review/test zelfbouw frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mepper59
Silver Member
Silver Member

review/test zelfbouw frames

Berichtdoor mepper59 » 12 Jan 2014, 13:37

Ik heb twee zelfbouw frames getest van mank ,kersenmepper en kotolollie :D

kwaliteit goed, handvat voor mij aan de korte kant,(allebei de frames daardoor neiging naar topzwaar met zwaardere rubbers,is oke bij offensief spel)maar goed speelbaar.Allebei de frames snelheid off, de koto speelt soepeler,wat zachtere aanslag dan de kers. Snelheid van koto iets sneller en lagere afsprong dan bvb OSP Virtuoso(mijn eigen frame). Kers wat harder en direkter, iets minder dwelltime, maar ruim voldoende voor zowel spinspel als smash/blok. Koto meer accent op spin, spint ook makkelijker
getest met diverse soorten rubbers, van klassiek/soft tot hard /modern.
Bij modernere(tensor) rubbers hadden de frames meer variatiemogelijkheden in spin/speed, waarbij de kers wat strakker stuurde.(vlakkere baan)
Koto kon dan meer variatie in spin geven, was ook eenvoudiger om bol te spinnen.Maar ook dan ruim voldoende power om killerspin te maken, hoek iets meer sluiten dan kers,kwestie van kleine aanpassing in slag/batstand.
In alle aspecten een ruime voldoende,en zeker meer feedback dan fabrieksframes.De kers voelt voor mij als een betere versie dan bvb stiga off classic. De koto als een Virtuoso+(door de hogere snelheid dan de V en iets stijver.)
Applaus voor de maker.
Mocht iemand interesse hebben, ze zijn te koop, voor een heel schappelijke prijs. 25 per stuk euro is echt een koopje.
groet,
hans. :)
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 12 Jan 2014, 20:09

Bedankt hans voor testen en review :D .

Mijn voorstel is dat als er voor woensdag geen interesse is je ze terugstuurt naar mij en anders direkt naar een eventueel geinteresseerde ?
Frames misschien beter gewoon bij elkaar houden zolang er niet één verkocht is ivm anders dubbele porto en gedoe.

Heb per pn nog wat meer uitgebreide impressie gekregen van het eerste frame.
Het koto frame dat ik later opstuurde (ivm kort handvat van de kersenmepper maar verder wel positief) was hij ook buiten het handvat wat positiever over.
Hans zit alleen in een verhuizing en heeft het dus druk.
Uiteraard heb ik beide frames ook zelf al even gespeeld en kan op eventuele vragen ook ingaan.

Het handvat van het kersenmepper frame is volgens Hans (en een teamgenoot) dus aan de korte kant.
Wat meer geschikt voor kleinere handen en spel dichter bij tafel.
Het koto frame is meer standaard gripmaat , konisch.

http://oi40.tinypic.com/2pottnl.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://oi39.tinypic.com/28u7nsx.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Jan 2014, 10:58

Het kersenframe is denk ik meer geschikt voor korte noppen. Daarvoor heeft het een goeie hardheid, gewicht, is niet te springerig en met het korte handvat blijft de balans dan ook met een zwaarder fh rubber beter doordat noppen meestal vrij licht zijn.
Het kortere handvat ondersteunt de bathandling voor kn ook meer en is dan wat funktioneler.

Het koto frame is dus veelzijdiger wat spel en rubber combineren betreft. Meer standaard houten frame in bereik off.

