Houtjes testen/beoordelen

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Floris
Super Member
Super Member

Houtjes testen/beoordelen

Berichtdoor Floris » 17 Aug 2018, 12:57

Laatst heb ik van iemand geleerd om frames te beoordelen door het handvat op je hoofd te kloppen. Het leek me een beetje onzinnig maar ik las op tt- forums dat het in Azië gebruikelijk is. Normaal stuiter ik een balletje op het (kale) blad om de klank te horen maar dit werkt veel beter. Je moet het blad dan wel tussen duim en middelvinger bij de rand vasthouden. Dan klop je met het handvat een beetje schuin boven je oog aan de zijkant van je hoofd. Een batje moet een heldere klank produceren. Hoe hoger is meestal hoe sneller. Als je gezoem of resonantie hoort is er vrijwel zeker iets mis met dat plankje. Ik vond mijn oude Joola Viva al dof klinken als ik er een balletje op stuiterde maar bij deze test hoor ik duidelijk dat de verbinding tussen de lagen niet goed meer is. Ik heb er ook wel veel mee gespeeld.
P.s. Je kan zo ook honkbalknuppels testen maar dan wel op iemand anders hoofd. Gewoon hard slaan en goed luisteren!
Yasaka Ma Lin Extra Offensive
F.H. Milkyway Venus 2.0
B.H. Avalox Sogno max

Giant Dragon Superbalsa 2 mod.
F.H. Globe 999 1.0
B.H. Globe 999 1,0

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Houtjes testen/beoordelen

Berichtdoor benxx » 17 Aug 2018, 13:04

Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 09-10 1455

Floris
Super Member
Super Member

Berichtdoor Floris » 17 Aug 2018, 13:30

Hoi Benxx, houten hamers zijn toch geen sportartikel?
Jolly good stuff!
Yasaka Ma Lin Extra Offensive
F.H. Milkyway Venus 2.0
B.H. Avalox Sogno max

Giant Dragon Superbalsa 2 mod.
F.H. Globe 999 1.0
B.H. Globe 999 1,0

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 17 Aug 2018, 15:15

Je kunt zo wel even checken of je hamer nog goed is. (Hamerslingeren anyone?). En ook meteen even checken of je de goede kreet slaakt als je geraakt wordt. :)
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 09-10 1455

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Aug 2018, 17:23

Anders heb ik nog wel wat zwaardere frames liggen ...
Oa een Cor du Buy uit de jaren vijftig die 130 gram doet op een weegschaal.
Heel heldere klank ..
Door het hogere gewicht is de klank wel lager.
Dat heeft ook invloed.
Of is dit geluidskleur en dan gecombineert met toon of tonen ?
Een frame moet wat mij betreft wel een wat diep geluid hebben en niet klinken als
een stemvork bijvoorbeeld met maar één toon.
In ieder geval moet het een mooi aansprekend geluidje hebben :)
Snelle lichte frames hebben vooral een hoge klank.
Even snel met meer gewicht neemt de doorslagkracht toe wat je vooral merkt met zwaardere toplagen en dikkere hardere spons.
Zo,n frame heeft dan wat meer in huis (als je zelf voldoende power hebt) voor de scorende slagen op snelheid vanuit tweede lijn bijvoorbeeld zonder dat het voor het ontvangen van een korte serve minder controle zal hebben,
Eerder dan wat minder spingevoelig dus mogelijk wat beter zelfs.

Qua geluid is het verschil hetzelfde als tussen een altsax een sax en of tenor.
Nittaku Tenor is ook een frame voor de liefhebbers van een offensief, wat solider houten frame-model met vijf lagen, Frames naar dat model ken ik niet,
Zoiets was ook meer iets voor me geweest toen ik dertig was denk ik.
Ik stel me zo voor dat rubbers de frametoon ook verlagen en bij lichtere frame gaat dan de toon al meer naar beneden bij dezelfde rubbers en meer narmate de rubbers zwaarder worden. Het batje wordt dan dus trager en meer traag naarmate de rubbers waarmee je zou vergelijken zwaarder gekozen zijn ? De bat-toon is dan meer verlaagd. de frequenties dalen door de opgebrachtte hoeveelheid rubber zodat met bal tikken de bat toon sowieso lager uitvalt dan de frametoon. De bal tikt natuurlijk nog wel door het rubber het frame nog aan. Daarom heeft zo,n kloptest ook zin als je wat frames zonder rubbers wilt vergelijken .

Dat testen met tegen mijn kop tikken heb ik destijds ook opgepikt om zelf gemaakte frames te testen.
Andere methode is het frame met duim en wijsvinger lichtjes boven bij de grip aan de zijkanten vasthouden. Dan met een nagel tegen het frame tikken en oor vlakbij het blad. Tegen het handvat tikken en op het blad en varieren waar je tikt.
Het blad werkt dan als versterker van het geluid.
Ongeveer hetzelfde idee natuurlijk maar met de nagel kan ik over het hele blad en grip beluisteren of de verlijming goed is en waar die eventueel niet goed is,
Soort echoscopie idee.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Aug 2018, 13:42

Ik merk dat er vaak begripsverwarring optreedt door de grammatica rond het woord frame in tt taal .
De ene keer wordt er een frame-model mee bedoeld en de andere keer een frame wat iemand heeft, kocht, mee speelde, maakte etc,
Bij mij loopt dit ook wel door mekaar maar af en toe het onderscheidt maken moet toch ook kunnen ?.
Butterfly Primorac heb ik mee gespeeld bijvoorbeeld maar dat was dus een butterfly Primorac,
Niemand hier zal dat frame kennen (dat zou heel toevallig zijn) maar het is ook een bekend frame-model merk Butterfly en -mogelijk- ook met frame-produktie door Butterfly.
Namen als Butterfly laten vaak naar eigen model frames door andere namen produceren om te verkopen onder eigen naam want eigen frame-model.
Dan is er n onderscheidt tussen merk en producent .,
Andro als merk bijv met producent Sunflex. Of Nittaku als merk en Soulspin als prducent, Modellen dus Andro en Nittaku maar de frames niet
Het model is dan vaak wel in samenwerking ontstaan maar op naam van een van de twee en produktie onder andere meestal onbekend blijvende naam..
Merk is dan ook de naam waaronder de frames verkocht worden .
In zekere zin worden er via de marketing dus modellen verkocht en ontvang je uiteindelijk pas een frame nadat je een model gekocht hebt.

Bij massa produktie is er per definitie een model met naam. Dat begint -in Nederland europa- wettelijk bij een produktie van meer dan twee honderd exemplaren geloof ik.

Zo,n kloptest test je produkt en produktie mee,
Geen enkel frame fluistert dan in je oor "Nittaku accoustic".
Bij het kopen op internet heb je er niks aan maar een keer naar een winkel toe gaan en zo een paar frames testen werkt beter dan alleen kijken of ermee spelen met andere rubbers erop dan je van plan bent te gaan gebruiken.
Zowel kwaliteit als type frame.
Het zegt niet alles maar dat hoeft ook niet.