GarField's noppenavontuur ten einde

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
GarField000
Advanced Member
Advanced Member

GarField's noppenavontuur ten einde

Berichtdoor GarField000 » 22 Okt 2019, 16:36

Ik dacht dat ik het al eens beschreven had hier maar schijnbaar niet.

Maar ik zat al een tijd te denken om met lange noppen te gaan spelen.
Normaal spel en competitie vond ik wat 'saai ' worden .. ik speel 4e klasse en sta meestal hoog in de ratings van de poule.

Dus na voorjaar 2019 competitie begonnen met spelen met noppen. Paar verschillende geprobeerd tot ik dat rubber/sponge had wat bij mij spel past. Naar de noppen training geweest bij taverzo (2 dagen training hoe te spelen met noppen).
Ondertussen zoveel wedstrijden/trainingenn gespeeld als maar kon. Beker, OTC, Zomeravond Competitie .....
Nieuw frame gekocht met meer controle en gevoel ......

Ik had het idee dat het best goed ging .. alleen ervaring opdoen met verschillende speltypes.

Competitie begonnen ......... Het gaat gewoon niet lekker. Niet zoals ik wil, niet als ik het voor ogen heb.
Mijn FH is niet slecht (al was/is mijn backhkand beter) dus de ene tegenstander probeert alles juist op mijn BH te spelen ... en dan heb ik het zwaar want ik kan er niks mee. Dan ben ik ook nog te ongeduldig en ga met de noppen aanvallen .. dat kan prima maar moet je wel precies de goede ballen (veel backspin) opzoeken ....
Of ik heb iemand die juist veel gaat aanvallen en netjes op mijn noppen speelt ... en dan lukt het me vaker niet dan wel om hem goed terug te chopblokken ...... Wat een frustratie.
Vrijdag had ik ene pot tegen een jong gastje (ik ben 50 dus mag ik zeggen) die mooi speelde maar alleen kans maakte doordat hij lang, zonder effect op mijn noppen serveerde en dan ging spinnen. Ik heb hem uiteindelijk gewonnen doordat ik zoveel mogelijk mijn noppen probeerde te ONTwijken. Ondanks dat ik ze alle 3 heb gewonnen is bij mij het kwartje gevallen .... nee dit is niks.
Ik heb nu 3 wedstrijden verloren. 1 van een hele goede .... maar die had ik juist verwacht in de problemen te kunnen brenegn omdat hij veel aanviel ... helemaal kansloos. 1 verloren van iemand anders met noppen ..... maar hij deed helemaal niks anders als de bal terug brengen en wacchten op fouten van mij / zijn gegenstander. Normaal had ik die opgeveegd. En verloren van zijn teamgenoot die zeker 150 punten lager stond maar wist hoe hij tegen noppen moest spelen ........

Dus afgelopen zaterdag gelijk een andere rubber gehaald en erop geplakt. Vanavond trainen zonder noppen.
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro LIgna ALL+
FH: DHS Skyline 3-60
BH: DHS Skyline 3-60

TwoFace
Super Member
Super Member

Re: GarField's noppenavontuur ten einde

Berichtdoor TwoFace » 23 Okt 2019, 10:15

Jammer, maar noppen spel is niet voor iedereen weggelegd.. Persoonlijk zou ik liever niet meer met noppen spelen omdat ik nogal vaak vervelende opmerkingen er over krijg (het zou het spel verpesten en het is valsspelen volgens sommigen)... ook zou ik graag willen kunnen aanvallen met mijn BH... maar ik geef toe, dat lukt niet me niet.

Ik ben op mijn 38ste begonnen met TT, ik ben nu 40, ik ben vd 6de klasse naar de 5de klasse gegaan... regelmatig hebben spelers uit hogere klasse moeite tegen mijn noppen spel, omdat ze niet gewend zijn het tempo zo eruit te hebben. Moeilijke services heb ik met de noppen ook vaak niet veel moeite mee. Ik heb wel eens geprobeert met een testframe wat ik heb om op beide kanten 'normaal' rubber te spelen, voor FH had dit een positief effect (ik denk door de betere balans en het hogere spring effect omdat op BH ook een 'dikkere spons' zit), ik kon daardoor aanvallend meer met mijn FH. Maar mijn BH was eigenlijk te zwak... moeilijke services kon ik nu net niet opvangen (vaak net naast tafel of er over terug brengen)... Maar allemaal net, dus ik twijfel ook nog, of ik het alsnog moet gaan doen.

Soms kan ik namelijk met mijn noppen niks tegen bepaalde tegenstanders en heb ik het gevoel dat ik in plaats van mijn verdedigende spel, meer moet aanvallen, dat kan ik best goed met mijn FH... maar die BH, die krijg ik onvoldoende onder controle.

Ik merk dat veel jeugd spelers daar juist zo goed in zijn... komt dit nu door de basis die je aanleert en ik dus niet goed geleerd heb? Of heb ik wellicht een fysieke beperking in mijn pols... ik weet het niet. Maar goed daarom blijf ik nog bij noppen, al zou ik wellicht ook moeten switchen...
Ps als noppen speler tegen noppenspeler vind ik persoonlijk ook altijd erg lastig.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor yoass » 23 Okt 2019, 13:16

Met gericht trainen is er veel te bereiken... maar het vraagt wel om wat ondersteuning, en wat tijd.

Wat ik wel eens zie, is dat mensen met materiaal spelen omdat dat voor hen op dat moment de gemakkelijkste manier is om een zwakte te compenseren. Het materiaal (of dat nu noppen of anti is) zelf heeft echter zelf ook weer zijn beperkingen, en zo gauw tegenstanders ermee om leren gaan kunnen die beperkingen verdere ontwikkeling moeilijk maken.

De keuze is best lastig, maar de meeste echt goeie noppenspelers die ik ken hebben wel ook een goede basis aan beide zijden met "normaal" rubber. Dat is ook belangrijk, want op een bepaald moment kan het belangrijk worden om naar believen te kunnen draaien, en zo altijd wat pressie uit te kunnen oefenen.

Is er een mogelijkheid om gericht te trainen, met wat ondersteuning?
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Andro Rasanter R53 | BH: Nittaku Fastarc-G1

GarField000
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor GarField000 » 23 Okt 2019, 15:46

Ik ben op mijn 12e begonnen, op mijn 15/16e een tijdje met LP gespeeld maar inderdaad te veel commentaar.
Zelfs mijn teamgenoot wilde niet meer met me trainen.

Daarna 32 jaar 'normaal' gespeeld waarbij de backhand beter is dan de forehand.
Ik ben met noppen gaan spelen omdat IK het leuk vindt. Dat een tegenstander moppert is niet mijn probleem.
Vroeger kon ik er niet tegen ... nu wel.

Ik ben begonnen met noppen, en toen van Sebastian Sauer noppen training weekend gehad.
Daarna vooral veel gespeeld.
Noppen had ik dus niet om een zwakke backhand te verstoppen/verbergen .... die is zelfs beter als mijn forehand.
Ik ben ook begonnen met de noppen op de FH maar dat werkt voor geen meter.
----------------
Groetjes Marc

Ruben_
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Ruben_ » 23 Okt 2019, 21:44

Noppen spel vraagt, hoe raar het ook klinkt, ook om een goede techniek en vooral een goede basis.

Als je de basisslagen op de backhand niet beheerst of noppen pakt om een service op te vangen heeft het geen zin. Als je een goede aanvaller zowel FH/BH hebt heeft noppen ook geen zin (zoals bij onze topicstarter).

Ik speelde vanaf mijn 22e tafeltennis en heb zeker tot mijn 28e gewoon beide kanten normaal gespeeld, alle slagen geleerd en gekeken hoe het ging. Mijn probleem is dat ik niet van supersnel spel houd en af en toe het nodig heb het spel af te remmen of beter in positie te komen om het met de forehand af te maken. Ik had een backhad topspin en aanvalsslag maar gewoon niet dreigend genoeg.

Ik heb me wel eerst echt verdiept in noppen en gekeken naar wat voor techniek men gebruikt, zoals de manier van pushen, blokken, chopblock, of juist kappen. Ik had eerst bijvoorbeeld het idee om te moeten kappen omdat ik dan meer tijd heb. Dus een begonnen met Curl P1R en achter de tafel gaan kappen om met de FH aan te vallen. Dat werkte prima in de 4e klasse (limburg) want ik verloor er maar 3. Maar in de 3e klasse kwam ik eerst tekort (33% - 50% eerste 2 seizoenen).

Toen ben ik wat gevaarlijkere en meer storende noppen gaan pakken als de Grass D-Tecs, eerst in OX, later in 1mm. Deze waren ook een stuk sneller. Toen ben ik al meer bij de tafel gaan blokken en geprobeerd de aggresieve 'duw' ballen op backspin te leren, wat voor een tegenstander heel vervelend kan zijn.
Het ging wel iets beter (65/67% seizoenen erna), maar de D-Tecs zijn heel moeilijk controleerbaar en vereist een hele goede techniek.

Toen ben ik geswitched naar iets langzamers en controlebaars, maar wat ook allround is, mijn hudige Spinlord Blitzschlag in OX, samen met een rustiger houtje van Dr.Neubauer én tenslotte op mijn forehand een Chinees rubber gelegd (DHS Neo Hurricane 3) voor meer controle in het korte spel en meer effect in de service. Dit was uiteindelijk de beste slag. Ik ben in twee seizoenen super verbeterd in zowel forehand (normaal/spin/aanval spel) als backhand (noppen block spel gecombineerd met duwslagen en aanvalsslagen). Zo ben ik naar 95% 3e klasse, 50e 2e klasse en op dit moment 70% 2e klasse gegaan.

Mensen denken vaak dat noppen is voor mensen die niet kunnen tafeltennissen, maar het vraagt juist een goede voorbereiding en beheersing van bepaalde noppen technieken. En je moet een goed denkvermogen hebben op tactisch gebied, want als je een bal wat van je noppen rubber afkwam gerouterneerd krijgt moet je wel onthouden wat je zojuist hebt omgekeerd. En dat telt dubbel zo erg met matieraal vs materiaal. En je moet goed voor ogen hebben wat uiteindelijk het doel van je noppen is.

Het adagio dat noppen spelers niets kunnen op 1 bepaalde kant, dat slaat vaak op de noppen spelers die in de lagere klassen blijven hangen en ziuch dan ook niet verbeteren. Voor goed noppenspel moet je op alle vlakken verbeteren in hogere klasses, want daar zijn ze niet zo snel van de kaart alleen maar omdat je het effect kan omkeren en services kan opvangen.. ;) Je moet er meer mee kunnen, goed kunnen bewegen en oook iets van een normale andere kant hebben.

En uiteindelijk geld toch, een écht goede aanvaller met normale rubbers haalt het altijd van materiaal, zie maar top vd competities...
Hout: Dr. Neubauer Barricade DEF
FH: DHS Neo Hurricane 2.1
BH: Spinlord Blitzschlag OX

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 24 Okt 2019, 10:07

Met gericht trainen is er veel te bereiken... maar het vraagt wel om wat ondersteuning, en wat tijd.

Wat ik wel eens zie, is dat mensen met materiaal spelen omdat dat voor hen op dat moment de gemakkelijkste manier is om een zwakte te compenseren. Het materiaal (of dat nu noppen of anti is) zelf heeft echter zelf ook weer zijn beperkingen, en zo gauw tegenstanders ermee om leren gaan kunnen die beperkingen verdere ontwikkeling moeilijk maken.

De keuze is best lastig, maar de meeste echt goeie noppenspelers die ik ken hebben wel ook een goede basis aan beide zijden met "normaal" rubber. Dat is ook belangrijk, want op een bepaald moment kan het belangrijk worden om naar believen te kunnen draaien, en zo altijd wat pressie uit te kunnen oefenen.

Is er een mogelijkheid om gericht te trainen, met wat ondersteuning?
Nee niet echt, dat zal ik vooral zelf moeten doen denk ik... we trainen wel meer gericht de laatste tijd, maar niet individueel, ik probeer wel de slagen die ik nu mis met mijn BH (FH heb ik eigenlijk geen enkel issue) aan te leren.
Wat betreft hoor ik misschien wel bij die groep die jij bedoelt... het is echter wel zo dat ik met noppen ben gaan spelen op aanraden van, omdat ik al veel automatisch aan het verdedigen was (actief en passief blokken/ schuiven) met BH.

Maar ik kan dus ook niet echt aanvallen met BH en dat wil ik wel leren, zodat ik ook kan spelen met 'normaal' rubber.... Schuiven kan ik ook prima (zo niet beter) met normaal rubber heb ik gemerkt. Alleen de moeilijke services terugbrengen lukt me niet zo goed met normaal rubber.
Ik zoek vooral ook een geschikt moment denk ik om te switchen...

Misschien moet ik maar gewoon standaard gaan trainen met normale rubbers en dan de wedstrijden nog met de noppen doen... of me er aan wagen en met normaal rubber gaan spelen...

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 24 Okt 2019, 10:18

Noppen spel vraagt, hoe raar het ook klinkt, ook om een goede techniek en vooral een goede basis.

......heel lang (maar zeer zinvol verhaal even ingekort voor de quote .....ebben op tactisch gebied, want als je een bal wat van je noppen rubber afkwam gerouterneerd krijgt moet je wel onthouden wat je zojuist hebt omgekeerd. En dat telt dubbel zo erg met matieraal vs materiaal. En je moet goed voor ogen hebben wat uiteindelijk het doel van je noppen is.

Het adagio dat noppen spelers niets kunnen op 1 bepaalde kant, dat slaat vaak op de noppen spelers die in de lagere klassen blijven hangen en ziuch dan ook niet verbeteren. Voor goed noppenspel moet je op alle vlakken verbeteren in hogere klasses, want daar zijn ze niet zo snel van de kaart alleen maar omdat je het effect kan omkeren en services kan opvangen.. ;) Je moet er meer mee kunnen, goed kunnen bewegen en oook iets van een normale andere kant hebben.

En uiteindelijk geld toch, een écht goede aanvaller met normale rubbers haalt het altijd van materiaal, zie maar top vd competities...
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, wij hebben ook een aantal noppenspelers, ook in de hogere klassen, die de techniek zeer zeker wel in handen hebben (allemaal begonnen als jeugdspelers, allemaal nu 35+ of veel ouder) ... waar sommige echt fantastisch mooi spel laten zien en veel tegenstanders het erg moeilijk maken.

Ik geef toe, ik zit nog laag en ik heb nog heel veel te leren, ik durf ook wel te zeggen dat ik best een goede techniek heb op mijn FH (dat krijg ik best vaak te horen). Ik zou zelf veel meer aanvallend moeten gaan spelen omdat ik een heel goede spin heb en erg goed kan afslaan met mijn FH, als ik goed in mijn vel zit op een avond kan ik een rally opbouwen door verdedigend te spelen met mijn noppen en de tegen stander in een positie te krijgen dat ik kan afslaan,... alleen is het nog teveel afhankelijk van hoe ik die avond ben.

Omdat ik die aanvallende kant mis aan mijn BH merk ik te vaak beperking, natuurlijk zijn de LN aanvallend ook niet perse sterk, maar het is niet onmogelijk om ermee aan te vallen, dat zie ik ook wel bij de hogere spelers.
Net als dat het niet onmogelijk is om services goed terug te brengen met normaal rubber... maar jij zegt ook al, dat je graag soms vertraagd in het spel, dat heb ik dus ook... ik ben niet de snelste qua voetenwerk (dat is ook een basis toch?)... de LN zorgen er wel voor dat ik makkelijker kan vertragen... maar tegelijk zou ik wel meer aanvallend willen spelen... maar een puur aanvallende rally met mijn FH, geen enkel probleem, ik durf ze aan te gaan ook tegen hogere klassen, maar het schakelen naar BH... dan wordt het wel een probleem.... en daar wil ik vanaf.

GarField000
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor GarField000 » 28 Okt 2019, 14:46

Afgelopen week competitieavond gehad met mijn normale rubbers.
Ging toch wel weer vanouds goed. Had verwacht dat ik iets langer tijd nodig had .....
We speelden tegen iemand met lange noppen ...... en dat is voor mij echt nooit een probleem.
Ik geloof ik dat nog nooit an LN verloren heb. Waarschijnlijk omdat ik de effecten heel snel kan inschatten.
Mijn 2 teamgenoten verloren wel van hem. Verder 1 hele rare pot gehad, maar wel gewonnen en een normale lekkere pot.

Mijn voetenwerk is ook niet al te vlot, maar daar had ik ook met de LN problemen mee. Te ver van tafel terwijl ik juist aan tafel wil staan.
Vrijdag moeten we tegen de koploper ..... Ik ben benieuwd hoe het tegen hun gaat. Donderdag DUO avond.
----------------
Groetjes Marc

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 28 Okt 2019, 16:51

Afgelopen week competitieavond gehad met mijn normale rubbers.
Ging toch wel weer vanouds goed. Had verwacht dat ik iets langer tijd nodig had .....
We speelden tegen iemand met lange noppen ...... en dat is voor mij echt nooit een probleem.
Ik geloof ik dat nog nooit an LN verloren heb. Waarschijnlijk omdat ik de effecten heel snel kan inschatten.
Mijn 2 teamgenoten verloren wel van hem. Verder 1 hele rare pot gehad, maar wel gewonnen en een normale lekkere pot.

Mijn voetenwerk is ook niet al te vlot, maar daar had ik ook met de LN problemen mee. Te ver van tafel terwijl ik juist aan tafel wil staan.
Vrijdag moeten we tegen de koploper ..... Ik ben benieuwd hoe het tegen hun gaat. Donderdag DUO avond.
Lekker zeg :-)
Zo snel zal je je oude spel niet verleren denk ik ;-)

Vorige week hadden we een week geen competitie (wel een bedrijfscompetitie gehouden waar ik wederom in de finale stond tegen mijn collega die 3de klasse speelt... hij won met 3-1, vorige editie won ik met 3-0 en daarvoor won hij met 3-2)...
Deze week moeten we thuis tegen de nummer 5, maar die staat maar 2 puntjes achter ons... helaas hoef/mag ik niet spelen.