Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 05 Mei 2018, 02:13

Zonder korting op twee esn rubbers zou ik het wel weten.
Dan zit het qua kosten ook tussen 80 en 100 euro en tenergies
gaan over het algemeen wat langer mee,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 05 Mei 2018, 08:30

Dan backhand T64 1.9 en forehand dan T05 of Rozena? Of misschien een T25??
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
------------------------------
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 05 Mei 2018, 10:47

En toch blijven de Xiom Omega VII Pro (47.5) en Omega VII Euro (42.5) ook nog steeds erg interessant :
https://www.youtube.com/watch?v=IjQn6KH__uc

Schijnen qua spe(e)leigenschappen ook dicht bij de Tenergy's te zitten en ook goede controle, snelheid en spin.
Vandaar waarschijnlijk dat ze ook in dezelfde prijsklasse zitten als de Tenergy's denk ik.
Beide verkrijgbaar in 2.0 en max, al denk ik dat 2.0 al snel genoeg moet zijn...

Waarom zou je kiezen voor een Tenergy t.o.v. een Omega VII bijvoorbeeld?
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Mei 2018, 13:22

Hele lap tekst maar volgens mij wel zinvol ook om wat uit te leggen hoe ik erin sta.

Reden dat ik dit denk is dat ik destijds de supersonic, maxcell en andere rubbers rubbers van esn al getest heb. Ook extra dikke spons rubbers bedoeld toen nog om met snellijm te gebruiken. Meer spons meer snellijm.
Supersonic was één van die esn rubbers met zo,n dunne toplaag. Toplaag heeft dan vrij korte nopjes en de bovenlaag van de toplaag is ook dunner".
De M H en soft versie had je en merk was (of is als het nog verkocht wordt ergens) Donic. Bij Andro heette een vergelijkbaar rubber Maxcell, bij Tibhar maxss, joola Terminator geloof ik en Stiga had een japanse versie, de Innova premium.

Rubbers mogen maximaal 4 mm dik zijn en bij een toplaag van 1,5 mm mag de spons dus max 3,5 mm dik zijn. Max is dan bijv die dikte en dunnere versies bijv 2,3 2,1 1,9 1,7 mm.

Met snellijm leverde dit rubbers op met meer katapult, snel, makkelijk met spinnen dankzij soepele toplaag maar maximum spin is lager. Goeie bh rubbers maar dan wat mij betreft niet in max maar 2,1 bijvoorbeeld. 3,6 mm totale dikte ipv 3,8 bij die sponsdikte als de toplaag op 1,7 zit.
De katapult is ook goed beheersbaar dan want rubber is dan weinig spingevoelig voor die sponsdikte. Zoiets werkte ook vrij goed als je consekwent snellijm gebruikte bij elke training.
Na elke training rubber af haalde en op een glad vel karton geplakt (rubberomslag buitenkant) in je kistje bewaarde. Dan bleef het voc gehalte meer op peil dan bij één keer in de week snellijmen of niet op karton plakken. Het rubber kon wel krimpen op het gladde karton zodat het redelijk bleef passen na weer snellijm aanbrengen voor volgende sessie,.
Twee a drie keer lijmen zat het dan op een hoger voc gehalte en elke keer weer lijmen hield je dat bij. Veel te veel gedoe voor mij ook met de klassieke rubbers dus speelde ik met desto,s, tango,s Moristo etc in die tijd ; de eerste rubbers met ingebouwd voc-effect maar dan andere minder vluchtige stoffen als de rubbers waar iedereen nu mee speelt.

Ik heb alleen wel met zo,n rubber gespeeld destijds en die was goed gelijmd ook op een Tibhar samsonov Alpha van een tegenstander die ik goed kende. Ik mocht even met zijn batje spelen na de wedstrijd.
Dat speelde fantastisch maar dat deed het ritc standaard rubber op andere kant ook ; een rubbertje van 10 euro. Duhh, Ik wist van toeten nog blazen met snellijm toen want bijna niemand gebruikte dat bij de club waar ik weer was begonnen. Snelllijmen kan dan van elk rubber een wonder rubbertje maken en zo beleefde ik dat batje dan ook wat.
De ritc was ook makkelijker topspin spelen maar meer spin met openen. Meer gif dan.

Wat dit betreft dus niks nieuws onder de zon voor mij met nu de rasanter rubbers en die omega VII serie ook allemaal esn en dunnere toplaag weer met dikkere max spons. Niks mis mee maar de reviews zijn er ook al en weer is spin bepaald niet het sterkste punt maar juist minder (gif) alleen wel makkelijker spinnen. De bal dun rakend zinkt de toplaag met bal en al (of andersom de bal met toplaag en al) meer in de spons. Lekker maar lekker is niet alles je hebt ook bite nodig en de stevigheid van de toplaag speelt daar een rol bij. Die beinvloedt ook de elastische sterkte en is belangrijk voor het gif in een spinbal, de echte spin dus.
De toplaag en spons vervormen wat makkelijker naar de bal dankzij de soepele toplaag en dat is voor de controle met topspin spelen gunstig. De aansnij dikte van de bal is wat minder kritisch ook vooral met de dikste spons. Minder spingevoelige balfsprong zowel qua eigen spin die je wilt geven als de inkomende spin. De soepele langere en wat verder uit elkaar geplaatste noppen van t 64 maakt alleen dat dit rubber hetzelfde min of meer doet en ook nog in 1,9 mm.
Ik zou dat rubber voor mezelf moeten vergelijken met omega VII 2,1 mm bijv. Dan is het lage gewichts voordeel al weg, Het zou dan nog best een alternatief kunnen zijn maar de houdbaarheid van die dunne toplaag rubbers was niet bepaald goed.
Ik moet natuurlijk wel eerlijk zijn ; ik heb deze nieuwe rubbers niet getest. Ik hoef alleen ook niet volledig objektief te zijn toch ? Ik heb er minder vertrouwen in en heb ook al wat reviews gelezen, ..
Mijn inschatting is enorm snel met harde spons en dan spin ook niet makkelijk. Met zachtere spons in slagje dunnere versies dan max goeie controle rubbers op bh en nog lekker snel met een houten frame. Dus voor je bh zou het wat kunnen zijn. Makkelijker denk ik dan t 64 1,9 mm zeker als je die sponsdikte aanhoudt. Ook fh zelfde.
Max dikte alleen ook te veel katapult voor jou (dat wou je niet te veel) denk ik.
Voor je fh denk ik dat je het druipen (van spin) ook wel kunt vergeten vergeleken met t05 1,9 bijvoorbeeld of omega V tour en andere rubbers die bekend staan als meer powerspin rubbers (meer gif). Ook minder dan mantra M vermoedt ik.
Ik zou ze dus eerst maar mee im frage houden voor wat je bh betreft. Voor je fh kun je dan later altijd nog voor zoiets kiezen omdat je een bh rubber ook altijd met je fh kant kunt testen.
Ik gaf je ook al de tip je eerst even bezig te houden met de bh kant van je frame en dan de vraag wat je daar op wilt zetten.
Dan zou ik gezien dit frame met zachtere flex en laminaat geen max dikte kiezen gewoon omdat het niet voldoende positiefs brengt voor jou en meer negatiefs. 1,7 of 1,8 kun je zelfs overwegen. Zou dan om het niet te hard qua aanslag te maken ook niet voor de meest harde versies gaan. Gewone Tenergy spons als maximum hardheid aanhouden.
Esn ook niet een rubber met grofporige spons (zwaar) maar fijnere.
Mantra S in 1,9 of 1,8 lijkt me bijv prima voor goed taktisch openingsspel, goed schuiven, blokken en contra spelen met bh. Prima voor een snelle opening met spin op bh of wat trager, T64 soft (is niet zo soft als veel andere soft rubbers) in 1,7, 1,8 of 1,9 mm lijkt me ook prima, Het hoeft op dit frame niet allemaal zo hard dik en zwaar als op voorgaande frames.
Dat moet je alleen nog even ervaren en dat zou je ook met een tweedehandsje even kunnen testen. Gewoon een 1,8 mm rubbertje met sponshardheid tussen 40 en 45 graad.
Het merkje kan dan wel afgeplakt worden :) . Je test dan die dikte en hardheid gewoon om een idee te hebben in vergelijking met vorige frames en vorige rubbers op dit frame.
T05 in 1,9 speelt namelijk nog steeds als en vrij dik rubber omdat de bovenlaag met de dichte plaatsing van de noppen dik werkt. Dat rubber voelt daardoor al wat dikker aan dan de t 64 en t80 met zelfde spons. Op dit frame voelt een rubber ook eerder te dik aan dan op je vorige frames met dan teveel katapult en neem je de spons harder en rubber zwaarder op bh ook dan overlaadt je het frame (voor jou spel) met te veel rubber. Dan wordt het batje slomer en meer voor spel uit tweede derde lijn dan eerste en tweede lijn.
Het is geen ultimate II.
Voordeel van zo,n dun toplaagje is dat je makkelijk tikt, snel blokt en contra speelt ook uit tweede lijn. Direkt een goeie en lineaire katapult.
In de max versie wordt dat op bh denk ik teveel op dit frame. Meer dan nodig maar 2,1 of 1,9 mm en dan spons plm 45 of 42 graad hardheid lijkt me prima,
Het gemak waarmee je de nodige snelheid maakt of maximale snelheid zijn twee verschillende soorten snelheid, Duitsland noemen ze dit gemak bij tt-news de grondsnelheid, Het frame is dan ahw de grond, Dikkere spons verhoogt op een zacht flebieler frame de grondsnelheid niet meer. Je moet juist meer doorhalen dan, De maximum snelheid is dan nog wel hoger maar dat is niet alles in een rallye, De grondsnelheid moet voldoende zijn ivm de controle en ligt bij dit frame lager, Daarom dus oppassen met te zware rubbers omdat die over het algemeen een lagere grondsnelheid geven.
T64 is sneller qua grondsnelheid dan t05 bijv. Esn snelheidscijfers zijn vaak voor de maximale snelheid of een soort gemiddelde indicatie.
Engelse forums onderscheidden ze power en speed, Speed is de grondsnelheid en power de combinatie van maximale snelheid en spin.
Spin speelt een belangrijke rol voor maximale snelheid ivm het nog op tijd landen van de bal op tafel. Met een chinees rubber kunnen spelers dankzij de extra spin vaak meer energie in hun slagen investeren en t05 zit dat ook op hoger niveau dan t64 meer in de buurt van Hurricane III.
Door de goeie dwell en vertraging van de dhs spons en toplaag (daarop gemaakt) kun je met die rubbers alleen vaak nog meer energie in je slagen kwijt voor meer spin en dan is ook vaak zelfs hogere snelheid mogelijk.
De grondsnelheid is alleen lager dus alle slagen meer werken.
Meer kunnen werken is alleen ook een voordeel.
Zo heeft elk nadeel weer zijn voordeel en andersom is het voordeel ook een nadeel (vaak) . Ik heb chinese rubbers wel als vloek beleefd en als zegen soms. Als zegen met snellijm of tuning op een goed frame geschikt voor die rubbers en met mezelf goed fit nog in begin van een tournooi bijvoorbeeld.
Ik herinner me een partij waarin ik een verdediger die een klasse hoger speelde volledig kansloos liet. Kwam de poule ook nog door geloof ik maar dan werd het werken wat me eerder beloonde gestraft .
Tournooien met chinees rubber werkte bij mij al niet meer toen.
Dat was misschien anders nog geweest op mijn dertigste maar niet met vijfenveertig. Dan is dat werken niet vol te houden zonder controle verlies door krachtverlies. Ook tijdens kompetitie en zelfs de eerste partij al werd dat later een issue. T64 1,9 mm op fh had ik hier geen last van maar kon ik nog steeds (en vaak) een behoorlijke topspin op tafel brengen en ook counteren, blokken tikken, serveontvangst etc. Allemaal prima en beter vol te houden. Het behoede mij er ahw ook voor me te veel uit te sloven.
Kan niet met dat rubber en hoefde ook niet tot op zeker niveau, mijn niveau.
Spin was nog altijd behoorlijk goed, alles wat lang kwam kon ik in principe ook gewoon openen (dat wil altijd wel) en veel openingen van anderen ook nog overspinnen en anders rustig opvangen, hard blokken etc.
Lukte allemaal niet altijd maar de mogelijkheden had ik in ieder geval.
Dat noem ik versatile zijn ofwel veelzijdig,
Allround kan ook maar dan denken de meesten om een of andere reden aan een behoudend spel. Vooral met fh speelde ik als linkshander nooit behoudend omdat mijn fh te goed was en bh te slecht. Bh speelde ik daarom meer behoudend maar later met de moderne snellijmrubbers (aurus had ik ook wel op bh, ik draaide mijn batje in die tijd wel met afwisselend t64 op fh of bh als die met aurus wat minder liep en later nog wat andere esn rubbers)
intiatiefrijker met vaker openen en overnemen met zachte of harde spinbloks of stapje terug en dan een meer opvangende countertopspin terug. t 64 is daarvoor wat mij betreft de winner op bh. Het veelzijdige houdt alleen op op te offensieve frames of als het technisch te hoog gegrepen is nog.
Het moedigt dan alleen wel aan denk ik om je technisch op bh te verbeteren eventueel in de fx versie. Je speelt nu met bh nog meer zoals ik tien jaar terug nog speelde met bh. Dan heb je twee mogelijkheden ; dat consolideren en optimaliseren met passend rubber of ook al meer kiezen voor technische verbetering en verrijking van je spel met bh op wat langere termijn misschien.
Bij mij ging dat alleen vrijwel instant omdat ik de basis techniek al wel had.
Onder tijdsdruk kwam het er alleen niet zo uit. T64 verminderde die tijdsdruk (en tensors later ook zeker vergeken met wat ik daarvoor op bh speelde en vaak zonder snellijm meer behoudend spelend. De springerigheid van t64 vindt ik alleen best meevallen ook eigenlijk. Minder dan aurus of vega asia bijvoorbeeld. Subjektief is het voor mij dus wat "kost wat maar dan heb je ook wat". Of dat voor jou ook zo is kan ik alleen niet garanderen. Lees alleen beter bij tt-news dan mytt waar ze meestal offensievere frames gebruiken en beter nog selecteer reviews van spelers die met all tot en met off - houten frames spelen. De tendens is dan veel positiever en slaat vaak om naar negatiever dan t05 als spelers met composiet spelen. Dan mist de spin, is de controle niet goed, te snel te springerig, te vlak enzovoort. Het rubber krijgt dan ahw de schuld en het dure frame is kennelijk heilig verklaard.
Omdat het zlc of alc frame zo duur was vergeleken met een houten framepje misschien ? Dat lijkt mij omgekeerde wereld dan.
Het frame is dan niet meer duur omdat het goed is voor de speler maar moet goed zijn omdat het zo duur is. Dat hoeft natuurlijk niet.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Mei 2018, 14:34

Die reviewers gaan ook de fout in met de idee dat de euro meer spinny is en pro sneller.
Dat lijkt zo door de lagere snelheid bij topspin spelen met de euro versie,
Lagere snelheid geeft ook een sterkere boog,
De pro moet je daarvoor dunner aansnijden, meer brush in de slag leggen. De snelheid laag houden is moeilijker maar dan wel met meer spin als de toplaag het tenminste aankan,
Dat is bij deze rubbers wat minder omdat de toplaag dunner is en lichter.
Daardoor ook minder vertragend

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Mei 2018, 20:14

Heb wat gelezen bij tt-news.de. http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=284682&page=9
Schijnen toch geen ultra max rubbers te zijn zoals rasanters, aurus prime en select en nog wat nieuwe rubbers. Spin is dan ook behoorlijk goed gereviewed maar geen tenergy en vrij veel katapult . Sterk punt wat naar voren komt is wel laag gewcht voor relatief stevige rubbers.
Euro versie wordt als medium ingeschat maar niet te zacht aanvoelend,
Pro is 47 gr spons geloof ik maar relatief nog licht, harder sneller speelgevoel dan vega pro.

In veel opzochten komen deze rubbers dus wel met mijn inschatting overeen. Spons is wat lichter misschien dan andere xiom sponzen, Vega tour is ook vrij licht en spons wat meer plasticachtig dan rubberig, Er zou bijv wat meer synthetisch rubber door kunnen zitten voor minder vertragend effect. Als deze rubbers zijn iig vrij snel en springerig,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 05 Mei 2018, 20:40

Dus als alternatief voor T05/T64 is dit nog helemaal niet zo'n gek idee als ik je goed begrijp?
Dan VII Pro 2.0 op FH en VII Euro 2.0 op BH?
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Mei 2018, 08:54

Wat ik van TT-News begrijp :
De toplaag is op spin afgestemd zoals de omega V tour toplaag meer dan de vega pro toplaag, meer rubberig dus. Meer natuurrubber minder synthetisch (wat toplagen wat meer plasticachtig maakt) en daarmee wat meer vertragend met betere grip tack al kan er geen bal mee opgetild wprden.

De spons is van consistentie anders dan eerdere Xiom rubbers. Meer schuimachtig, wat duidt op meer synthetisch rubber, beetje meer plasticachtig en minder vertragend.

Zolang je dun weet te raken is het dus een rubber met veel spin maar bij dikker raken wordt het snel sneller :) . Aansnijden van de bal komt dus zeer precies. Raak je de bal voller (meer in de spons) komt de minder vertragende spons meer tot uiting en is het balkontakt korter, en de bal snel en relatief vlak vooral op de offensievere frames.

