review/test zelfbouw frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
MDP
Super Member
Super Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 23 Feb 2014, 12:08

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor MDP » 10 Sep 2014, 13:40

Bedankt voor de fijne complimentjes!

Ik zal beginnen met het handvat wat boller te maken en mooi glad te krijgen(zo verliest het toch ook al wat gewicht) en ik heb een hoop rubbers gekregen om eens uit te proberen, dus mss zit er wel iets tussen dat iets zwaarder is en dus het geheel iets topzwaarder maakt.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 23 Feb 2014, 12:08

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor MDP » 16 Sep 2014, 20:17

De clipper-met-koto-clone is in 1-2-3 mijn nieuwe favoriet geworden na er 2 nieuwe (2ehandse) rubbers op te plakken. Uit de stapel, ben ik gegaan voor 2 vrij lichte en niet al te snelle rubbers (tibhar genius sound optimum op FH, donic acuda s3 op BH). De balans zit hierdoor veel beter (voor mij persoonlijk) en het voelt alsof het gewoon past... moeilijk uit te leggen. Je merkt als het ware geen 'weerstand' (die je bij topheavy/handleheavy wel voelt). Door de goede balans kan ik ook gemakkelijker backhand topspinnen.

De primorac-met-balsa-clone is daarentegen ook een zeer aangename pallet om mee te spelen desondanks de iets andere balans. Ik heb er de 2 zwaarste opgelegd, zijnde andro rasant op FH, yasaka rakza 7 op BH. Hierdoor werd het pallet iets meer topheavy, zoals ik wou. Toch nog verbazingwekkend veel controle. Het extra gewicht zorgde voor iets tragere reactie, maar op zich meer controle en beter 'richtbaar'. Door de snelheid van de rubbers en het gewicht, moet ik bij korte ballen iets inhouden en niet voluit gaan, maar de snelheid blijft nog altijd zeer goed.

De overstap van goedkopere chinese rubbers naar duurdere europese/japanse is altijd leuk aangezien ze zoveel vergevensgezinder zijn.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 23 Feb 2014, 12:08

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor MDP » 02 Okt 2014, 19:37

Na een tijd stilgelegen te hebben, heb ik het handvat van de primorac-balsa-clone bijgeschaafd tot ongeveer dezelfde voor als de clipper clone. Voor mij ligt het nu veel beter in de hand.

Ik heb ook eens geexperimenteerd met sanding sealer. Ik ben alvast tevreden met de gladheid!
Ik zit wel nog met het probleem dat de rode padoek een lichte schijn achterlaat op de lichtere houten (vooral de abachi).

Ik heb ook een bus Worktop Sealer meegebracht. Ik hoop dat dit de verkleuring tegen zal gaan, zonder plakkerig aan te beginnen voelen zoals bij gewone vernis. Heeft iemand er toevallig ervaring mee? (Ik denk dit specifiek voor het handvat te gebruiken)
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 1306
Lid geworden op: 23 Apr 2011, 15:47

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 23 Mar 2015, 13:18

Even een verslagje van de ontwikkelingen met framebouw van afgelooen maanden ...

Een klein aantal frames met limba en abachi heb ik nu over gedaan met gebruik van een "warmpers" ; voorverwarmde persplaten en lijmklemmen. Nieuwe buitenlagen op een al eerder gebruikte kern.
Persplaten en lijmklemmen gebruikte ik voor ik huidenlijm gebruikte ook al maar met deze warmlijm werkt die "gewone" methode niet goed bij grotere oppervlaktes en weer een ander soort lijm gebruiken was ook al snel ondenkbaar voor mij.
Daarom gebruikte ik de hamerfineermethode en dan napersen na half indrogen met een warm strijkijzer.

Met zachtere houtsoorten als voor deze frames gebruikt werkte dat redelijk maar achteraf gezien is een warmpers (zoals ook voor oude stiga,s gebruikt werd en door osp wordt gebruikt ) toch beter om diverse hout - en frame technische redenen.

Met balsa kan ik de resultaten nog niet vergelijken tussen de methodes maar balsa werkt sowieso een stuk makkelijker dan ayous.
Onze voorzitter speelt al zo,n acht jaar met een balsa frame wat ik ooit maakte met huidenlijm en de hamerfineer/strijkijzer methode. Degelijk is het - dankzij de niet thermo-plastische lijm - dus kennelijk genoeg en huidenlijm is wat consistente speeleigenschappen en duurzaamheid betreft dan ook perfect voor balsa frames. Dat defensievere frame speelt ook prima. Prima is alleen niet genoeg voor de tijd die in een zelfbouw frame gaat zitten.

Bij hardere houtsoorten als een populierkern krijgt het werken van het hout bij inlijmen en drogen meer kracht en daardoor kreeg ik een steeds mindere kwaliteit laminaat met deze methode naarmate het hout harder was.

Bladen van de laatste frames zijn nu stijver/strakker en harder en stuiteren ook beter en spelen sneller en met meer gevoel. Hans (mepper) heeft dat wellicht al wat gemerkt bij het Oms frame. Daarbij had ik de tussenlagen (abachi) eerder al met de eerdere methode met de abachikern verlijmd en de buitenlagen (koto) later vervangen en nagedaan met de voorverwarmde persplaten en lijmklemmen waardoor dat frame ook al offensiever en harder uitviel dan verwacht.

Marc

mank
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 1306
Lid geworden op: 23 Apr 2011, 15:47

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 24 Mar 2015, 13:34

Wat dit soort lijm voor tafeltennisframes zo geschikt maakt is trouwens het water waarmee de lijm eerst moet worden geweld. Daardoor trekt het hout weer porie-open bij het drogen en de lijm ook omdat de hechting aan het hout eerst groter is dan de cohesie van de nog natte lijm.
De lijmlaag blijft, mits die niet te dik is opgebracht en de lijm niet te weinig water bevat, dus geen masssieve lijmlaag maar wordt in de houtstruktuur opgenomen, Met industrielijm die geen oplosmiddel bevat zoals epoxy (twee componenten lijm) onstaat wel een massieve porie vullende lijmlaag en dat vermindert het gevoel.
Ondanks dat de lijm harder is dan epoxy kan een frame met huidenlijm gemaakt dus ook best zachter zijn. Er zijn gewoon veel meer faktoren die dat beinvloedden dan alleen de technische materiaalhardheid.

Verder is de veerkrachti van de lijm gecombineerd met technische hardheid "speciaal". Industrielijmen zijn meestal óf hard en dan bros als secondenlijm of meer rubberachtig zacht en elastisch richting bisonkit of siliconenlijm.
Re-impact gerbuikt bijvoorbeeld een speciale zachte rubberachtige lijm wat bij balsa kan maar voor dunnere frames een "te trage flex rebound" geeft.
Met huidenlijm zijn dan ook dunnere balsa frames mogelijk die stijf genoeg zijn voor een all + frame tot off - en waar de lijmzones (composiet van hout en lijm in feite) in het frame een - wat carbonachtig - scherpere aanslag geven.
Ondanks dat deze lijm dus een wat stijver frame geeft (bij bepaalde opbouw) wordt dankzij de lijm dus toch een wat flexibeler balsa frame mogelijk, zonder dat het te slap en traag aanvoelt, doordat de typische dikte bij balsaframes wat beperkt kan worden.

Ook met kiri of abachi kan de grens wat dit betreft wat meer opgezocht worden (bij dunnere frames in tienden van millimeters0 en frames met huidenlijm gemaakt zijn dan ook meestal vrij dun qua bladdikte wat dan ook bijdraagt aan het speciale speelgevoel.

knakkie
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 Okt 2011, 10:33

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor knakkie » 02 Mei 2018, 12:07

Mank,

Wow, het is al lang geleden dat ik het koto frame van je heb ontvangen. Ik heb zojuist je teksten gelezen in het topic van Timo welke opzoek is naar nieuwe rubbers. Ik zit te denken om jou teksten eens samen te vatten in een paar belangrijke punten bij het uitzoeken van een frame/rubbers, want er staat heel veel zinvolle informatie in, al zie ik zo nu en dan door het bomen het bos niet meer :-)

Het competitieseizoen is weer afgelopen en ik wil volgend seizoen graag aanvallender (voornamelijk flip en spin dichter bij tafel) gaan spelen dus ben ik opzoek naar een nieuw frame/rubber combinatie. Twee seizoenen geleden heb ik met een Stiga Clipper CC en Tenerg 05 (max) en Stiga Calibra Sound (1.9/2.0 ofzo) gespeeld, omdat deze tijdens een testevent van Game11 zalig speelde. Hier kwam ik snel van terug, omdat de controlle ver te zoeken was.

Op dit moment en voor de Stiga Clipper speel ik met een TBS en 2x Donic Acuda S1 (max). Hiermee heb ik veel controle en kan ik een goede dreigende forehand spin spelen. Mijn backhand en flips komen tijdens wedstrijden niet of nauwelijks aan bod. De vraag is, of dit aan de frame/rubber combinatie ligt of aan mijn beperkte techniek. Op dit moment wijt ik dit aan het eerste :-p

Ik denk dat jou koto frame wel een goed optie is, alleen ben ik daarvoor dus nog opzoek naar rubbers. Vorige week maandag had ik de Donic Acuda's S1 erop geplakt. Ik merkte dat de variatie in flip en spin beter gaat, alleen merkte ik dat er minder "druk op de tegenstander"is bij spinballen. Op zich is dit niet erg want ik heb er nog meer controlle mee, waardoor een volgende spinbal ook goed te slaan is.

Afgelopen maandag heb ik de Tenergy 05 en de Stiga Calibra Sound erop geplakt. Wat ik merk met de Tenergy is dat ik hier meer druk mee kan zetten, maar als ik "vol" ga spinnen de ballen enorm hard (over)gaan. Met de Stiga Caliba Sound kan ik total geen effect geven, dit komt voornamelijk tot uiting bij schuiven, maar hierdor kan ik wel makkelijk tikken/rammen. Misschien heb jij nog ideeen? Alvast bedankt.

mank
Platinum Member
Platinum Member
Berichten: 1306
Lid geworden op: 23 Apr 2011, 15:47

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 02 Mei 2018, 15:35

Hey,

Leuk dat je nog wel eens met die kotomepper speelt.

Acuda s1 was te weinig druk maar is dat spindruk of tempodruk wat je tekort komt ?
Waarschijnlijk spindruk. Acuda S1 is van een esn generatie (derde) die het midden houdt tussen de desto generatie (eerste) en de barracuda generatie (tweede).
Tweede generatie was butterfly nadoen (tenergy 05 ) en derde was half eerste generatie half Butterfly,T05. Desto,s waren vooral snel maar weinig spin, Veel minder dan t64 bijvoorbeeld.
Aurus, ook derde generatie vergelijkbaar met acuda,s ook wat minder spin dan T64.
Niet direkt merkbaar maar spin topt de toplaag eerder uit en met een vol geslagen topspin geef je vaak maximaal spin ook. Balfsprong van T05 is dan teveel afgestemd op composiet frames. De hoek waaronder de bal van je batje komt is dan gewoon te hoog of je moet gaan brushen aan de bovenkant van de bal en dan mist de snelheid,
Dan heb je snelheidstekort, dus geen tempodruk en ook geen druk maar anders dan met acuda S1, T64 is dan een optie of rozena misschien of T80 ?
Er zit gewoon een wereld aan rubbers tussen acuda en T05. Dat is dus ook het probleem om je iets te adviseren, T80 in zefde dikte is al de goeie kant op vanaf t05 maar is dat genoeg ?
Andere rubbers zitten dichter bij acuda S1 en mogelijk te dicht ? Dan houd je onvoldoende druk. Zekerheidje is Hurricane III, Als je dan niet genoeg druk hebt moet je nog leren tafeltennissen :) . Daar kun je al je energie in kwijt met meer zekerheid dat de bal op tafel komt. Deel van de snelheid naar voren (als je dat snelheid kunt noemen ipv richting verandering) ontstaat dan ook pas als de bal op tafel stuit en opeens naar voren richting de tegenstander duikt, De bal blijft dan ook lager en dat maakt ook onderdeel uit van de druk.
Een harde blokbal is dan bijv moeilijker te spelen voor de ander. Snelheid is dan ook minder een issue. De bal op tafel houden wel want anders valt er niks meer te stuiten en wel of geen druk is dan niet meer een relevante vraag want de ander, kan de bal vangen of ophalen :) ..Te weing spin en teveel snelheid met acuda s1 en een te hoge throwasngle met t05 is dus het probleem. Throw moet dus lagere hoek maar dan met meer spin en of minder snelheid dan met acuda S1.
Als ik puur intuitief op je vraag inga ?
Vega pro is dan al in de richting vanaf t05, ..Is niet al te bouncy maar wel vlakkere throw en dus meer spin mogelijk dan met acuda of t05 (en bal op tafel ipv over).

Niet te bouncy maakt het mogelijk wat extra spin erbij te brushen zonder dat je de controle verliest. Zelfs met die moderne topspin blijft spin volgens mij brushen alleentegelijk ook het frame tegen de bal zetten voor snelheidsdruk. Verschillende bewegingen in één slag kan natuurlijk prima met bijv uit de schouder en of heupen meer naar voren en onderarm en pols meer omhoog. versnellend voor brushende spin. As te fel brushen dan een te hoge throw oplevert heb je een probleem of in ieder geval een punt verloren.
Spin zat natuurlijk maar je hebt er dan niks aan ? De kombi legt dan al bij voorbaat beperkingen op want dat doe je niet nog een keer,. De ander kan alleen ook topspin spelen en dan wordt het probleem nog groter, Het is dan ofpassief blokken of zo snel mogelijk naar achteren weg van de tafel, Ik zie het probleem dus wel maar het gat tussen acuda s1 en t05 is enorm, Ergens daar tussen moet je dan iets zien te vinden.
Intuitief voor mezelf zou ik een rubber kiezen wat nergens echt in uitblinkt.
Omega V tour bijvoorbeeld en dan 2,0 mm. (die ken ik) T 80 1,9 ? Chinees big dipper 2,0 mm of max, battle II van friendship ? Spin druk is met die chinese rubbers in ieder geval goed,
Verder dan tafel spelen is met dit frame en die rubbers dankzij de griphelften denk ik ook nog vrij goed. Net als de Osp griphelften geven ze wat schwung aan het frameblad tov de hardere buitenschalen dankzij de dikkere zachtere laag in de -zelfde - griphelften.
Vooral als je van achteruit spelend (verder van tafel) de nadruk van je eigen grip wat meer naar achterop het handvat verlegt (chinese long handle idee, de reden waarom chinesen meestal met flared spelen) kun je dat benutten. Kort bij tafel spelend schakel je dit ahw uit door de nadruk van je grip meer naar je wijsvinger en duim te verleggen. griphelftbouw maakt dan minder tot niks meer uit.
Op zich een prima griphelftbouw dus maar als je konsekwent dichter bij tafel wilt spelen of met t05 dan niet.
Dan wil je ook dicht bij tafel onder druk nog aktief kunnen (re)ageren.
Bijna niemand speelt alleen konsekwent dicht bij tafel . Meestal varieert dat alleen als voorkeur wat. De een stapt sneller achteruit en voelt zich daar goed bij de ander pas bjj meer druk, De een bij elke stap ook wat verder (of extra stapje) dan de ander.
Een backspin return laat minder keus maar dan timed de een ook (liever) wat eerder dan de ander. Ongeacht hoe je speelt is er met rubbers dus wel een mouw aan te passen.
Iemand die in een rolstoel moet spelen zou wel een meer vaste tafelafstand betekenen.
Dan is dit frame ook zeker minder geschikt. Ook is het door die griphelften minder geschikt voor spelers die liever dichter bij tafel spelen met dynamische moderne rubbers en of met typische high throw toplagen.