Beste frame allertijden.

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Beste frame allertijden.

Berichtdoor mank » 10 Feb 2017, 11:24

Hoi,

Stel een tafelklleedje licht op een zachte ondergrond en er wordt een kop koffie op gezet.
De koffiekop maakt dan een kuilltje in de doek waarbij de randen van het kleedje verschuiven tov de zachte ondergrond. (schuimrubber bijvoorbeeld). Het kleedje moet later weer strak gelegd om weer heztzelfde oppervlak te bedekken maar zolang de koffiekop op het kleedje staat ligt het rimpelloos op de ondergond maar zijn de randen al wel verchoven. Het schuimrubber oppervlak is dus groter geworden tov het kleedje en over het hele oppervlak is het wat verschoven. Dit komt omdat het schuimrubber rekbaar is en niet alleen namengedrukt wordt in verticale richting. De bovenkant van de schuimrubber rubber ondergrond houdt een groter oppervlak en het verschil is groter als die ondergrond dikker is
Omdat de doek zo verschuiven kan geeft het gewicht van de koffiekop geen spanning tussen de ondergrond en het kleedje in horizontaal vlak maar als de doek vastgelijmd zou worden op het schuimrubber ontstaat die wel. Anders zou de doek alsnog verschuiven, Het kuiltje wat de koffiekop nu zou makent is ook duidelijk ondieper dankzij de spanning die de ondergrond, het hele blok schuimrubber nu geeft tov de doek.
De materiaalbelasting verspreidt zich nu over meer materiaal voor zowel de zachte ondergrond als de doek.
Wat jij moe worden noemt is dus meer het moe worden van de lijmvoeg en dat is een mixed zone van hout en lijm waarbij de lijmvlakken die nooit theoretisch spiegelglad zijn wat in elkaar gedrukt zijn bij het persen en het hout de lijm eerst wat absorbeerde (dat maakt de oppervlakken nog wat ruwer en zachter ). Dit soort spanning treedt tijden het slaan van een bal ook op bij meerlaags frames uit één houtsoort omdat de nerfrichting per laag wisselt.
De ondergrond voor de toplaag is in lengte richting als het schuimrubber voor de toplaag en omgekeerd in dwarsrichting tov de lengteas van het frame. i Nerfrichting is hout veel meer treksterk en elastisch. Tussen tweede laag en derde wisselt dit om.
Bij het kruislings verlijmen treden ook meer werkspanningen op dan bij verlijming van hout met nerfrichting gelijk. Tenminste als de lijm oplosmiddelhoudend is en een laminaat na het verlijmen nog moet drogen . Hout krimpt en zwelt in langsrichting van de nerf procentueel nauwelijks maar dwars erop is dat tien tot twintig keer zoveel. Dat geeft wat vergelijkbare spanningen..

Piekpanningen treden dus vooral op in en dichtbij de overgangszone tussen de lagen of in en dichtbij de lijmvoeg. De soepelheid van de lijmvoeg die harder is dan het hout aan weerskanten peelt ook een rol. Een hardere verlijming maar soepeler lijmvoeg kan een zachter spelend frame geven dan met een zachtere lijm omdat ook dan de lijmvoeg harder i s en met de stugheid erbij krijg je dan een harder frame,. De frames die je van mij had hadden ook wat een te stugge lijmvoeg door hoe ik te werk ging en door het weer toen ik de frames maakte met kou en .binnen een kachel aan. Het hout zuigt dan meer lijm op en vooral warmlijm. Nu gebruik ik semi warme lijm en krijg ik dit een stuk beter. met meer Osp achtig gevoel. Eerder had ik dat ook eens maar meer bij toeval .

Dit inslaan hoort er alleen bij en Danny Heister laat het door anderen doen omdat hij professional is en vrjj kwetsbare frames gebruikt die hij regelmatig vervangt. Elke keer zelf een halfjaar inspelen zou te vee tijd in beslag nemen en ten koste gaan van zijn ranking,
Je moet bij je framekeus er alleen wat rekening mee houden. Iet offensiever kiezen als all + ipv all of er rekening mee houden dat de balafprong eerst lager is en tweede setje rubbers eventueel al wat mee aanpassen. Ik weet bijvoorbeeld dat ik geen tenergy 05 bij iemand op een drie jaar oud Stiga allround frame moet zetten. Veel te spingevoelig en te hoge balafprong waardoor het ook traag voelt
el veel versneling bij topspin en of hoogte maar ook minder spin dan tenergy 64 omdat voor veel spin de bal wat achterop geraakt moet kunnen worden,
Heister doet dit ook en door een hogere balafsprong afkomstig van het frame of rubber (vergeleken met andere frames en zelfde rubber) moet hij harder werken daarvoor. Hij speelt mogelijk ook al een rubber met lagere balafsprong als hij een off - frame gebruikt,
Je zou hem jou Virtuoso een keer kunnen lenen.
Of misschien wil hij het wel voor je inspelen. :)

Griplengte bepaal met andere criteria dan de balans maar zit tegenwoordig ook meest tussen 100 tot 105.
Balans is ieigenlijk sowieo geen criterium. Wel de materiaal distributie.
Zo heeft bij een frame van negentig gram met zware griphelften zowel het blad als de grip een hoger maatraagheidsmoment tov het frame zwaartepunt. Het zwaartepunt (of lijn) waaronder bijvoorbeeld een tafelrand zit bij het bepalen ervan denk ik dan als balans omdat de denkbeeldige tafel als balans daar zat ogf komt als ik de balans later zou bepalen.
Een frame is immers een geheel en kun je niet in stukken op een ouderwetse balans wegen of twee weegschalen. Zwaardere griphelften bewegen de balansrichting grip en lichtere meer richting blad maar ook het eigen massa traagheidsmoment van het hele frame verandert. Eigen bedoel ik dan mee tov het zwaartepunt of een zwaartelijn ipv tov de speelhand bijvoorbeeld.
Langere griphelften verhogen dus ook het eigen massatraagheidsmoment van een frame en dat merk je zeker. Meer power voor lnngte in de slagen en tegelijk wat trager. Met bijv bh bananentopspin moet er alleen genoeg ruimte blijven tov de pols.. Dat is bij iedereen anders. In praktijk gaat het dus meer op gevoel met diverse overwegingen en hoe lang het dan uitkomt in mm zie ik later wel omdat k toch eerst wat extra lengte reken. Dingen die ik later kan customizen reken ik liever wat extra. Blad verkleinen, grip dunner of korter is alemaal makkelijk en groter maken kan niet meer. Een standaard voor een bepaald vast model frame heb ik ook niet en zoek ik ook niet.
Het uitvinden en vogleen en de theorie ahw in praktijk ontdekken zijn veel te leuk en boeiend. Dat neemt niet weg dat ik geen goeie frames wil kunnen maken of zou kunnen maken (om die reden) en huidige zijn ook aanzienlijk beter. Serieproduktie zou ik niet meer mogen afwijken van een standaard niks van leren en het is saai. Osp combineert het custom bouwen met een standaard om voor aantrekkelijke prijs een goed frame te bieden.
ie zo,n frame met Tenergie wil pelen of chinese rubbers zou ik andere griphelften aanraden.
Danny Heister kan natuurlijk prima daar terecht ook voor een custom frame en ook aangeven wat voor blessure of blessuerisico hij heeft.
Palltinus is zeker in staat dat mee te eegen bij het maken van een custom frame en dan goedkoper dan een fysioherapeut.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Feb 2017, 01:37

Danny zijn Virtuoso is bij plm gelijk gewicht bijvoorbeeld minder topzwaar dan de Dicon en toch ervaart hij de vortuoso als meer topzwaar. Dat kan natuurlijk niet maar wat hij ervaart is die massadistributie. Die is bij het Waldner frame minder. Wat massa betreft is dat frame compakter
De zwaardere griphelften op één uiteinde bij de virtuoso hebben een hoog massatraageidsmoment tov de balans lijn en dat verlegt die balanslijn ook wat meer richting handvat (een tafelrand balanceer test kan dit uitwijzen, Danny, i ..) . Hierdoor wordt de afstand tussen laminaatzwaartepunt en framezwaartepunt ook groter. Het laminaat kan zo toch meer topzwaar worden tov het framezwaartepunt en tegelijk de grip ook. Het frame als geheel heeft dan een hoger massatraagheidsmoment (weerstand tegen rotatie)

Denk aan een frisbee met één of twee verplaatsbare gewichten. Verder vanuit het midden van de frisbee roepen ze meer weerstand op bij het gooien omdat de weerstand tegen rotatie die het gooien met zich meebrengt dan hoger is. Ongeacht hoe iemand de frisbee vastpakt en gooit behalve als die bij het zwaartepunt vastgepakt zou worden. Dan roteert de frisbee alleen niet. Alle andere gevallen geeft de hoekversnelling die gegeven wordt aan zo,n ding een eigen weerstand voor het werpen, Het kost energie ook. Bij tafeltennisslagen en alle andere batbewegingen net zo.
Ok wisselen fh bh en zgn "achterzwaai" wat voor mij ook bij een tt-slag hoort.
Deze weerstand neemt af bij langere slagen met meer gestrekte arm omdat de eigen rotatie versnellingen van het batje dan afnemen. Bananetopspins en flips is die weerstand bijvoorbeeld hoog en snel wisselen fh bh ook.
De slagen passen zich hier zonder voldoende snelkracht op aan en worden trager, langer. Daardoor kan er teveel tijdsdruk ontstaan. Beetje meer hiervan kan het batje stabieler doen spelen, rustiger en krachtiger en meer gripgewicht of zwaarder laminaatdoet in dit opzicht hetzelfde maar werkt in andere opzichten ook anders uit. Danny zijn Virtuoso heeft een hoger massatraagheidsmoment omdat het ondanks de abachi voor tegenwoordig wat zwaardere griphelften blijven en de Dicom minder maar is tegelijk meer topzwaar, Zo complex is het.
De extra hardhoutstrip bij de alser grip voegen alleen gewicht én sterkte toe op een specifieke plek waardoor het zachte abachi en flexibele laminaat meer ondersteunt wordt op die plek dan door de notenschalen. Minder flex is het resultaat, minder spingevoelig en kortere hardere direktere slagen voelen wat solider en beter.
Verder is het wat duurzamer. Spin is misschien wat minder makkelijk in zelfde hoeveelheid te genereren maar daarvoor moet ook getraind worden, rubbers kunnen aangepast en een frame speelt na een tijdje altijd wel wat soepeler.
Met tenergies, chinese rubbers en de "spinnigste" tensors vindt ik zo,n alser grip daarom gewoon beter. Palatinus volgens mij ook want al zijn custom frames zijn in dit opzicht wat hetzelfde verhaal. ; meer lagen of in de breedte gelaagd, Custom of standaard kan iig echt verschil maken en goeie kwaliteit en ook nog goed gecustomized heb je het beste frame ter wereld voor meerdere jaren. Met de rubbers gaat het dan meer om details die tegelijk minder belanggrijk worden. Te onbelangrijk om steeds rubbers te wisselen voor ze af zijn. Een aantal frame en rubber fabrikanten en een aantal handelaars zou als iedereen goeie kwaliteit custom frames zou spelen dan mogelijk wel failliet gaan maar moet je daarom dan met mindere kwaliteit genoegen nemen en/of een minder passend frame kopen ?

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 13 Feb 2017, 17:02

Ik heb net toch even gekeken hoe het zit qua balans. Ik heb de OSP Virtuoso met een max p1 en een 1.8mm p2 vergeleken met de Dicon die hetzelfde zwarte rubber heeft maar een 2.0mm rode bluefire p1. De bladmaat is bij de OSP 1 mm breder en 1mm langer. Het handvat is bij de Dicon 2mm langer. Bij het kijken naar het kantelpunt heb ik ze met het rode rubber op tafel gelegd. In beide gevallen kantellen ze bij 4.5/4.6 cm vanaf het eindehandvat / begin rubber richting het handvat uit balans te raken. Het is niet zo dat er een groot verschil is qua gewichtsbalans, maar gevoelsmatig is de OSP veel meer headheavy. Wat dat betreft zit is het verhaal van Mank wel waar. Echter is het ook niet zo dat de balans van de Dicon meer headheavy is in werkelijkheid dan bij de OSP en ik dat anders ervaar door de materiaalsamenstelling en eventueel leeftijd van de OSP. Wellicht dat de Dicon deze verschuiving qua gevoel ook krijgt als het frame ouder wordt. Oo dit moment is er ongeveer een seizoen mee gespeeld, dus is het zeker al voldoende ingespeeld. De OSP is bij elkaar 2,5 jaar mee gespeeld ( en nog steeds een plaatje )
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Feb 2017, 11:50

Massa distributie om het massatraagheidmoment te bepalen bij het maken van een batje kun je je zo voorstellen.

Zet op een papier een stip met daarbij Zb. Dat is het zwaartepunt van je batje tijdens het spelen.
Alle zwaartepunten van de onderdelen kun je dan ergens anders op bepaalde afstand van Zb uitzetten langs de lengteas van het batje,
Elk onderdeel in combinatie met de afstand geeft een produkt MS. M voor massa en S voor afstand,
Het kwadraat hiervan gedeeld door de massa geeft een "soortelijk massatraagheidsmoment" (per kilo of gram) voor dit onderdeel. Allemaal opgeteld heb je het massatraagheidsmoment I van een batje per bepaald gewicht, In jou geval zijn de gewichten gelijk en balans is gelijk maar dit kan dan nog verschillend zijn. Daarvoor zou je de onderdelen alleen allemaal los moeten wegen eerst.

De balance van dingen in dynamisch evenwicht is trouwens altijd gelijk ongeacht waar het zwaartepunt is tov de vorm. Het massatraagheidmoment kan dan altijd verschillend zijn. Een haltertje tov een rechte staaf ijzer van gelijk gewicht en beide symmetrisch in balans heeft bijv een hoger massatraagheidsmoment dan de staaf , De massaditributie is meer excentrisch en bij de staaf compacter. De staaf roteert makkelijker en zwaai je dus ook makkelijker mee in het rond waarbij de voorwerpen zelf ook ruimtelijk roteren.

MDP
Super Member
Super Member

Berichtdoor MDP » 15 Feb 2017, 10:55

Qua commerciële frames kan ik me aansluiten bij Danny. Andro temper tech off- en osp virtuoso beschouw ik ook als mijn 2 beste (commerciële) frames. De commentaar dat de OSP vrij braaf speelt, daar sluit ik mij ook bij aan. De controle is super en dit is een zeer goed houtje om te topspinnen, maar het voelt soms wat traag en zacht/buigzaam aan. Dit gevoel komt door de abachi laag in de griphelften zoals mank het zo goed beschrijft. Ik speelde ervoor ook met een veel stijver 7 lagig frame, dus het contrast werd natuurlijk in de verf gezet. Het blijft wel een frame die ik niet snel ga verkopen. Het is een soort maatstaaf voor mij van een echt kwalitatief handgemaakt frame, zowel qua speeleigenschappen als ergonomie als esthetiek.

Ik ben sinds vorig jaar wel overgestapt naar enkel te spelen met zelfgemaakte houtjes. De kwaliteit hoeft niet meer onder te doen ten opzichte van gekochte houtjes. Dit was iets waar ik in het begin van mijn 'carrière' wel mee sukkelde. Niet elke combinatie die ik bouw, sluit even goed aan bij mijn speelstijl, maar het is een doorlopende zoektocht naar het beste frame allertijden!
Tibhar Genius 2.0mm
custom all wood
Yasaka Rakza7 2.0mm

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 19 Feb 2017, 18:58

Ik speel nu meer dan een jaar naast de training en competitie elke zondagmiddag met een Stiga Infinity met Mark-V 2,0 backhand en Yinhe Jupiter 2,0 op forehand. De controle van dit toch wel snelle frame is werkelijk geweldig. Ik heb nu zelfs een tweede exemplaar gekocht!
In de toekomst ga ik hier ook snellere rubbers op proberen.
Dus... Infinity!
Alser Allround 5
F.H. Friendship Faster 1.8
B.H. Xiom Vega Japan 1.8

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 22 Jun 2017, 11:51

Hallo,
Wie kan mij helpen om een frame te kiezen .
Wat denk je van victas quartet off afc en dse doubble synergy effect. Donic crest off en de ar+. Butterfly garaydia zlc of apolonia zlc of timo boll zlc.
Weet iemand welke snelheid en spin en controle en welke rubbers er op moeten voor deze frames.
Ben aanvallend ingesteld toch ook controle.
Vr.groet.

pipplayer
Beginner
Beginner

Berichtdoor pipplayer » 22 Jun 2017, 15:21

De vraag luid: Beste frame allertijden. Niet wat je zelf het beste vind.
Waarschijnlijk is dit de stiga allround versie.
Wordt al meer dan 40 jaar verkocht.
;)

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 22 Jun 2017, 19:51

OF, butterfly Primorac, dat komt dicht in de buurt van de stiga,al sinds jaar en dag in de collectie en heel veelzijdig.
Afhankelijk van de rubbers en /of de oppervlakte behandeling (lakken) van def tot off.
OSP Expert
FH tenergy 25 1.9
BH tenergy 25 1.9