Graag (dringend) advies

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
the_fonz1975
Beginner
Beginner

Graag (dringend) advies

Berichtdoor the_fonz1975 » 07 Okt 2020, 16:09

Ik ben een - linkshandige - speler met een gemiddelde niveau. Stijl: allround, neigend naar offensief. Speel met veel spin vanuit forehand, open vnl met backhand. Werkpunten: wat ongeduldig en overijverig. Zowel op forehand en backhand kan ik ook vrij goed 'couperen' en in de rallye meegaan.
Ik speel momenteel met een oude bat BTY Primorac Off-. Deze bat heb ik al ruim 20 jaar, maar die lag ruim 15 jaar ongebruikt in de kast. De rubbers zijn FH: Acuda S2 (2,0mm) en Acuda S3 (2,0mm) en heb ik 2 jaar. Volgens mij is de bat nog wel 'ok', maar deze vind weldra een nieuwe eigenaar bij mijn zoon, die met Scrivers erop zijn eerste stappen zal zetten in de wereld van tafeltennis. Wat de Acuda's betreft: Al bij al niet ontevreden over deze rubbers, maar zeker niet overtuigd. Dit zijn niet dè rubbers die bijgedragen hebben aan mijn speelstijl. Ze liggen mij niet echt.
Het is tijd voor een andere setup gezien de leeftijd van de rubbers en de bat, en de zin naar vernieuwing. Maar gezien mijn beperkte materiaalkennis en het meer dan uitgebreide gamma, wil ik toch even aftoetsen wat ik in gedachten heb

Van de bats die ik overweeg, is dit de top 2:
1) BTY Innerforce Layer ALC
2) Andro Treiber CO OFF
Verder op mijn lijstje préféré's staan Stiga Clipper CC, Stiga Infinity VPS V Diamond, JOOLA Rosskopf Emotion

Rubbers:
Backhand is voor mij zo goed als uitgemaakte zaak: BTY Tackiness C (1,7mm)
Forehand is een twijfelgeval: ofwel de BTY Tenergy 05 vs. de Andro Rassanter R42 of V42 (of evt andere interessante suggesties)

Elk advies is meer dan welkom! Thx alvast

Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Graag (dringend) advies

Berichtdoor Danny1973 » 07 Okt 2020, 22:10

Hoi Fonz, welkom op het forum. Het is en blijft een lastige vraag wat het juiste batje voor een speler is. Het mooiste is als je op een club materiaal van een ander kan testen of een trainer jou kan adviseren.
De frames zijn best wel verschillend. Een keuze om voor 5 laags, 7 laags hout of carbon te gaan is al een eerste belangrijke vraag. Ik ben zelf altijd een liefhebber van volledige houten frames geweest, en heb de laatste paar jaar met carbon gespeeld. Ik ben nu weer terug naar een goed volledig houten frame en vind het over de hele breedte de beste keuze voor een gemiddelde speler als jij controle, spin en gevoel zoekt. Zeker met harde carbon frames is de aanval gevaarlijker, maar kan dit te koste van controle gaan.
Als ik jou lijstje zie het je met de Rossi Emotion een redelijk snel frame waarbij de controle nog best goed is. Dit frame is ook nog redelijk qua prijs.
Qua rubbers die betaalbaar zijn vind ik de Xiom Vega serie nog steeds een prima betaalbaar rubber. De pro is voor veel spelers een betaalbaar alternatief op Tenergy geweest. Zelf had ik met de 2.0 meer gevoel dan de max dikte. Wil je op backhand iets zachter zou je de Europe kunnen overwegen.
Op dit moment speel ik zelf met de Xiom Omega 7 pro. Die vind ik beter dan de Vega Serie, maar ze kosten wel een stuk meer. De rasanter in R47 vond ik vrij snel in max, maar wellicht dat de 2.0 beter gaat. De R rubbers zijn wat meer voor spin en de V voor snelheid. Als je met spin speelt zou de R42 wellicht een beter optie zijn.
Het is altijd laatig om vanuit reviews te bepalen wat goed is. Ik kijk zelf wel vaak op revspin.net Uiteraard is dat gebasseerd op meningen, maar geeft vaak wel een redelijke indicatie. Pas wel op dat je niet verslaafd raakt aan kopen en alles proberen. Het werkt super verslavend.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 14 Okt 2020, 16:59

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Danny zijn opmerkingen. Het is heel lastig te beoordelen...

Als je allround speler bent met een neiging naar offensief, zou ik in elk geval voor een allround frame gaan en wel iets snellere rubbers met veel gevoel. Maar dit is en blijft heel persoonlijk.

Zelf speel ik eigenlijk pas heel kort (dit is mijn 3de jaar), maar heb me vanaf begin behoorlijk verdiept in de materialen en de voor -en nadelen. Als ik de browser open staat revspin er ook altijd tussen al meestbezochte pagina... dat zegt wel wat.
Zelf heb ik vanwege een beperkt budget ge experimenteerd met goedkopere frames die wel een goede reputatie hebben. Zoals de Yinhe Y-13, daarbij viel mij op, dat sterkere spelers meer ervaring altijd aangeven dat ze het een lekker frame vinden als ze mijn frame even testen.

Mijn rubbers ook zo, goedkope opties zodat ik het een en ander qua speelstijl kon ontdekken. Nu werd ik altijd heel erg als een defensieve gezien (en ik dacht ook zelf dat dit bij mij past), maar sinds kort merk ik dat ik ondanks mijn juist nu defensieve frame beter en beter aanval en daar best wel sterk in ben. Dit nu juist terwijl ik met een defensief frame ben gaan spelen... go figure.

