorm! Met de backhand tikken, contra rallys en zelfs spinnen (een slag die ik niet echt goed beheers) gingen erg lekker. Kon ze plaatsen, overnemen en zowel dichtbij de tafel als in tweede positie. Forehand flippen, bol openen, vlak openen en ‘meppen’. Bijna alles lukte, echt té bizar voor woorden. Blijkbaar toch een wereld van verschil, dezelfde rubbers op twee compleet verschillende frames... Vrijdag een (gezelligheids) toernooi bij mijn oude vereniging waar ik 13 jaar lid ben geweest en ik heb er nu alweer zoveel zin in. Het is echt een plezier om met de Mepper te spelen, onwijs zin om weer te gaan knallen!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Mar 2018, 03:32

dezelfde rubbers op twee compleet verschillende frames..
Twee verschillende werelden .
In de ene wereld speel je met het ene batje en iin de andere, - tijd later - met het andere batje ..veranderde wereld :).
Revolutie je hebt de wereld verandert :) .

Dit frame met vorige rubbers meegerekent zelfs drie werelden met al die verschillen bij alle mogelijke slagen en situaties die zich voordoen tijdens het spelen.
In de dynamische zin veranderen de rubbers ook echt als de dwell verandert dpor een ander frame. .
Andere wereld ook omdat je altijd wel op zoek gaat naar de grens van de controle om de kwaliteit van slagen te verbeteren en mogelijkheden te zoeken om te varieren als dat zin heeft.
Je verandert zelf daarmee ook fysiek je slagen en spin en snelheid zit dan niet meer zo vast op de cijfertjes.
Met name spin komt met dit frame denk ik makkelijker. Als je voldoende topspin hebt uit je slagen kun je vaker hard slaan en vaak ook harder en kan de snelheid zelfs hoger uitpakken in praktijk dan met een off+ frame.

Makkelijker bij tafel blijven zonder teveel controle verlies kan ook snelheidswinst geven qua tijd die de ander niet meer krijgt
Dat ene stapje naar achteren niet hoeven doen voor de safeheid kan dan een rallye beslissen omdat de ander naar achteren moet.en jij vervolgens meer tijd hebt.
De bal remt dan eerst al wat minder af voor je slaat (dat neem je mee) en is korter onderweg beide door kortere afstand . Na je slag tot de ander moet slaan ook weer. Qua tijd kan dat al grote verschillen geven en de rallye anders laten verlopen. Dankzij meer ingebouwde safeheid en ook weer de grens daarvan wat opzoeken.
Meer risico kunnen nemen zonder dat het risico teveel toeneemt of zoiets,
Maar weer met twee batjes verschillende rallyes want twee keer zelfde rallye spelen met twee batjes en dan gaan vergelijken gaat niet. Twee rallyes twee werelden :-)

Kon je nog balansverschil merken door een gewichtsverschil ?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Mar 2018, 16:28

Tafeltennis is je wereld toch min of meer als je gefocust in een rallye zit ?
Niet te absoluut opvatten natuurlijk want als er een bom zou ontploffen ben ik er wel uit maar als ik goed in een rallye zit dan ben ik niet makkelijk uit mijn concentratie te halen en is die rallye even min of meer mijn wereld. Al weet ik dat te relativeren ... niet tijdens de rallye . Dan speel ik als het goed is woordelijk gedachteloos en fanatiek.
Mijn slagen zijn dan ahw mijn gedachten zonder ze vooraf te bedenken spelend op intuitie . Na elke rallye is het spel even voorbij. Kan ik relativeren.
Het ligt niet stil want een bal rapen is geen tt geen spel.
Dat zou een ander spel zijn : "bal rapen".
Wie het vaakst de bal opraapt heeft gewonnen. of verloren ? :) .
Ik ben dan liever met de volgende rallye bezig of geef een knipoog naar iemand in het publiek, Dat kan dan allemaal. In de rallye is de rallye
weer mijn wereld of belangrijk onderdeel ervan want waarom zou ik me anders in het zweet werken ?

