Advies batcombi gevraagd

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
jerrot
Silver Member
Silver Member

Advies batcombi gevraagd

Berichtdoor jerrot » 21 Feb 2018, 01:09

Hallo mensen,

Ik speel nu met een Andro Temper Tech ALL+ frame met op de backhand Aurus soft 1.7 en Tibhar FX-P in 1.7 mm op de forehand. Nu is het zo dat ik vandaag per ongeluk mijn frame door midden heb geslagen en dus op zoek moet naar een ander frame. Ik heb vanavond nog even gespeeld met mijn broer zijn batje en dat is een OFF- frame met BTY Roundell en Tenergy 05 rubbers er op.

Het opvallende hier aan was dat de ballen die ik sloeg meer spin met zich mee brachten en met een kortere beweging over het net vielen, alleen had het wel een hogere balafstuit. Nu is mijn vraag kan ik beter mijn rubbers matchen met een OFF- frame of toch weer een ALL+ frame behouden?

Spin geven is wel 1 van mijn zwakkere punten, ben wel aan het oefenen om meer topspin te geven, dit ging al makkelijker met mijn broer zijn batje. De klasse waar ik nu in speel is 4e klasse zuidwest maar ben eigenlijk een stabiele 5e klasser. Mijn type spel is meestal eerst verdedigend opvangen en dan proberen te ontregelen of een vlakke smash geven. Ik zou ook graag meer spin in mijn service willen geven, maar wil ook niet een springplank in het defensieve spel. Ik heb helaas wel het probleem dat ik niet altijd mijn slag afmaak waar door ik dus in het net sla. Misschien iets dikkere rubbers op het ALL+ frame ook beter ?

Hebben jullie hier bij advies? Ik weet dat de techniek het belangrijkste is maar materiaal kan er bij helpen. Ik zie mijzelf als allrounder, met de neiging naar schuiven en blokken, maar in deze klasse moet ik ook soms zelf aanvallend over nemen.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

jerrot
Silver Member
Silver Member

Re: Advies batcombi gevraagd

Berichtdoor jerrot » 21 Feb 2018, 01:29

PS als jullie een frame weten tussen OFF- en ALL+ hoor ik het ook graag ;-)
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 21 Feb 2018, 09:09

Ik heb toevallig nog wel iets voor je liggen, een Adidas V1.3. Eerder OFF- dan ALL+. Staat hier te koop. Het is een prachtframe, denk dat jij met wat zachtere rubbers dan ik erop heb zitten (DHS Gold Arc 8) beter uit te voeten kunt.

Maar mijn absolute favoriet in het ALL+/OFF- genre is de Yasaka Sweden Extra. Een heel mooi gecontroleerd ALL+ frame, met een lekkere "tik" als je voor de tegenaanval gaat en genoeg vermogen voor wat dan ook in eerste en tweede positie. Minder dan drie tientjes bij SportEurope, ook nog.
Frame: "Vanity One", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Anigre)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 21 Feb 2018, 20:30

Ik heb toevallig nog wel iets voor je liggen, een Adidas V1.3. Eerder OFF- dan ALL+. Staat hier te koop. Het is een prachtframe, denk dat jij met wat zachtere rubbers dan ik erop heb zitten (DHS Gold Arc 8) beter uit te voeten kunt.

Maar mijn absolute favoriet in het ALL+/OFF- genre is de Yasaka Sweden Extra. Een heel mooi gecontroleerd ALL+ frame, met een lekkere "tik" als je voor de tegenaanval gaat en genoeg vermogen voor wat dan ook in eerste en tweede positie. Minder dan drie tientjes bij SportEurope, ook nog.
Hallo yoass,

Die optie ga ik ook zeker eens bekijken, ik zit alleen nog in twijfel of ik misschien toch naar een OFF- frame weer toe wil om met kortere beweging toch over het net te kunnen slaan, of dat ik toch een ALL+ frame neem met misschien wat dikkere rubbers voor wat meer spin en power te krijgen. Ben alleen bang dat als ik weer naar OFF- ga dat dan het schuif spel er weer teveel onder gaat lijden.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 21 Feb 2018, 21:23

Ja, als je een OFF- houtje met offensiever (spin, power) materiaal kiest hoort daar een andere speltactiek bij. Dan is het toch zoeken naar de opening, en pressie geven. Da's een keuze.

