Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 03 Feb 2018, 22:51

Rubbers moet je dan niet aan denken voor je het frame getest hebt met rubbers die je hebt liggen en kent van een frame wat je kent met die rubbers, Ik ga je niet een compleet batje aanraden alleen al omdat ik je nooit heb zien spelen. Dat is dobbelen voor mij zeker in jou geval.
Ik ken het niveau ook niet waar jij speelt. Als iemand in hetzelfde segment frames blijft beetje anders en dan de rubbers meteen erbij en ook zelfde genre dan kan ik wat beter een inschatting maken hoe iets uitvalt maar best is toch eerst een ervaring al opdoen met frame of rubber en dan het andere onderdeel meer passend maken,
Beginnen met een frame is daardoor wat voor de hand liggender omdat het voor bh en fh bedoeld is. Een frame zoeken wat past bij een fh rubber en dan bh rubber passend bij fh en frame kan alleen ook. Als je dan op en frame uitkomt als de viscaria na voor tenergy te hebben gekozen vanwege de lage spincontrole van het rubber heb je een probleem als je vierde klasse speelt. Zoiets kan jou overkomen zijn,
Met een houten frame is het dan niet perse makkelijker eerst.
Vooral oppassen met spingevoelige rubbers dus .
Je kent je huidige rozena,s nu en toen ze nieuw waren en als je die een keer getest hebt op een nieuw frame kun je gaan denken aan de rubbers of één wat op bh of fh zou kunnen passen. Of reviews opzoeken van het frame en kijken welke rubbers er op gebruikt worden door de reviewer en hoe die speelt. Dat laatste is vaak het probleem.
De een gaat makkelijker naar achteren dan de ander en kan zo problemen voor zijn die jij niet voor kunt zijn of wilt zijn omdat je dichter bij tafel wilt kunnen spelen.
Bijvoorbeeld dan. Dat moet je zelf wat aanvoelen voor je nieuwe rubbers erbij koopt.
Of je hebt geld zat en dan koop je gewoon wat maar daar valt dan ook niet bij te helpen

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Feb 2018, 23:02

Die Osp ultimate II zou wat kunnen zijn dus,
Eventueel een rubber erbij waarvan je denkt dat het op fh of anders bh wel past.
iets in 2,0, niet te extreem, Rozena ? T80 1 ,9 ?
Ik zou vooral bh niet gelijk met max beginnen vanwege de hogere spingevoeligheid van houten frames en je krijgt ook makkelijker spin in de bal en meer met 2,0 en ,1,9 op houten frames. Bij composiet loopt dat meer terug vanaf max terug naar 2,0.
Zo houdt je de spin en win je controle als je met max speelde.
Bevalt dat op beide kanten dan koop je er een rubber bij in die dikte en dan zelfde of ander .zo bouw je het dan op en kost het ook geen fortuin. Hoewel...Mijn frames zijn goedkoper en dan heb je drie te testen maar vijflaags

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 03 Feb 2018, 23:08

Dan gaat die op het verlanglijstje... Heb momenteel niet even bijna € 250.00 beschikbaar voor een nieuw frame met rubbers...
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Feb 2018, 23:19

Er is een review van "Gromousse" bij mytt,net in de Osp thread waar ik me meest op baseer. Plus eigen framebouw en test ervaring op intuitie. "Hard strokes maintain a low arc met name"
Dat zit in de blad dikte van 6,2 en zeg maar de makelij.
,
Zevenlaags blokt stabiel en powerslagen dicht bij tafel blijft ook stabiel maar variatie met langzame topspin is met de spinnige toplagen van tegenwoordig ook prima,
Verder van tafel mist die high arc juist wat voor harde topspin met ook nodige spin omdat de slag meer opwaarts moet uitgevoerd (achterop raken) om hoogte te krijgen voor de nodige lengte. De lengte verminderd daardoor of meer smashend topspin spelen maar dan mist de topspin weer als de inkomende bal topspin had. De hoogte richting is dan goed maar de boog mist zodat zo,n bal niet indaalt of te makkelijk is.
Als dat voor jou minder een probleem is dan telt dat nadeel niet maar wel het voordeel van die low (vlakke) arc dichter bij tafel die samenhangt met de balafsrong richting en ook als het spel harder wordt (meer druk ontstaat )is topsin relatief dicht bij tafel goed (en hard) vol te houden of blok, kontra smash . Controle blok, pinchblok spinblok etc is bij zo,n zevenlaags model ook prima. Het aanvallende karakter zit vooral in het dichter bij tafel kunnen blijven spelen dan met vijflaags frames en zonder een te snel of zwaar houten frame nodig te hebben zoals Mazunov wat door het hoge gewicht veel meer een power frame voor verder van tafel counter topspin.
Inspelen duurt vaak wat langer door meer lagen voor er een echt goed gevoel ontstaat. Vier vijf sessies moet je dat hebben, Geen wonderen verwachten als zo,n frame nieuw is.