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 27 Mar 2018, 20:40

Ik weet even niet precies hoe ik het verschil moet verwoorden. Ik merkte wel verschil in het gewicht, verder had ik ook het idee dat ik minder hoefde te doen om er meer spin in te krijgen. Minder dan tov de Apolonia met dezelfde rubbers erop. Zeker positief!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Mar 2018, 22:59

Leuk dat je het toch merkte dat gewichtsverschil. Niet had ook gekund. Een paar gram merk je alleen al door de batbalansverandering die erbij komt. Het zwaartepunt van het batje ligt wat dichter bij je hand. Je hand ( vingers en andere handspieren) is qua kracht niet zo sterk en pols ook niet (vergeleken met schouders en biceps), Die rel zwakke spieren worden wat meer ontlast en zijn dan minder de zwakste schakel in het geheel, Procentueel is de afstandsvermindering van het zwaartepunt tov de hand en pols groter dan tot de elleboog. (ene verandering is in verhouding tot andere verandering groter)
Je hele slag verander je daarop ook iets en dat merk je als lichter.slaan omdat de zwaarste belasting qua kracht vaak in de pols en hand zit door relatieve zwakte tov sterke biceps en andere grote spieren,
Minder tijd nodig voor toch volle slag. Heb je wel tijd kun je de slag nog steeds wel langer maken maar minder ben je minder snel té traag met je voetenwerk en slag voor snelheid spin en dan ook nog consistent met plaatsing etc, Volle slag is vooral ook kontrole dus beter vol en korter dan niet vol en kort of anders te traag. Het langer maken krijgt op gegeven moment wel minder zin maar zoveel tijd heb je zelden of nooit..
Volle slag is wat anders dan lang, Langer is meer power maar vol is belangrijker en de hand en pols zijn de zwakste schakel vaak om de slag zonodig korter te maken en toch vol te houden. Anders ga je vaak ook al blokken bijv of schuiven al wetend dat je niet aan een volle slag toekomt en het dan niks wordt met die flip of ooening die je even in gedachtte had.

Meer dwell door zo,n frameverandering dpet twee dingen denk ik,
Het geeft meer mogelijkheid om de elastische capaciteit van de toplaag te benutten,
Topspelers hebben daar minder dwell voor nodig.
Je ontdekt zo dus meer wat met het rubber kan dankzij zo,n frameverandering that,s all.
Andere is dat dit ook geldt voor de balafsprong.
Het sturen van de bal in voldoende hoge richting wat je ook altijd moet doen met openen op backspin.
Dit is meer een kwestie van batsnelheid en timing maar meer dwell dankzij ander frame helpt hier ook bij, (wat ook teveel hulp kan zijn)
Beetje voor te stellen als een vaas die op een tafelkleed staat.
Als je een ruk geeft spint de vaas om maar verplaatst zich ook in de richting waarin je trekt,
De ruk doet dus twee dingen. Geef je een heel intense korte ruk (hoge versnelling)
dan spint de vaas meer en de snelheid en verplaatsing blijft geringer bij zelfde spincomponent, Of met een voetbal op zelfde tafelkleed.
Probeer de bal meer aan het spinnen te brengen of juist meer te verplaatsen.
De ene ruk is dan de andere niet meer maar beide gevallen verplaatst de bal zich en krijgt (andere) spin. (Andere als je uitgaat van nul toestand vpor spin en dan verandering van de baltoestand qua spin van nul naar X.
Die verandering impliceert ook tijd als je zou meten hoe snel dat gaat

Bij lagere versnelling langer doorhalen is de spin minder met de vaas maar als het om een voetbal gaat die blijft liggen kun je de spin opvoeren, De verplaatsing is alleen ook hoger. De dwell langer. De tijd voor de spiverandering als je die zou meten is langer. Het gaat om het in verhouding langer zijn dus hoe snel of traag het gat is niet zo belangrijk.
0,1 ipv 0,05 milliseconde is ook twee keer zo lang.
Bij topspin spelen geeft deze verplaatsing parallel aan het kleed (het rubber) de hogere balafsprong, Komt de bal met backspin aan dan is het wel zorg al een voorsnrlheid te hebben zpdat je de bal relatief gezien spinloos opvangt,
Doe je dat niet schiet de bal naar beneden terwijl de spin verandert, Ook dan gef je al spin met het stroeve rubbe omdat je de toestand van de bal verandert van backspin naar minder backspin of geen spin. Bij goeie voorsnelheid voor het aannemen van de bal (inclusief de spin) neem je de spin mee en kun je je eigen topspin er nog bij aan toevoegen als het meezit en komt de hoogte ook vanzelf mee en meer naarmate je meer spin (erbij) zet .
Gaat dit makkelijker dan kun je de bal ook wat later timen eventueel maar zware backspin time ik caakl wat eerder als ik het anders niet redt de bal hoogte te geven.
Met te offensieve frames redt ik dat ook wel een keer maar niet twintig dertig keer in een partij. Dan heb ik de neiging steeds eerder te timen omdat ik anders de hoogte niet meer goed krijg. De dwell voor het zetten van de spin mist dan ook meer of ik moet meer boven aan de bal raken of achterop.
Ik wil ook die varianten liefst wel kunnen spelen maar dus iook de variant van het wat laten zakken van de bal voor de langere timing, zwaardere spin en nog voldoende snelle maar niet te snelle topspin. Als ik maar twee varianten had zou alles minder precies komen maar meer kunnen doen en dan meer kunnen varieren is leuker spelen toch ? Eindeloos varieren kan toch nooit natuurlijk want de tegenstander bepaald met de aangespeelde bal al mee wat mogelijk is of niet

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 31 Mar 2018, 12:06

Gisteravond bij mijn oude vereniging meegedaan met een gezellig dubbel toernooi. Wederom gespeeld met de Mepper met 2x Rozena erop. Deze setup bevalt me beter dan met de T05/T80 die ik er eerst op geplakt had. Ik kan er relatief makkelijker mee spinnen en de ballen er beter mee op tafel houden. Met de T05 (in 1.9) moest ik meer 'werken' om er spin in te krijgen. Wellicht kan dit er ook mee te maken hebben dat de T05 waarschijnlijk al iets langer gebruikt is dan de Rozena. Kan er prima mee spinnen, zowel bol als vlak. En met vlak spinnen kan ik ze makkelijker plaatsen op de tafel t.o.v. de T05. Rubber voelt ook iets minder 'springerig' en ook met service ontvangst minder problemen dan met de T80 op de BH. Vooralsnog, dan spreek ik over 2 avonden proberen, ben ik wel tevreden over de Rozena's op de Mepper! Komende maandag helaas vanwege de Pasen geen mogelijkheid om te trainen. Vrijdag dan maar met de competitie proberen!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 31 Mar 2018, 12:55

Hoi,

Het is ook vrij logisch als je nagaat wat de doelgroep is voor dit rubber en welke frames
butterfly voor zelfde doelgroep aanbiedt, Dat zijn de Grubba frames, Primorac en Korbel en soortgelijke modellen frames,
Elk bedrijf met wat sense voor diverse doelgroepen stemt zo,n rubber dan op die frames af,toch ? Of andersom, In die zin ontwikkelt Butterfly als elk ander merk ook batjes ondanks dat de rubbers en frames los verkocht worden. Andere merken zitten alleen niet zo in de ontwikkeling van toplagen sponzen en frames maar laten dat meer over aan fabrieken die voor meerdere merken toplagen, sponzen en of rubbers of frames maken.
Dat maakt ook niet uit want type frames zijn bijna universeel voor alle framefabrikanten. Zo is je huidige frame of een korbel hetzelfde idee frame.

Dat ontwikkelen van een toplaag gaat oa gepaard met de keus voor de noppenmal. Butterfly heeft daarin een enorme keus om mee te testen en ze kunnen desnoods een enkel testrubbertje maken met een bestaande mal (en dan een flinke hoeveelheid mallen die e al lang hebben en gebruikt hebben voor andere rubbers)
Een nieuw model mal ontwikkelen op zijn tijd kan maar hoeft niet. Spelkarakteristiek is dan ook moeilijk te voorspellen denk ik anders dan op ervaring met andere mallen en zelfde rubbercompound,
Met een enkele noppenmal (qua model of letterlijk) zijn met meerdere rubbercomounds meerdere modellen rubbers te maken omdat het logo en rubbernaam op de andere kant zit.

