Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 12 Mei 2018, 13:11

Tov elkaar maakt niet zo veel uit maar wel wat
Als iedereen doet denk ik, stem ik rubbers ook op het frame af waarmee ik wil spelen. Het batje moet ahw zo goed mogelijk bij mij passen en de frames en rubbers moeten daarin passen maar apart hoeven ze niet extreem voor mij te passen zolang het batje maar (wat) goed is.
Heel grote verschillen tussen m'n fh en bh ontstaan dan eigenlijk nooit,
Het zijn meer accenten waarbij ik bij hetzelfde speltype blijf maar ook binnen dat speltype bestaan aanpassingsmogelijkheden, Zowel van mijn kant als het batje aan kunnen passen aan mij. (mijn spelniveau, snelkracht, konditie, fysiologie mentaal etc, allemaal aspecten van mij als ttspeler waarbij niveau meer het niveau is waarop ik - op zeker moment in mijn leven - akteer maar wat dan ook mijn niveau is dus (inmiddels is dat natuurlijk behoorlijk teruggelopen na een tijd niet spelen) )
Bij een rozena 1,9 mm op fh is een wat zachtere 64 dan eerder passend.
Met je fh kun je relatief dicht tegen tafel blijven spelen (met nog zelfde manier van spelen en slagen) dankzij de niet te hoge en verre balfsprong.
Op je bh kan een te harde tenergy 64 dan mogelijk wat te veel van het goede geven door de ook algeheel dan wat kortere speelafstand,
Dat afstandsverschil ivm fh (naar 1,9 mm spons ipv 2,1 en geen t05 maar Rozena met ook wat zachtere spons) hoeft gemiddeld niet meer dan een voetje te zijn maar kan ook maken dat je consistentie op bh negatief beinvloedt wordt door zelfde probleem met pverschietende ballen. Met zachtere spons wordt in die situaties de balafsprong vlakker, meer naar voren. Zo stem je fh en bh dan op elkaar af uitgaand van (gemiddeld) zelfde speelafstand tov de tafel. Of dat dan wat verder is of dichter bij bij zelfde soort spel is minder belangrijk. Hiermee maak je het jezelf makkelijker met voetenwerk of als dat tekort schiet met het slaan van de bal.
Moet je met fh meer terug en daardoor met bh enorm hijsen en werken dan is dat - omgekeerd - ook niet goed,
T64 Fx zou dus ook al wel kunnen en als je twijfelt vraag je een lichte of zware fx
Wat je zelf wilt en als ze er op ingaan.
Voor het inpakken zoeken ze dan een lichtere uit of medium of zwaarder of zo dicht mogelijk in de buurt van het gewicht wat je vraagt.

Lichter is dan normaal gesproken ook zachter.
Dichter bij tafel kunnen blijven spelen , iets eerder timen dan ook, kan zelfs de tempodruk die je kunt uitoefenen opvoeren ook als de bal wat trager zou zijn.
Je verkort immers de afstand en kortere afstand heeft de ander de bal sneller terug,
Daarbij kun je wat scherpere hoeken maken en scherper plaatsen.
Het iets lichtere gewicht (twee gram misschien ?) en waar het rubber zit (op het bladgedeelte van het frame) maakt de balans bovendien nog iets lichter zodat je zelf nog wel snel genoeg blijft met je slagen en reakties en ook om die reden minder nodig (even ver) terug te stappen.
Waarschijnlijk hoef je hier niet eens bij na te denken om je spel dan aan te passen.
Het gaat vanzelf omdat de verschillen vrij klein zijn . De bal vergroot dit soort verschillen alleen uit. Iemand die niet op tijd terug stapt met max tenergy 05 op dit frame en daarmee te dicht op tafel speelt bij te vroege timing ziet de bal steeds over tafel schieten.
Moet dan eerder of meer naar achteren waarop er ook met bh problemen kunnen ontstaan.
De ballen halen met bh dan het net niet meer.
Probleem is dan dat de speelafstand tov tafel met bh en fh verschillend is.
Dan kun je nog zo goed voetenwerk hebben maar als je dat niet meer kunt oplossen heb je een prpbleem met voetenwerk dankzij een batje wat voor verschillende speelafstanden het beste speelt. Positioneren direkt na je serve wordt dan bijvoorbeeld al onzekerder want je weet dan nog niet of je de volgende bal met fh of bh moet spelen.

Ik merkte dit toen ik zelf voor het eerst weer met tensors ging spelen na chinees rubber op fh en een1 ,8 mm klassiek rubbertje op bh.
Meteen na de serve (als die niet kort was) moest ik me iets verder van tafel positioneren,
Anders maakte ik met fh en bh teveel fouten,
Toen ik dat erin had (wat vrij snel ging misschien ook omdat ik niet altijd met chinees rubber speelde) ging het spelen weer meer vanzelf. Dit was alleen een groter verschil.

Om voor mekaar te krijgen dat je meer op één lijn kunt spelen in verschillende fases van een rallye moet het bh rubber iets sneller zijn maar ook niet overdreven.
Is het te traag dan gaan spelers met de bh vaak meer voor hun lichaam spelen ipv de bal even laten komen en een goeie slag maken of rechtshandige spelers gaan met de rechtervoet naar voren bij elke bh (als met tennis) ipv voeten meer parallel tov de tafel.
De schouder komt dan dichter bij tafel en dus de hele arm en timing verleggen ze zo ook naar korter na de stuit. Omdat ze anders te hard moeten werken met hun bh.
Je kunt dus ook een verkeerde en mindere bh en voetenwerk ontwikkelen of onderhouden door met bh voor meer controle te kiezen en fh meer snelheid,
Het moet precies andersom of anders beter een rubber op bh waarmee het ook echt goed kappen is,
Dan ontstaat ook makkelijker meer lengte door de backspin met zonodig een vertragende kapbal tussendoor of zelfs consekwent verdedigen met bh en fh aanvallend (modern defensief of def + heet dat dan).

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 14 Mei 2018, 23:08

Ik ben eruit! Rubbers voor komend seizoen worden een zwarte Rozena 1.9 op de FH en een rode Tenergy 64 FX 1.7 voor op de BH.
OSP VIRTUOSO ‘MEPPER’ (Y)
DHS NEO SKYLINE 3 TG3 2.1
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Mei 2018, 02:04

Weet je dat zeker ? Het zou kunnen dat dan de rozena 1,9 te hoog zit met power in verhouding met de bh te laag.

Rozena is geen chinees rubber en de spons is niet zacht voor een niet chinees rubber,
De toplaag ook niet heel licht. Dat verlegt in combinatie met je frame je basis rallye positie wat naar achteren om goed topspin en drives met ook nodige topspin te kunnen spelen, (vergeleken met veel andere rubbers, niet vergeleken met Tenergies .bedoeld.)
Je hebt dan een bh rubber nodig wat vanuit die positie ook goed speelt. Snelle toplaag (voor korte weinig tijdrovende slag) en geschikte spons (voor voldoende lengte in je slagen en nodige topspin voor drives, Spons kijk ik naar als de verbindende schakel tussen frame en toplaag.
Als je met bh meer controlerend wil spelen en dus vaak wat vertragend om je fh beter tot uiting te laten komen en dan zonder topspin zou ook de keuze voor de toplaag anders moeten zijn, Nog een rozena in 1,9 mm of 1,7 mm of 1,7 mm fx met tenergy 80 of 05 .
Frame is dan eventueel ook te offensief al voor die spelstijl waarbij je meer tijd met meer voetenwerk nodig hebt dan tweezijdig aanvallend spel met ook fh topspin.
(een drive is bij mij ook een soort contra bal die je speelt vanuit fh topspin positie. Iets verder van tafel dus en met al wat topspin die dan vaak nodig is om niet gelijk door de topspin van de ander overpowered te worden door een teveel op het frame doorslaande bal (doorslaan van de spons dus) met dan een ander trajekt en controle verlies. 1,7 fx zou hiervoor een te lichte spons kunnen zijn. Een meer vertragende bh is de toplaag minder geschikt
Zo hink je voor mijn gevoel wat op twee gedachten al is dat meer een gevoel wat ik bij deze kombinatie heb. Meer een rubber voor op een allround of defensief frame en dan fh rubber eventueel ook weer aanpassen.
Een snel batje qua toplagen en frame moet je met ekonomisch voetenwerk kunnen spelen daar zit de crux wat. Als dat niet uitkomt is het batje overal eerder te veeleisend voor je eigen handelingssnelheid en krijg je rommeliger spel door tijdgebrek hoewel je voetenwerk op zich best prima kan zijn.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 15 Mei 2018, 13:54

Butterfly Rozena rood 1.9 € 44.90 en Butterfly Tenergy 64 Zwart 1.9 € 59.90
Totaalprijs voor 2 rubbertjes wordt dan € 104.80 :O
Oei, das best prijzig, ik vond mijn Super Stop van 29 Euro al duur :(.
Meppers 1
3e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Dr. Neubauer Barricade
BH Sauer & Tröger Super Stop 1,9mm
FH Imperial China Super Soft 1,5mm

Testvehikel:

Mank Limba MB Special :)
FH 999t 2,2mm
BH Butterfly Super Anti 1,9mm

ELO per 2-4 1409

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 16 Mei 2018, 18:21

Weet je dat zeker ? Het zou kunnen dat dan de rozena 1,9 te hoog zit met power in verhouding met de bh te laag.

Rozena is geen chinees rubber en de spons is niet zacht voor een niet chinees rubber,
De toplaag ook niet heel licht. Dat verlegt in combinatie met je frame je basis rallye positie wat naar achteren om goed topspin en drives met ook nodige topspin te kunnen spelen, (vergeleken met veel andere rubbers, niet vergeleken met Tenergies .bedoeld.)
Je hebt dan een bh rubber nodig wat vanuit die positie ook goed speelt. Snelle toplaag (voor korte weinig tijdrovende slag) en geschikte spons (voor voldoende lengte in je slagen en nodige topspin voor drives, Spons kijk ik naar als de verbindende schakel tussen frame en toplaag.
Als je met bh meer controlerend wil spelen en dus vaak wat vertragend om je fh beter tot uiting te laten komen en dan zonder topspin zou ook de keuze voor de toplaag anders moeten zijn, Nog een rozena in 1,9 mm of 1,7 mm of 1,7 mm fx met tenergy 80 of 05 .
Frame is dan eventueel ook te offensief al voor die spelstijl waarbij je meer tijd met meer voetenwerk nodig hebt dan tweezijdig aanvallend spel met ook fh topspin.
(een drive is bij mij ook een soort contra bal die je speelt vanuit fh topspin positie. Iets verder van tafel dus en met al wat topspin die dan vaak nodig is om niet gelijk door de topspin van de ander overpowered te worden door een teveel op het frame doorslaande bal (doorslaan van de spons dus) met dan een ander trajekt en controle verlies. 1,7 fx zou hiervoor een te lichte spons kunnen zijn. Een meer vertragende bh is de toplaag minder geschikt
Zo hink je voor mijn gevoel wat op twee gedachten al is dat meer een gevoel wat ik bij deze kombinatie heb. Meer een rubber voor op een allround of defensief frame en dan fh rubber eventueel ook weer aanpassen.
Een snel batje qua toplagen en frame moet je met ekonomisch voetenwerk kunnen spelen daar zit de crux wat. Als dat niet uitkomt is het batje overal eerder te veeleisend voor je eigen handelingssnelheid en krijg je rommeliger spel door tijdgebrek hoewel je voetenwerk op zich best prima kan zijn.
Dit is gebaseerd op advies van Michel K met wie ik afgelopen maandag zo'n 1,5 uur getraind heb. Iemand met ervaring en die op hoog niveau speelt en tevens training geeft. Hij dacht dat een T64 FX in 1.9 prima zou kunnen op mijn BH en dat wellicht zelfs een 1.7 al voldoende zou zijn. Voorwaarde is dan wel dat ik niet teveel naar achter ga tijdens het spelen (wat ik nu wel doe). De zachtere T64FX leek hem meer geschikt voor mijn spel dan de 'gewone' T64.
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Mei 2018, 19:49

Tendentieel het zelfde advies als wat ik al gaf alleen nog wat verder.

Ik stelde de vraag ook alleen vanwege het mogelijk te ver doorschieten.
Je moet met bh niet steeds te veel in hoeven stappen en ook niet met fh te dicht op de tafel moeten hoeven spelen vanwege je bh. Fh topspin heb je ook de ruimte wat nodig voor goeie slagen en dichter bij tafel wordt die kleiner.

Zo,n rubber kost alleen maar 59 euro dus als je de spons te dun vindt koop je alsnog de dikkere versie en neem ik die van 1,7 mm wel van je over voor een tientje ...of Benn ?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mei 2018, 08:52

Uiteindelijk zijn batjes, rubbers, toplagen en sponzen toch nooit objektief onderling vergelijkbaar. Je zou immers dom bezig zijn als je in een vrijwel exact dezelfde situatie
met twee verschillende batjes precies hetzelfde zou doen,
Heel vaak zijn de verschillen dan zelfs al zo groot dat met het ene batje de bal niet meer reglementair gespeeld kan worden als dat met het andere batje wel zou gebeuren in zelfde situatie met zelfde slaguitvoering. Dan kan er best meer spin of snelheid in een bal zitten die niet op tafel komt maar wie kijkt nog naar zo,n bal voor een vergelijkende review ?
Dus pas je je slagen vrijwel direkt al aan zodra je een ander batje in handen hebt door een ander rubber. Vergelijk dan de rubbers nog maar eens objektief als je je techniek al aanpaste voor de volgende slagen na een eerste slag waarbij de bal over tafel ging.

Het langere topspintrajekt van t64 kan vooral voor bh vindt ik zinvol zijn.
Daarbij is het trouwens trager dan bijv Nimbus en Sonex, de esn generatie die bij ttnews in de t64 thread daar als duidelijk sneller wordt ervaren. De latere barracudas en Hexers vrijwel tegelijk met de T64 op de markt verschenen werden als wat trager ervaren misschien maar allemaal meer bouncy bij zelfde hardheid als t64.
Nog later kwam een esn generatie tensors die dichter bij t64 zit en tussen de vorige twee esn generaties. Voor Esn dus een synthese tussen de nimbus en de barracuda, generatie. Dat is de generatie waar Aurus een van is. Dat is dus ook een redelijk alternatief voor t64

De zin van Aurus en T64 op bh ligt voor mij in het makkelijker lengte in je slagen kunnen leggen om zo met fh topspin niet ook te dicht op tafel te hoeven staan,
Dat is niet alleen voor bh topspin ook contra nog en blok maar dan met iets latere timing (en dus wat verder van tafel). De t64 toplaag maakt het dan ook mogelijk zelfs met een contra bal de nodige topspin te genereren waarmee contra lekker vloeiend overgaat in topspin met relatief weinig energie nodig voor de lengte en wel makkelijk en bijna vanzelf ook de nodige spin om de bal te landen. Net zo makkelijk als de nodige snelheid bij meer een echte topspin
Inkomende topspin wordt hierbij goed opgevangen en geneutraliseerd wat nodig is voor je aan eigen topspin kunt denken.
Dat wordt natuurlijk minder als de spons dunner is en zachter (lichter) en daarmee vermindert dus de mogelijkheid om wat afstand van de tafel te nemen. Hierdoor kan een lichtere spons wat mij betreft ook aan de zin voorbij gaan vooral als je op fh met een max dikke spons zou spelen en een rubber waarmee bij de tafel spelen juist minder wil. (wat voor fh en bh niet perse hetzelfde uitpakt door de andere techniek).
Ik kan alleen niet exact inschatten of dit met de 1,7 fx zo uitpakt en ik weet natuurlijk ook niet of Michel dat kan, Dit is ook gewoon kwestie van testen denk ik. Dan weet je op gegeven moment wel of je een volgende keer dezelfde spons wilt of een andere (of weer een geheel ander rubber). In het t64 topic van tt-news vinden veel spelers de 1,9 versie op bh iig beter spelen dan 2,1 en dan met name degenen die met houten frames spelen.
Direkter, minder katapult, minder sponzig zacht gevoel (weniger schwammig :) ) en er zijn ok een paar positieve reviews van de 1,7 mm versie. te weinig snelheid is ook zeker het probleem niet wat ik verwacht maar meer dus de spin bij contra of drives op openingen bijvoorbeeld. Daarmee kunnen problemen ontstaan als je de inkomende spin niet meer voldoende kunt neutraliseren doordat de spons teveel uitbottomed. Dan mist de spin om de bal vanaf plm tafelhoogte te blokken. Blok je liever eerder (nog dichter bij tafel spelen) dan zou je volgens mij ook opnieuw naar het fh rubber moeten kijken maar misschien werkt de 1,7 fx dus prima nog bij een iets latere timing en dan hoeft dat mogelijk niet,
Dit is niet per kant afzonderlijk maar echt afstemmen bh en fh om rust in je spel te krijgen doordat je goed kunt positioneren na je opslag als je de ander een keer wilt laten of dwingen te openen bijvoorbeeld. Ik stap na een halflange serve dan altijd een klein voetje terug of als ik de opening harder verwacht een voetje erbij. Vanuit die positionering, nog niet wetend of de volgende bal op fh of bh komt moet ik dan met fh of bh goed
uitkomen. Sta ook vaak iets fh gerorienteerd iig niet bh en dat heeft ook -negatief - wat invloed op de slagpower die ik met bh heb, Technisch past dan een rubber waarmee met lichte korte slag oldoende snelheid ontstaat maar ook ivm de afstand de nodige spin en hoogte mogelijk moet zijn voor als de bal wat trager komt bijvoorbeeld. Mijn timing is dan (ervan uitgaand dat ik op dezelfde lijn wil kunnen blijven qua positionering) wat later na het hoogste punt en alleen snelheid en lengte is dan n iet voldoende.
Zo kan ik me als het goed steeds goed positioneren qua tafelafstand om met minder voetenwerk te kunnen spelen en dus sneller en efficienter, Daarbij heb ik minder tijd nodig voor mijn fh dankzij het neutraal of licht fh georienteerd positioneren direkt na de serve,
En of kan met meer volle fh slag overnemen dankzij meer tijd,
Hetzelfde bij het retourneren van serve en een opening verwachtten, zien aankomen.
Later in de rallye komt er dan vaak nog een voetje bij of twee maar kan ik de inkomende snelheid die dan vaak wat hoger is met t64 ook redelijk goed benutten wat met een standaard ayous limba frame natuurlijk wel nodig is.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 17 Mei 2018, 20:03

Toch blijft het lastig zo. Wordt het nou een T64 of een T64 FX? Wordt het een 1.9 of een 1.7?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Mei 2018, 21:45

Gaf Michel ook een bepaalde spel reden om je 1,7 mm fx aan te raden ?
Ik heb weinig ervaring met de moderne rubbers in 1,7 mm,
Met de andere poriegrootte en de wanddikte om de porien dikker weet ik niet precies hoeveel verschil dat maakt. Ik weet wel dat T05 1,9 mm vaak als een heel ander rubber dan de 2,1 mm versie ervaren wordt. Ik ken maar twee toplagen en elk met één spons en niet de fx versie. De rubbers met grote porien worden alleen niet voor niks niet dunner dan in 1,7 en 1,8 mm geleverd denk ik.

Michel of anderen hier hebben met die diktes bij deze spons wellicht ook meer ervaring dan ik.

Je gebruikte alleen al max rubbers en ik ging met de standaard t64 1,9 mm wat meer in het midden zitten tussen die dikte en 1,7 mm, Bovendien ken ik de 1,9 mm spons. Ook adviseerde ik je al om een lichte versie te vragen door uit te laten wegen.
Ons advies loopt dus nauwelijks uiteen eigenlijk.
Ik houdt wel een beetje rekening ook met de griphelften. Het frame speelt niet zo zacht als een standaard osp virtuoso.Dunnere spons rubber is harder dan dikker met minder dwell en bal trajekt is al wat vlakker. Met de 1,7mm dikte wordt dat wat meer nog.

1,7 en 1,9 mm fx erbij zit 1,9 fx in het midden van drie versies. Fx spons zwaar geselecteerd of gewone licht beide 1,9 zijn het maar twee versies (met de fx 1,7 mm erbij)
Zo kun je met kop en munt gooien beslissen.
IK kan hier namelijk niks zinnigs meer bij inbrengen.
Servereturn en met een goeie schuifbal in je spel komen zal 1,7 mm beter zijn.
Ik vond mijn t64 alleen niet een moeilijk rubber hiervoor . Makkelijker en betere kwaliteit dan veel - meer - springy tensors. Alle tenergies zijn hierin in feite vrij goed te controleren of je moet met klassiekers zonder lijm ,rubbers als Musa of chinees rubber gaan vergelijken. Het is wel zaak de grip hiervoor wat op peil te houden. Hiervoor wreef ik zodra ik merk dat die nalaat een paar druppen olie uit op de toplaag en vrijwel meteen weer droog wrijven en dan met een of ander ontvettend goedje ontvetten. Puur als conditioer dus en uit zuinigheid want heb het idee dat rubbers langer goed bleven als ik hier niet mee wachtte tot ze echt glad aan voelen.
Goed return spel moet ik de bal dun aan kunnen snijden om te voorkomen dat het batje me te snel wordt.
Een backspin bal aanflippen is ook een manier om niet te gevoelig voor de spin te zijn maar met een goeie grip gaat dat bijna net zo makkelijk omdat de bal dan toch niet de kans krijgt in het rubber te bijten. Volgens mij gaat dat met dikkere spons weer makkelijker, Zijspin beetje meebewegen in de spinrichting (ipv alleen de batstand aanpassen en tegen de spinrichting in de bal aansnijden) net zo, Er zijn voor de controle dus altijd meer wegen die naar rome leiden waardoor het begrip ook ongrijpbaar blijft.
Omdat jij al lang met max dikte speelt zou je dit soort technieken eigenlijk al wat moeten beheersen want anders kan ik me niet voorstellen hoe je met die sponsdiktes kon spelen

Michel K
Beginner
Beginner

Berichtdoor Michel K » 18 Mei 2018, 17:01

Mijn ervaring met ternergy 64 fx als BH rubber is dat het een behoorlijk snel rubber is waar is prima mee een eerste bal kan openen en mee kan tikken.
Ik adviseer 64 fx 1,7 mm vanwege de snelheid die het rubber heeft en dat de fx meer balgevoel heeft dan de gewone 64 versie.
Als Timo met Rozena 1,9 mm op zijn Forehand gaat spelen dan is de snelheid van de beide rubbers beter in verhouding. Dit omdat 64 fx een snel rubber is. 64 fx 1,9 mm is ook een prima, maar dan is zijn backhand sneller dan zijn forehand.
Kijkende naar het spel type wat Timo speelt kan hij beter, naar mijn inziens voor de 64 fx 1,7 mm kiezen.

Qua spons is 64 fx ongeveer 42 graden(medium soft) en de Rosena ongeveer 45 graden. (medium) Deze sponsen zijn, mijn inziens, qua hardheid dus prima voor Timo zijn nivo en speltype. Forehand spin en backhand tikken.

Als alternatief kan ik i.p.v. 64 fx 1,7 mm Nimbus soft 1,8 mm adviseren. Ook een prima rubber met ongeveer dezelfde eigenschappen. Spin en snelheid zijn iets minder, maar de controle is beter. Rubber heeft ook een iets zachtere onderlaag, 37,5 graad. Maar wel een stuk goedkoper,
€ 36,90. ;)
Michel
ttv Salamanders
Hoofdklasse

Apolonia ZLC (elegance and precision)
Evolution ELP 2,0 mm
Nimbus Soft 1,8 mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mei 2018, 18:32

Ik snap je redenatie maar er zijn meer redenaties mogelijk,
Jou redenatie is uitstekent voor het spel echt kort bij tafel tot een speler opent,
Dan spelen veel spelers veel met hun bh en controleren zo het spel in die fase.
Hiervoor zou ik nooit de t64 aanraden omdat als het alleen hierom gaat er betere rubbers zijn.
Ik raadde het rubber aan vanwege het gevoel met bh in combinatie met het niet te bouncy karakter wat zeg maar dit openingsspel in verhouding goed maakt, Minder spingevoelig dan andere tenergies en minder springerig dan de meeste tensors met vergelijkbaar gevoelige en soepele toplaag.

Vergeleken met veel eerdere tensors is het in mijn ervaring ook niet supersnel maar meer progressief snel. Zolang het tenminste op een niet te offensief houten frame gespeeld wordt valt het allemaal wel mee vindt ik. Timo zijn huidige frame is wat dit betreft vrij mild (ayous met limba blad).
In verhouding vondt ik de 1,9 standaard versie die ik had zelfs vrij traag bij weinig impact als bij schuiven bal aanflippen of voor kort terugleggen. 1,9 fx lijkt me in sommige opzichten meer bouncy en 1,7 mm fx voor bijv het aanflippen boven tafel van serves wat minder.
Beetje minder veelzijdig dus maar ik geef toe dat 1,7 fx absoluut ook voordelen met zich mee brengt.
Door de soepele toplaag merk je alleen sterker het verschil tussen frames denk ik.
Op een viscaria bijvoorbeeld merk je meer dat je met een viscaria speelt (ipv allround frame bijv) dan met de t05 die veel dempender op beide frames werkt. Met dat rubber op een stiga allround zou ik het frame niet meer genoeg voelen in het speelgevoel. Met de dikste versies in ieder geval niet ongeacht de spons versie,

Bij het zelf openen maakt het niet zo veel uit allemaal en bij het blokken volgens mij ook niet zoveel. Enige is dat je met een dunne versie beter stijf tegen de tafel kunt blokken,
Dat is alleen ongunstig voor het fh topspin kunnen spelen.
Dus ga ik ervan uit dat spelers die graag met fh aanvallen en dan met topspin beter een stapje terug kunnen doen of twee soms of eventueel verder om mijn part.
Dan is een bh rubber waarmee je wat makkelijk de nodige lengte in je bh slagen krijgt zinvol.
Het is oo onderdeel van het chinese spelconcept bijvoorbeeld dat de bh sneller moet zijn dan de fh omdat bh een minder powervolle slag is maar wel een snelle slag kan zijn in de zin van compakte slag. Een goeie bh techniek is snel en compact en een sneller rubber op bh is daarom ook goed voor het ontwikkelen van een goeie bh.

Ik ben niet bang dat 1,7 mm wat dit betreft te traag is tov de rozena 1,9 maar meer dat het lastiger wordt voldoende hoogte aan slagen te geven als de bal dan een keer wat lager komt na al een stapje terug. Met 1,9 kan een contra dan al een halve topspin zijn met ook wat spin terwijl je met 1,7 fx meer omhoog moet trekken ivm het gewenste trajekt en dan valt de lengte in de slag ook terug door de aangepaste slagrichting. Het wordt dan meer forceren (dus niet goed op techniek kunnen blijven spelen) of vooruit instappen met dan onrustig spel en of minder fh spel.
Dit zijn alleen maar overwegingen meer niet. Het gaat om vrij kleine details. De voordelen kunnen dus best wat groter zijn dan ik in schat en of de nadelen wat kleiner.
Ik gaf maar een suggestie plus de nodige overwegingen die mij tot die suggestie brachten.
Rozena 1,9 op beide kanten zou denk ik ook prima kunnen zijn trouwens.
Echt dat bh rubber idee dat de bh trager moet zijn en meer controle moet hebben ben ik alleen geen fan van. Dat kan wel als je met bijv max dikte op beide kanten speelt en dan de bh spons wat zachter voor meer gevoel. Dan vallen de cijfertjes voor snelheid ook lager uit maar is niet vergelijkbaar met het dunner maken van de spons. softe versie kan ik dus ook best inkomen maar bh dan nog wat sneller hoeft volgens mij geen probleem te zijn omdat het ook voordelen biedt. Dan is het ook een kwestie hoe iemand die weet te benutten de nadelen weet te overkomen . Dat is per persoon verschillend en ook trainbaar maar dat laatste verschilt ook per persoon, Ik heb Timo alleen nooit zien spelen en jij wel.
Het gaat mij alleen meer om het aanreiken van de overwegingen die iemand dan zelf moet maken. De verschilende rubbers gebruik ik hierbij meer il;ustratief in mijn verhaal dan dat ik echt iets aanraadt Als ik aangeef dat met de dikkere spons meer lengte mogelijk is en makkelijker lijkt het alleen alsof het volgens mij met dunnere versie te kort zou schieten en het om een advies zou gaan. Dat tekort schieten hoeft niet, Met een 1 mm spons zou het bijvoorbeeld nog minder worden en ergens schiet het dan wel een keer tekort en zou een ln rubber of anti beter kunnen zijn maar waar zo,n omslagpunt ligt ? Dan wordt het meteen een ander spel en kan ook naar het fh rubber gekeken worden.
Te dicht bij tafel ontstaan immers vaak problemen op die kant met hoog overschietende ballen. Dan is een rubber of frame nodig wat een vlakker baltrajekt geeft zodat het hoogste punt in het trajekt niet pas ter hoogte van of halverwege de eindlijn ligt

