Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 14 Mar 2018, 02:53

Door het toch wat flexibeler en zachtere frame kun je het hardere van een frame nog wat missen door de hardheid en zwaarte van de rubbers.
Een zachter en of dunner dus lichter rubber kan dat vaak prima compenseren, Zwaarder frame doet het tegenovergestelde, De frames met harde buitenlagen zijn vaak vrij licht door een zacht binnenwerk en dan kunnen de rubbers vanwege de hardheid van de buitenlagen en meer starre stijfhei van het frame beter dik maar ook niet te zwaar en niet te hard dus vanwege het lichte gewicht van zeg 80 gram. Dit alser frame kan wel wat meer aan maar als je van een wat hard speelgevoel houdt niet te veel meer,
Vandaar die tip om gegeven deze rubbers het lichtste setje een keer te proberen. Dan weer verder kijken met eventueel ook nog iets lichter setje als optie door - meest voor de hand liggend - een wat lichter bh rubber. Ipv zachtere spons, hoewel dat ook kan, zou ik eerder de toplaag wat lichter nemen dan bij deze rubbers en dan eventueel 1,9 mm en - ook eventueel - met een t64 een lichter exemlaar. Al met al geeft dat dan al een behoorlijke gewichtsbesparing tov deze rubbers,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Mar 2018, 12:16

Overigens heb ik ook vaak genoeg voor clubgenoten die nog ;één of twee prima rubbers hadden een passend frame geadviseerd en of voor ze gekocht of gebouwd. Dan houdt ik rekening met de rubbers en de persoon die ik ken als speler. Een frame is dan de missing link om de persoon in kwestie en de losse rubbers weer samen te brengen tot weer een speler of iig iemand die kan tafeltennissen weer. Speler is iemand die tt speelt en persoon is iemand die een nieuw batje nodig heeft omdat i anders niet kan spelen en speler kan zijn,
Zo simpel is het toch ? :). Ik ben al een paar jaar geen speler meer geweest maar eens een speler altijd een speler (of ik zou nu dement moeten zijn en zover is het nog niet.). Ik was alleen nooit continue aan het tafeltennissen dus altijd gaat niet helemaal op. Ik had vroeger alleen minder afstand van de laatste keer dat ik tafeltenniste. omdat ik wekelijks meestal wel één of twee keer tafeltenniste.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Mar 2018, 23:46

Om deze rubbers wat langer goed te houden ivm het nog testen kun je ze natuurlijk ook even "behandelen".
Zo zorg ik altijd dat een rubber wat vlak ligt voor ik het monteer.
Meest ligt het wat in een schaalvorm met de spons omhoog liggend.
Dan behandel ik de spons met wat lampolie en of "babyolie" zoals dat spul heet (meest ook een aardolieraffinage produkt,minder snel verdampend en vlambaar dan lampolie waarmee de duurzaamheid van de werking verbeterd) tot het rubber na dag of twee dagen wat vlak ligt,
Meestal is het al vrij snel weer vlak maar komt weer terug in de schaalvorm terwijl het spul zich meer verdeeld in de spons. Dan volgt een tweede laagje.
Vaak legde ik een oud boek op het rubber eventueel met plasticfolie er tussen of op een glasplaat met spons kant op het glas om verdampen naar de lucht te verminderen.
Toplaag behandelen werkte bij mij nog niks beter dan wd 40 maar zijn ook produkten als spinmax voor of Falco life expander. Vooral bij nog vrij goeie rubbers is het zaak niet te overdrijven.
Een te zwaar en te zacht getunede Tenergy max lijkt mij iig niks.
Daar zijn de chinese rubbers geschikter voor omdat het uitgangspunt dan een heel ander type rubber is. Ook onder topspelers zou er wel met dit soort huis tuin en keukenprodukten geknutseld worden en Lampolie behandelde rubbers zouden zelfs nog door een speedglue test komen, Dit las ik tenminste ergens, niet zeker.
Behandelen met chemicalien zou niet mogen maar valt chemicalien die verdampt zijn vervangen door wat lampolie om het rubber te retunen daar onder en is het onsportief ? Daar is toch niemand het over eens en controleerbaar is het ook niet.
Geen reden om dan roomser dan de paus te willen zijn lijkt mij.
Regels zijn regels. Lucht is lucht.
Goed argument is dat.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Mar 2018, 13:20