Met alser grip wordt dat nog lower en wordt het frame harder ook,
Dan is het een soort antieke clipper. Die hadden ook dunner blad en hardere meranti tussenlagen gebruikte Stiga ook vaak onder limba.
Zo heel zacht is het frame ook niet denk ik .
Net wat iemand gewend is, Voor jou zal het wel zachter zijn maar kiri (vaak bij zlc frames) is weer zachter dan ayous,
In de kern, binnenste drie lagen, is het frame dus harder maar buitenste lagen zachter.
Een heel makkelijk model is het ook zeker niet
Voor jou alleen makkelijker dan het Martin model denk ik en ook beter passend dan de vijflaags frames wat meer all distance frames zijn voor spelers die de tafelafstand makkelijk aanpassen en uit alle posities kunnen spelen. Mepper zijn Virtuoso Alser is mogelijk ook over te nemen of een keer te testen (?) en de zwaardere griphelften bij dat frame maken de balafsprong ook beter te controleren onder druk zonder naar achter te hoeven om te Mepppuuuhhh. Moderne topspin en meppeh verschilt niet zoveel voor wat het frame betreft. Beide is controle over de arc (het trajekt) nodig dus mag de bal niet gaan stallen en daarmee aan het bat blijven hangen en dan omhoog schieten als er topspin in zat of het net in als er backspin in zat. De batangle is dan niet meer met de slag te combineren. Je moet teveel aan de bovenkant resp onderop raken als Benn met zijn anti om de backspinbal ahw te rollen terwijl je zoveel mogelijk achterop of voorop (als je de aankomende bal bekijkt vanuit eigen viewpoint wilt raken.

"You can shift from slow loop, high arc, with ton of spin, to powerful conclusive topspin with lower arc, very easily. It’s a little surprising at first, if you don’t adjust the target correctly before releasing all the power you say hello to the walls immediately... but if you take care about the bat angle and trust the blade, it won’t do anything you don’t want it to do. And then the ball goes surprinsingly fast. Anyway if you decide to loop in control you can also give fast balls with good arc without struggling in any way.
I was worrying about the control in short game but, as I hoped that before on the robot, the blade is not too much bouncy in short game and you find naturally the good angle with the bat. The serves are fantastic, very spinny and low and good stiffness for fast long serves.
Blocking is a breathe, much control and very good feedback".

Deze speler had kennelijk meteen een goeie match tussen frame en rubbers.
Dat moet natuurlijk ook nog passen om die allroundheid goed te benutten.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Feb 2018, 07:32

Het blijft natuurlijk wel een offensief batje als je er goed passende rubbers op zet.
Een speelplan als serve -return - openen moet je dus wat vaker voor zijn als Mepper met zijn alsers. Die frames of de standaard virtuoso past een controlend bh rubbertje met 1,8 mm spons ook nog goed en beter. Met dit frame zal ook met de bh beter wat offensiever gespeeld moeten worden, Wat meer aanflippen en Bh openen boven tafel op korte en halflange serve en dan beter af zijn met 2,0 mm of max dikte rubber Ipv een steekballetje is daarmee vaker de betere slagkeus. Gewoon tikken kan met de expert en die sponsdikte ook prima daar heb je zo,n frame niet voor nodig,

http://tabletennis-pingpong.equipment/h ... blade.html

Hier is goed te zien dat Osp de harde griplaag die tegen het blad zit dikker te maken (of ze hebben iets als gabon gebruikt een zachtere donkere houtsoort maar dat verwacht ik niet eerder meranti mahonie of noten dus harder dan abachi)
Probeer je in gedachten het frame blad te buigen dan werken die laagjes dit tegen.
Dat ontziet de dunne voetjes van de dikkere abachi strips bij de blad grip overgang,
Frames gaan bij zelfde blad wat strakker spelen , minder springerig en het abachi wordt daar waar dit zwaar belast wordt hierdoor wat ontzien. Debeleastig verdeelt zich beter over de lengte van de abachi strips zodat het voetje minder belast wordt dankzij die bladverstijving.
Dat maakt dat de speelkarakteristiek ook minder verandert omdat de voetjes van de griphelft het beter uithouden. Die buigende belasting van het blad met wat natrillen maken het abachi voetje anders geleidelijk zachter en het frameblad en daarmee het hele frame flecibeler. Meer aangepast aan de moderne spingevoelige tensors als de tensors waar de standaard grio op was aangepast toen Osp de Virtuoso uitbracht,
Dat was ongeveer tegelijk met het op de markt komen van tenergy 05 als eerste lijmeffect rubber van Butterlfy. Palatinus moet de standaard grip dus afgestemd hebben op de tensors die nog niet een stroevere tenergy achtige toplaag hadden. Met mijn chinese fh rubber kon ik dan ook niet overweg met de Virtuoso plus die ik destijds kreeg..
Dit frame is meer state of the art.
Past beter bij de moderne spinrubbers blijft dat beter doen (denk ik) en ook nog afgestemd op de plastic bal volgens Palatinus,. Daarom ben ik nu ook positiever met minder reserve.
De osp Martin met tenergy en moderne tensors had ik namelijk hetzelde gevoel nog wat als eerder met de Virtuoso plus en Higher transcend. Te spin aanvallig en dan mij gewoon te moeilijk met die rubbers en die bevielen uitstekend op fh. T64 op de virtuoso plus had misschien nog wel gekund maar vertraagd minder goed en zou me weer te snel zijn met de Osp versnelling. Vij dit frame verwcht ik dat dit allemaal wat meer controleerbaar is en dat de rubberkeus ook makkelijker en wat variabeler is. Een ander kan als dat niet zo is wel een andere rubber voorkeur hebben dan ik maar het komt met dit type toplaag nog even precies. Daarmee kan ik ook moeilijker voor een ander bedenken wat voor Xiom rubber bijvoorbeeld goed past n het is voor iedereen dan lastiger goed passend rubber te vinden in dit genre rubber en dus bij xiom. Datbetekent meer wisselen van rubbers en zoeken en als het frame dan ook nog minder constant blijft op langere termijn houd dat ook nooit op,
Ook dat heeft dan eerder een verstorend effect op de de spelkarakteristiek van het batje en maakt de rubbers dus eerder weer minder passend voor de het frame en wie met het batje speelt en het frame eerst ook niet weg wil doen. Voor Danny zou dit herkenbaar moeten zijn, Ik kreeg dit idee namelijk ook door dat voor mijn gevoel rare zoeken naar rubbers wat bij Danny en Mepper op gegeven moment weer begon met de Virtuoso,
Daar zo mee bezig zijn is dan ahw een veeg teken. Het blijft wat hypothetisch natuurlijk maar als een hpothese werkt is het een wetenschap toch ?

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 05 Feb 2018, 22:24

Ik ben een hoop wijzer geworden vwb een ander frame. Helaas heb ik momenteel niet de liquide middelen om zowel een frame en nieuwe rubbers aan te schaffen. Vooralsnog moeten er dus alleen 2 nieuwe rubbers komen voor op de Tiago Apolonia ZLC. Waar doe ik wijs aan? Forehand neig ik toch weer naar Tenergy 05, maar ook de Butterfly Bryce HighSpeed vind ik erg interessant... Zou dat iets voor de forehand kunnen zijn? Backhand ook iets van Bryce of meer controlerend richting bijvoorbeeld Tackiness of Sriver (G3)?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 06 Feb 2018, 00:06

Serieuze tip:
BH Spinlord Tiger 2,0
FH Spinlord Irbis II of Marder IV

http://www.ttdd.de/Spinlord3.html

Ben je voor 40 euries klaar
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 01-12 1469

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Feb 2018, 05:43

Hoi Benn,

Ik denk dat die rubbers Timo minder gaan bevallen dan jou ivm het grote frameverschil tussen jullie.
De spinlord rubbers hebben een toplaag met wat tragere spin elasticiteit.
Timo zijn frame geeft met serveren en retourneren - hem - minder dwell dan jou frames bij jou en die rubbers,
Hierdoor zal de toplaag veel minder doen voor hem qua spin ontwikkeling.
Het rubber voelt qua spin elasticiteit dan relatief sloom aan op het qua snelheidselasticiteit snelle frame. De match van spin en snelheid is iig heel anders dan hoe jij dat ervaart door het grote verschil in frames. Sowieso is dat verschil een risicofaktor met dus meer kans op miskoop.
Vooral backspin zal hij denk ik missen vergeleken met tenergies.
Het is ook allemaal technniek kwestie en aanpassingsvermogen maar dan nog.
Ik schat ook maar wat in natuurlijk op basis van wat ik over het frame las plus wat ervaring met Spinlord type rubbers (chinees japanse hybride rubbers) op diverse frames van clubgenoten.

Bij de typische chinese fh rubbers houdt de spons de bal langer vast en dan speelt zo,n tacky toplaag heel anders. Meer als de globe 999 T met de tg3 wat tussen in,
De zwarte xiom spons zou ook kunnen passen als het om spin snelheid ratio gaat,
Die speelt niet al te bouncy want houdt de bal ook wat langer vast dan andere sponzen bij Esn. (meer richting globe 999 T wat qua backspin een monster rubber is met serveren kan geen tenergie tegenop).
Tenergies kan natuurlijk ook.
Fh T05 1,9 en bh een wat zachtere en lichte xiom in 2,0 ?
De vega asia vondt ik zelf op bh goed qua hardheid (europe vondt ik te soft meer voor allround tem off- frames) en kan ook op dat apollonia frame wel denk ik. Goeie hardheid om de bal boven tafel aan te flippen met bh en soepele niet te zachte toplaag. Een wat makkelijker variant van T64.
Zo zijn er alleen tig rubbers natuurlijk en of dit de beste keus is ?
Als speler ken je zelf je frame het beste door al wat rubber ervaringen ermee.
Hoe 1,9 en 2,0 zich gaan verhouden tot 2,1 kan ik ook moeilijk inschatten.
Er moet iig een pot mee te tafeltennissen zijn maar dat geldt voor Ibris II en Marder IV natuurlijk ook. Dit soort higher end frames ( offensiv plus houten frames ook) maakt mij alleen gevoeliger qua rubbers. Bij iedereen is dat zo denk ik maar vooral als het wat boven je kunnen is qua "voetenwerk"en of verdere "technische" ontwikkeling. (vraag me niet wat techniek is maar aanpassingsvermogen per bal en wedstrijdsituatie bedoel ik vooral) als dat tekort schiet en dat gebeurt eerder, wreekt zo,n frame zich en ben je al gauw kritischer op de rubbers en onzekerder)
Max dikte maakt denk ik ook wat gevoeliger met rubberkeus als derde lijns spel minder je pakkie an is en bij dit type rubbers.

Deze rubbers passen dan eventueel ook prima als eerste rubbers op de Ultimate II . T80 of Vega tour op fh of een modernere variant van dat xiom rubber kan ook op beide frames wel denk ik.
Ik denk dan aan serveren retoirneren, openen en rallyen relatief dicht bij tafel.
Tour is stevig qua spons maar speelt vond ik goed op fh voor al deze spelfacetten. (en met volhoutframe en ook met de apollonia -schat ik - nog te doen dankzij de stevige spons en grippige toplaag)
Ben je aan de ultimate toe (eventueel) dan kun je ze zo overzetten en heb je gelijk een goeie framevergelijking. Rubbers lopen inmiddels wat achter misschien maar voor de controle kan dat ook goed uitpakken en ik vergelijk met de Tenergies en die lopen niet achter
Osp zou je zelfs kunnen vragen de bladmaat en vorm hetzelfde te maken als bij dat Butterfly frame voor als het te veel verschilt
.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Feb 2018, 04:45

Er zijn trouwens meer custom framebouwers dan Bsa en Osp.
TT Manufaktur.de en deze.
http://nebula-blades.de/index.php/gaestebuch
Prijzen staan er niet bij maar liggen lager dan bij Osp.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 07 Feb 2018, 15:30

En DA tt blades, dattblades.com.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 13 Feb 2018, 19:52

Vooralsnog het frame eerst maar eens testen met Tenergy 05/80 en kijken hoe dat bevalt. Andere rubbers kan altijd nog, maar nu kan ik eerst eens kijken hoe het frame bevalt als ik er rubbers op plak die mij goed bekend zijn aangezien ik met beide al eerder gespeeld heb. Alleen voorheen altijd op composiet frames en nog nooit op volledig hout. Ben erg nieuwsgierig, helaas kan ik pas vrijdag op z'n vroegst gaan proberen (competitie).
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Feb 2018, 09:52

Mepper,

Dit is naar aanleiding van jou T25 rubbers op de (Alser) expert.

T64, de tenergy toplaag die mij tot nog toe het beste beviel, is qua noppen het andere uiterste binnen het tenergy spectrum,
T64 is de lange noppenversie van de tenergies en
T25 is dan de versie die qua noppen de richting van Ritc 802-40 opgaat.

Ik vermoedt dat er een wat overeenkomstig verschil in spingevoeligheid en onzekerheid is met t25 veel hoger op het soort frames waar wij mee spelen..
Bij kort balcontakt door een stijf en hard frame of snelle slag waarbij een 1,8 mm spons wat doorslaat is de balafsprong vlak en de spingevoeligheid laag maar andere gevallen vaak vervelend verrassend hoog. Ritc 802-40 ken je dus hier kun je je dan wel iets bij voorstellen.
Dat rubber is vaak ook verrassend spingevoelig ondanks dat het om noppen naar buiten gaat.. Het ligt eraan hoe je slaat, hoe je de bal raakt en wat voor soort bal het is maar aangezien dat altijd varieert varieert de spingevoeligheid dus ook en dat geeft dan weer een ander soort spingevoeligheid. Het vervelendste soort wat de balafsprong onzekerder maakt ipv de (meer theoretisch) voorspelbare variatie.
Dat komt denk ik doordat de noppen niet makkelijk even met de spin meewegen door de stijfheid per nop.
De spin komt direkt ook door op het frame via de noppen en spons en dan springt de bal soms onaangenaam scherp weg als je er niet goed (genoeg) mee weet te dealen of even wat minder inschat wat de bal gaat doen gegeven de slag die je wilt spelen.
Ik heb mijn of meer dezelfde ervaring met Yinhe sun wat vergelijkbaar dikke en stijve noppen heeft als t25 maar verder neem ik aan wat braver is dan t25..
Frametorsie wat ook bij de alser expert nog vrij sterk is geeft meer dwellvariatie afhankelijk van waar je de bal op het frame krijgt, Tot op zekere hoogte is dit op gevoel ook te benutten maar het versterkt ook die onzekerheid. De algemeen langere dwell van de expert (ook met alser grip nog) maakt de voorspelbare variatie van de balafsprong hoger en wat dat betreft is de combinatie met t25 dus wel goed maar die onzekere variatie is meer afhankelijk van torsie en raakpunt op het bat en of de t25 daarvoor wel zo,n goeie keus is - gegeven dit frame - betwijfel ik.

T 64 is bij zo,n uitgesproken flexibel frame (ook al vermindert de alser grip dit )
volgens mij - ook meer uitgesproken - de makkelijkste tenergie toplaag dankzij die souplesse van de nopjes die dunner en soepeler zijn en verder uit elkaar staan dan bij de andere versies,
Dat geeft een soort vergevingsgezindheid als bij lange noppen naar buiten bij het opvangen van de bal wat bij zo,n expert frame extra van pas komt,

Daarbij ben ik nog geen tensor tegengekomen die qua eigen spinmogelijkheden echt mee kon komen met t64 en vond ik het verschil met t05 (mogelijk ook weer door mijn abachi limba frame) wat dit betreft marginaal of zelfs omgekeerd dan normaal (mogelijk op andere frames andersom ?).
Normaal is bij de Tenergy rubbers tegenwoordig een viscaria, Boll spirit, amultart of Boll zlc frame.
Ik speel tijdens een wedstrijd ook liever vaak een bal met veel spin dan drie ballen met heel veel spin of extreem veel.
Het moet ook praktisch goed werken wat alleen kan als ik me zeker genoeg voel en als ik de batbalafsprong kan sturen vanuit een bepaalde positie in bepaalde situatie met bepaalde timing. T64 herinnerde mij wat dit bereft aan sriver en Mark V met wat snellijm wat extra grip en misschien iets steviger spons maar zachter dan t05 dankzij de soepeler toplaag door de soepeler nopjes, Elke variatie die ik dan kan spelen kon ik met t64 ook spelen maar dan zelfs beter met voor mijn gevoel meer controle.
Ik weet niet of je dat rubber ook getest hebt maar het speelt ook anders dan de esn varianten die er op moeten lijken, Meer als rakza maar dan meer controle, minder springerig, meer spin.
Aurus komt wat meer in de buurt wat controle betreft maar mist de maximale topspin die haalbaar is met t64 bij countertopspin en het gemak waar dat mee gaat (als de ander niet toevallig timo Boll heet en met dat soort topspin de bal aanspeelt, dan zal het vast wat te kort schieten tov T05).
Het verbaasd me dus eigenlijk wat dat dit rubber door bijna niemand hier gecombineerd wordt met een vijflaags houten frame. Het zou kunnen dat de hogere snelheidscijfers en meer katapult afschrikt maar die katapult is nog altijd lager dan bij rubbers als rakza en de snelheid is daardoor nog vrij goed te doseren, Alleen bij vol doorhalen explodeert de boel en iets eerder en makkelijker dan met t05 door de soepeler toplaag..
Dan komt de topsnelheid die met de tenergy spons mogelijk is naar voren.
Uit tweede lijn met bh en met tijdsdruk komt de snelheid ook makkelijker dan met t05 wat op houten vijflaags frames ( off - range) een voordeel is bij het rallyen.
Daarbij is het gevoel hoger dankzij de spuplesse van de hele toplaag als de nopjes verbinding met de stevige spons wat soepeler is. Volgens mij dus eerste, want meest voor de hand liggende keus voor dit soort frames als het gaat om tenergies, het beste uit dit soort frames halen en de mindere aspecten vergeleken met andere frames wat te compenseren.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Feb 2018, 10:31

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... =1#1015072

Met name voor dit soort topspins is t64 volgens mij meest geschikt voor vijflaags houten limba frames. De bal moet dan voldoende voorwaartse snelheid krijgen en niet te veel omhoog trekken anders vliegt de bal voorbij de eindlijn.
Dezelfde voorwaartse snelheid komt alleen ook van pas bij openen op backspin als het frame niet al te snel is om het hoogste punt dicht bij de netrand te krijgen en niet te ver al voor het net.
Het moet geen hogere boogbal dan noodzakelijk worden (als dat niet de bedoeling is en meestal is dat niet zo)
Bereikt de bal dan meer voor het net al het hoogste punt dan moet de opening nog boller met een hoogste punt wat meer dan wenselijk hoger ligt dan het net anders komt de bal immers niet over het net maar duikt erin.

Dat risico bestaat als je met een trager frame bij het openen de bal dun aansnijdt voor maximale spin en een stugge toplaag de snelheid dan -voor het frame - te veel vermindert. Topspin vervormt de boog van de bal vooral.
Het hoogste punt komt verder weg te liggen terwijl het deel van de baan tot het hoogste punt relatief vlak blijft. De boog kromt dus meer richting het einde ipv gelijkmatig als een bal zonder spin. Ook een goeie trage topspin heeft daarom een zekere snelheid nodig om het hoogste punt niet te vroeg te bereiken en te bol te worden. Bij een abachi limba frame mag het rubber ook dan dus best wat sneller zijn met minder vertragende toplaag..

T64 toplaag is hiervoor gemaakt en doet dat vertragen minder. Traag openen beviel het me dus prima. Chinese rubbers kan ik dat ook mee maar moet de spons hard zijn anders gaat de toplaag meer vertragen doordat er meer beweging in komt ondanks het dun raken qua druk .
Dat geeft dan ook teveel impulsverlies en dus snelheidsverlies voor een goeie trage opening.
De openings topspins lijken dan mischien minder spin te hebben omdat de bal amper nog hoger dan het net komt maar ik let op hoe goed de tegenstander met de opening kan omgaan en niet hoe hoog de boog is anders dan hoog genoeg om het net te passeren.
Door het lagere hoogste punt komt de bal al scherper op tafel en springt dan ook scherper af en blijft lager zelfs als de spin gelijk is of zelfs wat lager,
Hard terug counteren is dan moeilijker voor de ander en zo kom ik beter in mijn spel wat de bedoeling is van een opening.
T05 op mijn abachi limba frame kon ik dit niet goed. Ik had de bal dan later moeten timen met de tafelrand soms in de weg en bovendien is het ergonomisch minder om goed spin te zetten en blessure risico is hoger.,Ik begin daar dus niet eens aan,
Snel herstellen voor zo,n quick loop erachteraan ben ik dan ook trager mee omdat ik de bal voor het openen eerst dieper weg moet halen.
In praktijk ging ik dan maar harde chinese topspins spelen met een raakpunt meer boven op de bal en slag meer naar voren maar de snelheid (katapult) van Tenergy 05 is daarvoor dan veel te hoog. Doe me dan maar een Hurricane III maar ik wou ivm leeftijd juist wat weg van de chinese rubbers.
Met t64 kon ik toen ook verder van tafel weer beter spelen zonder me kapot te hoeven werken (vooral met het eerdere chinese fh rubber natuurlijk een relevant verschil) en mijn spel kreeg dankzij dat rubber dan ook nog een flinke boost. Aurus 2,0 op bh (of ook wel andersom) maakte het topspin spelen uit tweede of zelfs derde lijn met bh ook een stuk makkelijker dan met een klassiek rubber in 1,8 (voor het spelen bij tafel met fh chinees rubber) maar werkte ook dicht bij tafel naar verhouding (vergeleken met andere tensors) nog goed. De hele range aan tafelafstanden kon ik dus weer behoorlijk goed aan zo en zonder dan al te hard te hoeven werken.
Dan nog speel ik liever zoveel mogelijk wat dichter bij tafel om geen energie te verspillen met risico dat ik op het einde van een partij en bij latere partijen energie tekort kom. Met vijftig moet je daar wat rekening mee houden of ik moest dat tenminste.. T64 is wat mij betreft dan ook een soort sriver voor ouden van dagen. Natuurlijk moet je er wat mee overweg kunnen en ik zat op niveau eerste noordelijke divisie toen getuige een paar partijen.
Dan nog kon ook een teamgenoot er vrij goed mee spelen en die zou in de nttb misschien derde klas gespeeld hebben als hij ooit Nttb had gespeeld.
Het batje klopte gewoon als geheel is wat ik daar uit opmaak.
Het frame was nog vrij snel ook voor een abachi limba frame en spons 1,9 mm. Dat had ook wel 2,1 mogen zijn denk ik maar op een minder offensieve variant mogelijk niet ivm het met zo,n frame nog op tafel houden van die quickloops of bh spinblok als ik het op bh speelde (ook dat ging voortreffelijk maar Aurus ook prima en tenergy was wat beter met fh).
Aurus wat meer katapult en dus sneller tot met meer topsnelheid geslagen ballen. Dan wint t64. Bh vindt ik die katapult wel fijn om met korte bh slag al goed snelheidsdruk te kunnen geven en benut ik die topsnelheid toch minder

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 11 Mar 2018, 10:14

Momenteel speel ik met de 'Mepper'met Tenergy 05 1.9 en Tenergy 80 2.1
Op zich speelt dit best aardig, maar ben toch nog niet helemaal overtuigd.

Nu heb ik even zitten kijken wat ik nog heb liggen qua rubbers :
Butterfly Tenergy 05 2.1 rood
Butterfly Tenergy 05 2.1 zwart
Butterfly Tenergy 05 1.9 zwart
Butterfly Tenergy 80 2.1 rood
Butterfly Rozena 2.1 rood
Butterfly Rozena 2.1 zwart

@ mank : wat denk jij dat hiervan de beste rubbers zouden zijn voor op de 'Mepper'?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mar 2018, 20:53

Hoi,

Ik zou uit deze rubbers met een keukenweegschaaltje
het meest lichte setje uitzoeken :) .
Van daar uit eventueel nog eens wat testen maar ik zou denk ik een lichter setje prefereren dan met deze rubbers mogelijk is.
Ze weerspiegelen volgens mij je rubbervoorleur ontstaan
door het spelen met frames als het appolonia frame en Zlc frames.
Frames met kortere balvoering (dwell) en zware rubbers met name als de toplaag zwaar is verlengen over het algemeen de balvoering voor spin.
Bij je huidige frame is dat minder nodig en werkt het qua spingevoeligheid en minder vlotheid lossen van de bal al gauw tegen.
Niet vreemd door het type frame waar je vandaan komt en waarmee je speelde toen je deze rubbers kocht . Niet alleen per kant op het gewicht letten maar ook complete setje wat in de gaten houden omdat dit het "gedrag" van een frame al beinvloedt en daarmee hoe het speelt ongeacht de kant bh of fh,
Het bh rubber dempt ahw het frame als je een fh slaat wat af in snelheid zodat het trager wordt of voelt en je fh kant spingevoeliger wordt. Bh hetzelfde,
Verminder je het rubbergewicht dan neemt dat af en kun je waarschijnlijk wat meer vrijuit en meer ontspannen spelen.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 11 Mar 2018, 23:17

Het zijn gebruikte rubbers die ik erbij heb gekregen. Na dit seizoen komen er nieuwe op, maar nu moet ik het beste eruit zien te halen. Qua gewicht zijn de Rozena’s denk ik een fractie lichter dan de Tenergy’s. Maar dat weet ik niet zeker...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Mar 2018, 05:42

De rubbers zijn niet ongeschikt voor het frame maar mer voor fh geschikt denk ik en een setje voor op dit frame yitzoeken lijkt me altijd wat veel rubber. De bal moet nog wel wat voelen dat er een frame onder het rubber zit dan voel jij de bal ook nog. Dat is het tegenovergestelde van het zogenaamde doorslaan van de rubbers en is ook niet fijn spelen.
Wat het theoretisch allemaal ingewikkeld maakt is denk ik dat de elastische vervorming van de bal en de spons minder elastisch worden als de bal een hardere klap krijgt bij doorslaan. Meer rubber helpt dan om die klap op te vangen en zachter te maken met ok minder materiaalbelasting van de spons waardoor de bal goed blijft stuiten omdat de rebound coefficient in praktijk hoger blijft, Coefficient of restituution noemen ze dat in het engels.
Dat minder dalen van de rebound coefficient bij hardere klappen en hogere balsnelheden zou je dan merken als versnelling tov een harder rubber wat de klap beter opvangt.
Bij dit frame is de klap alleen al minder hard dan bij het apollonia frame bij zelfde slagen en balsnelheden, Zuke zware rubbers hebben dan minder zin,
Bij zachte tikjes en of dun raken van de bal blijft de rebound coefficient van de slag hoger maar de impact (de inkomende impuls) daalt als de toplaag stug is en zwaar, Die vreet dan ahw energie en ook als de rebound coefficient even hoog is speelt t05 dan trager dan andere tenergies. De spingevoeligheid van t05 wordt dan al gauw een probleem en kan een snellerframe helpen dat te verminderen maar een lichter rubber en zo,n osp frame doet samen hetzelfde en overall kontrole neemt meer toe. Met zo,n frame komt de snelheid dan ook makkelijker. Vooral bh kan dat een voordeel zijn. Proberen gaat alleen voor studeren :)

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 12 Mar 2018, 12:29

Het zijn gebruikte rubbers die ik erbij heb gekregen. Na dit seizoen komen er nieuwe op, maar nu moet ik het beste eruit zien te halen. Qua gewicht zijn de Rozena’s denk ik een fractie lichter dan de Tenergy’s. Maar dat weet ik niet zeker...
Er is http://tabletennis-reviews.com/referenc ... -database/, en de metingen daarin ogen betrouwbaar.

Rozena inderdaad iets lichter dan Tenergy 05; Rozena 2.1 weegt ongeveer evenveel als Tenergy 05 1.9.

Maar die keukenweegschaal doet wonderen, als dat het besluitende criterium is. *-)
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Mar 2018, 14:22

Niet het besluitende criterium maar meer als startpunt bedoeld omdat alle mogelijke setjes vrij zwaar zijn. Duitsland en andere landen is het ook vrij gebruikelijk om bij dit soort dure rubbers een gewicht incl verpakking op te geven bij de verkoper.
Dit omdat de rubbers in dit opzicht ook behoorlijk kunnen varieren.
Tendentieel zijn zware rubbers wat meer voor spin georienteerd power spel geschikt.
De spin snelheid ratio ligt voor powertopspin alleen meer vast omdat het om het totale energieniveau van de slag gaat en nethoogte, tafellengte ergonomie en tafelafstand sterk bepalende faktorenzijn die je kunnen limiteren als de spin snelheidsratio (en dan ook andersom de snelheid spin ratio) niet goed is en dat hangt van rubbers en frame af, de combinatie dus ook.
Een rubber met heel veel spinpower als t05 max verlaagt de snelheid spin ratio voor maximale energie (je powertopspins ) als het frame niet offensief genoeg is voor het rubber.
Dan krijg je een sterker bogige topspin als power topspin ipv wat strakker, Hoger en langer onderweg, Om meer vrijuit te kunnen spelen is die ratio belangrijk want bepaald hoe strak of bogig je speelt en dat bepaald of de tafel te kort wordt, tafelafstand te klein net te hoog etc voor het meer vrijuit kunnen spelen.
Ik vermoed dat het nu met deze rubber wat bogig is nog en het vrijuit spelen dan nog minder mogelijk. Met de lichtste rubbers uit deze selectie rubbers mogelijk al wat meer. (zelf testen en proberen gaat voor mijn theorie .:-).)
Meer en vaker moeten inhouden wil je iig niet lijkt me. Dat is gedwongen minder energie kunnen investeren in je slagen , zo met samengeknepen billen moeten spelen en de ander tegelijk meer mogelijkheden geven om dat niet te hoeven doen. Dat lijkt me nooit de bedoeling. Zelfs een verdediger wil wat kunnen hakken om de backspin te kunnen verhogen.
Fh of bh kant wat minder rubber gewicht wordt het meestal al minder bogig en zelfs beide kanten, Dat komt door de invloed van de rubbermassa op de frameaktie die al begint voor je het voelt. Zien doe je dat sowieso niet maar bij een werphengel dus wel.
Zet dan, (voor wie wel eens gevist heeft) maar eens vijf gram bladlood om een hengeltopje .
Bij een zware zeehengel maakt het niet veel uit maar gewone hengel of spinhengeltje verandert de hele worp ook technisch. Voelt anders werkt anders etc.
Een frameblad is ook wat als de knoop op het eind van een zweepje waarmee je een fikse tik uit zou kunnen delen. Meer rubbergewicht werkt wat dat betreft heel anders dan zwaarder frameblad of harder frameblad. De frameaktie waar ik op doel en hoe de rubbers die beinvloedden wordt onderschat denk ik. Techniek is ook een frame benutten als niet een dood oneindig stijf ding tot je de bal raakt. Dat kunnen spelen de rubbers alleen ook een rol bij. Met wat lichter setje wordt dat denk ik beter bij dit frame . Dat gaat om vrij kleine verschillen maar kun je zelf uittesten. Wel in wedstrijden omdat dan het vrijuit kunnen spelen meest onder druk komt te staan. Dat is ook lang niet altijd mogelijk natuurlijk (allemaal opgelegde kansen zou leuk zijn maar is in praktijk anders) maar algemeen wat vrijer vaak wel. Dan speel je met meer plezier en worden de resultaten ook vanzelf beter..
Voor groot deel is dat een kwestie van afstemmen rubbers en frame op elkaar , dan batje op bh en fh afgestemd en daarmee op jezelf en je hand van spelen met ook een backhand en forehand kant :) .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Mar 2018, 05:43

Voor iedereen is dat anders natuurlijk maar ik hou ook niet van grote verschillen tussen m.n fh en bh rubbers. Heel harde spons op fh en zacht op bh bijv,
Zou als ik nog speelde tenergies als ik daar mee zou spelen ook laten uitzoeken op gewicht of de variatie in ieder geval meenemen bij het zoeken van geschikte rubbers.
T80 fh medium zwaar vragen en t64 licht geselecteerd, Een andere keer kan ik dan zelfde weer of een lichtere t80 of zwaardere en T64 eventueel zwaarder. Dikte variatie is nog mogelijk 1,9 of 2,1 mm. Rubbers wel steeds afspelen anders wordt het een dure grap maar zo kun je al veel varieren met twee toplagen waar mi niks mis mee is integendeel. Doe je dit niet dan is het elke keer ook maar afwachten wat je krijgt door de gewichtsvariatie. Meer dan honderd euro uitgeven voor twee rubbers is al absurd genoeg . Een wat goedkopere tensor zou ook zeker een optie blijven maar Tenergies kan ik langer goed houden en wat ik tot nog toe gespeeld heb aan tensors kon wat mij betreft niet tippen aan de kwaliteit van die rubbers als het op topspin aankomt. Vooral ook qua variatie mogelijkheden met topspin niet. Gevarieerd topspin was altijd het sterkste facet in mijn spel en dan is het verleidelijk toch maar die prijs te betalen, Aurus beviel me nog het beste als bh tensor rubber maar t64 iets beter nog, Die beviel alleen ook beter op fh en met meer voorkeur dus had ik die op fh later na eerst vaak omkeren, Verschil was dan niet al te groot.