Cor du Buy Diamant

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Floris
Super Member
Super Member

Cor du Buy Diamant

Berichtdoor Floris » 27 Mar 2018, 17:17

Een vraag aan de kenners van oud materiaal.
Ik heb bij het opruimen van een drukkerij een oud batje gevonden. Het merk is Cor du Buy. Op het handvat zit een plaatje met "diamant". Het handvat heeft de vorm van een oude Stiga Ehrlich. Jullie kennen dat vast wel: aan het eind schuin afgezaagd en met doorlopende gaatjes er in geboord.
Er zaten twee rode Sakura rubbers op. Die probeer ik er nu af te krijgen.
Wie weet iets over deze classic?
Sanwei Fextra
F.H. Yasaka Mark-V 2.0
B.H. Avalox Sogno max

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Re: Cor du Buy Diamant

Berichtdoor CSBV » 28 Mar 2018, 21:35

Ik heb er ook zo een, maar dan met een sticker met Alex Rosmarin en Cor du Buy Topper rubbers er op.
Komt uit de jaren 70. Ongetwijfeld een premade bat. Frame zal destijds allround geweest zijn, nu dus eerder ALL- of DEF+.
Setup 2e helft 2018 : Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Yinhe Big Dipper 38° max Reactor Ckylin max
Reserve : MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating : 1352

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 28 Mar 2018, 22:08

Heb je er misschien een foto van. Vind ik wel leuk om te zien. Ik heb zelf een keer via markplaats een oude Cor du Buy gehad. Rubbers verwijderen was een flinke klus. Het frame bleek schade te hebben bij de verlijming van het handvat en een scheurtje onderaan het blad. Mank heeft daar nog redelijk wat herstelwerk aan gedaan. Voor zover ik er bekend mee ben is het vooral leuk voor jezelf, maar echt waardevol zijn ze volgens mij niet. Dan kan je beter de plaatjes frames van stiga hebben.
Donic Waldner World Champion 89 - 93 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Waldner World Champion 89 - 91 gram FL
FH: Joola Rhyzer 48 max
BH: Joola Rhyzer 48 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 29 Mar 2018, 04:47

Ik ken het frame ook niet maar de plaatjes frames waren zeker de beste niet.
Dat was meer een serie voor het populariseren van de tt sport in Nederland.
Meeste spelers waren buiten Nederland geen grote namen en de kwaliteit is wat minder dan de beste cordu buys die meer op de duitse markt mikten en andere grotere tt landen met internationaal bekendere namen (waarbij een goed exemplaar zeker de moeite van het verwijderen van de rubbers waard kan zijn, ). Cor du buy was als speler internationaal ook een bekendere naam dan Bert Vd Helm. Hogere wereld ranking bij mijn weten. Pin me sowieso niet vast op feiten want ik lees soms wat en onthoudt dan wat als iedereen hier. Verder heb ik vroeger oa nog met die vd Helm batjes gespeeld en las oa het tt feuilleton van de nttb en diverse tt boeken. De geschiedenis van de sport interesseerde me ook toen al wel. Ik heb hier alleen geen naslagwerken of oude catalogi als de echte kenners. Cor du Buy was een soort tafeltennissende abe lenstra voor me die mijn vader nog had zien spelen in Heerenveen zoals hij ook Abe daar vaak had zien voetballen. Ik kreeg de verhalen in geuren en kleuren te horen. Vooral Abe natuurlijk die beter kon voetballen dan Johan Cruyff en Pele samen.

http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... cor-du-buy.

Hier staan afbeeldingen van het Rosmarin model . Phillippe Saive zou er zelfs -nog -mee spelen of gespeeld hebben. Dat kan niet een verkeerd frame zijn. Als bij elk model varieert het van frame tot frame wel eens en bij oudere frames meer door alleen al de klimatologische invloeden. Vochtigheid of juist droogte met cv,s etc. Dat beinvloedt "de aging" van het hout en kan de speelkwaliteit zelfs beter maken dan eerst maar ook slechter, De beste frames zijn alleen ook beter bestand tegen die invloedden volgens mij want ik heb frames gezien en gerepareerd waarbij de verllijming van griphelften bijv niet meer goed was. Dat was oa met de twee frames die jij -Danny- gekocht hebt. Het ene frame kwamen de buitenlagen er zelfs zo af. Ik kon met een nagel zo een begin maken en die lagen bijna heel van het binnenwerk afhalen. Griphelften heel voorzichtig met aardappelschilmesje even proberen was bij dat frame ook meteen raak. Poppen er dan zo af. Andere frame was dat ook te makkelijk. Wat tikken en horen verraadt dat soort dingen vaak al als je er wat ervaring mee hebt. Klank echt goed dan is het frame ook goed.
De lijm was helemaal dof uitgeslagen bij het ene frame (niet het plaatjes frame wel een bert vd Helm maar ouder model) als meel en gewoon verkruimeld. Het Hopman frame was meer pech want bleek de scheur verder door te lopen in het blad dan mijn amateuristisch reparatiewerk goed kon opvangen.
Het merk was gelieerd aan puma en de produktie van diverse modellen was denk ik niet allemaal zelfde fabriek, Net als tegenwoordig bij de meeste merken. Ene fabriek is dan vaak meer op de low budgetmarkt gericht voor thuisspelers en beginnende spelers bij clubs andere op de markt voor betere frames en of topframes

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 01 Apr 2018, 17:53

Ik heb het frame getest met nieuwe rubbers. Uiteindelijk geen succes. Het gelakte handvat is te klein en glad.
Kreeg er zweethanden van. Het grote blad is voor mij ook nadelig. De rubbers gaan er dus weer af en ik bewaar hem als curiositeit.
Sanwei Fextra
F.H. Yasaka Mark-V 2.0
B.H. Avalox Sogno max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Apr 2018, 23:29

Lak schuurde ik vroeger van dit soort framehandvatjes af,als ze me te glad waren :) . Deden anderen ook vaak in die tijd,

Was het blad niet te groot voor het gewicht van de rubbers per cm^2 ?
Met te zware rubbers ga je dan om nog goed te kunnen testen een te lange slag nodig hebben en ontstaat geen gevoel met het frame.

Rubbers lichter en of blad kleiner maken (kprter vooral en niet om alleen te kunnen testen natuurlijk) kan dit verhelpen,
Ik ken de details natuurlijk nier maar het kan bijvoorbeed 105 gram wegen door de grotere bladmaat en wat zwaardere griphelften.
Zet je daar honderd gram rubber bij op dan werkt dat heel anders uit dan bij een frame van honderd gram en kleinere bladmaat met zelfde rubbers. Die zijn dan lichter want kleiner.
Dezelfde rubbers kleiner en lichter met het even zware kleinere frame maar kleiner blad is veel offensiever en sneller, geschikter voor korte snelle slagen om voldoende snelheid te maken.
Het hout zit kompakter achter de bal , de balans is minder belastend voor de nekzone van het frame en de nekzone is meestal sterker bij een kleiner even zwaar frame.
Vaak zijn dit soort frames wat geschikter voor lichtere rubbers. Rubbers waren vroeger meestal ook lichter. Zwaardere griphelften maken een frame ook niet echt sneller (bij zelfde framegewicht eerder trager denk ik) maar verhogen de doorslagkracht voor als je tijd genoeg hebt
Als het frame zo sterk vertraagd is door te zware rubbers heb je minder vaak voldoende tijd en blijft de doorslagkracht in praktijk teveel buiten bereik omdat de tijd die je hebt min of meer een gegeven is bij tafeltennis

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 02 Apr 2018, 01:58

Ik ga het handvat niet schuren want een gelakt handvat hoort bij dit frame.
Het frame weegt trouwens ongeveer 85 gram wat een prima gewicht is.
Na het testen pakte ik mijn CRW 7 en dat voelde meteen zo goed dat ik door deze oude Cor du Buy te testen meteen weer weet waarom ik graag met dit frame speel. Zo nu en dan even spelen met iets anders dan je vaste set-up geeft toch wel veel inzicht.
Sanwei Fextra
F.H. Yasaka Mark-V 2.0
B.H. Avalox Sogno max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Apr 2018, 04:41

85 gr duidt op een allround achtig frame. Zeker als het blad wat groter is en de griphelften zwaarder. Het blad is dan qua opbouw relatief licht gebouwd, Als je een Crw 7 gewend bent is dat wel ver van huis,

Als je de lak eraf hebt hoort die trouwens niet meer bij het frame, :)
Ik ben min of meer in een antiekzaak geboren .
Misschien heb ik daarom niet veel op met de antiek gedachte ? :) .
Zo,n oud frame weer updaten en speelklaar maken vond ik altijd wel een uitdaging,
Voor sommigen is hoe ik er tegen aan kijk vast heiligschennis maar ik zie dat niet, Ik vindt zo,n frame van Philppe Saive er bijvoorbeeld gaaf uit zien. Daar komt ook de gedachtte bij dat hij echt wel met iets anders zou spelen als hem dat beter beviel en op dat niveau kon hij zich ook niet een slecht frame veroorloven.
Voor mij waren dit soort frames vroeger alleen ook maar gewoon frames als de frames van nu. Dat is eigenlijk niet verandert.
Misschien voel ik mezelf wel bij het antiek gezet als zo,n oud frame bij het antiek gezet wordt.
Moet ik misschien toch eens mee naar een psycholoog..

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 02 Apr 2018, 10:14

Volgens mij zou vrijwel elke tt-er naar de psych kunnen. Het is natuurlijk ook vreemd om te denken dat jij de controlle over een balletje van een paar gram krijgt door er tegenaan te slaan met een met rubber beplakt stuk multiplex!
Sanwei Fextra
F.H. Yasaka Mark-V 2.0
B.H. Avalox Sogno max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Apr 2018, 15:00

Het raken van de bal is alleen een moment wat als een techneut een tijdmeting zou uitvoeren (wat nog niet zo makkelijk en ongecompliceerd is) een fraktie van een sekonde duurt,
Kort maar niet een tijdloze klokkoordinaat. Je batkeus beinvloed binnen dat moment (speler ook maar je hebt het batje op dat moment vrij los vast en laat het als het ware zijn gang wat gaan, Het batje heeft daardoor relatief veel invloed op de dwell) ook per slag de balspin en impuls.
Daar spelen frame en batje (en spons en toplaag dus ook) een rol bij en al van te voren wat de duur van dat moment betreft.
Dat laatste is een van de best te voorspellen faktoren als het gaat om bataanpassingen want kan op verschillende manieren beinvoedt worden .
In het engels wordt dat moment de dwell van het batje en de bal genoemd.
Duits "ballkontaktzeit" of kontaktzeit. Balvoering wordt in het Nederlands wel gebruikt maar is de slag dan meestal meer mee bedoeld. Langere dwell geeft vanzelf al langere balvoering.
Wordt de dwell langer door een frame met meer dwell of een zogenaamd traag (meer vertragend) rubber dan wordt dit hier vaak benoemd als meer controle.
Door dikkere spons neemt de dwell ook toe en wordt het - begrijpelijk - juist vaak benoemd als minder controle.
Niet alleen de dwell speelt dus een rol tijdens het spelen maar bij het samenstellen van een batje al hoe je dit vooraf verschillend kunt beinvloedden .
Voor en na dit moment heb je als speler (inclusief batje nu bedoeld)
in ieder geval geen invloed op de bal lijkt mij. Voor het moment heb je invloed op het moment maar nog niet al op de bal want die is dan nog onderweg net als het batje richting de bal onderweg is en eerst nog in de terughaalfase zelfs.