"Upgrade"

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
mitchy
Beginner
Beginner

"Upgrade"

Berichtdoor mitchy » 03 Nov 2017, 11:04

Hoi beste iedereen,

Ik speel momenteel met een Timo boll all+ frame, fh: Tibhar Aurus soft 2.1 of 1.9 en bh Stiga Royal 2.0

De Stiga Royal zijn korte noppen die ik vooral gebruik om aanvallend mee te spelen. Voor blocken en tikken is het super, maar ook om mee te schuiven en openen op backspin met wat topspin is het een prima rubber.

Het probleem is dat ik het aurus soft rubber moet vervangen omdat het niet gripperig meer is. Ik ben op zoek naar een nieuw rubber dat net wat meer pit heeft, hiermee bedoel ik vooral wat meer snelheid en effect, maar zonder heel veel van de controle in te leveren. Ik heb namelijk een allround spel dat langzamerhand meer aanvallend begint te worden, maar ik schuif en blok veel. Ook is mijn serve een wapen, maar ik kan daar mijn noppen niet voor gebruiken.

Als er ideeën zijn, dan hoor ik het graag!

Mvg,

Mitch

Danny1973
Gold Member
Gold Member

Re: "Upgrade"

Berichtdoor Danny1973 » 03 Nov 2017, 18:08

Ik ben zeer tevreden over mijn Donic acuda blue p2. In 2.0 heel veel controle, en max speelt deze qua topspin en tempo wat beter. In het passieve spel is de 2.0 wel wat veiliger bij serviceontvangst, schuiven en blokken.
Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue P2 2.0.
BH: Donic acuda blue p2 1.8mm

Sanwei Dynamo 92 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 max
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

carlo
Beginner
Beginner

Berichtdoor carlo » 03 Nov 2017, 18:27

donic acuda idd goed rubber, mss nog tussenstap nemen met donic desto f3. acuda meer gericht op spin en sneller. desto f3 veel meer controle iets trager gemakelijker gekapte ballen overnemen naar spin, en ik blok er bij mij in de club veel beter spelers mee dan ik, met gevoel naar zijkant tafel. en met ingebouwd lijmeffect snel als je echt uithaalt. je ga in begin wel meer moeten sluiten met rubber f3 of acuda is wennen. speel er kort mee en juiste moment overnemen en dan mep. ga zelf overschakelen omdat ik door de desto mijn slag hard verbeterd heb, gevoel gekregen heb en ga nu voor sneller acuda of big slam ook desto, niet te snel op snelle rubbers overschakelen, eerst slag en gevoel ontwikkelen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 04 Nov 2017, 16:29

Aurus ? Ik vond de toplaag tenminste erg goed passen bij vijflaags houten frames. Behoorlijk veel spin (verandering) als ik die zelf wou genereren bij het openen, goed overnemen van topspin met spinbloks of countertopspin,
Kontra gewone blok en afslaan ook prma. Gevoel met servereturn prima zonder te veel springerigheid (hardere versie nog wat hminder dan softversie) of te sterke reaktie op inkomende spin . Al met al een
prima allround toplaag op zo,n frame met tendens natuurlijk aanvallend aktief spel.
Minder voor een meer afwachtend type spel met veel schuiven hoewel dat voor het genre rubber ook prima ging.
Waar de standaard versie (in 2,0 zwart) echt in uitblonk waren harde counterspinbloks op openingen naar mijn bh.
Als linkshandige kon ik dat goed gebruiken door naar de fh van rechtshandige spelers te retourneren
om dan de opening hard over te kunnen nemen met bh of de bal naaar mijn fh gespeeld te krijgen. De countertopspin vanuit zo,n spinblok hielp dan de controle ook voor het op tafel houden.
De grens tussen blokken en topspin overnemen vervaagde als het ware en dat is voor het spelen dicht bij tafel met een houten frame vooral vanwege het linkshandig spelen goud waard als ik tegen rechtshandigen speel, mijn geboren tt-vijanden . :) .
Met noppen op een kant ben je ook gedwongen dicht bij tafel te spelen en zou dit ook een pl;us kunnen zijn . Ik ervaarde het als een soort spinongevoeligheid bij het blokken dankzij de counterspin bij het hard blokken, Soft versie had ik dit minder bij.

mitchy
Beginner
Beginner

Berichtdoor mitchy » 08 Nov 2017, 23:42

Bedankt voor de reacties.

Om te beginnen wil ik reageren op Carlo. Ik vraag me namelijk af wat voor frame jij onder jouw Desto f3 hebt zitten. Aangezien Desto f3 erg zacht is werkt dit beter met een hard frame. Mijn frame is echter hout, vrij flexibel en niet hard. Ik denk dat het geen goede combinatie is met het zachte rubber van Desto f3.

De Acuda p2 blue lijkt mij een betere optie, omdat die een stuk minder zacht is als de Desto. Wat me bevalt is dat de throw angle lager is dan de Aurus soft, maar het rubber is ook zachter dan de soft. Wel een goed idee om dat rubber in mijn achterhoofd te houden inderdaad.

Zoals Mank aangeeft is de Aurus wel fijn op hout (ook omdat het wat harder is dan de standaard tensor rubbers). Het klinkt inderdaad als een goed plan om over te stappen op de gewone Aurus vanwege die spinongevoeligheid. Wat ik fijn vind aan de soft is dat het erg veel spin genereert, maar het is ook vrij spingevoelig inderdaad. In denk dat die overstap mij meer bij de tafel kan houden dan nu al het geval is...

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

carlo
Beginner
Beginner

Berichtdoor carlo » 10 Nov 2017, 20:54

houtje heel simpel en erg populair houtje deze contreien. antwerpen oostvlaanderen. donic senso v2. v1 is eventueel sneller. speel katholiek bond belgie echter in onze club zijn er veel die Belgische bond spelen tot landelijke toe. en 60 % van onze club speelt met dat houtje. carbon en stijf is niet echt populair hier. als je van mening bent dat je slagen technich goed onder de knie hebt is acuda sneller agresiever naar mijn mening.

in het spel meer aan tafel staan is ook een mentaliteit, of gewoonte van de speler. als je altijd een stap achteruit speelt gaat dat niet veranderen door het rubbertje of houtje. aan tafel moet je gewoonweg rapper zijn. de tijd dat de bal van u vertrekt en terug is als je meter achteruit staat is enorm groter ten opzicht van aan tafel staan. minder tijd voor voetwerk en armbewegingen moeten korter en explosiever.

en daar vind ik senso met desto f3 goed. schuivend een punt verliezen is zeldzaam, veel gevoel, goed gevoel bij blokken, en je kan er mee openen en afslaan door het gomeffect. en als je gewend iets verder van tafel te staan lijkt me snel rubber niet wenselijk als je aan tafel wilt beginnen spelen. dan komt het nog sneller terug???

er bestaat zoveel materiaal en je moet er je gewoon goed bij voelen, wat ene goede combinatie vind lijkt een ander absurd te zijn.

heb je geen mogelijkheid om in je club paar houtjes van medespelers even te testen?

mitchy
Beginner
Beginner

Berichtdoor mitchy » 17 Mar 2018, 23:40

Hoi iedereen,

Uiteindelijk heb ik gekozen voor frame stiga offensive wrb met fh dhs neo skyline 2 en met bh xiom vega pro max.

De combinatie is aan beide kanten ontzettend fijn. Het skyline rubber is erg hard en kleverig en geeft heel direct gevoel. Na paar keer spelen was ik goed aangepast aan de combinatie. Ik zal een paar dingen extra benoemen.

Topspin: je moet echt de kracht uit je benen halen en een volle slag maken, als je dat doet komen er raketten uit die volgeladen met spin zijn en toch niet erg hoog over het net gaan.

Service: door de kleverigheid zijn mijn serves gevaarlijker geworden dan ze al waren.

Blocken: ontzettend duidelijk gevoel en door de hardheid en spinongevoeligheid komen ze vervelend terug.

Ook ben ik van korte noppen afgestapt van mijn backhand naar de vega pro. Hier een paar dingen die meteen opvielen:

Topspin: wat met de korte noppen amper ging gaat hiermee als een zonnetje. Eigenlijk was deze overgang makkelijker dan verwacht.

Schuiven: daadwerkelijk backspin geven zonder ontzettend afhankelijk te zijn van de tegenstanders backspin is een fijne vooruitgang. Vooral tegen lange noppen en het typische 40 jaar oude rubber van sommige tegenstanders is dit wel een belangrijk punt.

Blocken: ook hierbij heb ik minder het probleem dat een klein beetje dode bal van mijn noppen af valt. Passief blocken en actief overnemen met topspin, het kan beide.

Achteraf gezien blij dat ik deze heb gemaakt. Bedankt in ieder geval voor alle advies! Voor vragen hoor ik het graag!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mar 2018, 09:35

Leuk te lezen, Ik heb zelf een tijd met zo,n soort batje gespeeld en herken mezelf -als speler toen - in wat je review weergeeft. Later (en al eerder dan ik het door had) werd deze manier van spelen me fysiek te zwaar. Kon niet goed constant spelen en er steeds vol genoeg voor blijven gaan, Daardoor werd het een soort interval spelen :) .
Het sterke punt is alleen ook dat je zoveel met zoveel kracht kunt spelen en zoveel energie kunt investeren als je de techniek en kracht hebt en energie om dat vol te houden,
Dan wordt je ook voor die energie beloont naar werken en anders gestraft tegen het eind van games,partijen en speelavonden of dagen.

De extra energie hang samen met wat je aangeeft, de extra ondersteuning van de slagen uit oa de beenspieren die mogelijk en nodig is, Dat werkt effectiever door in de slagen als je het goed doet dan met standaard materiaal mogelijk is . Beenspieren zijn sterk dus als je die kracht kunt benutten voor de slag en er meer nuttige energie uit kunt halen krijg je die raketten als beloning.
Een beetje achter de tafel hen en weer schuivelen werkt alleen niet.
Niet dat ik dat later alleen maar deed of technisch minder speelde maar toch gaat alles veel makkelijker met een tenergy op fh. Technisch kon ik daardoor juist weer beter spelen want meer in overeenstemming met wat het batje ahw eist en dan alles wat lichter en voorzichtiger ook.,
Vooral de eerste opening en counteren op een openingstopspin gaat dat investeren van energie beter ook omdat dit met serve en servereturn beter voorbereidt kan worden,
Vloeit de kracht teveel weg en schiet de energie tekort dan is het al einde verhaal voor de partij is afgelopen,
Met mijn lengte is het diep genoeg in de knie hoeken gaan om die chinese slag goed te spelen ook een extra belastende faktor denk ik. Anders zat ik met mijn schouder te hoog.
Sowieso past de chinese fh topspin met meer gestrekte arm en dan meer horizontale bovenarm beter bij spelers die niet al te lang zijn. Ik ben 1,93. en in de vijftig. Voor mij dat dus nooit weer :'( .
Je zo uit kunnen leven is namelijk ook hartstikke leuk. Bij voldoende kracht blijven de rallies alleen wel korter en bespaar je ook weer energie maar investeer je nog steeds meer dan de tegenstander die niet meer kan investeren
door spingebrek tov wat met dit soort batjes kan,

Om met fh en een chinees rubber goed te spelen is ook een snelle compacte bh nodig of juist vertragend defensief met ln oid. Ik maakte ook de fout op bh met een controle rubbertje te spelen (1,8 mm klassiek rubber en geen snellijm of tuning). Spelers met japanse rubbers bleven dan te dicht bij tafel als ik blokte kregen teveel tijd voor een tweede topspin of harde contrabal en dat koste mij tijd voor mijn fh met chinees rubber, Dan koste dat extra veel kracht en of er ontstaan mindere slagen, minder consistentie,
Later heb ik daarom nog wel overwogen toch weer een chinees rubber te combineren met t64 op bh (1,9 mm) . Dat was ook vanwege de mogelijke kostenbesparing op twee tenergies en is er niet meer van gekomen.

mitchy
Beginner
Beginner

Berichtdoor mitchy » 18 Mar 2018, 13:36

Hoi Mank,

Ik herken veel dingen die je schrijft wel terug inderdaad. Ik ben in principe nog jong en fysiek redelijk sterk denk ik, dus om daar goed gebruik van te kunnen maken is dit type materiaal ideeal.
Je gaf ook aan dat een 1.8 controle rubber geen goed plan is op de backhand er bij. Die inschatting had ik inderdaad van tevoren wel een beetje over nagedacht, vandaar de vega pro in max dikte.
Verder gaf je aan dat je lengte er voor zorgde dat het minder fijn speelde, ik ben echter 1.70m dus dat zal ook niet snel een issue zijn.
Ook geef je aan dat het een investering aan energie vraagt. Dat klopt, maar juist de beloning die je krijgt als je dat doet geeft mij weer nieuwe energie.
Heerlijk om je zo uit te kunnen leven! Uiteindelijk wordt hard werken toch beloond!

