"Handmade frames - MDP"

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Re: framebouw

Berichtdoor CSBV » 03 Mar 2017, 21:22

Ziet er geweldig uit, maar hoe speelt het?
Laat ik je weten, zodra ik er mee gespeeld heb.
Ik wil het liefst wachten tot na de competitie, maar dat kon wel eens erg lastig worden.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating juli: 1319

MDP
Super Member
Super Member

Re: framebouw

Berichtdoor MDP » 03 Mar 2017, 23:03

Bedankt voor de complimenten.

Ik ken de opbouw van de OSP expert niet, maar dit frame is : Notenhout - Limba - Ayous - Limba - Notenhout.
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: "Handmade frames - MDP"

Berichtdoor Danny1973 » 04 Mar 2017, 14:41

Zou je een keer wat meer foto's willen delen van wat tussenstappen. Ik heb geen ambitie in framebouw, maar ben wel nieuwsgierig hoe je dit maakt. Vind dit soort frames prachtig. Stukken beter om te zien dan mijn Dicon met zijn zuurstokkleurtjes handvat. ( speel er wel heel prettig mee, maar vind het een lelijk frame )
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

ELO-Rating 1438

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 04 Mar 2017, 20:55

Expert is black limba-limba-ayous limba -black limba. relatief harde afsprong"bouncy",maar meer direkter gevoel dan de Virtuoso
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1
ELO rating 1349 :) High score... ;)

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 05 Mar 2017, 10:17

Het frame is onderweg naar csbv.

Hier nog 2 foto's van de afgewerkte toestand, na de behandeling met olie.

Afbeelding
Afbeelding

De vergelijking met de expert zal tot op bepaalde hoogte wel opgaan, aangezien de kern en tussenfineer gelijkaardig zijn. Ook qua gewicht en dikte zitten ze niet ver van elkaar. Maar de buitenste notenhout laag is wel harder dan limba. Ook is het handvat van dit frame samengesteld uit 3 harde lagen hout, met daartussen 2 zachtere dunnere laagjes, terwijl bij de Expert de gewoonlijke OSP handvaten gebruikt worden. (dun laagje hardhout - dikke laag zachter hout ayous - dikke laag notenhout). En dan zijn er nog tal van andere factoren die een rol spelen, waar ik geen uitspraak over kan doen. Maar het lijkt mij wel interessant om de vergelijking eens te maken!
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 06 Mar 2017, 09:54

De frames zien er super uit! Complimenten! Heb je ook de mogelijkheid om een frame met Carbon te maken? Ik heb wellicht interesse :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 06 Mar 2017, 14:27

Carbon en dergelijke zijn voor in de heel nabije toekomst. Ik ben bezig met de eerste experimenten aan het voorbereiden.
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 06 Mar 2017, 16:46

Tof! Zou zelf wel een custom Viscaria willen eigenlijk :D
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 27 Mar 2017, 12:56

Nog even een kleine update:
Ik ben bezig met verschillende frames te testen en te maken. Het ene frame al iets beter afgewerkt en gefotografeerd dan het andere.

Momenteel aan het testen:
- Een zeer licht maar offensief houtje van 60gram
Voor mensen die graag met een heel licht bat spelen, maar toch de zware tensors niet kunnen laten. Ook goed voor mensen met problemen aan de armspieren, schouder, ... Topspinnen gaat vlot, maar het houtje smasht en slaat super goed plat, zelfs bij lage ballen en zeer bolle topspins.
- Een licht ayous-houtje (limba - ayous - ayous - ayous -limba) van 70gram
Dit speelt als de klassieke houtjes die zowel goed zijn voor gecontroleerd als offensief spel, met en zonder spin, maar is een stuk lichter. Het gevoel doet me wat denken aan mijn osp virtuoso, maar dan nog een stukje lichter en iets beter in smashen dan spinnen.
- Een stijf offensief hout met mahonie, balsa, ayous en denne hout
Ik gebruik dit houtje momenteel in competitie in combinatie met semi-tacky palio-rubbers(drunken dragon 40+) en ben hier heel tevreden over. Zeer stevig balgevoel en goede controle. Zeer leuk om het tempo en de spin van het spel goed te kunnen controleren, zowel vertragen als versnellen.

Nog te testen: zie foto
Afbeelding
- (rechts)Mijn eerste composiet-houtje : ceder-carbon-balsa-carbon-ceder, 68g
- (links)Teak-limba-ayous-limba-teak, 84g, gelijkaardig aan de notenhout-frames, maar met Teak als toplaag

Nog af te werken:
- Verschillende composiet-frames met carbon, aramide, arylate
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 11 Apr 2017, 12:35

Ik ben ondertussen overgestapt naar het lichte balsa/carbon/ceder frame voor competitie te spelen. Het combineert voor mij de lichtheid en punch van balsa- en carbon-frames, met de controle, voorspelbaarheid en spin van een 'normaal' houten frame. Omwille van de relatief zware griphelften ligt het voor mij goed in de hand, zelf met zware rubbers. Met wat lichtere griphelften kan dit houtje rond de 60gram uitkomen.

Hieronder nog een foto van mijn laatste verwezenlijking:
Afbeelding
86gram
Black Limba - ceder - carbon - balsa - ayous - balsa - carbon - ceder - Black Limba
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 15 Apr 2017, 18:58

Zoals beloofd hierbij een korte impressie van hoe ik het notenhoutframe ervaar.
Dinsdag was de eerste keer dat ik er een half uurtje mee gespeeld heb en toen voelde het niet echt goed. Echter was ik zelf erg moe wat best invloed op mijn gevoel zal hebben gehad.
Vandaag er een toernooi mee gespeeld en dat ging al veel lekkerder. Natuurlijk nog wel wennen, maar het frame komt qua gevoel erg dicht in de buurt van mijn oude Stiga Offensive Wood. Al is het niet heel erg eerlijk om een gloednieuw frame te vergelijken met een 40 jaar oud frame dat al vele speeluren achter de rug heeft.
Het frame is niet overdreven snel, OFF- of misschien nog een klein tikje trager als ik er een waarde aan moet hangen, en nauwelijks stijver dan mijn Stiga. Zowel servicereturn als topspin kan ik prima variëren en controleren. Voor mij prima geschikt om er een agressief spin georiënteerd spelletje mee te spelen.
Dit frame gaat zeer zeker een vast plaatsje in mijn tas krijgen.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating juli: 1319

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 15 Apr 2017, 21:58

Leuk te horen dat het frame je, na wat inspelen, toch goed bevalt. Jammer dat het niet iets sneller uitvalt dan je stiga frame. Als ik wat meer over het stiga frame wist, kon ik hier misschien op anticiperen. Als je na nog verder inspelen van het houtje, nog bemerkingen hebt, hoor ik ze graag. Het is het enige frame waar ik al 2 dicht bij elkaar leunende versies van heb gemaakt en tevens allebei heb kunnen verkopen. De vrij positieve commentaren, maken het voor mij wel een interessante zoekpiste om op verder te bouwen en te finetunen.
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 06 Aug 2017, 21:22

Kleine update:

Naast een 5-tal verschillende frames, ben ik ook bezig met één van mijn ontwerpen wat verder uit te diepen. Het betreft het frame waar ik voor het moment mee competitie speel en al een hele tijd heel tevreden over ben. Mijn eigen tevredenheid en dat 2 spelers uit mijn club hetzelfde houtje gekocht hebben, waren een goede stimulans om te zoeken naar welke kleine wijzigingen het frame nog beter konden maken.

Het origineel : 68g, OFF-, heel licht door de balsa-kern maar speelt niet als andere balsa-frames die ik gemaakt heb. Het klinkt en voelt als een gewoon houten frame, maar dan lichter.

Afbeelding

2e frame : Vrij gelijkaardig aan het eerste, maar met langs 1 kant een iets dikkere buitenste laag gezien dit wel past bij de speelstijl van de speler (offensieve voorhand/defensieve rughand). Geen foto's

3e frame : 73g, OFF, De dikte van het blad is gelijk aan de voorgaande frames, maar de kern is dunner en de buitenste lagen dikker. Ik heb hier ook hardere balsa gebruikt waardoor het frame sneller en meer solide aanvoelt. Het handvat is hier ook kleiner dan normaal op vraag van de speler.

Afbeelding

4e frame : 73g, OFF/OFF+, eveneens hardere kern maar even dik als bij het originele, eveneens dikkere buitenste lagen, waardoor het frame dus nog stijver en sneller is. Het hout ziet er heel anders uit, maar is nogthans dezelfde houtsoort. Dit is het recentste frame en ik moet dit nog verder testen.

Afbeelding
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm