Hoe vaak rubbers vervangen?

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Hoe vaak rubbers vervangen?

Berichtdoor Wizzy82 » 20 Jun 2023, 15:55

Ik ben benieuwd hoe vaak jullie rubbers vervangen? Zet er tevens bij hoe vaak je speelt (intensiviteit).

Vroeger deed ik gerust 1,5 tot 2 jaar met rubbers. Dit terwijl ik competitie (gewoon 3 tegen 3) speel en minstens 1x per week 1,5 uur intensief train (en soms nog een half uurtje partijtjes speel na afloop).

Inmiddels ben ik overgestapt naar 1x per jaar nieuwe rubbers. Ook om wat meer te kunnen experimenteren met rubbers (al was ik bij mijn laatste set zo ontevreden dat ik daar maar een half jaartje mee heb gespeeld).

Ik ben dus benieuwd naar jullie 'vervangritme' hierin.

Eventueel mag je dit ook voor je batje doen. In mijn ruim 30 jaar tafeltennis carrière heb ik nog maar met 4 batjes gespeeld waarvan 2 bij de jeugd en dus 2 bij de volwassenen. Ik denk dat ik met mijn laatste batje zo'n 15 jaar heb gespeeld.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm

GarField000
Gold Member
Gold Member

Re: Hoe vaak rubbers vervangen?

Berichtdoor GarField000 » 20 Jun 2023, 17:29

De lange noppen niet meegetelt .... :)
maar wat ik altijd doe met 'normale' rubbers.
Ik heb 2 dezelfde frames/setups ....
1 gebruik ik voor de training (1.5 uur per week) en de vriendschappelijke wijdstrijden erna.
1 gebruik voor competitie (1 x regulier, 1 x duo).
Na een seizoen vervang ik de rubbers van het trainingsbatje, en dat wordt dan mijn competitie batje.
Mijn competitie batje schuift dan door naar trainingsbatje zonder rubbers te vervangen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Tibhar Evolution FX-D
BH: S&T HellFire X ox green

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 20 Jun 2023, 19:17

Ik speel nu niet zo vaak meer. Gemmideld nog maar 1 keer per week 1,5 uur.
Voorheen trainde ik 2 keer per week 1,5 uur en de reguliere competitie. Meestal een setje rubbers per seizoen. Qua frames heb ik heel veel geprobeerd. Mijn lijstje komt boven de 100 verschillende frames, maar daar ben ik al wel ruim 35 jaar voor bezig.
De laatste jaren hou ik het vooral bij Xiom materiaal. Bevalt mij prima.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 20 Jun 2023, 19:24

Maar heb je dan 2 exact dezelfde frames Marc?
Merk je daarin dan geen verschil?

Interessante manier van door wisselen vind ik.

Wauw, 100 frames...

Ik houd van een anatomisch frame en ik heb zo'n gevoel dat er daar minder van zijn.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd van de 3 soorten handgrepen (even de penhouders niet meegeteld) het meest wordt verkocht. Dus hol, recht of anatomisch. Ik denk zelf recht, maar wat denken jullie?

Backup:

CSBV
Super Member
Super Member

Berichtdoor CSBV » 20 Jun 2023, 19:54

Denk recht en holrond ongeveer gelijk, dan anatomisch en helaas is conisch nauwelijks nog verkrijgbaar, dus die het minst.

Zelf kijk ik na elk half jaar of ze nog een rondje mee kunnen. Langer dan een jaar halen ze in ieder geval niet. Speel naast de competitie 1 à 2 avonden zo'n anderhalf uur.

Frames heb ik ook heel veel geprobeerd, maar kwam steeds weer terug bij mijn oude vertrouwde Stiga Offensive Wood uit 1977 met, jawel, een conisch handvat. Helaas is die nu gewoon echt veel te traag geworden, maar zit nog altijd in mijn tas mocht mijn huidige frame onverhoopt breken.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 20 Jun 2023, 21:22

Maar heb je dan 2 exact dezelfde frames Marc?
Merk je daarin dan geen verschil?

Interessante manier van door wisselen vind ik.
Ja 2 dezelfde frames. Ik merk geen verschil ...... daar ben ik niet goed genoeg voor :D
Op deze manier van wisselen heb ik voor de competitie altijd de 'beste' rubbers.
Voor trainen en oefenpotjes/vriendschappelijke potjes maakt het niet uit.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 20 Jun 2023, 21:30

Ik zie toch het meest holrond ..... ik heb per ongeluk een keer zo'n anatomische gehad, maar dat voelde raaaaaaaaaaaaaaaaar.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 21 Jun 2023, 08:39

Ik speel gemiddeld 2 keer per week ongeveer 1,5-2,5 uur per keer (competitie daargelaten die speel ik erbij, maar dan vervalt meestal 1 van de trainingen voor mij). Ik heb niet een heel erg standaard wisselmoment tot nu toe, meestal wissel ik omdat ik wat anders wil proberen. Overigens probeer ik tijdens trainingen veel verschillende combi's uit, dus ik speel niet altijd met mijn competitie combi.

Ik speel ook wel eens toernooien, maar dat zijn er misschien 2-4 per jaar en die zijn dan wel veel uren achter elkaar natuurlijk (ps stil zitten ken ik haast niet op een toernooi, ik zoek meestal een vrije tafel en een partner om door te spelen).

Mijn huidige combi liggen nu ruim een jaar deze rubbers op en ik was ze nog niet van plan te vervangen.... ik heb alleen wel eens mijn 0X noppen moeten 'herplakken' (alleen het plekje waar mijn duim het rubber raakt).

Gemiddeld zit mijn noppen rubber langer op het frame dan mijn FH inverted rubber, maar dat heeft dus meer met experimenteren te maken.

Ik heb 1 competitie frame waar ik mee speel, maar er naast nog ongeveer 8 frames waar ik wel eens het een en ander mee probeer.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Globe 979 oX
FH: TSP Ventus Speed 2.2

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Yasaka New Era 2,0mm

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio DK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 21 Jun 2023, 09:27

Lange noppen ga je niet elk seizoen vervangen denk ik.
Ze worden in de tijd alleen maar beter :D

Ik ben niet zo van het experimenteren als je iets gevonden hebt wat je bevalt.

Maar nu ik er wel mee bezig ben weet ik ook weer waarom. hahaha. Ik wordt er gek van en het geld vliegt me zak uit.
Vooral in rubbers heb ik weinig geëxperimenteerd. Ik heb altijd met de DHS Skyline gespeeld. jaaaaaaaaaaaaaren. Toen wilde ik met de forehand naar een iets meer europees rubber. Rasanter is dat geworden. Wel van R48 naar R47 naar R42 gegaan. BH was direct R37.
Nu heb ik voor het eerst de Tibhar Evolution gehad (MX-S / FX-S) en dat voelde toch heel anders. Ik voelde de bal in het rubber grijpen. Erg lekker gevoel. Zal misschien ook met het frame te maken hebben.

Maar mijn rubbers zijn bekend (denk ik). Ben nu naarstig op zoek naar een frame.
Maar ik wissel alleen als ik iets wil veranderen ... niet zomaar om te kijken wat het doet.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 21 Jun 2023, 11:21

Wat zoek jij in n frame, Marc?

Wat handvat betreft: conisch is… bijzonder. Misschien is dat gewenning; maar na jaren (ik overdrijf niet) terugverlangd te hebben naar 't handvat van mijn (eind '70) Stiga Kjell Johansson Offensive Wood frame heb ik de sprong gewaagd naar een custom blade bouwer. Geen seconde spijt van.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 21 Jun 2023, 12:39

Wat zoek jij in n frame, Marc?
Beetje offtopic hier :).
Maar heel simpel gezegd. ...... Goede controle, lage balafsprong (goed voor de LP). Ik heb altijd een hekel gehad aan hoge arc rubbers. Wist niet dat het frame hier ook veel invloed in heeft. En een wat grotere sweetspot. Niet te zwaar en balans meer naar het handvat en niet naar de kop zoals de butterfly. Die is zwaar en ligt zwaartepunt wat hoger.

Ik was aan het testen met de 7ply wood frames, maar las later dat deze kleinere sweetspot heeft. Dus ik heb een andro treiber FI besteld met fibre om de core wat een grotere sweetspot moet geven. stiff but soft :D. Hopelijk.

