Beste frame allertijden.

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Beste frame allertijden.

Berichtdoor Danny1973 » 25 Jan 2017, 17:55

Waarschijnlijk hebben jullie wel eens wat verschillende frames geprobeerd. En uiteraard is de ene beter dan de andere. Wat is wat jullie betreft het allerbeste frame wat er bestaat?

Ikzelf heb erg prettig gespeeld met de OSP VIrtuoso. Ook was ik voor die tijd zeer tevreden over de Andro Temper tech off-
Qua duurdrere Butterfly frames wel redelijk wat geprobeerd waarbij de Zlf uitvoeringen mij nog het beste bevielen.
Als ik zou moeten kiezen dan ga ik toch voor de Virtuoso off-, ondanks dat ik er nu niet meer mee speel.

Uiteraard is het een lastige vraag omdat smaak veranderd, en ik snap dat er geen ideaal frame is die bij iedereen past.
Donic Waldner Dicon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner Dicon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

ELO-Rating 1438

krisvd
Advanced Member
Advanced Member

Re: Beste frame allertijden.

Berichtdoor krisvd » 25 Jan 2017, 20:24

Ik heb allerlei frames geprobeerd van all wood over carbon (alc, zlc, gewone carbon) tot glasvezel en zlf toe.
Momenteel ben ik zeer tevreden over Andro Temper Tech All+ die al jaren in de kast lag. :)
Wat een controle! Zelfs met tenergy 05 die van nature als iets springeriger is dan bvb Marc V of Sriver.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 25 Jan 2017, 21:35

Wel grappig dat ik op dit moment een vergelijkbare stap terug heb gedaan. Ook van alles geprobeerd. Snelle carbon frames spelen aanvallend lekker, maar het totaalplaatje van een all wood is toch completer. Op dit moment ben ik erg tevreden met mijn Donic Waldner Dicon. Aanvallend prima, maar de controle is erg goed met dit 5 laags houten frame. Toch mis ik soms ook wel weer eens de power van een wat sneller carbon frame.
Het blijft een lastige speurtocht.
Maar ik ben het met je eens, de temper tech serie is heel goed. Enigste nadeel bij de off- vond ik dat het frame wat kwetsbaar is.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 26 Jan 2017, 13:56

Op dit moment volgen mij dat van Ma Long.
Voorwaarde is wel dat hij er dan ook mee speelt en ik bijvoorbeeld niet ;).

Verder geloof ik dat zowel voor houten als composiet frames de duurdere frames tegen en boven de honderd euro vast wel wat gelijkenis hebben met de frames waar merk- gesponsorde topspelers mee spelen en vroeger mee speelden maar dat het onder de zestig zeventig euro wel ophoudt

Waldner en andere gesponsorde spelers speelden volgens mij dus niet met frames die uit dezelfde soort produktie geelecteerd zijn als die op de markt kwam voor een paar tientjes.
Dat missen van power bij zo,n Dicon frame is bijvorbeeld ook typisch iets van een goedkope snelle produktie meer dan alleen hout.
De Osp bladen of andere houten frames rond de honderd euro en daarboven hebben duidelijk meer te bieden en elke farbikant, heeft de kennis in huis om die kwaliteit te leveren aan topspelers of de mogelijkheid een vergelijkbaar laminaat door een andere framebouwer te laten maken.
Een V'king met Dicon griphelften als de houtsoorten hetzelfde zouden zijn valt op het oog echt niet te onderscheiden, Ik denk dit omdat het A voor de hand ligt en B het kwaliteitsverschil te groot is.
Heel lang loonde het alleen niet voor de fabrikanten en voor spelers ook minder om die kwaliteit op de markt te brengen.
Met snellijm gingen frames niet lang mee en was een frame van honderd euro dus in verhouding duurder door de kortere levensduur. Daarbij kon met wat extra snelllijm een hardere spons zacht gemaakt en tegelijk nog wat zwaarder. Power zat dus. De markt voor die kwaliteit was dus gewoon niet aantrekkelijk en met kleinere aantallen zou zo,n produktie nog duurder uitgevallen zijn.
Na het snellijmverbod onder aanvoering van Nittkaku en Dhs veranderde dit een beetje maar nog steed zijn er vrij weinig kwaliteits houten frames.

De dikke abachilaag in het handvat bij de Osp frames doet alleen nog iets anders.
Het verzacht het speelgevoel ook bij de Osp Carbon frames. Dat is uit reviews ook wel te lezen en heeft niks met het blad te maken maar met de grote afstand tussen de notenlagen en het blad en daartussen hout met soortelijk gewicht van plm 400 gr/dm^2.
Ter vergelijking : populier hout wat ik gebruikte voor een aantal frames zat op plm 520 gr/dm^3 en is aanzienlijk harder dan abachi al bestaat er vast ook populierhout van onder de 400 gr/dm^3 en mogelijk uit dezelfde boom (het kernhout van een boom is vaak aanzienlijk harder en zwaarder,).
Wie een harder direkter speelgevoel wil kan dus ook voor plm een tientje extra een
Palatinus frame kopen met een Osp blad en andere, custom griphelften. De griphelften hoeven niet eens zwaarder te zijn. Als blad en grip wat uitgefreesd zouden worden komen een-laags noten griphelften bijvoorbeeld op zelfde gewicht uit en anders scheelt het ook maar een paar gram.
Het zachtere gevoel is wat vergelijkbar met het zachtere gevoel van luchtbanden onder een fiets of het zadel van een stadsfiets tov dat van een racefiets,
Bij het zadel van een racefiets en de hard opgepompte bandjes dempt het rubber minder door minder vervorming. De hoge luchtdruk werkt dat tegen. De hoge bandendruk, boven de tien bar bij de profs, maakt de controle om niet van de weg te stuiteren ook minder en wielerprofs vallen dan ook bij bosjes zo gauw er één valt.
Met hardere griphelften verliest een Osp frame in dat opzicht ook iets maar met een paar maand spelen trekt dat bij. Bovendien kan controle met rubber of sponsdikte of ander frameblad ook gecompenseerd worden.
Op cruciale punten waar de materiaal belasting piekt speel je zo,n frame wat zachter en gaat het minder stuiterig spelen, gemoedelijker, minder trillingen, wat meer dwell en tegelijk meer power omdat de belasting op hout elders in het frame toeneemt. De totale elasticiteit neemt toe en komt sterker naar voren, verdeeld over meer materiaal.
Trillingen nemen af en tegelijk speelt het nog steeds harder en direkter.
Voor wie een compromis wil tussen carbon en volhout en een kwaliteitframe kan dat dus een oplossing zijn.

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 26 Jan 2017, 16:44

Voor mij is het de Butterfly Viscaria. Speel hier nu bijna 3 jaar mee, langste periode ooit voor mij met 1 frame. Het biedt de snelheid en controle die ik zoek. Geeft me fijne vibratie en feedback en het handvat is net even wat groter dan die kleine butterfly handvatjes van tegenwoordig. Ik ben niet van plan deze ooit nog eens te vervangen.

Op een 2de plek zit een nittaku acoutic. Ook echt een heerlijk frame, vergelijkbaar met OSP, maar vind de acoustic iets meer gevoel hebben :)
Butterfly Viscaria
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Rating: 1608

If you can believe it, the mind can achieve it.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Jan 2017, 11:44

Op een 2de plek zit een nittaku acoutic. Ook echt een heerlijk frame, vergelijkbaar met OSP, maar vind de acoustic iets meer gevoel hebben :)
.

Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde.
Lichte houtsoorten bevatten veel lucht en abachi hout zou dan ook een prima geluidsvolume dempende vulling geven in de spouw tussen een buiten en binnenmuur. Daar heeft het oa mee te maken.
De veel hardere notenstrips en het blad vervangen dan in deze analogie de muren.
Geluid en gevoel maakt fysisch gezien wat principes betreft niets uit. Het zintuig verschilt alleen.

Overigens voel ik de bal pasief wel bij de osp frames (heel goed zelfs) maar de bal voelt mij niet snel genoeg bij bepaalde slagen. Voor een spinnig steekballetje of trage vieze topspin pakt de bal mij te weinig spin, en bij eenslagspin is het me niet direkt genoeg. Dat kontrast in de variatie (veel spin met weinig nnelheid en anderom mis ik dan wat. Zowel het gevoelige spel dus als het lekker hard kunnen knallen. Bij muziekinstrumenten of apparatuur noem je dat het bereik. Bij een groot bereik komen zowel de hoge als lage tonen goed door. Als ik speel wil ik muziek kunnen maken en als ik een toontje hoger een slagspin speel of punchblok of een toontje lager wil met en trage toppin moet dat liefst ook doorkomen op de bal en aan de andere kant van het net,
Alle middentonen zijn het geweldige frames en ook enorme konrole dan maar ik kan die kontrasten in mijn spel niet missen anders duren de rallyes me te lang. Dat is me te vermoeiend. Twintig jaar geleden was dat geen probleem geweest maar het i s niet meer twintig jaar geleden. . 8-) .
Om de analogie met muziekinstrumenten door te trekken had ik met de twee Osp frames waarmee ik gespeeld heb het gevoel teveel toehoorder te zijn ipv als muzikant zelf aktief en gevarieerd te kunnen spelen.
Prachtige muziek en enorme kontrole en aktief ook heel veel spin in het middensegment (bij al hogere snelheid) maar het ezpressief (scherp) varierend kunnen spelen miste ik wat. Tegenstanders konden en gingen me dan het spel teveel bepalen.
Met rubbers is dat ook niet op te lossen, wel met andere griphelften zoals de laatste drie doorscrollend op deze Osp pagina :: http://ospblades.com/.
Dat zijn meer Butterfly Nittaku type griphelften.
Getest heb ik zoiets niet van Osp en ben ik niet van plan ook maar op basis van eigen framebouwervaring weet ik dit gewoon.
Vaak genoeg heb ik griphelften verandert bij hetzelfde blad en objektiever dan dat is zoiets niet te testen. Er ontstaat dan meteen een heel ander frame bij dergelijke verschillen.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 28 Jan 2017, 15:04

Toevallig deze week voor het eerst met een Viscaria gespeeld met daarop mijn bluefire p1 en p2. Uiteraard zijn hier zeer veel positieve reviews over geschreven. Ook bij mij was het vanaf de eerste bal een goed gevoel. Het frame had voldoende tempo, maar zeker niet zo snel als ik had verwacht. De controle is prima, en spinnen echt eenvoudig. Het is te vroeg om te zeggen of het voor mij de allerbeste allertijden is, maar het eerste gevoel geeft veel vertrouwen.

Ik kan mij goed vinden in het muzikale verhaal van Mank. Ik heb tot een seizoen terug met de OSP Virtuoso gespeeld. Het is inderdaad geen blad om mee te knallen, maar wel een blad waar ik veel mee kan. Ikzelf bouw mijn punten het liefst met effectvolle spinballen op waardoor ik de echte snelle ballen niet echt mis bij dit frame. Ik heb echter vanaf het moment dat we met nieuwe ballen zijn gaan spinnen het idee gehad dat ik net iets tekort effect en tempo met dit frame behaalde waardoor mijn spinballen eenvoudiger en vaker geblokt werden door de tegenstander. Ondanks de goede controle werd het frame mijn inziens net iets te lief. Met xiom rubbers nog het een en ander geprobeerd, maar na 5/6 jaar Xiom ben ik daar helemaal mee gestopt. Hun rubbers zijn voor mij bij middelsnel spel minder geschikt bij de nieuwe ballen. Op hoger tempo gaat dat nog prima. Bij enigzins warmer weer en wat vocht in de zaal glijden de ballen snel van het rubber af.

Dus voor de oude ballen kies ik voor de OSP Virtuoso als beste frame, voor de polyballen weet ik het nog niet zeker. Wellicht dat ik mij aan ga sluiten bij de grote groep Viscaria liefhebbers. Voor de zekerheid hou ik toch nog wel mijn Dicon in mijn koffertje. Echt een heel goed en betaalbaar frame voor rond de €35. Een lekker offensief- frame met een prima gevoel bij blokken en spinnen. Alleen het geluid is hard en voor mijn hevoel niet prettig. Maar dat is persoonlijk.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 31 Jan 2017, 18:09

De Dicon geeft door die spleetjes tussen griphelften en blad een knal geluid omdat per spleet de lucht tussen blad en griphelft gezogen wordt en er weer uitknalt. tijdens het raken van de bal
Als je het frame buigt zie je de spleet aan de ene kant van het blad ook wat open gaan en andere dicht.

Bij tt-news de las ik laatst dat iemand er om die reden andere griphelften op had laten zetten
Probleem met dit soort dingen is dat het geluid nog toeneemt als zo,n frame wat ingespeeld raakt.
De amplitude van het blad neemt eerst nog wat toe en dan knalt het steeds harder.

Het corrigeren kan ook heel goed als volgt (en is dan veel eenvoudiger)

Als je met beitel schaaf of mesje wat spanen snijdt van een lat vurenhout zitten er al gauw een paar bij die als wig mooi passend te maken om die holle ruimte deels of helemaal op te vullen.
Elke spleet aan beide kanten tegenover elkaar steeds een wiggetje zetten wat plm één á anderhalve cm doorloopt in de spleet..
Zo kun je beginnen met bijv twee wiggetjes van plm een cm breedte ergens halverwege de spleetlengte.
Of zover mogelijk van het blad af. . Je houdt dan wat ruimte over om het later met een scalpel mesje nog te kunnen herstellen mocht het niet bevallen. Heel erg vastgelijmd hoeft ook niet.
Schuurpapiertje door de spleet halen, spaantjes even schuren en randjes eventueel wat netjes recht maken. Dan wat witte houtlijm met een ander spaantje in de pleet brengen en wat op het wiggetje doen. Of tafeltennislijm wil ook wel.
Indrukken, afknippen met schaar en met blokje verder netjes vast tikken zodat het gelijk loopt met de grip. .
Als je de spleetlengte wat verkort vermindert het al een stuk omdat de spleetruimte tussen griphelften en blad gelijk blijft terwijl de amplitude van de bladtrilling al afneemt. Met wat witte houtlijm en een spaantje weer als fijn spateltje kun je het kopse hout wat bijwerken. Drupje erop uitsmeren, even in laten trekken en voor het is ingedroogd afvegen en met vochtige doek schoonmaken.
Zo kun je dat heel netjes doen.
Je hebt dan gelijk ook een wat strakker frame al en over die viscaria zou je dan nog even kunnen nadenken.

Ik denk dat het Dicon frame je er ook speletchnisch gezieb beter door gaat bevallen ivm de sterke grip rubbers waarmee je speelt.
Het batje wordt minder spingevoelig hierdoor. Of beter de balafspronghoek waordt minder gevoelig voor de kwantitatieve rotatieverandering,
Topspin op backpin is die laag omdat de draairichting van de bal gelijk blijft en topspin op topspin is kwantitatief maximale rotatieverandering.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 02 Feb 2017, 13:27

Ik heb inmiddels een paar trainingen met de Viscaria gespeeld. Met mijn huidige rubbers is het zeker op de forenand een beter frame dan de Dicon qua topspinspel. De controle ligt redelijk bij elkaar in de buurt. Op backhand, zeker bij actief blokken, is de Dicon iets veiliger. De P2 voelt wat zachter aan op de Viscaria. Goed blokken lukt wel, maar ik moet dan goed bij de tafel blokken. Al met al wel een prettig frame, met een goede gewichtsbalans. Zeker met mijn niet heel zware Acuda Blue rubbers.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Feb 2017, 14:20

[quote]Op backhand, zeker bij actief blokken, is de Dicon iets veiliger.[/quote]

Vind je blokken gevaarlijk ? Ik noem dat controle die ik tijdens een wedstrijd kan houden als de ander aanvalt.
Elke speler probeert je dan te verrassen met de plaatsing en bij training ontbreekt dat element grotendeels. Op basis van training kun je daarom nooit goed de controle tijdens wedstrijden beoordelen. Dan hangt het ook af van hoe je speelt. Past je manier van spelen, dat is ook mentaliteit, bij het frame wat je gebruikt. Als dat uiteindelijk niet past wordt het ook niks met die Viscaria.
Dicon heeft dus meer kontrole alleen al omdat het een off - frame is en Viscaria off +..
Hhet is alleen een frame met de nodige kwaliteit zodat de consistentie bij training goed is.
Je medespeler is dan alleen ook lief voor je en daardoor kan het misleidend zijn :) .

Duaarbij vraag ik me af wat nu je speltype is op basis van hoe je heen en weer gaat van Virtuoso naar Barwell fleet, dan een Dicon en nu opeens weer een Viscaria.
Dat vraag ik me af omdat plm de helft van alle frames op de markt waaronder ook genoeg frames met komposietlagen tussen die uitersten ligt. Allemaal voor speltypen die ook daartussen liggen. De kans dat daar iets geschikters bij zit lijkt me dus groot. Daarom lijkt het mij voor de hand te liggen om na de Barwell fleet en Virtuoso, te kijken wat e en middenweg is maar Jij hopt heen en weer .

Bovendien zijn zowel de dicon als de Osp voor het genre frame wat flexibeler en komposiet frames door de komposietlagen juist wat star (hoe groter de afstand tussen die lagen aan weerskanten van de kern des te meer starheid ontstaat). Als je de viscaria prettig vindt spelen duidt dat erop dat je de houten frames die je hebt waarschijnlijk te flexibel vindt en er zijn zelfs allround of defensieve frames die stijver zijn dan een virtuoso. Re - impact of dr Neubauer balsa frames bijvoorbeeld. Door de dikte zijn die net zo stijf en star als carbonframes bij gewichten onder de zeventig gram.
Volgen mij ben je met een off - hooguit off frame beter uit omdat anders je spel al jaren niet bij de Virtuoso paste en dat frame dan niet bij jou.
Het is alleen aan jou om te bepalen., Ik geef alleen mijn huidige indruk weer op basis van je geschiedenis met vorige frames.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 02 Feb 2017, 17:40

Ik ben het voor een groot deel met je eens dat ik het zoek in uitersten, deels ook omdat ik het heel leuk vind om zo nu en dan eens wat te testen. Ik heb niet het idee dat ik door een frame of een rubber veel beter of minder zal gaan spelen. Uiteindelijk heeft bijna alles wel een pluspunt en een minpunt en heeft de sport zoveel factoren die jouw gevoel en spel bepalen. Denk daarbij aan druk, spanning, motivatie, tegenstander, omgeving.
Uiteraraad is een wedstrijd ook een heel andere situatie als een training. Toch is het denk ik niet zo dat ik met de verschillende frames en rubbers waar ik de laatste jaren mee gespeeld heb meer dan 10% beter of slechter ben gaan spelen. Mijn grootste sprong heb ik een jaar of 6 geleden gemaakt door wat vaker te trainen on begeleiding van een ervaren trainer. Op dit moment hebben wij die luxe niet op onze vereniging en beginnen we op een "trainingsavond" al snel aan partijtjes.
Het idee dat de Viscaria heel snel zou zijn ten opzichte van een Virtuoso of een Dicon vind ik redelijk meevallen. Het is wel wat sneller, maar het is absoluut geen hard en superstijf frame zoals bijvoorbeeld de joola Kool, de Joola Wing Pasion Extreme en de Schlager Carbon die ik ooit heb gehad. Het voelt redelijk soft aan en heeft een prettige versnelling als je door spint. Ik zou het zelf eerder een off dan een off+ noemen. Dit is misschien ook de beperking in mijn aanvallende spel, wat mee rust op spin dan op harde slagen. Toch zal ik een groot deel van de ballen die op mijn forehand komen proberen te openen met redelijk veel rotatie en plaatsing. Dit is wel een heel sterk punt van de Viscaria.
Misschien dat van Doorn dit wat beter kan aangeven of dit gevoel klopt, aangezien hij er al veel langer mee speelt, en ook ervaring heeft met een Acoustic.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Feb 2017, 14:06

Als je frames en of rubbers met elkaar vergelifkt zou je er op kunnen letten bij welke snelheid je per batje de maximale spin kunt ontwikkelen en bij hoeveel spin je maximale snelheid met dat batje krijgt.
Bij de viscaria in vergelijking met je andere frames komt dat er denk ik zo uit ":
A [i]Maximale spin ligt bij topspins die sneller uitvallen.[/i]
C [i]Maximale snelheid ligt bij topspin, kontra ballen of loopdrives (hoe je het maar wilt noemen) bij slagen die minder spin hebben[/i]