Het meer moeten werken met de t05 voor spin heeft hier mee te maken,
De balafsprong wordt te hoog zodat je de bal verder moet laten komen om met maximale spin te kunnen openen. Meer na het hoogste punt en dat is meer werken (met risico op blessures).
In praktijk werkt dat niet ook omdat als je dit doet de voorwaartse snelheid tekort gaat schieten,. Meer spin is vast wel mogelijk maar als je het net niet haalt laat je dat wel uit je hoofd., Dus neem je de bal eerder met raakpunt meer bovenaan en krijg je minder spin of iig steeds een snellere opening en verlies je ook wat aan variatie vermogen,
Als je daar in wiint kun je ook vaker openen omdat er vaker een -variant - topspin mogelijk is.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Apr 2018, 14:35

Je hebt gemerkt hoe je een rubber heel anders kunt ervaren op een ander frame,
Dit geldt ook voor sponsdikte, hardheid en type (als ik rubber even reserveer voor de toplaag waar het de naam aan dankt). en veranderingen van die parameters. Hoe dat bij het een frame uitpakt of het andere kan heel verschillend zijn en kun je alleen ervaren, Zo leer je een frame dan ahw kennen met rubbers (nu rubber inclusief spons bedoeld)

Alleen de t05 heb je in 1,9 mm kunnen testen en t64 heb je ook niet getest.
Voor nieuwe rubbers kun je dus nog overwegen een andere spons te nemen bijv toch t64 met tenergy spons en dan ook 1,9 mee in overweging. Rozena net zo, ook een 1,9 spons is bij dat rubber nog te overwegen, Dan wordt het nog wat vlakker wat het dichter bij tafel blijven kunnen spelen ten goede kan komen maar ook het raffinement en scherpte met schuiven, terugleggen en de precisie met blokballen kan verhogen als het frame het toelaat . Dit frame laat in dat opzicht al meer toe door de langere dwell en mogelijk nog wat meer door dunnere spons als je genoeg dwell daarvoor over hebt. Bh is dit over hebben over het algemeen wat meer, en eerder, past dus vaak eerder een spons die net een slagje dunner is. Het verlies in slaglengte is dan weer te compenseren met bijv t64 1 ,9 ipv Rozena 1,9.
Kom je nog wat vlakker uit maar met brushende stroken als openen denk ik minder.
Dus vooral het blokken en of overnemen vlakker en dan mogelijk makkelijker kort genoeg te houden als je bij tafel speelt. Kom je wat verder van tafel terecht dan is het makkelijk komen van de snelheid lekker (met bh vooral) om de dunnere spons weer te compenseren. Het risico op een miskoop vergeleken met rozena max lijkt me bij dit soort subtiele experimenten niet zo groot maar het kan natuurlijk ook wat tegenvallen. Ik heb met rozena geen ervaring en met de Mepper ook niet,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 07 Apr 2018, 15:57

Het verschil is inderdaad iets wat ik niet zo had verwacht. De Rozena's op de Mepper 'reageren' totaal anders als op de Apolonia. De T64 in 1.9 wil ik nog wel eens gaan proberen. Neem aan dat je die bedoelt als backhand rubber? Als forehand dan een Rozena nieuw in 1.9 wellicht i.p.v. de gebruikte 2.1 die ik momenteel heb (en die onwijs goed bevalt!). Merk dat ik, ondanks onze degradatie dit seizoen, weer ontzettend veel plezier in het spelletje heb!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Apr 2018, 12:06

Het rubber reageert niet anders, Je speelt met een ander batje dan met de apollonia en zelfde rubbers. De rubberkeus pakte nu dus anders uit.
Het rubber is anders wat ik wel beweerde klopt ook niet. Het batje is gewoon weer anders. Ander rubber dan vorige keer op de Mepper en ander frame dan zelfde rubbers op de apollonia, Verlijming is nu bijvoorbeeld ook wat anders en dat zal wat invloed hebben (significant of niet is vers twee),

Kan me ook best voorstellen dat Rozena in max beter zal bevallen dan een t64 of t80 in 1,9 hoor. Dikkere spons geeft meer safety marge met aansnijden van de bal (als je niet blokt) vooral als de spons zacht is.
Hardere spons minder. Toplagen met hoge balalfsprong ook minder marge en offensieve frames meestal ook.
Dikke spons heeft ook bij tafel wel voordeel dus zolang er maar niet te veel lift in de slagen komt en je niet teveel boven aan de bal moet raken in het open spel (na een blok, contra of topspin door de ander). Daarvoor is uitgaand van dit frame de toplaag bepalend maar ook sponstype en hardheid. Als bij het openen onvoldoende lift in de bal zit komt een deel van de ballen onder tafel of tegen de tafelrand ongeacht de speler . De slag moet dan aangepast. Voor de ballen waarbij dat onvoldoende was is dat te laat.
Ook moet het hgogste punt in de baan van de bal niet -- te ver - voorbij het netje liggen, meestal liefst vlakbij het net. Te zwaar rubber op een frame kan de marge ook afnemen.
Dan kun je voor de safety soms nog beter een off + frame hebben.
Safety ipv controle bedoel ik - ook -mee dat ballen niet te makkelijk gespeeld mogen worden. Ik ervaar dan ook minder spin in de bal te kunnen krijgen.
Dat is eigelijk iets waar k me nooit echt mee bezig houdt, Ik kan dat toch niet zien aan de bal.
Trajekt voor en na de stuit op tafel, moeite die anderen met mijn slagen hebben etc daar pas ik op aan, Of de spin dan hoger is of lager met ene batje of het andere dat zal wel.
Ik kan ook niet één bal met twee batjes of rubbers tegelijk spelen. Bal in de zin van een aangespeelde bal, Daarvoor ontbreekt het sowieso aan een vergelijk.
Tegen een robot spelend of iemand die de bal steeds hetzelfde aanspeelt en dan verschillende rubbers testen komt wel wat in de buurt maar wedstrijden spelen zit daar ver van vandaan, Dan heb je niet meer met een robot te maken of iemand die voor robot speelt.
Elke bal, backspin topspin of andere spin is dan een nieuwe bal (zonder dat er iets aan de bal mankeert qua houdbaarheid :) )

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Apr 2018, 17:05

Er zit steeds een stap tussen rubbers en frames enerzijds en batjes anderzijds,
Daartussen zit de verlijming. Daarna kun je niet meer met een rubber of frame spelen en daarvoor ook niet echt (kaal frame wil eventueel nog wel maar ik zou er geen competitie mee willen spelen en ballen zijn anders ook gauw kapot) Je speelt dus nooit met een rubber of frame maar met allerlei batjes,.
Of je doe zelf maakt met een frame, losse rubbers en lijm of ready made vanaf de fabriek maakt niet uit. Het uitkiezen, selecteren van een rubber maakt deel uit van het maken van een batje. Of je die keuze zelf maakt of van een ander laat afhangen maakt ook niet uit voor het batje als resultaat. Dat blijft hetzelfde en vooraf de rubbers en het frame ook.
De verandering zit hem in de verlijming en de lijm, Voor het plakken heb je twee losse rubbesr en een frame en kun je beide nog varieren. Eenmaal een batje valt er niks meer te varieren of je hebt met een ander batje te maken en speelt met een ander batje dan eerst.

Dan kun je reviewen maar dat is niet reviewen op de vorige situatie met een ander frame,
Het is een reflectie op het spelen met - weer - een ander batje.

Een min of meer vaste keus voor een frame (uiteraard kun je dat ook weer veranderen )
waarbij het ook een goeie realistische keus is kan dan een zegen zijn,
Daarmee heb je een relatieve constante en kun je vervolgens de rubbers varieren om te zien wat het best past voor je spelend met dat frame. Eerdere rubber ervaringen met andere frames erbij halen heeft dan weinig zin zolang je die keus voor het frame blijft maken.
Veradert die om wat voor reden ook dan heb je met eenader frame van doen en is het weer zaak te zien met welke rubbers dat frame voor jou het best past.
spin snelheid en controle zijn hooguit hulpmiddel bij het aanpassen van het batje maar er moet dan minimaal één constante zijn, Frame fh rubber of bh rubber,
Anders is het geen aanpassing meer maar een volledig ander bat.
Dan is het eerst weer gewoon spelen en testen alsof je voor het eerst tafeltennist en maar zien. Dan kun je dat batje weer aan gaan passen op details als rubber. fh en of bh of frame,
Tot een goed batje ontstaat. Wat dat is is lang niet alleen persoonlijk. Mensen hebben meer gemeenschappelijk dan dat er verschil is, Voor tt spelers zijn de verschillen alleen veel groter omdat per speler het batje vareert met vaak zowel frame als rubber anders,

