Maakt het uit waarmee je speelt?

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
van_doorn
Moderator
Moderator

Maakt het uit waarmee je speelt?

Berichtdoor van_doorn » 18 Apr 2011, 22:58

Ik ben er zojuist achter gekomen, dat het niet uitmaakt waarmee ik speel. Vorige seizoen speelde ik met een H3 Neo en vandaag speelde ik met mijn Stiga Calibra LT, twee totaal verschillende rubbers, maar naar een uurtje spelen al helemaal gewend. Eigenlijk is dit zo met alle rubbers die ik in het verleden heb gebruikt. Eigenlijk maakt het dus gewoon niet uit waarmee ik speel, ik wen er toch wel aan. Scheelt in ieder geval een hoop geld door rubbers te proberen. Gewoon iets bestellen als je oude rubbers versleten zijn en verder niet zeuren en gewoon spelen. Het zit allemaal in je hoofd. Wat is jullie mening hierover?
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Re: Maakt het uit waarmee je speelt?

Berichtdoor Sun Tzu » 19 Apr 2011, 07:48

Mijn mening is dat jou mening niet klopt. Als het niet uit maakt dan zou er maar 1 rubber zijn. In grote lijnen kun je aan ieder rubber wennen, maar het is net die finishing touch die je bij sommige mist na verloop van spelen.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 19 Apr 2011, 10:54

Als je iets hebt waar je echt lekker mee speelt kan de rest dat niet goedmaken. De finishing touch zoals Johan het noemt.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 19 Apr 2011, 15:56

Ik blijf van mening dat het een stuk gewenning is. De reden dat er zoveel verschillende rubbers zijn is alleen maar om geld te verdienen. Natuurlijk speelt de een net wat lekkerder dan de ander maar ik denk dat je na een tijd spelen geen verschil meer merkt. Dit is mening natuurlijk :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

allrounder

Berichtdoor allrounder » 19 Apr 2011, 16:02

Ik denk dat er veel te veel rubbers zijn. Vooral sommige fabrikanten spannen de kroon door steeds weer verder door te gaan met het maken van minimale verschillen op bestaande rubbers. Als vb. de Sriver L,S, later de FX toegevoegd en weer later de EL en de G3 etc. Absoluut gekkenhuis als je het mij vraagt. Als ik de verhalen lees over welke rubbers allemaal getest worden door sommigen, Neo H2, H3 nieuwere versies etc... Die fabrikanten spinnen er garen bij zolang er mensen zijn die serieus denken dat ze klassen beter gaan spelen als ze een net iets andere versie rubber hebben. Ik geloof er niets van.
Toegegeven; er zit natuurlijk verschil tussen snelheid, effect en controle op verschillende rubbers en ook de hardheid van de spons doet wel iets, maar verder zijn de verschillen in mijn ogen ook marginaal. Beter worden is vooral een kwestie van uren maken, vastheid kweken etc. en dat lukt verreweg het beste als je langere tijd met hetzelfde materiaal speelt. Ook na slijtage hetzelfde materiaal in dezelfde versie en dikte aanschaffen is daarvoor het beste. Je kunt dan volledig wennen aan hetgeen je in je handen hebt. Ik ben in de >25 jaar dat ik speel nog nooit iemand tegen gekomen die spontaan 2 klassen beter is geworden door ander rubber aan te schaffen...

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 19 Apr 2011, 18:12

Neuh, dat klopt. Alleen kan je door met materiaal te spelen dat bevalt wel ff wat meer uit jezelf halen. Geef me een Sriver ipv Bryce op de backhand en ik speel in de 3e klasse echt niet minder hoor. Vind Bryce alleen ff wat lekkerder :)
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

allrounder

Berichtdoor allrounder » 19 Apr 2011, 19:01

Helemaal mee eens. De een prefereert het ene rubber en de ander het andere. Tuurlijk kan het qua gevoel iets verschil maken en zijn er wel nuanceverschillen, maar die mensen die ik ken die al jaren hopen op een soort wonderrubber dat ze naar de "top" brengt zijn er nooit beter van geworden. Dan hebben ze iets gevonden waarmee ze goed spelen en dan nog gaan ze een paar weken later weer iets nieuws proberen in de hoop dat het dan nog beter gaat. Ik zou zeggen: als je een paar jaar speelt en je speltype is duidelijk, zoek dan iets dat bevalt en blijf daar bij. Ga je ooit van speltype veranderen of veranderen de eigenschappen van je rubber, dan kan je weer op zoek naar iets nieuws. Voor mij zou de prijs een reden zijn om te veranderen van rubber, vooral Butterfly heeft zich van zijn slechtste kant laten zien de laatste jaren met belachelijke prijsverhogingen. Als ik een rubber vind dat vergelijkbaar is met mijn oude rubber maar dan goedkoper, dan ga ik daar mee spelen.

smashking
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor smashking » 20 Apr 2011, 16:38

Het maakt niet zo gek veel uit waar ik mee speel.De meeste rubbers en frames die ik gekocht bevielen goed. Ik kan me altijd snel aanpassen aan nieuw materiaal mits het past bij mijn speltype.

