Hand gemaakte frames Mank

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 09 Sep 2012, 22:34

Hoef er niks voor. Ten eerste hou ik genoeg over en Limba en koto zijn ook niet zo duur.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 10 Sep 2012, 07:04

:)
bedankt!
hoe dik is het Limba?
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Sep 2012, 10:58

Zelfde limba als bij de frames die je straks binnen krijgt. ) 0,8 mm. Koto ook 0,8.

Probeer dus niet een frame te bouwen met gewone houtlijm, 3 mm ayous en dan koto/limba in deze dikte (als frame wat je van mij krijgt toegestuurd. Dat komt richting honderd gram te zitten of de lijmverbinding wordt niet sterk genoeg en dan kan een fineer heel makkelijk loskomen (door trillingen). Er ontstaat dan een blaas tussen de lagen.

smashking
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor smashking » 10 Sep 2012, 12:08

Hoi Mank,

Heb even een vraagje. In het andere topic vertelde ik al dat interesse had in de oude DHS 08 en 032 frames. Ik ben nu achter de constructie van beide frames de 08 is 7 laags lindehout(ik denk dat elke laag 1mm dik is) en de 032 is lindehout-lauan-lindehout-lauan-lindehout. Ik heb even wat research gedaan en lauan is Nederland alleen als triplex te verkrijgen naar mijn weten. Ben jij in staat om de twee bovenstaande frames te bouwen?

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 10 Sep 2012, 14:58

Als ik nou 4 mm balsa doe, op mijn forehand Koto en op mijn backhand Limba, met Pattex, is de backhand dan te controleren en geschikt voor lange noppen?

100 gram vind ik niet zo een probleem inclusief handvat, maar balsa zal toch wel minder wegen?
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Sep 2012, 16:55

Dat kan niet omdat de variatie te groot is. Zou heel toevallig zijn als het qua gewicht direkt goed uitkomt.
Zo,n 7 laags frame kan zo boven de honderd gram komen. Bovendien is de lijm nu op en hoewel het wel een uitdaging is wil ik er op dit moment niet mee bezig.

Veel framebouwers in Duitsland hebben grotere voorraad fineers, verschillende soorten en diktes en voor abachi bijv ook twee gewichtsklasses. Ook is er vaak een houthandel in de buurt waar ze zelf fineer kunnen uitzoeken of zelfs op dikte kunnen laten snijden of zagen.
Duitsland heeft gewoon veel meer van dat soort bedrijven dan Nederland.
Om dan iets samen te stellen wat dicht in de buurt komt (of een soort combinatie van het Nebula frame en zo,n dhs frame) is niet zo moeilijk. Veel framebouwers kennen veel van die oudere frames omdat ze vaak benadert worden met dit soort vragen.

Je zou bij Liquid sky van Mytt per pn (of via de website ; nebula blades) kunnen informeren.

Meeste

smashking
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor smashking » 10 Sep 2012, 18:29

Dat kan niet omdat de variatie te groot is. Zou heel toevallig zijn als het qua gewicht direkt goed uitkomt.
Zo,n 7 laags frame kan zo boven de honderd gram komen. Bovendien is de lijm nu op en hoewel het wel een uitdaging is wil ik er op dit moment niet mee bezig.

Veel framebouwers in Duitsland hebben grotere voorraad fineers, verschillende soorten en diktes en voor abachi bijv ook twee gewichtsklasses. Ook is er vaak een houthandel in de buurt waar ze zelf fineer kunnen uitzoeken of zelfs op dikte kunnen laten snijden of zagen.
Duitsland heeft gewoon veel meer van dat soort bedrijven dan Nederland.
Om dan iets samen te stellen wat dicht in de buurt komt (of een soort combinatie van het Nebula frame en zo,n dhs frame) is niet zo moeilijk. Veel framebouwers kennen veel van die oudere frames omdat ze vaak benadert worden met dit soort vragen.

Je zou bij Liquid sky van Mytt per pn (of via de website ; nebula blades) kunnen informeren.

Dat het boven de honderd gram uitkomt vind ik niet verassend aangezien dat bij de originele versies ook het geval is. Bedankt voor je tip om voor Duitse framebouwers te kiezen ik zal Peter Freundlieb nog eens benaderen. Liquid Sky heb ik ook al benaderd voor het nebula frame maar die zei dat hinoki niet verkrijgbaar in Duitsland toen heb ik meteen maar gezegd dat hij ze naam maar moest veranderen hahaha. Volgens mij is Liquid Sky ook meer van de limba/ayous constructies. Voor een Juic frame is Borko and Son waarschijnlijk de beste optie omdat zij in het verleden ook frames produceerden voor Juic. Misschien is een 7 laags basswood frame met ayous kern nog wel de beste optie via Peter Freundlieb.

Meeste

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 10 Sep 2012, 20:16

Is Limba goed voor lange noppen? Ik kan er niet veel over vinden.
Anigre Abache of wilgen kan ik helaas niet vinden..
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Sep 2012, 13:39

Hinoki mag niet uit Japan geexporteerd (of heel gelimiteerd en ingewikkeld). Veel Japanse historische gebouwen, oude tempels etc was Hinoki een belangrijk bouwmateriaal en voor restauratie en onderhoud nog steeds. http://www.rhtubs.com/hinoki.htm.
Port oxford cedar uit de Vs geldt als goed alternatief en wordt uit Vs vooral ook naar Japan geexporteerd..... Om daarna als Hinoki weer terug te komen in van alles en nog wat. Onder andere tafeltennisframes. Voor meerlaags frames maakt het ook helemaal geen verschil zelfs niet als alle lagen hinoki of "hinoki" zijn. Botanische namen vallen niet onder auteursrecht bescherming of zo. "Kiso Hinoki V" (of Port oxford V) is gewoon vrij om als naam (iig in Europa) aan een frame mee te geven.

Herbert,
Paket is verzonden.
Éen van de frames heeft lange noppen en Limba toplagen dus dat kan je zelf gaan uitproberen. Maar ik heb zomaar een noppenrubbertje er op geplakt dus zonder veel afstemming tussen rubber en frame. Ook was het frame niet speciaal voor noppenspel bedoeld. Als onervaren noppenspeler (en zonder sterke topspinspeler tegenover me) heb ik er gister iig wel lol mee gehad maar echt kritisch testen kan ik niet.
Juist omdat ik daarin weinig ervaring heb (ook met materiaal) ben ik dus benieuwd naar je ervaring ermee.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 11 Sep 2012, 16:55

Ik ga nog even nij die modelbouwinkel kijken, wist helemaal niet dat we die hier hadden.

Ik zal ze uitgebreid testen. denkt u dat abache beter is dan limba voor lange noppen?
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Sep 2012, 19:28

Probeer nu eerst mijn frames maar even ;). Straks heb je daar geen aandacht meer voor en wie weet brengt het je nog op ideen.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 12 Sep 2012, 06:52

natuurlijk, maar ik kan niet de hele dag tafeltennissen, dus de tijd dat ik thuis ben...
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Sep 2012, 08:28

Zijn de frames en fineers aangekomen en heb je een eerste indruk opgedaan ?

Moest er even over denken maar in geval een van de frames/batjes bevalt, ongeacht welk, is dat ook te koop. Prijs voor het batje als geheel is dan veertig euro. Elk rubber eraf (in goede staat) gaat er vijf euro van de prijs af.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 14 Sep 2012, 17:09

Ik heb ze gekregen, bedankt
ik ga ze vanavond uitproberen!

erg veel fineer ook daarvoor bedankt!
hoe kan ik precies zien wat Limba en wat Koto is?
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Sep 2012, 18:23

Koto is wat rechtere nerf en fineer is ietsie steviger dan Limba. Google en dan afbeeldingen kun je ook met foto,s vergelijken.
Veel plezier met testen.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 15 Sep 2012, 13:30

Gisteren de twee frames met noppen op de backhand en loop rubber op de forehand getest.
de noppen waren te snel om mee te spelen, het is dan dan duidelijk een aanvalsframe.

het ene frame was duidelijk een spin frame. hoge throw angle, veel spin en een zacht liefelijk geluidje. Ik denk dat dit frame te vergelijken is met een Timo Boll spirit waar ik bekend mee ben. schuiven gaat goed, redelijke controle, en een bolle forehand spin als je hard aan de bal trekt.

het andere frame was duidelijk harder en het speelde met veel minder spin. lagere bal afsprong en als je aan de bal trok had je een topspin maar gewoon net over het net. blokken gaat beter doordat het harder is, schuiven minder omdat het stijver is.
dit is te vergelijken met een ZLC van Butterfly Boll series.

Ik denk dat het spinframe limba is en het laatste koto.

vragen? ik kan ze wel beantwoorden
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Sep 2012, 16:07

Hey,

Het verschil in hardheid is door de andere tussenlaag. Alle drie frames hebben een zelfde limba buitenlaag.
Het frame op bovenste foto met de lange noppen heeft onder de buitenlagen een tweede laag limba als tussenlaag. Frame met de zwarte friendship noppen (onderste foto) is die tussenlaag ahorn. Tussenlagen zijn bij vijflaags frames altijd onder 90 graden met de kern en buitenlagen verlijmd.
Het frame op derde, onderste foto met korte noppen is ook nog iets dikkere kern wat het wat stijver blad geeft.
De rode korte noppen zijn trouwens meer allround noppen geen echt verdedigende noppen.
Lastig om mee te spelen maar wel heel leuk. Soms moet je de bal meer met een zijspin beweging (ruitenwisser) blokken/kappen om controle te hebben, soms gewoon tegenhouden en andere keer weer hard tikken bijna als met korte noppen.

De vergelijking met het spirit frame en het zlc frame kan ik niet zo goed plaatsen. Totaal ander soort frames.

Het derde frame dat ik je gestuurd heb (rechts bovenste foto) is wat makkelijker voor een korte test denk ik. De frames die je nu getest hebt is afwisseling tussen fh en bh grip bijna noodzakelijk doordat de griphelften relatief laag op het dunne blad zitten.

Heb je ook nog met de korte noppen gespeeld ?

Mocht nog iemand anders willen testen neem dan even contact met mij op per pn. Herbert kan ze dan gewoon doorsturen naar volgende tester.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 16 Sep 2012, 10:55

de korte noppen heb ik niet getest, de frames zijn te snel voor noppen.

Ik heb de vergelijking gemaakt om het verschil aan te geven dus beide frames en de hardheid en spin en snelheid aan te geven.
ze hebben inderdaad niet dezelfde speeleigenschappen.

Ik vind het prima frames alleen de handvatten vind ik te smal en te hoog.
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 16 Sep 2012, 16:02

De friendship 802-40 zijn aanvallende snelle korte noppen met voor noppen heel veel spin vergelijkbaar met de spinpips van tsp. Zelfs topspin uit tweedelijn of als opening is er mee te spelen waarbij er nog redelijk wat spin in komt. Dat soort noppen past goed op offensieve frames en zelfs off+. Je kunt er bijna net zo mee spelen als met noppen naar binnen.

De rode noppen zit inmiddels de originele spons weer onder. Die had ik er eerst afgehaald. Zonder spons was het eerst wat beter voor lange verdediging. Bedoeling qua speltype met spons is zo meer allroundspel met veel varatie. Daarvoor is het frame qua blad eigenlijk wat te zacht. De snelheid die je toch ervaart komt misschien ook door de griphelften bij dit frame. Die strip donker hout is behoorlijk hard en dat geeft eigenlijk meer verschil dan het verschil tussen bijv koto en limba als buitenlaag voor een frame. Invloed daarvan op een frame wordt sterk onderschat.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Okt 2012, 20:42

http://i1338.photobucket.com/albums/o68 ... C_0017.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1338.photobucket.com/albums/o68 ... C_0019.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Twee nieuwe frames tegen een herstige achtergrond :D . Althans bijna nieuw ; Twee frames van vorige serie foto,s, (eerste foto, frame rechts en tweede foto frame links) uit elkaar gehaald en kernlaag opnieuw opgebouwd met nieuwe tussen - en buitenfineer plus nieuwe handvatjes.
Nu met ander produkt afgewerkt zodat ze er wat beter uit zien.
Handvatjes zijn wat forser gehouden en verlijming van het blad is wat anders.

Frame op eerste foto heeft red cedar griphelft (buitenkant) met daaronder 1 mm beuken en daaronder 1 mm abachi direkt op het blad. Zacht/hard/zacht dus voor de griphelften.
Blad is ayous 2,5/koto 0,7 / limba 0,7. Zelfde opbouw als het was. Blad is ook wat breder gehouden bij de blad / gripovergang. De kernlaag moest ik daarvoor wat opvullen met stripjes fineer omdat de buitenlagen iets overstaken. Een minpuntje qua afwerking maar ik speel er zelf mee en dan boeit me dat niet zo.

Andere frame heeft nu koto buitenlaag en limba tussenlaag (koto en limba omgekeerd tov eerste frame dus). De zachte 1 mm dikke fichte tussenlaag die er eerst op zat met limba buitenlagen gaf me teveel katapult werking tussen kernlaag en buitenfineer. Griphelftjes bij dit frame zijn gemaakt met populierenhout en meranti strips.

Tweede frame is nog niet getest maar ben benieuwd hoe het verschil uit zal pakken.