Verschil stijfheid tussen GEWO Force Arc en OSP Ultimate

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Ippie
Advanced Member
Advanced Member

Verschil stijfheid tussen GEWO Force Arc en OSP Ultimate

Berichtdoor Ippie » 10 Feb 2019, 09:40

Op dit moment speel ik met een OSP Ultimate met op de BH een Tuttle Summer 3c (korte nop met spons). Ik wil toch eens een wat stijfer frame gaan proberen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de GEWO Force ARC. Als ik de eigenschappen lees die bij het frame staan, zou dit een behoorlijk stijf frame moeten zijn. Wanneer ik de stijfheid aflees op de TTdatabase krijgt hij voor stijfheid een 5 en mijn Ultimate een 5.7.
Dit lijkt mij beide niet heel hoog. Na het lezen van de eigenschappen had ik van de Force Arc een hogere stijfheid verwacht. Is er een manier om voor jezelf te bepalen hoed stijf een frame is zonder hem in je handen te hebben. (Simpel gezegd, welke informatie is het meest betrouwbaar?)
Nu wil ik op mijn forehand gaan experimenteren met de Hurricane 8 (Nu Andro Rasanter R37) Past de Hurricane op de Force Arc?
Met andere woorden: Wanneer past een rubber bij een frame zonder dat je de mogelijkheid hebt om er mee te spelen?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierbij kunnen/willen helpen.

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Verschil stijfheid tussen GEWO Force Arc en OSP Ultimate

Berichtdoor benxx » 10 Feb 2019, 09:59

Ik heb hier nog een Yasaka Max Carbon 3D liggen waar ik af en toe mee speel. Snel, hard en ontzettend stijf. Geweldig om mee te blokken en te slaan.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Stachelfeuer OX
FH Nittaku Fastarc-G1 1,8mm

Testvehikel:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Friendship 799 1,0mm
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 15-04 1452

Andrott
Beginner
Beginner

Berichtdoor Andrott » 10 Feb 2019, 16:02

Of je gaat voor de :

Xiom Zetro Quad Stijfheid 5..8

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Feb 2019, 11:25

Stijfheid is op die website wat een non begrip eigenlijk voor framebouw en of frames kiezen of kopen.
Het is relevant tijdens het spelen en dan ervaringskwestie afhankelijk ook van de belasting hoger of lager, Jij bent als degene die spelend het frame aktief belast, De bal is zo licht dat die nauwlijks een faktor is,
De bal reageert alleen wel en dat ervaar je natuurlijk.
Frame bouw gaat het om buigsterkte en starheid meer of minder inbouwen,
Een minder star frame kan toch buigsterk zijn en een star frame kan de eerste keer dat je de tafelrand raakt breken, Dan sta je met een batsteeltje in je hand.
Een star frame speelt wel stijf. Een minder star maar buigsterk frame is de stijfheid progressief afnemend, Dus stijf bij weinig belasting ondanks dat het niet star is maar fleibeler spelend als je het frame
meer -op buigsterkte- belast.
Tendentieel ligt bij lichte frames met dikker blad de starheid hoger maar buigsterkte lager.
Bij zwaardere dunnere frames andersom,
Het gaat alleen om een veelheid aan details en zelfs de rubber(massa)traagheid heeft invloed op de belasting en daarmee op de stijfheid (in praktijk als framebouw theorie zou zijn :-)).
Rubber traagheid bedoel ik de weerstand tijdens versnelingen en vertragingen van het batje. Die is hoger als je zwaardere rubbers op een frame zet en dan ga je met meer kracht spelen waarmee de belasting op buigsterkte toeneemt en de framestijfheid (qua speel-ervaring) dus ook wat afneemt , Wat minder rubber op fh of bh kant zetten
kan zo,n -gevoeld- probleem dus ook vaak al oplossen.
Het is sowieso allemaal vrij subjektief.
Met je huidige rubbers kan een meer star frame bijv fijner spelen terwijl met ander fh en of bh rubber de ultimate opeens prima kan zijn.
Dan passen die rubbers gewoon beter bij het wat minder starre frame en ervaar je de mindere stijfheid ook niet meer als probleem.
Of je kunt de flexibiliteit bij hardere slagen (met meer energie) in praktijk meer benutten wat dan een nadeel bij andere slagen kan kompenseren,