OSP Expert/Custom grip Alser

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mepper59
Silver Member
Silver Member

OSP Expert/Custom grip Alser

Berichtdoor mepper59 » 13 Jan 2018, 17:17

Mezelf een eindejaarsbonus kado gedaan. Na de Virtuoso met klein blad (157mm)en Alser grip heb ik besloten om toch met de "normale "Expert(160 mm) te gaan spelen, maar wel met mijn geliefde Alser grip. Als het goed uitpakt zal de grip de relatief hoge flex iets temmen en de balans meer naar neutraal brengen.
Verder heb ik gewoon meer marge als ik onder druk sta door het tragere frame.
De tenergy 25 past prima, ik kan makkelijk switchen tussen direct spel en varieren met bol/vlak spinnen.
Het voelt als mijn oude stiga alser /allround maar met meer power, spin en gevoel/controle.
Op naar de 1e klas! :)
OSP Expert / custom Alser grip
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: OSP Expert/Custom grip Alser

Berichtdoor mank » 14 Jan 2018, 13:31

Gefeliciteerd. :)

Je vraagt bij Osp dan om een alser Grip ?
Met zelfde laagopbouw kun je de uitvoering natuurlijk ook custom laten varieren,
De ene laag wat dikker en andere wat dunner kriijg je dan meer of minder verschil
met de standaard Osp frames qua sppeelkarakteristiek, Meer abachi maakt het frame zachter en wat meer "muted".
Gemoedelijker.
Griphelften en daarmee het hele frame worden dan ook wat lichter met zelfde bladgewicht dus komt
de frame balans wat verder van het handvat.
De eerste laag is bij de alser grip al meteen abachi als bij het Osp frame wat ik
destijds van Osp kreeg. bij de introduktie. Dat was een Virtuoso met dikkere kern .
Helaas door mij vernaggelt Toen ik de grip wou aanpassen kwamen de fineerlagen van het blad los.
Van de kern heb ik daarna nog wel een heel leuk frame gemaakt. en lang mee gespeeld tot een ander het frame overnam,
Een van mijn beter geslaagde pogingen maar toch wel jammer,
k wou dus een soort alser opbouw maken maar wel de Osp dekschalen weer gebruiken.

Eerste laagjes abachi zijn in principe dus zelfs zachter als bij de standaard grip.
Alsergrip heeft nog drie harde lagen en nog twee abachi, Totaal zes lagen,
Met totaal twee dikkere hardhout lagen en twee achachi kan ook nog.
Een kant een griphelft met drie lagen en andere kant vier kan ook.
Dan wordt het een asymmetrische grip en dat bevalt mij altijd goed.
Beetje meer risico op kromtrekken maar in praktijk valt dat mee en het blad trekt niet mee krom
De gripvorm staat natuurlijk los van de construktie.
De afwisseling van lagen geeft versnellingen en vertragingen.
Met meer lagen meer versnellingen en vertragingen maar minder opvallend,
Net als bij fietsen, Met tien versnellingen meer versnellings en vertraginsmogelijkheden met schakelen dan bij vijf
maar per stapje ook kleinere verschillen.
Hoe meer lagen des te meer lineair spelend gaat het aan voelen omdat het schakelen minder merkbaar wordt.

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 14 Jan 2018, 20:56

:) Dankjewel.
Ja ,ik vraag dan specifiek om een klassieke Alser grip, en die maken ze perfect. Verder is dit frame aan de lichte kant met ongeveer 85 gram en dat samen met de grip geeft een stuk neutralere balans.
Heb vandaag 2 uur getraind met mijn teamgenoot/thuis en het voelt als gewoon. De vorm en de demping/versnelling van de grip/frame zijn voor mijn spel prima geschikt.Spinnen gaat heel makkelijk, zowel bol als vlak met de T-25, en het wat grotere blad geeft meer flex dan de V. En iets meer power bij wat verder weg van de tafel.Hij is nog wel iets bouncy, maar dat wordt ook wel minder over een maandje of 3. De Tenergy 25 is behoorlijk spinongevoelig ,dat heft het bouncy ook al iets op.
Kortom, ik ga d,r lekker mee meppen!
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Jan 2018, 00:29

Als het goed is heb je nu het beste van twee werelden en speel je volgend seizoen of seizoen daarop een klasse hoger :) .
5,4 tegen 5,7 mm bladdikte is verhoudingsgewijs (of procentueel) best veel omdat de Virtuoso ook al niet zo dik is,.
Dit verschil ontstaat hoofdzakelijk door een dunnere kern denk ik.
Mogelijk kun je dat zien aan de zijkant ?

I

mepper59
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor mepper59 » 16 Jan 2018, 11:36

;) Dat hoop ik wel na jaren zoeken...., dat was wel de insteek om dit frame te nemen.
De kern is inderdaad wat dunner dan de Virtuoso, volgens de data kaart 5.46 mm, dat is aan de dunne kant vergeleken met mijn andere Expert, die is 5.52 met een kleiner blad. Ik heb nu bewust het standaard blad gekozen om genoeg flex over te houden in combi met de Alser grip.
maar daardoor is het gewicht/balans weer wat neutraler, zeker met zware rubbers.
Gisteren weer getraind en speelt "gewoon" . Voelt als mijn oude Stiga Alser maar dan met meer power en wat harder/direkter.
tenergy 25 1.9
tenergy 25 1.9
elorating 1345

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Jan 2018, 19:17

Kern bedoelde ik de middenlaag van het blad en laminaat mee.
Blad is het gedeelte waar de rubbers komen en laminaat het hele blad inclusief het gedeelte wat doorloopt tussen de griphelften, het laminaatsteeltje,,
Als ik een standaard serie zou ontwerpen met de Osp bladen zou ik bij het meest flexibele blad ook de meest flexibele griphelften maken. Voor variatie per blad kunnen de griphelften dan lichter en meer flexibel of zwaarder en stijver, Standaard is dat dan altijd afgewogen en aanpassingen in beide richtingen is per laminaat natuurlijk mogelijk. Ook de bladgrootte is nog variabel.
Ik vindt het wat raar dus om vor alle bladen dezelfde standaard griphelften te gebruiken en dat dan Osp standaard te noemen,
Met drie standaard bladen ABC en drie standaard griphelften KLM zijn dan al heel veel variaties mogelijk.
Standaard variaties AK, BL, CM. Dan de letters omwisselen als BM.
Dat is dan het middelsteblad met wat offensievere griphelften dan L als standaard voor B.
Met K wort het frame met blad M wat zachter..
Met nog een zachtere en hardere griphelft opbouw J en N komen er voor A zachtere en C hardere mogelijkheden. Dan kun je bijvoorbeeld een Martin of Musko frame met zwaardere griphelften als de alser tot een echt offensief wapen maken,
Met de griphelften kun je de speelkarakteristiek in ieder geval sterk beinvloedden nog.
De beste griphelft opbouw bestaat dan ook niet.
Dat suggereert die Osp standaard lijn en de marketing wel wat maar ben ik het niet mee eens en de meeste framebouwers niet denk ik.
Zelf heb ik liefst een wat flexibel blad nog maar met wat zwaardere griphelften maar niet overdreven,
Voor ik zou overdrijven kies ik liever het blad dan eerst een tikje stijver,en dan weer kijken naar passende griphelften. Doe ik met rubbers en frame ook.
Off + frame met defensieve rubbers of andersom vindt ik niks.
Dan weet je bij voorbaat dat de spons een mindere connektie maakt tussen toplaag rubber en frame.
Het hele batje blijft wat meer allround door dat wat uit te balanceren,
Met de framebouw zie ik dat tussen griphelften en blad net zo. .
Ht gaat dan meer om gevoel voor de details.
Palatinus heeft dat ongetwijfeld meer dan mij nog maar in de standaard lijn laat hij dat weg
Negeert het ahw, De enige verklaring die ik darvoor kan bedenken is eenvoud van de produktie en de standaard griphelften maken dat topspin vrij makkelijk speelt. "smooth" en wat als vanzelf.
Daarmee kiezen ze voor een breed publiek maar ook wat voor middenmoot. en type spel vooral topspin georenteerd ongeacht het blad. Of iemand moet anders spelen en dan al een vrij extreem offensief frame willen als de Martin. Dan is dat met dunnere rubbers misschien geen topspin frame meer maar ik vindt het een typisch topspin frame nog (uitgaand van 2,0 tot max dikte). Dat zit in die griphelften.
Met de alser griphelften wordt de expert al offensiever en een martin frame een echt knal frame maar prima in balance. Dat komt omdat het blad met die griphelften nog een prima afgewogen combinatie is.
Wel zwaar maar ook wat dat betreft in balans omdat de griphelften alleen wat zwaarder worden.
Ook in vergelijking met Butterfly standaard frames.
Ik denk dat fabrikanten ook wat bang zijn zwaardere griphelften te gebruiken omdat het catalogisgewicht omhoog gaat. Dat schrikt kopers dan af en dan schrikken de fabrikanten er ook voor terug.
Wat zwaardere griphelften kunnen juist heel mooi wat zwaardere rubbers uitbalanceren qua gewicht.
Zwaarder frame maakt sowieso elk batje als er eenmaal rubbers op zitten minder topzwaar.
Het framezwaarteunt ligt dichter bij de hand dan dat van de rubbers en zelfs zonder de griphelften al.
Vaak kom je dat ook dit soort opmerkingen tegen in reviews als een frame wat aan de zware kant is.
"toch speelt het niet zwaar het frame is goed in balans". Rara hoe kan dat ?
Het batje is gewoon minder topzwaar door het zwaardere laminaat en frame.
Dat maakt de rubbers relatief lichter en dat merkt iemand dan als minder topzwaar na een framewissel..
De balans van het frame is goed is dus eigenlijk ook misplaatst.
Niemand test frames alleen veranderingen merkt iemand als verschil en op basis daarvan wordt
dan de balans van het nieuwe frame geprezen alsof die bij het vorige frame minder was.
Lang leve de vooruitgang denk ik dan.
Er wordt immers een soort prestatie van de framebouwer gesuggereerd die alleen maar een zwaarder frame maakte,. Dat dit de balans kan verbeteren van een batje denkt dan niemand aan.
Kiezen voor het wat grotere expert blad was ook een goeie keus.
Dat maakt het batje wel meer topzwaar omdat je het materiaal er meer aan het blad eind bij krijgt.
Daarmee ook nog extra rubber daar en het frame spelt dan aanzienlijk minder stijf dan de virtuoso.
Meer verschil dan bij gelijke bladgrootte.