Cor du Buy Herman Hopman

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Cor du Buy Herman Hopman

Berichtdoor Danny1973 » 15 Apr 2015, 19:33

Via marktplaats heb ik een oude Cor du Buy met originele doos en rubbers gekocht. Aan de ene kant leuk om eens in handen te hebben, maar waarschijnlijk gewoon voor de verkoop. Ik vind het zonde om de rubbers er vanaf te halen, en deze zijn ondertussen zo ontzettend hard door uitdroging, dat spelen geen optie is. Leuk misschien voor een verzamelaar, of een echte liefhebber. Wel een heel prettig frame om vast te houden, beetje zwaar maar een comfortabele plat anatomisch handvat. Ik weet niet of dat nou de Alser greep is waar Mepper zo graag mee speelt.
Verder zijn helaas de griphelften niet helemaal goed meer verlijmd. Een handige persoon zoals Mank zou dit eenvoudig kunnen verwijderen en opnieuw plakken.
Wat me wel opvalt als ik naar de lagen kijk, zie ik een redelijk vergelijkbare opbouw aan mijn Virtuoso. Ik kan me redelijk voorstellen dat dit frame mits de griphelften weer goed geplakt zouden zijn het redelijk vergelijkbaar speelt. Ik weet alleen niet zeker of het extra gewicht in de rubbers of juist het hout zit. Wel leuk om eens te zien. Heeft iemand hier zelf ooit mee gespeeld?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (347.22 KiB) 2739 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (269.62 KiB) 2739 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (190.67 KiB) 2739 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (347.22 KiB) 2739 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (264.25 KiB) 2739 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Danny1973 op 16 Apr 2015, 19:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Cor du Buy Herman Hofman

Berichtdoor mank » 16 Apr 2015, 11:03

Hoi,

Vroeger heb ik er wel mee gespeeld geloof ik. Topper in ieder geval een paar jaar mee gespeeld op meerdere frames. Spelersnaam is Herman Hopman en die herinner ik me ook als naam op frames waar wij toen mee speelden. Of ik er zelf ook mee gespeeld heb weet ik alleen niet meer zeker. Rubbers zijn vergelijkbaar met wat tegenwoordig beginners rubbers zijn.

Met de rubbers erop zou ik in ieder geval een paar foto,s maken voor als je het verkoopt zonder de rubbers. Die foto,s zijn dan een soort bewijs van authenticiteit en met foto,s van het frame erbij geven ze de staat van het frame aan voor potentiele kopers. Als dat er allemaal goed uitziet en het frame weer wat is opgefrist met wat waxoil en polijsten na verwijderen van de rubbers en rubberlijm gaan biedingen bij veilingen als ebay bijvoorbeeld hoger oplopen. Bij alleen foto,s van het complete batje kunnen de rubbers frameschade als haarscheurtjes verbergen en dat drukt dan soms het enthousiasme van bieders weer wat. Verkoop gaat dan vaker naar een tussenhandelaar die ook restaureert of dat laat doen.

Nog oudere en zeldzamer frames, maar nu veel minder speelbaar, doen heel weinig op ebay maar als de speelwaarde goed is kan de prijs oplopen. Dat hangt ook sterk af van de presentatie Een goeie beschrijving met bladdikte, bladmaat, gewicht, goeie foto,s en eventueel zelfs een beknopte review na testen en vergelijken met een virtuoso frame kan allemaal helpen bieders vertrouwen te geven en kan de prijs dan omhoog brengen.

Bij verkoop gaan de rubbers er waarschijnlijk toch af dus daar hoef je dan ook niet mee te zitten.
Ze vergruizen op den duur toch en zaten volgens mij ook wel op vergelijkbare frames van andere merken.
Het lijkt mij veel leuker als iemand weer met het frame kan spelen met moderne bekleding erop in plaats van dat het weer ergens in een kast terecht komt. Dat doet Cor du buy als Nederlands merk en als persoon dan meer eer aan dan dat het ergens ligt te verstoffen in een museum vind ik.

Ik wil er best even naar kijken en dan in overleg zien wat ik kan doen.

Het hogere gewicht kan in de wat dikkere buiten en tussenlagen zitten (limba ?) in verhouding tot het lichtere kernhout. Dat geeft al een wat zwaarder frame. De bladmaat zal ook wel wat groter zijn en dan zijn de rubbers ook groter. De houtkwaliteit kan bij zelfde houtsoorten ook wat zwaarder zijn dan bij het tegenwoordige plantagehout.
Voor speltypes waarbij de rubbers niet te zwaar zijn is dat allemaal geen enkel probleem en kan zelfs positief zijn. Het maakt dan ook deel uit van de speelwaarde voor sommige spelers die dit soort frames mede daarom zoeken en er wat voor over hebben.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Cor du Buy Herman Hopman

Berichtdoor Danny1973 » 16 Apr 2015, 19:42

Afbeeldingen toegevoegd. Best wel mooi zo'n retro frame. Hadden ze vroeger bij Cor du Buy verschillende frames, of plakte ze er gewoon wat stickers op van op dat moment populaire spelers. Ik moet trouwens zeggen dat nu ik de foto zo op de iPad zie de schade erger lijkt dan dat je het in de hand hebt. De griphelften zitten echt los. Misschien inderdaad de rubbers er maar eerst eens vanaf halen, en kijken hoe de rest eruit ziet. Het is wel een vervelende grote maat. Al mijn rubbers zijn er zeker te klein voor.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 16 Apr 2015, 20:42

Leuk om te lezen. Herman Hopman was een goede speler. Die grote bladmaat is voor die tijd normaal, heeele lichte rubbers… Als je hem na restauratie bekleedt met mark V kom je goed uit kwa gewicht en balans.Wil je meer "bite" dan tune je de Mark V. En door het gewicht heb je dan een behoorlijk goed speelbaar bat met een grote sweetspot. Mijn teamgenoot speelde met een Vriesekoop van Cor du Buy, was geen verkeerd frame. Is vergelijkbaar met deze.
Samen met Marc is dit een leuk project om het frame speelbaar te krijgen, beter dan verstoffen zoals Marc al aangaf.
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 16 Apr 2015, 20:48

Ik heb er geen enorme hoofdprijs voor betaald ( zat ook niet in de €5 bak ) Als ik het batje naar Mank opstuur en die kijkt of hij er nog wat van kan maken, en het batje eerst test en reviewed, en het batje vervolgens eens door Mepper laat proberen. Dan doe ik als derde een verslag van mijn ervaring met dit oude beestje.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 16 Apr 2015, 21:41

Prima plan
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2015, 01:45

Dat waren inderdaad de doosjes met cor du buy batjes die met de stiga batjes en yasaka cobra of Mark V rubbers bij de sportzaak la koop waren. Die rubbers/batjes kwamen waar wij klant waren wat later geloof ik dan deze maar er zat ook overlap in qua tijdsperiode. Kwaliteitsverschil tussen de stiga frames toen en deze frames is me nooit opgevallen maar de Yasaka rubbers speelden wel wat beter geloof ik. Die maakten de Stiga batjes ook wat duurder maar met niet zo veel verschil.. Dit was in ieder geval geen speelgoedwinkel kwaliteit en ook de topper rubbers waren best goed met stroeve natuurrubber toplagen en soms heel dikke spons van 2,5 mm.
Het waren dan ook geen lichte rubbers en het uiteindelijke gewicht van het frame blijkt ook pas als die rubbers er af zijn.

Het kan zijn dat de griphelften een keer los zijn gekomen door droogte. De gebruikte lijm werd dan wat bros en door de trillingen van het spelen werken de vrij harde griphelften zich dan langzaam los en vallen er uiteindelijk af na een val of gooi. Vaak blijft dat soort schade dan lang onzichtnaar want blijven de gripschalen wel zitten maar niet meer echt goed wat dan moeilijk te detecteren is. Het beste is er dan wel al af want er zitten dan al meer voelbare en storende natrillingen in (door verminderde impulsgeleiding via het blad naar de griphelften).

