Welk handvat en waarom?

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Danny1973
Moderator
Moderator

Welk handvat en waarom?

Berichtdoor Danny1973 » 12 Okt 2020, 18:58

Tot nu toe heb ik zelf altijd met een holrond handvat gespeeld. Anatmisch ken ik niet zo goed, en recht vond ik niet comfortabel. Net of mijn batje uit mijn hand glijdt. Nu heb ik sinds kort toch een frame in recht gekocht omdat ik de tegen een redelijke prijs over kon nemen. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij toch goed bevalt.
Maar mijn echte voorkeur blijft holrond, en dan is de greep van mijn Xiom AZX de beste die ik ken. Relatief slank, maar bij de overgang van forehand naar backhand hoef ik niet over te pakken, wat ik bij veel andere frames wel tegen kom.
Wat is jullie voorkeur, en waarom?
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

van_doorn
Moderator
Moderator

Re: Welk handvat en waarom?

Berichtdoor van_doorn » 13 Okt 2020, 17:32

Als ik echt mag kiezen vind ik de Donic Dotec Serie het lekkerst :D Enige nadeel is dat het de stand van je bat iets aanpast. Ik ben en blijf holrond fan al vind ik dat de butterfly holrond handgrepen van de laatste tijd (Timo Boll serie & de sZLC series) best klein :(
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 13 Okt 2020, 18:12

@ van-doorn. Sinds het begin dat ik hier op het forum zit ben ik nieuwsgierig naar de Nittaku Acoustic. Kort geleden heb ik uiteindelijk een rechte LG gekocht. Dat is het rechte handvat waarover ik in het eertste bericht schrijf. Ik vind deze Large handgreep helemaal niet zo erg dik. Ik heb vrij kleine handen, maar dit is prima.
Wat een onwijs goed frame. Qua snelheid misschien een stapje terug, maar wel heel veel gevoel. Denk dat mijn volgende frame nog een Acoustic zal gaan worden, maar dan in holrond.
Wat ik trouwens ook een heel prettig handvat vind is de holrond van OSP. De oudere waren wel wat gladder dan nieuwe. Ik heb het idee dat deze iets minder goed worden afgewerkt.
Nieuwe Stiga frames vind ik voor zover ik ze ken niet zo prettig en niet heel netjes qua afwerking.

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 14 Okt 2020, 15:21

Ik heb zelf sinds het begin al holrond en ben daar nog niet van afgeweken... ik vind het prettig.

1-malig met een recht handvat gespeeld van een clubgenoot... dat was een fantastisch defensief frame (weet ff niet meer welke) ... maar juist het handvat ervaarde ik toen als vervelend...Ik had al snel het gevoel dat ik het zou laten loslaten tijdens het spel... misschien puur een mindf*ck en niet de waarheid, maar het gevoel was wel zo.

Voor mij dus holrond, terwijl die clubgenoot zweert bij recht...

van_doorn
Moderator
Moderator

Berichtdoor van_doorn » 16 Okt 2020, 09:00

Hi Danny,

Ik heb sinds kort een Nittaku Acoustic Inner Carbon met een Large holrond handvat. Als je hem eens wil proberen geef je maar een seintje. Ligt bij mij in de kast niets te doen :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.

the_fonz1975
Beginner
Beginner

Berichtdoor the_fonz1975 » 16 Okt 2020, 11:51

Ik heb vroeger een recht handvat gebruikt en had daar weinig hinder van, maar wist eigenlijk niet wat ik miste tot ik een holrond handvat had. Dat was op mijn Primorac OFF-. Dat is naar greep gewoon comfortabeler en naar mijn gevoel heb je je houtje gewoon wat steviger in de hand. Een anatomisch handvat kan ik niet afraden/aanraden, maar volgens mij voelt dat in vergelijk met een "FL" iets voller in het midden van je handpalm. Ik zou anatomisch zeker overwegen, vooral als je vrij grote handen hebt, maar ik zou sowieso niet meer kiezen voor een recht handvat

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 18 Okt 2020, 11:14

Conisch en dan bij voorkeur de oude Johansson variant van Stiga.
Zit tussen recht en holrond in. Voor mij best of both worlds.

Gewo Dynatec ZV Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
CSBV all wood Sanwei Target 90 Sanwei Target 90

ELO 01/07/2020: 1234

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 18 Okt 2020, 12:52

Ook voor mij: het conische Kjell Johansson handvat. Het was voor mij de reden om een custom blade te laten bouwen.
Afbeelding
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Andro Rasanter R48 | BH: Nittaku Fastarc-G1

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 18 Okt 2020, 14:04

Is dat handvat niet gewoon recht met afgeronde hoeken? Kan je een foto van jouw handvat uploaden?

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 18 Okt 2020, 19:51

Is dat handvat niet gewoon recht met afgeronde hoeken? Kan je een foto van jouw handvat uploaden?
js-bat-fh-small.jpg
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 19 Okt 2020, 18:07

Dat is een mooi frame. Echt mooi afgewerkt qua handvat. Het koffertje ziet er trouwens ook erg goed uit. Maak je dat zelf, of komt die ook via dab blades. Moet ik denken aan de kwaliteit van Ross Leidy frames?

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 19 Okt 2020, 21:28

Wel, dat koffertje is "gewoon" een Butterfly retro-ding. Even zoeken… https://en.butterfly.tt/wood-case-kibako.html.

Ik ken plaatjes van Ross Leidy frames, maar heb er nooit een vastgehad. Ik denk niet dat er veel van zijn in 't wild, zeker niet buiten de VS.

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 20 Okt 2020, 12:23

IK heb gewoon holrond. Dat heb ik vroeger ooit bij het beginnen in de hand genomen en voelde het lekkerste.
Laatst had ik zo'n anatomische met bol aan de binnenkant en dat voelde erg vreemd.
Ik speel er al 35 jaar mee (nou ja met een 10 jaar pauze er tussen) dus zie ook geen reden wat anders te proberen :D
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro Kanter FO Off
FH: Andro Rasanter R47
BH: DHS Skyline 3-60

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 20 Okt 2020, 17:34

breedte bij het rubber 25,0 mm en aan het uiteinde 28,9 mm
dikte bij het rubber 25,0 mm en aan het uiteinde 27,5 mm
20201020_171245-2.jpg
20201020_171325-2.jpg

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 20 Okt 2020, 18:24

Dus toch iets taps toelopend. Daardoor zal het waarschijnlijk minder het gevoel geven dat het uit je hand weg kan glijden. Mooi klassiek frame? Speel je daar zelf mee.

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 20 Okt 2020, 19:22

breedte bij het rubber 25,0 mm en aan het uiteinde 28,9 mm
dikte bij het rubber 25,0 mm en aan het uiteinde 27,5 mm
Goh. Ik heb dat ingeschat toen ik m'n frame liet maken. Modelletjes van karton uitgeprobeerd, gerommeld met de curve — en ik kwam uit op… 25x25mm bij 29x27,5mm.

Geen idee waar m'n Kjell Johansson Offensive Wood is gebleven. Als ik die had teruggevonden toen ik weer ging spelen was ik er vast mee blijven spelen. En 't is niet dat ik niet gezocht heb!

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 20 Okt 2020, 20:49

Heb jij ook wel eens met OSP gespeeld? Die hebben ook behoorlijk naar de oude Stiga frames gekeken. Mijn Virtuoso met flared handvat heb ik verkocht. Achteraf 1 van mijn beste frames, die echt prettig in de hand ligt.

yoass
Super Member
Super Member

Berichtdoor yoass » 21 Okt 2020, 10:18

Ik heb bij OSP gekeken voor ik een custom liet bouwen, vanwege de handvatten. ELCON zit denk ik vrij dicht bij de Kjell Johansson. Volgens mij komt ‘Old School Palatinus’ direct voort uit Stiga, al zie ik de opmaak van mijn oude Offensive Wood er niet bij.

Volgens mij had die een toplaag van walnoot, best hard, en zijn bijna alle OSP frames limba. Er zijn een paar OSP frames met een heel harde buitenlaag, net iets te gek voor mij. Ik twijfelde een tijd tussen walnoot, anegre en koto. Het is koto geworden.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 21 Okt 2020, 17:14

Dus toch iets taps toelopend. Daardoor zal het waarschijnlijk minder het gevoel geven dat het uit je hand weg kan glijden. Mooi klassiek frame? Speel je daar zelf mee.
Ligt heerlijk stabiel in de hand, nooit het gevoel gehad dat het uit mijn hand zou glippen.
Hier heb ik mee gespeeld tot begin vorig jaar. Frame is nu 43 jaar oud maar nog in een vrij goede staat. Was destijds vrij snel, maar is nu vergelijkbaar met ALL+. Speel inmiddels met de Gewo Dynatec.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 21 Okt 2020, 17:26

Ik heb bij OSP gekeken voor ik een custom liet bouwen, vanwege de handvatten. ELCON zit denk ik vrij dicht bij de Kjell Johansson. Volgens mij komt ‘Old School Palatinus’ direct voort uit Stiga, al zie ik de opmaak van mijn oude Offensive Wood er niet bij.

Volgens mij had die een toplaag van walnoot, best hard, en zijn bijna alle OSP frames limba. Er zijn een paar OSP frames met een heel harde buitenlaag, net iets te gek voor mij. Ik twijfelde een tijd tussen walnoot, anegre en koto. Het is koto geworden.
Ik dacht dat Palatinus een instrumentenbouwer was die later frames is gaan maken. Daarbij baseerde hij zich inderdaad op de oude Stiga frames. ELCON is dacht ik het oude Erik Lindh Conische handvat, maar die is bijna, zo niet geheel, gelijk aan de Kjell Johansson.
Opmaak van de Offensive Wood is voor zover ik weet walnoot, rood gekleurde limba met een ayous kern, al schijnen er later series met dezelfde naam maar met een andere opmaak gemaakt te zijn.