De Mank Limba MB Special :)

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
benxx
Silver Member
Silver Member

De Mank Limba MB Special :)

Berichtdoor benxx » 02 Aug 2017, 16:07

Na diverse frames van Marc (Mank) getest te hebben heeft hij er uiteindelijk 1 gemaakt wat groot genoeg was naar m'n zin. Groter dan een Re-Impact middenblad (158x158). Zelf bijgewerkt tot die maat en belegd met op de FH een Waran 2,0 en op de BH een Keiler OX. Ik wilde af van mijn verdedigende stijl en door korte noppen op de FH te gebruiken kan ik de ballen makkelijker afslaan en de halflange noppen op de BH dwingen me meer te blokken en slaan in plaats van in te kappen. Het frame, door mij Mank Limba MB Special :) genoemd, voldoet uitstekend met deze rubbers. Het is een stuk stijver en harder dan een Re-Imapct Mephisto en dus wat mij betreft prima om mee te slaan en te blokken. Met de Waran op de FH kan ik zelf ook redelijk wat spin genereren terwijl de Keiler op de BH veel meer variatie biedt dan de lange noppen van weleer. Al met al een geslaagd frame van Marc, ik heb hem al laten weten dat als hij er nog zo een maakt ik hem graag wil overnemen.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: De Mank Limba MB Special :)

Berichtdoor mank » 06 Aug 2017, 12:17

Mooi dat het frame je bevalt. :) .
Ben benieuwd hoe je met die kombinatie op tournooien of in de volgende kompetitie uitkomt.

Voor ik weer frames ga maken moet ik eerst de kosten
van de vorige houtkoop er uit hebben.
Ik wil niet goed geld terug kunnen blijven garanderen en me dat kunnen veroorloven.
Wie interesse heeft een frame of een paar frames te testen kan kontakt met me opnemen.
Via het open forum of pb kan natuurlijk ook.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 07 Aug 2017, 13:26

Ik heb nog wat batjes, plankjes, die voor een zacht prijsje overgenomen kunnen worden varierend van vijf tot dertig euro.
Oa het eerste framepje wat Benn te klein vond,
Prijs overeen te komen na testen en voor eventueel reviewen. Die hangt verder af van hoe een frame oogt, hoe de afwerking uitviel , eigen "onderhandelingsvaardigheid", en gulheid of zuinigheid op basis van de testervaring,
(Meer dan dertig mag altijd :) .)

Het gaat om unieke exemplaren en ik maak ook geen customframes of (alleen) voor mezelf
maar voor verschillende "spelertypes",.
(Spel- of spel-sportstijl is tafeltennis :) ).
Later als ik een frame af heb zijn individueel vaak nog wel (custom) aanpassingen mogelijk qua gewenste gripdikte of bladmaat voor ik een frame toestuur. Iemand die een dunnere grip wil bijvoorbeeld of lichter batje en dan de bladmaat wat kleiner. Soms kan dat soms niet (speltechnisch) afhankelijk ook van spelertype en frame, rubbervoorkeuren etcetera.
Dat beoordeel ik dan en laat wel weten of het kan.
Het gaat dan om aanpassingen die iedereen ook zelf zou kunnen ondernemen..
Dat ligt de een alleen meer dan de ander.

Custombouw kan ik alleen als ik spelers echt ken en regelmatig heb zien spelen
of - tot op zekere hoogte - aanpassingen tov een eerder frame van mij wat iemand getest heeft zonder dat ik die persoon heb zien spelen.
Het gaat ook dan dus weer om een unikum ipv serieproduktie,
Niet op bestelling dus.
"De klant moet hier geen koning worden". :)
.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Aug 2017, 12:27

Reviewen hoeft trouwens niet.. Ik waardeer het alleen als ik feedback krijg. maar dat kan ook per pb.
Als ik wat meer frames verkocht heb kan ik oa weer nieuw balsa hout kopen
om een reserve frame voor Ben te maken. Dat doe ik dan weer wel al zal dat ook geen exacte kopie worden.

Voor wat de zakelijke kant betreft :
Zou ik meer gaan verdienen dan mij bij mijn uitkering is toegestaan (plm 150 euro) dan zou ik kontakt opnemen met het Uwv om er een zakelijk projekt van te maken. Dan moet er alleen nog heel wat water door de maas stromen voor het zover is. .
Het is dan eerstens de vraag of ik dat aankan,
Huidige woonadres is dan niet geschikt
Voor ik aan zo,n winst kom zou ik al moeten investeren in machines en meer.
k verwacht niet dat het Uwv dat mee zou financieren zoals bij opleidingen wel gedaan wordt.
IKomt eerlijk is eerlijk ook bij dat ik er niet veel trek in heb om dit als produktiewerk te doen ipv als vooral hobby,
Wat bijverdienst is alleen ook niet verkeerd al kan ik redelijk rondkomen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 12 Aug 2017, 00:52

Van de frames die ik nog heb zijn er zes met balsakern drie met abachi.
Vooral speeltechnisch gaat het volgens mij om kwaliteitsframes.
Mijjn beste spel van afgelopen twintig jaar, ook qua resultaten,
heb ik tenminste met zelfbouw frames gespeeld.

.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Feb 2018, 05:27

@Benn,

Speel je nog wel eens met de Limba Mb special : -) ?
Kun je het frame inmiddels misschien ook wat graden of raten tussen defensief en offensief ? Ik weet dat dit lastig is als het gewicht veel verschilt maar toch,
Ben benieuwd naar je persoonlijke rating omdat ik het zelf niet getest heb en vergelijkbare frames die ik nog heb ook niet. Ik bedoel dit als rating voor spelertype. Dus offensievere speler of meer kontrollerende, defensievere speler (hoewel elke offensieve speler natuurlijk ook moet kontrolleren).
Daarbij is het jaren geleden dat ik balsa frames maakte en zelf speelde.
Ik heb natuurlijk wel een inschatting (allround plus)
Sowieso vindt ik dit bij Balsa alleen moeilijk omdat ik weinig ervaring heb met balsa merkframes en hoe ze wat dit betreft gerate zijn.
Met rubbers is de batrating van defensief tot en met offensief plus natuurlijk aanpasbaar maar gemiddeld kom je dan ergens op uit. Een off plusrating voor een frame maak je geen defensief batje mee of het moet met twee dikke anti,s bekleed worden (en speelt dan voor geen meter meer. voor wie dan ook).

Mank
Mnpfm
(Momentary non playing forum member).

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 25 Feb 2018, 23:11

We hebben weer een week pauze dus morgen weer tijd voor wat experimenteren. Heb ook nog een fun batje geplakt, dikke balsa (re-impact barath 12mm dik) met Degu 1,8mm op de FH en Materialspezialist Shockwave OX op de BH. Kijken hoe dat gaat.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 27 Feb 2018, 07:41

Gisteren een uurtje met de MB Special gespeeld. Speelt prima met de 999T en Super Anti. Ik kan er hetzelfde mee als de Barricade, hij voelt alleen wat steviger aan. Snelheid is wat hoger, ook niet zo gek gezien mijn Barricade Def -- is volgens mij. Ik schat de snelheid zo in op all/all+. Heb ook al eens met een Yasaka Max Carbon 3D gespeeld en die gaat een heel stukje harder. Vooral bij het schuiven is dat veel te snel, iets waar ik met de Limba MB geen last van had.

Weapon of choice:

Testvehikel:

BH SL Blitzschlag OX

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Feb 2018, 10:49

Die max carbon was wel met ander fh rubber en bh rubber denk ik. Mogelijk lichter fh rubber en lichter bh rubber,
De traagte van rubber telt op bij de snelheid van het frame tot een batsnelheid,
Probeer dan maar eens een frame vergelijking te maken als de rubbers veel verschillen.
Traagte bedoel ik de mate van vertraging mee waardoor de dwell toeneemt,
Hoe langer de dwell deste meer vertraagd de bal als er geen zwaartekracht in het spel is of andere kracht.
Dus bij passief blokken met verticaal batje en geen spin in de aankomende bal.
Zit er wel zpin in de aankomende bal dan wordt er een deel omgezet in een versneling van de bal waardoor de balstuit ook in richting gaat afwijken omdat er een verticale of zijwaartse snelheids component bijkomt. Die wordt in zo,n geval relatief groter tov de horizontale component als die snelheids component (de inkomende snelheid, impuls) laag is.
Daarom kan een trage spinbal extra omhoog wegschieten qua hoek vanaf je batje.
Als je snelheid als eigenschap toedicht aan frames of rubbers ipv het bij batjes en dus de praktijk te houden is dit niet te bevatten. Ander rubber beinvloed de batsnelheid, de ervaring.
Als jij dit frame nu met globe 999 T (als batje) zonder tuner speelt en je rate het als all, all+ dan zit het denk ik eerder bij qll + off - met esn rubbers.
Het verschil met de barracuda wat je ervaart vermindert nu ook door het sterk vertragende effect van de rubbers voor beide frames in verhouding tot de lage versnellingsmogelijkheden bij balsa frames vanuit het slingshot effect. (het sweipje wat je met een dun sterk elastisch maar wat flexibel frame kunt geven.
De composiet van de max carbon geeft een harde buitenlaag aan dat frame die dit vertragend effect van de rubbers ook vermindert. De rubbers buigen als bekleding ahw mee met de buitenlagen van het frame of niet als die niet (minder) buigen door komposiet of hardhout. Het slingshot effect wordt door composiet ook vermindert maar het vergt een langere altijd volle slag om dit te benutten. Dat maakt dat als je met een abachi limba frame in tijdnood komt voor een volle slag (door weinig tijd en of door hier -nog- meer tijd voor nodig te hebben) en die swiep van het frame niet goed weet te benutten of kunt benutten
het versnellen te kort schiet en de bal terug altijd een lagere snelheid heeft want de vertraging door de bekleding is dan groter ook doordat het frame wat flexibel is. De flex werkt dan dempend. Hetzelfde effect heb je bij het vissen met een hengel.
Werpend benut je de hengel als verend zweepje (een swiepend ding, kinetische hefboom) terwijl met vis aan de haak de dunne lijn heel blijft omdat de hengel dempend werkt op de actie van de vis die van de andere kant komt dan de werpaktie door de werper.
Een hengel heeft daarom een zekere stijfheid (elastische sterkte) maar ook flex (de mogelijkheid te kunnen buigen) nodig. Zowel voor het opvangen van de klappen als het ver wegzwiepen van een werpgewicht, Alleen het lijntje moet je er bij tafeltennis bij denken om de bal als aan een lijntje te hebben en als dat lukt komt de controle ook.
Divisiespelers die met all + abachi limba frames knalharde topspins kunnen spelen kunnen zo,n frame hiervoor efficienter benutten en hebben er relatief weinig tijd voor nodig.
Hun techniek bij het omgaan met zo,n batje is gewoon wat beter ontwikkeld dan bij spelers die in de lagere klassen uitkomen, Daarom spelen ze ook een paar klassen hoger natuurlijk.
Balsa frames zie je in de hogere divisie dan ook minder en bij de internationale top helemaal niet meer. Komt ook omdat de max dikte spons rubbers minder optimaal te benutten zijn. Ook het versnellend effect van de slag speelt het rubber een rol bij.
Met balsa frames versnel je meer door een hogere batsnelheid naar voren toe. De inkomende snelheid neemt dan relatief tov het batje toe alsof er een muur op je afkomt waar je een bal tegenaan gooit. Als die muur ook nog goed stuitert lijkt het alsof de bal versnelt wordt uit de stuit terwijl de muur gewoon richting bal beweegt zoals de bal richting muur doet en beide tov het gemeenschappelijk zwaartepunt waar de stuit gaat plaats vinden. Dat is iets anders dan het versnellen uit dat slingshot effect. Andere component van de slag. Per type frame is de ene component beter dan de andere of beter te benutten, de techniek wat anders etc terwijl de balsnelheid wel hetzelfde kan zijn.
De stuit is zowel de bal die stuit als het batje wat stuit. De bal "stuitert" alleen meer want is veel lichter.
Beetje natuurkundig theretisch misschien maar het zou toch raar zijn als die theorie niet wat bij de tt praktijk zou aansluiten. Waarvoor bestaat die theorie anders ?

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Feb 2018, 13:35

Ps,

Bovenstaande is wat verwarrend en dat komt omdat ik het woord impuls vermeed met de onbewuste gedachtte dat dit een moeilijk woord is voor hier,
Impuls is de eigenlijke mate van beweging.
Heel simpel : stel je een bal A voor die sprekend op een pingpongbal lijkt maar dan massief of met water gevuld. Bal B is een gewone pingpongbal.
Welk geval is de mate van beweging (de impuls) meer als de snelheid op het oog gelijk is ?
A natuurlijk, De impuls is in geval A dus veel hoger omdat de Impuls van B een lichte impuls is die even snel is.
De impuls zie je alleen niet maar merk je pas als een van de ballen op je batje zou komen.
Voorafgaand aan de botsing is er nog geen impuls behalve van eerdere botsingen met energielevering, .
Die impuls ontstond toen de tegenstander de bal opgooide en opsloeg en de impuls daaruit voor zover de bal die meeneemt is voelbaar als je het batje gewoon stil houdt als bal of impuls (behalve wat de bal onderweg verloor door de aerodynamica),
Zelf kun je je batje natuurlijk ook een mate van beweging geven richting de aankomende bal als mate van beweging, Mate van beweging is in feite niks anders dan de bal zelf.
Het kan alleen ook iets anders bekeken en is wat subtieler dan,,

Bij botsingen is de snelheid tov het gemeenschappelijk zwaartepunt van de massa,s. (1 en 2) de relative snelheid. Die maal de afzonderlijke massa,s 1 reso 2, Dan optellen heb je de totale botsingsimpuls. Massa bal plus batje is de systeem massa.
Het gemeenschappelijk zwaartepunt van een zwaar batje en lichte bal
ligt dan in verhouding altijd vrij dicht bij het batje tussen het batje en de bal en beweegt mee met het batje richting bal voor het batje uit. Of het frame want het rubber is bij de aankomende botsing een min of meer elastisch medium tussen frame en bal voor wat de lineaire component van de impuls, de snelheid betreft.
Elke slag mik je dus eigenlijk op het raken in het systeemzwaartepunt van batje en bal.
Daar zit je concentratie in praktijk ook meer dan bij de bal zelf ahw al gericht op de aankomende botsing,
Dan heb je de botsing waar de impuls komponenten samenkomen inclusief de rotatiecomponent.
De topspin als impuls maakt ook deel uit van de bal als mate van beweging.
Geval A ziu de soin ook hoger zijn bij zelfde rotatie, ,
Ligt er alleen wat aan hoe je het woord spin gebruikt.
Voor de rotatie of voor de bal zelf.
Bij zelfde rotatie in gevallen A en B (zichtbaar bij een multi gekleurde bal bijvoorbeeld en dan beide gevallen gelijk) is dan de spin hetzelfde omdat het er gelijk uitziet of in geval A hoger omdat de bal massief is en dus zwaarder ?
Naturkundig zijn daar verschillende woorden voor, Vergelijkbaar met snelheid en impuls. De mate van rotatie is in geval A natuurlik weer aanzienlijk hoger.
Bij de botsing op het batje en met het batje en frame (een rubber werkt ook wat als elastisch medium tussen frame en bal) is niet alleen de massaloze rotatie van belang.
Ik denk dat die snelheidscomponent waar ik het over had niet bestaat maar dat het meer om een hoekverandering van de drukopbouw in de spons gaat,
De bal komt dan onder een andere hoek uit het batje en de botsing verliest tijdens het balcontakt wat spinenergie voor die druk opbouw, Een topspinbal voelt dan ook zwaarder, Uit dat verlies is er dan een winst aan snelheidsenergie, Totale impuls en energie kan hierbij prima behouden blijven, Die gelden in de natuurkunde bij mijn weten niet per component apart , lineair en rotatie. Het is uiteindelijk allemaal mate van beweging en die moet behouden blijven (volgens de natuurkunde) energie levering daargelaten en aerodynamische invloedden ook.
Een stuit is behoorlijk komplex dus als er spin bij komt net als bij tafeltennissen. Spin en snelheid zijn meer componenten van de bal, op elk moment, Tjdens de stuit ben je dat even kwijt en komt de bal weer tevoorschijn, Mij inntersseert het vanuit mijn werktuigbouwstudie wel wat er bij die stuit precies gebeurt, Daar kom je visueel niet echt in maar je voelt het wel wat al spelend. Zo voelt een topspinbal vaak zwaarder aan.
Wat er dan allemaal gebeurt en hoe je dat wat kunt voorspellen door andere framebekleding ander frame etc, Op basis van ervaring is dat wel te doen maar er bestaan ook alle mogelijke natuurkundige theorien die mij ook wel fascineren want het is uiteindelijk natuur toch ?
Natuurkundig tenminste, biologisch niet. Biologen houden zich met andere natuur bezig.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Feb 2018, 15:16

Ben,

Je ging terug naar die carbospeed die je nog in herinnering hebt neem ik aan.
Door dat te doen terwijl daar heel andere rubbers op zaten ontstaat een scheve vergelijking.
Je vergelijkt dan batjes in je ervaring (de herinnering) en de invloed van het rubberverschil verwaarloos je - onbewust - als het over de frames gaat.
Met de snellere rubbers wordt dan het carbo frame in je herinnering meer sneller tov de Lmb special. Het verschil blaast op omdat de batjesschaal , je denkruimte om het frame in te raten tussen de Baracuda en de carbospeed vervormd is door het verschil in rubbers. De Mlb special rate je dan trager tov de carbospeed omdat je batjes vergeleken hebt qua ervaring en frames rate uit die ervaring.
De barracuda is als een echt defensief frame gerate.
De Lmbv spexial komt nu in verhouding dichter bij het defensieve frame uit omdat de carbospeed zoveel sneller lijkt dan beide frames waar je nu anti en globe 999 t op hebt, Die frames spelen allebei natuurlijk enorm traag met zulke rubbers (als batje nu weer, frame met rubbers).Zo kan ik voortdurend rubers erop plakken ,,,batje of eraf halen,,,,frame A rubber B..Gewoon typend en iedereen raakt dan in de war door die rubber en frame spin en snelheidsratings maar die heb ik niet bedacht,.

De vraag was hoe je de Lmb-special rate tov die barracuda.
Je hebt dan al een derde ervaring nodig om een schaal te krijgen of de schaal van dr neubauer hanteren maar ook dan heb je eerder al een tweede frame moeten spelen voor een schaal, Anders zit je voor de rating van de Mlb zonder schaal. Net als celsius-schaal met nul graden als vriespunt en 100 als kookpunt van water. Hoe warm badwater is valt dan pas te raten, meten en in een cijfer uit te drukken.

Daarom haalde je die carbospeed erbij maar ik vroeg om speltypegeschiktheid niet om snelheidsrating.. Binnen de zelf gecreerde schaal om het frame te raten gebruikte je nu meerdere rubbers voor verschillende ijkpunten aan weerskanten, de defensievere kant en de offensievere kant,,

Ik zat met off - ook te hoog (maar realiseerde me dat al wat) omdat ik dan de grotere bladmaat geneigd ben te vergeten,
Ik speel meestal met kleinere bladen en dan zou verder hetzelfde frame wel eerder off - zijn dan allround qua speltype geschiktheid, Nu is de eindsnelheid bij volle slagen wat hoger en de basissnelheid wat lager.
Volle slagen zijn in tijd ook iets trager en moet ook voor optimale versnelling,
Met lichtere rubbers kom je daarvoor minder snel in tijdnood en kun je dus vaker versnellen en ook aanvallender spelen al is de eindsnelheid bij maximale versnelling voor topspin dan lager,
Je kunt je - als terzijde - nog beter op gevoel en intuitie verlaten dan op een schaal voor snelheid en dan die als rating voor def tot off +.
Dat zijn echt speltype ratings zelfs bij Schöler Micke en dat kan los van de snelheid en spinratings die hier niet voor nodig zijn ook op basis van ervaring met framebouw en zelf spelen en testen dus prima,,
Sorry dat ik er zo op doorga maar ik wou dat punt echt een keer maken.
Stiga off bijvoorbeeld had vroeger als rating met snelheid of flex cijfers totaal niks van doen, Bestond volgens mij niet eens,
Het kan best zijn dat die hele cijfertjes buisiness gewoon van de verkoper komt, Een importeur die er ooit mee begon of posno sport wie weet,
De off def en all rating is van stiga. Zo zal Tibhar ook wel iets van een rating hebben of anders wel wat uit de teksten te halen. Die komen vaak weer letterlijk al dan niet vertaald terug bij Sch:oler Micke en andere importeurs en verkopers. Frames schat een ervaren speler of verkoper ook zonder spelen al redelijk goed in en rubbers ook wel wat. Dan gaat het om gevoel als gewicht hardheid, elasticiteit, souplesse van toplag tov spons, frame dikte, bladmaat, gewicht, geluid bij kloppen, buiging en buigsterkte. Dat soort dingen lees ik dus ook liever in reviews omdat ik daarmee wat kan vor het maken van een nieuw batje met een frame of rubbers door wat bij te kopen en iets te vervangen of een heel nieuw frame te kopen of te maken passend bij een type rubber of andere bal zelfs. Dan zou ik de plastic bal alleen eerst moeten testen en dat kwam er nog niet van,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Feb 2018, 00:28

Bedankt voor je rating nog trouwens.
Er bestaat alleen een soort snelheid waarbij je de energie (of impuls denk ik nu toch) komend van de tegenstander die de bal versnelt heeft beter of minder goed kunt benutten als je eigen balsnelheid. (afhankelijk van batje of frame meer of minder dus)
De gegeven snelheid (of impuls of energie ?) ahw meer of minder goed kunnen terugkaatsen net als met ln topspin weerspiegelen zodat die als backspin terug komt zonder dat de rotatierichting echt verandert,. Chinese rubbers en anti,s zijn wat dit betreft veel minder. Daarmee vermindert het verschil tussen de barracuda en de Lmb special denk ik in je ervaring van de batjes,
Tegelijk ervaar je het verschil tussen die twee tov de carbospeed waarschijnlijk als groter door de andere rubbers toen . Kan me vergissen natuurlijk want ik weet niet wat je op dat frame had maar zo,n soort frame is in dat benutten van de aangeleverde impuls juist erg goed en met rubbers die minder impuls opslokken nog beter.

Ik gebruik niet het woord energie omdat bij alle eerdere slagen in de rallye (incl eigen slagen) ook energie geinvesteerd is voor balimpuls soms met meer versnellingen achter elkaar, die de impuls steeds wat verhogen,
Met energie van de tegenstander gebruiken (ipv de balimpuls) zou het nooit om meer slagen dan de return van een serve kunnen gaan.