Kombineer je A en B dan is daar niet uit te halen dat de maximale snelheid of spin lager of hoger is.
Ook de boog zegt niks want meer snelheid geeft ook een vlakkere boog bij zelfde spin.
Wat je er wel uit kunt halen is dat als je geen snelheid kunt gebruiken de spin met de viscaria vermindert.
Ook is er uit te halen dat je voor maximale snelheid met de viscaria vlakker kunt slaan met minder spin
Door de hardheid van de komposiet lagen [i](weefsel met epoxy)[/i] door de weefselstruktuur en lange kunstvezels [i](dat geeft de sterkte aan kunstvezel draden als er tenminste epoxy bij komt die de vezels nog aan elkaar verbindt als een soort bindweefsel in de draden tussen de vezels per draad en in het weefsel tussen de draden onderling maar gewicht neemt met epoxy erbij ook toe)[/i],blijven de dunne lagen, hout en kompoiet tov kiri elastisch veren. Alle vlakke slagen geven daardoor relatief veel snelheid. .Tegelijk verkort dit door de rechtstendige hoek van het frameblad tov je eigen slagrichting de balcontakttijd en de pingevoelighed is hierbij ook lager
Dikkere spons voelt hierdoor ook wat dunner en zachtere spons of dunnere topt eerder uit.
Alleen omdat de viscaria wat zachter is dan de boll spirit wat minder dan bij dat frame.
Tegelijk is het frame wat stijver dan de Bol spirit denk ik omdat het blad wat dikker is door de dikkere kiri laag. De grotere afstand tussen de sterke buitenlagen die de kiri "sandwichen" geeft die extra stijfheid. Bol spirit is hierdoor wat scherper en gevaarlijker mee te spelen en viscaria wat gemoedelijker. Dat doet die dikkere kirilaag. Die maakt het frame per kant zachter omdat die dikker is en daardoor de buitenalegen aan weerrskanten meer op aftand houdt

Bij weinig impact op het frame (heel andere spelsituaties, serveren retourneren schuiven trage topspin etc)) geeft A alleen de doorslag voor je aktieve kontrole van de tegenstander met behulp van spin.
Boventaande ging alleen over konsistentie ivm spingevoeligheid bij aanvallend open spel die met die komposietframes lager is.
De spin neemt in vergeliijking met -vooral jou - houten frames af als je een even lang balletje wilt spelen en bij schuiven neemt de nelheid toe als je evenveel spin wilt geven en moet je dus met minder spin genoegen nemen. Lang schuiven past daardoor eigenlijk niet bij dit soort frames en kortere serves moeten vaker aangevallen worden ipv met backspin.
Dit verbeterd als de spons harder is en zwaarder en dikker. De chinezen bijvoorbeeld met hun rubbers maar ook de europese topspelers. Dat maakt dat de bal meer op afstand wordt gehouden van het frame omdat de spon minder ver door komprimeert. Daardoor kunnen ze nog scherp op spin spelen, hoeven minder vlak te raken en" leggen zo de ballen met backspin mooi op tafel als ze dat willen.
Die returns schieten ook minder ver door dankzij de spin tov de tafel bij de stuit op de tafel. Dat maakt bij elkaar het openen van de ander minder gevaarlijk terwijl die zelf door de backspin meer moeite heeft om nog een keer kort te leggen.
Dat is hoe de aktieve kontrole met behulp van spin bij dit soort spelers, frames en rubbers werkt en sowieso voor aanvallende spelers die vergelijkbaar type spel spelen op lager niveau. Dunnere zachtere rubbers op dit soort frames vermindert die kontrole (of dit aspect van de kontrole) alleen maar ongeacht het niveau.
Dus hoe wil je dan op dezelfde kontrole uitkomen ? Je verliest op het ene aspect waar elke rallye mee begint wat je wint op het andere maar minder aan toekomt omdat je vaker in de verdediging komt.
Dit terwijl je met een minder spingevoelig houten frame van vergelijkbare kwaliteit mogelijk zelfs meer backspin in je returns en meer topspin bij trage topspins kunt leggen, zetten,

Reden is weer A. Als je maximale spin bij een te lage snelheid ligt haalt de bal het net niet meer, Dan moet je vlakker gaan raken pf met dunnere of zachtere spons spelen en beide gevallen kun je minder spin zetten.
Het is dus al pelend uiteindelijk meer de afstemming tussen frame en toplaag via de spons en voor het maken van een batje welk frame dan past bij welk rubber en andersom en welk batje bij jou wat betreft hoe je wilt spelen en wat je ambitie is, Een speler van vjftien die veel traint en landelijk speelt kun je verwachten dat die na vier jaar landelijk senioren speelt. Zo lang gaat een frame minstens mee en dan kan de framakeus ook prima op dat niveau aangepast worden,
Zo,n speler kan daar dan al vast mee om leren gaan maar voor derde divisie als dat de ambitie is is een viscaria echt nog niet nodig of het beste voor geen enkele speler en zeker niet een speler die zijn spel nog moet ontwikkelen. Het leidt dan tot een eenzijdig speltype wat uiteindelijk zo'n ambitie alleen maar in de weg zal zitten. Dat houdt niet in dat er geen spelers zijn die met een viscaria vanaf vijftien niet doorstomen naar derde divisie maar wel dat ze hoger hadden kunnen spelen als ze hun spel vanaf vijftien jaar meteen allrounder en gevarieerder hadden ontwikkeld.
Zo zie ik het tenminste. Op eerst in ieder gevalnog lager niveau kan alleen bijna niemand dit aanvallend soort controle spel met goeie steekballen en trage topspin met veel effect nog echt goed spelen en geeft het - nog - niet kunnen dus ook minder controle verlies omdat de ander er geen profijt uit kan trekken. Dan kan met dit soort frames door de spin ongevoeligheid goed gecounterd worden maar wordt het meer een "mep de bal terug spel"dan ping pong. Het lijkt op tafeltennis maar daar blijft het dan voor zo'n jonge speler verder ook bij. Voor een oudere speler die op zelfde niveau speelt als zo,n jongen van vijftien kan dit natuurlijk heel anders liggen (lekker meppen onder elkaar :) ) maar ouderen onderschatten ook vaak de ontwikkelings mogelijkheden op latere leeftijd. of hun eigen niveau omdat ze bijvoorbeeld met te spingevoelige batjes spelen. Ook dat kan en Virtuoso met vega japan is echt behoorlijk spingevoelig vooral als zo,n frame eenmaal wat is ingespeeld. Met die uitgesproken versnellingen erbij dan ook helemaal niet zo makkelijk wbt voetenwerk wat nodig is (ook van en naar de tafel) om er gecontroleerd mee te spelen . Verder van tafel moet je dan met bh eigenlijk standaard topspin spelen anders mept de ander af en topspins kunnen onderweg verhongeren of te weinig spin hebben (A weer, de spin neemt af om voldoende snelheid te krijgen of andersom). Zelf fh kan dat een probleem zijn en dan sta je meer topspinlobs te spelen wat niet perse verkeerd is maar wat wel veel voetenwerk vraagt en veel energie.
Tussen een viscaria of andere komposiet frames die je speelde en die twee houten frames ligt alleen nog een wereld aan frames en dat je die wereld overslaat vindt ik wat vreemd. Dan krijg je een ander soort gevarieerd spelen met beide variaties onnodig eenzijdig. Dit komt volgens mij doordat je niet vanuit wedstrijd (of vrij spel) maar vanuit trainingssituaties en per slag naar je materiaal kijk terwijl de ander met jou aan het sparren is om zelf ook te trainen. Zo werkt dat bij training vaak. De echte scherpte vanaf de opslag de hele rallye door ontbreekt dan en dan beoordeel je ander materiaal altijd anders. Dat is mijn ervaring tenminste

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 07 Feb 2017, 20:06

Dat is een zeer uitgebreide uitleg. Zoals gewoonlijk kan ik mij er voor ern groot deel in vinden en moet ik ook bekennen dat het behoorlijk past bij de ervaring van de eerste competitiewedstrijd van afgelopen week. De Viscaria is echt fantastisch als de bal lekker en voldoende lang op mijn forehand komt. Een betere spinbal sla ik niet met een ander frame veel spin en een behoorlijk tempo. Je hebt echter gelijk over dat de rest wat kwetsbaarder is. Gister toch weer met de Dicon gespeeld, en de controle is wat beter. Zeker in de rally waar de tegenstander het initiatief neemt is het eenvoudiger om goed mee te komen.
De Virtuoso vind ik ook nog steeds een heel goed frame, maar helaas is de balans met medium en zware rubbers te headheavy, en met lichte rubbers, zoals de vega europe df die ik laatst heb geprobeerd word het geheel te soft. De Dicon is beter qua balans, waardoor ik minder last krijg van mijn schouder. Het zou geen belangrijk argument moeten zijn, maar helaas wel een continue terugkerend kwaaltje wat mij qua keuze wat beperkt. Te lichte frames vind ik echter ook geen optie. Gebrek aan gewicht lijkt ook een stukje gemis aan power. Een neutrale combinatie van rond de 185 gram past mij momenteel het beste. Teruggrijpen naar een frame als de Viscaria past hier ook wel bij omdat een belastende spinslag met iets minder moeite gaat. Een beetje ontwijken van het daadwerkelijke probleem.

ELO-Rating 1438

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Feb 2017, 14:54

Hoi,

Bij de virtuoso ging het in reviews op gegeven moment over de vernellingen. Allround bij kontrolerende slagen en off bij aktieve, Dat is misleidend.
Die lage versnelling is een vertraging bij passieve slagen en die hoge versnelling is de versnelling bij aktieve slagen. Ergens daar tussen in (gewoon rallyend,of kontra inspelen) ligt de basis snelheid.
Op moment dat je wil vertragen kan dat en als je wilt vernellen kan dat ook relatief goed.
In tijdnood wordt je slag vaak vaak passiever en daardoor verhongerden bepaalde topspins bijvoorbeeld.
De viscaria heeft een veel hogere basissnelheid en dan is dat minder een probleem. Je kunt passiever spelen. Om te vertragen of om een trage spin topspin te spelen heb je alleen zware rubber nodig.
Rubber werkt namelijk net zo als die abachistrip bij de Virtuoso. Passief zijn zware rubbers sterk vertragend en aktief sterk vernellend. Passief gaan ballen bij zware rubbers als T05 niet over tafel door hoge rubber snelheid maar dor hoge balafsprong en/of hoge framesnelheid.
Maak je het frame trager dan verhoogt dat de balafprong en gaat een topspinblok dus nog over tafel of te hoog of je moet de bal echt naar beneden slaan (beetje drukkend blokken en/of chopblok of met een zijwaartse beweging blokken wil ook wel eens helpen).
Als je Mepper zijn alser bekijkt op foto zie je dat er een hardere strip is toegevoegd die verder over de nekzone richtig rubber komt. Daarmee wordt de vertraging minder bij passieve slagen. Hij kan dus lichter ralleyen met zijn virtuoso en ook voor vlakke slagen makkelijker versnellen uit de pols omdat het frame er strakker door speelt maar zonder dat het star wordt.
Dat ontlast de schouder ook. De Dicon doet dat door die uitsparingen minder. Ook dat maakt een frame minder strak. Omdat dit zo uitgesproken in de griphelften is ingebouwd bij je houten frames hoef je het hele blad niet te verstarren metkomposiet om je doel te bereiken. Gewoon andere griphelften.
Dan wordt je slag in tijdnood niet te passief voor het frame en de lengte die je nodig hebt en hoef je minder te forcere bij het gewoon rallyen.

Vraag Mepper maar.
Probleem met je virtuoso i s er in geslopen en daarom herkende je het niet maar ik denk dat dit bijdroeg aan je huidige schouder probleem althans niet bevorderlijk was en je dicon ook niet. In tijdnood te aktief moeten pelen ook vanwege vrij haavy rubbers en met die rubbers als gewicht voor jezelf heeft dan ook uitwerking op de techniek en als die geforceerder wordt (tijdens wedstrijden vooral vaak) komen de blessures ook eerder
Het vertragen bij passsief een bal spelen (bedoeld of door tijdnood gedwongen) werkte geleidelijk aan sterker op de balstuit door en het versnellen (de hoge versnelling) ging van jou een langere slag vergen omdat je aktiever moesst spelen en een langere slag is ook aktiever met meer energie gepeeld.
Die trage eerste versnelling verhindert dan ahw dat je met kortere slag afkunt voor evenveel energie.
Je zou dan kontrole verliezen ivm die lage vernelling die niet mee kan komen. Zo iets :) . Ik lig ook vaak overhoop met al die begrippen als ik iets moet verwoorden. Hoort er ook wat bij omdat we geen machines zijn en batjes geen auto,s.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 08 Feb 2017, 18:11

Het beste frame allertijden, dat is dit frame.... :)
Virtuoso-S /157x150 / Alser grip/holrond/91 gram.
Tenergy 25 1.9 FH
Rhyzm -P 2.0
MEPPER.jpg
my personal Mepper
MEPPER.jpg (180.71 KiB) 1176 keer bekeken
@Danny / Mank, advies voor Danny, maak de toplaag van je Virtuoso harder, ik deed dat met mijn Primorac ook. Je levert iets spin in maar je krijgt wel een harder en direkter speel gevoel en meer snelheid,zoals Mank beschrijft, ook met lichtere rubbers heb je toch meer power.
Ik had de Primo 2 lagen glitsa satin gegeven, scheelde veel. Wel daarna licht schuren voor de grip van de lijm.Of anders kan Mank je wel adviseren, ?
Mep ze! :)
Laatst gewijzigd door mepper59 op 09 Feb 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
OSP Virtuoso -S (157x150) / 91 gram/ custom Alser grip
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1
ELO rating 1349 :) High score... ;)

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 08 Feb 2017, 18:27

Mepper, dat is een plaatje, en leuk met je persoonlijke handvat. Ik vind OSP echt een heel leuke framebouwer. Het zijn mooie frames, en een keurige afwerking. De Virtuoso off- staat echt hoog op mijn lijst. Momenteel even de Dicon als speeltje, maar de OSP vind ik mooier, en heeft net een beetje extra power.
Dat Glista, zit dat ook al op jouw nieuwe frame. De kleur van het blad lijkt wel wat anders dan bij mijn normale V?

ELO-Rating 1438

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 08 Feb 2017, 21:40

Hoi Danny, nee de glitsa is hier niet nodig met deze rubbers Dat deed ik op de Primo omdat ik toen met donic big slam speelde, was een heel zacht rubber. Door de toplaag toen harder te maken kon ik vlak aan de tafel toch veel direct overnemen en had ik een snellere/vlakkere baan. Tenergy is veel harder.De kleur komt door de manier van ff snel foto maken.Is schaduw van stoel..... Hij is gewoon weer mooi.! Ben echt benieuwd of die doet wat ik er van verwacht met deze rubbers en deze grip.Denk het wel met mijn ervaringen van zowel de Expert als Virtuoso . Ik verwacht een hoge controle met meer eindpower en nog iets meer stabiliteit bij zowel de service als ontvangst. Door minder flex/bounce,zachtere toplaag dan de Expert en iets dikkere kern. Gewoon wat strakker. En de balans is ook neutraler dan de Expert, maakt het wisselen tijdens de rally makkelijker en ik verwacht ook minder ballen op de rand van mijn bat bij ontvangst,dat gebeurde redelijk vaak bij de Expert, hij duikt wat eerder.
Wat jij ook ervaarde met zachte rubbers had ik ook op de V, minimaal 45 graden, anders een beetje soft, net als de Primo..Mijn oude V had ik wel 1 heel dun laagje gegeven,al was dat meer voor het vele rubber wisselen..... ;) ;) ....toen....
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 09 Feb 2017, 15:20

grote foto :)
schaduw komt van de stoel, hij is heel mooi van kleur!
morgen meppuh!
Toch rhyzm-p op BH, de tenergy 80 komt na dit seizoen wel, anders teveel variabelen ineens.
Bijlagen
Mepper 2.jpg
iets grotere foto
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Feb 2017, 16:05

Hoi Mepper,

Mooi frame.
Dat is alleen geen Virtuoso met Alser grip maar een virtuoso laminaat waar custom andere griphelften op zijn gezet. Daarvoor betaal je een meerprijs maar duidelijk minder dan voor een compleet custom frame.
Dit geeft qua spelen en kombineren met rubbers alleen ook een heel ander frame. Deze gaat je zeker bevallen.

Met het aantal laminaten wat Osp standard heeft kun je in feite voor een geringe prijs een custom frame laten maken.
Dat raadde ik Danny per Pn dus ook een keer aan maar hij kan zich geloof ik niet voorstellen dat de griphelftkonstruktie zoveel invloed heeft als ik suggereer.
Die invloed wordt bij de Osp frames versterkt door de vrij harde lijm
( harder dan Glitsa lak zou alleen maar bros worden en barstjes krijgen als glas wanneer er iets wat hard op een tafel gezet wordt. Flexibiliteit is een wezenlijk onderdeel van de lak sterkte)).
De Osp frames zijn alleen zacht doordat er geen echt lijmlaagje tussen de houtlagen achterblijft.
Het soort lijm werkt meer als bindweefsel waarbij polymeren zich chemisch verbinen met delen van het hout .Dat doen andere lijmsoorten niet of minder (Hierover is wel informatie uit wetenschappelijk onderzoek vindbaar).
Daar zijn de specifieke eiwitten in huidenlijm op geevolutioneerd en al vanaf de prehistorie door in gebruik gekomen voor het maken van van alles en nog wat. . .
Door die sterke binding met sterkere hardere houtsoorten wordt zo,n abachilaag extra zwaar belast en kunnen zulke strips abachi een keer droog worden door kou buiten en kachels binnen en minder flexibel al spelend kan het dan bechadigt raken op niveau van de houtstruktuur. Dat is niet te zien maar volgens mij is dat met Danny zijn Virtuoso aan de hand voor wat ik lees uit zijn ervaringen. Meest dus waar het zachte hout grenst aan het hardere hout. Het werken van hout , verschillend in diverse richtingen tov de nerfrichting en per houtsoort in zelfde richting speelt hierbij ook een rol.
De veerkracht kan dan wat uit het frame gaan doordat zacht hout in de buurt van de lijmvoeg en het hardere hout beschadigt raakt. Eerste versnelling (beter de basis snelheid) is nu dan lager en harde topspins ,kontra , smash etcetera heeft een wat langere slag nodig qua tijd. De impuls overbrenging voor zelfde impuls gaat trager of bij even snelle korte slag minder.
Daardoor forceerd Danny volgens mij tijdens het spelen van wedstrijden en krijgt dan achteraf last van zijn schouder blessure. Met jou frame kan in tijdsnood wat meer accent op de pols en onderarm gelegd worden want wordt beloond met een scherpere kwalitatief nog goeie bal (ondanks de tijdnood) zodat schouder heupen voetenwerk allemaal wat rustiger kan en in wedstrijden dan ook wordt,
Meer gevarieerd spelen dan met een Viscaria ook. Dat kan blessures voorkomen. Viscaria blijft dus volgens mij ook het probleem van het forceren tijdens wedstrijden bestaan door een meer stereotype offensief spel.
,Dan wordt het spel sneller, dus minder tijd voor voetenwerk en weer meer en vaker forceren met de slagu uit de schouder en arm , Dan wordt de techniek minder en dat voegt lllemaal toe aan risico op zo,n blessure als iemand toch wel een partij wil winnen. Ik neem aan dat dit bij iedereen wel zo werkt. Het batje kan dit op langere termijn uitlokken omdat het een manier van spelen uutlokt en een ander batje kan het dan ook verminderen.
at allround en gevarieerd kunnen spelen (met wat meer accent op taktiek en variatie) is dan al gezonder en kan ook prima op derde klas niveau. Of derde divisie ook.
Als de kwaliteit van de aanvallende slagen en de variatie maar voldoende en ccherp genoeg is . Anders wordt het ook saai met alleen maar behoudend spelen.
Daarvoor moet een frame dan wel het rubber kunnen kontroleren en daarvoor is een zekere soliditeit in de blad grip overgangszone nodig . Bij Dann y zijn frame, ook omdat de Osp frames daar al fragieler zijn mankeert daar het daar volgens mij wat aan.

Lang verhaal weer maar hopelijk wat duidelijker zo waarom ik jou frame er bij haalde.. Glitsa op het frame heeft dan ook geen zin en bij jou frame ook niet. Die dunne limba lagen zijn al gehard vanuit de lijmvoeg naar de tweede laag limba zonder dat die twee lagen stugger worden. Die lijmvoeg en de tweede laag limba erchter i nsperrichting zogt dan wel voor een vlakkere balafsprong. Het frame past zich wat dit betreft ook aan jou aan ; vlakke slagen vlakke balafsprong en met veel spin traag openen relatief hoge balalfsprong. Bij Danny zijn Virtuoso is dat meer hoog hoger hoogst en de dicon hoog hoger. Dusnu denk hij dat dit normaal is bij houten frames.
Ik had dus wat hoop dat jij hem op andere gedachten zou kunnen brengen.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 09 Feb 2017, 18:33

Hoi Mank,
wat je beschrijft heb ik ook al vaker ervaren bij alle frames die ik een aantal jaren speelde. Of het nu dure of goedkope waren, maakte niet zoveel uit.Gewoon houtmoeheid oid. Dan is de scherpte eraf, wel veel "controle", maar minder kill. en zachtere aanslag, net alsof je met een schepnet aan het spelen ben. Ik weet dat Danny Heister(what,s in a name...), van Butterfly zijn frames kreeg en die dan uitleende om na een jaar of zo, te switchen naar het ingespeelde "reserve"frame. Nou weet ik niet het fijne van de blessure bij onze Danny maar ik kan me voorstellen dat de combi van zo,n óud/murwgeslagen) frame plus eerste klas spelen,wat gewoon meer vraagt, die zoektocht op gang heeft gebracht.
Wat zijn aspect van zware rubbers/balans betreft kan de grip behalve anders ook langer gemaakt worden, hij heeft daar ervaring mee met de V+ die ik van hem overnam. Die had een 102 mm handvat en die balans was echt center met twee x tenergy erop.Dus er is wel wat aan te doen.
groet
mep ze
Tenergy 80 2.1
Rozena 2.1