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Mar 2018, 17:36

Skyline II en vega pro ken ik wel. Skyline II gewone versie was dat en dan laagje snellijm,
Later ging ik Higher transcend gebruiken met laagje snellijm of tuning. Dat speelde wat japanser meer richting Tenergy (die richting bedoel ik ... meer niet). Dat houdt niet in beter maar mij paste dat beter.
ik zou nu (bij mijn kennis van rubbers) op de bh niet een vega pro nemen hoewel die zeker goed is maar T64 of aurus vanwege het totaal gewicht, De gewichtsbesparing op de bh bespaart energie bij de fh slagen en vooral bij chinese rubbers komt (mij) dat goed uit,.
Ik heb dit soort rubbers zelfs nog een tijdje met penhouder gespeeld en dan zonder bh rubber ook getest, Het batje is dan lichter terwijl het frame als een zwaarder frame aanvoelt. De energie ik anders (nutteloos) extra aan het bh rubber kwijt was was ermee gewonnen en kwam in frame en fh rubber. Het frame is dan relatief dus zwaarder tov de rubbers omdat een twee rubber geheel ontbreekt, Tegelijk speelde ik dan met een batje wat veertig gram lichter was, De fh speelt dan totaal anders als met penhouder backhand erbij.
Andere veel vlakkere balafsprong bij het blokken en countertopspin. Makkelijker door de spin heen "tikken". Dat wijt ik aan het relatief zwaardere frame met tegelijk de totale gewichtbesparing ook. Die combinatie zeg maar,
T64 of vega pro is een veel kleiner verschil natuurlijk en het zit bij mij door die ervaring nu misschien ook wat tussen de oren maar met chinees rubber op een kant is een batje al zwaarder ook, Dat is ook een deel van de extra energie die nodig is , Dat gewicht is vooral voor de spin en het daarvoor lang op het batje houden van de bal onmisbaar. Zachte echt lichte chinese rubbers vond ik niks. vijftig gram is ongeveer het minimum anders werkt het niet.
Het gevaarlijke zit ook niet alleen in spin en snelheid denk ik maar ook het wat andere trajekt van de bal met lagere opstuit door wat anders mogelijke timing denk ik. Backspin halflang serveren zit zoveel meer spin in dat de bal ook meer afremt bij het stuiten op tafel. Dat maakt de kortere serves ook beter en makkelijker kort te houden.

Wat je backhand omschakeling betreft : Ik heb vroeger met korte noppen gespeeld. Toen ik een t64 op mijn bh zette (komend van zo,n licht controle rubbertje ivm gewicht) dacht ik wauw, net korte noppen zo makkelijk, licht en snel.
Bh topspin ging me daardoor veel beter af dan het eerdere gehijs.
De spin kwam veel makkelijker en de ballen haalden het net dan ook nog.
Daarom zou ik nu ook weer beter met een chinees rubber kunnen spelen of paar jaar geleden dan maar nu ook als ik weer zou gaan spelen.
Dat wordt dan wel aan de fitheid werken maar dat komt vanzelf ook altijd wel . .Het vaker wat terug zakken en wat meer rallyen met japans rubber heeft alleen ook zo zijn charme en de spin is met tenergy ook niet mis.
Zelfs t64 vindt ik in dat opzicht bij de beste tensors horen. Vooral de opening op spin, springt de bal scherp van tafel en met de extra snelheid vergeleken met rubbers als Omega tour (ook goed met spin maar trager met openen) geeft dat een goeie combinatie van spin en snelheid voor mijn backhand opening, Het verdere spel is dan meteen al makkelijker door de spindruk (met de snelheid erbij en de lagere scherpe balafsprong van tafel waarbij de bal nog lijkt te versnellen. Dat plus dat het goed blokt maakt dat ik dat een geweldig bh rubber vindt (voor de wat dunnere houten frames).
Vega pro was ook zeker niet verkeerd maar voor het wat trager openen met bh (met ook iets later timen) niet zo fijn als t64.
Ik ben alleen ook ouder en het tempo wat beter kunnen controleren met zulke openingen is dan goud waard, Dat goud was dan voor T64,