review/test zelfbouw frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: review/test zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 02 Jul 2014, 20:49

...del..

Foto's van vorige week.. Toen nog wat minder afgewerkt.
Laatst gewijzigd door mank op 03 Jul 2014, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 02 Jul 2014, 23:31

Zier er toch al fraai uit
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 01-12 1469

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jul 2014, 08:24

Bedankt,
Zoomfoto's van dichtbij ...moet ik weer zoeken naar de leesbril :) .

Heb het frame getest met tenergy 64 1,9 en Aurus zwart 2,0. Vind het meer controle hebben (meer allround speelgevoel) dan eerder bijvoorbeeld de frames met zachtere en dunnere kern en hardere buitenlagen zoals de kersenmepper. Plm even hard maar anders. Dit frame is de softere touch softer maar bij harder slaan meer solide, minder hol. Dunne harde lagen op zachtere kern trilt ook meer na bij harde slagen. Dat maakt dat dit frame rustiger speelt en komt de controle ten goede.
Een clubgenoot heeft een niet al te zware clipper met op één kant een zelfde tenergy 64 1,9 en dit vijflaags frame is (om indicatie te geven ) volgens mij wat offensiever met zelfde rubber. Vandaar dat ik het als off/off + beschouw. Beetje tussen in.

Mogelijk maak ik nog een paar maar wil eerst een drielaagsopbouw gaan uitproberen voor allround frame met dit populier hout als kern.
Dat is ongebruikelijk tegenwoordig maar huidenlijm is daar heel geschikt voor. Ben dus benieuwd wat daarmee mogelijk is. Mocht dat goed werken dan reserveer ik dit populierhout daar meer voor.

Het gaat om dit populierhout en dan de exemplaren met meest regelmatige struktuur ;
http://www.ebay.nl/itm/Pappel-Brett-Sag ... 801baaeba4
Soortelijk gewicht is plm 480 kg/kuub. Zelf gezaagd door de verkoper uit goed gedroogd hout met lintzaag en machinaal geschaafd.

Limba : http://www.ebay.nl/itm/11Blatt-LIMBA-FU ... 4868d09563
Onderaan pagina staan foto,s waar de kwaliteit goed te zien is na aanklikken.
Laatst gewijzigd door mank op 03 Jul 2014, 15:18, 4 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jul 2014, 10:01

..
Laatst gewijzigd door mank op 06 Jul 2014, 20:33, 3 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jul 2014, 13:11

Het frame is trouwens alleen te koop nu (ne één test al)' omdat ik voorlopig toch niet speel wegens vakantie.
Dus voldoende tijd heb en ook materialen om bij verkoop weer een nieuwe te maken voor me zelf.
Eventuele prijs bij koop na testen is vijfendertig euro excl porto. Eerdere kopers / testers kunnen hierop korting krijgen (die per persoon wat kan verschillen).

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 03 Jul 2014, 15:09

Ik vind het er zelfs van dichtbij, heel goed uitzien!
Machinale perfectie behalen lijkt mij vrij moeilijk (bij mij althans aangezien ik over geen machines en computer gestuurde robotarmen beschik). Mocht je niet direct een tester vinden, ben ik misschien wel geïnteresseerd om het uit te testen. Ben wel nog vollop bezig met de eigen frames te testen.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jul 2014, 22:54

Neem maar contact op per pb als je wilt testen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Jul 2014, 22:44

Of hier mag ook...

Het Frame is nog beschikbaar voor wie belang heeft bij een wat robuuster frame met vier lagen limba.
Met Hexer duro max en aurus 2,0 mm, zelfde maat als frameblad, zit het als batje op 180 gr. Nog heel redelijk dus voor een offensief batje.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jul 2014, 20:32

Aangezien er niet echt belangstelling leek te zijn hier deze nu eerst aangepast voor mezelf.
Buitenste mahonielagen op de griphelften met het laagje ayous eronder aan beide kanten vervangen door één strip zachter hout.
Bedoeling was het frame wat zachter en meer spingeorienteerd speelgevoel te geven. Beter passend voor hoe ik normaal gesproken speel.
Bij de frames van afgelopen jaren beviel deze opbouw me minder maar ik bedacht gister dat het bij dit frame wel zou kunnen door de strakkere verlijming.
Handgevoel is nu ook wat zachter zoals bij tennisrackets een overgrip kan doen. Dit maakt dat het comfortabeler zal spelen.
Ik speel nooit zo lang achter elkaar maar gebrek aan comfort bij langer spelen was wellicht ook echt een minpunt bij de vorige versie.

Mocht toch nog iemand willen testen of kopen dan kan dat nog steeds.
Dan maak ik wel weer een nieuwe.
Mocht het frame na testen bevallen maar de grip minder dan kan ik nog een aangepaste versie maken en deze dan terugnemen. Een wat minder harde verlijming kan eventueel ook nog wel dan.
Een flexibelere lijmversie van vorige serie combineer ik dan met één van de nieuwe.
Harder verlijmd is trouwens meer dat hardere lijm de dunne hardere (limba) houtlagen wat strakker verbindt met de zachtere populier eronder dan dat de lijm echt als harde laag werkt. Voor dat laatste zijn de lijmlaagjes veel te dun. Zelfde buitenlagen voelen ahw wat harder door een hardere verlijming.

http://i62.tinypic.com/vid7uq.jpg
http://i61.tinypic.com/n3nss8.jpg
http://i62.tinypic.com/wgorup.jpg
Laatst gewijzigd door mank op 08 Jul 2014, 16:23, 4 keer totaal gewijzigd.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 06 Jul 2014, 21:09

Speelt het zoveel anders door de buitenste laag van het handvat te veranderen? Afgezien van het gewichtsverschil (verwaarloosbaar?) en comfortniveau, kan ik mij moeilijk voorstellen dat de buitenste laag van het handvat van veel invloed is.

Esthetisch vond ik de mahonie-lagen wel mooi, maar vind het wel leuk om te zien dat je zo gemakkelijk iets kan vervangen.

Wat zit er trouwens op het uiteinde van het handvat op foto 2? Dit zie ik niet op foto1

Ik ben nog bezig met mijn eigen frames te spelen en aangezien tijdens de zomer de mogelijkheden tot spelen beperkt zijn, ga ik me voorlopig niet opgeven om te testen.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Jul 2014, 11:04

..
Laatst gewijzigd door mank op 07 Jul 2014, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Jul 2014, 11:07

Het maakt verschil maar hoeveel het uitmaakt bij dit blad moet ik nog in echt spel testen. Balletje erop stuiteren merk ik iig al duidelijk verschil. Ook in de klank. Die was "harder" en is nu mooier. Op basis van ervaring met frame maken en testen kan ik inmiddels met gerichte thuis testjes frames redelijk goed inschatten.

Wat je ziet op einde van handvat is een stukje populierhout als opvulling. Eén kant had ik de buitenlaag eerst wat langer afgezaagd en opgelijmd en vond het frame toen wat prettiger in de hand liggen met iets langer handvat.
Kwam ook door het bijwerken wat ik eerst had gedaan,
De andere weer vervangen had ik geen zin in dus heb ik het zo opgelost.
Populier is mooi wit hout dus er zou ook nog iets op geschreven kunnen worden met potlood en dan aflakken,

Makkelijk onderdelen kunnen vervangen, veranderen is één van de voordelen van dit soort lijm.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Jul 2014, 18:43

Terwijl ik een handvat afwerk weet ik trouwens tegenwoordig al van begin af aan wat de fh en wat de bh wordt. Dat beslis ik al voor ik begin. Maak dan betere rechte of konische handvaten dan wanneer ik op symmetrie mik. Konkav en anatomisch maak ik door eerst een frame met recht handvat of konisch te maken in een wat forsere maat en dan later bijwerken naar konkav of anatomisch.

Rechte greep anatomiseer ik ook vaak wat. Voor links of rechtshandig maakt daarbij geen verschil en ik test ook tijdens het werk met beide (ben zelf linkshandig).
Als ik langer met een frame speel en het voor mezelf is pas ik het vaak nog op basis van speelervaring wat aan en dan wordt het dus wel meer een eigen frame.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Jul 2014, 16:20

Toch maar bijgewerkt naar oorspronkelijke lengte en foto,s (zie boven) nu met statief zodat laagopbouw ook wat beter zichtbaar is.
Lengte is nu als bij de kotomepper waar Mepper het handvat wat kort vond.
Dit handvat is alleen iets voller en profiel is wat konisch zodat het toch wel kan zo.
Achterdeel ziet er nog wat ruig uit maar bij eventuele verzending werk ik dat natuurlijk nog bij.
Testen (en eventueel kopen) kan tot plm derde week augustus.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 07 Aug 2014, 16:44

Misschien een rare vraag:

Is er een reden waarom veel frames als buitenste lagen vaak 2 laagjes dun fineerhout hebben ipv 1 laag bvb? (bij all-wood frames dan toch)

Concreet:
Zit er veel verschil tussen deze 2 opbouwen:
limba 0,6 - abachi 1,0 - abachi 1,0 - abachi 1,5 - abachi 1,0 - abachi 1,0 - limba 0,6
limba 0,6 - abachi 0,6 - abachi 1,5 - abachi 1,5 - abachi 1,5 - abachi 0,6 - limba 0,6

behalve dan de 0.2mm verschil in dikte
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Aug 2014, 11:58

Ik neem aan dat je thuis wel wat fineer hebt ?
Buig je een vierkant plaatje fineer van 0,6 mm dikte in verschillende richtingen dan voel je dat in nerf richting zo,n plaatje veel stijfer en veerkrachtiger is. Dwarsrichting voelt het duidelijk soepeler, minder veerkrachtig en is ook breekbaarder.
Dus hoe hout qua nerfrichting is georienteerd tov de lengte as van een frame en het handvat maakt veel verschil. Sterkte en veerkracht wordt uniformer in alle richtingen door sperlagen en de sperlagen maken de sweetspot hierdoor ook breder. Over de lengteas van het frame is de belasting alleen verweg het hoogst. De twee sperlaagjes bij een vijflaags frame zijn daarom meestal veel dunner en lichter dan kern en deklagen samen (nerf in richting lengteas van het frame).

Met lichte houtsoorten als ayous en hinoki kan het blad van een eenlaags frame dikker gehouden worden.
Het risico op splijten is dan kleiner als met een dunner blad van een zwaardere houtsoort (bij gelijk bladgewicht) en de sweetspot ook breder. Met shakehand en vooral met ook nog twee dikke rubbers erop is zo,n dik blad voor de handling alleen niet zo gunstig. Met ox noppen of penhouder zonder bh rubber is dat minder een probleem.

De 0,2 gram verschil in dikte tussen de twee frames ontstaat door 1 mm extra abachi in lengte richting bij het tweede frame en daarvoor 0,8 mm minder abachi in sperrichting. 1 - 0,8 -> 0,2 mm.
1 - 0,8 is in dit geval dus niet gelijk 0,2 (omdat hout niet uniform is in alle richtingen). Uit bovenstaande uitleg kun je de verschillen dan al wat beter afleiden.
Beide maken en testen dan weet je meer :) .

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 09 Aug 2014, 15:41

Bedankt voor de uitleg. Het klinkt zeer aannemelijk. Wat de effectieve speelgevolgen van het verschil in opbouw zijn, is mij wel nog niet duidelijk, maar dit valt waarschijnlijk moeilijk te definiëren/voorspellen.

Spelen de lijmlagen eigenlijk ook een rol? Ik ga er altijd van uit dat hoe harder geslaan wordt, hoe meer het effect van de diepere lagen voelbaar wordt. Dus de invloed van de kern wordt groter bij hardere slagen, en minder bij zachtere slagen. (Eerst en vooral weet ik niet of dit al een juiste redenering is?). Hierdoor zou het eerste frame al 'sneller' (dus bij zachtere slagen) het effect van de 2e lijmlaag voelen.

Ik ben momenteel een frame met de eerste opbouw aan het maken.
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Aug 2014, 10:10

Als je drie laagjes abachi fineer van 0,5 mm kruislings verlijmd tot laminaat en vergelijkt met een abachi fineer van 1,5 mm dan is het verschil in stabiliteit en ook hardheid groot.

Een sperlaag schraagt ahw met de nerfrichting de lagen die er haaks op staan qua nerfrichting.
Net als het schragen van een tafel of stoel met een paar dwarsverbindingen tussen de poten (of het blad/de zitting zelf).
Wil dat goed werken (funktioneel zijn) dan moet ook de verbinding tussen de schragende en dragende delen (de poten) sterk zijn.
Bij laminaten is dat ook zo. Het laminaat principe wordt funktioneler bij een sterkere lijm of ook bij meer persdruk.

Bijvoorbeeld warmlijmen als huidenlijm, vislijm en beenderlijm hebben als materiaal na droging een rek voordat het breekt van plm 1 % (orde van grootte. onderling verschillen ze nog wat) en zijn ook sterker en elastischer. Bij rubbercement, bisonkit. siliconenlijm, witte houtlijm en zelfs epoxy is de orde van grootte veel hoger tot meer dan 100 %. Die lijmen zijn uitgehard meer rekbaar als plastic of rubber.
De sperfunktie van elke laag tov de aanliggende lagen wordt daardoor versterkt. Een laagje limba onder elke buitenlaag kan daardoor ahw al hetzelfde doen als waar anders een notenlaag voor nodig zou zijn of een dikkere kern.
Zouden meerlaags frames bestaan uit lagen met allemaal dezelfde nerfrichting, in lengte richting van het frame als bij eenlaags frames, dan zou de lijmverbinding dus ook een minder grote rol spelen.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 10 Aug 2014, 20:05

Afbeelding

blad: koto - abachi - abachi - abachi - abachi - abachi - koto +-80gr 7mm dik
griphelften : peer - ayous - padoek +-8gr

Ik ga het esthetisch nog wat bijwerken, maar ik ben uitgekomen op een totaalgewicht van +-95gram. Ik heb de griphelften voor een deel uitgehold tot tegen de laag ayous. In het blad zelf heb ik naar het uiteinde van het handvat ook een (kleiner) deel uitgespaard, om toch nog enkele grammen lichter te maken.

Morgen test ik het uit met globe 999 en vega europe. Ik ben benieuwd!
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Aug 2014, 21:08

Ziet er goed uit. Een clipper maar dan 0,2 mm dikker en met koto ipv limba.

Je kunt de rubbers die je erop wilt testen eerst ook met wat tape op het frame zetten om zo gewicht en balans even te kunnen checken.
Valt dat tegen dan is het blad mogelijk wat in te korten of lichtere rubbers.
Ter orientatie ; De kortste bladlengte van frames op de markt is plm 152 mm soms nog wat korter. Breedte vanaf plm 148 mm.
Plezier bij het testen.