Ervaringen met OSP frames

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Ervaringen met OSP frames

Berichtdoor Danny1973 » 13 Jun 2016, 16:05

Via dit forum ben ik ruim 3 jaar geleden aan mijn eerste OSP frame gekomen, een merk waar ik zelf niet eerder iets over had gehoord of gelezen. Mijn eerste was een gebruikte Virtuoso off-. Na een zeer positieve ervAring heb ik al snel een tweede bij OSP besteld, die qua gewicht iets beter bij mijn voorkeur past. Het grote voordeel voor mij met de Virtuoso is dat het een alleskunner is, niet extreem qua snelheid en een zeer behoorlijke controle. Het frame licht prettig in de hand. Qua topspin is het een goed frame om met veel effect te openen. Het combineert goed met veel rubbers, waarbij mijn voorkeur op medium uitkomt. Niet te soft, omdat het anders als geheel te soft aanvoelt, en heel harde rubbers hale het goede gevoel iets weg.
Na de Virtuoso off- heb ik de Expert, de Martin en de Ultimate geprobeerd. Op dit moment heb ik de Virtuoso plus, met een 2mm langer handvat. Dit was niet mijn eigen keuze, maar van degene van wie ik het frame heb overgenomen. Het frame is 92 grame, maar voelt toch niet headheavy aan. De off plus is net wat harder en sneller dan de off-, waardoor deze net wat vlakker en met een wat lagere boog speelt. Het voordeel van mijn OSP frames is dat je er ten alle tijde veilig op terug zou kunnen stappen. Buiten de speelkwaliteit hou ik ook erg van de mooie klassieke uitstraling.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: Ervaringen met OSP frames

Berichtdoor Danny1973 » 13 Jun 2016, 16:08

Ik ben even zo brutaal geweest om uit een post van Mank een stuk tekst te kopieren, aangezien deze anders slecht te vinden zou zijn. Zoals veel van zijn teksten, is ook dit zeker interessant om eens te lezen en te overwegen mocht je ooit eens een OSP willen aanschaffen.

Onderstaande tekst met dank aan Mank:

Nog beter (geschikt) zijn voor veel Nederlandse spelers de customframes die palatinus bouwt.
Dat heeft te maken met de griphelften van de Osp frames en de lengte van de gemiddelde Nederlandse speler.
De schouder zit bij veel lengte hoger tov de tafel en net waardoor het moeilijker is om met de standaard osp frames de bal niet over tafel te trekken. Hoe meer topspin in de aankomende bal des te problematischer wordt dit.
De slag heeft dan namelijk de neiging wat omhoog te lopen ipv naar voren toe door. Dat beinvloedt de controle mogelijkheden.
Wel naar voren toe doorhalen maakt dat de batstand te open wordt of er ontstaat spanning in de onderarm die de slagbeweging verkrampt maakt bij het naar voren doorhalen zonder het batje daarbij te openen. Het batje moet dan juist over de bal gaan als iemand topspin aanspeelt. Dat werkt tegenstrijdig dus als verkramping van de slag.
Dit eist dan of heel diep zitten en de schouder omlaag brengen wat de beweeglijkheid en snelheid vermindert als het overdreven wordt (en rugklachten kan geven) of naar achteren waar niet altijd genoeg tijd voor is en ook tijd weggeeft aan de tegenspeler. of passief blokken terwijl ook voor controle een wat aktievere slag naar voren vaak beter is.

In praktijk komen veel spelers daarom toch niet goed uit met de Osp frames denk ik ook al herkent iedereen de kwaliteit wel en valt er daardoor waarschijnlijk zelden of nooit iets negatiefs over te lezen.
Zelf ben ik vrij lang en met het door mij gekochte Osp Martin frame kom ik daardoor ook niet goed uit tegen voor mij wat betere spelers ondanks dat dit een behoorlijk offensief frame is met hardere houtlagen. Voor mij is het honderd procent zeker dat dit in de construktie van de standaard gripjes zit,.
De speler die nu met het Martin frame speelt is van postuurlengte voor een Nederlander vrij klein en heeft dit probleem niet of niet in zelfde mate teniminste.
Ondanks het offensieve karakter van het frame houdt hij de ballen wel beter op tafel..
Het blad (Van expert tot en met Osp Musko) maakt wat dit betreft denk ik ook niet veel verschil.

Hij komt goed uit met zijn slagen afmaken en batstand en hoeft niet voortijdig terug als iemand aanlegt om te openen.
Hij kan dan vertrouwen op zijn blok of overname.
Als ik dat vertrouwen niet heb om een eerste opening goed op te kunnen vangen ben ik weg uit mijn spel en ik ben vast niet de enige die daar dan last mee heeft.
Dat gaat dan niet om een beetje beter of minder materiaal maar het niet meer mijn spel kunnen spelen.
Of een frame verder goed is of minder of geweldig maakt dan niet meer uit.

Met mijn huidige cor du buy en / of zelfbouwframes ben ik dik tevreden qua spelmogelijkheden en ga ik niet een Osp frame kopen maar als ik een zou kopen wist ik het wel. Dan zou ik bijv zoiets nemen :

http://abload.de/img/p11004202ys40.jpg

Wat de meerprijs dan is weet ik niet maar als het verder een standaard blad is valt dat waarschijnlijk wel mee.
Wie dit probleem herkent raad ik dus aan om iets meer uit te trekken voor een Osp frame en een met custom gripopbouw te bestellen. Het hangt er alleen per speler vanaf ; Als voor iemand de standaard gripjes goed passen dan zijn die ook "als custom gemaakt".
Dan ben ik ook niet negatief wbt de Osp standaard bouw en de basis kwaliteit staat buiten kijf.
Iedereen ervaart dit soort dingen nu eenmaal anders in praktijk ook als het spel en niveau verder gelijk is.
Als spel en /of spelniveau van tegenstanders anders zijn is ook daardoor de ervaring weer anders.
Eigen spelniveau heeft nog het minst invloed denk ik. Hoe meer ik onder druk wordt gezet met spin en in tijdnood kom des te problematischer wordt het.
Een stapje terug is op zich geen probleem maar er valt voor mij een soort gat tussen eerste en derde positie waar ik me oncomfortabel voel.
Ik moet dus teveel kiezen tussen of stijf tegen tafel passief blokken en voor de bal het hoogste punt bereikt opvangen met een passieve slag (wat vaak niet goed kan) of twee stap terug om actiever - topspin- te spelen verder van tafel wat ook niet altijd de beste oplosing is. Ik krijg letterlijk het heen en weer dan als iemand wat diepte variatie in zijn spel heeft en ik in de zonde daartussen me onzeker voel qua slagen.

Het zou kunnen dat dit met aangepaste rubbers nog te compenseren is maar de meeste rubers hebben tegenwoordig natuurrubber toplagen of veel natuurrubber. De dwell wordt dan iets langer en dat versterkt het probleem. Mij bevallen die toploagen goed ivm de spinmgelijkheden dus werkt het voor mij ook daarom waarschijnlijk wat minder.

Zelf "uitvogelen" dus want kwaliteit en meer persoonlijke geschiktheid zijn twee verschillende aspecten waarbij het niet alleen om speltype gaat en/of niveau..

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Jun 2016, 11:09

Bedankt Danny,

Het zit vooral in de hoek tussen bovenarm en onderarm in de elleboog. De aanpassing van de bladstand voor en tijdens de slag is bij een sterkere hoek tussen onderarm en bovenarm (meer chickenwing) meer afhankelijk van de flexibiliteit (torsie)in de onderarm vanaf de elleboog tot de pols.. Bij gestrektere arm wordt de rotatie van de bovenarm in de schouder, met onderarm meer in het verlengde van de bovenarm, funktioneler hiervoor en is de totale rotatievrijheid om de batstand te kunnen varieren en dus het raakpunt op de bal ppk, voor en tijdens het slagverloop groter. Slagen kunnen dan wat vrijer gemaakt worden zonder teveel verkramping in de arm en met goeie controle mogelijkheden door de vrijere variatiemogelijkheid van de batstand.
Bij gebogen arm ontstaat eerder spanning in de onderarm als het batje sterker gesloten moet worden en bij een slag vooruit neemt die tijdens de slag nog toe of het batje moet zich openen.
Dus opent het batje zich bijna als vanzelf. als de slag goed naar voren gemaakt wordt. De bal komt dan omhoog en te ver.
Als de schouder laag genoeg zit is dit probleem ook met een chicken wing al veel minder. .
Zit de schouder te hoog dan ontstaan die ballen over tafel bij het spelen uit tweede lijn.
Die hoogte wordt door meerdere factoren beinvloedt zoals ik aangaf. Spelers die wat hoger met de schouder zitten zoals ikzelf past zo,n frame als op die foto beter bij.

BBB
Beginner
Beginner

Berichtdoor BBB » 22 Jun 2016, 22:55

Recent overgestapt naar een OSP Virtuoso vanaf en Andro Temper Tech All+. Voor mijn gevoel heb ik er een hele sloot tempo / effect voor terug gekregen zonder heel veel controle in te leveren.

De druk die ik nu neerleg maakt dat mijn tegenstanders veel sneller zelf fouten maken. En anders spin / timmer (want ook gewoon klappen gaat hiermee lekker) die bal er gewoon langs. Heb echt het gevoel dat ik een halve / hele klasse beter speel.

Mewsouvenir
Beginner
Beginner

Berichtdoor Mewsouvenir » 03 Okt 2016, 12:20

It is very good that we have read the article content into an advantage. A good knowledge of this.

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 06 Okt 2016, 16:12

Wie is "Mewsouvenir"? En waar slaan al die debiele Engelse commentaren op?
Bloedirritant!
Yinhe J1 Ayous wood
F.H. Milky Way Venus 1,9
B.H. Donic Bluefire M-2 2,0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Apr 2017, 11:24

Ik ben trouwens van wat snellere frames helemaal over op de Waldner Dicon. Ik speel met meer controle als de Virtuoso off-, Het heeft net iets minder power.
Hey Danny,

Ik wou niet reageren op deze quote van jou in het andere topic over rubbers dus doe ik het hier even.

Jou virtuoso heeft meer power door dus het verschil in griphelften. Bij de virtuoso ontstaat tijdens de slaguitvoering een "reflex -" of "katapultwerking" door de dikke zachte houtlagen in de griphelften tussen blad en de noten dekschalen. Ik heb dit al eerder uitgelegd maar hoe zachter die abachi lagen werden des te sterker werd dus die reflexwerking. Ongeveer zoals bij zachtere spons rubber de katapultwerking tussen toplaag en frame ook versterkt is. De verschillen tussen de frames die je aangeeft geven dit voor mij gewoon weer door mijn eigen framebouw en test ervaringen.
Ik zou frames kunnen maken met ipv abachistrips balsa. Dan is die werking van begin af nog sterker maar het frame, beter die balsa lagen,, is binnen een jaar ook aan gort door verlies aan veerkracht van het zachte hout en daardoor veel spingevoeliger waardoor de controle sterk vermindnert zou zijn. Zo,n frame (of die balsa lagen) is dan na korte tijd al aan vervanging toe.

Tegelijk kreeg je hierdoor dus ook minder kontrole en de extra power is ook wat schijn omdat dit alleen bij harde topspin wat meer spin mogelijk maakt (of minder spinverlies geeft als bij andere frames doordat de dwell langer blijft. Daardoor kun je harder doorspinnen zonder dat te weinig spin de bal niet meer op tafel houdt.
Dat is een ander soort extra power dan die van een clipper bijvoorbeeld of de Osp Alser frames van Mepper die voor vlakke slagen krachtiger en solider zijn.
De belasting op die strips zit in de traagheidswerking van blad en rubbers tov de slaguitvoering en het "klem zitten" tussen notenstrips en blad. Het massa traagheidsmoment als weerstand en de slag impulsen komen in botsing tussen de dekschalen en het blad in het hout van die strips.

Ik ben van mening dat dit reflex systeem voor spelers met een goeie techniek en gevoel voor topspin ook minder spin toevoegt en dat de nadelen ervan dan ook eerder gaan overwegen naarmate de Osp frames voor wat die strip betreft zachter gespeeld worden.
Voor aanschaf van een osp frame zou ik dus altijd overwegen om één met custom grip te laten maken.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 12 Apr 2017, 18:50

Jouw verhaal is herkenbaar en ben ik ook zeker niet vergeten. Toch was ik zoals eerdergezegd niet tevreden meer met de waarschijnlijk iets te flex geworden Virtuoso. Na mijn overstap naar de Dicon heb ik ook voor Donic rubbers gekozen. Deze zijn iets zachter qua gevoel dan de vega Japan rubbers waar ik mee speelde. De match tussen de acuda blue, en dan vooral met de p2 is geen gellukige combinatie. Echt een te soft gevoel. Daar waar de controle icm de Dicon juist goed is, is het geheel met de OSP zoals deze nu is te soft. De bal blijft gevoelsmatig te lang oo het bat. Toch zal ik niets negatiefs over het prachtige OSP frame schrijven aangezien het mij een stap vooruit heeft gebracht. De iets minder snelle, maar wat strakkere Dicon past mij echter beter. Ook tijdens mijn tweede seizoen met dit frame nog steeds erg tevreden. Soms zou ik wel eens wat extra power willen, maar dat gaat direct weer tenkoste van de geweldige controle die ik nu heb ( testjes tussendoor met een Viscaria, Infinity VPS, Donic Ovtcharov Carbospeed) zeker tijdens mijn eerste seizoen in de eerste klasse waar ik zeker niet in alle partijen het spel kan bepalen is de extra controle prettig, en zijn snellere frames alleen lekker bij de eerste openingsbal en actief blokken met mijn backhand, voor de rest maak ik er meer fouten mee.
Het blijft leuk om zo nu en dan eens wat anders te proberen, maar ik verwacht voorlopig met de Dicon te blijven spelen. ( heb er nu 3, dus voorlopig moet ik wel ;) )

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Apr 2017, 19:31

Je hebt alleen "flex" en deze "(re)flex". (als bij tsp reflex award maar dan dus met zacht hout ingevoegd)
Flex verschillen zitten normaal gesproken meer in de verschillen tussen laminaten. Houtsoorten, laagopbouw en dikte.
Laminaat is frame exclusief de griphelften mee bedoeld.
Bij die twee frames van jou zit daarin niet veel verschil denk ik maar komt het meer uit het verschil in griphelften voort.
Ik herken zeg maar de symptomen van zelf gemaakte frames waarbij ik regelmatig griphelften vervangen heb voor andere bij hetzelfde laminaat om griphelften en laminaat meer op elkaar en op een bepaald speltype afgestemd te krijgen.. Dit geeft heel andere verschillen dan gewone flex verschillen. Natuurkundig technisch is dat ook vrij logisch.
Bij jou frame komt daar denk ik nog een zekere "materiaalmoeheid" in die strips bij op de zwaarst belaste punten .
Het hele framelaminaat fladdert ahw wat tussen die dekschalen.
De "laminaataktie" of - flex tijdens je slagen zou hierdoor zelfs wat geringer moeten zijn omdat je slagimpuls het laminaat hierdoor minder krachtig belast.
Daarom werkt het passief ook trager, slomer nu dan eerst en heb je meer tijd voor langere slagen nodig om je aan te passen aan die vertraagde aktie of sloomheid.

De normale "versnellingen" die het frame in begin had van allround + tot off - zijn hierdoor ahw nog verder uit elkaar gegaan van allround tot off .
Off bij sterk aktieve volle slagen waarbij je voldoende tijd hebt om de reflex van het blad tov de notendekschalen nog resonerend te benutten. Het in zichzelf minder stabiele frame en minder lineair spelend geeft vooral onder tijdsdruk controle verlies omdat het minder stabiele maakt dat ook de balafspronghoek qua hoogte minder betrouwbaar wordt en daarmee weer de slaglengte.
Het blad zelf is niks mee aan de hand en waarschijnlijk ook nog strak genoeg voor jou (of een ander) .

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Apr 2017, 19:46

Voor een virtuoso die echt is afgestemd op een gecontroleerd spel dichter bij tafel zijn ook die alser griphelften trouwens niet optimaal. Teveel hardhouten strips en ook dezelfde hardhouten buitenschalen maken die frames daarvoor te krachtig. Dat paste nog voor allround en opbouwend offensief spel met klassieke rubbers zonder snellijm maar met huidige rubbers minder. Niet dat die frames niet goed zijn maar krachtiger , meer "meppers power en daardoor ook voor het meer offensieve spel.
Drie laags griphelften waarbij de notendekschalen dichter op het blad zitten plm halverwege de griphelft hoogte en dan met bijvoorbeeld ceder houten dekschalen van plm drie vier mm dikte..
Cederhout is veel zachter dan noten.Dan krijg je zoiets : http://100x100pingpong.com/376-thickbox ... -power.jpg
Door het richting laminaat verplaatsen van de sterkste lagen plus wat dunner en de dunnere abachi strips (of andere zachte of middelharde houtaoort) vermindert de hefboomwerking op de abachi en die reflexwerking, Het frame wordt wat stijver omdat het blad minder speling krijgt tussen de hardhouten lagen als de abachistrips dunner zijn en ook meer lineair. maximale power voor topspin wordt wat minder maar het werkt toch direkter en strakker.
Zo kun je met één laminaat al heel verschillende frames bouwen.
Ik ben - uit ervaring met frames maken en soms nog aanpassen voor anderen weet ik dit - ook echt niet de enige die dit soort dingen merkt.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 12 Apr 2017, 21:42

Ik vind het leerzaam en interassant om te lezen wat jij over materiaal weet te schrijven. Ik heb die kennis en gevoel veel minder en zoek daarom soms ook wel in uitersten.
Uiteindelijk is voor mij het overall gevoel belangrijk. Als iets bij een eerste keer spelen niet prettig aanvoelt heb ik al snel de neiging om het testen te stoppen. Met een frame heb ik dat eerder dan met een rubber. Een eerste gevoel moet goed zijn. Frames die mij vanaf het eerste moment pakte zijn de virtuoso, de andro temper tech off- en de Dicon. Alles wat ik aan carbonachtige frames heb gespeeld is in het begin heerlijk, maar onder wedstrijddruk haal ik er onvoldoende uit.
Het blijft lastig om de juiste combinatie te vinden, maar in mijn impulsieve keuzes beleef ik er toch ook wel veel plezier aan om zo nu en dan eens wat te proberen.
Toch zijn de periodes dar ik langer met 1 batje speel wel de sterkste. Nu volledig met mijn Donic combinatie zorgt ervoor dat het batje geen twijfel geeft tijdens de competitie. In periodes dat ik veel wisselde tijdens een competitie had ik soms de neiging om een "verkeerd batje" de schuld van een minder partij te geven. Tijdens dit nerveuze spelletje is onrust in je hoofd niet het beste wat je kunt gebruiken in een partij.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Apr 2017, 00:45

Ik maak onderscheidt tussen wat je noemt goed voelen vn een frame en het goed aanvoelen van een batje. Dat heb ik beter leren onderscheidden door het frames bouwen en testen met alle mogelijke rubbers. Ook rubbers van anderen voor batjes van anderen met zelfgebouwde frames waar ik zelf nooit, zowel qua rubbers als frames nooit mee zou spelen. Dan nog kan ik inmiddels redelijk aanvoelen of een kombinatie goed werkt of dat een frame goed gelukt is of niet.
Door één combinati te testen kan ik als die niet goed aanvoelt al redelijk goed bepalen of een frame met ander rubber wel goed zou kunnen zijn en welke richting ik dan moet zoeken. Voor mezelf of andere speler.. Meer dan tien jaar frames bouwen ook al was dat niet zo intensief leerde ik dat steeds beter.
Bij jou virtuoso denk ik dat het heel lastig wordt, door dit issue, voor welke speler dan ook, er een batje mee te maken wat weer de speelkwaliteit heeft als toen het frame nieuw was.. Veel zekerder denk ik dat dit voor jou opgaat.
Net als bij een rubber waarvan de spons veerkracht kwijt is. Zo,n rubber kun je dan op allerlei frames gaan zetten maar het wordt nooit meer wat. Het gevoel is dan ook gewoon vermindert, vaag door de verminderde elasticiteit en daarmee verminderde impulsgeleiding of waarneming met de hand. Of gevoelsgeleiding als je het zo wilt uitdrukken, technisch heet dat impulsgeleiding waarmee de "botsingsimpulsen" tussen bal en batje waargenomen worden met de hand zoals een geluid te horen is met de oren.
Ook het mindere gevoel zit dus denk ik al vrij lange tijd in dit euvel. :) .
Dat neemt niet weg dat als je de dicon goed vindt spelen dit dan ook prima is toch ?
Je generaliseerd alleen al gauw voor alle virtuoso,s of Osp frames door je eigen gekleurde ervaringen.
Daardoor verdwijnt het kwaliteitsverschil met de andere frames die je noemt - en wat er waarschijnlijk wel degelijk is als een virtuoso nog goed is - in je vergelijkingen tussen de frames.
Alleen als je de duurzaamheid meerekent is dat wellicht meer terecht maar hoe duurzaam de Dicon's zijn met die spleetjes tussen blad en griphelften of een temper tech met dat "burnt wood"
weet je nu ook nog niet. Ik heb daar - puur intuitief en wat ik van burnt wood gelezen heb - ook zo mijn bedenkingen bij. Het minder duurzaam zijn voor een bepaalde speler. speltype en/of type rubber hoeft trouwens nog niet te betekenen dat een frame dan echt af is voor iedereen als het niet meer bevalt om dit soort reden (zonder dat spelers dit meestal beseffen als de reden).
Zo kan een stiga offensiv classic iemand die met maximale dikte rubber speelt te flexibel zijn geworden na een jaar spelen terwijl een andere speler die met ,2,0 speelt en of een wat ander spel heeft er mogelijk een prima frame aan kan hebben.
Zo is bij de virtuoso dat nu minder lineaire mogelijk ook geen probleem of zelfs een voordeel als iemand met 1,5 mm rubbertjes wil spelen voor de controle maar toch ook wat snelheid en spin wil houden. Dan kan het gevoel ook best weer terug komen terwijl het nu met dikkere rubbers allemaal wat teveel is ; dikkere spons flexibel blad en dan die griphelften.
Allemaal faktoren die een batje minder lineair doen spelen en waarbij teveel van het goede ook het gevoel vermindert. Of het objektief gezien nog een goed frame is of niet ben ik dus een stuk minder zeker van. Daarvoor zou het frame met meerdere en meer verschillende rubbers getest moeten worden dan jij gedaan hebt. Mogelijk is het frame dan dus nog steeds heel goed of zelfs beter dan toen het nieuw was wie weet. Mijn intuitie zegt van niet maar ik vergis me wat dat betreft wel vaker.
Dat je daar geen zin in hebt kan ik me ook iets bij voorstellen maar -ook- wat naar objektiviteit streven bij het vergelijken van frames ipv alleen uitgaan van de persoonlijke ervaring met specifieke exemplaren is niet verkeerd toch. ?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Apr 2017, 02:53

Alleen voelen en ervaren zonder nadenken is gewoon vrij beperkt.
Voorbeeld : Stel iemand wil de vierdaagse lopen en gaat naar een schoenwinkel om daar allerlei schoenen te testen. Uiteindelijk worden de schoenen gekocht die het meest comfortabel liepen tijdens een rondje door de winkel. Puur op ervaring en aanvoelen is dan een keuze gemaakt maar de schoenen in de winkel zijn daarmee nog niet voor langere of veel meer van zulke korte wandelingen getest, Wat zegt die ervaring en dat gevoel dan als ze halverwege de vierdaagse na twee dagen al veel minder comfortabel lopen dan in de winkel. Andere schoenen in diezelfde winkel hadden zelfs beter kunnen lopen tijdens de laatste twee dagen dan tijdens de twee eerste dagen of na eerst een paar langere wandelingen als voorbereiding op de vierdaagse, Daarom zegt mij zo,n review van de dicon waarbij je die vergelijkt met een vijf jaar (?) oud Osp frame dus weinig tot niets over hoe de frames zich nieuw zouden verhouden of als met beide frames al meerdere jaren gespeeld zou zijn,
Het enige verschil met de schoenen is dat je met beide frames geen blaren op je handen zult krijgen
Een blessure door een in negatieve zin verouderd frame is alleen ook niet uit te sluiten .
Met drie Dicons kun je nu zelf bijhouden welke invloed het spelen ermee heeft op wat langere termijn als je één of twee alleen een keer test en dan weg legt om later weer te vergelijken door de afgespeelde rubbers van het frame waarmee je die rubber afspeelde even over te zetten.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2017, 12:18

Ook bij muziekinstrumenten zijn, als bij de meeste dingen, bepaalde onderdelen kwetsbaarder dan andere.
Eén van de voordelen van het soort lijm wat ook Osp gebruikt (dat weet ik zeker ) is dat daardoor kapotte onderdelen vervangbaar blijven. Zonder dit soort lijm zouden er bijvoorbeeld veel weiniger stradivarius violen ook nu nog goed bespeelbaarr zijn. (en tegelijk net als veel meubels uit de achttiende negentiende eeuw nog net zo strak en stevig in elkaar zitten als nieuw omdat dit soort lijm nagenoeg kruipvrij is wat mee de nog steeds goeie speelbaarheid en bruikbaarheid geeft)

Ik adviseerde je dus voor mijn gevoel ook niet om weer een nieuw osp frame te nemen of je Dicons op te bergen of uberhaupt nog andere frames te gaan testen of kopen.
Hooguit adviseer ik je om dat Osp frame een keer te laten reviseren.

Die andere interpretatie geef jij aan mijn kommentaar waardoor het nu wat lijkt alsof ik dat suggereerde.. Dat doe je niet opzettelijk maar omdat je zelf niet gewoon bent dat zoiets kan.
Ik ben dat wel gewoon door mijn eigen framebouw aktiviteiten waarbij ik ook dit soort lijm gebruik,
Demonteren ging bij een Osp frame wat ik zelf had zelfs wat makkelijker nog.
Zo,n strip is prima te vervangen en wie dat doet zijn meerdere mogelijkheden voor.
Vanuit die vanzelfsprekendheid voor mezelf gaf ik dus steeds mijn komnentaar. Zonde van zo,n goed frame vindt ik het wel als je het niet laat doen ongeacht met welk frame, model of merk frame je daarna zelf bijft spelen,

Ik had met mijn kommentaar ook niet eens kritiek op de Osp frames. Althans zo voel ík het niet.
Als ik een frame een jaar beter kan laten spelen met een verend laagje balsa in de grip wat daarna aan vervanging toe is wat is daar dan op tegen ?.
Rubbers vervang je toch ook op tijd en de vering van een auto moet toch ook wel eens opnieuw afgestemd worden ?

Een ander Osp frame ga ik je daarom ook niet aanraden als het alleen om zo,n onderdeel gaat. Dat zit gewoon niet in mijn systeem.
Ik heb een tijd als fietsenmaker gewerkt en dan was het ook niet gewoonte om iemand een nieuwe fiets aan te smeren als de banden versleten waren dus ik denk daar niet eens aan.

Buiten dat Palatinus dat reviseren natuurlijk kan
(maar mogelijk geven ze die service niet bij Osp als je erom vraagt of net zo duur als een nieuw frame en dat is dan wel een kritiekpunt hoewel ik ook daar nog wel begrip voor heb)
weet ik ook meer adressen via internet waar ze dat kunnen en ik kan het zelf ook.
Het blijft daarna net zo reversibel als nu als dezelfde soort lijm weer gebruikt wordt.
De noten strips met de witte ahornlaagjes er nog op vast en het laminaat komen dan eerst volledig schoon los op wat lijmrest na. Dat kan blijven zitten omdat de nieuwe lijm de oude lijm (meest wat in het hout zittend)) weer aktiveert. Met pv lijm of epoxy kan dat niet. Lijmresten moeten dan eerst verwijdert worden om weer een goeie verbinding te leggen wat praktisch gezien onmogelijk is.
Risico op beschadiging (anders dan de abachistrips die vervangen worden) is bij zo,n revisie nihil.
Onder andere hier wordt dit als service aangeboden.
http://www.bavarian-small-arms-tischtennis.de/ .
Een wat gecustomizede uitvoering zoals bij de frames van Mepper is dan natuurlijk ook mogelijk en in mijn geval kan het zelfs niet anders omdat ik geen abachi hout heb in dezelfde dikte of dikker .

Je Virtuoso kan dan weer net zo strak spelen als eerder of iets strakker nog (waarbij de verdere duurzaamheid dan mogelijk langer wordt dan je het frame nu al gebruikt hebt)