Koki Niwa Wood is snel maar heeft een hoge controle als ik de testen moet geloven. Dus we gaan het zie.
De andro Treiber FI is wat langzamer, maar zou technisch gezien moeten passen.
En als dit allemaal niet werkt ga ik naar een bouwer en kijk of hij wat voor me kan maken.
Met de ervaringen die ik dan heb kunnen we misschien wat moois maken.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

Wizzy82
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor Wizzy82 » 21 Jun 2023, 14:15

Interessante reacties.

Over de frames mag je het hier gerust hebben.
Ik ben daar niet zo mee bezig, maar volgens mij is een frame zelfs meer bepalend voor een bepaald spel dan de rubbers.
Kan een frame echt op zijn? Dat je hem dus wel moet vervangen? Ik dacht altijd dat daarvan de kwaliteit niet of nauwelijks achteruit van gaat.

Gisteren bij vrijspelen was het een drama qua spel. Was natuurlijk ook loeiheet, maar ik verloor van iemand waar ik altijd van win. Eigenlijk ging het maar 2 games lekker en dat was toen ik alleen tegenover 2 spelers stond (waren maar met 5). Eindelijk liep toen de fh wel een beetje en met mijn bh (sterkste kant bij mij) ging alles raak.

Toch wil ik van mijn Rakza 7 soft na volgend seizoen in iedergeval op de fh af. BH doet die het best goed, maar ook daar had ik meer effect met de Shifter powersponge. Helaas kan ik daar niet meer naar terug gaan want dat rubber lijkt niet meer te worden geproduceerd.

Backup:

Anon
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Anon » 21 Jun 2023, 14:53

Interessante reacties.

Over de frames mag je het hier gerust hebben.
Ik ben daar niet zo mee bezig, maar volgens mij is een frame zelfs meer bepalend voor een bepaald spel dan de rubbers.
Kan een frame echt op zijn? Dat je hem dus wel moet vervangen? Ik dacht altijd dat daarvan de kwaliteit niet of nauwelijks achteruit van gaat.
Zo lang je frame geen klappen krijgt en niet breekt kan het bijna niet "op raken". Ik heb wel een clubgenoot die al heel lang met hetzelfde frame speelt, zijn handvat is langzaam aan het slijten. Je ziet gewoon dat op de plek waar zijn vingers de meeste frictie hebben het hout is aan het eroderen. Een voordeel, de vorm van het handvat is nu helemaal naar zijn grip gevormd.

Rubbers heb ik maar zelden versleten omdat ik zo vaak wissel. Sommige rubbers slijten wel echt sneller en heb ik wel eens moeten vervangen. Tegenwoordig speel ik heel veel met voornamelijk hetzelfde materiaal dus merk ik wel dat na een maand of drie de forehand rubber op begint te raken. Backhand doe ik een stuk langer mee.
BTY Primorac JP, FH: Victas V20 extra,BH: BTY Feint Long II 0.5

yoyoman
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoyoman » 21 Jun 2023, 16:36

:-) Ik wissel zo vaak van frame en rubbers dat bij mij eigenlijk alles nog hagelnieuw is.
Ik ben nu 65 jaar ik denk dat ik begon met ping pong met 10 of zo .
Tussendoor van af 16/ 17 tot 32 ook nog echte sporten gedaan.
Maar zeker 80 batjes gehad en ik denk wel het drievoudige aantal aan rubbers.
Favoriet nu al jaren maar ik heb er wel een paar redelijk snel houten frame met plakkerige Chinese rubbers.
Momenteel Cybershape Wood, met Hurricane 3 neo provincial rubbers
Maar voldoende batjes om andere te gebruiken.
Zo leuk om te kunnen variëren met verschillende batjes :P

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 23 Jun 2023, 08:52

Ik experimenteer omdat ik nog niet goed weet wat het beste bij mij past en ik lang niet alle frames ken....
Met frames experimenteer ik iets meer dan rubbers omdat ik denk dat ik nu al een heel prettig rubber gevonden heb (en qua noppen er meerdere heb die ik prettig vind met allemaal hun eigen voor en nadelen).

Alleen heb ik ook geen onbeperkt budget dus echt dure frames heb ik nog nooit geprobeerd... en ik kom steeds weer uit bij mijn huidige frame omdat dit mijn ijkpunt is en bevalt, maar ik merk dat ik soms qua verdedigen, zeker met de noppen een iets te felle afsprong van het frame heb...dus zoek ik naar een frame wat dit net iets minder heeft, maar telkens als ik zo'n frame vind, vind ik het frame ook te traag t.o.v. mijn huidige.

ps. yoyoman.... 'echte sporten'..... dus je vind tafeltennis geen echte sport?

Gisteren een paar uur padel gespeeld voor het eerst, ook leuk, moet zeggen dat ik er niet meer moe van wordt dan met tafeltennis... volgens mij ligt dat aan het niveau waar je op speelt en hoe je zelf in het spel zit... iemand die steeds alleen bij de tafel staat zal het misschien geen echte sport vinden....?
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

GarField000
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor GarField000 » 23 Jun 2023, 10:10

Imaar ik merk dat ik soms qua verdedigen, zeker met de noppen een iets te felle afsprong van het frame heb...dus zoek ik naar een frame wat dit net iets minder heeft, maar telkens als ik zo'n frame vind, vind ik het frame ook te traag t.o.v. mijn huidige.
Dat lijkt mij wel een beetje logisch. Hoe sneller je frame, hoe harder hij van de noppen af komt :).
Persoonlijk pas ik de snelheid met de forehad gewoon aan met het rubber. Ik speel nu met de FX-S en die is een stuk trager als de andere, maar bij het sneller frame werkt het goed.
----------------
Groetjes Marc

Setup:

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 23 Jun 2023, 11:50

Imaar ik merk dat ik soms qua verdedigen, zeker met de noppen een iets te felle afsprong van het frame heb...dus zoek ik naar een frame wat dit net iets minder heeft, maar telkens als ik zo'n frame vind, vind ik het frame ook te traag t.o.v. mijn huidige.
Dat lijkt mij wel een beetje logisch. Hoe sneller je frame, hoe harder hij van de noppen af komt :).
Persoonlijk pas ik de snelheid met de forehad gewoon aan met het rubber. Ik speel nu met de FX-S en die is een stuk trager als de andere, maar bij het sneller frame werkt het goed.
Zeker een soort van logisch.... maar toch vind ik de vlieger niet altijd op gaan.... zoals met de TwoFace, die eigenlijk een defensieve kant heeft die niet heel snel is (en persoonlijk vind ik de offensieve kant ook minder snel), maar toch is de afsprong met blocken etc hoger bij dat frame.... dus uit persoonlijke ervaring gaat voor mij die vlieger niet altijd op... ik denk dat ik doordat het zo'n ander frame is qua gevoel (qua vasthouden), dit ook ook invloed heeft....

Blocken met noppen waarbij je bijna het frame loslaat (dus heel los in je handen hangt)...werkt heel goed, maar dat doe ik met het ene frame makkelijker dan met de andere. Dit ook geoefend met 3 frames op 1 avond... en daarbij was mijn huidige frame de winnaar... terwijl bv de TwoFace en Korbel SK7 ook geprobeerd zijn toen... beiden trager dan mijn huidige frame.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog

yoyoman
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoyoman » 23 Jun 2023, 21:28

Inderdaad vind ik dit alleen Duitsland ,Frankrijk China en Japan . De rest is veredelde amateurs.
Vorig jaar een 51 jarige kampioen van Nederland en in de eerste divisie veel mensen met routine die al 50 of ouder zijn.
De sport vereist alleen maar een beetje techniek en een redelijk goede basis conditie.
Mede door ziekte gevallen en uitval van onze buitenlandse spelers mocht zelfs ik afgelopen seizoen nog een keertje mee doen op 65 jarige leeftijd in de eerste divisie .
toen ik handbalde, judo deed en worstelde zou dit niet kunnen.
Ik vind ping pong erg leuk .
Maar nee ik zie het niet als een serieuze sport
Momenteel Cybershape Wood, met Hurricane 3 neo provincial rubbers
Maar voldoende batjes om andere te gebruiken.
Zo leuk om te kunnen variëren met verschillende batjes :P

vlinder
Beginner
Beginner

Berichtdoor vlinder » 24 Jun 2023, 15:05

Naar mijn mening hangt de vraag ,,wanneer de rubbers moet worden vervangen,, af van verschillende variabelen. Ik vind die twee het belangrijkste.
De eerste heeft te maken met het feit of de Gewenste Combinatie of dichtbij de gewenste , is gevonden of niet! In eerste jaren toen ik weer begonnen te pingpongen, verving ik zowel hout als rubbers regelmatig en maakte ik een andere combinatie. Toen ik zogoed als acceptabele combinatie vond, realiseerde ik me dat eigenlijk het houtje de basis of het lichaam van mijn composie is. Aan het begin van de zoektocht dacht ik dat bekleding belangrijker is dan het houtje en of even belangrijk. Als je het juiste houtje heb gevonden, denk ik dat je al meer dan halvewege bent <:o) .
De tweede gaat terug naar De Portemonnee ,dunheid en dikheid , dit is nog doorslaggevender dan de eerste vind ik voor vernieuwing van de rubbers, zoals bij veel andere gevallen in het leven ;) .

Zonder deze twee ( geld/gewenste combinatie) in overweging te nemen zeg ik iets kort over vervanging van de rubbers ( het hout vanwege zijn duurzaamheid niet hoeft te worden vervangen tenzij het gebroken of beschadigd is). Er zijn twee soorten rubbers, De Normale en De Rest .Ik was heel lang combi-speler , een kant Normale en andere kant De Rest. Een van de belangrijkste parameters van mij voor het verwisselen van een rubber was verlies van spin of vermindering .Over het algemeen vervang ik veel meer De Normale rubbers, ik kan zelfs erbij toevoegen De Rest rubbers niet echt nodig vond om ze te vernieuwen. Die zijn duurzaamer en slijten nagenoeg niet( kort, halfe en anti geprobeerd ,nooit lange ).
Wizzy, je hebt volgens mij genoeg ervaring en kennis , hoopelijk wat ik hier beschreven heb enige nut vinden.

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor TwoFace » 26 Jun 2023, 09:29

Inderdaad vind ik dit alleen Duitsland ,Frankrijk China en Japan . De rest is veredelde amateurs.
Vorig jaar een 51 jarige kampioen van Nederland en in de eerste divisie veel mensen met routine die al 50 of ouder zijn.
De sport vereist alleen maar een beetje techniek en een redelijk goede basis conditie.
Mede door ziekte gevallen en uitval van onze buitenlandse spelers mocht zelfs ik afgelopen seizoen nog een keertje mee doen op 65 jarige leeftijd in de eerste divisie .
toen ik handbalde, judo deed en worstelde zou dit niet kunnen.
Ik vind ping pong erg leuk .
Maar nee ik zie het niet als een serieuze sport
Ik begrijp helemaal wat je zegt en als je het zo bekijkt heb je een punt... maar ik zou dan meer zeggen: het is wel een sport, echter in NL wordt deze niet op voldoende niveau beheerst.

Anders zou je bv ook kunnen zeggen dat lange baan schaatsen geen sport is, omdat Claudia pechstein nog steeds op internationaal niveau kan meedraaien... dat is niet omdat het geen sport is, maar omdat er onvoldoende goede beoefenaars van de sport zijn.

In mijn ogen is een sport een vorm van bewegen waarbij je lichaam traint (en geest), waar de beperking zit in je wat je lichaam kan en hoe ver je bereid te gaan om er beter in te worden.... dat we in NL gebrek aan goede tafeltennissers hebben, maakt het voor mij niet dat het geen sport is.

Dat jij op zo'n leeftijd nog mee mag draaien in eerste divisie zegt wel inderdaad wat over het niveau wat we in NL hebben op dit gebied. Of dat een 51 jarige nog NL kampioen kan worden.
Nu geef ik wel toe, tafeltennis is ook heel erg een mindgame.... en zo lang je geest fit is en je hebt talent, kan je er lang op behoorlijk niveau mee doorgaan... soms omdat de' jeugd' wel het talent heeft, maar niet de mind.... Ik ben bv middelmatig met tafeltennis, maar mijn mind zit wel heel goed, ik ben tactisch en daarom win ik ook partijen van mensen jonger en met veel meer talent en kunde dan ik....

Persoonlijk vind ik vaak juist mijn ondergang weer in nog oudere mensen die nog tactischer/slimmer zijn dan ik....en veelal iets meer techniek beheersen (maar niet perse nog heel bewegelijk zijn).
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups:
Dr.Neubauer Bulldog