Osp Ultimate II

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Osp Ultimate II

Berichtdoor mank » 08 Jan 2018, 19:29

Bij mytt net las ik over een nieuw Osp frame wat voor deze of gene best interessant kan zijn.

http://tabletennis-pingpong.equipment/c ... blade.html.

Mijn impressie (zonder er mee gespeeld te hebben)

Het lijkt er op (met nadruk op lijkt) dat ze de dunne hardhouten kernlaag van de Ultimate hebben vervangen door een iets dikkere kern van abachi. De drielaags kern is dan qua opbouw vergelijkbaar met Clipper en zelfde houtsoorten.
De lagen onder de toplaag zouden wat harder kunnen zijn als bij eerste Ultimate en zelfde als bij de Osp Martin ( op de kleur afgaand). Waarschijnlijk dan noten of mahonie. Dit komt dan ook overeen met wat ik las aan reviews.
Dunner dan clipper dus nog wat elastisch frame met harde tussenlaagjes die door het hogere gewicht de balfsprong wat hoger maken bij topspin maar die het ook mogelijk maken te wisselen naar een harde tik waarbij de dwell kort blijft

De griplaagjes tussen de dikkere zachte abachi lagen in de griphelften en het blad lijken iets dikker te zijn dan bij eerdere frames.
De momentbelasting op de abachilagen in de grip wordt dan wat bij het dunne voetje weggehaald en beter verdeeld in griplengte richting.
Minder hoge piekbelasting en het frame wordt duurzamer qua spelkarakteristiek. Het frame wordt hier ook Iets strakker van als bij de alser griphelfen maar dan subtieler.
Lijkt me een frame wat voor een brede groep van aanvallend ingestelde spelers vanaf plm tweede klas niveau (?) interessant kan zijn en een prima aanvulling nog in het assortiment. Dikker blad dan de andere frames.
Dit is als aanvulling bedoeld bij de reviews (waar vast nog meer van komen) en dus alleen mijn impressie van de bouw op het oog gecombineerd met wat ik las bij mytt.net.
De verlijming (lamination) is ook wat aangepast maar hoe is niet zichtbaar . De variatiemogelijkheden zijn wat dat betreft schier eindeloos. (met de persdruk, perstijd, lijm recept, viscositeit, etc)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Osp Ultimate II

Berichtdoor mank » 09 Jan 2018, 04:17

Ik heb trouwens altijd nog wel een soort kriebel bij het zien van Osp frames als dit frame.
Zelfs nu ik niet meer speel krijg ik dan weer zin om te gaan tafeltennissen of gewoon zo,n frame te kopen.
Dat laatste doe ik natuurlijk niet maar die neiging kreeg ik wel even..
Door omstandgheden gaat dat spelen alleen niet en de kriebel is ook wel leuk om te houden.
Eraan toegeven zou die weg zijn en ligt het hier te liggen.
Zonde van het hout en de moeite van het maken :)
Mijn eerste Osp was volgens mij een van de eerste Virtuoso + frames nog voor dat model aangeboden werd.
Osp frames hadden toen nog helemaal geen versterkingslaagje en dat frame lag me daardoor
en door mijn keus toen voor een chinees fh rubber, niet zo.
Later nog een Osp Martin gespeeld maar die was me wat te hard en offensief met twee tensors ..
De bouwkwaliteit bespeurbaar in het speelgevoel en met de afwerking als bonus is alleen subliem
ongeacht welk Osp frame,
Dit frame zou me meer liggen doordat het variabeler te spelen is.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Osp Ultimate II

Berichtdoor mank » 09 Jan 2018, 23:21

https://www.mupload.nl/img/cs1jgs.png

Als je de reviews leest is de vergelijking met de ultimate best verwarrend.
Dit schema laat zien hoe de lagen volgens mij in het frame zitten,
De hardere lagen onder de buitenlagen liggen overdwars wat nerf richting betreft.
In die richting is hout op zijn sterkst en de satbiliteit is dan ook beter.
De hardheid van het speelgevoel in de hand is niet zo veel groter omdat de nerfrichting niet onder de griphelften doorloopt.
Daardoor voel je de extra hardheid van de balstuit niet zo en de buigsterkte is er ook niet of nauwelijks mee verhoogd.
Sterker nog het hogere gewicht van die lagen zonder noemenswaardige treksterkte in griprichting (dat komt op de langslagen terecht als belasting de dwarslagen zouden afbreken) geeft wat meer traagheidsweerstand die de langslagen (in griprichting)
meer belast en het frame wat trager doet voelen als dit de enige verandering zou zijn tov de ultimate 2. Je versnelling van het frame wordt voor wat het blad betreft iets vertraagd en het hele blad is dan trager tov de grip. Dat ervaar je als extra traagheid van het frame door dus de extra massa van de sperlagen onder de buitenlagen die dat ook extra moeten "trekken".
Is het frame al op hoge snelheid voor een harde tik dan komt de impuls van die zwaardere hardere tussenlagen wel goed en sterk door en dan smasht het ook prima en met en harde tik qua geluid.
De extra zachtheid komt alleen vooral van de wat dikkere en zachtere kern. Die maakt dat alle lagen eromheen wat flexibeler reageren op de bal dan bij de ultimate en dus ook wat zachter meer clipperachtig.
Verder is het natuurlijk vooral pasende rubbers vinden om een comfortabele balafsprong te krijgen waardoor je met zo,n frame gevarierd kunt spelen zoals in de Osp wervingstekst. Vor het topspin spelen kan die bijvoorbeeld enorm fijn zijn maar voor het smashen en blokken dan te hoog. Dan kan het lonend zijn het jezelf met topspin wat moeilijker te maken (waarmee de kwaliteit van de tpospin en de variatie vaak alleen maar toeneemt) om het smashen contra, blok en topspin overnemen dicht bij tafel te verbeteren. ergonomisch makkelijker en comfortabeler en ook minder missers door het niet goed de bal vlak kunnen houden.
Dit frame zou ik wat rubbers betreft ook geen al te hoge balafsprong kiezen. Niet nodig voor topspin lijkt me en tegenwerkend met vlakke slagen en taktieken. Dat geldt wat mij betreft min of meer voor alle osp frames maar mijn topspin was voor mijn niveau ook altijd bovengemiddeld (waardoor ik de moeilikheidsgraad wat hoger kon leggen voor het op tafel brengen van de openingstopspin op backspin en daarmee de kwaliteit van alle topspins en vrijwel alle andere slagen wat kon verbeteren
,