advies over controle batje

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
postmen
Advanced Member
Advanced Member

Re: advies over controle batje

Berichtdoor postmen » 10 Mei 2014, 18:47

dank je groeten ad

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2014, 11:41

Gek genoeg kun je met een trager frame vaak hetzelfde bereiken als met een sneller rubber of dikkere spons namelijk makkelijker lengte in de slagen leggen uit tweede / derde lijn. Ook topspinslagen.

Dat is dankzij de vaak minder en soms veel minder vlakke balafsprong bij frames die als trager worden aangeduidt. Daardoor hoeft bij topspin minder aan de bal getrokken te worden voor voldoende hoogte (tov het net) wat .ook ten koste gaat van de slaglengte. Het snelheidsvoordeel valt dan weg en het hele gewicht van de arm moet dan ook meer mee omhoog uit de schouders ipv meer naar voren. Dat voelt dan als zwaar werk en rubber voelt dan ook eerder als traag (in verhoudig tot te verrichten arbeid klopt dat ook).

Niet te snel concluderen dus dat het rubber te traag is of spons te dun ómdat de (topspin) slagen niet genoeg lengte hebben. Die logica is te kort door de bocht.
Loop je hier tegenaan bij testen van zo,n slice op het epox control frame dan kan zo,n defplay dus uitkomst bieden zonder dat je het spel ongewenst sneller hoeft te maken.
Tegelijk verbeterd het kappen dan nog wat en blokballen kunnen nog wat vertragender gespeeld worden. Met sneller rubber of dikkere spons voor meer slaglengte zou dat allemaal minder worden.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 11 Mei 2014, 13:07

Ik denk dat toch dat ik een nieuw batje koop bij een leverancier met een nieuwe site die geeft extra korting geen geld voor plakken en geen verzendkosten, dan wordt de prijs aantrekkelijk. ik denk aan twee opties
frame Donic Defplay Senso met Donic Slice 40 1.2 bh / Donic Quattro A'Conda-Medium 1.2 vh of Donic Slice 40 1.2 1.5
frame Tibhar Stratus PowerDefence Tibhar Super Defence 40 09mm bh en 1.7 vh

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 11 Mei 2014, 22:22

Powerdefense is wat offensiever en harder frame dan defplay en speelt dus wat vlakker. Voor het vertragen van hardere aanvalsballen met topspin / lobs dus wat minder geschikt. Het heeft hardere buitenlagen voor meer stooreffect met ln.
Defplay is een klassiekere opbouw meer vergelijkbaar met een allround frame.
Wat je beter bevalt kan ik niet goed bepalen. 0,9 spons op een harder frame kan bijv minder veelzijdig zijn en minder controle maar ook heel effectief door lastig spel (voor tegenstander). Kun je misschien meer slordige fouten afdwingen en kortere rallies spelen. Meeste voordelen brengen wel een nadeel met zich mee ... :)

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 12 Mei 2014, 17:20

Ik laat het wel weten wat wat ik heb gekocht en hoe bevalt.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 13 Mei 2014, 11:43

Prima. Het verbaasde me alleen dat je de powerdefense overweegt met 0,9 mm superdefence terwijl je eerder met een dikker slice rubbertje op dat frame gespeeld hebt en toen problemen had verder van tafel om (spin)lobs te kunnen spelen.
Met zo,n 0,9 mm rubber wordt dat probleem nog versterkt. Dat rubber of een dunne slice zou dan eerder op een defplay of je huidige frame passen.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 20 Mei 2014, 12:17

nu met het nieuwe batje
Natuurlijk langzamer als wat ik had. wat me opvalt de backspin met de slice gaat goed met de backside wat minder maar dat is logisch. Wat me tegen valt als ik een normale bal met de voorhand wil slaan moet ik meer snelheid maken om de bal over het net te krijgen. Dat was nu net niet de bedoeling. Maar goed het is nieuw we blijven trainen ik zal er wel aan wennen hoop ik.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Mei 2014, 15:32

Hoi :) ,

Iemand die andersom na een paar jaar spelen met dit batje zou overstappen naar jou vorige bat zou het verschil veel minder sterk ervaren (en het is dan ook minder).
Die heeft dan lange tijd zijn techniek tot in de puntjes gefinetuned om met dit batje het best mogelijke resultaat met zo weinig mogelijk energie te bereiken en zo compact mogelijke slag voor slaglengte, lift, spin en snelheid.
Die techniek is dan uiteraard minder optimaal op het snellere offensievere batje afgestemd.
Het één compenseert dan gedeeltelijk het andere en verschil is dus kleiner terwijl dit bij jou elkaar juist versterkt.
....Over één á twee maand weet je dus meer.

Als de backside wat glad is geworden doordat het wat langer in opslag is geweest kan daardoor de spin en lift ook minder zijn. Dan kun je met wat olie de grip weer wat verbeteren. Laagje opbrengen en tien minuut in laten trekken en vervolgens droog/schoon wrijven. De olie werkt dan als conditioner.
Later eventueel nog een keer herhalen maar niet overdrijven (dan kan het zelfs averechts werken).
Voldoende lift aan de bal geven wordt dan wat makkelijker zodat je daarvoor mnder omhoog hoeft te trekken met je slag en door die mogelijke techniekaanpassing krijg je dan ook makkelijker voldoende lengte in de slagen.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 20 Mei 2014, 17:04

Natuurlijk moet je er aan wennen dat komt wel goed.
Wat voor olie ik pak altijd gewoon water en dan deppen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 20 Mei 2014, 23:22

Dat is ook prima. Water wordt alleen niet door rubber geabsorbeerd en olie wel.
Het werkt dan als een soort surrogaat voor de plasticizers/weekmakers die altijd uit rubbers en plastics zweten en vervolgens verdampen. Dat is een langzaam maar continue doorgaand proces.
Tafeltennisrubbers bevatten daarvan veel meer dan bijv fietsbanden om het rubber soepeler en rekbaarder te maken. Tt-rubbers drogen daarom vrij snel uit al is het niet van water. Aan het oppervlak is dat dan zichtbaar en voelbaar als verlies aan grip als je met een echt vers rubber zou vergelijken. Wat olie kan dit dan weer aanvullen en ververst zo het rubber weer.
Ik gebruik zelf bij voorkeur de koud geperste extra virgin olijfolie die ik ook gebruik voor oa sladressings en pasta.
Anderen gebruiken hiervoor ook zonnebleomolie of babyolie (meest paraffineolie).

http://www.youtube.com/watch?v=ys13rLMzezM
Eind van de video is mooi te zien hoe de olie in het rubber wordt opgezogen en verdwijnt alsof het verdampt.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Mei 2014, 12:16

Zag net een foto van het frame op marktplaats. Dat is dus de andere defplay versie met classic in de naam.
Kan het zijn dat dit bij de verkoper verward is ? In dat geval kun je het nog inruilen neem ik aan.

Aan de zijkant van het blad is het verschil in opbouw goed te zien en met foto's in deze thread te vergelijken.
http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... de-by-side.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Mei 2014, 20:44

Oeps sorry,

Honderd procent zeker toch de gewone defplay die nu op marktplaats te koop staat met rubbers er op ;) .
Een eerdere foto leek mij wel een "classic" met blauwachtig blad (maar kan ik me in vergist hebben).

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 24 Mei 2014, 11:41

Ik heb gisteren gespeeld met backside op de fh en dat ging goed . Doordat je met een demping speelt in het frame werkt dat ook andersom vooral met de backside D dat ook off kwaliteiten heeft en dat dan goed tot zijn recht komt.

postmen
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor postmen » 24 Mei 2014, 11:47

Dan nog even het gebruik van olie. Ik speel toch ook al zo''n 40 jaar ik raad dat af, de rubbers van de laatste jaren slijten inderdaad harder maar dat is niet op te lossen door wat olie je bereikt juist het tegendeel. Gewoon met wat lauw water deppen niet wrijven vooral niet met nieuwe rubbers aar moet je voorzichtig mee zijn.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 24 Mei 2014, 13:44

Mooi dat het nu wel bevalt.

Olie gebruik ik al meer dan tien jaar zo. Daarvoor was het ook voor mij onbekend. Kwam het tegen op buitenlandse forums.
Dat was toen het lijmverbod al was aangekondigt maar nog niet gold. Heb inmiddels met alle mogelijke rubbers al ervaring ermee incl tenergies en tensors.
Alleen als aangebrachte olie helemaal is opgenomen voordat er nog wat af te drogen valt wordt het rubber soms wel vettig.
Vettige en wasachtige bestanddelen die niet geabsorbeerd zijn in het rubber blijven dan aan de buitenkant achter als een greasy laagje. Het rubber heeft dat dan uitgefilterd.
Teveel daarvan is wel tacky maar grip is minder en dus niet goed.
In, zo,n geval maak ik het rubber soms nog even schoon met een paar drup vloeibare zeep en paar drup water. Even poetsen tot het schuimt en dan neem ik het af met een doek, Of met nog een paar drup olie erbij weer oplossen (ook goed poetsen) en dan droog wrijven vlak voor het weer ingedroogt is. :) . Het overtollige vet uit de eerste olie haal ik dan ook weg.
Een klein beetje van dat vettige (zonder dat zich echt een laagje bovenop opbouwt maar wel wat ingewerkt) kan wel weer goed zijn omdat de uitdroging van rubber eigen softeners dan wat minder snel zou kunnen gaan (net als plastic folie doet). Het is dus ook hoe je ermee omgaat.

Ik beschouw het ook echt als onderhoudt niet als tuning wat gericht is op verandering van een rubber.
Bijv een nieuwe tenergy net uit de verpakking kan een bal nog net even op een tafel laten stuiteren bij een tack-test. Daar doe ik dan eerst niks mee maar ik zorg er voor dat dit ook na een maand en na drie maanden nog precies zo lukt en na een jaar ook nog. Die test (en gevoel met de hand en speelgevoel) is daarvoor de controle.
Hiermee zorg ik er ook voor dat ik niet te veel of te vaak olie gebruik.
Het rubber verandert zo dus juist minder tijdens de periode dat ik het gebruik (ook geheel in de geest van de ittf regelgeving dus :) . Mijn tenergy 64 van mei 2013 (tweedehands gekocht ook nog) is dan ook nog net zo grippy en tacky als de veel nieuwere van een teamgenoot.
.
Als de toplaag wat ingedroogt is lijken rubbers ook altijd wat sneller. Vooral 's winters met de kachel aan gaat dat vrij snel en
met een droge toplaag kan ik de bal dan minder goed dun aansnijden.
Ga dus gemiddeld wat dikker raken en dat geeft ook extra snelheid aan de bal plus minder spin.
Tenergy 64 zou dan onspeelbaar zijn voor me binnen één of twee maanden. Te snel en te weinig spin.
Zo vaak vervangen is me veel te duur bij maar één of twee keer spelen per week.

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 11 Mar 2019, 16:22

Hallo,
Wat is het beste frame en rubbers voor spin .

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 11 Mar 2019, 21:43

Gompie. Voor wat voor speelstijl, en op welk niveau?
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48