Sword 309

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Remco78
Beginner
Beginner

Sword 309

Berichtdoor Remco78 » 25 Mei 2016, 18:34

Hallo,

Ik heb als experiment een Sword 309 besteld en inmiddels ontvangen.
In totaal incl. verzendkosten heb ik hier 37 euro voor betaald.

Eerste indruk na ontvangst is dat het een goed afgewerkt frame is.
Het is een def frame en is opgebouwd uit 9 lagen.
Bladgrootte is 160x155 met een gewicht van 89 gram.

Afbeelding

Op forehand zit nu even de Adidas P7 in 2.0, maar dat wordt de Spinlord Adler II in 1.8 (om te testen voor de jeugd).
Backhand is DMS Transformer Anti in 1.0, dit is voor mij volledig nieuw. Nooit met Anti gespeeld.

Ik heb er nu 2 keer mee getraind en ik moet zeggen dat ik het een zeer goed frame vind.
Zeer traag i.s.m. de anti, maar relatief snel in combinatie met de P7.
Gevoel is zeer goed en spin vind ik nog best verrassend i.v.m. de OSP Expert.
Je kunt makkelijk spin genereren, terwijl contra en vlak afslaan ook goed te doen is.
Balafsprong is vlakker als bij de OSP Expert (sorry, niet veel ander vergelijkingsmateriaal).

Tot nu toe vind ik het een verrassend goed frame en eigenlijk meer All als Def.

Tijdens komende trainingen nog eens wat meer varianten en andere rubbers ermee testen.

Keep you posted.

Grtz,
Remco

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Sword 309

Berichtdoor Danny1973 » 25 Mei 2016, 18:41

Leuk om te lezen dat zo'n relatief onbekend en voordelig frame zo prettig blijktte spelen. Zou je ook een foto van het hele batje kunnen posten. Ik zou er zelf niet mee spelen, maar vind het interessant om te volgen. Zeker een vergelijk met de Expert, wat toch wel een kwaliteitsframe is. Prijs is natuurlijk niet de garantie voor het beste frame. De DHS pg7 die ik heb gehad was voordelig, en een super goed 7 laags off frame. Incl verzenden rond de €25. Ik kijk uit naar je vervolgreview.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

Remco78
Beginner
Beginner

Berichtdoor Remco78 » 02 Jun 2016, 12:36

UPDATE:

Ik vind het lastig om een verdere update te schrijven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen TT talent ben. Ik heb geen goede basis, heb vroeger ook nooit gespeeld.
Mijn techniek laat te wensen over, dus mijn commentaar over het frame zit waarschijnlijk ook compensatie in wat betreft techniek.

Het is een DEF frame en dit is goed merkbaar bij blokken. Zowel aan tafel als blok in 1e positie is zeer strak met lage throw.
Weinig problemen om ook harde spinballen goed te blokken.

Langzaam geplaatst spinnen gaat voor mij eenvoudiger dan bij de OSP. Naar mijn idee geeft het mij wat meer gevoel.
Het lijkt of er wat langer contact is met de bal. Hierdoor kan ik ook meer doorhalen als dat gewenst is.
Dit maakt spin over spin en openen ook makkelijker en ik sla er veel minder over tafel (waarschijnlijk ook door lage throw).
Frame lijkt ook nogal wat tempo reserves te hebben.

Ik ga om dit nog verder te testen de P7 nog versnijden naar de OSP om nog eens extra te ondervinden wat de plank nu precies doet en wat het rubber.

Grtz,
Remco

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 02 Jun 2016, 20:47

Leuk om te lezen hoe je toch de verschillen tussen frames aan het ervaren bent. Het lastige van vreschillende mataerialen is dat het ene rubber prettiger speelt met een bepaald frame, en dat een ander rubber soms weer beter past voor je gevoel bij het andere frame. Ik heb al veel verschillende spullen geprobeerd, maar vind het nog altijd leuk om zo nu en dan weer eens wat anders te proberen. Niet zozeer met het idee om een nog beter batje te vinden, want dan is volgens mij zoveel mogelijk bij hetzelfde blijven en het batje goed begrijpen de beste optie. Ik vind het echter altijd weer uitdagend en verrasend om weer eens wat nieuws te ervaren. En wat nou echt het beste is, ...bestaat niet. Dat is voor ieder net weer anders, afhankelijk van je vorm van de dag. Ook reviews en ratings van matiaal zijn niet zaligmakend, maar geven slechts een indicatie. Veel succes en uiteraard veel speelplezier met het testen. Leuk dat je ons op de hoogte houdt.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Jun 2016, 12:14

Danny, ik weet niet wat je precies verstaat onder prettig spelen, prettig als gevoel of goed met een combinatie overweg kunnen in wedstrijden, maar de basis kwaliteit van een frame is als gevoel zelfs goed te bespeuren met aan twee kanten lange noppen of korte noppen. Zelfs ook voor iemand die daar nog nooit mee gespeeld heeft als vergeleken kan worden met andere frames en zelfde rubbers.
De basiskwaliteit van een frame bepaald dan ook mee hoe snel iemand met twee kanten lange noppen het beste eruit weet te halen qua spel. De feednack van het frame bij elke slag werkt door op volgende slagen in de rallye doordat het informatie geeft (gevoel is informatie) over oa ook het effect in de bal die aankwam en de bal die het batje weer verlaat.
Als die informatie vager is doorgekomen is de effectinschatting van de bal die aankwam vager en de bal die het batje verlaat nog wat vager, Het is te vergelijken met leren lezen in braille.
Spin lezen en spinverandering per eigen slag lezen doe je niet alleen visueel maar onbewust misschien ook via de feedback. Een topspinbal voelt bijv al zwaarder aan op eigen batje qua gevoel als er meer topspin in zit/ zat en het rubber die eruit haalt omdat het stroef is.
Dat zwaar aanvoelen is het eruithalen en is al het begin van de feedback en met welk effect verlaat de bal dan precies het eigen batje ? Dat hangt af van het uitgangspunt, eerste gevoel en hoe het effect verandert tot de bal weer weg is voel je ook scherper of vager. Met een minder frame spelen voelt dan als braille lezen met koude vingers en mindere rubbers of te dikke rubbers voelt als baille lezen met handschoenen aan en dat is allemaal ook niet bevorderlijk voor de leerresultaten.

Het rubber wat erop zit heeft natuurlijk invloed maar met dezelfde rubbers is die invloed plm gelijk per frame.
Dus als je de rubbers uit ervaring al kent van andere frames kun je dit al vergelijken ongeacht of het een goeie of minder goeie combinatie is om wedstrijd mee te spelen.

Zo kan ik niet goed wedstrijd spelen met een virtuoso en tenergy 05 omdat ik problemen krijg als ik topspin wil overnemen of aktief blokken uit eerste en tweede lijn in wedstrijdsituaties. Bij het tussenspel gaat het dan fout door niet snel genoeg en ver genoeg terug stappen. Dat wil ik ook uit taktische overwegingen niet te snel hoeven te doen.
Frame testen tijdens een training is echter geen enkel probleem omdat ik dan gewoon uit derde lijn ga topspin spelen. Ik kan dan best ervaren dat het rubber goed is en het frame en dat de combinatie niet geschikt is voor me ervaar ik al als ik even probeer dichter bij tafel te spelen tegen een goeie topspinspeler.

Zo lees ik uit zo,n review als van Remco78 ook dat dit frame gewoon een behoorlijke kwaliteit heeft.
Oa ook doordat hij al met andere kwaliteitsframes gespeeld heeft en dat aangeeft. Hij kan dan vergelijken en zijn positieve indruk zegt mij dan meer als wanneer hij alleen met frames van bekendere merken in zelfde prijsklasse gespeeld had die gewoon minder goed zijn dan een Osp frame.
Omdat het een chinees frame is in al het wat duurdere segment voor chinese frames is het ook niet raar dat dit frame beter is..
Gewoon veel kwaliteit voor een in verhouding lage prijs.
Of dit dan "de beste rubbers" zijn voor hem is voor mij niet zo belangrijk. Ik koop nooit een onbekend frame tegelijk met nieuwe rubbers voor mezelf of anderen op de club.
Eerst frame testen met rubbers die ik en/of de ander van andere frames al ken(t) en dan bepalen welke nieuwe rubbers er voor mij op passen of voor de ander op kunnen passen. Of de bekende rubbers dan wat ouder of nieuwer zijn of minder of beter passen maakt niet zo veel uit. Ik moet alleen het frame kunnen inschatten tov andere frames om een geschikte combinatie met rubbers te kunnen bepalen per kant en beide kanten nog in samenhang voor een bepaald speltype, niveau en individuele speler.
Omdat die samenhang ook belangrijk is en ik nieuwe dure rubbers niet te veel wil omzetten doe ik dit andersom niet of minder.
Ik ga bij kopen van nieuwe onbekende rubbers daarom ook meestal uit van plm het gemiddelde van een paar frames die ik al heb of die beschikbaar zijn binnen de club voor een ander.
Dan wat in het midden mikken. Dan past het meestal wel op één van de frames. Mijn clubgenoten spelen alleen minder met topspin en minder getraind vroeger. Hun rubbers zijn daarom niet zo goed uitwisselbaar met rubbers die goed bij mijn spel passen. Daardoor is het vinden van goeie combinaties voor anderen ook al wat moeilijker maar ook uitdagend en leuk als het lukt.

Dit frame is dan interessant omdat het voor volwassen spelers die wel een wat zwaarder batje aan kunnen goed met dunne rubbers combineert voor veelzijdig spel. Dat heeft met het grote blad te maken en het niet te trage als bij veel defensieve frames. Chinese defensieve frames zijn daardoor wat zwaarder maar dat is juist goed. Dat maakt het aanvalllen ook nog goed mogelijk. Het grote blad geeft de nodige dwell bij dunnere spons en de spin is dan beter en controle ook.
Daar kan iik dan wat mee voor clubgenoten. Valt het als combinatie toch wat te zwaar uit dan pas ik de bladmaat wel aan of ik zoek een lichter rubbertje voor ren wat zwaarder rubber. Frames groter maken kan ik niet dus de grotere bladmaat geeft mij ook meer mogelijkheden om zo,n frame voor iemand geschikt te krijgen....

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Jun 2016, 17:15

Het begrip feedback werkt trouwens verwarrend. Het suggereert dat het gaat om een soort signaal naar een bewustzijn ergens in de hersenen. Dat is in ieder geval in dit verband onzin. Het is meer zoiets als "voeden van de hand" waardoor gevoel voor de bal ontstaat. Spin en snelheid zijn als het ware "toestands aspecten" van een bal die naar een speler toe komt en hoe de bal in die aspecten verandert vanaf moment van op het batje komen tot er weer vanaf komen voelt elke speler gewoon.
Anders zou een bal zonder er naar te kijken ongemerkt tegen het batje aan kunnen komen en er weer vanaf springen.
Dat laatste wordt soms (impliciet) beargumenteerd als er beweerd wordt dat het raakmoment te kort zou zijn voor feedback.
Impliciet omdat uit hetzelfde argument het raken van de bal niet voelbaar zou kunnen zijn op moment van raken maar pas later. als de bal al bij het net is bijvoorbeeld.
Bij die argumentatie en interpretatie van feedback wordt het zenuwstelsel en batje als een geheel beschouwd alsof zenuwen doorlopen in het frame of zo. Dat is natuurlijk onzin.
Het verwerken van het gevoel en de informatie erin is in theorie de tijd nog voor beschikbaar die de bal nodig heeft om aan de overkant bij de andere speler aan te komen of bij het net. Dat verwerken gaat al meteen gepaard met vooruit denken naar de volgende slag denk ik, Het begrip feedback zou dan kunnen slaan op dat terug nog verwerken bij tegelijk vooruit anticiperen.
Een soort multitasken. ; wat moet ik doen en wat gebeurde er eerder (en hoe zal dit de volgende aankomende bal beinvloeden) tegelijk actief denken en ook nog de ervaring kort daarvoor opnemen.
Het speelritme bij tafeltennis is zo hoog dat dit in tijd onder druk komt. .
Dat maakt het een nerveuzere sport dan bijvoorbeeld tennis waarbij je als speler meer tijd hebt tussen de slagen,

De waarnemings kwaliteit van hoe de bal van het batje komt heeft hier niet veel mee te maken en feedback algemeen wat een term is uit de sport neurologie geloof ik is dan niet de juiste term. Die feedback is goed te trainen ook. "framefeedback" als één woord zou ook al minder verwarrend zijn. Gevoel heeft trouwens hetzelfde en het loopt fysiek ook in elkaar over door het vasthouden van een batje Lichamelijk fysiek en fysisch fysiek waardoor de arm ook verlengt wordt om een bal te kunnen slaan. Vrij logisch dat dit niet makkelijk te onderscheidden is in taal .

Indirekt kan de framekwaliteit (of apart frame-feedback)op die trainbaarheid denk ik wel invloed hebben. In tijd ligt het raken van de bal weliswaar in het verleden maar de bal is al weer richting toekomst op weg en draagt het verleden met zich mee. Dat verleden heb je dan gemeenschappelijk met de bal terwijl de tegenstander alleen zijn gehoor en zicht erop had van een afstandje. Het verleden beter kennen helpt dan vooruit te anticiperen en dat beter te leren...Iets in die trant bedoelde ik geloof ik uit te leggen als hoe ik die framekwaliteit ervaar.
De prijs van frames is hiervoor natuurlijk wel een indicatie want waaarom zou een merk een goed frame ongeacht hoe goedkoop het is om het te maken niet toch duur verkopen naar de kwaliteitsverhouding op de markt ? Anderen moeten dan maar een beter frame maken of hun frames goedkoper op de markt brengen.
Sword is meer actief in China en gegeven de kennis daar op tt gebied en de financieel nog lagere levensstandaard vindt ik het niet raar wanneer zo,n frame "verrassend" goed speelt. Mij verrast dat tenminste niet. Sword is ook geen dhs die als sponsor van het chinese team hogere prijzen kunnen vragen hier. Bij mijn weten hebben ze ook geen eigen importeur in Europa of de vs.

Het voordeel van dit soort frames is dat de bal goed vertraagd kan worden met passieve slagen door het grotere blad en voor aktieve slagen goed versneld kan worden door de hogere bladmassa die het grotere blad ook geeft. Dat samen maakt het mogelijk het speelritme beter te kunnen controleren.
Het algehele gewicht kan alleen problemen geven bij hoger speelritme. De bladmaat zelf heeft daar niet direkt mee te maken en de verwerkingstijd per slag ook niet. Technisch ontstaat dan tijdgebrek omdat de slagen in tijd langer worden/duren. indirekt heeft de bladmaat wel invloed omdat groter blad bij zelfde frameopbouw het frame zwaarder maakt en de rubbers ook nog ongeacht de frameopbouw of framegewicht.
Ervan uitgaand dat de bladmaat aan te passen is afhankelijk van het rubbergewicht zijn er alleen veel meer mogelijkheden mee als alleen voor defensief spel.
Allrounders die met batjes van 165 gram spelen moeten alleen wel wennen als een allroundbatje opeens 180 gram weegt,
Vooral de extra topzwaarte van een groter blad en grotere en dus al zwaardere rubbers maakt dat ze technisch eerst in tijdsnood komen.
Dit is alleen ook een stimulans om de techniek te verbeteren onder tijdsdruk en voor het omgaan met een wat zwaarder batje, Iemand die altijd met batjes van 165 gram gespeeld heeft kan dat niet in eens zonder echt te trainen.
Naarmate dat beter wordt met training geeft het bij hoger speelritme technisch ook minder problemen met tijdsdruk per slag en komen de aanvallende mogelijkheden meer naar voren.