Test frames van Mank

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
benxx
Silver Member
Silver Member

Test frames van Mank

Berichtdoor benxx » 18 Mei 2017, 14:15

Alweer een tijd geleden kreeg ik van Mank wat frames opgestuurd om te testen. In totaal 6 stuks waarvan er uiteindelijk 2 overbleven die ik wat uitgebreider getest heb.
Ben niet zo'n fijnproever als Mank dus mijn testresultaten zullen wat algemener van aard zijn.
Helaas moest ik mijn inbox opschonen, dus heb zelf helaas geen foto's meer van deze frames.
Algemene indrukken;
Netjes afgewerkte frames, duidelijk geen commerciële frames.
Verwacht dus geen Ross Leidy of MDP type frames van Marc, verwacht prima frames die goed spelen en ruim voldoende afgewerkt zijn.
Ross Leidy heb ik ooit aan willen schaffen, maar erg duur en ik bedacht me ook dat met tape om het handvat en rubber op het blad er niet veel moois meer overblijft.

Limba frame.

Het eerste frame wat ik binnenkreeg, samen met een ahorn frame.
Het ahorn frame was geen succes, hetgeen Marc zelf al verwacht had.
Een apart gekleurd frame met typische geur (zeker in het begin). Schijnt van een bepaalde soort olie af te komen. Frame weegt 67g en is iets groter dan 15x15. Frame speelt prima, een stuk feller dan mijn Barricade. Met een tenergy 80 kon ik enorm veel spin genereren en LN op de BH hadden prima controle en waren vooral effectief bij een agressieve speelwijze, dus niet passief blokken en op afstand inhakken, maar vroeg blokken, hard wegdrukken en zelf een beetje topspin lukte nog. Prima frame voor een LN speler die niet alleen maar verdedigt maar ook een agressief stoorspel speelt. Mijn inschatting is een All+/Off- snelheid.

Vuren frame.

Vreemd frame om te zien, deklaag lijkt wel karton, is dus vuren. Frame weegt 83g, voor mij al vrij veel. Met korte noppen op de FH is het prima spelen, ook backside rubbers doen het prima, veel controle en veel spin. LN op de BH hebben veel controle, maar dit frame nodigt mij uit om wat luier te spelen, meer blijven hangen in passief spel als het ware. Op een of andere manier speelde dit frame niet zo goed als het Limba frame. Prima frame, maar het gevoel wat ik met het Limba frame had was beter, directer. Kan uiteraard aan het gewicht liggen, ik kan dat niet met zekerheid zeggen. Goed frame dus, maar wat minder geschikt voor het korte en felle tik spel aan tafel. Mijn inschatting is hier een All/Off snelheid. All omdat ik met dit frame wat passiever speel, Off omdat als je flink doorhaalt er ook behoorlijk wat snelheid in zit.

Als ik met 1 van deze frames zou gaan spelen gaat mij voorkeur zeker uit naar het Limba frame. Ik ben op dit moment bezig om mijn spelstijl van veel lange verdediging en af en toe aanvallen om te stellen naar dicht bij de tafel blokken en snel de aanval kiezen. Deze keuze is ook ingegeven door de plastic bal, die voordeliger uitpakt voor het harder slaan dan voor de zachte spinballen. Ik ben nu wat korte noppen op de FH aan het proberen en ik moet zeggen: Het bevalt. Ballen op de BH blokken of hard wegduwen en snel met de KN de aanval zoeken.
Daar lijkt me dit Limba frame prima bij te passen.

Bij deze ook nog een grote dankjewel aan Marc voor het beschikbaar stellen van de frames en de vele feiten en weetjes die hij produceert.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Test frames van Mank

Berichtdoor mank » 18 Mei 2017, 16:43

Hey,

Leuk te lezen dat deze twee frames je bevielen en dank voor de respons :)
Wat afwerking betreft heb je goed getroffen met welke attitude ik frames maak.
Ik heb ook geen cnc Frees en zelfs geen gewone tafelfrees dus weinig keus ook. Wat dat betreft is het dus meer knutselwerk.
Frames die ik extra mooi afwerkte maar niet goed speelden bleef ik alleen ook altijd mee zitten terwijl sommige frames die er veel minder goed uitzien dan de frames die jij kreeg nog steeds in gebruik zijn, Dat is alleen op de club waar ik zelf speelde. Spelers die ik liet testen speelden dan meestal eerst met een frame met rubbers er al op voor ze ernaar gingen kijken. :)
De geur die je rook was denk ik terpentijn om de tungolie wat te verdunnen, Ik had de frames net af en die geur blijft vrij lang hangen maar verdwijnt uiteindelijk wel. Ik vind het zelf wel lekker ruiken.

Kwartiers gezaagd european spruce lijkt met de rechte strookjes van wittig zacht zomerhout en bruine hardere winterhout inderdaad wat op karton.
Dat het frame wat slomiger speelt heeft ook met de griphelften te maken,
Die zijn van western red cedar wat een vrij zachte houtsoort is, Daarbij zijn de tussenlagen van berken en dat is vrij zwaar.
Balsa was voor mij al weer vrij lang geleden en dat was met kant en klaar dun "vliegtuigmodelbouw triplex". en meest met andere lijm nog. Ik heb de frames dus wat meer experimenteel en improviserend moeten maken.
Omdat de groeirichting van het berkenhout in de breedterichting loopt is dat zware hout wat bladflex tov het handvat betreft meer een last dan een kracht om dit in het gripbereik bij het blad wat tegen te gaan,
Als ik het van je terug krijg gaan de griphelften er dan ook af voor een paar andere met hardere houtstrips erin verwerkt,.
Mogelijk dan ook asymmetrisch zoals bij het limba frame.
Dat heb je niet vermeld bij dat frame maar ik heb zelf altijd het gevoel dat ik dit fijner vindt spelen om wat voor reden ook..Bij jou was de gedachtte ook dat het de ln kant ten goede kon komen om aan die kant balsa in de gripghelft te verwerken,

Ik wou op vrij lichte balsa bladen geen te zware griphelften zetten en sowieso heb ik bij alles zes frames vooral met de griphelften geexperimenteerd en kan uit je ervaringen en respons dus het nodige leren. Of en wanneer ik weer balsa koop weet ik op dit moment alleen nog niet,

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 19 Mei 2017, 12:26

IMG_20170519_130550-large.jpg
De door mij geteste frames, links het vuren van 83g en rechts het limba van 67g.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 20 Mei 2017, 08:14

Ziet er niet eens zo gek uit moet k zeggen qua afwerking, de bladen lijken nog wat breed op de foto. En dat limba frame heeft een aparte kleur en structuur voor zover ik kan zien.

Handvaten zien er wel goed uit.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Mei 2017, 10:14

Afwerkings kwaliteit was bij de frames die Ben kreeg ook wisselend geslaagd omdat ik met nieuwe afwerkingsprodukten werkte .Het limba frame op de foto was een van de twee eerste daarmee behandelde frames en sowieso één van de minder afgewerkte. Bladvorm kwam ook niet helemaal lekker eruit.

De limba heeft van zichzelf een zogenaamde fiddleback struktuur. Die zou bij een plankje limba mooier tot zijn recht komen. Fineer lijmen maakt dat het patroon wat verstoort raakt door het uitzetten van het hout in de breedte richting als het water (oplosmiddel) met (droge) lijm opneemt. Dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen maar zo,n patroontje verliest toch scherpte en dan oogt het wat minder,. Koop ik ook niet weer dus maar als er eenmaal rubbers op zitten zie je er niks van.
Ik heb nog wat frames thuis dus bij interesse om te testen kun je me per Pb vragen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Jun 2017, 18:54

Ik was even vergeten dat ik deze thread niet alleen had aangemaakt voor reviews en testervaringen betreffend frames van mij maar ook om frames hier te koop aan te kunnen bieden.
Een abachi spruce (fichte), limba frame is nu dus te koop (of alleen testen) met een vega pro plus nog
een aantal andere frames waaronder een pittig snel en niet al te dik balsa frame en een alround en alround plus frame beide met dunnere abachikern.
Paar andere frames is Ben nog aan het testen.

Hoewel ik niet veel testberichten heb hier of elders zijn mijn frames technisch en qua houtkwaliteit hetzelfde als frames van Ligno, Tt-manufaktur, en andere duitse framebouwers die ik ken van tt.news.de.
Het is zelfs zo dat zij begonnen met het gebruik van de natuurlijke lijmen (die je zelf moet aanmaken door water toe te voegen) nadat ik een keer mijn ervaringen daar met hun deelde..
Reviews als op deze tt-news pagina geven dan ook een idee van de algemene typische spelkarakteristiek die ontstaat bij deze techniek ;
Veel spin bij in verhouding goeie versnellingsmogelijkheden, consistentie en controle mogelijkheden.
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=120062&page=5.
Zo ervaar ik tenminste het (wedstrijd) spelen met mijn eigen frames en zo lees ik het in deze reviews ook.
Met name voor wie geen Osp frame of Nittaku accoustic kan of wil betalen maar toch een frame wil wat technisch vergelijkbaar gemaakt is kan zo,n zelfbouw frame van mij of een van deze framebouwers dus een optie zijn.

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 27 Jun 2017, 15:34

Hallo,
Kan iemand mij zeggen over het frame Victas koki niwa off dat frame wil ik kopen.
Dikte 5,2 - 9 lagen 84gram - snelheid 102 - controle 92 - buigsterkte 96.
Met de rubbers : Donic dikte 1.8 control 7++/ speed 9 / spin 10++ / soft +. Of dikte 1.8 / controle 8 / speed 9/ spin +++ . soft.
Wat denken jullie voor iemand die begint al enkele weken toch vroeger gespeeld.
Wil jullie uitleg over deze combinatie .
Vr.groet.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Jun 2017, 17:13

:) Hallo Bonte Putter,

Mij maakt het niet uit maar volgens mij doe je je forumnaam eer aan
door in verschillende threads steeds hetzelfde soort vraag te stellen
en steeds lukraak wat framemodellen te noemen
zonder te vragen wat het meest geschikt is voor je.
Elk frame is wel min of meer geschikt om mee te tafeltennissen natuurlijk.

Dit frame ook dus ja het is geschikt voor je. Ben je hier blij mee ? :)
In deze prijsklasse zijn er alleen frames te koop die waarschijnlijk beter geschikt zijn.
Halve prijs twee geschikter of vijftig euro per stuk drie is ook geen probleem.,

Waarom zou je dan maar één frame kopen of alleen een frame of batje ?
Nu komt het ,op mij en veel andere waarschijnlijk meer ervaren spelers
over alsof je geld teveel hebt wat je kwijt moet.

Als dat zo is waarom dan niet naar het meest geschikte frame vragen tot plusminus honderdvijftig euro ?

Er zijn van bijna elk merk wel geschiktere frames voor je voor rond de vijftig euro.
Dat zijn drie geschiktere frames in plaats van dit frame.
Voor deze vraagprijs ook veel geschiktere maar dan minder merken.
Victas bij mijn weten niet. Wel goedkopere Victas frames
die geschikter voor je zijn dan dit Koki Niwa frame.

Nittaku Violin of accoustic zitten in deze prijsklasse bijvoorbeeld.
Super geschikt wanneer je niet te grote handen hebt,
Beter geschikt kan ik dan niet bedenken,
Grotere handen een large versie,

De speltype beschrijving van het koki Niwa frame zegt ook
dat het met een harder fh rubber gecombineerd moet worden.
Dat maakt dat het alleen voor spelers met goed ontwikkelde techniek en
spelinzicht geschikt is of het moet met chinees fh rubber gespeeld worden.
Anders is een off frame bij deze dikte veel te moeilijk te controleren,
Ook voor mij terwijl ik met een houten off frame van plm 6 mm bladdikte en
Twee Tenergies geen probeem heb,

Wil jij dat speltype spelen en dus veel energie in je slagen leggen dan
is het dhs Hurricane King of Hurricane Hao frame met een Dhs rubber waarschijnlijk
wat geschikter dan een Violin of accoustic door de wat agressievere, hardere toplagen.
Anders zou er steeds ipv alleen een netje een tafelhelft extra bij moeten voor jou
om de bal nog op tafel te kunnen houden.

Houten frames omdat met composietlagen als carbon altijd
een agressiver type frame ontstaat binnen de frame klasse.
Van defensieve carbon frames die agressiever spelen dan houten defensieve frames
tot de meest offensieve composiet frames vergeleken
met de meest offensieve houten framea.

Om te leren tafeltennissen maakt dat dit soort frames minder geschikt.
Dat is mijn idee erover tenminste.
Meer iets voor oudere spelers dus met goeie techniek
die fysiek al wat minder zijn door leeftijd of minder training
en met behulp van chinees rubber met extra veel spin willen kunnen spelen.
Of al ver gevorderde jonge spelers met snel en goed voetenwerk die nog wat power tekort komen.
Koki Niwa is daar op topniveau een goed voorbeeld van.
Op dezelfde manier met aangepaste rubbers zou het voor
een jonge speler die in Nederland met dispensatie bij de ouderen mee mag doen
of veel met goeie oudere spelers traint ook al veel geschikt(er) zijn.

Als je beter wilt worden heb je er ook belang bij met betere spelers dan jezelf te kunnen trainen.
Die moeten dat ook zelf nog leuk vinden
Daarvoor moet jij de bal nog wat op tafel kunnen houden als zij een keer wat offensiever spelen..

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 28 Jun 2017, 12:16

Mank bedankt voor je goede uitleg mag toch een beetje respect en rustiger in je woorden schat.
Eerst en vooral ben ik nieuw op de site van enkele dagen , en weet niet goed waar ik de vragen moet stellen het is een beetje verwarrend voor mij.
Over vijfentwintig jaar heb ik tafeltennis gespeeld en begin nu nog maar terug te spelen.
Van daar al die vragen ben er alle dagen mee bezig en uitprinten van van alles.
Al wat ik wil is goede uitleg over wat ik nodig heb om goed te spelen ben aanvallend ingesteld .
Maar wat ik zie dat er veel verdedigd gespeeld wordt en dat ik met mijn oude frame donic presson pouwerplay met nieuw rubber rasant andro van 2.1 niet veel ben dus weeral al die vragen er zijn nog vragen maar durf ze niet meer stellen.
Toch bedankt.
Vr.groet.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Jun 2017, 16:14

Niveau is gewoon het niveau Nttb speelklasse mee bedoeld waarin iemand wat mee
zou kunnen komen - of vroeger mee kon komen - zonder al teveel te verliezen.
Ik weet nog steeds niet welk niveau dat bij jou is en dat weet je zelf mogelijk ook nog niet
Je aanvalsslagen kunnen al best voor drie klassen beter goed genoeg zijn.
Veel hoger niveau dan als wat je voorlopig aan kan qua competitie. .
Daarmee alleen red je het alleen niet om dat niveau echt aan te kunnen.
Ook niet binnen een jaar.
Gedurende de eerste vijf jaar drie klassen beter (spel) aankunnen bij de senioren
is al behoorlijjk veel progressie. .

Als je meer controlerend wilt spelen en toch aanvallend goed door wilt kunnen halen
(om je aanvallend mogelijk goeie vermogen optimaal te benutten)
raad ik in jou geval voorlopig even chinees rubber op de fh aan.
Past heel goed met het powerplay frame en de wereldtop speelt ook met in China gemaakte rubbers op fh .
Zonder uitzondering want buiten de chinese spelers zijn alle andere nationale topspelers subtop.

Dit raad ik aan ook ivm je leeftijd waardoor je waarschijnlijk al meer kracht hebt dan jeugdspelers en langer qua postuur.
Hoeft niet naturlijk want bij de jeugd zijn ook lange spelers met langere armen en daardoor van nature een wa tragere slag en bij de senioren ook kleinere spelers.
Als jij al langer bent en wat krachtig is dit een mogelijkheid om je kracht en energie al vol te kunnen benutten,met harde aanvallende slagen met veel effect en toch overall wat beheerst te kunnen blijven spelen..
Als ik weet hoeveel jaar je bij een club gespeeld hebt en met het soort rubbers
waar dan mee gespeeld wordt, kan ik je wel wat rubbertjes bij dat frame adviseren.

Ook op ere divisie niveau spelen aanvallende spelers mogelijk nog met frames
als die powerplay van jou.
Er zijn wel betere maar daarvan moet je zeker geen wonderen verwachten.

Wil je toch met de modernste duitse rubbers blijven spelen dan raad ik je een all
framepje aan of hooguit allround plus en andere rubbers ook..

Met een alround frame kun je trouwens ook al prima aanvallend spelen,.
Daarvoor is zo,n frame allround . :) .
Powerplay is "offensief min" of allround ++ met twee plusjes voor aanvallend ingestelde spelers.
Met chinees rubber wordt het meer allround maar kun je toch al met aanvallender instelling spelen.
Dit omdat het krachtiger is dan een allround frame en stabieler speelt bij harde slagen..
Ook goed om een aanval aanvallend over te kunnen nemen
met een harde tegenaanval en de nodige topspin.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 30 Jun 2017, 18:05

https://www.youtube.com/watch?v=UVFGH09Ca9o

Ik weet niet of je engels kunt verstaan of lezen maar anders anderen die dit onderwerp interesseert wel

Op dit you tube filmpje en filmpje erna geeft iemand een prima uitleg over frames en rubbers.

Chinese filosofie en europese op materiaalgebied worden ook vergeleken.
zowel voor topniveau spelers als beginners,

Alleen het idee dat topspelers met dezelfde houten frames zouden spelen als die stige en Donic op de markt brengen voor een paar tientjes is volgens mij te simpel.

Vooral bij flexibeler frames met wat hardere rubbers komt het op de framekwaliteit en techniek aan of er voldoende kick in de aanvalsslagen komt.
Alleen techniek of alleen materiaal is daarvoor niet voldoende,

Offensiever stijver en of harder frame om gebrek aan techniek om te versnellen te compenseren neem je de prikkel die nodig is om technisch beter te worden weg.

Zacht rubber neem je de mogelijkheid om op techniek goed te versnellen voor een deel weg en daarmee de beloning als je een keer een bal goed slaat.

Zowel de trainingsprikkel die zo,n frame geeft als je iets niet goed doet als de beloning die het hardere rubber geeft wanneer je het goed doet zijn nodig om beter te worden,

.
,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Jul 2017, 10:38

Benn heeft een tweede versie met groter blad van het frame wat hem het best beviel nu overgenomen.
De kleinere versie waarvan hij een meest positieve review gaf is beschikbaar om te testen of over te nemen.

Verder heb ik een aantal andere frames die BennX terug stuurde op basis van zijn kritische respons wat aangepast
plus nog een compleet nieuw frame gemaakt.
Dat laatste frame is met dunne ayous kern, koto en limba. Griphelften Zebrano.
Dun blad met stabilisatie van de bladtorsie voor een tov de lengte as door de griphelften naar de bladranden toe wat breder uitlopend "sweetspotgevoel".
Ook deze frames zijn beschikbaar voor testen of overnemen.
In totaal zijn met nog een paar eerdere ongeteste frames een stuk of tien beschikbaar.