Marc

knakkie
Beginner
Beginner

Berichtdoor knakkie » 02 Feb 2014, 17:50

Zijn de frames nog te testen of te koop? Ik ben erg benieuwd naar het koto frame.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 02 Feb 2014, 19:31

Hoi,stuur je adres maar dan kun je hem testen.
groet
mepper :)
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

knakkie
Beginner
Beginner

Berichtdoor knakkie » 02 Feb 2014, 22:56

Leuk! Ik ben erg benieuwd.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 05 Feb 2014, 13:37

Hoi,
de koto lollie is onderweg :) . veel plezier met testen. ben benieuwd .

groet
mepper :D
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Feb 2014, 15:43

Ik ook :D

knakkie
Beginner
Beginner

Berichtdoor knakkie » 09 Feb 2014, 22:53

Het frame eergisteren ontvangen. Het frame ziet er erg mooi afgewerkt uit. Het handvat is iets kleiner dan ik gewend ben, maar volgens mij groot genoeg. Ik ga het morgen testen, ik ben erg benieuwd. Ik laat morgen of overmorgen wat weten.

knakkie
Beginner
Beginner

Berichtdoor knakkie » 12 Feb 2014, 12:29

Maandag tijdens de training een half uur met het frame gespeeld. Wat een genot! Het leek me wel leuk om met een zelfgemaakt plankje te spelen, maar het is gewoon geweldig! :D Ik heb er Acuda S1's opgeplakt, net zoals op mijn TBS.

Het contra spelen scheelt niet veel tov de TBS. Harde tikken is volgens mij wel iets lastiger, maar heb ik niet zo vaak gedaan, omdat dat ook niet mijn spel is. Schuiven gaat erg goed, de bal is goed kort te leggen, de bal stuit niet zo hoog op tov de TBS en de hoek van afsprong is scherper. Het spinnen gaat hartstikke lekker, ik heb het gevoel dat er veel variatie mee te geven is, trager met veel effect en snel is allemaal geen enkel probleem. Echt de harde spinballen die ik met de TBS sla, lukte nog niet meteen, maar ik heb het idee dat dit komt, omdat er meer een catapult effect aanwezig is, dus moest eigenlijk het frame nog vlakker houden. Dus bij harde slagen met minder armsnelheid tov de TBS gaat de bal even snel. Met mijn mindere backhand ging het topspinnen ook harstikke goed, ik sloeg eigenlijk geen bal meer fout.

Ik kon niet goed beoordelen of er inderdaad meer effect mee te geven is en of er genoeg druk mee te zetten is, omdat ik tegen minder spelers stond. Al met al een geweldig frame, wat mij betreft isie verkocht en ga ik er na de competitie mee trainen! :D

Twee kleine nadelen: het handvat voelt kort aan, terwijl dat dit eigenlijk niet is. Gewichtsverdeling voelt wat mij betreft goed. Tijdens het tafeltennissen heb ik er geen last van, maar vaak voor een rally draai ik altijd een paar keer met het batje en dan merk ik het verschil.
Ik plak mijn rubbers met verdunde hobbylijm. Volgens mij is een klein beetje van dat lijm onder het rubber uitgekomen, bovenaan het handvat, waarbij mijn duim eraan plakte. Ik moet dus iets voorzichter zijn met lijmen...

Als er een soortgelijk frame in de maak is (met een iets langer handvat). Ik ben van de partij! :D Of toch zelf eens instructies lezen om een frame te maken, want het is wel echt gaaf. Een aantal mensen vroegen tijdens de training, wat voor frame is dat. Een zelfgemaakt zei ik (H) , helaas moest ik erbij zeggen niet door mij. Maar hoe stoer is om te zeggen dat je met een eigen gemaakt frame speelt!!!

Mank, laat maar weten of het frame nog te koop is.
Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Mepper, Ik begrijp dat dit frame te vergelijken is met de virtuoso? Waarom dan toch de keus voor de virtuoso?

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 12 Feb 2014, 12:51

Hoi
voor de technische verschillen kwa spel/gevoel tov de TBS kan je mank wel om een uitleg vragen...
het frame is te koop en eventueel kun je het handvat laten verlengen door mank.
ik blijf zelf bij de virtuoso omdat de koto voor mij net te scherp speelt(meer V+) en ik juist iets trager/lineairder wil spelen.Plus dat mijn V een betere balans heeft(handvat FL en wat langer) voor mij.
Ga daarom ook met non-tensor spelen, markV 2.0 BH en Musa 2.0 FH(is net wat dynamischer als de mark V)
En de koto komt beter uit met tensors, de V heeft hogere afsprong.
Neem maar contact op met mank voor de verdere afwikkeling.
Leuk om te horen dat het goed bevalt.
groet
Mepper
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Feb 2014, 14:08

Hoi,

Leuk te lezen dat het frame goed speelt. Die indruk had ik zelf ook wel maar slechts kort getest.
Het is te koop voor de prijs die ik had aangegeven (?). Handvat wil ik lengte en evt dikte nog wel aanpassen.

Wat dat plakken betreft kan het zijn dat er ondanks schoonmaken een lijmrestje zat Zweet en handwarmte kan het dan plakkerig worden.
Bij handvat naar wens aanpassen zal ik i.i.g wat grondiger schoonmaken.
Bladrand heb ik in gripbereik al wat behandelt tegen vochtopname maar zal ik ook nog wat extra doen zoals bij dit Osp frame :
http://ospblades.com/wp-content/gallery ... o%2B_3.jpg

Marc

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Feb 2014, 13:19

De lijm welt bij vochtopname en met warmte erbij wordt het dan plakkerig en met meer wateropname en warmte weer vloeibaar. Het is niet wateroplosbaar zoals zout of suiker dus.
Tussen de houtlagen zit het droog genoeg om geen problemen te geven zolang niet het hout zelf ook heel nat wordt.
Dan nog zou ik met vocht wel wat voorzichtig zijn. Waterlijm op een onbehandelt osp frame bijv wel goed laten drogen en ook niet in een tas met gebruikte handdoek opbergen.

Er is wel een methode om de watervastheid te verbeteren maar de lijmkwaliteit wordt dan waarschijnlijk minder. Minder schokbestendig, elastisch etc. Bij Osp ook niet gebruikt..
Wou bij mijn virtuoso destijds de griphelften wat aanpassen ivm chinese rubbers toen.
De abachi laagjes wilde ik vervangen. Met chinese rubbers die ik toen had werkte dat niet goed (die hebben al genoeg demping door de spons).
Dat ging zoals verwacht prima maar buitenfineer liet de lijm helaas ook wat los door inwerking van water.
Helamaal uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet :) .
Beviel me nog niet met die rubbers en heb het toen maar aan een clubgenoot verkocht die er nu nog mee speelt (met op moment een tenergy 05 erop).

Een andere clubgenoot speelt al een jaar of zes met een defensief frame van mij met balsa wat ik met zelfde soort lijm maakte. Geen problemen terwijl balsa wat betreft water net een spons is.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 19 Feb 2014, 11:59

Hoi
ik heb vandaag de gereviseerde kersenmepper ontvangen van mank. Hij heeft het handvat verlengd en de buitenste laag vervangen voor een koto-laagje. De kersenmepper is dus getransformeerd tot koto-mepper :D .
Met dank aan de maker voor de expertise. Hij voelt heel solide,mooi klassiek design.70-er jaren,ook de vorm van het handvat.
Ik laat hem rustig indrogen de komende week en ga er daarna mee testen.Ben heel benieuwd of de KM de Virtuoso kan vervangen voor mijn spel.
Data
koto-mepper ayous/koto/koto
gewicht 107 gram(maar ik ga met lichte "klassieke" rubbers spelen) en zal nog wel iets lichter worden door nadrogen.
dikte 6 mm(offensief)
bladmaat 153x156
handvat recht/square,ga ik nog iets aanpassen,iets ronder schuren ,wel prettig massief uit 1 stuk griphelft.
grip op een blad-kant 1 mm langer ,kijken hoe dat uitwerkt ivm flex
maten handvat
dikte 25 breed 28 lengte 103/104

testrubbers
klassiek non-tensor
MarkV 2.0/Musa 2.0/ Gewo airtec FX/L 2.1

groet
mepper :D
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Feb 2014, 10:49

Wie klassiek wil kan het klassiek krijgen was de gedachte .. :) . Voor de cordubuy frames die we vroeger speelden was dit een vrij normaal gewicht. Op mijn weegschaal was het wel wat minder volgens mij maar die kan ook afwijken.
Plm tien gram (extra) komt op konto van de langere griphelften uit zwaarder hout die ook nog vrij dik zijn.
De kern is 3 mm ayous. Koto vier keer 0,75 mm. Die kotolagen wegen er natuurlijk ook in.
Ik had griep en heb niet kunnen testen dus ben ook heel benieuwd. Kan ook maar zo dat ik het verkloot heb en dat het totaal geen controle heeft. Dit soort griphelften heb ik nog niet zoveel ervaring mee.
Gezien de mindere kwaliteit hout ging ik er trouwens niet vanuit dat het frame je virtuoso zou kunnen of moeten vervangen.
Meer een gimmick en misschien door te verkopen aan iemand die met korte noppen speelt.
Of ruilen tegen een ander frame mag ook. Dat kan ik dan wat meer custom maken.
Iig veel plezier met testen.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 23 Feb 2014, 12:15

Excuses voor het offtopic gaan, maar ik heb een vraagje voor de framebouwers onder jullie. Ik heb sinds kort ook een eien frame gemaakt met als toplagen berk-fineer. Voorzien jullie de bovenste lagen van een vernislaag? Ik zou het zonde vinden om het hout en de mooie tekening om zeep te helpen bij het veranderen van rubber, maar ik weet niet of vernissen per se nodig is. Alvast bedankt
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Feb 2014, 13:46

Hoi collega :) ,
Berkenfineer of modelbouw triplex ?
Beetje lak erop en voor drogen stevig uitwrijven met een doekje geeft net wat bescherming zonder laagopbouw.
Een laklaagje wat erop ligt zou ik in ieder geval niet doen.
Hardwaxoil is populair bij veel Duitse framebouwers. Op het zelfbouwforum van tt-news.de is sowieso veel informatie te vinden.
Verder kun je meer algemene informatie zoeken op gebied van hout afwerken met olie, lak, vernis etc.
Het mooiste resultaat is natuurlijk niet perse ook meest geschikt ivm speeleigenschappen.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 23 Feb 2014, 21:30

Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga eens rondneuzen wat gemakkelijk/goedkoop te vinden is.

Hier een foto'tje van het frame: http://i59.tinypic.com/2br1gy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
De kern zijn 2 lagen balsa hout (2mm) en daarbuiten telkens 2 lagen fineer (ik begin te twijfelen of het nu wel berkenfineer was...). De 2 lagen zijn telkens één in de richting van de nerven en de andere haaks op de nerven. Het handvat is gemaakt uit multiplex.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Feb 2014, 10:00

Ziet er goed uit. Mijn eerste frames bouwde ik met balsa en vliegtuigtriplex van een modelbouwwinkel in de buurt.
Bijv : Bt 0,6 mm / balsa 2 mm / balsa 3,5 / balsa 2 mm / bt 0,6 mm.
Dit frame herinnert me aan die frames dus misschien is het toch wel berken :) . Heb je het al getest ?

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 24 Feb 2014, 10:47

Merci. Nee nog niet getest, maar wil dit wel zo snel mogelijk proberen. Ik twijfel ook nog over welke rubbers te gebruiken, ik denk aan 1 europees rubber en 1 chinees rubber, maar wil het graag goedkoop houden.

Bij het botsen met een balletje op het hout, lijkt het een vrij traag houtje te zijn (3-4 botsen en de bal ligt stil).

Ben nu bezig aan zijn tweelingbroertje, zelfde materialen maar iets andere opbouw.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm