Butterfly Garaydia T5000

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Danny1973
Gold Member
Gold Member

Butterfly Garaydia T5000

Berichtdoor Danny1973 » 02 Nov 2017, 22:59

In een opwelling met iemand een frame geruild tegen zijn Butterfly Garaydia T5000 88 gram flared. Eigenlijk was ik van plan om het voortaan bij volledig houten frames te houden, aangezien ik daar het meeste gevoel bij heb. Toch had ik stiekem weer even de goede hoop dat een snel en stijf carbon frame minder belastend zou zijn voor mijn schouder.
Ik heb mijn Donic Blue P2 erop geplakt, rubbers met voldoende tempo en spin maar ook een geode controle. Helaas ben ik er na twee trainingen alweer achter dat ook dit carbonframe het niet is voor mij.
De Garaydia T5000 is een heel mooi en goed afgewerkt frame. Ik hou van het houten handvat zonder vreemde kleurtjes, gewoon hout zoals het hoort. Zonder rubbers merk je al dat het blad heel stijf is. En na het plakken van de rubbers voel je de hoge snelheid.
Met forehand contra inspelen is het batje nog redelijk goed te spelen. Minder vlakke vluchtbaan dan ik had verwacht. Toch gingen in het begin meer ballen over tafel dan normaal. Het probleem kwam helemaal met spinnen. Als je de bal niet goed raakt vliegt de bal omhoog of tegen de muur, maar in ieder geval niet in de buurt van de tafel. Als je de bal lekker vol raakt sla je de meest fantastische spinballen. Echt hard, en met heel veel effect.
Met backhand was de controle iets beter, mede door mijn iets dunnere 1.8mm rubber. Contra ging goed, en openen ook met veel rotatie. Actief geslagen blokballen zijn extreem hard.
Echter in een oefenpartij merk je dat het batje heel gevoelig is voor inkomende spin / effect.
Voor mij heel leuk om eens mee te spelen, en het is echt super om mooie aanvalsballen te slaan. Harder en mooiere spinballen heb ik niet eerder geslagen. Voor een actieve aanvaller een mooi frame om eens te proberen, maar in het passieve spel lastig te beheersen. Het frame is sneller en minder gecontrolleerd dan de Zhang Jike SZLC.
Frame is inmiddels alweer verkocht, maar er komt binnenkort toch nog een extra carbon test frame aan, maar dan wel wat trager.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 84 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max

Timo B.
Silver Member
Silver Member

Re: Butterfly Garaydia T5000

Berichtdoor Timo B. » 05 Nov 2017, 08:48

Kan me jouw verhaal helemaal voorstellen Danny. Heb een aantal jaren geleden (bijna) alle frames gehad uit de Butterfly Timo Boll-serie gehad. Het lekkerst vond ik de ZLC, die ik ook het langst heb gehad. Iets minder vond ik persoonlijk de ZLF (niet stijf genoeg naar mijn zin), de W5 en W7 bevielen totaal niet, waarschijnlijk omdat ik niet gewend ben aan spelen met volledig houten frames. Later de T5000 ook nog gehad en wat je al aangaf een erg oncontroleerbaar frame, waar je wel de meest heerlijke harde en vlakke spinballen mee kunt slaan. Voor mij veel te snel in ieder geval!
Butterfly Tiago Apolonia ZLC
FH: Butterfly Rozena 2.1
BH: Butterfly Rozena 2.1

Docos Leiden | 3e klasse West

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 05 Nov 2017, 11:09

Ondanks dat ik geen echte Butterfly liefhebber ben, inmiddels ook een redelijke hoeveelheid vreschillende frames gehad. Viscaria, Lie Shiwen ZLF, Ai Fukuhara ZlF, Boll Spirit, innerforce UlC, innerforce zlc, Zhang jike AlC. De T5000 is veruit de snelste die er tussen zat. Ik ben zelf meer gewend aan houten frames, waarbij de OSP Virtuoso het frame was waarbij ik na een lange zoektocht met verschillende frames, een goed en constant frame had gevonden. Later heb ik een seizoen met de Ai Fukuhara Zlf gespeeld, waarvan ik achteraf het meeste gevoel had voorzover ik ervaring het met Butterfly. Ik denk dat het enigzins logisch is waar hout vaak iets softer en meer flex heeft dat de wat minder harde ZLF laag wat beter past dan de ALC, ZLC en T5000 versies.
Toch vraag ik mijzelf ook wel eens af of Butterfly niet heel veel van hetzelfde verkoopt, met weer een nieuw kleurtje handvat, en de naam van de ster van dit moment.
Al met al ben ik toch wel blij om regelmatig wat Butterfly frames te hebben gespeeld, want het is wel echt een andere ervaring als een gemiddeld houten frame.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 05 Nov 2017, 12:11

Toch vraag ik mijzelf ook wel eens af of Butterfly niet heel veel van hetzelfde verkoopt, met weer een nieuw kleurtje handvat, en de naam van de ster van dit moment.
Denk dat je hier absoluut een punt hebt.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1376

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Nov 2017, 16:33

Danny,

Als je een constant gevoel hebt met iets zegt dat nog niet dat het ook constant is.
Tafeltennissen of een frame is meer dan alleen het subjektieve gevoel wat je met een frame hebt. Dat kan bijvoorbeeld best goed zijn tijdens trainingen terwijl er in wedstrijden toch problemen ontstaan die met het frame te maken hebben,
Het blad is bij zo,n Virtuoso frame min of meer de constante en geeft ook blijvend een goed gevoel. Geen probleem zo degelijk als maar zijn kan. Het wordt ietsje zachter misschien maar voor de dwell is dat vrijwel verwaarloosbaar en het verbeterd het gevoel denk ik zelfs wat als het goed is ingespeeld..
Flex en dus stijheid ook en dwell zit meest bij de gripzone en onder de griphelften het bladsteeltje.. Dat is de flexzone.
Als de dwell toeneemt door een grotere bladamplitude voel je dat niet echt.
Je merkt het eventueel aan meer ballen over tafel , moeite met snel bh tikken etc en kunt dat tot op zekere hoogte met rubbers aanpassen. Dat gaat alleen te gradueel om op te vallen ook omdat de rubbers tegelijk veranderen en een keer vervangen. Dan pas je de rubbers ook al wat aan op het frame als dat wat veranderde zodat het wat gecompenseerd wordt maar toch altijd wat anders blijft,
Echt merken zou je het hooguit als je hetzelfde frame in een gebruikte staat en nieuwstaat zou kunnen testen tijdens één training met liefst zelfde rubbers. Twee jaar speeltijd in een enkele training comprimeren wil alleen niet.
Fabrikanten kunnen dat wel simuleren met speciale machines voor duurzaamheidstesten.
Zo is ook de constantheid van een frame of rubber in principe wel te testen.
Als zelfbouwer kon ik dat natuurlijk niet doen maar ik heb wel een soort intuitie ervoor ontwikkeld.
Zo weet ik dat ik niet een balsa grip moet maken op een dun houten blad.
Het bladsteeltje zou dan breder moeten en dat kan ergonomisch maar tot zover.
Bij een dik genoeg balsa blad en voor een speler die met lichte rubbers speelt (lange noppen) kan het eventueel wel
dankzij de dikte van ook het bladsteeltje. Dat is daardoor al zoveel stijver dat de dwell en de stijfheid minder van de griphelften afhankelijk zijn. Die worden veel minder belast en dan kan balsa soms wel.
Bij mijn type verlijming krijg ik alleen veel te offensieve en zware frames als ik balsa frames zo dik maak als rendler bijvoorbeeld doet.
Of hol en hard bij vergelijkbaar zacht balsa. en dan zelfde gewicht, Daarom kan ik niks met balsa griphelften als bij de rendler frames.. . Dat is vooral aanvoelen en ervaring opdoen en door de ervaring het meer aan gaan voelen.
Framebouw ervaring is wat dat betreft dus nog wat anders dan speelervaring. De meeste framebouwers kombineren dit
Hetzelfde doet zich ook voor bij vergelijking tussen carbon en gewoon hout.
Ook dan verhoogd het carbon door de positionering aan de buitenkant van het blad aan weerszijden van de kern de stijfheid van het steeltje al enorm. Er kunnen dus goed relatief lichte griphelftjes op omdat ze weinig belast gaan worden als het steeltje al vrij stijf is van zichzelf. Blad griphelften, speelkarakteristiek, duurzaamheid ervan en verlijming hangen dus altijd samen en geen enkel frame speelt constant hetzelfde.
Om een dun houten frame konstant genoeg te laten spelen moeten de griphelften de wat hogere belasting dus voldoende aan kunnen of je moet na een half jaar met een nog flexibeler houten frame genoegen nemen.
Het gedraagt zich gewoon anders tijdens dat halve jaar dan een frame met composiet blad en anders ook afhankelijk van de griphelften die zijn gemonteerd,
Gevoel met frames door framebouw ontstaat ook door het bewerken van verschillende houtsoorten, Hoe abachizaagt en snijdt of balsa of notenhout, Dat is een wereld van verschil.
Dat zegt natuurlijk veel over de sterkte . de duurzaamheid van de elasticiteit bij frequente belasting en toepasbaarheid in een konstruktie,.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 05 Nov 2017, 20:17

Qua handvat ben ik overigens geen van van de kleurtjes die Butterfly vaak gebruikt. De Garaydia serie is wat dat betreft een mooie uitzondering met zijn mooie houtkleurige handvatten.
Op dit moment is de Timo Boll ALC volgens mij weer helemaal een hot item. Op mytabletennis.net is er na zijn goede prestaties weer veel vraag en aanbod naar dit frame. Een duidelijk voorbeeld van het effecect wat een bekende naam doet voor Butterfly.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Nov 2017, 01:26

Butterfly richt zich markttechnisch op het topsegment frames met de composiet frames.
Met houten frames doen ze dat bij mijn weten en ervaring niet.
Dat doen maar weinig merken omdat composiet een high tech uitstraling geeft.
Gratis reklame.
De bereidheid hogere bedragen te betalen is daardoor vooral in Europa en de Vs groter.
In china is dat veel minder omdat chinese spelers lang met houten frames doorspeelden en de algemene kennis op tafeltennisggebied bij spelers is ook gewoon veel groter.
Chinese komposiet frames zijn dan ook relatief goedkoop en de top houten frames relatief duur,. Andere markt.
De kwaliteit uit een frame halen is nog een kunst op zich. Ik zal niet beweren dat ik uit een houten frame kan halen wat een eredivisiespeler er mogelijk uit kan halen. De gemiddelde derde divisie speler durf ik nog wel aan omdat ik technisch niet minder ben daarna wordt het meer speculatief,. Dan wordt ik een minder betrouwbare testspeler.
De kwaliteit moet er alleen wel in zitten om die eruit te kunnen halen en als die erin zit daagt een frame volgens mij ook uit om te leren het eruit te halen, en dat dan ook bij andere frames beter te kunnen.
Een frame kan in mijn ervaring ook goed zijn maar te makkelijk en lekker bij het open spel.
Dan mist het scherpe voor de wat extremere slagen en situaties tijdens een wedstrijd.
Het minder makkelijke moet je dan weten op te vangen met goed voetenwerk, handelingssnelheid flexibele techniek.
Dat varieert ook allemaal van persoon tot persoon dus objektief wordt het toch nooit. Niks is objektief.
Tegelijk kan ik er hier en in het algemeen wel naar streven zo objektief mogelijk te zijn in mijn beweringen.

.

.