Het is natuurlijk niet zo dat de dynamische verandering van een frame door het rubbergewicht te veranderen de enige verandering van het batje is.
Ik bedoel met dynamische verandering trouwens de andere dynamiek van het frame
tijdens de volledige slag inclusief het gedeelte van de slag in aanloop naar het raken van de bal. De hoeveelheid rubber op het blad bevestigd veranderen veranderd dat deel van de slag en de bijhorende dynamiek van het frame wat. Daarmee rekening houdend is een batje wat gerichter te veranderen.
Het spelen en hoe je alles ervaart verandert wat want het frame is in dynamische zin al verandert voor je de eerste bal weer raakt alleen al door de andere rubbers.
Die dynamiek stopt niet opeens op moment dat bal en batje contakt maken.
De bal valt er ahw in.
Bij badminton bijvoorbeeld is dit makkelijker voor te stellen door de lange steel tussen grip en blad. Die heeft een zekere stijfheid en elastische sterkte.
Het hele blad krijgt een swiep voor de shuttle geraakt wordt. Die swiep zet de speler in en begint dan al voor de shuttle geraakt wordt door het blad terwijl het racket dan al vol elastische energie zit waar de shuttle eventueel nog wat aan toevoegt zelfs.
De shuttle beinvloedt de dynamiek uiteraard ook.
Een ander steeltje monteren als dat zou kunnen verandert dan het hele racket en het spelen ermee, Als de snaren vijf gram zwaarder zijn verandert de dynamiek van het steeltje ook en de slag zoals de speler die uitvoert enzovoort. Het minder voorstelbare bij een tt racket zegt wat dit betreft niet alles. Met bepaalde opname technieken is het ook wel zichtbaar te maken denk ik als andere amplitude van het blad tov het gripdeel.
Bij een snelle punchblok is het nog het best voorstelbaar misschien met de duimdruk erbij, hoe een frame dan eerst reageert (elastische energie krijgt) en vervolgens het frameblad achter de bal met een paar mm rubber tussen bal en frame. J De speler benut dan de elastische rebound van het frame op de eerdere (elastisch opladende) belasting met oa de duimdruk die de elastische energie in het frame brengt om -niet zelden - de ander kansloos te laten. Als proces zorgt dit voor meer impuls vanuit de speler naar en in de botsing frameblad en bal met die paar mm rubber er tussen als een verende ruimte die de impulsen opneemt en ook elastisch vervormt met een rebound en niet eerst het ene verhaal, het frameverhaal en dan het rubber verhaal maar tegelijkertijd, Het rubber doet eerst alleen niks anders dan als "dood gewicht" op het frame gemonteerd te zijn.
Ik vergroot het natuurlijk uit omdat dit soort dingen niet te zien is.
Door mijn Hts studie werktuigbouw ben ik zoiets meer gewoon denk ik.
Een frame is ook een werktuig en hoewel er geen draaiende onderdelen in zitten (niet mechanisch) is het tot de bal geraakt wordt en daarna ook lang niet een dood ding. Ipv mechanisch werktuig spreek je dan van een dynamisch werktuig. Dit geld in principe voor alles wat je gebruikt natuurlijk maar bij frames en tafeltennis is het meer relevant dan
voor zeg een theekop of theelepeltje bij het roeren van de thee.
Bij framebouw en bij tafeltennis speel je hier mee waardoor van alles mogelijk is wat anders nooit zou kunnen zoals een flitsende punchblok of bh smash. Alle slagen zouden ook minder licht gaan en of lagere balsnelheden als het frame niet meewerkt. Omdat ook je slag hierdoor op het batje moet zijn afgestemd om het frame voor je te kunnen laten werken en het rubbergezicht zo de slag en de mate van meewerken beinvloedt heeft dat laatste meer invloedt dan je geneigd bent te verwachtten.
Veranderingen die spelers zoeken zijn vaak ook maar klein,
Kies je een rubber voor zo,n gewenste verandering en werkt de gewichtverandering mee in zelfde richting dan is een kleinere rubberaanpassing vaak al genoeg. Kies je net verkeerd dan werkt het een het andere tegen en valt het nieuwe tegen omdat de verandering van het batje in praktijk anders , minder gunstig uitpakt dan verwacht.
Op de andere kant is het batje dan ook verandert maar veel minder natuurlijk. Vijf gram lichter bh rubber speelt voor mij alleen al merkbaar anders met fh, Evetuele verandering van sponshardheid, dikte etc wat er bij komt werkt ook allemaal wat door op de fh. Die invloedden allemaal onderscheiden kan niet omdat de ene verandering vaak onlosmakelijk verbonden is met de andere maar ene rubber vervangen voor andere komen al die faktoren bij mekaar. Dan is het ook wat intuitie wat de verandering van rubber zal doen voor het batje en per kant en ook wat hopen dat het goed uitpakt natuurlijk. Ik vergis me wat dat betreft ook wel eens.
Bij een frame waarmee ik al met meerdere rubbers gespeeld heb is mijn intuitie alleen beter en is het moeten hopen duidelijk minder.
Andere types frame dan ik gewend ben ook veel minder.
Het type frame waar dit Alser frame onder valt ken ik natuurlijk veel beter.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mar 2018, 14:22

Ik las bij het item voorjaarscompetitie net dat de t05 1,9 op fh je wel goed beviel.
Dat komt denk ik omdat je met dit frame de balafsprong ook met die sponsdikte wel
met voldoende gemak - zo nodig - hoog genoeg krijgt maar niet te ver bij het openen en zo mooi dun kunt spelen met goed fel aanzetten van spin.
Zo nodig houdt je die alleen ook makkelijker vlak en niet te lang als de ander topspin speelt om te blokken of over te nemen,
Het openen win je dan - als ik het goed heb - wat scherpte mee tov de max versie omdat je iets meer mee moet maar ook kunt werken en scherper kunt raken en of met meer energie.
(meer energie kunt investeren zonder een te lange verre en hoge bal te spelen of alleen hard).
In de rallye als je topspin krijgt toegespeeld kun je dichter bij tafel blijven met minder risico op te lange ballen en ook wat meer energie investeren in je slagen als dat zo uitkomt zonder te hoog en ver te slaan.
Echt ver van tafel zou je wat lengte kunnen missen maar dat is kwestie van trainen ook.
Net zo kun je op den duur uittesten of ,1,9 T 80 ook nog goed bevalt. Nog wat meer -en wat anders - de scherpte verhogen en wat meer de grens opzoeken voor het openen,
Zo kom je ook vanzelf ook uit bij wat een passend rubbergewicht is voor jou en het frame om zo het frame bij jou te laten passen ahw optimaal gecustomized voor jezelf en door jezelf..
Ik heb dan alleen de richting gewezen waar je het volgens mij zoeken moet.
Waar je dan precies bij uitkomt is aan jou. Met de tenergies als variatiemogelijkheden gaat dat ook heel mooi, T80 en t64 zouden bijv ook de max versies nog weer
een optie kunnen zijn maar dat is aan jou dus voor fh om uit te zoeken op den duur.
Ik denk alleen dat het niet veel zin heeft zulke wisselingen al te ondernemen
voor een t05 1,9 mm is afgespeeld als die al goed bevalt of je zou zo,n rubber nog een tijdje op bh kunnen parkeren en daar afspelen.
Ik zou zo een keer met je batje willen spelen :) .
Een goeie combi is namelijk lang niet zo persoonlijk als iedereen denkt.
Zo,n batje - frame en rubbers dus - speelt eenmaal alles goed is afgestemd
voor de meeste spelers gewoon beter en voor mij zou dat ook niet anders zijn denk ik.
Dan heb je een topframe, toprubbers en goed afgestemd en ervaar je de rubbers en het frame ook vanzelf meer als top. De kwaliteit van onderdelen in potentie komt er dan ahw meer uit dankzij het complementeren van frame en rubbers en als het goed is bh en fh tov mekaar ook. Materiaal maakt geen verschil is dan de groots mogelijke onzin.
Het gaat mij niet om het gelijk hebben trouwens maar meer om het wat toetsen van mijn eigen ideeen. Mijn clubgenoten speelden nauwelijks met tensors of tenergies dus heb ik met combineren daarmee vrij weinig ervaring anders dan mijn eigen ervaring en twee anderen wat.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 17 Mar 2018, 14:40

Ik zou zo een keer met je batje willen spelen :)
Wat mij betreft geen enkel probleem hoor! Ik weet niet waar je woont?

Qua rubbers veranderen heb ik besloten dat ik dat niet meer tijdens het seizoen ga doen.
Na het seizoen wel, maar hoe en wat dat zie ik nog wel!
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 17 Mar 2018, 15:01

@ mank : denk je dat de Butterfly Rozena rubbers geschikt zijn voor op dit frame?

Zo niet, dan kan ik deze wellicht beter te proberen te verkopen...
Kan ik de opbrengst gebruiken voor nieuwe rubbers!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mar 2018, 18:47

Groningen en vorig jaar voor t laatst getafeltennist.
Dat was buiten op een betontafel. :) .
Bedoelde het meer in de zin dat een goeie combinatie met deze toponderdelen
een fijn batje geeft door de variatie aan spelmogelijkheden.
Goeie combinatie is niet alleen subjektief per speler goed maar ook op het spel zelf goed afgestemd.
Op niveau ook maar dat zie ik niet als een vast gegeven.
(Anders zou niemand beter kunnen gaan spelen toch ?
Alle toplagen die je nu hebt en de t64 pok zijn in principe natuurlijk prima geschikt alleen niet perse met zelfde sponsdikte en elke kant van je frame (even geschikt).
Heb je het lichtste setje al een keer geprobeerd ?
Als dat met een rozena is en het verschil is meer dan twee a drie gram zou ik zeker een keer met dat rubber erbij testen en dan ook wedstrijd na eerst wat ermee oefenen.
Nu test je ook echt in wedstrijden en merk je dat je dan wat gedwongen wordt af te wijken van je normale spel. Dat is de enig mogelijke manier om, echt te testen,
Je wat aanpassen aan het batje wat je in je hand hebt hoort er ook bij.
Met rozena ipv een tenergy zal dat ook weer zo werken. Dan weet je of dat goed uitwerkt op je spel in het algemeen waarbij de gewichtsfaktor dan mogelijk ook invloed heeft en goed uitpakt, Zonder testen in wedstrijden (en dan als op zo,n avond met vier zware partijen) is dat allemaal niet meer te testen of voor mij om te voorspellen. Daar worden de verschillen te klein voor dan. Wedstrijden tegen minder bekende spelers en dan vier partijen vergroot dat uit en dan weet je meer.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 17 Mar 2018, 19:12

Zo da's best een eind weg... Groningen - Leiden haha! ;) Is maar iets van 220 km!

Nee nog niet geprobeerd. Heb niet zo heel veel lijm meer en momenteel bevallen de Tenergy's eigenlijk best goed... Ga binnenkort wel testen of de Rozena's lichter zijn en dan die er eens op plakken, maar daar wil ik eigenlijk liever even mee wachten tot de competitie is afgelopen. Zal morgen als ik er aan toe kom eens kijken wat het verschil is qua gewicht tussen de Rozena 2.1 en de Tenergy 05 2.1 Die heb ik beide nog liggen en kan ik wegen zonder dat ik rubbers van de Mepper af hoef te halen. ;) Denk op zich dat de Rozena net iets minder (intensief) gebruikt is dan de T05. Wellicht is daar nét iets meer spin nog uit te halen...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 17 Mar 2018, 19:27

Iemand bij ons op de vereniging waar ik afgelopen maandag tegen heb gespeeld, speelde met een XVT balsa frame met Tibhar Aurus Prime en SuperDefense 40 erop. Zou dat iets kunnen zijn voor volgend seizoen? Puur over de rubbers dan hé, het frame ga ik écht niet vervangen! Hij had erg veel power, spin en snelheid in de FH en prima controle met spinnen en blokken met de BH.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mar 2018, 21:25

Die prima controle ligt natuurlijk ook aan jou. Jij moet zien zijn controle te verminderen. Dat is het spelletje toch ook ?
Spelers met dit soort materiaal probeer ik uit het middengebied te blijven qua snelheidspin ratio (of ratrio lineairmomentum en rotatiemomentum ?).
Ik begin dan met waar ik meestal beter in ben (door mijn batje ook) en dat is spin.
Dat kan ook zijn de ander dwingen met spin een trage bal te moeten spelen.
Zo haal ik het spel ahw uit die zone en maak het meer eenspinspel omdat ik dan meestal de betere papieren heb. Dit is nog meer als mijn batje zwaar is.
Het voordeel van zo,n lichter en wat star batje is dat het goed completeert met juist minder energieke slagen maar waardoor zo,n speler ook weinig tijd nodig heeft om voor dat batje een maximale slag te spelen en goed rendement te halen. Het is meer een soort spervuur van slagen waar je dan mee te maken krijgt dan dat de afzonderlijke slagen zo goed zijn,
Dit geeft jou alleen tijdgebrek en dat voelt en lijkt dan alsof hij met meer power speelt dan er in werkelijkheid energie in de bal zit. Dan zul jij tijd moeten zien te creeren voor jezelf.
Hem dwingen minder hard te openen en dan overnemen met spin of gewoon ineens goed hard blokken, Meteen na de opening zien hem van tafel weg te krijgen waar topspin bij kan helpen en lage stuit van de de bal. Hoe lager deste beter us ook het trajekt van je eigen slagen speelt een rol. Nu kun je dat spelletje alleen nog niet zo spelen als over een half jaar,
Zelf een beetje lichter rubber heb je minder tijd nodig en speel je beter mee in zo,n snelle rallye van twee of meer slagen achter elkaar .Vooral bh is een wat licht batje dan belangrijk ook om topspin te spelen anders werk je je het ongeluk en haal je uit tenergies ook lang niet zo veel en vrijwel niks meer. Het rendement daalt dan door mindere techniek voor die rubbers en de cpmbinatie als geheel ...onder tijdsdruk, Tijdsdruk is er bijna altijd en je moet technisch ook uitkomen met de tijd die gegeven is om wat goeds te doen, .
Of stap een keer terug en probeer zoveel mogelijk topspin te geven met oog op lage stuit hard en scherp over het net (T64 aanrader) of een keer vertragend maar veel spin (kon ik er ook nog behoorlijk goed mee), Het spel uit zijn comfortzone zien te halen en de extremere variatie zoeken.
Daar zijn je huidige rubbers perfect voor en frame ook.
Rubbers wat lichter kun je hetzelfde spel dichter bij tafel juist beter mee spelen. Hoog spelritme. Op bh zou ik dan beginnen als je t05 op fh houdt en met het lichtste rubbertje wat je verder hebt kun je dat testen,
Die prime is een echt speed rubbertje volgens mij maar weet ik zo niet allemaal. Bijna alles wat je op bh zet met 1,8, a 2,0 mm spons (dit frame kan ,1,8 ook beter op bh dan je vorige frame, voelt minder dun door meer flexibiliteit en zachtheid van het frame) kan denk ik wel. Het andere rubber is andere koek naturlijk. Kan op zich ook maar veel meer controle en vertragend georienteerd. Dat kan wel helpen zo,n type speler te ontregelen met tragere geplaatste spinbloks op een opening bijvoorbeld. Zelfs t64 vond k wat dat betreft alleen niet verkeerd. Ik let er dan meer op dat de ander de bal niet te hoog aangespeeld krijgt. Niet alleen spin en snelheid ook trajekt van de bal en eigen timing zijn dan belangrijk,
Met de t64 is dit alleen ook explosief hard mogelijk en het rubber pakt de bal goed voor voldoende spin. Dan richt ik me meer op het van tafel wegdrukken met snelheid spin en diepte, Een kortere blok moet de bal al dalend zijn tegen dat de ander kan slaan zodat die meer op spin moet spelen en dan komt de bal bij balsa batjes trager, Die zijn dan hoed en hard over te nemen, Lukt opk niet altijd allemaal even goed zoals ik het nu voorstel maar zo zijn dit soort spelers beter te controleren. Teveel in hun comfortzone meespelend en even te makkelijk spelend wordt je weggetikt met zo,n spervuur van snelle spin en contraballen.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mar 2018, 10:45

Zo da's best een eind weg... Groningen - Leiden haha! ;) Is maar iets van 220 km!

Nee nog niet geprobeerd. Heb niet zo heel veel lijm meer en momenteel bevallen de Tenergy's eigenlijk best goed... Ga binnenkort wel testen of de Rozena's lichter zijn en dan die er eens op plakken, maar daar wil ik eigenlijk liever even mee wachten tot de competitie is afgelopen. Zal morgen als ik er aan toe kom eens kijken wat het verschil is qua gewicht tussen de Rozena 2.1 en de Tenergy 05 2.1 Die heb ik beide nog liggen en kan ik wegen zonder dat ik rubbers van de Mepper af hoef te halen. ;) Denk op zich dat de Rozena net iets minder (intensief) gebruikt is dan de T05. Wellicht is daar nét iets meer spin nog uit te halen...
Net even gekeken naar het verschil tussen een Tenergy 05 en een Rozena, beide in 2.1 dikte. De Tenergy 05 zit op 49 gram en de Rozena op 47 gram. Beide rubbers zijn gebruikt en hebben exact dezelfde afmetingen (157x150 mm.) Wat een Tenergy 05 in 1.9 weegt weet ik niet, die zit nog op de 'Mepper' geplakt. Deze is alleen wel iets kleiner 'gesneden' en past nét niet op het frame...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mar 2018, 12:09

...
Laatst gewijzigd door mank op 18 Mar 2018, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mar 2018, 12:24

Dat is een wat klein verschil al voel je dat al wel, Het verschil voelen terwijl je het batje stil houd als bij het ontvangen van een serve is ook anders dan het ervaren tijdens het spelen.
De versnellingen zijn dan duidelijk hoger dan de gravitatie (9,8 m/s per seconde is de valversnelling), Vooral tijdens het overgaan van de terughaalbeweging naar de beweging vooruit als bij een punchblok de duimdruk ahw verraadt en fh de wijsvinger.
De belastingsvermindering bij 2 gr verschil is dan dus ook groter en dat geldt dus ook voor de belastingvermindering van het frame in de nekzone.
Met vier gram is het verschil twee keer groter nog. Dit beinvloedt je slag en de dynamiek van het frame dus wat doorwerkt tijdens het raken en op de bal
Het frame zelf verkeert dan ook niet meer in een rusttoestand als een stuk hout wat je tegen de bal gooide.
Ook je slag verandert wat aan dat kan niet anders. Het batje maakt ook onderdeel van de slag uit en de bal ook even. Zelfs na het raken wordt de bal vaak nog als onderdeel van de slag gezien, Hoe twee gram minder rubber uiteindelijk uitwerkt kun je dus alleen ervaren.
Het hangt er oa ook vanaf hoe het huidige rubbergewicht zich verhoudt tot het frame denk ik en jij als speler tot het batje . De versnellingen waar het om gaat die met de weerstand de belasting van een frame geven (massa geeft die weerstand aan) verschillen per slag en per speler,. Voor groot deel gaat het om rotationele versnellingen trouwens dus in relatie tot de buigsterkte van een frame in de nekzone (met meer of minder elastische vervorming).
Met twee gram zwaarder frame wordt tegelijk die sterkte ook verbeterd terwijl dit met twee gram rubber erbij niet gebeurt. Daardoor kan er -voor een bepaalde speler of bijna elke - sprake zijn van overbelasting van het frame door te hoge rubbermassa,
Het is alleen heel subjektief en hangt ook wat af van andere kenmerken van de rubbers .
Echt een gevoelskwestie dus en ik kan je gevoel en ervaringen niet in een theorie vangen.
Het verschil tussen wat je ervaart met een lichter rubber en wat je ervaart met een zwaarder rubber is alleen bij iedereen wel wat overeenkomstig als het om een bepaald type frame gaat en tegen de honderd gram aan rubber. Dat is meer gewicht en hogere massa dan het hele frame. en twee gram verschil is twee gram verschil. het verschil in framebelasting zegt dat niet alles over maar wel wat omdat een batje relatief licht is.. Naarmate iets zwaarder is kun je het dan meer belasten als er geen verdere externe kracht is dankzij de extra traagheid. twee gram extra is natuurkundig ook twee gram extra traagheid die je op het frame hebt zitten.
Basis eenheden voor een kilogram zijn Newton (kracht) Meter (afstand) en seconde (tijd).

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mar 2018, 15:22

Dus eigenlijk maar eens proberen met beide Rozena’s erop? Die zijn lichter dan de Tenergy’s...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mar 2018, 17:07

Ik zou .één rubber doen,
Het gaat nu meer om de details.
Je houd door maar aan een kant wat te veranderen de andere kant onveranderd.
Toch merk je dan vaak dat het hele batje wat fijner speelt inclusief de kant waar je niks veranderde en die dus toch veranderde :) .
Je merkt het alleen meer achteraf na een competitie bijvoorbeeld als je je techniek en spel er onbewust al meer op ingesteld hebt,
Dan kun je goed reflecteren op de totale verandering ipv per kant of twee ineens. De rubbers zijn anders in andere aspecten ook te anders,

Zo ben je tegelijk ook bezig "je spel" weer - stap voor stap -te ontwikkelen met dit andere frame. Commentaar van medespelers of anderen en wedstrijdresultaten kan daar alleen maar bij helpen natuurlijk. Verander je teveel dan brengt dat commentaar je ook eerder uit balans en ga je onzekerder spelen. Een goed lopende fh blijft wel een goed lopende fh zo extreem zal dat niet veranderen met deze rubberwissel. Dat is dan meer een zekerheidje al en maakt dat je daar eerst niet teveel mee bezig hoeft te zijn.

Het gaat er nu voor jou ook nog om het frame te leren kennen met rubbers.
Dan ben je straks klaar voor volgende spelronde en weet je beter welke rubbers je dan vast mee wilt spelen.

De rubbermassdatabase lees je alleen gewichten per rubber maar die wordt pas echt handig als je ook per setje kunt denken en dan voor wat nog goed werkt voor jou met een een bepaald frame. De kans door een miskoop voor één kant een keer op een combinatie rubbers uit te komen die met dit frame voor jou niet goed werkt is dan al een stuk kleiner n daarmee de kans op een miskoop. Sponshardheid in combinatie met het rubbergewicht zegt ook veel.
Zachte spons en zwaar rubber is de toplaag altijd spin georienteerd.
Is de spons hard voor het rubbergewicht dan is het rubber vrij wel zeker een snelheidsduiveltje behalve als het bijv een chinese spons en of toplaag is natuurlijk.
Ik bedoel dit voor wat zelfde type rubbers .Niet voor een klassieker en een tenergie,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mar 2018, 20:28

Dan neig ik er toch naar om een Rozena op de FH te gaan plakken. Zal ik dan de T80 op de BH houden of deze vervangen voor een T05 of een Rozena?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mar 2018, 22:50

Ik had begrepen dat de Tenergy 05 op fh je goed ging bevallen en steeds beter,
Ik zou dat dan nog even laten omdat het volgende keer
dan vanaf begin al goed gaat en nog weer wat beter naarmate de speelavond vordert
Zo,n positieve ontwikkeling is nog niet klaar met één avond als je dat tijdens de vorige keer opviel. Gewoon alles nog even zo laten is ook een optie natuurlijk.
Ik dacht alleen dat het om het bh rubber ging, Bh dikkere spons dan fh is niet zo gangbaar. Ik houdt er zelf ook niet van. Bh sla je de bal vaak iets eerder qua timing en 1,9 bevordert een snelle kompacte bh met goeie plaatsing. Voelt ook weer wat dikker dan op je vorige frame dus mis je die - 0,2 mm denk ik amper. Qua afstemming bh en fh is gelijke dikte of bh slagje dunner meestal beter. Anders krijg je op bh en langere dwell dan fh en andersom ligt meer voor de hand vanwege de kompactere bh slag.
Rozena is minder spinsensitiv en dat kan ook een voordeel zijn al zijn die in 2,1. ze zijn wel lichter. Rozena en t 05 kun je ook het batje draaien en zo de rozena op beide kanten even testen. Rozena , 2,1 fh en to5 1,9 bh kan ook prima zijn, De t05 even overzetten naar bh is ook maar één rubber verandert
In ieder geval blijf ik je aanraden nu eerst niet meer dan één rubber per keer te veranderen.
Verder voelt dit wat ongemakkelijk omdat het om zulke miniscule details gaat al.
Je zou met zo.n frameverandering eigenlijk wat rigoureuzer moeten kunnen testen.
Setje rubbers van plm negentig gram of zo. Vanaf vijf gram verschil merk je de verschillen niet alleen maar wordt het relevanter. Merken is dan nog wel lastig omdat je daarvoor weer één rubber per keer moet veranderen om met de andere kant te kunnen testen. Steds maar twee a drie gram dus,
Test je een keer met een vijf gram lichter rubber voor een vijf gram zwaardere dan merk je beter wat vijf gram doet met de andere kant.
Eind van de avond een keer met maar éém rubber testen is ook mogelijk.
Bh even testen en fh diverse slagen, Dan merk je hoe je je techniek aan moet passen en hoe alles anders speelt. Dan begrijp je het type verandering. Met lichtere of zwaardere rubber kun je daar dan subtieler mee "spelen" en het mee gebruiken om je batje samen te stellen.
verschil in balafsprong, snelheid spin etc. Speelt wel wat onwennig natuurlijk

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 19 Mar 2018, 18:39

Momenteel speel ik met een T80 2.1 op de BH. De T05 heb ik al vaker op de BH gehad en vind ik persoonlijk niet fijn. Veel last met service ontvangst en opent minder lekker dan de T80 of Rozena (alleen vlak aangezien ik niet kan spinnen met de BH). Probleem is dat ik in 1.9 alleen een zwarte T05 heb. In 2.1 heb ik de keuze uit T05, T80 of Rozena. Lastig!

Wellicht is er iemand op het forum die een T64 in 1.9 te koop heeft?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Mar 2018, 19:43

T05 toplaag is om met bh op spin te openen (met wat latere timing) ook te stug,
Op ons niveau moet je die toplaag denk ik echt als fh toplaag zien . Timo Boll zijn power is met bh ook lager dan zijn fh maar waarschijnlijk hoger dan jou of mijn power met fh.
Met voldoende power kun je goed aanzetten op )zoveel mogelijk spin zonder hierbij teveel snelheid te verliezen. Bh is spin en snelheid beperkt als je niet voor een van beide ahw kiest.
Kies je met t05 voor een spinopening dan is gebrek aan snelheid het probleem . De bal haalt het net niet.
T 64 is de toplaag voor spin lager kaliber maar dat past juist prima bij het lagere vermogen van mijn bh en dan kan ik opeens wel traag bh openen zonder dat het te traag wordt door een zware dikke toplaag.
Het lijkt paradoxaal maar is het niet. Een goeie trage opening die laag blijft heeft een zekere snelheid nodig omdat je de bal wat meer laat zakken verticaler omhoog slaat en dan mooi scherp kunt aansnijden (brushen) . De toplaag moet dan een zekere souplesse hebben om het rubber niet te veel de snelheid te laten dempen of het frame moet dus offensiever zijn en je huidige frame zit wat minder in die categorie mar kun je ook prima offensief mee spelen natuurlijk. Er zijn veel meer rubbers dan t64 waarmee je dit kunt testen. Aurus og aurus soft is daar een van en snelle vlakke opening of tikken verlies je ook niks.
Dat komt door de kaliber afstemming op je eigen vermogen. Net als met iets simpels als een steentje gooien, De een gooit dan verder met een wat zwaardere steen de ander met een lichter kaliber steen en lichtere steen dus. Speerwerpers honk ballers darters hebben daar allemaal zo hun voorkeuren in. Bij tafeltennis heb je alleen de maffe situatie dat je zowel met het spin facet als het snelheidsfacet te maken hebt en dan per slag.
Rubbers en frame moeten dus per speler wat op de spelers zijn afgestemd en ook rubbers tov frame omdat een frame min of meer al deel is van elke speler. Spin kun je dat wat met de toplaag doen en dan per kant en frame wat tussen bh en fh in afstemmen zodat op beide kanten het batje goed past maar ook potentie heeft voor verdere progressie. Ik zou een jeugdspeler van veertien geen Mazunov aanraden bijvoorbeeld. Beetje heel veel potentie dan. Voordat het frame een keer wat passend is zijn er dan jaren voorbij gegaan.