Tibhar Illusion Killer

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Tibhar Illusion Killer

Berichtdoor mepper59 » 29 Nov 2014, 14:14

Dit frame aangeschaft na vele goede reviews in duitsland. Is voor de aziatische markt gemaakt/offensive , niet standaard in europese collectie.
7 laags met een dunne balsa kern, en blauwe koto als toplaag. 90 gram gevraagd en gekregen via ML-sporting in duitsland.
door balsa en 7 laags veel controle in kort/serveer spel en hoge katapult bij doorhalen uit midden afstand.
Ook spinnen op backspin gaat makkelijk aan tafel, zeker met een zacht rubber als fx-p.
Ga het testen omdat ik toch bij de Alser power mis uit middenafstand.
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: Tibhar Illusion Killer

Berichtdoor mepper59 » 07 Mar 2017, 20:10

G, misteren mee gespeeld met 2x rasant grip 1.9. FH NO PROBLEEM, alles klopt kwa lengte en boog. Versnellen gaat heel makkelijk en tegelijk erg hoge controle bij korte spel,veel gevoel en heel veel spin. BH iets te springerig/direkt voor mij ,ook blokken wat lastiger ,aanpassing nodig in raakpunt, minder vanaf de stuit. Kortom gewoon lekker frame met veel versnellingen.Speelde zelfs makkelijker dan mijn nieuwe Virtuoso.
Meer overlap in omschakelen dichtbij/verder van tafel, daardoor makkelijk te spelen met een hoge eindsnelheid(off)
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Mar 2017, 11:42

Hoi,

Als ik je review lees vraag ik me af waarom je voor de alser frames t25 en later t80 aanschafte ipv gewoon t64 als makkelijkste en meest allround en veelzijdig spelende tenergy toplaag op abachi limba frames?

Versnellen gaat dan doordat de toplaag dunner en soepeler is (die kombinatie) sowieso al makkelijker maar ook met openen zijn er voordelen,
Op moment dat je dan een openingsbal wat eerder timed en wat meer bovenop maar vrij dun raakt voor een snellere spinbal met verrassende plaatsing kantelt de balafprong met t05 en t8o en t64 meer naar voren en maken de t05 en 80 dat de balafsprong langer ipv hoger en dan al gauw te lang wordt op zulke frames. Wat anders de hoogte is vertaalt zich in meer lengte juist op dit soort frames die de balafsprong ook hoger maken en met het aanbrengen van spin moet je dan veel voorzichtiger zijn en in praktijk de bal later nemen, Het soort spinballen wat ik bedoel gaat wat richting een topspin flip maar dan vanuit een aanzet als ook voor een tragere spinbal met later raakpunt voor veel spin en langer getrekte arm. Vlak voor ik de slag maak kort ik mijn arm wat in,raak de bal wat eerder maar vrij dun en die komt dan sneller aan meestal naar een hoek, Een soort flip vanuit de schijnbeweging van een gewone opening maar wel met meer spin dan een flip ook. Half topspin half flip dus, Tenergy 64 op een dunner houten frame is perfect hiervoor. net als voor flippen ook. De elasticiteit in combinatie met de bij alle tenergie rubbers helpt deze slagen enorm en de noppen van t64 en de dunne basis van de toplaag ook.
Bij het openen komt die extra lengte uit de throw met zo,n frame ongelukkig uit omdat het hoogste punt dicht bij tafel is en dan speel je de bal eerder over dan op tafel met die rubbers op zo,n frame wat hier op zich juist goed voor is ,
Dat voordeel van een flexibel houten frame en de veelzijdigheid bij tafel met spinballen varieren mis je dan meer dan nodig zonder er iets voor terug te krijgen anders dan boog omdat je met t05 op zo,n frame bij wijze van spreken ook op de grond zou kunnen gaan zitten om een bolle topspin te spelen. Ongetwijfeld wordt dat een heel bolle spinbal dan maar daarmee nog niet meer spin dan gewoon een trage spinbal met t64 op zo,n zelfde frame en een gewoon raakmoment wat ergonomisch haalbaar is.

Je moet het zo zien dat het raakmoment wat het batje min of meer oplegt door de balafsprong meer of iig mee bepaald hoeveel spin je in praktijk kunt zetten. Met de combinatie kun je de throwangle (de werphoek (of beter de afwijking ervan tov een standaard stuit zonder spinverandering van de bal)) afstemmen.

Het verschil in spin tussen t64 en rubbers van andere merken die er op geent zijn heb ik op limba abachi frame dan ook als veel sterker ervaren dan tussen t05 en rubbers die meer in die richting zitten op zelfde frames.
Op andere frames, offensievere frames zou dit anders ui pakken, neem ik aan, maar mis ik zeg maar de versatility van een limba abachi frame voor topspin en met 05 miste ik die omdat ik die niet kon benutten naar het vermogen van de frames en daarbij ook de snelheid uit tweede en derde lijn die met wat meer in de spons slaan makkelijker komt dankzij de dunnere soepeler toplaag . Maar niet eens echt nodig want ok dunner geraakte topspins met wat meer boog waren prima te doen en scoorde ik tegen een noordelijke eerste divisie speler bijvoorbeeld regelmatig mee. Zelfs backchand topspin uit tweede en derde lijn kon ik opeens veel beter spelen wat mijn spel een behoorlijke boost gaf doordat ik niet meer perse dicht bij tafel hoefde te blijven ivm met mijn backhand als minder powervol met topspin. De snelheid door de toplaag compenseerde dit op bh speelde ik later meer met aurus maar in begin veel gewisseld. Aurus lijkt er van alle esn rubbers nog het meest op ook. Ook de veelzijdigheid bij tafel.
Daar waren die andere op t64 lijkende rubbers veel minder in. T64 en Aurus kon ik mijn timing met openen meer varieren en T64 met iets meer maximale spin en snelheid als ik dit kombineerde vooral ,
T80 ken ik niet maar je review van de I.k. kan ik in een aantal opzichten ook lezen als was het een review van de virtuoso met t64 ipv t80. Meer de kombinaties dus die je vergelijkt en rasant grip op de Osp frames is je, als je dat tenminste geprobeert hebt ook, mogeljjk te braaf op de Osp frames met het versnellen wat dan natuurlijk ook minder makkelijk gaat omdat bij rubbers met lichte snelle toplaag de snelheid exponentieel toeneemt als je versnelt zolang de spons, die makkelijker onder druk komt, niet uittopt

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 09 Mar 2017, 22:08

Hoi,
wat ik merk is dat elk frame weer een nieuw zoekplaatje wordt naar de juistre rubbers icm mijn techniek/spelwijze.
Ik speel van uit mezelf redelijk flexibel met weljk frame dan ook, maar het"kloppen"dat duurt even. Vraagt wat tijd om dat te fine tunen. Misschien is de 64 perfect voor mijn BH, heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb er wel eens mee gespeeld op een batje van iemand anders .te kort om er voldoende ervaring uit te halen. Zal er eens over denken richting najaarcompetitie.
De I Killer kwam toevallig weer langs, die had ik uitgeleend en vergeten..... Met de rasant speelt die lekker, maar met de 64 mischien perfect op bh. Ik hou het in gedachten
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Mar 2017, 02:55

T64 is van de tenergies het meest gevoelig voor het frame waar je het rubber op speelt door de soepeler toplaag en noppen die verder uit elkaar staan en wat smaller zijn van diameter, Daardoor voelt het rubber ook duidelijk zachter dan t05. en t80 zit hier tussen in (zegt men ik ken die versie dus niet maar kan me er iets bij voorstellen omdat ik t05 en t64 wel ken) .
T64 gaat ook meer in de richting van de nieuwe rubbers die er aan komen ook en deels er al zijn,
Nexy Karis M, Xiom vega Intro, Andro Rasanter. Stiga Mantra. Dunnere soepeler toplagen ivm de plastic bal met grotere diameter en minder stuitvermogen.
http://www.tt-spin.de/andro-rasanter/

Heel simpel uitgedrukt kun je bij elk rubber de toplaagstugheid en massa als een vertragende faktor zien en frame als versnellende. Beide komen samen voor de uiteindelijke balsnelheid al naar hoe hoog de sponscompressie oploopt als je uitgaat van dezelfde spons zoals bij de tenergies en zonder dat die al teveel uittopt, (en dat gebeurt niet zo snel met welke tenergie ook op ons niveau). Dat uittoppen moet je zelfs wat in de buurt van kunnen komen en makkelijk genoeg om goed je versnellingen te kunnen doseren en dus ook makkelijk te kunnen versnellen.
Dan kun je de versnellende faktor opvoeren ; een offensiever frame maar ook de invloed van de vertragende faktor met t64 ipv t05, verzwakken door de lichtere soepeler toplaag van t64.

Ik zou dit rubber niet noemen als je openingstopspin er niet ook juist beter van zou kunnen worden op de Virtuoso of anders de expert. Doordat het iets moeilijker wordt om de hoogte te krijgen voor een tragere topspin moet je wat meer energie in die slagen leggen maar kun je die energie er ook beter in kwijt met dan net zo veel of zelfs meer spin en nog voldoende lengte als je de bal dun aansnijdt.
Als iets te makkelijk gaat dan gaat dat vaak ook ten koste van de haalbare kwaliteit en de expert en Virtuoso zijn al vrij makkelijk voor topspin openen . Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor jou nog makkelijk genoeg is maar t80 op virtuoso kun je dit wel aan afmeten. Opent dat makkelijk op lichte backspin maar moeilijk op echt sterke backspin van een chopper dan opent T64 waarschijnlijk makkelijker door de vlakkere balafsprong op sterke backspin en giftiger en gevarieerder bij weinig backspin of topspin. Dit omdat de chopper ahw het roer overneemt met die sterke backspin en de hoge balafprong een lage wordt. De hoekverandering van de balafsprong tov spinloze slagen over en weer keert dan om omdat de batsnelheid te kort schiet om de spin relatief tov het batje te neutraliseren. De anders hogere balafsprong als dit nog goed lukt wordt dan een lagere en rubbers die de afwijking anders in de hoogte versterken doen het dan opeens andersom. .Heb je bij meer backspin dus veel moeite met openen en minder helemaal niet (te makkelijk) dan kan een vlakkere balafsprong dus juist helpen dit dichter bij elkaar te brengen en het openen konsistenter te maken. Dit is wat spingevoeligheid is en minder is meestal makkelijker ook met versnellen,
Dus al je met minder toekan door het frame en meer wilt versnellen dan ga je van t05 naar t80 of zelfs t64 en ondanks de mindere spingevoeligheid verlies je dan ook weinig aan spin.
Deels is dat een "biomechanisch" verhaal . Al je theoretisch meer spin kunt halen uit een batje bij het openen op een serve maar dan wel vanaf kniehoogte anders vliegen de ballen over tafel heb je daar ook weinig aan. Je krijgt dat biomechanisch gewoon niet voor elkaar. Dan gaan spelers de bal meer bovenop raken en wordt elke topspin snel met minder spin of te bogig en makkelijker terug te spelen. Een goeie trage topspin duikt later in de baan pas versnelt naar beneden (duikt op tafel) en bereikt het hoogste punt dan ook dichter bij het net ipv gewoon - makkelijk - boogje waarbij de bal te hoog opkomt omdat de hoogte eerst hoger moet zijnwant ander is de bal bij het net al teveel gedaald. Het hoogte punt ligt dan te ver voor het net en dat is misschien makkelijk maar wel voor beide spelers dan. T64 toplaag is hiervoor gemaakt en op gewone houten frames komt dat vaker goed van pas en zelfs bij trage topspins omdat je die mooi dun aangesneden kunnen worden met veel spin en toch voldoende lengte. Dan krijg je een goed duikende laag blijvende opening op tafel en ondanks het tragere frame geen boogballetje.

Als je dat dus aan kan scherpen nog met t64 op de virtuoso en ook nog makkelijker versnellen dan zou het win win zijn en dan loont zoiets ook.

Een zachtere spons kan mogelijk ook. Ook dan gaat het doseren van de snelheid en dus het versnellen en vertragen makkelijker alleen topt de maximale snelheid eerder uit en openingsballen worden natuurlijk ook makkelijker dan voor beide partijen. Toch zou ook dan de lengte eigenlijk geen probleem mogen zijn en t64 fx kan ook nog. Dat rubber geeft Butterfly zelf aan als makkelijkst te spelen Tenergy en o omdat het goed met hun makkelijker soort frames combineert als primorac.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mar 2017, 14:15

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... t-our-game

Dit topic bij mytt kan je misschien aanmoedigen je alser frames niet te snel al weer in te ruilen of zelfs te verkopen maar er in te investeren door er mee te spelen. In ieder geval nog een paar maand. Dan kan de vergelijking al anders uitvallen waarbij de alsers dan ook makkelijker kunnen spelen en met versnellen en vertragen (wat je bij elke slag meer of minder doet) een groter bereik hebben.
Of het gemiddeld dan sneller of trager is maakt niet zoveel uit want dat is met de rubbers nog wel af te stemmen.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 11 Mar 2017, 20:38

Ik was van plan om met alle frames te blijven spelen, de V moet nog ingespeeld worden,de Expert is dat al(2jaar) en de Illusion Killer is "half"ingespeeld, maar voelt nog niet los.
Buiten het al of niet snel zijn van het frame blijft de rubber combi ook een factor.
komt goed
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9