Hand gemaakte frames Mank

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Hand gemaakte frames Mank

Berichtdoor mank » 07 Sep 2012, 08:42

Om de thread over de frames van Peter Freundlieb niet te verstoren toch maar even aparte thread opgemaakt en nog een paar foto,s.

Afbeelding

Afbeelding.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mank op 26 Mar 2017, 19:30, 23 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: zelfbouwframes

Berichtdoor mank » 07 Sep 2012, 21:43

Waar maak je handvat van?
Ik heb nu een balsa core van 4 mm. Ik ben alleen nog op zoek naar twee velletjes fineer, dat is erg erg moeilijk te krijgen!
Als je met balsa aan de gang gaat kun je ook bij Peter Freundlieb op zijn site eens kijken welke verschillende manieren van opbouw hij toepast. Eén pagina staan voorbeelden van standaarframes andere van combi-frames. Fineerdiktes staan op aparte pagina "info furniere".
Ook de andere pagina,s met uitleg op zijn site bevatten veel informatie als je beetje Duits kunt lezen. Je krijgt dan een algemeen idee hoe gewichten uitvallen bij welke diktes etc.
Houdt er wel rekening mee dat berken triplex als je daarmee aan de gang gaat een stuk zwaarder is dan berkenfineer in die dikte. Dat komt door de lijm. Bij 0,6 mm berkentriplex moet je qua gewicht eerder aan houtsoorten als wenge denken.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: zelfbouw frames

Berichtdoor mank » 08 Sep 2012, 13:59

Het is de bedoeling dat ik deze frames eerst nog wat grondiger ga testen om na te gaan hoe verschillende dingen zich uitwerken.

Tot die tijd kan ik wel een compleet batje (of tot drie stuks) aanbieden als iemand het leuk vind om te testen. Gewoon om eens te ervaren hoe het speelt. Rubbers wil ik er wel graag ophouden.

Bovenste frame links heeft lange noppen ox (meteor 575) op een kant en onderste korte noppen (friendship 802-40).
Andere frames is allemaal 2,0 en 2,2 rubbers van Friendship (focus III snipe), Sword (hero en nog iets). Taichi soft en hard van Giant Dragon. Licht eenmalig getuned en voor spelers die niet aan chinees rubber gewend zijn ook prima speelbaar voor een test denk ik Alle batjes zitten op net aan 180 gram of iets daaronder. Batjes met noppen zijn wat lichter.

Drie frames met rubbers kan ik wel een paar weken missen (max drie). Andere twee kan ik dan zelf testen en die kunnen daarna eventueel nog aan de bak.
Een "review" of korte indruk geven mag hier of per pn (maar hoeft niet perse).

Een aantal Duitse framebouwers werkt min of meer vergelijkbaar met zelfde soort lijm en als het speelgevoel goed bevalt op basis van zo,n test kan daar eventueel een customframe besteld worden waarbij ik desgewenst wel advies wil geven.

Bij veel interesse moet ik misschien selecteren. Wie 't eerst komt 't eerst maalt is dan een criterium maar er kunnen voor mij ook andere criteria zijn.

Ieder betaald zelf de postzegels voor het verzenden. Onderling nog via verzending een keer uitwisselen mag maar dan even in overleg met mij zodat ik weet waar de batjes zijn.
Laatst gewijzigd door mank op 09 Sep 2012, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 08 Sep 2012, 15:08

Zou je ook handvatten kunnen aanpassen van bestaande frames? :)
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Sep 2012, 15:41

Moet het Tulpe frame een steviger handvat hebben ?

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 08 Sep 2012, 15:51

Misschien aan het einde van het seizoen wel ja. :)
Heb ook nog een TBS met een klote handvat

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Sep 2012, 16:42

Probleem is een beetje de soort lijm die gebruikt is. Dat weet ik bij een specifiek frame namelijk niet. Ik heb het vrij vaak gedaan (ook wel bij gebroken of ingescheurde frames voor de griphelftjes die ik dan gebruiken kan) en dat ging altijd goed. Maar bijvoorbeeld een Osp frame lukt dat niet op die manier (ervaring :-)) en een Boll spirit weet ik niet hoe het verlijmd is.
Frames waarbij ik het gedaan heb waren allemaal standaard framepjes. Ik vermoed met een soort warmlijm verlijmd.
De truc is namelijk de grip te verwarmen tot plm tachtig graden.
Om dan een handvat wat forser te maken lijm ik de griphelften wel op een blaadje fineer. Als dat droog is om de rand afsnijden en even bijschuren. Dan op het frame terug. De grip is dan plm anderhalve mm dikker.

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 08 Sep 2012, 17:02

Ik kan even een mailtje sturen naar degenen die mijn andere TBS van een ander handvat heeft voorzien. :) Maar heeft allemaal geen haast, en als je er niet aan wilt beginnen is het ook ok.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Sep 2012, 17:52

Dan gaan de griphelften er kennelijk goed af. Dan wil ik het wel doen ... omdat je moderator bent hier :)
Geen interesse een frame van mij een keer te testen. Dan kan je het Tulpe of spirit frame daarna mee sturen.
De frames zijn uiteraard volledig getuned op spel met "chinese zooi" :-).

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 08 Sep 2012, 18:24

Van mij mag je, maar zal sowieso na het seizoen pas gebeuren. :) Wil nu absoluut niks meer veranderen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Sep 2012, 20:11

Cstt,

Opsturen om te testen bedoel je ? Het moet wel binnen paar weken maar een uitgebreide review hoeft niet perse. Kwartiertje testen, één of twee anderen ook kwartiertje en daarna wat impressies verzamelen en dan terug (of nog een sessie) vind ik prima. Ik ben namelijk toch wel benieuwd hoe spelers die wat meer bewust van materiaal zijn (en meer referentie hebben) deze frames ervaren. Ik heb wel mijn eigen ervaring en vergelijkingsmogelijkheden met bekende frames maar dat is ook beperkt.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 08 Sep 2012, 20:44

Ik wil ze allemaal wel testen, ben gewend aan Chinees spul en noppen en gewone rubbers.

misschien kun jij me helpen aan een goed adresje voor fineer?

Ik heb gisteren mijn eerste bedje afgekregen, het is alleen nog te dik en dus te zwaar (het triplex was 3mm)
verder is het een gruwelijk snel frame geworden, met goed geluid en goede eigenschappen, ziet er ook aardig uit
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8

cstt
Moderator
Moderator

Berichtdoor cstt » 08 Sep 2012, 21:07

"Mank, testen is prima, maar na het seizoen. Ik wil tijdens het seizoen niks meer aanpassen. Daarna wil ik prima een review schrijven hoor, no problemo.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Sep 2012, 00:02

cstt, prima. Ik zie het dan wel. Succes met voorbereiding en competitie.

Herbert,
Dat heb je snel voor elkaar. Kan me voorstellen dat het wat een knalplank is zo. Berkentriplex is dan toch iets subtieler :-).
Ik stel voor dat ik jou dan twee frames/batjes toestuur om te testen. Dat wordt dan dinsdag. Wat Limba en Koto kan ik wel meesturen.
De twee batjes op de bovenste foto komen gezien de combinaties in je signatuur het meest in aanmerking qua type spel. Voor adresgegevens moet je even pn sturen.

http://stores.ebay.de/Uta-s-Holz-und-Dr ... 4340.l2563
Verkoper heb ik geen ervaring mee maar heeft een redelijk uitgebreid assortiment.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 09 Sep 2012, 11:15

Bedankt, Ik zal ze direct donderdag eens testen, ben benieuwd!
hoeveel vraag je voor dat hout?
ik ben ook nog op zoek naar een toplaag die geschikt is voor noppen, weet jij misschien iets? Wilgen is goed maar bijna niet te vinden.
Yasaka Sweden Classic

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 09 Sep 2012, 11:17

werk je trouwens gewoon met houtlijm?
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Sep 2012, 12:03

Zo nu en dan heb ik berichten nog achteraf ge-edit. Als je even terugleest (ook bij de thread van Danny) wordt de vraag welke lijm ik gebruik wel beantwoordt.

Een lijm met oplosmiddel is trouwens sowieso het beste. Chemisch hardende lijm als epoxy (tweecomponenten lijm), Pu bruislijm, secondenlijm krijg je een stuk hoger lijmgewicht.
Bruislijm gaat ook dwars door het fineer heen en met epoxy wordt het een carbonframe waarbij alleen de carbon nog mist. Gewone witte houtlijm bevat ook een oplosmiddel (ook water) en wordt ook wel gebruikt.
Wilg/populier/elzen/ayous (of abachi dus) zijn plm even hard en min of meer inwisselbaar.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 09 Sep 2012, 17:29

Idd, sorry. Ik zag dat u Pattex gebruikt.
misschien wilt u wat fineer en hout verkopen? anders ga ik het zelf bestellen

Groeten
Yasaka Sweden Classic

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 09 Sep 2012, 19:04

Pattex heb ik in begin paar keer gebruikt nu niet meer. Meer of dikker fineer dan wat ik aangaf mee te sturen heb ik niet meer.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 09 Sep 2012, 19:25

dat is prima dan:)
wat moet je ervoor hebben?
Yasaka Sweden Classic