Stiga eXclusive

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Floris
Super Member
Super Member

Stiga eXclusive

Berichtdoor Floris » 22 Apr 2017, 15:47

Bij TTex in Zweden heb ik een Stiga eXclusive besteld. Dit batje is alleen verkrijgbaar in die winkel. Opbouw is; walnut-spruce-ayous-spruce-walnut.
Het houtje heeft dezelfde luxe lenzen en logoplaatjes als de nieuwste dure Stiga's.
Alser Allround 5
F.H. Friendship Faster 1.8
B.H. Xiom Vega Japan 1.8

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Re: Stiga eXclusive

Berichtdoor CSBV » 23 Apr 2017, 09:53

Doet me denken aan de oude Stiga Offensive uit de jaren 80.
Heb gelezen dat het frame door de winkel in samenwerking met Stiga is ontwikkeld. Ben alleen bang dat je ook wat voor die exclusiviteit betaald.
Opbouw trouwens gelijk aan de YEO.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating oktober : 1370

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 23 Apr 2017, 17:36

Ja, dat klopt. De Yasaka heeft dezelfde bouw. Dat wil echter niet zeggen dat hij net zo aanvoelt. Ik ben erg enthousiast over Stiga hardwood serie frames (rosewood,ebenholz) en denk dat deze ook vergelijkbaar is met dat soort frames. Natuurlijk ook uit pure hebzucht gekocht.
Alser Allround 5
B.H. Xiom Vega Japan 1.8

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Apr 2017, 21:41

De hardwood frames zijn volgens mij gemaakt met nano carbon ook wel pixie dust genoemd wat dan door de lijm (epoxy) gemengd zal zijn als een soort vulmiddel. Ze worden in China gemaakt en Yinhe heeft een vergelijkbare serie. Voor mij is het dan waarschijnlijk dat die serie met Yinhe is ontwikkeld of zelfs door Yinhe,
Sunflex komt ook altijd later uit met frames die op Andro frames lijken .
Dat doen fabrieken die een eigen merk hebben en voor meerdere andere merken produkten maken om zo meer geld voor licensies te kunnen vragen.
"Topmerken" willen niet als cloon te boek staan en de producenten maakt het geen bal uit omdat ze niet van hun eigen merk afhankelijk zijn. "Topmerken" ontwikkelen zelf ook wel nieuwe dingen maar lang niet altijd of alleen het uiterlijk. Dertig jaar geleden maakten ze in China alleen nog dingen in opdracht voor westerse fabrieken maar China is de laatste decennia booming geweest op technologie vlak en bedrijven daar hebben inmiddels ook in de ontwikkeling veel vaker een groot aandeel.
De topmerken hier lopen daar niet mee te koop om economische redenen en de chinese bedrijven om dezelfde reden ook niet. Die liggen er echt niet wakker van als ze hier van clonen beschuldigt worden.

Wat ik waarschijnlijk acht weet ik niet zeker anders had ik geschreven "ze worden in China gemaakt" alsof ik ter plekke aanwezig zou zijn geweest.
Stiga kan dus ook best met het idee bij Yinhe aangeklopt hebben.
Het ligt ook voor de hand als dit soort techniek eenmaal beschikbaar is dat er dan framebouwers, - ontwikkelaars, mee aan de gang gaan.
Zo,n techniek ; "een lijmsysteem met nano carbon" kan ook al gepatenteerd zijn voor Stiga en Yinhe" en Yinhe kan dan bijvoorbeeld met Stiga voor een licensie betaald hebben..
Yinhe en Stiga hebben dan voor een x aantal jaar het alleen recht om zulke frames te mogen maken en op de markt te mogen brengen.
Zo gebruikt nittaku een gepatenteerde japanse machine (of technisch systeem) die ook gebruikt wordt voor het maken van muziekinstrumenten met gellatinlijm en daarvoor ontwikkeld was.
Butterfly heeft een direkte relatie met een Japanse polymeerfabrikant en daardoor bijvoorbeeld het alleen recht om ontwikkelingen en patenten die aan de basis van Tenergy stonden te benutten.
Ms polymeer is bijvoorbeeld een vrij recent gepatenteerde polymeertechniek en die zou voor Tenergy benut kunnen zijn als dat net dezelfde fabrikant is waar Butterfly aan gelieerd is. Kitten en kitlijmen op basis van die techniek zijn bij bouwmarkten te koop.

Pixiedust zijn macro moleculen (?) met een buisvormige netwerk struktuur die bijzondere eigenschappen geeft voor diverse toepassingen. Net zoals een spiraalveertje van een pen andere dimensionale eigenschappen heeft dan een recht stukje verenstaal draad. Op moleculaire schaal met talloos veel van zulke veertjes of andere stukturen werkt dit niet anders.

Of het toeval is weet ik niet (er kan over nagedacht zijn vanuit Stiga) maar een verschil tussen synthetische polymeren in synthetische lijm en eiwitpolymeren in natuurlijke lijm is dat de eiwit polymeren in de lijmoplosing ook complexere strukteren gaan vormen tijdens het drogen na afkoeling.
Spiralvormig en zelfs dubbel spiraal (als bij genen). Ik koppel hier zelf (hypothetisch) de trillingsdempende (opvangende) en tegelijk verende kwaliteit van oude stiga frames, Osp frames en natuurlijk ook mijn eigen frames aan, Dit geeft dan in verhouding goeie controle, en gevoel met een extra versnelling voor harde topspin of smash of als dat laatste hetzelfde is wat meer gevoel , spin en kontrole. Ofwel de typische karakteristiek van oude stiga frames die ook bij de Osp frames terug komt.
De natuurlijke polymeren binden zich denk ik wel natuurlijker aan hout dan pixie dust kan als het in epoxy drijft. Hetzelfde is het dus zeker niet maar deze overeenkomst is er wel en daarmee ook een overenkomst tussen de oude Stiga,s en deze nanocarbon frames.
Bij de eiwitlijmen verdamp het water waar de polymeren (eiwitten) in drijven voor het grootste deel.
Het vochtgehalte is in helemaal droge toestand plm gelijk als het hout (dit duurt weken). Het polymeeraandeel op het totale droge gewicht is dus enorm hoog. Zoveel nano carbon kan natuurlijk nooit aan epoxy toegevoegd worden. Dat is ook nog een verschil dan,
De interactie tussen de houtlagen van een frame wordt door dit soort dingen beinvloedt.
Het verschil wat gemaakt wordt is dus niet herkenbaar als bij een extra hout of composiet laag tussen twee lagen hout maar meer de invloed die houtlagen op elkaar hebben en waardoor de houtkwaliteit bijvoorbeeld beter kan lijken al hoeft dat niet zo te zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Apr 2017, 10:00

Ik vermoed dat de frames wat kwaliteit betreft vergelijkbaar zijn met een van de Stiga jubileum frames.
Daar is wel een en ander over te lezen als je zoekt op "Stiga jubi holzer".
Dat levert dan oa dit op
http://www.tt-focus.de/forum/topic/658-jubilaeumsholz/

Er zijn meerdere series van uitgebracht die onderling nog verschillen. De eerste serie wordt als de beste beschouwd en werd destijds geloof ik ook verspreid door Stiga onder topspelers.
De latere series waren ook hoogwaardiger dan de classic frames maar minder hoog aangeslagen in Duitsland dan die eerste serie.. Ander soort produktie waarschijnlijk.

Spelers in Duitsland die een vervanging zoeken voor een oud stiga frame of Japanse Korbel of Primorac vragen vaak lokale framebouwers (die nog met ambachtelijke natuurlijke lijm werken) om een frame met zelfde opbouw te maken of zelfs een replica van een oud stiga model wat bij deze framebouwer kon en mogelijk nog kan.
http://nebula-blades.de/index.php/gablerie.

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 28 Apr 2017, 16:23

Vandaag ontvangen. Erg mooi frame. Gewicht is 92 gram. Voor dit frame is dit een goed gewicht.
Alser Allround 5
B.H. Xiom Vega Japan 1.8