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mei 2018, 18:41

Vond trouwens de Rasanter R47 waar Michel mee speelt qua speleigenschappen een hoop weg hebben van de Rozena. Als BH alternatief ben ik ook wel geïnteresseerd in de Tibhar Aurus Soft of de nog zachtere Sound. Rasanter dan in 2.0 en Aurus in 1.9, zou dat wat zijn? Of eventueel de Aurus in 1.7?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 18 Mei 2018, 19:18

Vond trouwens de Rasanter R47 waar Michel mee speelt qua speleigenschappen een hoop weg hebben van de Rozena. Als BH alternatief ben ik ook wel geïnteresseerd in de Tibhar Aurus Soft of de nog zachtere Sound. Rasanter dan in 2.0 en Aurus in 1.9, zou dat wat zijn? Of eventueel de Aurus in 1.7?
Ik heb hier nog een Aurus Soft 1,9mm Zwart liggen. Nieuw in de verpakking. Voor 25 Euro inclusief verzenden is ie van jou. Ooit gekocht voor dochterlief, maar die speelt liever met een Spinlord Tiger.
Meppers 1
3e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Dr. Neubauer Barricade
BH Sauer & Tröger Super Stop 1,9mm
FH Imperial China Super Soft 1,5mm

Testvehikel:

Mank Limba MB Special :)
FH 999t 2,2mm
BH Butterfly Super Anti 1,9mm

ELO per 2-4 1409

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mei 2018, 19:43

Volgens mij best interessant. Michel/mank: zou dit een vervanger voor/van de Nimbus of T64 kunnen zijn? Scheelt een hoop geld haha!
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mei 2018, 21:34

Hoi,

Kun je doen,
In ieder geval goed rubber om te testen en ook niet gek als alternatief. Als die bevalt dan bevalt een t64 fx in 1,9 of 1,7 je alleen ook en weet je ook of je liever 1,7 of 1,9 wil of mogelijk geen fx maar standaard spons, Ik kon bij de gewone aurus 2,0 en de tenergy 64 bijna blind mijn batje pakken en spelen zonder te kijken welk rubber ik op fh had en welke op bh
Meer spin dan Nimbus soft normaal gesproken meer richting t64 en ook snel maar volgens iedereen bij tt-news ook net als tenergies minder springerig en snel dan nimbus . Michel bedpelt met trager zijn van Nimbus alleen een ander soort snelheid denk ik, De snelheid die mogelijk is met t64 als je topspin speelt of contra en blok op topspin (topspinachtige slagen) en wat doorslaat .
Dat noemen ze bij tt-news doorslagkracht en de hogere snelheid van Nimbus (soft) is meer de springerigheid mee bedoelt en de snelheid daaraan gerelateerd wordt daar de grondsnelheid genoemd. Die is bij dat rubber hoger omdat de framesnelheid ahw sterker dporkomt, Of de grond als je het frame als de grond van een batje ziet (als in china, daar heet een frame in het engels ook wel the floor. ) Een rubber met hoge grondsnelheid schijnt het frame ahw meer door het in principe vertragende rubber heen wat je dan merkt als stuiteriger en sneller bij vooral vlakke slagen met snelle slagbeweging voor hoge relatieve snelheid bij de stuit,
Bij de echt krachtige slagen gebruik je met een dun frameblad de elasticiteit van het frame in de nekzone meer, De langere dwell van t64 en aurus maakt dan dat je meer kunt versnellen want de elastische kracht van het frame hiervoor beter kunt benutten bij vopral je topspins. Dat je frame in dat opzicht wat kan heb je ook al gemerkt
Chinezen refereren hieraan met ballholding time, Het rubber moet in staat zijn de bal wat langer in contakt met het frame te houden om de elasticiteit van een in die zone enigszins flexibel frame te benutten voor de energie overdracht van speler op de balstuit. Een zwaarder rubber kan dat over het algemeen beter mee zolang het met beide rubbers niet te zwaar en belastend wordt voor het frame.
De plekken van het batje die er toe doen voor deze twee snelheidscomponenten zijn letterlijk aanwijsbaar zelfs.
De grondsnelheid kun je wijzen naar waar de ballen op het batje stuiten en de doorslagkracht naar de nekzone van het frame en het rubber wat het - enigszins - mogelijk moet maken die zone goed te kunnen benutten voor je aktievere slagen.
Dikkere framebladen en of met harde buitenschalen is de grondsnelheid vaak hoog maar de elastisache energie meestal lager vergeleken met dunnere framebladen bij zelfde gewicht,
Daarom werkt de expert van Osp goed voor topspins verder van tafel dankzij de in de dikte compacte (dunne) construktie terwijl de grondsnelheid vrij laag is door eveneens het dunne blad.

Daarom erger ik me zo aan het woordje snelheid en die cijfertjes dus omdat het (bal)snelheidsverhaal als het om frames en batjes samenstellen gaat zoveel ingewikkelder is.
Het gaat toch om de bal bij tafeltennis en dan de diepte of lengte in de slag verder van tafel bijvoorbeeld of juist het fysionomisch voldoende kort kunnen houden van de slagen dicht bij tafel (techniekkwestie) onder wat temppdruk.

Denk dat je met die aurus soft in ieder geval wat wijzer kunt zijn voor de volgende competitie begint, Wijzer in de zin van beter een keus kunnen maken voor een dan eventueel nog nieuw en vers te kopen rubber.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mei 2018, 21:47

Ik heb hier nog een Aurus Soft 1,9mm Zwart liggen. Nieuw in de verpakking. Voor 25 Euro inclusief verzenden is ie van jou. Ooit gekocht voor dochterlief, maar die speelt liever met een Spinlord Tiger.
Ik heb je een PM gestuurd Ben ;)
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mei 2018, 21:49

En dan FH Rasanter R47 of R42 i.p.v. Rozena? Scheelt me een ritje naar Zeist en kan dan gewoon naar TTsport in Den-Haag. Krijg ik via de vereniging ook nog 10% korting als ik het me goed herinner...
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mei 2018, 22:14

http://forum.tt-news.de/showthread.php?p=2059887

Heb je de rozena op Michel zijn frame getest of gekekenwat voor frame dat is ?
Als je met fh topspin met veel spin wilt spelen moet je niet op contra of blokafstand van de tafel topspin staan te spelen,
Gebrek aan snelheid is voor fh dan niet het issue maar eerder juist voor bh . Kan je bh dan nog mee.
Met rasanter 2,0 , die versie en op een houten frame als jij hebt ben ik bang dat de lengte in je fh slagen weer teveel wordt als je aurus soft 1,9 op bh hebt.
De rasanter 2,0 is voor veel lengte goed en minder minder, Dus ga je mogelijk weer meer bij tafel weg ivm je fh en kom je met bh dus in problemen.
Daarom raadde ik eerder aan om je bh rubber wat dit betreft met de rubbers die je al hebt te testen en dan te kijken hoe dit met de tafelafstand per kant uitkomt,
Matched dat dan wel of niet goed. Matched het goed krijg je rust in je spel want voetenwerk als anticipatie wordt eenvoudiger. Dan sta je vaker goed en kun je je sterkere fh beter en vaker benutten. Misschien is dit bij andere frames anders mar bij jou frame en type moet het bh rubber een goeie lengte mogelijk maken. Fh is dat ze;fs met een chinees rubber niet zo gauw het probleem maar eerder het tegendeel ' teveel lengte vanuit de hogere throw.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 18 Mei 2018, 22:23

Ik heb de Rozena gebruikt op de Mepper en hiervoor op de Apolonia die Michel van me gekocht heeft.

In hoeverre zal een Rasanter R47 verschillen tov een Rozena?
TIBHAR AURUS SOFT 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mei 2018, 22:42

Hardere spons ?
Als je uithaalt met je fh of dat wil doen schiet de bal weer eerder over tafel denk ik,
Om dat te voorkomen ga of wil je meer terug en speel ik de volgende bal naar je bh,
Dan deed jij een stap te ver terug en zit je met bh in de problemen,.
Dan blijf je dichter bij tafel ivm met je bh en speel ik naar je fh,
Of ik wissel ad randum waardor je onrustiger speelt. omdat je na elke slag nooit goed weet hoe je te positioneren want je weet van tevoren nu niet meer waar de volgende bal komt...
Bh ? fh ? Spel je dicht bij tafel of wat verder weg ?
Dat moet je zien af te stemmen met zo,n dynamisch frame en probeer ik je bij te helpen.
Je frame is niet zo offensief misschien maar qua halen van lengte in je fh topspin slagen is het wel goed. Bh is dat eerder het probleem als je met bh meer contra speelt.
Dat probeer ik ahw wat gelijk te trekken zodat je de speelafstand kunt varieren (flexibel bent daarin ook en gevarieerd kunt spelen) maar nooit met sprongen tegelijk naar voren of naar achteren hoeft