De "Beast mod".

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Floris
Super Member
Super Member

De "Beast mod".

Berichtdoor Floris » 16 Aug 2018, 09:21

Ik las op tt-daily over deze modificatie.
Bij sommige frames is ter hoogte van het handvat een uitsparing gemaakt waardoor het frame lichter wordt.
Lichte frames verkopen beter maar het zorgt wel voor een "hol" gevoel en volgens mij een verstoorde balans.
Bij de Beast mod vul je deze holte waardoor er als het ware weer een massief handvat ontstaat.
Slachtoffer was mijn Stiga Allround Evolution. Ik heb het BH handvatkapje verwijderd en de holte gevuld met houtlijm en 8 spijkers! Toen de boel weer terug gelijmd.
Het frame is nu iets sneller, voelt solide en de balans is verbeterd.
Yasaka Ma Lin Extra Offensive
F.H. Milkyway Venus 2.0
B.H. Avalox Sogno max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: De "Beast mod".

Berichtdoor mank » 16 Aug 2018, 12:36

Blad onder de griphelften een uitsparing in maken deed ik soms ook wel voor zelfbouw.
Het doel is voor mij dan meer om een frame met stijver blad (dikkere kern bijvoorbeeld)
wat torsie-flexibeler te maken. Je voelt dan wat fijner waar je de bal raakt.
Dit hoeft ook niet meer dan een a twee gram gewichts verschil op te leveren.
De uitsparing loopt over een cm of vijf a acht en is dan 3 tot vijftien mm breed.
Met figuurzaagje deed ik dat dan uit de hand met idee dat toch niemand het nog ziet
Bij zo,n allround evolution zou ik het niet doen.
Vooral niet als iemand er max dikte rubbers op zou willen zetten.
Zelfde soort blad voor een verdediger die met 1,5 mm speelt eventueel wel.
Griphelften ook iets uithollen op die plek kan en deed ik ook wel maar alleen een sleufje in het blad zelf beviel me beter,
Voor offensief spel kun je een offensiever blad nemen wat toch voor spinballen de nodige torsie heeft tov het gripdeel.

Opvullen met iets ja dan nee heeft hier geen invloed op.
Dat is echt alleen van invloed op het gewicht en de balans omdat het construktief een los onderdeel blijft als de rubbers.
Tov de rubbers op zo,n frame zal het wat countergewicht geven en bij zwaardere rubbers kan dat voor frame en speler wellicht een betere balans geven.
Ik heb bij elk frame alleen een idee hoe topzwaar het batje mag worden door de rubbers, Een Clipper blijft bijvoorbeeld goed spelen met twee rubbers die in combinatie met een allround evolution een voor dat frame te topzwaar bat geven.
Zolang de topzwaarte voor de speler tenminste niet een probleem is,
Bijvoorbeeld Hurricane III max met T05 max op bh,
Een clipper kan dat aan en als de speler het aankan is dat dus prima,
Zelfde rubbers op een allround evolution is minder topzwaar en lichter maar voor het frame is dan het batje mi toch te topzwaar. Dat is dan voor iedereen of vrijwel iedereen,
Er zullen altijd wel spelers zijn die zo,n combinatie perfect vinden en voor wie dit mogelijk zelfs zo is maar ik kan het me niet voorstellen. Daar ben ik dan eerlijk in,
Het zwaardere en overall sterker blad van een clipper is dan volgens mij nodig om niet een te lange dwell te krijgen of de sponsdikte wat dunner als aanpassing op het frame.
Dit omdat tafeltennis altijd meer is dan alleen topspin na topspin na topspin spelen,
Vraag is dan of het nog zin heeft uitgaand van voor het frame passende rubbers - qua totale zwaarte - de grip nog op te vullen,
Ik denk dan ook aan andere mogelijkheden qua framebouw en frame,
Blad lengte wat korter ? Kern tikje dikker en niet of minder uithollen ?
Zoiets hoeft maar een of twee tiende van een mm te zijn (die variatie kan zelfs binnen de variatie per model wel te vinden zijn) met dan een iets zwaarder frame maar vooral door niet of minder uitgeholde grip. Minder brede en of lange sleuf in het blad.
Helaas is vooral in het segment allround en allround plus frames echter moeilijk zo,n frame te vinden in Europa,
Chinezen zoeken vaker juist het zwaarste frame uit bij dit type frame en ook zonder uitholling, Het zou dan ook zomaar kunnen dat als je een evolution zou bestellen die uit china moet worden opgestuurd dat dan de grip niet uitgehold is.
De nieuwe Nostalgic serie van Stiga is ook een allround versie bij en die is ook wat zwaarder zonder uitholling. Konstruktief dus ook sterker en met wenge griphelften.
Dus goed countergewicht tov zware rubbers waardoor het meer solide speelt ondanks het vrij dunne blad. Alleen wel stuk duurder.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: De "Beast mod".

Berichtdoor mank » 17 Aug 2018, 00:04

Een teamgenoot van mij boorde bij een nieuw frame altijd een gat aan de achterkant plm vijf mm diam. cm of zeven diep. Daar drukte hij een messing staafje in vast met wat componenten lijm,
Qua framebouw vindt ik zoiets natuurlijk wat minder omdat ik dan denk dat er betere frames mogelijk zijn maar hij liet het me een keer zien en zijn spel was ook niks op af te dingen, Blokken was hij zo vast als een huis mee en smashen ook,
Ik denk dat daar ook meer het voordeel licht dan voor bijv topspin.
Dan vond ik een beetje topzwaarte van het frame zelf altijd wel lekker.
Meer schwung in mijn slagen waardoor met name trage topspins voor mijn gevoel beter worden maar wel ook tot zover en niet verder. Zware rubbers compenseren met licht blad werkte vooral om die reden voor mij niet maar
zware rubbers waren in mijn beleving tendentieel beter hiervoor.
Ik hecht alleen aan de balans dus als ik met rubbers te zwaar zou gaan en blad te zwaar
voor de balans dan komt het te topzwaar uit. Dan met meer countergewicht bij de grip wordt het ergens ook allemaal te zwaar maar tot op zekere hoogte werkt dat wel en dit werkt ook het opladen met spin bij die slagen niet tegen. Het is meer de zwaarte van het bladgedeelte zelf wat daar voor nodig is en wat de nodige topzwaarte met zich mee brengt,Bij aktieve slagen speelt een frame vanzelf ook meer topzwaar omdat elk batje de arm als geheel meer topzwaar maakt naarmate het zwaarder is en vooral het bladgedeelte, Mijn versnelling voor spin komt alleen meer uit de ontspanning en de inspanning zit voor die ontspanning, Daarmee Dat is ook wat schwung volgens mij
aangeeft, Het werkt in praktijk wat als visco elasticiteit, Door de snelheid waarmee alles gaat maak je ook gebruik van de elasticiteit van spieren en pezen om de uiteindelijke impuls te geven ipv alleen maar kracht en mechanisch. Dan zou tafeltennis ook wel heel erg simplistisch en simpel zijn en dat is het gelukkig niet. ,