De vorderingen laat ik wel stap voor stap zien hier met wat foto,s en uitleg hoe ik het aanpak voor als iemand anders eens zoiets heeft.

Cor du buy voerde in deze tijd ook een paar één laags hinokiframes (Rolf Jäger en het Bert van der Helm "betterbat") en oa de rubin frames al waren die misschien al van eerder datum (Ehrlich en flisan tijd bij Stiga).
Andere plakplaatjes batjes/frames in deze periode waren - vpor zover ik me herinneren kan - een gewoon van der Helm batje en een Hans Lingen maar er waren er wel meer geloof ik.
Het Vriesekoop bat en een Dusan Tigerman bat.kwamen er wat later nog bij in mijn herinnering.
In de vijftiger jaren waren er ook al kwaliteits batjes van Cor du Buy voor spel met alleen noppen en met vaak een linnenbacking ipv een spons. Ook voor die batjes was honderdtachtig gram al een heel normaal gewicht met dan frames van hondertwintig of honderdertig gram.

Waar de CdB frames precies gemaakt werden weet ik niet maar het schijnt wel eigen en Nederlands fabrikaat te zijn geweest waarbij vast ook gekeken is naar bijvoorbeeld de Stiga frames. Houtsoorten bij dit frame lijken ook hetzelfde als bij veel Stiga frames uit die tijd.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 17 Apr 2015, 05:23

Je maakt me toch wel nieuwsgierig of er nog wat van te maken is en hoe jullie het ervaren. Ik verwacht dat dit frame van rond mijn geboortejaar zal zijn. Als ik de naam Hopman Google lees je berichten dat hij bij de landskampioen van toen, Tempo Team speelde rond 1975. Over het frame kan ik echt niets vinden. Als ze er al zouden zijn zullen de sticker er waarschijnlijk ook wel af zijn bij de meeste waardoor het niet meer herkenbaar is. Er zit geen metalen logo of kunststof lens in.
Mank als jij jouw adres in de PM zou willen sturen, zal ik het frame posten. Wil je dat ik de rubbers al verwijderen, of zal ik dat aan jou overlaten?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2015, 10:41

http://rarepaddles.com/gallery/page/1/a ... cor+du+buy.

Nico van Slobbe was ook nog een Nederlandse speler uit die tijd.

De lenzen kwamen ook bij Stiga pas in de jaren zestig, zeventig. Oude Flisan, Ehrlich en Melis frames hadden die ook niet maar hebben bij de kenners qua speelbaarheid en kwaliteit wel minstens zo,n goeie naam als de bekendere Stiga frames. Die zijn in goeie kwaliteit ook even duur of duurder omdat exemplaren in goeie staat nog zeldzamer zijn. Het oogt dus misschien wat simpel met die plakplaatjes maar over de frame en speelkwaliteit zegt het dus nul komma niks.

Rubbers afhalen is meestal een rot klus omdat het met andere lijmsoorten is verlijmd en de spons die meestal verhard is en taai geworden heel moeilijk loskomt. Toplaag en spons en lijm gaan er ook niet tegelijk af meestal. Als je wil kun je het proberen en dan zien hoever je komt :) .
Ik vind het niet echt vervelend omdat het resultaat in dit geval al tijdens de klus nieuwsgierig maakt naar wat er tevoorschijn gaat komen. Als je het hout naast de griphelften en de griphelften zelf even schoon maakt met een vochtige doek haalt het water de nerf en houtkwaliteit tijdelijk weer wat naar boven. Afwerken met wax olie of lijnolie met terpentijnolie en een beetje olievernis er doorheen zoals ik tegenwoordig gebruik geeft een vergelijkbaar resultaat maar dan meer blijvend. Dit houdt later ook de houtkwaliteit met omzetten van rubbers redelijk lang in takt, zonder teveel uitharding van de toplaag en maakt verdere sealing ook voor een tijd overbodig.
Na meerdere keren omzetten van rubbers kan het later natuurlijk wel weer nodig zijn om het hout weer wat nieuwe bescherming te geven maar een beetje lampolie (of terpentijnolie) kan dan eerst ook al genoeg zijn,

Zie Pb voor adresgegevens.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 17 Apr 2015, 20:30

Het "Betterbat" heb ik ook nog gespeeld, was me toen veel te snel, wel heel veel power en gevoel tegelijk.De andere frames ken ik ook nog wel, vaak gezien in die tijd(70-er jaren). Alleen wist ik toen…helaas niet dat ze gewoon heel goed waren…ik speelde Stiga Alser Allround vanaf het begin, dat was toen "het" frame om te leren tafeltennissen ,in ieder geval bij mijn club,die speelden toen eredivisie (Phoenix uit Delft) Die waren toen nederlands jeugdkampioen geweest en ik heb de toenmalige toppers regelmatig gezien in onze zaal.En ook veel bier geschonken aan die gasten. Tempo Team,Midstars,Scylla, Het Hooge Huys etc. Van Slobbe en van der Helm waren jarenlang de top in Nederland,net voor Vriesekoop - periode.
Ook Grubba nog zien spelen, Ned-Polen. Ned werd geveegd.
Benieuwd hoe het project uitpakt.
Heb trouwens 2 tenergy 05-fx hier gekocht om toch eens te proberen op de Expert,(kan het niet laten…) :D :P mijn oude Expert beviel de koper toen ontzettend goed met deze rubbers. Ze liggen nu ff getuned en schoongemaakt te rusten tot maandag.
OSP Expert
rozena 2.1
tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Apr 2015, 10:35

Het sterk konische verloop van de griphelften kort voor de overgang naar het blad werd gedaan om de bladen wat meer torsievrijheid te geven tov de grip. Met hardere griphout soorten en de ambachtelijke verlijming maakt dat de spin eigenschappen beter mits een speler die torsie ook weet te benutten door het raakpunt - intuitief - te varieren als anticipatie op inkomende spin en de eigen variatie van slagen.

In het boekje "heimwee naar peking" las ik onlangs dat Bettine Vriesekoop in China bij fliptraining van haar Chinese coach de aanwijzing kreeg ballen met veel backspin meer onder in het blad te raken (met de grip ongeveer parallel aan de tafel) en bij weinig of geen spin meer bovenin op het blad. Daardoor komt de bal beter omhoog bij veel backspin met een lager raakpunt en beter naar voren bij geen backspin. Dankzij een hoger raakpunt beweegt het bat immers sneller naar de bal bij onderarm rotatie tov de elleboog en een horizontale onderarm door de elleboog vlak boven de tafel te brengen..
Dit was specifiek voor het flippen waar het niet zo vanzelfsprekend is omdat de tafel wat in de weg zit voor een hoger raakpunt op het blad. Zij moest haar bat en elleboog dus dichter boven de tafel brengen bij geen spin dan ze eerst kennelijk deed.
Bij gewone aanvallende slagen doen spelers dit automatisch al voor variatie en anticipatie als het frame dit ondersteunt in gevoel en ook de spin meer ondersteunt bij onderin het blad raken.
Dit detail maakt dat die ondersteuning wat beter is terwijl de stabiliteit goed blijft door het snel breder worden iets verder van het bladgedeelte waar de rubbers zitten.
Dit detail heeft net als de vrij lage griphelft plaatsing tov het blad te maken met de andere griphelftverlijming.
Die maakt dat het ontwerp funktioneel is. Montage met lijmsoorten die tegenwoordig gebruikt worden voor griphelftmontage zou het origineel dus niet goed terug brengen want dit soort ontwerp details dan minder funktioneel maken en er meer nadelen aan geven dan voordelen.
Met witte houtlijm zouden de griphelften binnen een jaar al weer los komen en met epoxy nog eerder. Daarom gebruikt men tegenwoordig ook een wat rubberachtige lijm/kit en geen epoxy of andere harde meer trillingsgevoelige industrielijm voor de griphelftmontage.
Helemaal origineel krijg ik het natuurlijk ook niet gerestaureerd maar ik zal mijn best doen.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 19 Apr 2015, 11:40