Jij ben daarintegen ervaren en weet als het goed is wat bij je stijl past. om die reden zou ik daar niet teveel van afwijken, maar dicht bij je oude setup blijven. Ik zou bv je oude frame blijven gebruiken en er nieuwe rubbers opleggen, maar het is persoonlijk ;-)

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 14 Okt 2020, 18:18

Dat is sowieso altijd verstandig om niet de rubbers en het frame aan te passen als je een goed vergelijk wil. Bij nieuwe frames plak ik meestal mijn bestaande rubbers over om een goed vergelijk te kunnen maken. Nou vind ik het ook wel heel erg leuk om zo nu en dan wat anders te proberen. Leuke hobby, alleen niet heel erg goedkoop als je het allemaal nieuw koopt.

the_fonz1975
Beginner
Beginner

Berichtdoor the_fonz1975 » 15 Okt 2020, 18:02

Thx Twoface & Danny1973 voor jullie advies
De keuze is intussen gemaakt, weliswaar na nog lang te twijfelen en reviews te bekijken en te lezen :)
Ik wou eerst voor een Butterfly Innerforce Layer ALC gaan. De Treiber CO OFF bleek uit de vele reviews die ik gezien en gelezen heb, te snel. Uiteindelijk is het de Andro Ligna CO Off geworden.
Forehand was makkelijker: de Andro Rasanter R42, wat mij voldoende snelheid en spin geeft, en in balans met controle
Backhand was eerst de Tackiness C, maar ben dan voor een volledige Andro setup gegaan: Backside 2.0c (wat vaak beschreven wordt als Tackiness alternatief)
Nu wachten tot de levering en dan voor het eerst eens de rubbers zelf lijmen :)

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 15 Okt 2020, 18:20

Klinkt als een goede keuze. Kon je de rubbers niet gelijk erop laten plakken. Zelf bevestiggen is ook niet zo heel lastig. Alleen het op maat maken vond ik eerst een beetje spannend. Ik plak ze er eerst volledig als rubber op, en na voldoende drogen snij ik ze met een scherp stanley mesje. Dat werkt prima. Rustig snijden langs het frame, en eerst voorzichtig door de spons. Dan door de toplaag.

the_fonz1975
Beginner
Beginner

Berichtdoor the_fonz1975 » 16 Okt 2020, 07:59

@Danny1973,

Aangezien ik uiteindelijk alles van Andro besteld heb, en alles bij dezelfde online winkel had ik ze meteen kunnen laten plakken. Maar ik wil mettertijd mijn oude setup ook zelf kunnen plakken, dus ik wil er toch ook zelf bedreven in geraken. Er hadden er mij al verteld dat ik best een goeie schaar gebruik, anderen weer een stanley mes. Ik denk dat ik met een stanley mes mooier langs de randen kan snijden.

Vraagje:
ik heb al vernomen dat men 2 lagen lijm op het houtje doen, en anderen dan weer maar één (de meesten trouwens). En jij? Danny?

GarField000
Super Member
Super Member

Berichtdoor GarField000 » 16 Okt 2020, 09:52

Bij het testen heb ik regelmatig zelf geplakt.
Ik gebruik gewoon een schaar .. als je die klem zetten tegen het hout is het ook mooi rond.
Ik doe hout 1 laag, rubber 2 lagen.
----------------
Groetjes Marc

Frame: Andro Kanter FO Off
FH: Andro Rasanter R47
BH: DHS Skyline 3-60

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 16 Okt 2020, 21:29

Ik gebruik zelf geen watergedragen lijm, maar Collal fotolijm. Dit mag officieel niet meer, maar ik vind het qua plakken prettiger. Ik smeer bij nieuwe rubbers altijd 2 lagen op het rubber en laat dat goed drogen. Daarna smeer ik lijm op het frame en plak daar de rubbers op. Bij overplakken van rubbers smeer ik de rubbers niet meer opnieuw in met lijm.
Verder moet je oppassen met het uitrollen / stretchen van een rubber. Als je de rubbers later van een frame afhaalt krimpen ze veel te veel. Dat is lastig als je ze weer netjes op een ander frame wilt plakken. En let op, niet ieder frame is exact even groot en gelijk qua model. Dat is wel eens lastig. Ik heb er zelf een hekel aan als de rubbers niet mooi op een frame zitten en oversteken, of juist te klein zijn.

TwoFace
Super Member
Super Member

Berichtdoor TwoFace » 21 Okt 2020, 16:48

Ik gebruik ook collal fotolijm, maar ik heb niet altijd het idee dat het de beste/fijnste lijm is. Ik zie wel eens clubgenoten lijmen met 'gewoon standaard andro' lijm en dat lijkt toch iets minder gesmeer/makkelijker plakken.

Ik heb een goede schaar en knip noppen rubbers omdat ze moeilijk te snijden zijn, maar voor normale rubbers snijd ik met een 'scalpel' mesje (hobby mesje), soms meerdere keren noodzakelijk, maar let vooral op je ondergrond als je gaat snijden en snij liever idd eerst een beetje of volledig door de spons en dan pas de toplaag. Meestal lukt in 1 keer niet.

Overigens gebruik ik lijmvellen wanneer ik 0x noppen moet plakken, want die kunnen niet goed tegen de meeste lijmsoorten heb ik gemerkt (ze krullen dan soms op of worden bobbelig.