Die Sweden Extra heeft wel ruimte alle kanten op; echt ALL+ met offensieve reserve. Meer in de lijn van wat je hebt heeft Andro trouwens ook de CSV ALL+; redelijk rap voor een ALL+ plankje, wat aan de lichte kant (typisch zo rond 80g) naar mijn eigen smaak.
Frame: "Vanity One", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Anigre)

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 22 Feb 2018, 05:19

Ik reageerde niet maar kreeg ook de Sweden classic in gedachte toen ik de eerste post las.
Reden het wat hogere gewicht dan de meeste allround frames wat onstaat uit de wat solidere bouw. Voor zo nu en dan plaatsen van een harde aanvallende topspinbal is het wat geschikter gemaakt dan veel andere allround frames. Gewicht zit ook wat meer bij off - frames n de buurt dan maar varieert per exemplaar natuurlijk nog wel. Dat bepaald hoe het per frame uitvalt,
De sweetspot blijft dan groter onder de zwaardere belasting dan bij andere allround frames. Blokken van harde topspins merk je dat ook als wat meer solide en wat meer consistentie. Bij een opgelegd hoog speelritme moet je natuurlijk wel wat passiever reageren, rustiger spelen, blokken of kappen of naar achteren voor spinnige topspinbal kan ook, eventueel speel je die dan wat hoger over het net voor voldoende lengte en gaat het richting topspinlob of wordt het een topspinlob maar een goeie topspinlob kan nog lastig genoeg zijn als er voldoende spin in zit.
Je krijgt zo een meer tempowisselend spel waarbij je een harde blokbal bijv beantwoordt met een vertragende spinbal of rustige contrabal. Dat vergt om het dicht bij tafel goed te kunnen een niet te snel blad en toch solide genoeg frame,
Tegelijk blijft het met schuiven goed en het blad is niet te dik of te hard zodat het voor topspin en andere spinballen met dunnere spons rubbers nog heel geschikt is en backspin met dunne spons zelfs beter. Allemaal kleine pluspuntjes die met vijf gram minder gewichtsbesparing te bereiken zijn met een verder standaard allround blad. waarmee je een veelzijdiger frame krijgt
Kun je met rubbers- mits een niet te licht exemplaar- ook nog best off - mee halen op fh kant en bh wat defensiever houden,
Heel geschikt ook om goed topspin mee te leren en jaren mee te blijven spelen.
Het wordt ook op vrij hoog niveau nog wel gespeeld vanwege die veelzijdigheid wat lang niet bij alle all+ frames zo is.

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 23 Feb 2018, 14:47

@ yoass en mank

Wat is in jullie ogen het verstandigste qua type frame ? All+ of off- ?

En hebben jullie echte aanraders in de prijs tot ongeveer 60 euro naast de genoemde frames. De yasaka extra klinkt wel interessant.

K weet ook niet of t frame veel invloed heeft op spin bij services en aanvallende slagen of meer de rubbers?

@mank, welke houtlagen zijn in jou ogen geschikt voor mijn genoemde spel en een 5 of 6 laags gram en?
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Feb 2018, 15:48

Jij hebt met je speelbat invloed op de spin tijdens het spelen.
Je vergeet dat je als je eenmaal een frame hebt de rubbers als het goed is ook - voor jezelf - afgestemt zijn op het frame. Dan heb je een custombatje zeg maar en per frame of type frame zal je vanzelf op verschillende rubbers uitkomen.
Door al meteen advies hier of eerste keus anders of anders wel bij tweede setje rubbers als je je batje weer aanpast.
Als je gedwongen veel schuift door minder te kunnen met bh bijvoorbeeld is dat wat anders dan echt verdedigen maar openen is met een offensiever frame ook niet makkelijker.
Vooral met dunnere spons wordt het dan juist moeilijker.
All + kun je met de rubbers ook nog prima een offensief batje maken of in ieder geval off - en als je met bh bijv meer defensief speelt of onzekerder bent dan met fh zou ik dus niet naar een offensiv min frame gaan zoeken,
Anders krijg je met tensor rubbers een te offensive bh en controlerend en op consistentie lever je dan onnodig meer in op die kant.
Ligt er dus ook wat aan welk type rubber je op bh als optie over wilt houden.
Als klassieke rubbers of chinese met duner of dikker sponsje ook een optie is kan een off - frame mogelijk wel meer in aanmerking komen maar dat is aan jou .
Ik kan ook niet zeggen wat het beste is behalve dat het speelgevoel van lijmeffect rubbers toch wel iets exra;s geeft. Die rubbers als norm aanhoudend zou all+ dan wel genoeg moeten zijn voor een offensief prima fh en backhand ook nog als je wilt.
Met een ruimte keus aan rubbers kun je dan alle kanten nog op en zowel fh als bh.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Feb 2018, 16:40

Wat je vraag naar de houtsoorten betreft.
Veel voorkomend bij all en all + maar off - ook nog wel is drie keer abachi of ayous (zelfde houtsoort) en dan buitenlagen Limba of koto (iets offensiever dan Limba en limba wat offensiever dan abachi). Limba heet ook wel samba en wawa is ook limba of ayous, abachi (?). Stiga allround classic is bekend voorbeeld met twee keer limba.

Andere bladopbouw die veel voorkomt en ook bij off - is vier limba en ayous.
Probleem is alleen dat de dikte verhoudingen van lagen variabel is en per houtsoort en laag de houtselectie per merk en model ook.
Frame varieren de griphelften nog, wel of geen uithollingen en dan komt nog de variatie van spons en toplaag.
Welke opbouw het beste is wordt dan te moeilijk te bepalen voor mij.
(Bij mijn zelfbouw frames heb ik al snel wat ervaring met de fineers en vanuit zo,n gelimiteerde keus is het dan makkelijker, de verschillen te duiden) .

Wat bij Merk A nog allround heet kan bij merk B ook all + heten en wat bij A of B All+ heet noemt merk C off -. Zie daar maar wijs uit te worden,
Ik keek dus meer naar gewicht, houtsoorten, bladdikte en andere maten en dan overall indruk plus nog reviews eventueel. Dan heb ik wel een redelijke indruk van de verschillen ook maar meer aanvoelend dan dat ik de verschillen echt kan uitleggen.
In dit geval zijn de reviews wel veelzeggend als je met allround en allround + frames in dit genre met abachi kern al wat bekend bent.
https://www.megaspin.net/store/default. ... eden-cl-cs
Niet een frame waar je de mist mee in kunt gaan lijkt mij en ook met de rubbers later niet zo gauw, Dat is ook wel belangrijk. Als rubbers een speld in een hooiberg worden ben je daar ook weer langer mee bezig.

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 23 Feb 2018, 17:42

Hey Mank

Bedankt weer voor de uitgebreide uitleg alvast.

De voorkeur heeft bij mij wel om te blijven spelen met Aurus Soft 1.7mm op backhand en Tibhar fx-p 1.7mm op forehand zoals k het nu heb.

Daarom dacht ik door met een off-frame wat meer spin en power er uit te kunnen halen en n iets hoger katapult effect. Voor serveren wil k ook wat makkelijker effect kunnen geven.

Met mijn broer zijn frame, de Timo boll forte merkte ik wel gelijk n hogere afsprong en spin in de ballen dan met mijn batje waardoor ik dus twijfel over de frames.

Afgaande op wat reviews heb ik ook n paar frames wel op het oog dus weet niet of jullie hier ervaringen mee hebben.

Andro CSV OFF- of allround versie
Gewo Velox Alpha Overdrive
Donic Epox Power Allround
Joola Viking
Donic Person Power Allround Senso V 1
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Feb 2018, 00:26

Dat zit ook in de rubbers waarschijnlijk. Met name t05.
Boll forte speelt met koto buitenlaag eerder wat harder, vlakker en minder "spinwillig" dan Sweden classic met limba (en zelfde rubbers),
Je huidige frame is vrij licht en tempertech hout is minder taai. Het kan daardoor ook wat levensmoe zijn wat je bij je aanvallende slagen dan merkt als wat minder doorslagkracht.
Net als een rubber wat elastisch gezien een beetje dood is.
Bij frames kan dat in de nekzone vooral optreden volgens mij.
De pit voor die hardere aanvalsslagen is er dan wat uitgeslagen.
Daarbij speelt een batje met licht frame in dat opzicht sowieso wat trager vooral als het ook nog licht is in verhouding tot zware rubbers (wat bij jou wel meevalt).
De sweden classic zit in dit opzicht dichter bij het boll frame.
De versnelling nodig om het punt te maken komt dan makkelijker zonder dat het verder echt sneller speelt. Als je door wilt met huidige rubbers zou ik op basis van wat ik gelezen heb van je tussen deze frames dus voor een Sweden classic kiezen (als je mij geld zou geven en zou vragen een frame voor je te kopen wat je gelukkig niet doet :) ).
Ik heb eventueel nog twee zelfbouwframes liggen die ongeveer op all + zitten en ook geschikt zouden kunnen zijn. Met dunne abachi kern ook wat ik voor topspinsspel met jou sponsdikte optimaal vindt.
Beter dan kiri of balsa vooral als je ook eens wat verder van tafel topspin wilt spelen.
Ik ga ze hier alleen niet zelf kwalitatief vergelijken met merkframes of frames van andere zelfbouwers.
Wel zijn ze beter dan frames die Mepper destijds testte en beter afgewerkt dan de frames die Ben testte.
Ik kan geen nalevering garanderen maar dit genre frames van allround classic tot en met Korbel hebben de meeste zelfbouwers die vergelijkbaar werken als ik bij het maken van deze frames deed, wel de materialen voor in huis.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 26 Feb 2018, 12:28

Dag @jerrot,

Je keuze om bij je huidige rubbers te krijgen lijkt me verstandig. Eén verandering tegelijk is al heel wat om aan te wennen.

Blaas het verschil tussen ALL+ en OFF- vooral niet op. Uiteindelijk lever jij de kracht. Ik ken heel wat divisiespelers die met vijflaags houten allround frames spelen, en als die even zin hebben weet je niet wat je meemaakt bij de spinballen die je om de oren vliegen...

Het gevoel van het frame is wel belangrijk. Je gebruikt zachte rubbers. Die worden wat vaker gebruikt in combinatie met een niet al te zachte toplaag. De Boll Forte die je noemt is een heerlijk frame, vooral in het directe spel.. De Sweden Extra is ook heerlijk (anegre buitenlaag, even hard als koto maar net iets minder temperamentvol) maar werkt een spingeorienteerd spelletje iets meer in de hand. Limba (Sweden Classic) is net iets zachter, maar nog niet heel erg zacht; weer meer richting een op spin gebaseerd spel. Eerlijk gezegd vind ik de zelfbouwframes die Mank beschrijft best goed klinken, ook. Je valt je ook nooit een buil met een Butterfly Petr Korbel of Primorac (allebei OFF- vijflaags hout), of een Donic Appelgren Allplay (vijflaags hout, ALL+). De Andro CSV OFF- is ook een puik frame, zeker als je een laaggewicht frame met de balans wat hoger op de kop wilt. Helpt bij het spinnen, volgens de liefhebbers daarvan.

De kwaliteit en aard van jouw spel ken ik niet. Het is eerst en vooral altijd belangrijk de bal terug op tafel te krijgen. In mijn ervaring is het frame een sterke factor in de snelheid, en controleerbaarheid, van het geheel. Bij een (net iets te) snel frame voelen de de winners die je produceert heerlijk, maar de schaduwzijde ervan is de mate waarin je ongeforceerde fouten maakt. Je noemt spin als zwak punt. Altijd mooi, want dan heb je iets om aan te werken. :-)

Hoe die houtjes maar eens vast, en kijk hoe ze voelen. Kijk maar eens rond bij andere spelers; frames als de genoemde kom je toch wel veel tegen. De dikte en vorm van het handvat zijn heel belangrijk. De balans van het frame ook (het gewicht telt wat mij betreft minder dan de balans). En als je toevallig een frame tegenkomt met rubbers die je kent, kun je ook iets voelen van hoe 't frame samen met dat rubber de bal grijpt en hoe de balafsprong daarna is, en hoe die voortkomt uit wat jij erin stopt. En ergens moet dat klikken met jouw techniek en motoriek.

En na iets te kiezen is het zaak om ermee te vergroeien. Dat kost wat uurtjes, maar in principe wordt je bat een extra lichaamsdeel.

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 26 Feb 2018, 23:18

@joass en Mank,

Bedankt weer voor de uitgebreide informatie. Ik heb de keuze al wat uitgedund qua frames die me tot nu toe goed lijken.

Yasaka Sweden Extra
Donic Epox Power Allround
Donic Waldner Offensive
Butterfly Primorac, heb deze in t verleden gehad en was niet heel snel toen, maar weet niet hoe de nieuwere versie er van is.

Welke soort frames passen t beste bij mijn huidige rubbers? En als ik hetgoed begrijp dan is met mijn zachtere rubbers een hard frame wel fijn?
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Feb 2018, 02:59

...
Laatst gewijzigd door mank op 27 Feb 2018, 04:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 27 Feb 2018, 04:09

Hardere buitenlagen zijn zinvol als de bal te weinig doorkomt en het batje te rubberig zacht aanvoelt. Daar krijg je met dikkere spons pas mee te maken vanaf plm 2,0 mm en vooral max dikte.
Dit is exact het tegenovergestelde van het doorslaan van de spons waarbij het batje opeens heel hard wordt.
Als je met 1,8 mm spons speelt heb je van doorslaan veel eerder last en past een hardere buitenlaag of tussenlaag dus juist minder.
Hardere spons voelt wel rubberig maar niet rubberig soft. Dan is Limba als buitenlaag prima maar kan een hardere toplaag en of sperlagen ook voor een offensiever batje,
Bij max dikte softe rubbers geeft hardere buitenlagen een wat scherper gevoel.
Het softe wat vage gevoel van de zachte dikke rubbers wordt zo ahw wat gecompenseerd omdat de hardere buitenlagen gevoeliger reageren als een strakker gespannen snaar.
Ondanks de zachte rubbers voelen spelers die ermee spelen de bal dus wat beter.
Nadeel is dat het qua spin wat armoede is. Met een hardere spons en abachi limba frames is meer spin mogelijk. Mijn taktiek tegen spelers die met zulke batjes spelen is er dan op gericht hun te laten openen om over te kunnen nemen. Op spin gelijk overpoweren beginnend met een goeie return wat met hardere spons a la tenergy goed werkt.
Kom maar op dan met die opening, De spinhoeveelheid lijkt dan altijd meer dan wat het is doordat de spons gewoon te dik en zacht is, Niet dat ik dan gelijk van derde divisiespelers win maar ik heb wel een taktiek aangereikt gekregen ook als ik de serve ontvang.
Met jou rubbers en hoe je je spel weergeeft blijf ik daarom bij het Sweden classic frame als eerste ingeving die ik had. Eventueel een wat zwaardere uit laten selecteren. Die kan best zachter zijn zelfs als de abachi sperlagen wat dikker uitvallen bijvoorbeeld. Dat dempt dan mooi de trillingen waar je met dunne spons eerder last van hebt. Ze vangen het doorslaan van de spons ahw mooi zacht op zodat je daar minder last van krijgt qua verlies aan consistentie bij het aanvallende spel. De limba buitenlagen reageren soepeler maar de technische elasticiteit van het hout (hoger dan van spons) zorgt wel voor de snelheid en "mushy" is het met 1,8 mm spons nog lang niet

mitchy
Beginner
Beginner

Berichtdoor mitchy » 28 Feb 2018, 00:35

Beste Jerrot,

Ik speel zelf al een hele tijd met aurus soft 1.9 dikte en de timo boll all+ of de timo boll off- zijn mijn frames geweest. Het verschil tussen all+ en off- is niet heel erg groot. Je voelde waarschijnlijk vooral de rubbers die de combinatie van je broer erg snel maakten, tenergy is een raketrubber. Als je iets meer snelheid wil kan je ook overwegen om hetzelfde framepje te pakken als eerst en dezelfde rubbers, maar die dan wat dikker te nemen. Dit zal je combinatie ook al sneller maken, voor de aurus kan ik ook zeggen dat de dikkere meer effect produceert.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 03 Mar 2018, 14:25

Bedankt voor je reactie mitchy klopt idd dat de tenergy zeker t snelste was maar ook de roundell soft ging beter.

Heb dinsdag gespeeld met een korbel magichand frame. Speelde in het schuifspel goed maar alleen aanvallend was t eigenlijk nog minder dan mijn vorige frame. Ik kon wel heerlijk de ballen in de hoeken weg steken. Alleen was t frame een beetje onvoorspelbaar soms en handgreep vrij smal dus ga hier denk ik niet mee door.

Binnenkort ga ik nog even met een donic epox powerallround frame spelen. Als dit niks is dan ga ik nog even verder kijken welk frame ik bestellen ga.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Mar 2018, 17:38

Wat is er precies tegen die Yasaka Sweden classic ?
Ik vraag dat omdat de frames die je nu noemt niet meer passen bij wat je in de eerste post aan informatie gaf over hoe je speelt en welke speelklasse je speelt.
Goed passende backside rubbers bij die frames vinden wordt een heksentoer voor wat ik uit je eerste post kon halen. Altijd te dunne spons te dikke spons te hard te zacht, toplaag anders, meer grip minder grip etc alleen al omdat de marge voor het combineren met rubbers dan waarschijnlijk gewoon te klein is.
Yasaka sweden bijvoorbeeld kun je offensief nog prima opwaarderen tot en met met rubbers als Tenergy 64 max. Dat is niet meer een all+ batje en dan is het frame al spelend ook niet meer een all+ frame. Het is allround plus voor een allround plus speler met all + rubbers, Zo kun je het wat zien. Vandaar kun je ook weer bijsturen naar offensiever maar terugsturen is veel lastiger en met snellijmrubbers veel beperkter mogelijk. Niet voor niks maken ze die niet dunner dan 1,8 mm. Dunnere versies wil alleen goed op defensievere frames vanaf all frames voor defensievere spelers. Vooral topspin krijg je anders een te korte dwell ofwel het speelt dan al gauw te hard.
Dan ontstaat die onzekerheid ook door het minder goed snelheid en spin kunnen doseren. Geen fijne "balvoering" meer.
Een frame wat ook wat allround voor je is bij het samenstellen van een batje heb je dan meer aan,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Mar 2018, 21:54

http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=152502
http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=156347

Hier kun je een vergelijk lezen tussen Stiga allround, stiga evolution (allround plus), Sweden classic en Yasaka allround plus, de evolution versie van Yasaka.
Hoe goed je ermee kunt aanvallen of van achteruit spelen hangt meer van gewicht dan model af. Een zware stiga allround heb je ajw ook al een powerallround frame.
Elke laagopbouw is ook zo zwaar of licht te maken als een framebouwer wil.
drie abachi en twee limba met honderd gram is natuurlijk geen probleem en kan ook een off + frame zijn
Kwestie van wat dikkere kern en of andere lagen dikker of zwaarder hout selecteren.
Zelfs of vooral zelfs per boom varieert hout al sterk en spelend merk je het allemaal.
Het ene of andere model maakt alleen minder uit . Tussen 80 en 85 gr is een mooi allround gewicht en tussen 85 en 90 off - . All + zit dan tussen 83 en 86 gr ?
5 gram gewichtsverschil is meestal relevanter dan verschil in model qua opbouw van lagen

jerrot
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor jerrot » 03 Mar 2018, 23:00

Hey Mank,

Er is niks tegen de yasaka sweden classic. De frames die ik test zijn reserve frames van mijn broer. Dus wil eerst kijken of die frames goed werken voor me voor dat ik weer geld uit moet gaan geven aan n nieuw frame, heb helaas geen geldboom in de tuin staan.

Dus om de kosten te drukken en n idee te krijgen hoe de frames spelen wil ik die eerst proberen van mijn broer. En k snap dat n fijn frame wat mag kosten maar hou liever dat geld in mijn zak nog ;-)
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P