In principe wil ik niet in opdracht werken via internet maar ga ik uit van frames die ik heb liggen.
Bladmaataanpassingen en/of grip aanpassen of vervangen is wel custom mogelijk voorafgaand aan het testen of anders erna wel. Qua werk (en zooi in huis :) ) stelt dat minder voor.

Wie belang heeft bij een niet te duur goed frame kan me per Pb of hier dus vragen wat mogelijk is.

Zowel de relatieve spinongevoeligheid met de noppen en bij het smashen als de hoeveelheid eigenspin bij topspin en andere slagen wat Benn opmerkte in zijn review en eerder "Knakkie" bij een koto ayous frame ook verdient de lijm vooral credits voor. Mogelijk door de afwezigheid van softeners in de lijm waardoor de verbindingen tussen en wat geimpregneerd in de houtlagen een wat hogere elasticiteitsmodulus hebben maar meer dan een theorie is dat natuurlijk ook niet.
Die zorgt - theorie - voor een snellere en effectievere impulsoverdracht tussen de lagen voor zowel het genereren van spin (van andere lagen naar buitenlaag) als het opvangen (van buitenlaag naar binnen.).
Opvangen neemt een groter deel van de spinimpuls dan weg via frame en speler die het als gevoel ervaart en opvangt via de eigen hand. (ervaringsfeit) De spin vermindert meer en balafsprong verandert onder invloed van inkomende spin wat minder.
Aktief komt een groter deel van de eigen impuls door bij het rubber tussen frame en bal en is er tegelijk dus ook meer spinverandering, meer effect dus met ook wat minder verandering van de balafsprong richting. Minder verandering van de blafspronghoek ervaar je als minder spingevoelig en tegelijk neemt de spinverandering toe. Ln spelers willen vaak juist minder effect op de inkomende spin hebben om die zoveel mogelijk terug te geven. Dat vermindert dus maar kan ook op andere manieren beinvloedt worden.
Wat verloren gaat aan balafsprong verandering tov een neurtrale hoek van inval is hoek van uitbal wordt aan spinverandering gewonnen. Spinbloks kunnen hierdoor ook (wat) effectiever en harder gespeeld worden zonder dat de bladstand te veel gesloten hoeft te worden en ballen over tafel getrokken worden en er tegelijk ook wat meer topspin in de bal komt en of minder inkomende topppin overblijft door de in totaal sterkere spinverandering.

Een geblokte topspin bal haal je met de lange noppen dus meer effect uit ipv minder waardoor je agressiever kunt spelen met de lange noppen zonder dat de bal te ver doorschiet voorbij de tafelrand, Met pseudo topspinslagen kan nog wat sneller gespeeld.
Bij gladdere noppen wordt dit uiteraard minder als bij elk ander frame. en bij mijn frames varieert het ook door verschillende opbouw.
Spelers die het van de spincontinuering moeten hebben en al met op dat gebied de meest extreme rubbers spelen zijn dus in dit opzicht minder bediend maar kunnen een offensiever frame gebruiken zonder dat het nog extremer wordt en tot gedwongen nog defensiever spelen met de lange noppen kant leidt.
Dat laatste is dan vooral voor de fh kant mogelijk een voordeel.
Sowieso is een sneller frame kunnen gebruiken zonder spinverlies en minder spingevoelig dan een voordeel of even snel met minder spingevoeligheid en meer spin ook.
Echte spin bedoel ik niet spin afgelezen aan hoe sterk de boog is per topspinbal.
De snelheids spin verhouding bepaald immers het trajekt, niet alleen de spin of alleen de snelheid, Uit de kromming van het trajekt is de spin of snelheid daardoor niet af te lezen.