Ik ben vanmorgen begonnen met het verwijderen van de rubbers, en dat is zoals Mank al voorspelde niet zo eenvoudig als een rubber van tegenwoordig. De toplaag kwam bijna in zijn geheel los en is echt compleet uitgehard. Als je deze enigszins buigt scheurt het. Je kunt op de afbeelding met alleen het stukje rubber zien dat er gewoon barsten in ontstaan.
Vervolgens komt de harde gele sponslaag, of beter gezegd de laag die ooit een spons is geweest. De heb ik heel voorzichtig met een brede platte stompe schroevendraaier eraf gestoken. Een klus, waar al aardig wat tijd in gaat zitten.
En dan, het minst leuke, er blijft een taai lijmlaagje achter op het hout. Met een schuurpapiertje gebeurde er niet veel. Een klein beetje thinner geprobeerd maar dat lukte ook niet. Uiteindelijk maar voor het zwaardere geschut gekozen, de vlakschuurmachine met een fijne korrel. En daar kwam dan het hout tevoorschijn. Dit uiteindelijk met een fijne staalwol opgepoetst, en zie daar een keurig houten frame zonder ook maar 1 deukje, geen randschade helemaal niets. Op de zijde van de sticker zitten er echter wel 4 kleine gaatjes waarvan ik niet kan verklaren wat dat is volgens mij zullen dit geen kwasten zijn tenzij de topfineer een naaldhout soort is. Misschien roep ik iets heel verkeerds, dus die laat ik open voor de houtspecialst Mank.
Uiteindelijk een dun laagje blanke meubelolie om het oude hout een beetje op te knappen. Ik ben heel tevreden met wat er tevoorschijn is gekomen.
Wat ook nog wel leuk is om te zien is de opbouw van de CBR en de Virtuoso als je de handvatten tegen elkaar aan houdt. Laagdikte en materiaal wijkt niet veel af. Het zou mij niet verbazen als dit frame behoorlijk goed speelbaar is.
Bijlagen
image.jpg
Verrassend kwam de toplaag in zijn geheel van de spons af.
image.jpg (368.03 KiB) 2667 keer bekeken
image.jpg
Hier zie je hoe hard en uitgedroogd het rubber is.
image.jpg (284.87 KiB) 2667 keer bekeken
image.jpg
De uitgeharde spons verwijderen, met een stompe platte schroevendraaier. Een aardige klus.
image.jpg (328.78 KiB) 2667 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (419.8 KiB) 2667 keer bekeken
image.jpg
Handvat van de Cor du Buy Vs de OSP Virtuoso
image.jpg (370.08 KiB) 2667 keer bekeken
image.jpg
Het eindresultaat na het compleet verwijderen van de lijmrestjes
image.jpg (268.64 KiB) 2667 keer bekeken

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Apr 2015, 13:22

Blij dat jij dat klusje geklaard hebt want ik had het met de hand moeten doen.
Altijd leuk om te zien wat er dan tevoorschijn komt en in het echt zelfs nog leuker.

Dit was trouwens niet de topklasse bij Cor du buy. Dat waren frames als het Rubin frame.
Aan de gevoegde buitenfineer is ook te zien dat het laminaat uit een grotere multiplex plaat is gefreesd ipv als bij Osp frame voor frame verlijmd (of per klein aantal). Meerdere stroken fineer naast elkaar geeft een bredere plaat en er ontstaat minder materiaal verlies bij het uitfrezen.

Huidenlijm leende zich daar niet goed voor door de grotere oppervlaktes en is daarom produktietechnisch duurder.
Waarschijnlijk zijn de laminaten dus met caseine verlijmd ipv met huidenlijm of beenderlijm of een samengestelde lijm ? Nu kopen dergelijke bedrijven de lijm die ze nodig hebben en in die tijd de ingredienten om zelf de lijm samen te stellen naar het funktionele doel en passend naar het beoogde produktieproces wat toen ook al economische eisen stelde.

Caseine is ook een eiwit en het werd ook wel kaaslijm genoemd omdat het veel in melk zit en daar ook uit gemaakt werd,
Op zich een prima lijm maar minder flexibel wat minder duurzaamheid geeft bij dynamische belasting voor de trillingen en wisselspanningen die dan optreden.

Ik heb deze frames gespeeld tot ik een jaar of vijftien zestien was en alleen met rubbers die ik later nooit meer gebruikt heb. Hoe goed of slecht de frames en/of de rubbers waren weet ik dus ook niet. Dan had ik er later nog mark V rubbers op moeten spelen of op stiga frames topper rubbers.

De griphelften kunnen ook met caseine lijm verlijmd zijn geweest en de wisselbelasting bij het spelen kunnen die dan losgewerkt hebben maar met beenderlijm kan dat ook gebeuren en zelfs met huidenlijm.
Een flexibelere rubberachtige lijm zoals ze tegenwoordig gebruiken voor griphelftverlijming maakt dat risico veel minder en zo,n abachilaag bij osp bijvoorbeeld ook. Die neemt dan de flexibele rol van de rubberlijm ahw over. Bij de impuls overbrenging worden de krachten dan lager en de tijd wat langer ( stoot is technisch/mechanisch kracht maal tijd).

Grote vraag is ook hoe het blad de tijd en het spelen doorstaan heeft als het met caseine verlijmd was. De frames werden ook altijd vervangen tegelijk met de rubbers dus meer duurzaamheid dan de rubbers was ook geen eis voor de produktie, Ik ben bang dat dit wat tegen gaat vallen en dat de brossere lijm teveel beschadigt is met micro scheurtjes zodat de elasticiteit er teveel uit is.

Ik heb trouwens geen caseine lijm dus ik kan de gripschade dan ook niet authentiek restaureren. Verschil is dat huidenlijm en beenderlijm weer plakkerig worden als het nat gemaakt wordt met lauwwarm water en caseine niet. Huidenlijm wordt weer geactiveerd dan. Dat kun je zelf misschien al testen.
Daarom hoeven oude lijmresten op en in het hout bij huidenlijm ook niet verwijderd te worden voor restauraties.
Bij tegenwoordige houtlijm en caseine is dat laten zitten niet mogelijk zonder dat de verbinding veel zwakker wordt dan het eerst was omdat de nieuwe lijm door de oude lijm minder in het hout komt en te oppervlakkig, en te kwetsbaar voor trillingen met de oude lijmresten bindt.
Dat kan nog een probleem worden dus.
Voor goeie verlijming moet ik dan de oude lijmresten meer wegschuren zodat de griphelften wat dunner worden en de buitenlagen in het gripbereik ook. Anders komt de huidige schade al snel weer terug.
Dat wegschuren wordt de grip iets dunner van en komt de speelkwaliteit ook niet ten goede.
Een extra strookje limba ertussen als opvulling zou dan nog een optie kunnen zijn voor het spelen maar is minder authentiek
Ik kan het iig wel tijdsauthentiek restaureren want Limba en huidenlijm bestonden in die tijd al.
Dus als dat genoeg is doe ik het graag en dan zien we wel hoe het speelt.
Als je het wilt verkopen is authenticiteit alleen meebepalend voor mensen die zo,n frame echt als collectorsitem willen hebben en die denk ik ook meer in het buitenland zitten dan in Nederland.

Geef maar aan wat je wil.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 19 Apr 2015, 14:04

Ik zal het frame morgen opsturen, en laat aan jou over wat het beste is om er weer wat van te maken. Het handvat is opzich niet heel dik dus als er een dun stripje tussen geplaatst zou worden kan het qua dikte geen last.
Het verwijderen van de rubbers is me niet meegevallen. Was er 2,5 uur mee bezig. Ik vind het al wel leuk en leerzaam om te doen en jouw verhaal hier over te lezen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Apr 2015, 16:21

Destijds las ik in een thread bij mytt.net over de cor du buy frames van die kwaliteiten.
Ik ging er van uit dat dit in de houtselectie zou zitten en dat de produktie wel gelijk zou zijn. Dat kan ook best en de beste kwalitet kan ook best met caseinelijm gemaakt zijn. Hoe geschikt (en duurzaam) die lijm is voor frames uit speeltechnisch oogpunt weet ik gewoon niet maar dat rubin frame werd iig zeer gewaardeerd.
Daarop baseerde ik dus ook mijn inschatting dat het best een goed frame zou kunnen zijn.

Als ook de produktie en de verlijming anders is geweest (of alleen maar) komt dat niet uit maar dat leek me onwaarschijnlijker. Organisatietechnisch vraagt dat veel meer dan alleen wat houtselectie.
Cor du buy is alleen voor de oorlog al begonnen met de inkoop en verkoop van tt ballen met een eigen logo.
Dat was het begin van het merk.
Frames of zelfs alleen framebladen kunnen later net zo ingekocht zijn van meerdere producenten. De beste kwaliteit uit zweden bijvoorbeeld van de Tranas fabriek en dan de plaatjes frames ergens in nederland laten maken met een mindere kwaliteit en goedkopere produktiemethode.
Of andersom, de beste frames in Nederland gemaakt en de plaatjes frames bij een fabrikant in het buitenland besteld die zo voor meerdere merken mindere maar veel goedkopere frames in grotere aantallen maakte. De beste kwaliteit uit zweden vind ik dan in dit geval wat waarschijnlijker dan uit Nederland.
Tegenwoordig gaat het ook niet veel anders maar dan meer op wereldschaal.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 22 Apr 2015, 14:55

Afbeelding

Griphelften kwamen makkelijk los met een mesje zonder veel te wrikken. Laatste stukje kwam met één griphelft wat limba mee maar mooi langs de lijmnaad en zo dun als papier. Op de foto zijn ze al klaar gemaakt voor verlijming door licht opschuren maar verschil met hoe ze er afkwamen zou niet zichtbaar zijn geweest. Het is zo weer goed te lijmen denk ik.

Blad is in perfecte staat en ook echt goeie kwaliteit. Rubbers werden alleen nooit verwisseld dus hoe het er uitzag maakte niet uit bij deze frames en dat is ook wel te zien aan de lijmvoegen en de minuscule putjes (hoewel die verder goed gemaakt zijn en voegen ook bij dure Stiga hardhout frames voorkomen). Die putjes kunnen komen van de machines die voor het voegen gebruikt zijn. Ook nu ik het weet zou dat mij niet deren ; Als het frame straks goed speelt speelt het goed en daar heb ik wel vertrouwen in.
Topper rubbers waren vrij zwaar denk ik want het frame is niet echt zwaarder of topzwaarder als veel tegenwoordige frames.
Door de bladbreedte kan het met zware rubbers wel wat zwaarder voelen maar dat is dan meer het batje in zijn geheel en ook iets wat bij hedendaagse frames wel voorkomt.

Griphelften zijn naar alle waarschijnlijkheid van meranti. Een wat hardere houtsoort die ook veel voor kozijnen werd en wordt gebruikt. Enigszins vergelijkbaar met mahonie, Stiga/tranas gebruikte het in die tijd ook wel als tussenlaag voor de bladen van off frames en als griphout. Mooi afgewerkt waarbij oa
de aflopende vlakjes naar het blad wat zijn uitgehold (zoals te zien op eerdere foto,s van Danny) waardoor de overgang van blad naar grip qua stijfheid/flex wat minder abrupt verloopt bij de hardere meranti gripschalen en het wat vloeiender speelt. Ben wel nieuwsgierig hoe dat straks speelt met tensor rubbers. Voor storen met lange noppen is dit soort griphelften en verlijming zeer goed en oude stiga frames zijn dan ook vooral populair bij materiaal spelers en mede om die reden denk ik. De bladmaat is daarvoor ook erg geschikt.

Op de foto verder nog een kom aangemaakte lijm, een kwast en wat losse droge lijm.

Wordt vervolgd ...

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 22 Apr 2015, 16:46

Is de lijm die je hier voor gebruikt een poeder die je aanmaakt met wat water?
Wat mij ook opvalt aan dit frame is het heel gladde gelakte handvat. Persoonlijke vind ik de platte vorm wel prettig maar het voelt wel glad aan. Met zweethanden zou het gaan glijden, en een griptape gebruik ik nooit. Is natuurlijk allemaal heel persoonlijk.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Apr 2015, 01:58

De huidenlijm die ik heb is wat fijner vergruisd en beenderlijm zijn de grotere korrels die er tussen zitten. Ik heb een tijd terug een restant beenderlijm bij de huidenlijm gedaan vandaar dat dit door elkaar zit.
Beide warmlijm en ze zijn prima mengbaar, Beenderlijm bestaat ook wel in tabletvorm. De tijd om te wellen is dan veel langer. Tegenwoordig is het daarom meestal gruis of wat dikkere korrels.

Dat glijden valt straks wel mee denk ik als je de rubbers gewoon tegen het handvat aan plakt. Nu had je ze waarschijnlijk wat hoger in het midden van het blad omdat je rubbers te klein waren. Dan mis je de grip met het rubber óf het contact met het handvat en voelt het niet goed omdat er een soort gat ontstaat tussen handvat en het blad met de rubbers,

Daarbij moet een hardhouten handvat als dit zo nu en dan wat onderhouden worden met wax olie of boenwas.
Anders loogt zweet en slijtage de behandeling die het ooit gehad heeft uit en trekt nieuw zweet tijdens het spelen al snel weer in de porien. Dit valt tijdens het spelen niet te drogen en dan voelt water op water bij een hardhouten handvat zo glibberig als een ijslollie.
Fineline handvaten hebben een fijne gelaagde struktuur van laagjes hout afgewisseld met epoxy of iets dergelijks waardoor dat probleem minder is en onderhoudt niet echt nodig of zinvol.

Inmiddels zitten de griphelften weer vast en een onderhoudsbeurt is al gegeven waardoor de grip straks beter voelt.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 23 Apr 2015, 05:37

Heb je er ook al over nagedacht met welke je dit frame gaat proberen? Ga je mijn redelijke gebruikte Xiom erop testen, of ga je voor wat klassiekere om zo iets dichter bij het originele Cor du Buy gevoel te blijven.
Hoe vindt jij de handgreep nu aanvoelen? Ik vind deze heel solide en comfortabel. Toch zie je zoals ik eerder schreef volgens mij weinig leveranciers meer die het handvat op deze manier afwerken. Het lijkt mij ook redelijk slank.de breedte is vrij normaal maar de dikte is redelijk klein.
Als ik zoek op internet valt me op dat er niet heel veel over dit merk staat als het om batjes gaat. Dat maakt dit verhaal mijn inziens toch wel leuk. Zijn er ook andere Nederlandse tafeltennis producenten geweest? Of was Cor du Buy de eniigste.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Apr 2015, 11:09

In het buitenland was Cor du buy natuurlijk minder groot en begin tachtiger jaren stopte het merk ook en behield het geen naam meer bij jongere spelers zoals Stiga en Butterfly die wel in stand bleven houden.

Testen kan ik volgende week pas en eigenlijk ook niet echt omdat ik dan eerst een wedstrijd moet spelen.
Wat mij betreft hoeft dat ook niet perse en stuur ik het frame overmorgen al naar Mepper. Een paar dagen zijn nog nodig voor het drogen.
Ik zal er dan een zwarte, nieuwe Friendship supersoft op zetten die meer in de buurt van een topper rubber komt.
Die kostte zes euro en ik speel nog regelmatig met de omega tour en/of de Omega pro die ik eerder van jou kreeg. Dat is wat mij betreft dus wel in orde.
Andere kant komt dan de rode vega japan om te vergelijken en daarna kan mepper nog een keer testen met op beide kanten Vega Japan.
Ik plak ze, als dat kan voor de vega japan (?), met collal op het frame zodat ik toch even een indruk kan krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding