Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 28 Apr 2018, 18:50

Zag de genesis ergens voor veertig euro in de aanbieding vandaar dat ik wat ging zoeken.
Als je googled met genesis , shining riding dragon stiga yasaka
vindt je wel vergelijkende reviews. De yasaka,s zijn tackier, meer typisch chinees . Lijken me meer rubbers voor frames met koto en echte china-rubber fans
Ik vond noch deze test van genesis M en S. Met review filmpje.
https://www.tabletennisdaily.com/forum/ ... sis-Rubber
Las ergens dat iemand de M op een virtuoso gebruikte en dat dit goed beviel.
Vandaar dat ik het aangaf
Duurzaam schijnt het ook nog te zijn
Echt vergelijken met andere rubbers van dit hybride type kan ik niet want ik heb ze niet gespeeld.
Zou wel altijd zwart nemen vanwege de chinese toplaag.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Apr 2018, 23:28

https://www.tabletennisdaily.com//equip ... 4-mantra-m
Ook reviewfilmpje zelfde spelers vergelijking met genesis M en S

Jij zat bij de Sport europe aanbiedingen te kijken ?
Heb daar wat doorgebladert en zitten natuurlijk ook best bruikbare rubbers bij natuurlijk,
Deze lijken me allemaal wel ok bij het frame als je bij 2,0 blijft. 2,2 is meer risico ivm controle.
Chinees japans hybride rubbers voor fh : joola golden arc, Yasaka rising dragon,
Dhs skyline 3 - 60
Japans duitse rubbers voor bh : Yasaka rakza X soft
Nittaku fastarc C-1

Fh Fastarc C 1 , G1, rakza X. ??
Nittaku c1 en g1 zijn ze bij tt-news.de zeer positiv pver. Esn rubbers maar schijnen wel wat uniek te zijn. Spons is ook niet al te grofporig.
Vrij zwaar tussen 45 en 50 gram gesneden maar spelen goed op vijflaags houten frames a la primorac. Dan mag het wat zwaarder en je kan licht laten selekteren.
Voor het frame past het dan wel maat bedenking die ik houdt (bij mijn eigen tipgeving) is de controle en dan hoe dat bij jou uitpakt.
Die moet bij dit soort rubbers aktiever, . Beetje tegenhouden ontstaan gauw problemen met spingevoeligheid en daar komt het vaak van as het batje topzwaar is omdat aktief (re)ageren dan altijd wat trager gaat. Dat is ook het probleem wat met die hybride rubbers. Je bent dan eigenlijk gedwongen een licht bh rubbertje te nemen liefst onder de veertig gram en dat is meestal weer zacht en veel katapult,
Framelengte speelt hierbij ook een rol.
Kracht maakt wat dit betreft ook niet zo veel uit gaat meer om techniek die kompact en accuraat moet zijn.
Zo denk ik altijd wat in volgorde dus.
Eerst fh rubber en dan zoeken of een passende combinatie mogelijk is ..met een bh rubber...of andersom. Lukt dat niet dan valt het rubber waar ik mee begon af,
Lichter rubber loop ik meestal met een boog om Chinees, butterfly en esn heen en kom ik bij die andere japanse fabriek uit en stiga met name,
Zo zou ik zelf nu ipv t64 mantra op bh kunnen hebben proberen.
Die rubbers spelen bij wat lichter gewicht anders, Mendo mp was ook vrij hard maar toch licht en Mark C ook. Boost serie ook.
Tenergy 64 heb ik ook wel wat bedenking bij mijn eigen advies vanwege de bladmaat die bij jou waarschijnlijk groter is en je kennelijke voorkeur voor zwaar fh rubber. Vrij zwaar geschut en hoe pakt dan die controle uit ?
Eerst één rubber kopen en eventueel beginnen met de t64 omdat dit een wat riskante keus is lijkt me dan logischer.
Keus andere rubber fh of bh als andere kant semi vast staat hangt bij mij altijd af van het rubber wat - semi - vast staat . Semi want als ik geen goeie kombinatie kan vinden valt het weer af hoe aantrekkelijk ook.
Zo denk ik ook als ik probeer mee te denken met anderen.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Apr 2018, 08:14

Over het algemeen probeer ik mijn rubbers te bestellen bij TTsport in Den Haag. SportEurope heeft volgens mij wel een wat uitgebreider assortiment, maar Eindhoven is 130 km voor me en Den Haag 27 km. En liefst wil ik, als ik nieuwe rubbers ga bestellen deze ook gaan halen en laten plakken dus een winkel iets meer in de buurt heeft dan wel mijn voorkeur. Laatste keer ben ik bij Game11 in Zeist geweest, maar dat was omdat ik mijn Tiago Apolonia zelf op wilde halen en ook de Rozena-rubbers (van Van Doorn overgenomen) gelijk daar wilde laten plakken en ook de zaak daar nog nooit had gezien. SportEurope ben ik nog nooit geweest...
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Apr 2018, 08:51

Wat is ook wijsheid qua hardheid van de rubbers? Er komt natuurlijk van alles en nog wat voor bij... Des te hoger de hardheid, des te harder de onderlaag, des te meer snelheid en minder controle? Hoe verhoudt zich dat t.o.v. bijvoorbeeld topspin?

Als je bijvoorbeeld de Gewo Hype XT Pro 40.0 en Gewo Hype XT Pro 50.0 zou proberen op de FH.
Wat ervaar je dan vooral als verschillen o.b.v. de hardere onderlaag?
Snelheid (harder = sneller neem ik aan?)
Spin
Controle (harder = minder controle?)
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Apr 2018, 10:35

Je kunt dat zo generaal niet stellen allemaal.
Hardheid hangt ook van toplaag af hoe soepel is die.
Ik neem vervorming en belasting als maten voor hardheid omdat zo de hardheid ook bepaald wordt bij metingen, Je speelt niet alleen met spons.
Soepel dun toplaagje vervormt het rubber meer bij zelfde belasting en maakt het hele rubber dus zachter. Zachtere spons of soepeler toplaag is verder alleen heel anders. De hardheid van de toplaag compount is er ook nog.
Dit soort details haal ik vrij snel uit de threads van tt-news bijv. en dan weet ik al ongeveer wat voor soort rubber ermee bedoeld is en hoe het met frames combineerd. Heb ik geen cijfertjes voor nodig.

Iemand die met ln op bh speelt heeft letterlijk een vele grammen sneller batje.
Minder massatraagheid immers. Met een zwaar fh rubber kun je dan makkelijker de bal controleren en speel je ook met meer gevoel ermee dan met beide kanten zwaar rubber. Elke gram is een gram zwaarder en trager net als bij fietsen in de bergen maar dan veel meer invloed.
Het is dus zaak het batgewicht niet te hoog op te laten lopen want hoe je het rubber ervaart hangt mee daarvanaf,..Was je van plan met een ln te gaan spelen ? Heb je al een bh rubber gekozen ? T64 is ook niet echt een lichtgewicht.
Als die semi vast staat of anders een ander niet echt licht rubber op je bh kant begrenst dat al wat je op fh kunt zetten.
Andersom kies je voor een heel zwaar rubber (waarbij de fastarc series echt positief gewaardeerd wordt bij oa tt - News voor jou soort frame en ik van gewo rubbers amper iets kan vinden) dan wordt t64 een probleem. Dat is ook geen lichtgewicht of een anti.
Te passief met je slag door te traag te zijn schieten de ballen alle kanten op en zelden de goeie, Daatom is het zinvol eerst het batgewicht even te bepalen.
Soort richtlijn. 180 zou ik dan voor een derdeklas speler die off wil spelen en met die mepper als goeie richtlijn aanhouden. Frame maten zijn dan van belang ook omdat die het rubbergewicht bepalen en vooral groot lang blad moet het niet te zwaar. 180 kan dan ook al te zwaar zijn.
Stel dit is 157 x 150 mm. Gewicht is 90 gr. Geen compakthead geen lichtgewicht frame,
Speelt goed met hardere rubbers maar als rubbers samen te zwaar zijn niet.
Vooruit ...180 gram mag nog en kan nog. Twee rubbers mogen dan op 90 gram zitten.
Gemiddeld 45 gram dus
Bh wil je ook niet te licht dus 50 gram op fh is eigenlijk al te zwaar omdat veertig gram erg licht is tegenwoordig, De fastarc G1 rubbers bij tt-news zaten net onder de vijftig gram nog.
Fastarc C 1 plm 46 gram. Balafsprong reageert op rubbermassa bij zo,n mepper vrij gevoelig ook. De rubbers hebben alleen ern niet zo hoge throw als tenergies. Beide 2,0 kom ik dan op een nog passend rubber setje uit maar nog steeds vrij zwaar en daarmee ook traag op dit frame en met ook weinig katapult.. terwijl de ander je dan ook eerder naar achteren drukt .
Eurosport vragen een setje te selekteren wat wat lichter is kan dan een goeie optie zijn.
Best kans dat je dan net op 180 gram komt (even aangenomen dit is het streefgewicht ). Met t64 zou dat ook kunnen maar die is sneller en moeilijker dan die c1 dus krijg je ook meer last van nog altijd een vrij zwaar batje voor derde klas. .. Zo weeg ik dat wat af waarbij ik het hele plaatje wat voor ogen houdt, 180 gram licht dus ook niet echt vast maar ik neem zoiets dan als uitgangspunt waar ik altijd nog van af kan wijken.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Apr 2018, 11:04

Was je van plan met een ln te gaan spelen ? Heb je al een bh rubber gekozen?
Nee ik ben zeker niet van plan met (lange) noppen te gaan spelen. Al heb ik ze nog wel liggen (TSP Curl P-2).

Moet een combinatie worden van een snel forehand rubber waarmee maximale snelheid en spin eruit is te halen en een backhand rubber waarmee ik een redelijk/goede controle mee moet hebben en (voornamelijk) vlak mee moet kunnen openen. Scoor veel directe punten door met spin te serveren met de backhand en dan direct vlak met de forehand te spinnen/openen. Een rally opbouwen d.m.v. bol spinnen en steeds vlakker en harder doe ik bijna niet. Het is vrij snel het punt zien te maken. Welke hardheid que rubber adviseer je me dan (40/42.5/45/50)? Moet erl wel spin-over-spin rally's mee kunnen spelen, aangezien het nogal eens gebeurt dat ik een spinbal vanuit de tweede positie over wil nemen van mijn tegenstander. Heb wel een vrij lange slag met de forehand, vandaar dat ik regelmatig tweede positie speel, zodat mijn slagen vlak achterop de tafel komen en liefst dat ze druipen van de spin zoals bij een nieuwe Tenergy 05 bijvoorbeeld....
Backhand rubber waar ik veel goede partijen mee heb gespeeld waren Tenergy 80 en Rozena. Al staan deze ook bekend als spin-rubbers, terwijl ik dat er niet/nauwelijks mee doe. Vroeger veel gespeeld met Butterfly Tackiness D, maar dat is zeker al zo'n 15/20 jaar geleden. Sindsdien eigenlijk al van alles geprobeerd, maar nooit iets gevonden wat me écht heel erg goed beviel. Al heb ik sommige rubbers ook niet de tijd gegeven, omdat ik ze alweer te snel verving voor wat anders.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Apr 2018, 13:42

Je zegt geen of weinig topspin te spelen met bh maar contra vooral uit tweede lijn voegt wat topspin vaak al zekerheid toe. Vandaar dat je met de tenergies goed overweg kunt. Zeker op dit frame lijkt me de toplaag van t64 in elk geval het best passen. Die is lichter en dat maakt ook dat het sneller is in de zin van wat meer katapult bij gewoon contra spelen met bh.
Het speelt lichter in de zin van lichtvoetiger maar dan handiger, Ook met zachtere spons blijft zo,n rubber sneller terwijl bij t05 de snelheid met de fx meer terugloopt door de zware toplaag. Die is stugger en dan gaat zo,n zachtere spons met zo,n toplaag dempend werken.
T64 toplaag duiktde bal dieper in de spons. Door de souplesse van de toplaag. ontstaat meer sponsdruk tov het frame direkt onder de bal.
Snelheid wil je de druk geconcentreerd hebben onder de bal en dat werkt beter met soepeler lichte toplaag.
Zo zou je ook Stiga mantra in 1,9 en dan soft versie prima mee overweg moeten kunnen.
Ook vijftig euro maar soms met korting of 4 voor prijs van drie kan het verschil meer zijn,
Esn soft rubbers vindt ik de houdbaarheid over het algemeen minder, Mantra is zelfde fabriek als mark V en veel beter ontvangen dan eerdere stiga lijmeffect rubbers,
Daarbij combineert het rubber goed met jouw soort frame.
Voordeel is denk ik minder spingevoelig met blokken . T64 is toch wel wat moeilijker denk ik.
Ik speelde wel noordelijke eerste divisie en heb een prima bh voor dat niveau. Blokken is bij mij al gauw overnemen met nodige topspin. Om eens te testen is het alleen wel een rubber wat dat waard is eventueel de fx versie. Qua controle (volgens butterfly Duitsland) ook het beste rubber op jouw soort frame.
Gewicht mantra soft zit ook op T 64 fx niveau. Beide kun je meteen of bij een tweede eventueel wat zwaarder laten selecteren. .
https://www.tabletennisdaily.com/equipm ... 3-mantra-s

Dan nog zijn deze rubbers moeilijker dan mark V en zwaarder.
Fh zou Rozena moeten passen, T80 eventueel 1,9 mm of die fastarc G1. Een soort verbeterde versie van vega pro. Genesis M ook wel, vega Pro ook.
Allemaal weinig bouncy niet al te hoge en diepe balafsprong a la tenergy 05 (die zou ik met dit frame vaarwel zeggen of hooguit 1,9 mm en die kun je al testen.

In principe heb je dus al een paar prima fh rubbers denk ik.
Als je een lichtere bh rubber hebt gaat je frame anders spelen en daardoor ook die rubbers op fh. Ook de hybrid rubbers als golden tango en rising dragon kun je best een keer testen.
Ik zou de echt zware lappen en de te softe rubbers met tacky toplaag en ultra tacky alleen vermijden. Je kunt altijd nog wel een stap verder,
Ik zou ook geen modern rubber nieuw kopen in max ivm je huidige frame.
Veel risico met controle. Met de op één na dikste spons is dat minder en kun je ook altijd nog slag dikker nemen als je aan een nieuwe toe bent,
Wat goed is in 2,1 is dat op jou frame ook wel in 2,0, 1,9 of 1,8 zelfs. Andersom is dat minder zeker. Bovendien is er het voordeel van wat gewichtsbesparing.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Apr 2018, 13:50

Low throw en goed grippig speelt trouwens anders dan low throw en meer slick plasticachtig.
Bij de mantra,s is de grip goed zodat je beter erc aan de bal kunt geven door beetje bij te brushen en zo ook wat meer spin erbij te doen, De grip maakt de throw makkelijker te varieren wat ook goed is voor de controle.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 29 Apr 2018, 16:50

Ook de hybrid rubbers als golden tango en rising dragon kun je best een keer testen.
Ik zag dat de Joola Golden Tango er is in 50 (Golden Tango PS) en 54 graden (Golden Tango).
Is dat niet wat aan de harde kant of valt dat wel mee op een houten frame?

De Yasaka Rising Dragon wordt meestal als FH rubber gebruikt heb ik gezien. Zou deze dan voldoen in 2.0 of wellicht toch in max dikte?
Max dikte zorgt toch voor een iets mindere controle en meer snelheid en spin?

De Golden Tango zou ik dan denk ik op de BH nemen. Vermoed dat dan een 2.0 meer dan genoeg is en misschien zelfs dat een 1.8 ook al voldoet. Zit er dan denk je héél erg veel verschil in de 50 en de 54 graden hardheid?
De 'gewone Golden Tango' (54 graden) is momenteel in de aanbieding bij SportEurope voor € 34.95 terwijl de JGT PS € 42.90 kost.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Apr 2018, 19:12

Hoi,

Je denkt teveel aan rubbers voor je spel.
Ik denk aan een batje wat past voor hoe jij speelt en wilt spelen met een bepaald type frame wat ik goed ken en dan derde klas (maar eerder richting tweede ipv vierde). Ik heb ook een standaard Osp Virtuoso hier gehad en heb ervaring met verandering van griphelften en ken de alser griphelften, ik ken dus ook het framemodel nagenoeg. Zelf ook met twee Osp's gespeeld en derde klas niveau natuurlijk ook al was ik toen jeugdspeler nog.
Bovendien speel ik met fh wel ongeveer hetzelfde en bh ook afgezien dat ik misschien meer topspin speelde sinds ik met moderne rubbers op bh begon te spelen. Vooral met t64 ging dat gewoon een stuk beter opeens maar aurus en andere rubbers ook. Vanwege zwaar chinees rubber speelde ik eerder met een licht controle rubbertje in 1,8 op bh. Kwam mijn fh spel ten goede en bh controle. Te zware rubbers vindt ik een ramp voor de controle en consistentie. Fh rubber lichter kon ik mijn bh rubber wat zwaarder hebben.
Stiga rubbers van Japanse makelij ken ik ook vrij goed uit eigen ervaring.
Mantra kan ik wel wat inschatten daardoor. Dat is een soort Dna van die produktie net als esn, chinese rubbers en Butterfly. Vrij lichte en elastische rubbers vaak en de reviews en filmpje bevestigen dit dan. Het lijkt wat op mendo en mendo Mp geent te zijn. Ook super grippig en elastisch en vrij lichte rubbers voor de hardheid en direktheid. Goeie spin en snelheid destijds met mendo mp vaak vergeleken met bryce.
Ook gezien je spelniveau, derde klas of trainingsuren kun je denk ik beter niet met twee zware rubbers spelen of echt tacky, Rubbers die ik noemde hebben allemaal zeer goeie grip voor esn rubbers en genesis vooral maar ook alleen de zwarte tacky in de zin van een bal op kunnen tillen. Ook zijn het niet echt zachte rubbers als vroeger daar hoef ik alleen maar voor naar de gewichten te kijken. Mantra s wel maar stiga rubbers spelen dan over het algemeen minder mushy op een of andere manier,. Blijven een vrij crisp speelgevoel geven.

Je hebt ook niks aan een lichte tacky toplaag voor topspin op topspin of backspin op backspin omdat dan de elastische sterkte te kort schiet om de bal van spin te laten druipen zoals je het uitdrukte,
Vergeet dus gewoon chinees rubber op bh en ook t05. Niet dat je er niet mee kan tafeltennissen dat zou onzin zijn maar het kan veel beter,.
Ik zal proberen je wat combi,s bh en fh rubber te geven en te beargumenteren waarom die goed zijn voor hoe je wilt spelen,
Fh mantra S 2,0 of max .. bh mark V 2,0 mm.

Prima combi als de mark V vers is (anders - praktijk - eventueel wat bij tunen).
De fh kant is vrij licht nog (maar heavier dan bh) en spons is niet te hard (maar steviger dan vroegere soft spons rubbers als samba of sriver fx) .
Te traag ? Valt mee want met weinig topzwaar batje ben jij sneller en vrij soepele toplagen dus goed geconcentreerde drukopbouw achter de bal. Spin tekort ? Mantra is behoorlijk spinnig want high grip in vergelijking met mark V en wat zwaarder en snellijm effect.
Daarbij speel je met een abachi limba frame. dat ondersteunt de spinverandering en ontwikkeling naar eigen topspin al. Verandering is ook de aankomende bal met topspin opvangen eerst voor je aan eigen topspin toekomt. Flexibeler frames dan wat jij gewend bent houden de bal daarvoor langer op het batje.
Nadeel is dat de bh verder van tafel wat trager is maar hier pas je je in no time op aan en is dus een niet te traag en zwaar rubber voor nodig,

Je blijft je dan als hele batje lichter is automatisch ook steeds iets dichter bij tafel positioneren voor het je allemaal te snel gaat om nog goed te kunnen reageren. Verder terug gaan is vaak instinctief tijd winnen uit voorzorg.
Speel je lichter qua materiaal (met name minder topzwaarte door rubbers) dan kan dat de noodzaak al wat verminderen en heb je die power rubbers ook minder nodig (en dat apollonia frame niet. ). Kwestie van alles even hertunen dus.
Gaat het te snel door hoge balsnelheid dan kun je meer naar achteren omdat je die snelheid goed voor jezelf kunt gebruiken met deze rubbers op dit frame,
T05 is daar bijvoorbeeld niet goed in. Dat leidt dan automatisch tot meer met kracht spelen en dat vergt tijd vooral met bh. Daarom heb je de neiging steeds iets verder van tafel te staan al lang in je spel opgenomen en denk je er niet meer bij na, Gewoon doordat je met bh teveel op kracht speelt. Is ook niet goed voor je bh ontwikkeling denk ik.
Zou je vijf zes keer per week trainen dan krijg je een hogere handelingssnelheid incl de slag zelf als handeling en kom je beter uit met zware rubbers, Het is niet het gewicht wat dit doet maar de ingebouwde rubber topzwaarte.
T64 is lichter en maakt jou handelen sneller in alle opzichten (maar vooral pols en handling als bij plotseling parallel spelen of inside out met bh, flicks punchblok etc daarvoor speelt de topzwaarte een grotere rol en beinvloedt zo ook de techniek) maar ook is de framedruk meer gevondenctreerd achter de bal dankzij de lichtere toplaag.
Dat komt omdat licht gewicht een toplaag over het algemeen ook soepeler maakt.
Bh hebben de meeste spelers minder power en dan past dit wat beter om toch van achteruit snelheid te kunnen genereren zonder met bh je arm uit de kom te hoeven slaan .
Dan spel je een bh topspin meer zoals je dat bij tafel zou doen met korte slag die ook wat feller is dankzij minder topzwaarte.
Even rekenen zat je bij rubbermass database op plm 0, 450 gr /vierkante cm^2 rubber met twee keer rozena max (2 x 0,225). Vrij zwaar voor hoe je wilt spelen en met bh mi te zwaar.
Totaal mag eventueel wel hetzelfde blijven dat hoeft geen probleem te zijn.
Mantra M of t64 1,9 ...0, 210 . Genesis M en Golden tango gaat de totale gewichtstoename mpgelijk wat tegenwerken maar genesis S is t05 gewicht en in 2,0 ( 0,23) kom je dan op plm 0,435 uit en Mantra Min die dikte plm hetzelfde. ..
Dit is alleen wat meer werken voor snelheid met fh.
Fastarc G 1 Rozena, een gewo rubber is natuurlijk ook allemaal wel mogelijk.
Er wordt ook meer mogelijk met fh door van 0,225 eerst even terug te gaan in gewicht naar T64 , Mantra of zelfs Mark V. Aurus soft kan ook.
Eene toplaag is ook wat harder materiaal dan andere maar als de toplaag hard is maar licht en soepel speelt het zachter en krijg je makkelijker druk op het frame en snelheid. Tot de spons echt uittopt mag het vaak wel wat meer zijn daar komt het op neer. Rozena max top jij bij lange na niet uit met je bh en zeker met dit frame niet..Vandaar dat ik begon met daar wat gewicht zien te besparen en dan met fh verder te testen waarbij de mogelijkheden ook wat toenemen.
Ik heb die mogelijkheden al wel wat in mijn hoofd maar wat heb jij daar op dit moment aan ?
Eerst stap 1, dan testen incl weer fh testen en dan fh bekijken.
Sponsdikte is ok powerkwestie en max op bh is met de spons van t64 niet nodig en zachtere spons is wat wiebelig. 1,9 en 2,0 is safer advies voor mij ook. 1,8 zul je bijvoorbeeld eerder te dun vinden. Later kan je dan beide kanten nog wel op.
Dit lijkt allemaal onzin misschien maar ik ben gewend voor anderen rubbers bij een frame te zoeken. Ik blijf dus rekening houden met het frame ook. Omdat ik dit type frames goed ken van zelf spelen en anderen gaat me dit bij dit Mepper ding beter af en kan ik wat meer in details mee denken. Standaard Osp frame zpu dat al minder zijn, Dan zou ik nog wat lichter aanhouden voor hoe jij speelt maar ook met minder eigen ervaring zitten.
Al lezend vergeet je dat misschien ? Omdat het je al goed beviel gaat het ook meer om details. Ik denk alleen dat je bh alleen ook nog wel echt beter kan worden en probeer ook in die richting te denken. Beetje minder topzwaarte is daarvoor goed,
Helemaal wat lichter met rozena op fh houden of t80 lijkt me daarom nog wat beter,
Daar zijn wel alternatieven voor maar dan is de spin toch wat minder of rubber weer zwaarder. Dan ben ik zelf alleen alweer bij stap twee,en de mogelijkheden die stap één eerst moeten geven :) .. Dan maak ik het ook wat onnodig ingewikkeld.
Ik hoef er niet mee te spelen. Dat vergeet ik wel eens :) .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Apr 2018, 12:00

Soepele toplaag houdt in een minder vertraagde drukgolf.
zo is het beter "uitgedrukt" denk ik. Passief,opvangend vertragend richting frame en aktief versnellend van frame richting bal.
Druk wordt in de fysica op twee manieren gebruikt die met elkaar samenhangen,
Zo bestaat er een 3d notie van gasdruk in bijv een vat of sponsdruk (met gas in de spons) maar kun je ook een 2 d druk berekenen tussen voetbalschoen en grasveld. 3 d is ook twee d de druk op de vatwand of drukverschil tov atmosferische druk buiten het vat. Over de wand krijg je dan een drukverloop en bij het spelen heb je ook een drukverloop van bal richting frame.
De druk is hoger bij minder noppen onder de schoenen en of smallere scherpere noppen. Rubbertjes beetje vergelijkbaar ..
Laatste geval is er geen vat met volume te bekennen. Gewoon gewicht /contaktoppervlak geeft de krachtspreiding met het gewicht als kracht. In de ondergrond is er alleen wel vervorming en druk verloop gaat door. In dit geval weinig elastisch en de noppen maken een blijvend kuiltje ipv weer - sneller of trager - elastisch te verdwijnen. Verdwijnen ze helemaal dan is de ondergrond in principe volkomen elastisch maar kan dus snel en of sterk elastisch zijn of minder snel en of sterk. Staal is sterk en snel elastisch meer dan rubber en hout tussen in. Chinezen (de topspinspelers) houden van een trager elastische spons maar wel sterk elastisch ; harder en wat zwaar (op fh) passend bij tacky toplagen (ook wat zwaarder om ze sterker te maken) en elastisch buigend (vrij dun) frame wat niet te licht is, harde koto toplagen meestal en - topspelers - al dan niet met composiet.
Soepeler toplaag komt de kracht qua oppervlak onder de bal meer geconcentreert in de spons en in het hout terecht, De zware rubbers minder . Daardoor vertragen batjes met die rubbers de door de andere speler aangespeelde bal - en daarmee die speler in zekere zin ook - minder. De bal blijft ahw even hangen door de grotere traagheid(sweerstend) van de toplaag. Tenergy 05 is dan ook wat trager (zwaarder) en vrij weinig controle met smashen omdat je ahw in twee etappes smasht. eerst de harde stugge toplaag dan met vertraging pas het frame. t64 en t80 zijn hiervoor direkter en t25 stabielere toplaag. T64 smasht ook niet geweldig door de minder stabiele toplaag maar beetje spin erbij lost dat op. Net even de noppen een kant op laten buigen is het onzekere vrijwel weg. In begin had ik hier wel wat moeite mee op fh later niet noemenswaardig en daar gaat het om ; er zijn nadelen of problemen die oplosbaar zijn en nadelen die dat niet zijn. Als ik voor een oplosbare moeilijkheid voordelen terug krijg geef mij dan de voordelen maar dan los ik de nadelen wel op. Zo zou ik onoplosbare problemen krijgen met t64 op een alc frame maar oplosbaar met een ander frame.
Om dat indirekte tweetrapsgevoel te voorkomen (noem dit maar springerig) is een soepler lichtere toplaag een goeie remedie maar ook een hardere spons onder een stuggere zwaardere toplaag kan.
Daarmee staat dit in verhouding en kun je voor bh een iets zachtere spons en soepeler toplaag aanhouden als optimum. Dunnere spons is ook een remedie voor beide maar wordt overall harder speelgevoel ongeacht de hardheid van de spons en welke toplaag ook.
Bij jou frame mag het wel wat harder doordat het frame vanzichzelf passief vrij zacht is,
Aktief kan het hard zijn en kun je ook een zwaarder rubber er goed op hebben maar voor controle en gevoel is max al gauw minder en allerzwaarste rubbers (0,245 en hoger in max dikte) zou ik ook vermijden. Zo kun je met die rubbermass database wat grenzen aanleggen voor jezelf (ik geef maar een indicatie) op fh en bh en onnodig gewicht voorkomen.
Daarmee houdt je de nodige direktheid, spincapaciteit (zwaardere rubbers meer), gevoel, vorkom je te springerig rubber enzovoort. Verder natuurlijk letten op grip en wat verder in reviews naar voren komt maar ene frame verhoudt zich met rubbers anders dan andere,
Dat is met een ander frame dus weer even zoeken.
Het is wat onlogisch om de algehele gewichtsbesparing door een lichter rubber erbij meteen teniet te doen met een golden tango of rising dragon erbij op fh.
Wat als die algehele gewichtsbesparing ook goed bevalt ?
Je krijgt dan ook een fh rubber waarmee je dichter bij tafel kunt spelen en bh rubber waarmee je verder van tafel makkelijker speelt voor zelfde snelheid.
Beter één kant beginnen denk ik dan want anders wordt je bh mogelijk te snel en of fh te traag of je moet meer heen en weer van en naar de tafel afhankelijk van de kant waarmee je de bal moet spelen bh of fh. Dat geeft onzekerheid, onrust, minder controle.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 30 Apr 2018, 19:36

Hoi Marc,
Mocht je een zwarte Palio AK47 red willen testen, ik heb er wel één liggen waar een half jaartje competitie mee gespeeld is. Ook een rode trouwens.
Setup 2e helft 2018 : Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Yinhe Big Dipper 38° max Reactor Ckylin max
Reserve : MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1352

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 30 Apr 2018, 21:13

Die Stiga Mantra M is zeker wel interessant voor de backhand. Is er in 1.7/1.9/2.1 Zat voor de forehand te denken aan Andro Rasanter R47, schijnt een beest te zijn qua spin...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mei 2018, 03:41

Hey, Csbv,
Bedankt maar hoeft niet,
Heb vanavond - voor t eerst in paar jaar - even gespeeld.
Ga ik mischien vaker doen maar echt weer opnieuw beginnen niet.
Misschien wat voor Timo zijn bh of fh ?

@ Timo,
Rasanter een beest qua spin ?
Tendens bij tt-news.de is juist minder spin. Kan ook niet anders als de toplaag lichter is (want dunner). Daarmee verliest een rubber aan spincapaciteit.
T64 is bijv qua spin - veel - beter volgens deze review :

Ich hab den Rasanter R47 nun in max. seit ein paar Wochen auf meinem alten Andro Carbon Holz drauf. Er hat gute aber auch Schattenseiten, wohl gemerkt für mein angeeignetes Spiel.

Es gibt 2 Eigenschaften des Belags die ich nicht mit meinen angeeigneten Automatismen so wirklich vereinen kann. Zum einen der TS auf US....man kann, ja muss schon fast alles sehr stark nach vorne ziehen. Egal wie viel US da kommt. Mir gehen so viele Bälle hinten drüber, weil das genau nicht mein Spiel ist udn ich eher über viel Rotation, tangentialem Treffpunkt komme. Das hab ich mit dem Tenergy 64 so verinnerlicht, dass es mir schwer fällt mich daran zu gewöhnen. Wenn die Bälle dann allerdings kommen, kommen sie schnell und knallhart. Auf der anderen Seite fehlt ne Menge an Spin in langsamen Bllen, zumindest auf der VH Seite, komme ich lange nicht an die Spinentwicklung ran, die ich mit einem T64 habe. Auf der RH hatte ich eine andere Wahrnehmung, da hatte ich ein gutes Gefühl diesbzgl. und sah doch einige Blocks über den Tisch gehen."

Rest van de review is hier te lezen bijdrage 437
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=252186&page=5
2.0 bevalt veel spelers daar goed als bh rubber,
Spin vermogen is bij de meeste spelers ook gewoon minder met bh.
Verschil in spin dus ook minder op die kant
Deze speler blokt (wel met carbon frame zie boven) ondanks goed gevoel op bh echter veel over tafel door tekort schietend spinvermogen van de lichte dunne toplaag. De topspin van de tegenstander komt dan teveel door (de bal is geen moment zonder spin tijdens een rallye) de toplaag heen met te weinig impulsverlies
De blokbal heeft dan weinig topspin, mogelijk zelfs backspin.
Iig een vlakkere baan en dan krijg je eerder problemen tegen hardere laag wegschietende topspins.
Voor jou kan dit op bh wel een voordeel zijn (bal is meer ongevoelig op de toplaag) en bij tt-news.de is rasanter r47 in die dikte ook redelijk populair als backhand rubber.
Staan diverse positieve reviewtjes in het topic oa met een primorac.
De rubbersnelheid verhoogd dan de controle uit tweede lijn ook.
Dunnere spons ivm frameflex en servereturn pushes vlak houden..

Rubbers die je nu hebt zijn op fh qua spin denk ik beter voor zelfs nog een seizoen erbij.
T80 max. rozena, T05 1,9. Beetje lichter bh rubber houdt je met die rubbers op fh je spinballen en blokballen ook al - npg - wat beter op tafel pushes op no spin serve wat preciezer en vlakker, Je blokt dan ook beter met fh dankzij lichter bh rubber en als de spons ook wat zachter is.
Mantra M , fastarc G1 zijn beter als nog wat vlakker spelend rubber op fh.
Dan kun je met hou frame je fh spinballen nog giftiger maken, nog meer laten "druipen van spin".
Magna TS II zou denk ik ook prima kunnen als bh rubber..(Zie oa Sun Tzu zijn review hier op dit forum)..een gewone mark V (vers maar kom daar maar eens aan)......zoveel wat kan. Als je balsnelheid alleen niet richting materiaal terug analyseert en dan materiaalsnelheid differentieert in quickness (met dan kortere dwell) en power (dankzij juist langere dwell) omdat je op de cijfertjes afgaat zul je er alleen nooit "een hout" van begrijpen.
Geen frame van begrijpen zeg maar omdat je snelheid aan rubber toedicht, het minst tempo elastische onderdeel van een batje.
De lucht in de spons speelt voor de snelheid een grote rol bijvoorbeeld.
Die wil je wat onder druk hebben onder de bal en een soepele toplaag helpt de druk achter de bal makkelijk hoog te krijgen en zo ook de druk op en in het frame meer onder en achter de bal. Zolang de spons dan niet teveel uittopt ervaar je dat als sneller in de zin van quicker, minder impulsverlies bij de botsing batje -bal. Te snel verlies je alleen powersnelheid met topspin omdat de bal te snel "wegpingt" van het batje. Dan kun je de frame flex niet goed benutten voor je spinballen.. Het frame werkt dan ahw trager uit door het te snelle rubber en controle en spin zijn ook minder.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mei 2018, 13:24

Gister heb ik even gespeeld met vega asia op fh. Prima rubber voor snelle topspins zowel als spinnige opening. Ik heb alleen max dikte en dan is het gevoel me net wat te zacht.
Vega pro heb ik ook en vindt ik in max wel goed maar wat overbodig zwaar voor mijn spelniveau (andere spelers mee in die overweging) en 2,0 wat te hard en vlak,
Dit is allemaal met abachi limba frame. Vega sia 2,0 op bh en fh of fh vega japan zou ik prima mee kunnen spelen. Alleen als het gaat om de bal laten druipen van spin dan is t64 beter dan asia. Vega japan komt meer in de buurt dan. Is alleen ook zwaarder dan t64 en vega asia en wat trager waarschijnlijk met meer controle. Het gevoel wat ik met t64 heb maakt de mindere controle alleen goed, Op basis daarvan krijg ik zelf ahw meer controle.
T64 is daarom meer "minder vergevingsgezind" .
Ik heb met meer gevoel (en daardoor wat extremer te durven varieren) vergevingsgezindheid minder nodig. Overall komt de controle dan op zelfde uit en komt t64 de kwaliteit van mijn spel nog wat ten goede en de fun ook wat.
Al deze rubbers alleen mijlen beter en meer fun dan t05. max . Op ander frame kan ik me dit anders voorstellen maar op een abachi limba frame hooguit als rubber voor iemand die anders minder goed kan openen op backspin en of door een te offensief gekozen frame,
Dat geldt voor veel spelers en verklaart voor mij dan ook vooral de populariteit van t05.
Engelstalige forums vooral. Bij tt-news wordt veel meer met allround en allround plus houten frames gespeeld of primorac, korbel, stiga off calssic enzovoort.
Als een rubber daar een lange thread heeft is dat voor mij vaak al een goed teken.
Dan kan t05 ook in dunnere spons en ik heb to5 alleen in max gespeeld.
Het kan zijn dat ik dan niet goed in staat ben de extra spincapaciteit van de toplaag te benutten voor mijn openingen door de dikkere spons dan ik onder de t64 had, T80 is daarom nog wat meer geschikt voor me denk ik maar dan ook 1,9 mm. De doppen zijn elastisch wat sterker met dichtere plaatsing en dat komt de spin met openen ten goede als ik die extra capaciteit kan aanspreken, Dat is kwestie van zowel fijn aansnijden van de bal en voldoende energie investeren. Omdat ik met chinese rubbers zelfs met een standaard ritc 729 meer spin in mijn openingen kreeg dan met t64 moet me dat wel lukken, De tenergy toplaag is me dan in max ook gewoon te zacht voor de t05 toplaag. Een extra zware laten selecteren is dan onzin gewoon slagje dunner is ook harder en voor openen net zo goed en beter zelfs mits scherp gespeeld. Scherper spelen is ook een tragere opening en dan is de t05 spons in max te zacht voor de toolaag en rubber te vertragend (vanaf frame naar voren).
De vertragende werking op het frame geeft dan de kortere balafsprong en relatief dus ook hoger, bollere spin maar niet meer spin.
Dunnere spons maakt bij deze slagen dat de snelheid meer naar voren gericht is omdat de bal korter op het frame komt. Ik krijg dan sponscompressie en kan de toplaag voor spin aanspreken. T05 zou ik dus mogelijk zelfs beter in 1,7 kunnen spelen als het alleen om openen met een bolle spinbal zou gaan. Smashen en contra wordt dan ook beter qua controle en dus niet eens zo,n gek idee, Dat is een keus voor wat ander spel maar met mijn leeftijd kan dat natuurlijk best een goeie keus zijn. Pas ik me ook zo op aan. Zo vast ligt dat bij mij ook allemaal niet dus. De fun speelt daarom ook een rol en wat afwisselen zo nu en dan is ook fun.
Mijn spel met deze rubbers in een Nttb competitie regelmatiger echt kunnen testen zou wat het beste is al varierend van competitie naar competitie wel boven hebben laten komen maar daar kwam het nooit van,
Echt heel veel verschil verwacht ik daar alleen ook niet van.
Misschien wel als ik het nog meer moet hebben van vertragen, spin, blokken, ontregelen, backspin. Dan zou t05 1,7 mm best (duidelijk) beter kunnen zijn voor mijn resultaten. Kwestie van ouder worden en lang genoeg doorgaan denk ik :) . Een frame verandering is hiervoor ook niet nodig omdat het om accenten gaat. Spelers die met te offensieve frames spelen (of dat lang deden) ontwikkelen een soort framefobie lijkt het soms.
Bang voor het eigen frame voor als de spons een keer teveel doorslaat en daarmee de bal teveel op het frame, Dan is de consistentie eerder ver te zoeken door het frame en zware powerrubbers verminderen dit doorslaan, Ook een stugge toplaag vermindert het doorslaan van de spons.

@ Timo
Vandaar dus dat ik jou nu richting wat lichtere rubbers probeer te bewegen.
Je framefobie wat te laten varen met slagje dunnere spons, iets lichtere toplaag en of slagje zachtere spons . Nu met dit frame kan dat allemaal zonder de eerdere stereotype nadelen (of minder) te ervaren en meer kunnen benutten van stereotype voordelen . Lezen bij tt database en marketing houdt je die fobie ook in stand. TT-news.de is dan beter. Spel en kennisniveau per gemiddelde club ligt ook veel hoger in Duitsland dan in de Vs, Dat werkt door op dat forum.
Eerdere ervaringen met rubbers kun je nu denk ik dus beter wat loslaten om opnieuw te orienteren waarbij je ook op verdere ontwikkeling van je spel kunt rekenen en aansturen. Dat begint al met de materiaal keus en afstemming rubbers op frame per kant.

Sorry voor weer een lap tekst.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mei 2018, 21:21

Bij zo,n frame moet je ook niet vergeten dat het maar om vijf houtlaagjes gaat qua blad.
Hout zet zich naar de belasting, Zet jij er te zware rubbers op dan ga je met meer kracht spelen omdat je de weerstand, (de traagheid) vergroot.
Daarmee werk jij met je kracht sterker in op het nek gedeelte van het frame met de zware rubbers als sterkere weerstandskracht.
Je slaat het frame dus flexibeler,
De dwell neemt dan mogelijk meer toe dan je lief is gezien je speltype.
Omdat je meest vrij dicht bij tafel offensief speelt nog meer en ook minder gewenst (neem ik aan),
De totale rubbermassa wat in de gaten houden voorkom je dat dit te ver gaat.
Frame blijft strakker en speelt ook meteen strakker en quicker,
Japanse rubbers van die andere japanner dan butterfly staan erom bekend vrij licht te zijn en elastisch. Samba was van die fabrikant bijvoorbeeld en neos, almana, mendo mendo energy , Mark V etc,,
Stiga,s Japanse producent tunede die zelf al met de boost serie, Ook nu nog geen verkeerde bh rubbers.
Varierend van zacht tot hard en twee er tussen, Door de opkomst van Tenergy en toen de esn tenergy look a likes alleen wat ondergesneeuwd,
Voor fh mi ook wel terecht maar bh veel minder,

Boost magna,s Calobra,s en airoc rubbers was het probleem voor veel spelers hun te offensieve frame voor die rubbers. Frames aangeschaft ivm lijm verbod en omdat Tenergies en de duitse grofporige spons rubbers helemaal niet zo snel zijn als iedereen denkt. Power ja maar snel in de zin van quick en crisp ? Zelfs T 64 niet echt ...vindt ik..Maak de spons maar hard genoeg dan wordt alles snel en crisp maar dat bedoel ik niet,
Door niet snel te zijn is de spin ook juist zo goed dus dat zou ook in tegenspraak zijn net snel.
Frames waren bij die stiga japan rubbers dus vaak al te off aangeschaft ook om aan die rubbers nog een goed bh rubber te hebben en daarmee de reviews vaak negatief ; "snel maar geen spin" (duhh).
Te vlakke balafsprong en trajekt ...(duhh). Geen controle....duhh :)
Wat moet je dan ook met zo,n frame denk ik dan ? Zo kun je het ook zien toch ?

Niet iedereen spelt met een primorac of stiga allround, evolution off classik of intensity, Dat zijn frames waar die rubbers veel beter op uit komen. Selekteer je de reviews daarop dan blijkt dat ook.
Maar ook meer als bh rubber nog,
Vergeet ook niet dat de chinese markt voor bh rubbers een enorme markt is voor Stiga en chinezen spelen veel met flexibele houten frames a la stiga off classic. Bh willen ze daarom vaak een crisp snel rubber om met bh hun slag kort, compact (en snel) te kunnen houden .
Chinezen lezen my tabletennis db niet na op reviews en stiga is een naam daar.
Wat zal Sitiga zich dan aantrekken van negatieve reviews buiten China.
Met de opkomst van de plastic bal is spin alleen meer een issue op bh ook en snelheid op fh. In die zin zijn zowel mantra als genesis logische opvolgrubbers en lijken ook goed te zijn voor spelers hier die met een all + of off - frame spelen.
Genesis M of S wordt ook sneller op een frame als de mepper dan uit een aantal reviews nu lijkt. Ik zou alleen de s versie in 2,0 eerst nemen op fh en bh de mantra s in zelfde dikte.
Harder selekteren of hardere versie en of dikker kan altijd nog wel.,
Controle staat op één bij mij als ik iets nieuws test.
Kan ik altijd nog blokken en iig goed serveren en retourneren en taktisch spelen.
Traag ? Dichter bij tafel goed uit de voeten kunnen en wat meer verzorgd en taktisch
sterker kunnen spelen compenseert dat wel voldoende denk ik.
Zo werkt dat bij mij, Ik zit dan niet echt vast aan een eigen manier van spelen.
"Elk nadeel heb ze voordeel" denk ik dan .Pas als het nadeel geen voordeel heeft dan heb ik een probleem want ben ik in het nadeel en dan is mijn nadeel de ander zijn voordeel.
Dat kan niet de bedoeling zijn :)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Mei 2018, 09:29

Ook als je een keer kort serveert slaat een spons al (wat) door, Er ontstaat altijd wat druk anders zou je niet kunnen voelen dat je de bal raakte.
Ik neem aan dat je dat nooit ervaren hebt :-)
Dat heb is ook nodig om spin te kunnen genereren... als het rubber zacht is wat meer en de spin is dan minder omdat het batje meer snelheid erbij maakt als je de bal meer spin probeert mee te geven.
Geen keus dus wil de bal nog kort genoeg komen dan minder spin zetten.
Dit is alleen gegegen een bepaalde sponsdikte.
Dunnere spons is bij even ver doorslaan ook al hardere spons,. De kuil waarmee de toplaag in de spons drukt wordt minder diep en de spin kan zuiverder gezet op de grip en bite van de toplaag. omdat die minder vervormt. T05 toplaag met stevige noppen kan dan ook meer zin hebben voor nog meer spin. ,sterkere bite dan t64 want sterkere noppen.
Met een komposiet frame is het gevoel voor doseren van de dikte van raken een stuk harder en het doseren minder omdat de zachtheid van de kern van het frame afgeschermd is met de harde buitensanwhich van het frame en de flex minder is. Andere slagen net zo, De framehardheid zit direkt onder de spons. Dat maakt zachtere spons rubbers ook vervelend springerig en dunnere spons akelig snel doorslaand.. ping pok bal weg. geen spin.. springerig batje niet alleen het rubber. Nu heb je een ander frame met andere springerigheid.
Daarom kun je nu zonder de eerder door je frames gevoelde problemen iets dunner en zachter gaan met de rubbers spons wat zachter en of toplaag wat lichter en daarmee zachter,,,
Tenergy 64 1,9 is al iets dunner en zachter , Rozena 1,9 mm zou dat ook zijn (spons is wat zachter dan standaard tenergy spons, Beide als potentieel bh rubber of ook fh.
Dit dwingt je wat meer op gevoel en controle te spelen maar gezien je vierde klas speelt komt dat je niveau denk ik ten goede over een half jaar als je echt met het batje hebt leren omgaan,
Wat je voor je huidige spel wint vergeleken met de vrij zware rubber combinaties tot nog toe getest is dat je zo voor groot deel weer de zelfde direktheid hebt als met de apollonia , maar het geheel wat minder eenzijdig op powerslagen afgestemd. Dat is meteen een uitdaging je spel qua techniek en taktisch nog wat veelzijdiger te ontwikkelen n technisch wat aan te scherpen of scherp te houden ook.
In veel opzichten is een tenergy 05 max ook een soort luie stoel als iemand bijv lang en makkelijk opslaat of retourneert, Kwestie van hengsten en punt is binnen ongeacht bijna het frame.. Met een viscaria of mindere mate apollonia moet je dan bij andere slagen wel scherp zijn en Virtuoso minder. Daarom kun je met de rubbers iets dunner gaan wat dan weer de nodige scherpte vraagt met aansnijden van de bal voor een bolle opening of servereturn met spin. Het is lang niet altijd zo dat max dikte dan de beste qualiteit slag geeft wat spin betreft, Vaak blijft de toplaag wat zweven tov het frame zijwaarts door te weinig doorkomen van de bal omdat de toplaag stugheid heeft die dit tegenwerkt.
De spons onder de toplaag blijft ahw te zacht en dan heb je geen echte bite met de toplaag voor spin. Daarom naast eventueel wat zachter ook tegelijk beter wat dunner om dit te voorkomen en die spinscherpte te houden.
Dit werkt ook prima met chinese rubbers. 2,0 en slagje zachtere spons speelt dan gelijk een stuk beter op een allround frame of ander frame zonder koto en of composiet. Zachter is meer gevoel gaat ook lang niet altijd op. Onder een max dikte hurricane drie heb je de hardere crispheid van koto en stijfheid of de stijfheid van een clipper ook nodig voor het gevoel met die rubbers en om er meer uit te halen ook.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 03 Mei 2018, 19:33

Japanse rubbers van die andere japanner dan butterfly staan erom bekend vrij licht te zijn en elastisch. Samba was van die fabrikant bijvoorbeeld en neos, almana, mendo mendo energy , Mark V etc,,
De Almana en Neos heb ik eerder ook mee gespeeld. Waren ook geen verkeerde rubbers om mee te spelen. Maar als ik je goed begrijp zou je kiezen voor FH Genesis (of Airoc Astro?) en BH Mantra en dan allebei de S (soft) versie in 2.0? Deze rubbers zijn er alleen in 1.7/1.9/2.1 ;)
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Mei 2018, 21:56

Ik raad je aan te beginnen met een rubber voor bh erbij en dan wat lichter dan alles wat je nu hebt.
T64 1,9 mm plm maximum. Rubbermass database en reviews waar gewicht wordt opgegeven kun je dan benutten om wat uit te kiezen. T64 is merkbaar lichter en zachter dan t05 zelfde dikte. Andere rubbers die je hebt en noemde kun je dan als fh rubbers zien en mee testen.
Ik ken de toestand van die rubbers alleen niet en weet niet of je T64 gaat proberen of ander rubber en dan bij sport europe kopen bijvoorbeeld.
Kan me voorstellen dat je dan daar als huidige rubbers allemaal op zijn er meteen een fh rubber bij wilt nemen. wee tenergies kan natuurlijk ook of twee rozena,s of .een en fh of bh kant een tenergy etc, Ik kan ook niet in je portemonnee kijken :-). Rozena 1,9 mm op bh lijkt me ook geen rubber waar je iets verkeerds mee kunt doen in combinatie met het frame.
Voordeel tov max is oa dat je met meer backspin kunt serveren en retourneren en minder last van springerige opvliegers met retourneren :D .
Met dunnere spons kun je vaak meer hakken en bal laag houden.
Goed voor je taktische spel om daar een tijdje beter aan te kunnen werken.
Goeie returns (niet alleen backspin hakken maar gevarieerd) betekent dat je het voor jezelf in het verdere vervolg van de rallye makkelijker maakt.

A;s je bijna alles aanflipt met bh of duwt is het natuurlijk ander verhaal.
Vier vijf keer trainen per week met tjjd voor serve en return training geeft met serve en return spel meer gevoel. Dan kan is het verschil que controle en taktisch spel met max of 1,9 in die fase ook minder . Met je huidige frame is de controle winst ook veel groter dan met die offensievere composiet frames en wat je ermee verliest als snelheid en spin is in praktijk minder. Daarom loont dat denk ik.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 04 Mei 2018, 21:43

Beide Rozena's zitten er nu ongeveer 2 seizoenen op, dus die zijn beide wel aan vervanging toe. Als ik naar nieuwe rubbers ga liefst dan wel gelijk allebei. Maar dan wordt het 2x wél Butterfly of 2x géén Butterfly. Dan ga ik als het Butterfly wordt even naar Zeist en als het geen Butterfly wordt óf naar TTsport in Den Haag (half uurtje rijden) of een keer naar SportEurope, al is dat bijna 1,5 uur rijden voor me. Maar dat is ook afhankelijk van de prijs van de rubbers.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9