Hand gemaakte frames Mank

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Re: zelfbouw frames

Berichtdoor mepper59 » 18 Nov 2013, 12:37

Hoi ,dan test ik ook met wat hardere rubbers :D rakza 7 oid.Kijken wat dat voor verschil maakt.
groet
OSP Expert
FH tenergy 25 1.9
BH tenergy 25 1.9

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Nov 2013, 13:35

Nog bedankt voor de leuke naam trouwens. Hiervoor portokosten heen voor mijn rekening.

Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Sun Tzu » 19 Nov 2013, 14:36

Ik hoor de impressie graag ;)
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Nov 2013, 12:17

De kwaliteit van een Virtuoso haalt het niet hoor. Die verwachting heb ik er tenminste niet van. Frames bouwen gaat met ups en downs en zelf beoordelen is ook niet altijd even makkelijk.
Ook al zit er over de jaren heen wel een duidelijke vooruitgang in (soms echt met een sprongetje als ik iets nieuws ontdekt had wat goed uitwerkte) dan nog kan een volgend frame toch weer wat minder uitvallen. Het is vooral ook ervaring opdoen en de materialen waarmee je werkt steeds beter gaan aanvoelen.
Zachtere houtsoorten en niet te veel contrast tussen de lagen is ook makkelijker. Abachi, limba, koto nemen de lijm beter op dan noten of kersenhout en dat geeft eerder wat betere resultaten.
Dat zijn dan ook de wat meer aangewezen houtsoorten om mee te beginnen als iemand zelf een frame zou willen bouwen.
Mocht ik komende zomer weer de kriebels krijgen dan beperk ik me dan ook eerst weer tot dit soort houtsoorten.
Kernhout heb ik inmiddels ook een geschikter adresje voor gevonden. Wat dat betreft zit er ook nog wel wat rek in wat kwaliteit betreft.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Apr 2015, 12:59

..
Laatst gewijzigd door mank op 14 Nov 2015, 11:10, 10 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 01 Mei 2015, 10:42

...
Laatst gewijzigd door mank op 07 Feb 2017, 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Jan 2017, 01:40

Naar aanleiding van de twee eigenbouw frames die ik te koop heb nog wat informatie met mogelijkheid hier nog vragen te stellen.,

Ik wou dit keer een paar dunne goeie frames maken voor allround spelers ipv de eerdere koto en kersenmeppers.
Spelers die niet perse met twee max dikte rubbers willen spelen, tempo en spin met kontrole willen kunnen varieren maar toch ook goeie versnellings en counter mogelijkheden willen houden. Niet te snel maar wel met mogelijkheid stevig te versnellen of het speeltempo juist even te verlagen (ipv één tempo door). Geen kinderframes van 80 gram met of te veel snelheid voor dunne rubbers of onvoldoende aanvalsmogelijkheden of "half half"..
Dit is wat balsnelheid betreft met balsa ook mogelijk met dikkere frames maar voor topspin en spinvariatie vind ik dat minder.

Ze gaan wat in richting engelse stijl frames (alle lagen plm even dik) om zo meer een allround karakter te krijgen ipv alles meer op één -hoog - tempo of als het tempo verlaagd kan worden weer gebrek aan versnellingmogelijkheden en controle bij het counteren,
Ik vind het maken van frames die voor de fabrikanten minder goed verkoopbaar zijn en die ze daarom niet of nauwelijks op de markt brengen ook gewoon leuker en uitdagender.

Deze frames zijn bedoeld voor spelers die een eigen actief gevarieerd allround spel spelen of willen ontwikkelen wat niet alleen baseert op het passief zo lang mogelijk "op tafel houden" van de bal.
Met name de breedte laat veel aktieve spinvariatie toe bij blokken ook met backside rubbers en als het tempo al wat verhoogd is. Hiermee kan (dat heeft de praktijk al bewezen voor mij) tegelijk ook het tempo en de lengte van de teruggespeelde opening door de tegenstander beter gevarieerd worden om zo het initiatief over te kunnen nemen, Bij elkaar komt het dan op (net geen) honderd gram uit.
1,7 a 1,9 mm niet te zachte rubbers, fh eventueel ook max en eventueel ook lange of korte noppen,

Waar ze dan uiteraard wat laten liggen is het vanaf de opening kunnen uitspelen en /of - gedwongen - meespelen van rallies in één -hoog- tempo. Daarvoor zijn ze dan ook niet bedoeld. Ze zijn bedoeld om spelers die dat als speltype hebben juist goed te kunnen ontregelen, Een meer gevarieerd taktisch spel kunnen spelen dus.

Het geluidje bij op het blad of de grip tikken met de nagels is iiig identiek aan dat bij het Osp Martin frame en de andere Osp frames. Osp spelers weten mogelijk wat ik bedoel.
Bij eerdere frames was het veel hoger en langer naklinkend. Waarschijnlijk door de hardere, minder flexibele lijmsoort, Ik hoop dat dit ook de balvoering en daarmee de controle ten goede komt.

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Danny1973 » 07 Jan 2017, 10:36

Leuk om te zien wat je hebr gemaakt, en te lezen wat het idee is achter een bepaalde opbouw. Helaas is dit voor mij echt een stuk te zwaar.
Misschien een vreemde vraag die niet helemaal past bij alleen jouw frames. Hoe denk jij dat de verhouding is tussen hoeveel invloed het frame en hoeveel het rubber bepaald bij een batje. Is het frame de bepalende factor waarbij het rubber slechts een toplaagje is, of is juist met een rubber de belangrijke keuze.
Donic Waldner World Champion 89 - 88 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Donic Ovtcharov True Carbon 86 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 08 Jan 2017, 00:49

Stel je zou voor het maken van een batje de keus hebben uit vijf frames vijf toplagen, vijf sponzen.
Om met dit nog geringe aantal onderdelen een compleet batje als eindprodukt te maken zijn er al 5^5 mogelijkheden, 3125 verschillende batjes.
Het goed combineren is dus nog iets op zich.
Daarom is je vraag zo ook eigenlijk niet te beantwoorden.

Bovendien is je vraag onder te verdelen in twee vragen die nu ahw door elkaar lopen.
A) Zijn de [u]verschillen[/u] tussen toplagen, sponzen en/ of tussen frames belangrijker ? (waarvoor ? Balafprong ? effect ?, controle ?)

B) Is frame, spons of toplaag (eventueel [u]veranderen[/u]) belangrijker het veranderen van ..
controle, snelheid, kunnen versnellen, vertragen, spin, balafsprong, spelontwikkeling enzovoort ?

A is meer een algemene theoretische vraag voor in dit geval willekeurig welk van de 3125 batjes .
B gaat uit van één batje waar iemand, jij bijvoorbeeld, al een tijd mee speelt en ervaring mee heeft opgedaan.
Dan is het afhankelijk van dat ene batje en de losse onderdelen wat beter verandert kan worden.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 08 Jan 2017, 11:53

Naar mijn idee slaat mank de spijker op zijn kop.

B zal meer de praktische kant zijn. En daarbij zou ik aanraden pas met een sneller frame te gaan spelen als je in wedstrijden meer dan 75% van je topspin slagen (fatsoenlijk) op tafel speelt. De meeste afdelingsspelers spelen met veel te snel materiaal en proberen alles wat niet helemaal lekker gaat met ander materiaal op te lossen. Kijk niet waar de pro's mee spelen, die trainen meer op één dag dan wij in een week (en velen zelfs in een maand). Techniek is vele malen belangrijker dan het materiaal.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating oktober : 1370

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 10 Jan 2017, 00:33

http://i66.tinypic.com/j0ww49.jpg

Het notenhout frame was ik niet tevreden met de griphelften. Zitten nu andere op en het zit op vijfennegentig gram.
Andere frame ook. Meest door het langzaam nog nadrogen :) .
Zie bij te koop gevraagd /aangeboden voor verdere informatie,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Jan 2017, 00:35

http://i64.tinypic.com/34o9gli.jpg

Het notenframe trek ik terug omdat de tussenlagen me toch niet bevielen.
Het koto frame bevielen de griphelften me niet en zitten nu hardere 6 mm olijfessen strips direkt op het blad ipz eerst zacht hout,.
Twee lagen zachter hout, kiefer en abachi op de buitenkant.

Ondanks dat het een dun framepje is voelt het nu behoorlijk strak aan.
Dat is met de warme lijm die ik gebruik zo,n beetje standaard.
Ook bij framebouwers die bij tt-news.de aktief zijn en dit soort lijm gebruiken is dat de tendens,
Dat is ook waardoor dunnere bladen mogelijk zijn zonder dat het te flexibel en slap wordt.
Anders was ik er niet eens aan begonnen.

Natuurlijk is het blad niet heel star omdat het dun is .
De afstand tussen de koto buitenlagen neemt daardoor af en die verstarren dan het blad minder,

De stijfheid zit meer in de kracht die het vergt om het te buigen.
Ondanks dat het door de vrij dunne kern niet supersnel is (allround denk ik) kan er - schat ik in - dus prima mee aangevallen worden zonder dat bij wat meer power in het spel de kontrole direkt zoek is,
Door de andere griphelftopbouw is de balafsprong nu ook wat vlakker.
Iets meer afgestemd op het spelen uit eerste lijn tot tweede.
Om dit wat te compenseren zit in het blad onder de griphelften nu een uitsparing voor wat meer torsie als bij veel merkframes.
Gewicht zit nu op 95 gr. Het blad droogde ook nog wat door :) en de bladmaat is wat aangepast. 155 x 153 mm. Eventueel kan er nog iets af in de breedte.
Voor vijfentwintig euro incl verzending mag het weg.
Eerst testen dan betalen (of doorsturen of terugsturen) is mogelijk maar wel even vragen per pb.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 05 Feb 2017, 11:02

http://www.wur.nl/
https://www.nemokennislink.nl/lemmas/po ... natuurlijk.

Ik heb al eens uitgelegd of geprobeerd dat de specifieke kwaliteit van de Osp en vroegere stiga frames te maken heeft met een ander type verlijming. Het andere is dat de droge lijm grootdeels uit eiitpolymeren. bestaat.
Bovenstaande link laat zien dat dit niet alleen maar ouderwets is maar ook high tech..

Het leuke is dat een hobbyist als ik ook de natuurlijke lijmen echt chemisch, "high tech" kan aanpassen.
Ik kan de zuurgragd bijvoorbeeld varieren door een deel van het water te vervangen door azijn of citroensap . De lijm gelleert dan pas bij lagere temperatuur zodat ik meer tijd heb de lijm aan te brengen en mooi te verdelen. Vraag me niet wat het chemisch doet maar het doet iets , Ik kan de droogtijd langer maken zodat er dubbele-spiraalachtige polymeerstrukturen ontstaan in de lijmmatrix die extra elasticiteit geven en de lijm minder bros maken.
Sowieso moet ik dus oppassen met te snel drogen.
Of looiende stoffen als tannine toevoegen die waterstofverbindingen leggen tussen de polymeren als bij vulcanisatie van rubber gebeurt. Hierdoor wordt de lijm o.a. minder hygroscopisch en daardoor vochtbestendiger . Oplossen in water gebeurt sowieso pas bij hogere temperaturen dus dat is geen probleem maar de lijm wordt in principe wat zachter bij hoge luchtvochtigheid en harder en brosser bij lage luchtvochtigheid bijvoorbeeld in de winter met de kachel of Cv aan.
Verder kunnen vulmiddelen toegevoegd als honing, , glycerine, vet, olie of zout. De lijm droogt dan minder ver door en blijft flexibeler.
Er kan olievernis of lijnolie toegevoegd worden voor ook een taaiere lijm die tot honderd procent vochtbestendig kan zijn en waar vroeger wel schepen mee gebouwd zijn.
Dit soort dingen verandert alleen meer dan alleen dat wat bedoelt is te veranderen dus dat is wel oppassen maar in wezen is het hetzelfde als wat dit soort high tech jongens in Wageningen doen.
.
Vroeger waren de vakmensen zelf die met dit soort produkten werkten meer de chemici ook, die op intuitie dingen uitprobeerden en ontdekkingen mondeling doorgaven aan leerlingen of ook wel opschreven. Of deels op geluk iets ontdekten. Later ging die kennis vaak verloren maar lang niet alles en d it soort high tech maakt dan ook nog steeds gebruik van door de tijden heen opgebouwde kennis en ervaring.
uiteindelijk zijn ook bij synthetische materialen als carbon de grondstoffen van natuurlijke oorsprong en lijmen, rubber en epoxy zelfs van organische oorsprong.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Feb 2017, 11:22

De frames zijn nog wat nagedroogd en zitten op mijn weegschaaltje nu net onder de 80 gr.
Vooral die 5 mm balsa kern hield lang nog wat vocht vast.
De mooie gele kleur van abachi in de griphelften ontstond door het behandelen van de griphelften met zogenaamde tung olie. Een of andere chemische reaktie die ik bij andere houtsoorten nog niet tegen was gekomen. Tungolie zit ook in de betere hardwaxolie maar ik wil geen was op een frame hebben dus gebruik ik het liever puur met alleen terpentijn. Het hard (verharst) beter en sneller door dan lijnolie en vergeelt niet.

Hoewel ik zelf minder een balsa frame type speler ben gaat het soort lijm wat ik gebruik wel prima samen met balsa. Het speelt wel anders dan bijvoorbeeld de re-impact frames. Ook door de vrij zwaar geselecteerde balsa. Wel blijft het zachter en lichter dan bijv kiri.
Uiteraard maakt dit dat een frame (bij zelfde kern dikte) ook wat offensiever wordt en door minder verschil met de andere houtsoorten (in gewicht, hardheid enzovoort) ook wat meer lineair spelend dan de heel lichte balsa frames onder de zeventig gram. In de griphelften is ook geen superlicht balsa verwerkt maar medium lichte houtsoorten, fichte en abachi, waardoor dit ook iets gewicht toevoegd maar de balans natuurlijk minder topzwaar uitvalt dan bij balsa frames met balsa griphelften.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 06 Feb 2017, 16:39

..

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Feb 2017, 19:51

Net weeg ik twee frames - die nog beschikbaar zijn om te testen en/of te koop -nog eens na. Frames zijn gemaakt in Januari begin februari. en beduidend lichter opeens
Het gewicht zat een paar dagen nadat ze klaar waren op negentig, tweede weging een week later plm vijfentachtig en nu zelfs plm tachtig gr. .
Deels door het nog iets aanpassen van de bladgrootte en wat konkav maken en meer afronden maar volgens mij vooral door nadroging. Eerder woog ik niet of alleen kort nadat frames klaar waren even.

Gezien de houtopbouw en bladmaten klopt dit ook wel.
Het ene frame heeft een dunne abachi kern met vier keer limba, 156 x 150 mm.
Andere vier mm abachi, spruce en limba, 165 x 150 mm.
Bij het frame met vier mm kern zijn voor de griphelftjes meer licht hout gebruikt en door het dikkere blad zijn ze ook wat minde hoog.
Daarbij is het bladoppervlak bij het dunste frame door het verschil in bladvorm iets groter.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Hand gemaakte frames Marc

Berichtdoor mank » 26 Mar 2017, 01:32

https://www.mupload.nl/img/4vkbhf4ni3ccu.jpg

Deze frames zijn op moment beschikbaar om te testen en eventueel te koop.
Van links naar rechts.
Balsa 4 mm / limba / ahorn 75 gr allround +
Balsa 4 mm / elzen / limba 70 gr defensief
Balsa 5/ mm / abachi 1 mm (drie laags) 70 gr. defensief
Abachi / kwartiers fijnjarig vuren (europees spruce) / berken plm 5.3 mm 80 gr. all +
Abachi /limba/limba (plm 6 mm 90 gr). offensief

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Hand gemaakte frames Mank

Berichtdoor mank » 27 Mar 2017, 21:48

Deze frames zijn meest gedacht voor lange noppenspelers maar zeker ook met tweezijdig backside rubber te spelen.
Hiervoor kan ik bij een aantal frames eventueel nog wat van de bladbreedte afhalen. Nu zijn ze meest wat breder, waardoor alle andere maten ook wat kleiner lijken.

De voor balsa frames wat hogere gewichten danken de frames niet aan zware griphelften (die zijn juist ook wat lichter afgestemd op het bladgewicht) maar aan de zwaardere gewichtsklasse van het balsahout vergeleken met veel andere balsa frames,
Hierdoor gaat het meer richting kiri frames, ook wat spelen betreft.

Dankzij het hogere massatraagheidsmoment van de kern, zonder extra kerndikte en starheid dan nodig , kan ook meer spin gegeven worden bij wat hogere snelheid dan voor balsa frames normaal is,
Bij heel lichte frames topt de spin versneld uit als je de snelheid verhoogd en andersom.
Het totaal aan spin en snelheid blijft dan onverbiddelijk lager.
Ook bij deze frames vergeleken met ayous frames is dat dus niet anders.
Voor wie dicht bij tafel ook aanvallend aktief met spin speelt en/of graag vlakkere snellere slagen met wat tragere topspins afwisselt en/of met fh wel topspin op blok speelt in de rallye maar bh kant weinig of niet en daardoor alleen al dichter bij tafel moet blijven, kan dit ook een voordeel zijn.
De fh topspin heeft dan ook minder lengte nodig en de balafsprong blijft vlakker en controle goed als je dan veel spin met automatisch wat minder snelheid combineert. Controle is dan wat beter als met vijflaags ayous frames omdat die topspins dan ook nog op tafel landen zonder dat ze te hoog (over) en/of te ver (voorbij) de eindlijn gaan, Op hardere topspin met veel spin ga je dan zelf natuurlijk wat passiever blokkend spelen ipv aanvallende overnames. Het zijn dan geen frames "á la clipper".
Dit geeft meteen aan wat voor speltype deze frames goed bij passen (het kernhout bepaald dit veel meer dan de andere lagen) en met name is dat een ln ox spel bij tafel met een aanvallende fh.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Mar 2017, 22:24

Dit keer is trouwens geen huidenlijm maar beenderlijm gebruikt. Beenderlijm is wat harder, meer "kristallijn", maar super elastisch.
Droge korreltjes lijm die op een stenen tegelvloer vallen blijven bijvoorbeeld opvallend lang stuiteren alsof het om ping pong ballen of fietslagerkogeltjes gaat. Huidenlijm ook wel maar wat minder.

Goed toepassen van dit soort lijm is natuurlijk iets waar ik mee bezig ben geweest en nog wel.
Soms met mindere resultaten soms met betere en wat uitschieters naar boven en naar beneden.
Zelfs de weersomstandigheden (relatieve luchtvochtigheid) kunnen invloed hebben op het resultaat.
Het is dus geen "foolproof lijm" als de meeste lijmsoorten die bij bouwmarkten te koop zijn en ik ben ook niet zo naief te denken dat de lijm (of het hout) alleen de kwaliteit van een frame al kan maken.
Uiteindelijk telt wat dit betreft alleen de ervaring en moet het zich ook vertalen in wedstrijdresultaten.

Wie wat testen wil kan een pn sturen of hier reageren. Prijs komen we wel uit.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Apr 2017, 14:55

..
Laatst gewijzigd door mank op 19 Apr 2017, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.