De grip maakt dun raken mogelijk zolang die goed blijft maar de spons wordt altijd wel wat geengageerd en de dwell voor maximale spin is bij de pro dus minder dan bij de Omega V tour .
Op je huidige frame wat beter dan bijvoorbeeld met de apollonia.
De euro is 45 graden volgens Xiom (bij TT news gelezen) wat je als medium kunt stellen.
Niet zo soft als de vega europe iig,
Op zich dus lijkt me dat geen raar rubber in 2,0 op je bh als je een snel bh rubber wilt met een niet te snelle (meer vertragende) toplaag.. Meer vertragend dan sommige andere toplagen (waarbij de tenergy toplagen ook zeker niet de snelste zijn) .
Katapult is alleen nog lineair door de sponsstevigheid maar rubber is wel sterk progressief, dus toenemend sneller in vergelijking met rubber waarbij de spons meer vertragend is,
Wel een sterke katapult dus door de "snellere" spons en daar moet je wel mee om kunnen gaan. Op een flexibeler frame krijg je dan ook een soort niet liniair gedrag van je batje wat ik net progressief noemde. Het frame doet ook mee bij de katapult als speelgevoel en in praktijk, niet alleen het rubber. Bij de ultimate II bouw is dat bijvoorbeeld minder,

Op je huidige frame en andere ook, zie ik de rubbers als bedoeld voor het compenseren van power gebrek spelend ver van tafel of voor bh ivm minder powervolle bh dan fh,
Niet te lichte vijflaags houten frames zijn alleen al vrij goed voor het spelen verder van tafel.
Ik zie op fh de zin dus niet zo als je een krachtige fh slag hebt,
Met de Omage V tour, vega pro of vega Japan spons of een tenergy heb je dan denk ik ook voldoende snelheid en lengte zeker als je (liever)niet te ver van tafel wilt,
Daarmee kun je de spin nog wat verder opvoeren, ook tragere topspins ertussendoor spelen met meer gif (met de omega V tour iig, vega pro toplaag is hier wat minder voor) en als je niet de max neemt maar de 2,0 is de snelheid naar voren aan tafel spelend ook hoger en de throw lager, De balen komen dan minder diep maar vlakker en sneller bij kortere slagen dan met de max als de ander bijv naar je fh opende,
Er is echt een verschil tussen het met power versnellen waarbij je de flex van het frame maximaal aanspreekt en wat dan op dunnere niet te lichte frames beter gaat met max dikte spons dankzij de extra dwell, dan de snelheid die je overneemt van de tegenstander,
Dat laatste kan een rubber ook te dik voor zijn en kan het batje meer vertragend gaan werken omdat je langere slagen nodig zou hebben waarvoor het dan vaak aan tijd ontbreekt waar je je techniek op aan moet moet passen anders ben je te laat met je slag en is de bal al verder dan waar je die wou raken (of zou al verder moeten zijn dan waar je die raakt). Ga je uit van max dikte dan zou je zo,n spons kunnen gebruiken (of meer werken, trainen, techniek verbeteren) maar waarom zou je daarvan uitgaan met dit frame ?

Ik zou het eerst dus maar bij één zo,n rubber houden en die even testen.
Omega VII euro 2,0 mm en als dat op fh bevalt of bh dan heb je al één rubber,
Je verdoet mi nu ook wat je tijd om te kunnen testen en trainen met een ander bh rubber erbij wat je batje plm drie a vijf gram lichter zou moeten (kunnen) maken dan nu,
Al je andere rubbers spelen dan ook anders op fh omdat het hele batje wat anders speelt als je vijf gram rubbergewicht weet te besparen,
Dat is nu ook wat de hype bij tt-news.de rond deze xiom rubbers.
Lichter gewicht spons en rubbers en mogelijk toplaag ook wat trekt spelers aan.
Gezien de hoge rubbergewichten tegenwoordig ook begrijpelijk en terecht.
T 64 1,9 geeft je alleen dezelfde besparing en in fx mischien nog wat meer.
Dan ontbreekt het je op fh minder aan tijd met bijv rozena max en komen de ballen al sneller en snelle topspins ook makkelijker en vlakker vanaf je fh. De voorwaartse snelheid neemt toe zowel fh as bh door maar één rubber erbij. Waarom zou je dat dan niet eerst testen ? Zo zie ik het tenminste en daar krijg je mij niet vanaf :). Testen kun je beter wat conscientieus doen en konsekwent . Dan leer je er ook meer van voor een volgende keer als je weer een rubber of rubbers nodig hebt.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 06 Mei 2018, 09:25

Met de Omage V tour, vega pro of vega Japan spons of een tenergy heb je dan denk ik ook voldoende snelheid en lengte zeker als je (liever)niet te ver van tafel wilt,
Volgens mij heb je me niet helemaal begrepen. Ik ben juist iemand die regelmatig wél wat verder van de tafel af staat. Wil graag spinnen en spin-over-spin-rally's vanuit de tweede positie spelen. Daarom was een T05 eigenlijk altijd het perfecte rubber voor mij de afgelopen jaren. De Rozena voldoet hier ook wel in, heeft alleen iets minder spin dat de T05. De Rozena is daarentegen beter geschikt voor contra en vlakke veegballen... Wellicht dat het dan toch niet onverstandig is om voor op de FH te kiezen voor een nieuwe Rozena 1.9 (aangezien T05 een stuk zwaarder is) en dan voor de BH T64 FX. Beide rubbers zijn aan vervanging toe dus vandaar dat ik ze liever beide tegelijk wil vervangen. Ben altijd al wat eigenwijs geweest volgens mij.....
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Mei 2018, 18:14

Hoi,

Topspins over en weer drukken spelers elkaar van tafel en hoe harder des te verder vaak.
Dat neemt in frequentie toe en in afstand als het niveau toeneemt. Blokballen komen niet zo diep als harde topspins. Je moet dan dichter bij tafel blijven, Dan is een al te snel fh rubber als die omega,s niet prettig voor nog een keer topspin of smash.
Rozena op fh lijkt me dan ook prima keus.

Ik sluit alleen niet uit dat je na een paar week de t05 1,9 mm weer een keer op fh wilt testen en dat die dan ook super bevalt.
Dat inslaan van wat hogere returns bijvoorbeeld gaat met dat rubber ook al beter als je een t64 fx 1,9 ipv een zwaarder max dik rubber op bh hebt, T80 max net zo.
Dan nog blijft rozena natuurlijk uitstekent ( nog meer een alleskunner op jou frame) Met een nieuwe heb je ook weer meer spin en 1,9 mm moet je met openen vaak wat harder werken voor de nodige hoogte ook. Dat kan je opening sterker maken. Ben wel benieuwd hoe dat uitpakt als je voor die kombi kiest,

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 09 Mei 2018, 20:31

Topspins over en weer drukken spelers elkaar van tafel en hoe harder des te verder vaak.
Dat neemt in frequentie toe en in afstand als het niveau toeneemt.
Gebaseerd op komend seizoen gaat het niveau jammer genoeg alleen maar afnemen. Zijn kansloos gedegradeerd uit de 3e klasse dus komend seizoen weer 4e klasse. Helaas kom je dan automatisch minder tegenstanders tegen die goed kunnen tafeltennissen en meer schuiven en pielen en ook regelmatig materiaal spelers. Snel kampioen zien te worden en terug naar de 3e klasse en dan zien te handhaven!

Denk wel dat ik met een Rozena op de FH net iets meer gevoel heb met schuiven en de bal op tafel houden dan met een T05. Een T05 opent daarentegen wel weer makkelijker al viel me dat met de gebruikte T05 1.9 die ik geprobeerd heb wel weer tegen. Kan ook aan het rubber liggen, die al wat ouder is. Wellicht een T05 FX? Zou dat een optie zijn voor op de FH of wordt dat té zacht?
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mei 2018, 22:26

Makkelijker is niet perse beter, scherper en gevarieerder openen. Ik doe tenmnste graag wat moeilijk als ik het mijn tegenstanders daarmee moeilijker kan maken :) .
Natuurlijk moet openen niet te moeilijk zijn maar je moet ook kijken naar mogelijkheid met je opening (snel) te (kunnen) varieren afhankelijk van het soort aanspeelbal en dan de kwaliteit per variatie,

Een te makkelijk rubber maakt een deel van de variaties die mogelijk zijn vaak vooral ook makkelijker voor de tegenstander of zelfs onmogelijk,
Dan krijg je een meer stereotype eenzijdige opening.
Zo,n seizoen vierde klas is een goeie gelegenheid je fh opening nog te verbeteren en met een niet te zachte spons en niet al te hoge balafsprong is er meestal meer progressie te boeken mits het frame dit toestaat. Het dwingt wat scherper te spelen. Dat is niet perse verkeerd maar meer als uitdaging zien ook om het beste uit het frame te halen,
Zachte spons op fh is meer iets voor stijvere wat dikkere framebladen vanaf plm 5,8 mm.
Het virtuoso blad is vrij dun en met Rozena 1,9 mm heb je dan een goeie direkte feedback terwijl met t05 fx de feedback duller wordt, Hele batje wordt wat slomer voor fh, Makkelijker maar je haalt dan denk ik niet meer uit het frame wat mogelijk (te leren) is qua variatie en scherpte.
Om dat meer te kunnen (leren) ben je met rozena 1,9 mm denk ik beter af.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 09 Mei 2018, 22:40

mijn tip,
1.9 rozena FH
1.9 T64 BH.
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 10 Mei 2018, 19:49

Dan denk ik dat dat het inderdaad maar gaat worden voor komend seizoen.
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2018, 09:22

Met de hardere spons of met een fx spons ?
Het verschil is moeilijk te zeggen als je niet van elk een exemplaar hebt.
Een harde fx en zacht uitvallende hardere spons is het verschil neem ik aan vrijwel afwezig, .
Het gaat om modellen en per exemplaar is elk exemplaar uniek. Een zachte kan dus ook zacht uitvallen en een hardere kan hard uitvallen.
Nu zou je een lichtere t64 of zwaardere T64 fx kunnen vragen met gewichtsopgave gewogen in de verpakking,
Als het dan bevalt maar je will later een iets zachtere of juist hardere spons dan hoef je niet van toplaag te veranderen, Dan kun je een nieuwe kopen in Zeist met opgave van het gewicht van je vorige rubber (door hun gewogen) en de vraag of ze een iets zwaardere of lichtere kunnen selecteren. Rozena kun je hetzelfde mee doen.
Ook kun je als je een dikkere spons wil zelfde hardheid en je weet dat je een zwaardere had weer een zwaardere vragen maar dan slagje dikker of een dikkere die licht is om het totaalgewicht aan rubber niet hoger te maken of een t80 die ook weer licht is als je eerder de t64 kocht en die licht liet selecteren,
Een lichte t64 1,9 of zware T80 2,1 is wat totaal aan rubber betreft al vrij groot bijvoorbeeld terwijl andersom uitvallend veel kleiner (en met dan t80 ook in 1,9 nog veel kleiner,).

Ook dit soort variaties heeft zeker invloed op reviews maar als je nog nooit met een rubber speelde of één liet wegen heb je geen referentie.
Dan weet je ook niet wat het gemiddelde gewicht is of de gemiddelde hardheid.
Dit maakt dan ook deel uit van de onzekerheid bij het kopen van een nieuw rubber en blijft zo als je dit uitwegen nooit laat doen.
Ik zit hier zelf ook mee want ik kocht mijn t64 destijds tweede hands. Geen idee of dat een een zwaar, gemiddeld of lichter exemplaar was.
Hoe een t64 fx zich hiertoe verhoudt is dan onzekerder bij gebrek aan een vastere referentie. Zelf wegen kan maar weegschalen varieren ook wel. In Zeist gewoon vragen om gewichtsopgave erbij heb je dat minder. Gewicht verpakkingen varieert in de produktie minder dan spons, De verschillen zitten meest in de spons. Het maken van een sponsblok met een egale dichtheid is vrijwel onmogelijk. De tt sponsjes die ervan gesneden worden varieren dus wat in dichtheid.
Om dit er wat uit te halen worden er per tenergy rubber mogelijk zelfs twee versies geleverd, Kwestie van de lichte selectie en de zware apart uitselecteren als elke quality control met een zachte quality en een hardere. De zachtere als fx verkopen, de hardere als gewoon en de hardste er al uit geselekteerd voor gesponsorde spelers die graag een extra harde versie willen uit de kern van een sponsblok.
De variatie in zo,n blok ontstaat bij het opblazen van het rubber,
Net als met cake bakken ; Dichter bij de onderkant van de cake is die ook dichter dan de bovenkant. Zou je die in plakken horizontaal doorsnijden dan is elke plak egaal dicht maar niet alle plakken zijn even dicht. De zachtere plakken is fx cake. Het ligt alleen ook aan de bakker. Als ze die tenergy spons zo egaal kunnen maken dat dit niet hoeft moet voor de fx versie een aparte cake gebakken worden. Ik weet alleen dat het met de chinese rubbers zo gedaan wordt.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2018, 12:26

Bij tenergy 05 - ik neem aan de max versie bedoelend) zou de strooing tussen 93 en 100 gram zitten, Ongesneden in verpakking. Als zes daarvan op konto van de spons komt is dat gesneden plm drie gram en met twee op één frame dus zes gram strooiing, Gegeven het zwaartepunt van rubbers hoger ligt op het blad (met batsteeltje naar beneden) dan het framezwaartepunt geeft dit een aanzienlijk andere balans nog los van het verschil in hardheid.
Andere balans van het batje en een groter verschil tussen waar het zwaartepunt van het frame zit en dat van de rubbers. Dit verschil is bij de zware rubbers altijd groter en maakt met ook het extra gewicht dat elk frame in praktijk er wat flexibeler van wordt. Bij al een flexibeler frame mogelijk te. (al zal dat bij rozena 1,9 en t64 1,9 meevallen ze zijn wel zwaarder dan bijv twee klassiekers zonder lijm.)

Of dit allemaal relevant is hangt van meer factoren af.

Stel je krijgt een eerste onbekend rubbertje en toevallig pakt het vrij zacht uit voor dat rubber maar je vindt het rubber wat hard.. Dat kan.
Dan koop je het misschien niet weer en maar goed ook want de kans dat het nog harder uitvalt is dan groot.
Het eerste exemplaar kan alleen ook wat hard en zwaar zijn uitgevallen,
Met een zachter exemplaar zelfde versie en verder geen gedoe zou je dan klaar zijn.
Koop je dan wel een zachtere verzie en valt die hard uit dan zit je nog met een vrijwel even hard rubber. Valt die ook zacht uit dan zou het goed zijn maar je tweede exemplaar van de zachtere versie kan weer te hard zijn. Met een ander rubber herhaalt zich dit ook weer.
Kortom je kan het verschil in hardheid groter laten uitvallen of juist kleiner als je van te voren al weet hoe de eerste versie uitviel en zo mogelijk het vaak wisselen van rubbers en of versies verminderen.

Soms lees je bijvoorbeeld ook dat iemand meende dat Tenergies van vroeger harder waren of juist zachter. Butterfly zou iets veranderd hebben.
De paar exemplaren die diegene kocht zijn alleen geen statistisch gemiddelde rubbers. Zo,n statistische uitspraak op basis van eigen ervaringen kan natuurlijk niet.
Kan wel maar zegt niets over het doen en laten van Butterfly omdat die variatie nu eenmaal bestaat binnen elke versie tussen de exemplaren,

Dit idee stuit op weerstand misschien omdat je ervan uitgaat dat dit soort variatie niet mag voorkomen bij toprubbers van boven de vijftig euro. Dat klopt voor Timo Boll.
Die krijgt al zijn rubbers dan ook exact afgewogen,

Met Timo als forumnaam ben je dus eigenlijk aan je stand verplicht
dit ook te laten doen. :). Je kan het ook als niet relevant zien natuurlijk, dat is eigen keus, Ik heb dit zelf bijvoorbeeld nooit gedaan maar ook nooit meer dan vijfendertig euro voor een nieuw rubber betaald.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 11 Mei 2018, 15:54

Met Timo als forumnaam ben je dus eigenlijk aan je stand verplicht dit ook te laten doen. :)
Ben ik niet helemaal met je eens... Het is zowel mijn forum naam als ook mijn echte naam. En aangezien mijn achternaam met een B begint.. Vandaar Timo B. ;)

Denk trouwens dat het een Rozena 1.9 rood wordt een een 'gewone' Tenergy 64 1.9 zwart (dus geen FX).
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2018, 20:00

Dan ben je het dus aan Timo B verplicht :)
Dat is niet zo natuurlijk maar het was dan ook een grap.
Je kunt met de Fx versie meegerekent dan alleen kiezen uit .Extra soft, soft, medium, hard en extra hard :) . Met andere tenergies net zo.
Duitsland is het vrij gangbaar dit te doen als ik tt-news op dit punt mag geloven.
Wel handig als je tussen een fx en gewone verse twijfelt bijvoorbeeld.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2018, 23:39

Timo B is het aan Timo B verplicht bedoel ik... :)
Timo B is dan aan niemand wat verplicht ...of toch wel ?

PS, forum naam en echte na,a, zijn twee namen.
Je forumnaam is Timo B en in het
leven buiten het forum is Timo B ook toepasselijk.
Timo B forum is het dus aan Timo B verplicht
zijn tenergie te laten wegen.
Maw je hebt geen keus anders dan die variatie te accepteren
maar mag dan iig wel weten of je een lichter en zachter exemplaar trof of een zwaarder en harder exemplaar.
Waarom ? Om het weten,
Waarom zou je dat niet mogen weten als die variatie nu eenmaal bestaat.
Dat hoeft ook niet in grammen nauwkeurig maar kan ook in zachter harder en hard resp lichter medium en zwaar.
Dan weet je tenminste waar je die vijfenvijftig (euro) aan uitgaf als het niet meer is.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 12 Mei 2018, 11:32

Butterfly Rozena rood 1.9 € 44.90 en Butterfly Tenergy 64 Zwart 1.9 € 59.90
Totaalprijs voor 2 rubbertjes wordt dan € 104.80 :O

Maar kan je dan het beste een lichte T64 op de BH nemen?
Of juist een wat zwaardere aangezien een T64 lichter is dan een Rozena? ^o)
Huidig:
OSP Virtuoso 'Mepper'
Butterfly Rozena
Butterfly Rozena
Binnenkort:
OSP Virtuoso 'Mepper'
DHS NEO Skyline 3 TG3
Tibhar Aurus Soft