In praktijk is een ander frame vaak een verandering van axioma (uitgangspunt).
Blijft het fh rubber hetzelfde of het bh rubber dan s dat het axioma (voor ook de review).
Het rubber is op die kant het uitgangspunt,de contante en daarmee is de frameverandering een aanpassing van het batje voor die kant, de fh. Het rubber blijft immers hetzelfde,
Je test alleen het veranderde batje weer en niet het rubber en of frame maar ook de lijmverbinding en de lijm. Rubber en of frame testen gaat dus gewoon niet.
Iemand moet er eerst een batje van zien te maken waar normaliter lijm en verlijming voor nodig is. Verlijming moet je doen of laten doen..
Verlijming is niet een ding wat je kunt kopen buiten de lijm zelf.
Dan zou je iemand anders kunnen kopen die voor jou de rubbers op het frame plakt, Ik wil dat bijvoorbeeld best doen voor een ander (vaak gedaan na gevraagd te zijn) maar ik ben niet te koop.. Via internet gevraagd begin ik er ook niet aan. Wordt me ook niet gevraagd en dat is prima zo,
Bij mijn frames is de verlijming ook niet een ding.
Voor elke framebouwer is dit een belangrijk deel van het vakmanschao.
Ook voor Butterfly maar Butterfly is niet een vakman.De medewerkers zijn de vakkui en zonder medewerkers is Butterfly niks. Dat zijn niet alleen de mensen aan de machines ook de ontwerpers.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Apr 2018, 14:48

Het liep nu minder met de Rozena,s ?
Kan het zijn dat je ze met rubbercement met het frame verlijmd hebt (tot een batje).
In dat geval raad ik je echt 1,9 aan. De dwell is dan te lang en ondanks dat het frame trager is schieten je dan teveel ballen te hoog weg of andere richtingen al naar het effect,
Je moet dan weer teveel compenseren vanwege de spingevoeligheid met je slag en of raakpunt . Met wat spanning ingebouwd door rubbercement is dat minder,
Vergeleken met snelijm is het misschien niks maar vergeleken met waterlijm wel.
Vooral als je niet lang genoeg liet uitwasemen na het opbrengen van de lijm op de spons,
De vocs blijven zelfs dan nog lang in de spons zitten terwijl de lijm al droog is,
Komt op de langere termijn volgende keren spelen de speelkwaliteit ook niet ten goede maar werkt dan averechts, Daar kun je nu last van gehad hebben, De bal gaat "stallen".
Lost dus minder snel en dan krijg je die extra effectgevoeligheid met wat verlies in snelheid en eigen spin (verandering) ook. De bal lijkt ahw wat (langer) aan je batje te plakken.
Vooral bh moet dat niet te lang zijn, fh mag wat langere dwell omdat de slag anders is.
Een nieuwe rozena in 2,1 en dat lijmeffect dan zien te voorkomen direkt na het lijmen zou het ook goed kunnen zijn en langer goed kunnen blijven.
Ik heb niet zo goeie ervaringen met 2,1 maar dat is ook omdat ik vaak wat oudere rubbers had. Kreeg ik ook dat langer stallen en niet lekker snel meer lossen van de bal.
1,9 mm spons is wat dat betreft iig wat safer.
Compenseren met een off + frame is voor mij iig geen optie.
Maar misschien heb je ook wel gelijmd met waterlijm.
Dat het dan weer gaat "als hele seizoen" begrijp ik alleen niet.
Volgens mij -doe je met het lijmen toch iets al niet goed steeds.
Dan speelt het een twee keer goed en krijg je daarna vooral met die max spons dikte last. Binnen twee drie weken neemt dat og wat toe zo lang kan het effect van de lijm het nog redden (met eerst zelfs een lichte boost) en daarna heb je twee rubbers die niet meer goed verlijmd zijn met het frame omdat je begon met spanning in bouwen. Ziveel mogelijk spanningsvrij zien te lijmen is het beste als je niet steeds opnieuw wilt plakken. Daar zijn deze rubbers ook niet voor bedoeld. Met rubbercement kan dat maar is het een geduld klusje.

Een goeie manier om jezelf te controleren is de maten van het rubber voor je de lijm opbrengt uit te zetten op een stuk karton of papier,
Dan wacht je tot de bolling weg is, meestal per lijmlaagje na een uur of wat langer. Vervolgens heb je de oorspreonkelijke lengte en breedt uitgezet om te kunnen meten of het rubber veel groter is.
Hoe groter het verschil deste meer gaan frame en rubber tov elkaar werken.
Er bouwt dus spanning op en dat komt het spelen niet ten goede,
Zijn de oplosmiddelen echt verdampt wat veel langer duurt, dan ontstaat die spanning niet en blijft het batje prima.
Bij te weinig vaste lijmstof is de lijmverbinding ook minder flexibel om de spanning op te vangen en beschadigt de lijm met een mindere verlijming tot gevolg wat je ook gaat merken. Vooral dat laatste zelfs denk ik.
De kunst is dus voldoende vaste lijm op frame en rubber op te brengen, rubber wat meer ivm de porien en dan niet teveel werking voor wat de verlijming aankan qua sterkte en flexibiliteit. Onvoldoende flexibiliteit door te weinig (droge) lijm komt de sterkte niet ten goede maar teveel droge lijm is ook niet goed of minder. Perfect bestaat gelukkig toch niet dus er wakker van te liggen hoeft ook weer niet maar beter verlijmd dan slecht speelt elk batje gewoon fijner. Vaak is daar behoorlijk op te winnen.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 14 Apr 2018, 20:33

Het ging beduidend minder dan vorige week, maar ik geef hiervoor niet de schuld aan de rubbers.

Vorige week zondag een toernooi gespeeld en dat ging juist onwijs goed. Was 200% gemotiveerd en wist 5 poule-wedstrijden en kruisfinale en finale winnend af te sluiten. Dus ongeslagen kampioen in een poule met 3e en 4e klassers. Gelijk niveau dus eigenlijk, aangezien ik nu 3e en volgend seizoen 4e klasse speel.

Gisteravond was de laatste competitiewedstrijd tegen een tegenstander waar we thuis al met 9-1 van hadden verloren. Wij stonden al 20 - 30 punten achter op de nummers 4 en 5 dus voor ons stond er niets meer op het spel. Onze tegenstanders hadden 5 punten nodig om zeker te zijn van het kampioenschap en die zouden ze tegen ons toch wel binnenhalen. Daarom was bij ons de motivatie minder, concentratie minder etc. Verder een ontzettend vermoeiende week gehad op het werk, wat het voetenwerk ook niet deed verbeteren... Al met al een hoop dingen bij elkaar!

Vandaar dat ik denk dat het nu niet zo aan de rubbers ligt, maar meer aan mezelf. Neemt niet weg dat ik best 1.9 dikte rubbers (Rozena en/of Tenergy 64) wil gaan proberen mar momenteel zijn de financiele middelen daar (nog) even niet naar. Dus ga nu nog even door met de huidige 2.1 Rozena's. Die trouwens zijn geplakt met VOC-lijm. Plak ik al jaren mee! En de afgelopen 5 jaar heb ik toch zeker zo'n 30 frames en 50 rubbers geprobeerd, dus heb best wel aardig wat geplakt en daar nog nooit problemen mee gehad...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 14 Apr 2018, 22:04

Net even zitten kijken waar ik voor een nieuwe Rozena en T64 op uit zou komen : EUR 104.80 !!
Butterfly heeft de prijs van z'n Tenergy's verhoogd naar EUR 59.90 per velletje 8o|

Zijn er geen andere rubbers die wel ongeveer dezelfde speleigenschappen hebben maar wat gunstiger geprijsd zijn?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9