hybermat
Beginner
Beginner

Berichtdoor hybermat » 21 Apr 2011, 17:05

Ik veranderde vorig jaar mijn houtje en rubbers en won onmiddellijk meer wedstrijden...

het kan natuurlijk psychologisch zijn

allrounder

Berichtdoor allrounder » 21 Apr 2011, 18:58

hybermat,

wat voor materiaal had je dan en heb je toen gekocht?
Er moet dan wel veel verschil tussen zitten. Ik zou bijna zeggen dat je voorheen met het verkeerde materiaal speelde voor je spelstijl..

masker101
Beginner
Beginner

Berichtdoor masker101 » 23 Apr 2011, 10:12

Ik vind dat het afhangt welke rubbers je zelf gebruikt. Ik gebruik Joola Energy 2.2, een nogal snel rubber. Als je mij een 1.6 mm rubber geeft, welke dan ook, zal ik er pas na maanden aan wennen

hybermat
Beginner
Beginner

Berichtdoor hybermat » 23 Apr 2011, 11:08

hybermat,

wat voor materiaal had je dan en heb je toen gekocht?
Er moet dan wel veel verschil tussen zitten. Ik zou bijna zeggen dat je voorheen met het verkeerde materiaal speelde voor je spelstijl..
ik speelde met een butterfly carbo x5 met twee maal andro hexer op, en ben overgegaan naar een 'stiga saive original' met een xiom omega 4 europe op de voorhand en een donic f3 big slam op de backhand (voor het gewicht, houtje is erg zwaar). Het houtje is sneller (vreemd genoeg) en topspint beter... mogelijk is het de f3 op de backhand want die pakt wat minder spin en is traag.

allrounder

Berichtdoor allrounder » 24 Apr 2011, 10:33

Dat is precies wat ik bedoel. Als je voorheen moeite had met controle op je backhand en met een wisseling van materiaal krijg je meer controle in je spel waardoor je meer tijd maakt om je sterke punten te benadrukken, dan scheelt het natuurlijk wel. Toch ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil was; ging je van 20% naar 80% in dezelfde klasse en zet zich dat over meerdere seizoenen door, of waren de verschillen kleiner?

hybermat
Beginner
Beginner

Berichtdoor hybermat » 25 Apr 2011, 10:52

Dat is precies wat ik bedoel. Als je voorheen moeite had met controle op je backhand en met een wisseling van materiaal krijg je meer controle in je spel waardoor je meer tijd maakt om je sterke punten te benadrukken, dan scheelt het natuurlijk wel. Toch ben ik wel benieuwd hoe groot het verschil was; ging je van 20% naar 80% in dezelfde klasse en zet zich dat over meerdere seizoenen door, of waren de verschillen kleiner?
Helaas geen 80 procent :), meer iets in de buurt van 20, maar ik won toch opvallend meer wedstrijden en ik ben overgeschakeld midden afgelopen seizoen.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 02 Jul 2011, 12:37

Hallo mede forumleden, ik volg dit forum al een tijd en ben het met van doorn eens wat zijn stelling betreft. Ik speel al 35 jaar en heb denk wel met meer dan 50 verschillende combi's gespeeld.
Met dunne trage rubbers /plank tot snelle /max combies. Als ik mijn resultaten bekijk speel ik de afgelopen 11 jaar zo rond de 55 % 2e klas, het maakt niet uit met wat voor materiaal. Ik ben een offensief ingestelde allrounder .
Volgens mij wen je echt aan alles, alleen als ik hele grote verschillen maakte duurde het wat langer dan ongeveer een week.
Verder blijft ping pong een heeeel moeilijk spel, en vraagt dus veel training om goed/vast te worden.
Wat me wel opvalt is dat volgens mij veel spelers gewoon te snel materiaal gebruiken voor het nivo wat ze spelen, voor die ene knal-bal, terwijl je meer hebt aan een meer gecontroleerde set up die meer ballen op tafel houdt. Maar dat is vrijheid, en heel goed voor de fabrikanten.
Heb aan topspelers gevraagd voor info en die gaven een aantal wezenlijke verbeter-tips.
!1 Blijf naar de bal kijken tot! op je batje! ipv naar de tegenstander.
2 Hou de bal op tafel ipv hem nog harder terug te willen meppen als je naar achter word gedreven
3-Service service service!!!
en last but not least ontspan zoveel mogelijk en probeer plezier te hebben achter de tafel! Het is een spelletje.....
Trouwens heb C.suss/ D. Eloi / Wu jiaduao gevraagd waar ze me spelen en dat is offensief/min - frames met max rubbers.
Veel europese/nederlandse toppers spelen met relatief trage houtjes, geen carbon.
Momenteel speel ik met frame stiga NCT allround en adidas p3 2.0. Ik kan er alles mee wat ik wil doen, soms als ik te moe ben gaat het gewoon minder, soms knalt alles in....
Veel plezier allemaal.
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 02 Jul 2011, 13:39

Hoi mepper! Welkom op het forum!

Ik heb het ook met je eens. Ik heb zojuist me set-up vertraagd. Eerst die bal maar op tafel houden en daarna meppen we hem wel af :P

Morgen maar eens testen. Ben benieuwd :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan